X

بایگانی فروردین 2, 1399

دفتر سینمایی

آیا پاسخ ملت ایران – در شرایط تحریمی می تواند شبیه به پاسخ ملت های دیگر به این پرسش تاریخی باشد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در متن این نامه که به امضای هنرمندان شاخص رشته‌های مختلف هنری رسیده آمده است: همه ما از هر ملت و مملکتی که باشیم، دارای تابعیت سرزمینی بی مرز و آرمانی به نام “هنر” در جهانی به نام “فرهنگ” نیز هستیم؛ و هیچ قدرتی نمی تواند ما را از داشتن این تابعیت منع کند.

به گزارش سینماپرس، در متن این نامه که به امضای هنرمندان شاخص رشته‌های مختلف هنری رسیده آمده است: همه ما از هر ملت و مملکتی که باشیم، دارای تابعیت سرزمینی بی مرز و آرمانی به نام “هنر” در جهانی به نام “فرهنگ” نیز هستیم؛ و هیچ قدرتی نمی تواند ما را از داشتن این تابعیت منع کند.

در این سرزمین مشترک رویایی، چه آسیایی یا اروپایی باشیم و چه آمریکایی یا آفریقایی، از ژن فهم فرهنگی، استعداد تاثیرگذاری بر افکار مردم و توان تحلیل و تغییر شرایط برخورداریم.
همه ما، با آثارمان ایمان و کفر، عشق و نفرت، صلح و جنگ، دانش و جهل، نیکی و پلیدی و نجات و رستگاری را – با ذائقه و شاخصه های فرهنگی خود- روایت و مجسم کرده ایم؛ و جامعه ای بزرگتر از کشوری که در آن زندگی می کنیم را به مدد آثار یکدیگر شناخته و شناسانده ایم؛
هرچه قدرت ها و سیاست ها، بخاطر عداوت هایشان، بین ما فاصله انداخته و ممنوعیت ایجاد کرده اند، ما درانتقال و بیان پیام های مشترک و انسانی به کل جهان، مصمم تر، جسورتر، تواناتر و تاثیرگذارتر شده ایم.
اکنون، همه ما- در هر موقعیت جغرافیایی و سیاسی که هستیم- با دشمن مهلک و مشترکی مواجه شده ایم که مهم نیست از کجا آمده، اما مهم است که دارد آزاد و با شتاب، به همه جا می رود؛ و ما در برابر این دشمن ذره بینی، همه به یک اندازه آسیب پذیر شده ایم و نجات هریک از ما، جز با نجات دیگری امکان پذیر نیست.
“کرونا” تنها یک ویروس نیست، یک سئوال ساده و تاریخی است که در حال دریافت پاسخ های پیچیده از ملت ها و دولت های جهان است.
آیا پاسخ ملت ایران – در شرایطی که راه تنفس اش در چنگ تحریمی جهانی بسته شده- می تواند شبیه به پاسخ ملت های دیگر به این پرسش تاریخی باشد؟
آیا این یک توقع منطقی نیست که پاسخ هنرمندان آزاده جهان به پرسش “کرونا” نیز -در شرایطی که این خطر تا پشت در خانه هایشان- پاسخی متفاوت و تاثیرگذارتر از پاسخ سیاستمداران و قدرتمندان باشد؟
این بحران، با تلفات کم و زیاد می گذرد، اما قصه های مشترک و متفاوتش می ماند. قصه پرستاران خسته ای که برای تقویت روحیه بیماران و همکارانشان در فضای آلوده بیمارستان ها رقصیدند و نگرانی خود از کمبود تجهیزات و دارو را پشت این نشاط پنهان کردند می ماند؛ قصه پزشکانی که هفته ها به خانه نرفته و بدون ماسک و دستکش و گان، لابلای بیمارانی گشتند که برخی از آنها در راهروهای بیمارستان و روی زمین بستری شده بودند هم می ماند؛
اینها همه در حافظه تاریخی جهان می ماند و دیر یا زود روایت خواهد شد؛ توسط شما یا ما.
کاش آنقدر دیر نشود که هنرمندان متعهد و تاثیر گذار بر افکار عمومی جهان و قدرتمندان، پیش از آنکه قصه ظلمی که بر مردم ایران در این بحران می رود را به گوش قدرتمندان و سیاستمداران برسانند، نفس خودشان از ابتلا به این بلا، به شماره افتاده باشد.
مردم ایران امروز با دو بحران مواجه اند، بحران مشترکی به نام “کرونا” که شما می شناسید؛ و بحران “تحریم” که کاش هرگز نشناسید.
برای ما هنرمندان ایرانی، اکنون مهم است که بدانیم شما- هنرمندان جهان- درمورد وضعیت بیماران کرونایی، کودکان و سالخوردگان در آستانه ابتلا و کمبودهای خسارتبار جامعه پزشکی ایران در این بحران، چه فکر می کنید، چه می گویید و چه می کنید.

اسامی:
رخشان بنی اعتماد، فرشته طائرپور، مرضیه برومند، نیکی کریمی، سید محمد بهشتی، همایون اسعدیان، مسعود کیمیایی، علیرضا شجاع نوری، وحید جلیلوند، محمدمهدی عسگرپور، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، شهاب حسینی، نوید محمدزاده، مجتبا میرتهماسب، ستار اورکی، نگار آذربایجانی، آناهید آباد، علی آشتیانی پور، حبیب احمدزاده، مصطفی احمدی، حمید احیا، بهمن اردلان، حبیب اسماعیلی، جواد افشار، مهناز افضلی، کمند امیرسلیمانی، مزدا انصاری، سعید آرمند، مجتبی فراورده، ابراهیم ایرج زاد، بهداد بابایی، بهرام بدخشانی، علی بوستان، بهنام بهزادی، نازنین بیاتی، حسین پاکدل، پانته آ پناهی ها، کیومرث پوراحمد، حسن پورشیرازی، تهمورس پورناظری، سهراب پورناظری، کیخسرو پورناظری، داریوش پیرنیاکان، محمد پیرهادی، پرویز تناولی، ایرج تقی پور، کوروش تهامی، علی جلیلوند، روح اله حجازی، هادی حجازی فر، حسن حسندوست، ابراهیم حقیقی، محمدحسین حقیقی، هومن خلعتبری، محمدرضا دلپاک، بهرام رادان، شادمهر راستین، حبیب رضایی، کریستف رضاعی، همایون شجریان، غزل شاکری، عبدالوهاب شهیدی، مسعود شعاری، محسن شاه ابراهیمی، امیرشهاب رضویان، علیرضا رئیسیان، عاطفه رضوی، حسن ریاحی، لیلا زارع، علیرضا زرین دست، سپیده خسروجاه، کوروش سلیمانی، ساعد سهیلی، هومن سیدی، حمیدرضا نوربخش، هوشنگ کامکار، اردشیر کامکار، ابوالحسن داودی، عبدالجبار کاکایی، داریوش پیرنیاکان، رضا یزدانی، داود گنجه ای، کارن همایونفر، الهام پاوه نژاد، شایسته ایرانی، مجید مدرسی، علی نیک رفتار، مجید مولایی، مهرداد نصرتی، رسول صدرعاملی، مهدی شیرزاد،    جلیل سامان، احد صادقی، طناز طباطبایی، احمد عربانی، آریا عظیمی نژاد، علیرضا علویان، حسین علیزاده، بهروز غریب پور، فرزانه کابلی، محمد هادی کریمی، مصطفی کیایی، میلاد کیایی، سهیلا گلستانی، هوشنگ گلمکانی، حسن مصطفوی، شبنم مقدمی، مجید مطلبی، حسین مهکام، سید غلامرضا موسوی، میثم مولایی، بیژن میرباقری، مازیار میری، شهین نجف زاده، جواد نوروزبیگی، افشین هاشمی، محمدرضا هنرمند، عباس یاری، حسین یاری، محمد علی حسین نژاد، محمدرضا گوهری، میلاد کی مرام، برزو ارجمند، هاتف علیمردانی، اکبر آزاد، علی آزاد، محمد آفریده، سعید آقاخانی، حسن آقاکریمی، امیر اثنی عشری، فرهاد توحیدی، محمد احمدی، پوریا اخواص، پیروز ارجمند، علیرضا اسحاقی، نگار اسکندرفر، مرجان اشرفی زاده، تینا بخشی، بابک برزویه، احترام برومند، مسعود بهبهانی نیا، حسین بهروزی نیا، بهزاد بهزادپور، نیما جاویدی، محمد مهدی دادگو، علیرضا خمسه، مجید صالحی، مهدی سعدی، اصغر پورهاجریان، کیارش پوزشی، مهدی جعفری، علی جعفری پویان، اردوان جعفریان، حامد جواد زاده، فرشاد حسامی، سیاوش حقیقی، اکبر خامین، محمد خزایی، علیرضا داود نژاد، علی رهبری، محسن دامادی، لیلی رشیدی، علی ژکان، رضا دادویی، محمد درمنش، مهران رسام، کامران رسول زاده، غلامرضا رضایی، غلامرضا رمضانی، علی زرنگار، سالار زمانیان، امیر عباس ستایشگر، فرید سجادی حسینی، همایون غنی زاده، علیرضا عصار، کامران سحرخیز، پویا سرایی، رحمان سیفی آزاد، محسن شریفیان، جلیل شعبانی، حامد شکیبانیا، سحر صباغ سرشت، بهروز صفاریان، مهیار طریحی، آیدین ظریف، بهزاد عبدی، محمد عرب، مجتبی عسکری، باران کوثری، جهانگیر کوثری، مهرداد فرید، احسان کرمی، حسین غیاثی، مدیا فرج نژاد، آرش فرهنگ فر، جابر قاسمعلی، کامران قدکچیان، قاسم قلی پور، آرش قنادی، امیر قنادی، رهبر قنبری، سروش قهرمان لو، محمدحسین مهدویان، بردیا کیارس، علی کریم، اشکان کمانگری، حمید متبسم، کورش متین، میلاد محمدی، امیرمردانه، حمیدرضا منبتی، رضا مهدوی، اسماعیل میهن دوست، محمود ناظری، امید نعمتی، امین مهدوی، حسن نجفی، مهران فلسفی، سینا علم، سحاب علم، بهرام کاظمی، بونا الخاص، مهران فرهادی، علی وزیریان، سعید سعدی، علی حضرتی، غوغا بیات، امیرحسین رستمی، گلاره عباسی، شادی پورمهدی، مهتاب کرامتی، فرح اصولی، حامد کمیلی، مجید لیلاجی، مرتضی آتش زمزم، جعفر صانعی مقدم، جمشید بایرامی، محمدصادق آذین، کورش نوری، پناه برخدا رضایی، محمد عباسی فرد و… همه کسانی که به امضاکنندگان این نامه خواهند پیوست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در سریال‌های دنیا هم حجم تبلیغات در خلال پخش همین‌گونه است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان «پایتخت» درباره‌ حجم بالای تبلیغات در حین پخش این مجموعه تلویزیونی و همچنین مطالب و شوخی‌هایی که در اولین قسمت از این سریال نوروزی عنوان شد، توضیحاتی را مطرح کرد.

به گزارش سینماپرس، سیروس مقدم در گفت‌وگویی با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که حجم بالای تبلیغات در خلال پخش یک سریال چه تاثیرات منفی‌ای می‌تواند داشته باشد، توضیح داد: نکته‌ای که وجود دارد و در همه جای دنیا روال است این است که همه سازندگان به دنبال این هستند سریالی بسازند که حجم بالایی از تبلیغات را به دنبال داشته باشد و این یعنی دیده شدن؛ اما به هر حال از سوی دیگر، تبلیغات بیش از حد هم قطعا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

کارگردان سریال «پایتخت» ادامه داد: به هر حال تبلیغات میان برنامه بخشی از کار است برای چرخاندن چرخه سینما و تلویزیون و نمی‌شود این چرخه را نادیده گرفت، چراکه گرداننده‌ آن‌هاست.

مقدم در عین حال پیشنهاد داد: حجم بالای تبلیغات در خلال برنامه، اگر در یک نوبت پخش شود، بهتر است تا ارتباط مخاطب با سریال قطع نشود؛ البته این چیزی نیست که مختص «پایتخت» باشد و در سریال‌های دنیا هم حجم تبلیغات در خلال پخش همین‌گونه است.

این کارگردان با اشاره به جنس تبلیغاتی که در صداوسیما انجام می‌شود، نیز گفت: نوع تبلیغات و انتخاب آن‌ها به ما مربوط نمی‌شود. این است که ما در سریال «پایتخت» قبل از آغاز کار، تبلیغ داشتیم، اما تبلیغی که جذاب و شیرین است و مخاطب را آزار نمی‌دهد. شاید اگر برای ساخت تبلیغات خوب تلاش شود و این تبلیغات برای مردم دلچسب باشد مخاطب آزرده نشود.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره جابه‌جایی خط قرمزهای تلویزیون توسط سریال «پایتخت» با اشاره به شوخی‌ها و تحلیل‌هایی که در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی صورت می‌گیرد، گفت: در زمانه‌ای که شما در فضای مجازی انواع و اقسام شوخی‌ها و تحلیل از حوادث و وقایع روزمره را با لحن‌های مختلف شاهد هستید، تلویزیون ما نمی‌تواند و نباید ارتباطش را با مخاطب میلیونی‌اش که به فضای مجازی هم دسترسی دارند قطع کند و یا از زمانه خود عقب بیفتد. تلویزیون می‌تواند خود را با شرایط واقعی روز جامعه همراه کند و با حفظ شئونات اخلاقی و ضوابط انسانی و اجتماعی و با تکیه بر قانون و شرع و عرف رایج، مهم‌ترین موضوعات روزمره جامعه را مطرح کند.

این کارگردان در ادامه مطلب بالا متذکر شد: یکی از دلایل محبوبیت سریال «پایتخت» و کاراکترهایش نیز در همین مقام می‌گنجد. پایتختی‌ها با تکیه بر مسائل روز مردم و جامعه و طرح انتقادات و دلخوری‌ها، توانسته‌اند بخش وسیعی از جامعه را نمایندگی کنند و حرف دل مردم را با زبان طنز و شوخی و گاهای گزنده مطرح کنند، زیرا وظیفه طنز نیز همین است؛ طرح موضوعات و درد و رنج‌های بشر با زبان شیرین و امیدبخش. اگر با همین دیدگاه به «پایتخت» و خطوط قرمز نگاه شود، «پایتخت» نه تنها مخرب و ویرانگر نیست که امیدبخش و آرام‌کننده روح و روان آدم‌هاست. مخاطبان بعد از دیدن «پایتخت» کاملا شیرین شده و ساعاتی را از نومیدی فاصله می‌گیرند و احساس می‌کنند که «پایتخت» حرف دل آن‌ها را می‌زند. همین آرامش ذهنی و روانی مردم منجر به آرامش و امنیت جامعه و سرزمین‌مان می‌شود.

سیروس مقدم در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فرارسیدن عید نوروز و جشن‌های دیگر در کشورمان که هرساله به آزادی برخی زندانیان منجر می‌شود، درباره بخشی از قسمت اول سریال «پایتخت» گفت: در آستانه فرارسیدن عید نوروز و جشن‌های سالگرد انقلاب و سایر اعیاد و جشن‌ها، هرساله رسم است که با پیشنهاد قوه قضاییه و تایید و حکم رهبر انقلاب، بسیاری از زندانیان که واجد شرایط سازمان زندان‌ها هستند عفو و آزاد شده و به آغوش خانواده و جامعه بازمی‌گردند؛ این اقدام همواره مورد حمایت آحاد مردم، هنرمندان و … بوده است و باعث خشنودی خانواده‌ها و زن و بچه‌های این آزادشده‌ها می‌شود. در سریال «پایتخت» هم این وجه انسانی و فرهنگی و دینی باعث آزادی ارسطو از زندان شد و ما با طرح این موضوع هدف‌مان تشکر قلبی و امتنان از این اقدام رهبر معظم انقلاب بوده است. ما تلاش کردیم تا این تعامل انسانی و خداپسندانه و بازتاب آن را در جامعه و خانواده‌ها که به وحدت و همدلی بیشتر مردم و مسوولان و در نتیجه استحکام بیشتر نظام می‌انجامد نمایش دهیم؛ آن هم در شرایطی که جامعه به همدلی و آرامش و شادابی احتیاج دارد تا بتواند از بحران ویروس کرونا به سلامت عبور کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبریک پیشکسوتان سینما به ملت ایران/ سینماگران در آستانه نوروز ۹۹ یکپارچه آرزوی برکنده شدن ویروس «کرونا» از سراسر جهان را کردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۳۹۹ از آرزوهای خود گفته و به مردم ایران زمین پیام تبریک فرستادند.

پیشکسوتان سرمایه های هنر کشور هستند و همواره باید در پاسداشت مقام و جایگاه آن ها تلاش کرد. همزمان با فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۹، هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار ما پیام های تبریک و آرزوهای خود را به مردم ایران ابراز داشتند. امید است که سینمای ایران سال های سال شاهد حضور ارزشمند این هنرمندان فرهیخته باشد.

لازم به ذکر است اساتیدی همچون: صدیقه کیانفر، سیامک اطلسی، ثریا قاسمی، زهره صفوی، پروانه معصومی، کتایون امیرابراهیمی، محمد کاسبی و آفرین عبیسی در آستانه سال نو پیام تبریک خود را در اختیار خبرنگار سینماپرس گذاشتند و متأسفانه به رغم تلاش های مکرر خبرنگار سینماپرس برخی دیگر از هنرمندان پیشکسوت موفق به ارائه پیام نشدند.

****************

صدیقه کیانفر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۳۹۹ با بیان اینکه با این همه بحران و تلخی دیگر جایی برای تبریک به مردم شریف ایران نیست اظهار داشت: متأسفانه ما در سال ۹۸ به واسطه اتفاقات متعدد به خصوص شیوع ویروس کشنده «کرونا» شاهد داغدار شدن بسیاری از خانواده ها بودیم. الآن خود بنده بیش از یک ماه است در خانه ام نشسته ام و در قرنطینه هستیم. این ها همه بلا و گرفتاری است!

با این همه سال نو را خدمت مردم شریف، نجیب و بلادیده ایران تبریک می گویم. من مرتباً دعا می کنم که همه گرفتاران خوب شوند و ان شاالله به امید پروردگار این بلا هرچه زودتر از کشور ما کنده شود و برود. من مردم ایرانم را بسیار دوست دارم و امیدوارم در سال جدید به هرآنچه که دوست دارند دست پیدا کنند.

گفتنی است؛ صدیقه کیانفر زاده ۱۶ بهمن سال ۱۳۱۱ در آبادان است. وی فعالیت در رادیو را از سال ۱۳۳۶ با گویندگی و اجرای نمایش در رادیو نفت آبادان تجربه کرد. او بازی در سینما را با «بحران»، کاری از علی اصغر شادروان آغاز کرد. «هامون»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «یک مرد، یک خرس»، «مستأجر»، «مأموریت آقای شادی»، «دلاوران کوچه دلگشا» و… از جمله آثار این هنرمند در سینما است.

سیامک اطلسی دیگر بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور با بیان اینکه سال جدید را به ملت شریف و نجیب ایران تبریک می گویم اظهار داشت: من امیدوارم یکایک مردم از بلا دور، دل های شان شاد و لب های شان خندان باشد.

گفتنی است؛ سیامک اطلسی سال ۱۳۱۵ در ارومیه دیده به جهان گشود؛ او «راز شب بارانی»، «سفر پرماجرا» و «مشت» را در سینما کارگردانی کرد و در سریال های «معمای شاه»، «مختارنامه»، «پهلوانان نمی میرند»، «پدر سالار» و… به ایفای نقش پرداخت. از جمله آثار او در سینما به عنوان بازیگر می توان به فیلم های: «همسر»، «ملک سلیمان»، «شاید وقتی دیگر» و… اشاره کرد.

ثریا قاسمی دیگر هنرمند سینما، تلویزیون و تئاتر کشور نیز در آستانه نوروز ۹۹ به سینماپرس گفت: اوضاع و احوال مردم این روزها خوب نیست اما امیدوارم ان شا الله همه مشکلات برطرف شود.

در هر حال من عید سعید نوروز را به یکایک هم میهنان گرامی ام تبریک می گویم و برای یکایک مردم آرزوی سلامتی می کنم.

گفتنی است؛ ثریا قاسمی زاده سال ۱۳۱۹ است. او فرزند زنده یاد حمیده خیرآبادی بازیگر سینما و تلویزیون است. قاسمی با بازی در فیلم سینمایی «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی به سینمای ایران راه یافت و تاکنون در ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است. او تا قبل از آغاز دهه هشتاد، در نقش مادران دلسوز و فداکار ظاهر می‌شد. دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر از افتخارات این بازیگر سینماست.

زهره صفوی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۳۹۹ به سینماپرس گفت: متأسفانه در سال ۹۸ ما شاهد تلخی های بسیاری بودیم که همچنان هم ادامه دارد؛ من خدا را به آبروی ۵ تن آل عبا قسم می دهم که این بیماری مهلک «کرونا» هرچه سریع تر در کل جهان از بین برود و خداوند همه بیماران را شفا دهد.

امیدوارم نوروز ۱۳۹۹ ایامی خوش توأم با سلامتی و دل شاد برای یکایک هم میهنانم در سراسر جهان باشد؛ امیدوارم در این سال بلا از تمام مردم دنیا به خصوص مردم شریف ایران عزیزم دور باشد و ما شاهد سالی میمون و مبارک باشیم.

گفتنی است؛ زهره صفوی زاده ۱۶ فروردین سال ۱۳۲۱ در تهران است. او از سن ۵ سالگی در تئاتر تهران با نمایش عملیات ژانگوله به کارگردانی پدرش، بازیگری را آغاز کرد.   وی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۲۶، بازی در تلویزیون را از سال ۱۳۳۶ و بازی در سینما را از سال ۱۳۳۸ با فیلم «صفرعلی» آغاز کرد. «معجزه خنده»، «پک باخته»، «سفر پرماجرا»، «من زمین را دوست دارم»، «دیگه چه خبر؟»، «بر بال فرشتگان» و… از جمله آثار سینمایی این هنرمند پیشکسوت است.

پروانه معصومی نیز ضمن عرض تبریک به یکایک ایرانیان به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۹ اظهار داشت: این روزها همه فکر و ذهن ما درگیر ویروس منحوس و مرگبار «کرونا» شده و من تنها آرزویم در شرایط کنونی برکنده شدن ریشه این ویروس منحوس از کشور عزیزمان ایران و نفس کشیدن و سلامتی و شادمانی مردم است.

گفتنی است؛ پروانه معصومی متولد ۱۳۲۳ در تهران بازیگر سینما و تلویزیون است. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران تمام کرد. نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم کوتاه «سفر» به عنوان بازیگر بازی کرد. «جهیزیه ای برای رباب»، «خارج از محدوده»، «گل های داوودی» و… از جمله آثار وی در سینما است.

کتایون امیرابراهیمی یکی دیگر از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: عید باستانی نوروز را به یکایک مردم ایران در سراسر جهان تبریک و شادباش می گویم و امیدوارم همه آن ها در سال جدید خوب و خوش و سلامت و پیروز باشند.

آرزوی همه ما این است که این همه بلا و ناراحتی که کشورمان را احاطه کرده هرچه زودتر تمام شود. من بسیار متأسفم که با این همه بیماری و مشکلات هر روز تن مان باید بلرزد. بسیار متأسفم که این همه انسان را از دست داده ایم و این روزها هم جرأت نمی کنیم از خانه پای مان را بیرون بگذاریم.

گفتنی است؛ کتایون امیرابراهیمی متولد سال ۱۳۲۵ در تهران است؛ وی کار خود را در سینما به عنوان بازیگر از سال ۱۳۴۲ با فیلم «تار عنکبوت» آغاز کرد و تا سال ۱۳۵۳ در ۴۸  فیلم بازی کرد. کتایون امیرابراهیمی پس از ۲۷ سال با سریال «بدون شرح» بار دیگر به دنیای بازیگری بازگشت و در سال ۱۳۸۲ در سریال «کوچه اقاقیا» به کارگردانی در نقش گلنسا حضور پیدا کرد.

محمد کاسبی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون کشور نیز با عرض شادباش به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۹ گفت: من برای ملت شریف، عزیز و نجیب ایران در این سال نو آرزوی آرامش و سلامتی دارم.

همانطور که ما هنگام لحظه سال تحویل دعای زیبای یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ، یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ، یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ  حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ‌ را می خوانیم از کردگار توانا می خواهم در سال جدید به همه مردم دنیا به ویژه مردم ایران زمین حال خوش عطا کند و همه لحظات و ساعات آن ها در سال نو بهترین باشد.

گفتنی است؛ محمد کاسبی، شنبه ۴ خرداد ۱۳۳۰ در کوچه آبشار خیابان ری تهران متولد شد، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را در محله نازی‌آباد تهران گذراند و تحصیلات خود را در دبستان رازی، دبیرستان الهی، فاتح، و رستاخیز به اتمام رساند و مدرک دیپلم را در سال ۱۳۵۰ اخذ کرد. کاسبی در طول دوران کاری اش مدیریت واحد تئاتر حوزه هنری، عضویت در شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد و… را تجربه کرده و تاکنون در ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی به عنوان بازیگر فعالیت داشته است. معروف ترین و محبوب ترین کاراکتری که کاسبی بازی کرد «آتقی» در سریال های «خوش رکاب» و «خوش غیرت» به کارگردانی علی شاه حاتمی است. «آسمان هشتم»، «دیوار»، «توبه نصوح» و… از جمله آثار وی در سینما محسوب می شوند.

آفرین عبیسی دیگر بازیگر مطرح و پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور در آستانه نوروز ۱۳۹۹ اظهار داشت: سال نو را به همه مردم ایران تبریک می گویم اما واقعاً هیچ آرزویی در این روزها ندارم. من چه آرزویی می توانم بکنم وقتی انسان های شریفی را در این ایام از دست داده ایم؟ 

گفتنی است؛ آفرین عبیسی سال ۱۳۳۰ در لاهیجان به دنیا آمد؛ «تنهایی لیلا»، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، «عصر روز دهم»، «تقاطع»، «بید مجنون»، «رستگاری در هشت و بسیت دقیقه»، «مهمان مامان»، «ملاقات با طوطی» و… از جمله آثار این هنرمند است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ژیلا تقی‌زاده درگذشت


ژیلا تقی‌زاده درگذشت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امام خامنه ای با ملت ایران سخن خواهند گفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امام خامنه‌ای فردا یکشنبه از طریق شبکه خبر سیما با ملت ایران و مستضعفان سراسر جهان سخن خواهند گفت.

به گزارش سینماپرس، امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فردا (یکشنبه)  از طریق شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران با مردم سخن خواهند گفت.

این بیانات ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح فردا از شبکه خبر به صورت زنده پخش خواهد شد.

به گزارش فارس، رهبر انقلاب هر ساله در روز اول فروردین، در حرم مطهر رضوی به سخنرانی در جمع زائرین می‌پرداختند که امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا این سخنرانی لغو شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۸۰ در صد از تولیدات سینمایی با شکست تجاری از اکران پایین می آیند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا داودنژاد در پی پیشنهاد یک صنف سینمایی برای راه‌اندازی «وی او دی ملی» در راستای تشویق مردم به خانه ماندن در شرایط شیوع ویروس کرونا، نوشتاری را در راستای ضرورت این اتفاق منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، کارگردان «مصائب شیرین» نوشته است:

«برای آن‌که به جایگاه و فواید و آثار وتبعات مثبت راه‌اندازی و تاسیس «وی او دی ملّی» پی ببریم، لازم است پیش از آن نگاهی به وضعیت منظومه هنری/رسانه‌ای کشور بیندازیم و بر شرایط به نمایش درآمدن محصولات سینمای ایران در این منظومه مرور و تاملی داشته باشیم.

بازار نمایش  برای هر فیلم تولیدشده ایرانی مثل بازار نمایش برای فیلم‌های تولیدشده در هر جای دیگری از جهان عبارت است از:

۱-سالن‌های سینما
۲-شبکه نمایش خانگی
۳-شبکه‌های تلویزیونی
۴-کانال‌های ماهواره‌ای
۵-سایت‌های اینترنتی
۶-نهادهای خدماتی مثل وسایل حمل و نقل مسافری اعم از جاده‌ای و ریلی و هوایی و دریایی و اماکنی نظیر هتل‌ها و بیمارستان‌ها و باشگاه‌ها و کلوب‌ها و…

آن‌چه درکشور ما برای ورود هر فیلم تولیدشده ایرانی به بازار نمایش در کشور اتفاق می‌افتد معمولا از این قرار است:

۱- ورود به رقابتی گلادیاتوری با سایر فیلم‌ها برای دستیابی به گروهی از سالن‌های سینما و برخوردار شدن از امکانی محدود و معین از سانس‌های سینمایی که کم و کیف آن‌ها وابسته به استقبال مخاطبان و اراده صاحبان سالن و میزان نفوذ صاحبان فیلم‌هاست.
از مجموعه فیلم‌هایی که در سالن‌های سینما به نمایش درمی‌آیند معمولا ۲۰ در صد آن‌ها به سود و سرمایه اولیه خود دست پیدا می‌کنند و ۸۰ در صد دیگر این فیلم‌ها غالبا به سرمایه اولیه خود نیز دست ‌پیدا نمی‌کنند و معمولا با شکست تجاری از اکران در سالن‌های سینما پایین می‌آیند و روانه بخش‌های دیگر بازار نمایش می‌شوند.

۲- بازار نمایش خانگی در ایران به دو بخش بازار قانونی و بازار سیاه تقسیم می‌شود. بالاترین گردش مالی در این بازار متعلق به بازار سیاه سرقت، تکثیر و نمایش غیرقانونی فیلم هاست و عملا درآمد رسمی صاحبان اصلی آثار (چه در حوزه تکثیر و انتشار دی وی دی و چه در حوزه‌های خصوصی انتشار وی او دی) حتی به ۱۰ درصد از درآمدی که در بازار سیاه حاصل می‌شود و به جیب سارقان و قاچاقچیان می‌رود نمی‌رسد.

۳- در شرایطی که منظومه‌های هنری و رسانه‌ای منطقه‌ای و جهانی بر فضای دیداری شنیداری کشور ما غلبه یافته‌اند و علی‌الاصول باید کانال‌های تلویزیونی ایرانی یا به اصطلاح رسانه‌های دیداری شنیداری ملی پشتیبان جریان تولید فیلم‌های داخلی باشند و  بعد از سالن‌های سینما به اصلی‌ترین بازار برای محصول ایرانی بدل شوند و در معرفی و تبلیغ فراگیر و اثرگذار و خرید و نمایش فیلم‌های ایرانی موثرترین نقش را ایفا کنند، متاسفانه نه تنها چنین وظیفه‌ای برای خود قایل نیستند بلکه در میدان دادن به فیلم‌های وارداتی و بی‌اعتنایی به جریان تولید فیلم در داخل کشور نیز ید طولایی دارند و عملا به عنوان بازاری بزرگ و تعین‌کننده از معادلات اقتصادی سینمای ایران کناره گرفته‌اند.

۴- کانال‌های ماهواره‌ای که برای اکثر تولیدکننده گان فیلم در دنیا بازاری جهانی و درآمدزاست؛ برای سینمای ایران جز تاراج دارایی‌ها و غارت مخاطبان، حاصلی نداشته است.
بسیاری کانال‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان فیلم‌های ایرانی را به محض انتشار در بازار ویدیویی خانگی سرقت می‌کنند و با نمایش دادن آنها کالاهای غالبا قاچاق خود را تبلیغ و زیرنویس می‌کنند تا به فروش برسانند و از عجایب روزگار این‌که می‌توانند کالاهای سفارش‌گرفته را درتهران و شهرستان‌ها به در خانه‌ها برسانند و بهای آن را نقدا دریافت کنند.

۵- سایت‌های اینترنتی که در اغلب نقاط دنیا بازاری بصرفه برای معرفی و تبلیغ و عرضه و نمایش فیلم‌های سینمایی هستند در ایران ما به پایگاهی برای نمایش رایگان فیلم‌ها به منظور فروش پهنای باند بدل شده‌اند و بی هرگونه احساس مسولیتی به غارت اموال سینمای ملی  مشغول هستند.

۶-از جمله بازارهای درآمدزا برای فیلم‌های سینمایی نمایش آن‌ها در اتوبوس‌های میان‌شهری و قطار و هواپیما و هتل و بیمارستان و باشگاه و کلوب‌هایی است که با خرید رایت یا حقوق نمایش، این فیلم‌ها را برای مشتریان و اعضای خود به نمایش درمی‌آورند و بهای آن‌ها را نیز در زمره خدماتی که ارائه می‌دهند دریافت می‌کنند. در ایران ما این گونه نهادهای خدماتی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی بی هیچ‌گونه پروایی به صورت رایگان از فیلم‌های ایرانی منتشرشده در ویدیوی خانگی سوءاستفاده می‌کنند و بدون هرگونه مسولیتی در قبال تولیدکنندگان و صاحبان آثار به نمایش غیرقانونی فیلم‌های آن‌ها اقدام می‌کنند.

به این ترتیب از شش بخش بازار عرضه و نمایش سینمای ایران تنها بخشی که نسبتا امن و قابل نظارت است، بخش سالن‌های نمایش است که آن هم با شیوع کرونا به تعطیلی کشانده  شده و اکنون بیش از صد فیلم جدید و آماده نمایش را در پشت درهای بسته زمین‌گیر کرده است. 

در چنین شرایطی که بیشتر در خانه ماندن مردم به یک ضرورت ملی تبدیل شده و به ناگزیر می‌باید برای این اوقات فراغت تحمیلی چاره‌اندیشی کرد و  به روزها و هفته‌های ‌پیاپی پیش رو اندیشید که سر می‌رسند و کوچک و بزرگ و ‌پیر و جوان را در گذر ملال‌آور ایام با تعلیق و اضطراب و افسردگی و خشم درگیر می‌کنند، از جمله چاره‌اندیشی‌هایی که می‌تواند به مردم یاری برساند و آن‌ها را که این روزها بیش از هر زمان دیگری به شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای  روآورده‌اند، سرگرم کند، استفاده کردن از صد فیلم سینمایی جدید و آماده است که سرازیر شدن آن‌ها به یک شبکه ملی و سراسری دی وی دی و رساندن آن‌ها به خانه‌های مردم به نمایش خانگی رونقی چشم‌گیر و فوق‌العاده می‌دهد و به ماندن مردم در خانه‌ها کمکی اساسی می‌کند.

راه‌اندازی «وی او دی» ملی و رساندن فیلم‌های سینمایی جدید و پرآوازه به مردم مشتاق و علاقه‌مند علاوه بر آن‌که در این شرایط بحرانی اقدامی موثر در خلوت کردن خیابان‌ها و افزایش امر پیشگیری از ابتلا مردم به کروناست بلکه فرصتی است که امنیت به بازار سینما برگردانده شود و دست جریان تکثیر و نمایش‌های غیرقانونی نیز از تاراج مخاطبان و دارایی‌های سینمای ایران  کوتاه شود.

اینک وظیفه مدیران دولتی و صنفی است که به یاری «حلقه تیمار و پرستاری و درمان» بپیوندند و با راه‌اندازی «وی او دی ملّی» و روانه کردن ده‌ها فیلم تازه و آماده نمایش به خانه‌های مردم گامی موثر در بهبود اوضاع بهداشت و درمان بردارند و برای تامین امنیت در حوزه بازار کالاهای فرهنگی نیز دست به اقدامی اساسی و گره‌گشا بزنند.

راه‌اندازی «وی او دی ملّی» یعنی تبدیل تهدیدی بزرگ به فرصتی کارساز که آثار و تبعات آن نه تنها به محدود شدن دامنه تهدید می‌انجامد بلکه با ایجاد امنیت و رونق در نمایش خانگی به افق اشتغال و تولید در قلمرو فرهنگ و هنر و سینما نیز روشنی تازه‌ای می‌بخشد.

تاسیس «وی او دی ملّی» جز به بازار سیاه محصولات دیداری شنیداری به هیچ کسب و کار دیگری از جمله سینماداری و شرکت‌های خصوصی وی او دی زیانی نمی‌رساند بلکه با افزایش ده‌ها میلیونی مخاطبان و ایجاد شفافیت در آمار و ارقام به رقابت سالم و رونق بیشتر کسب و کار آن‌ها نیز مدد می‌رساند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سند «۲۰۳۰» چگونه در هالیوود تکامل پیدا کرده است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نگاهی به روند تولید فیلم‌هایی با مضامین جنسی برای کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد که هالیوود به صورت برنامه‌ریزی شده محورهای سند بیست‌سی را دنبال می‌کند.

به گزارش سینماپرس، آموزش مسائل و محتوای جنسی مطابق سند موسوم به ۲۰۳۰ در کشورهای غربی سابقه طولانی مدتی دارد. این حوزه در سینمای آمریکا نیز دارای مصادیق و نمونه‌های متعددی است که از سال‌های قبل از هزاره جدید میلادی شروع شده است و تا به امروز ادامه دارد.

امسال نیز فیلم دیگری با عنوان پسران خوب در سینماهای آمریکا به نمایش گذاشته شد که بی‌پرده تلاش سه نوجوان در سن بلوغ برای رفتن به مهمانی‌ای است که در آن قرار است تا اولین تجربیات خود را در این زمینه کسب کنند. آنان در مسیر رسیدن به این مهمانی دچار چالش‌ها و مشکلات فراوانی می‌شوند که آنان را در این مسیر سخت‌کوش‌تر می‌کند!

هالیوود، سند 2030 یونسکو،

نمایی از پسران خوب

در سکانسی که بچه‌ها برای kiss party وارد خانه دوستشان می‌شوند برخورد مادر با بچه‌ها بسیار آموزشی طراحی شده است تا مادران نیز به عنوان دیگر مخاطبین این فیلم به صورت ضمنی آموزش لازم را ببینند. مادر دوست سه پسر ماجراجوی فیلم در بدو ورود به گونه‌ای با بچه‌ها برخورد می‌کند که به دیگر مادران بگوید تا نباید وارد حیطه فرزندانمان در حین چنین تجاربی شویم. اینگونه مادران غربی و شرقی مخاطب فیلم به نوعی بدون آنکه خود بفهمند می‌آموزند که نباید در حوزه چنین تجاربی برای فرزندامان دخالت کنیم. حال آنکه هرمادی نسبت به تربیت فرزند خود خصوصاً در چنین موارد حساسی نقش‌آفرین است.

هالیوود، سند 2030 یونسکو،

نمایی از پسران خوب

در سال‌های قبل از ۲۰۰۰ میلادی آشنایی و آموزش جنسی در فیلم‌های سینمایی بیشتر در سنین ابتدای جوانی و بعد از دوران اصطلاحاً کالج رخ می‌داد. سه‌گانه معروف و مشهور پای (کیک) آمریکایی در این سطح رسماً یک بت‌شکنی تمام عیار بود. البته قبل از این سه گانه فیلم‌های دیگری با این تم ضداخلاق و فرهنگ ساخته و در سینماهای آمریکا نمایش داده شده بود اما این فیلم شاخص با فرم و محتوایی بسیار آمریکایی  و مطابق با سبک زندگی ایده‌آل سرمایه‌داری  گره خرده بود و در کل فیلمی خوش ساخت و به شدت کمدی از آب درآمد که باعث شد این سه گانه تا ۱۰ قسمت در سال‌های بعد از خود ادامه یابد. البته بعد از قسمت سوم تا نهم آنقدر این مجموعه مبتذل و سطحی شد که در نهایت همان تیم و عوامل بازی قسمت‌های سه‌گانه، قسمت نهایی و پایانی آن را ساختند.

هالیوود، سند 2030 یونسکو،

نمایی از american pie

نکته لازم به ذکر این است که در مجموعه مذکور و در دیگر فیلم‌های سینمایی با محتوای آشنایی با مسائل جنسی عمدتاً دست روی سنین بین ۱۸ تا ۲۰ سال گذاشته شده بود و سنین نوجوان و کودکان را مناسب چنین فضایی نمی‌دیدند.

اما تقریباً در یک دهه گذشته کودکان و نوجوانان نیز در جامعه هدف و مخاطبین آموزش مسائل جنسی و محتوای آن قرار گرفته‌اند. فیلمی دیگر نیز در آن  چندپسر عیاش و خوش گذران قصد آن دارند که سر از فضای بزرگسالانه برای بعد از فارغ التحصیلی از کالج درآورند. حتی در یکی دیگر از این فیلم‌های آلوده به چنین مضامین غیراخلاقی چندنوجوان دست به ساخت فیلم مبتذل می‌زنند.

همینطور سریال‌های نوجوان پسند دیگر که با دربرگیری چنین محتوایی درحال اباحه زدایی از مضامین جنسی است و بعضاً خانواده‌های غربی را نسبت به فرزندان خود نگران کرده است.

سیر و روند قبح زدایی از مضامین جنسی در سال ۲۰۱۹ میلادی به اوج خود رسید. در سالی که به تازگی آن را پشت سرگذاشتیم محتوای جنسی آن هم از نوع دگرخواهانه یا همان همجنس‌گرایی در انیمیشن‌های مطرح دیزنی مانند «داستان اسباب بازی‌ها ۴» و همینطور انیمیشن در حال اکران «به پیش» دیده شد که مورد اعتراض انجمن مطرح ۱ میلیون مادر قرار گرفت. مادران آمریکایی که نگران احوال فرزندان خودند از وجود صحنه‌هایی که به نوعی اشاره به همجنس‌گرایی و معمولی و عادی نشان دادن آن است باعث شد تا این انجمن بیانیه صادر کنند و مادران دیگر را از وجود محتوای آلوده آن با خبر کنند.

مجموعه این سیر نشان می‌دهد که آموزش جنسی و حتی قبح زدایی از مضامینی مانند دگرباشی و همجنسگرایی در دستور کار مجموعه عریض و طویل هالیوودی قرار دارد تا هرچه زودتر محورها و اهداف لیبرالیستی و اومانیستی سکولار غرب مهیا شود.

این یادداشت می‌تواند گوشزدی باشد برای مسئولین فرهنگی و سیاسی کلان کشور ما که سند بیست سی را بیشتر یک برگه تعاملاتی و فرهنگی صرف در سطح روابط میان کشورها می‌دیدند. چهره‌های مهمی که در واکنش به اخبار و اسنادی که آنان را از محتوای شوم و ضددینی این سند کثیف با خبر می‌کرد آن را انکار می‌کردند.

هالیوود در این میان شهادتنامه و سندی است بر اینکه آموزش جنسی برای مردان و زنان باید از همان سنین کودکی و ابتدای نوجوانی آغاز شود. پدیده‌ای که با انقلاب جنسی در میانه دوم قرن بیستم آغاز شد امروز در قله خود در حال اوج گیری با سرعت روزافزون است.  عدم جلوگیری از ورود و روند مضامین این سند در میان فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید با دقت دنبال شود. روزگاری هرگونه شوخی جنسی در سینمای ما به مثابه امری زشت و ناپسند تلقی می‌شد اما امروز سینمای کمدی ما در ۵ سال گذشته تابوشکنی بزرگی در این زمینه کرده است؛ ورود محتوای جنسی به سینمای کودک و نوجوان ما نیز می‌تواند با سهل‌گیری مدیران یکباره مانند نوک یخی از زیر آب بیرون بزند.

دنیای معصوم کودکان و هیجان انگیز نوجوانان جولانگاه سهل و آسانی برای پیاده نظام فرهنگ اومانیستی سرمایه‌داران فراماسون شده است که به دنبال پیاده کردن نظام کاملاً ضدخدایی و الحادییند و تنها چیزی که آنان را برحذر می‌دارد فرهنگ دینی و اخلاقی بشر است که از سایه آن می‌ترسند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا آنقدر آگهی‌های بازرگانی آزار دهنده‌اند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آگهی‌های بازرگانی این روزها دمار از روزگار مخاطب درآورده؛ از بازیگرانی که با رنگ‌های مختلف، برندهای جورواجور را تبلیغ می‌کنند تا سریال و برنامه‌ای را که بیننده دوست دارد اما مجبور است هر چند دقیقه آگهی بازرگانی ببیند.

به گزارش سینماپرس، بالأخره شب گذشته “پایتخت” و “کامیون” روی آنتن رفتند؛ “دوپینگ” و “میان‌بر” هم روی آنتن‌اند؛ اما شروع جذاب و دیدنی سریال سیروس مقدم بیش از دیگر سریال‌ها مخاطب را امیدوار کرد. بیننده‌ای که منتظر پخش این سریال بود و با کنایه‌ها و شوخی‌های قابل تأمل نقی معمولی برایش جذاب‌تر شد تا هر شب به تماشا بنشیند. در “کامیون” به غیر از چند اتفاق معمولی و کامیونی که به آینه بغل ماشین خانم بازیگر می‌خورد و اسباب و اثاثیه‌ای که خارج می‌شدند حرف چندانی نداشت. از آن طرف هم در “دوپینگ” و “میان‌بر” شرایط آرام دنبال می‌شود؛ در طنز باید از موقعیت‌ها درست استفاده کرد کاری که سیروس مقدم در ۵ گانه قبلی “پایتخت” دنبال می‌کرد و حالا با شکل و شمایلی دیگر در پایتخت ۶ این اتفاق می‌افتد. حالا باید دید کدام یک از سریال‌ها می‌توانند بیشتر حال مخاطب را خوب کنند.  

اما غرض از نوشتن مطلب نقد سریال‌ها نیست؛ بیشتر آگهی‌های بازرگانی که وقت‌نشناسند و نمی‌گذارند حال مخاطب خوب شود. در جریان دیدن “پایتخت” و یا برنامه “دورهمی” و هر برنامه یا سریال پربیننده دیگری آنقدر تبلیغات و آگهی پخش می‌کنند که مخاطب از دیدن آن برنامه و یا سریال پشیمان می‌شود. شب گذشته برای “پایتخت” چه قبل از آن با پخش نمایشی تبلیغ اپلیکیشنی شروع شد و وقت و بی‌وقت آگهی روی آنتن می‌رفت. البته محسن تنابنده به این حجم بالای تبلیغات واکنش نشان داده و نوشته است که پخش این آگهی‌ها خارج از اراده سازندگان بوده  و ما هم مثل شما از حجم تبلیغات دلخوریم. زیرا تبلیغات در جریان پخش سریال “پایتخت” به اندازه‌ای بود که تقریباً هر ۱۵ دقیقه یک بار بیننده با بسته‌ای از تبلیغات چند دقیقه‌ای روبرو می‌شد!

انگار بازرگانی صداوسیما جغرافیایی دیگر از رسانه‌ملی است، هر بار هم با مدیران مربوطه‌اش تماس می‌گیریم حاضر به پاسخگویی نیستند؛ تلویزیون را به بنگاه تبلیغاتی‌ تبدیل نکنید که هر اسپانسر و صاحب برندی به خودش اجازه بدهد کارش را در تلویزیون تبلیغ کند. مقام معظم رهبری بر جهش تولید و پیش از این بر حمایت از کالای ایرانی تأگید کردند اما چقدر این کالای ایرانی و تولیدات آن تولیدکننده ضعیف را در شبکه‌های سیما نمایش دادند تا تولیدکنندگان متمولی که همه جا دست‌شان برای تبلیغ باز است. چرا ناظرین به استفاده بیش از حد از بازیگران و افراد صاحب‌نام در تبلیغ بازرگانی تلویزیون، توجهی ندارند؟ وقت‌نشناسی و بسته‌های تبلیغاتی چندین دقیقه‌ای به جای خود، چرا به جای تغییر رویه در پخش آگهی بازرگانی، لباس و میزانسن تبلیغ آگهی‌تان را تغییر می‌دهید؟

روزی به حضور امین حیایی یا آتیلا پسیانی و رویا تیموریان و بهنوش بختیاری و امیرحسین آرمان انتقاد می‌کنیم که چرا آنقدر مبلغ آگهی‌های بازرگانی می‌شوند و می‌بینیم رضا شفیعی‌جم بازیگر سینما و تلویزیون هم در برنامه تحویل سال این نکته را متذکر می‌شود هنرمندان را حمایت کنید تا کمتر به سراغ تبلیغات بروند.  

برای سال ۱۳۹۹ تلویزیون حتماً علاوه بر رویکردهای جدید در برنامه‌سازی و سریال‌سازی و بقیه موارد حتماً فکری به حال مشکلات عدیده‌اش در بازرگانی صداوسیما کند که نیازمند تغییر رویه و رویکردها است. حتماً با توجه به شعار سال که “جهش تولید” است در این باره بسته‌های تبلیغی درنظر بگیرد؛ کمتر به سراغ برندهای خاصی برود قدری تولیدکنندگان ضعیف و کارگاه‌های صنعتی کوچک را درنظر بگیرد. باکس‌های رایگان و کمک‌کننده و یا با تخفیف ویژه درنظر بگیرد تا تولیدکنندگان ضعیف و کارگاه‌های کوچک اما خلاق و نوآور خودی نشان دهند. چرا فقط یکسری اپلیکیشن خاص می‌توانند خودشان را معرفی کنند و خبری از دیگر اپلیکیشن‌ها نیست؟

البته که همگان می‌دانند این روزها تلویزیون درگیر مشکلات اقتصادی است و بارها با مدیران صداوسیما گفت‌وگو کردیم به این نکته اشاره کردند خودشان هم به این حجم آگهی بازرگانی انتقاد دارند اما به خاطر عدم حمایت مناسب از سوی دولتمردان، برای تأمین هزینه‌های رسانه‌ملی، برنامه‌سازی و سریال‌سازی و بقیه موارد هم رفتار غیرحرفه‌ای برخی از اسپانسرها و هم این حجم آگهی بازرگانی را تحمل کنند.  

باید دید در سال ۱۳۹۹ روند و رویکردهای تبلیغاتی تلویزیون به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ آیا همان وقت‌نشناسی‌ها و رفتار خسته‌کننده و در بسیاری اوقات رفتار غیرحرفه‌ای اتفاق خواهد افتاد؟ مصداق بارز آن تبلیغ فروشگاهی در روزهای کرونایی و خیلی از مثال‌های دیگر که در این مجال نمی‌گنجد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هزینه هنگفت برای پیامک تکراری را صرف ماسک و مواد ضدعفونی می کردید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فریدون شهبازیان موسیقیدان و رهبر ارکستر، نسبت به پیام تبریک عید نوروز که از سوی رئیس جمهور برای مردم ارسال شده، واکنش نشان داد و انتقاداتی را در این زمینه مطرح کرد.

به گزارش سینماپرس، فریدون شهبازیان (موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر) در صفحه شخصی خود، نسبت به پیام تبریک رئیس جمهور در قالب اس ام اس به مردم واکنش نشان داد.

فریدون شهبازیان با انتشار صفحه پیامک تلفن همراه خود و پاسخی که به پیام تبریک رئیس جمهور داده، نوشته است: «آقای رئیس جمهور در صداوسیمای ملی پیام ‌تصویری دادید، دیگر نیاز به هزینه هنگفت برای پیام تکراری نبود. کادر درمانی و دیگر اقشار زحمتکش ایران را دریابید که بیشتر از تبریک سال نو به ماست و دستکش نیاز دارند.»

CYMERA_۲۰۲۰۰۳۲۱_۱۴۳۵۳۵

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد به حجم زیاد آگهی‌های بازرگانی تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «پایتخت» با انتشار تصویری، به حجم زیاد آگهی‌های بازرگانی حین پخش سریالش واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، اولین قسمت از فصل ششم سریال «پایتخت»، شب گذشته (جمعه اول فروردین) در حالی از شبکه یک پخش شد که در اتفاقی کم‌سابقه، پخش آن دو بار برای پخش آگهی بازرگانی قطع شد. این اتفاق با انتقادات فراوان از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.  

محسن تنابنده در پاسخ به این انتقادات با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «دوستان پخش آگهی‌های بازرگانی بین سریال پایتخت خارج از اراده سازندگان و به عهده تلویزیون است. ما هم از حجم تبلیغ کلافه و دلخور هستیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع