X

بایگانی فروردین 7, 1399

دفتر سینمایی

سهم ستاره موسیقی یونان از خاطرات دهه ۶۰ سیما/ آرامش قبل از اخبار!


سهم ستاره موسیقی یونان از خاطرات دهه ۶۰ سیما/ آرامش قبل از اخبار!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کامیون» یکی از کارهای سالم و پاک تلویزیون است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهاب عباسی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تلویزیون و سینما که برای ایام عید یک سریال طنز با نام «کامیون» نوشته و در آن بازی کرده است درباره این سریال و جایگاهش در تلویزیون صحبت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، سریالی که این روزها از شبکه دو سیما، ساعت ۲۱ پخش می‌شود،  کمدی رمانتیک بامزه‌ای است با نام «کامیون» که مسعود اطیابی کارگردانی و شهاب عباسی، نویسندگی آن را برعهده دارند. شهاب عباسی که یکی از نویسندگان طنزپرداز است این کمدی را یک کمدی رمانیتک باآبرو می‌داند که سعی نمی‌کند با ابتذال مخاطب را بخنداند.

عباسی با «نوروز۷۶» داریوش کاردان وارد تلویزیون شد و آنجا محبوبیت زیادی به دست آورد و کمی که جلوتر رفت، تصمیم به ساخت یک برنامه با عنوان «خنده بازار» گرفت که به سبب نگرش متفاوت نسبت به موضوعات، بسیار مورد اقبال عمومی قرار گرفت و عباسی توانست اوج محبوبیت و شهرت خود را آنجا به دست بیاورد. حالا عباسی با نوشتن فیلمنامه و بازی کردن در سریال نوروزی «کامیون» بار دیگر به آنتن تلویزیون برگشته است.

این کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون،  درباره ماجرای همکاری‌اش با مسعود ده‌نمکی، علاقه‌اش به نوشتن و ممنوع‌الفعالیت شدنش بعد از ساخت «خنده بازار» با خبرآنلاین گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید.  

یکی از سریال‌هایی که کار کردید «دارا و ندار» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی بود. درباره این همکاری و این سریال بگویید.

سریال «دارا و ندار» بسیار سریال خاصی بود و سبک کاری مسعود ده‌نمکی در آن کار هم بسیار جدید، جالب و متفاوت بود و این جذابیت در کار وجود داشت، چون خودش به آن رسیده بود. اساسا در این سریال، کارگردان خیلی به متن متکی نبود، کلیت کار را در نظر می‌گرفت و بیشتر بر اساس بداهه پیش می‌رفت. «دارا و ندار» در زمان خودش کار بسیار خوبی بود و بسیار هم دیده شد. شاید به این دلیل که سریال بازیگران خوبی را در خود جای داده بود و نویسنده هم متن زیبایی نوشته بود.  

در آن در سریال، سیستم کاری بیشتر روی دیالوگ بود و هر بازیگری که می‌توانست دیالوگ بداهه بهتری بگوید بیشتر می‌توانست بدرخشد و من هم چون یک آدم قد بلند و درشت بودم دیده شدم ولی نقش من یک آدم کر و لال بود و شاید اگر شخصیت من یک چیز دیگر بود، بهتر دیده می‌شدم.

شهاب عباسی در «دارا و ندار»

بعد از سریال «دارا و ندار»، شما مجموعه طنز «خنده بازار» را ساختید، که یک زاویه دید تازه‌ای نسبت به مسائل داشت، ایده اصلی این برنامه از کجا به ذهن شما رسید؟

زاویه دید تازه‌ای نسبت به مسائل داشت ولی پیش‌تر از این برنامه، مهران مدیری چنین سبکی را در دهه ۷۰ در تلویزیون ساخته بود، مهران غفوریان و داریوش کاردان هم به وفور این سبک کار را انجام داده بودند، اما «خنده بازار» مجموع یک‌سری نمایش‌های کوتاهی بود که در کنار هم جمع شده بود و باعث می‌شد یک برنامه ساخته شود، شاید همین موضوع آیتمیک بودن و نقادانه بودن آن باعث ایجاد این تفاوت و یک دید تازه‌تر شده بود.

خیلی از افراد ناراحت شدند و بازیگران «خنده بازار» بعد از این مجموعه، به طور نامحسوس، یک مدت زیادی ممنوع الفعالیت بودند.

نوع نگاه شما با مهران غفوریان و مهران مدیری در آن مجموعه بسیار متفاوت بود.

بله، چیزی که متمایز بود این بود که ما بسیار انتقادی وارد شدیم و برنامه را ساختیم و معمولا این سبک از برنامه انتقادی در تلویزیون خیلی رایج نبود و بیشتر در رادیو ساخته می‌شد.

هنگام پخش این برنامه با اعتراض یا انتقادی روبه‌رو نبودید؟

خیلی از افراد ناراحت شدند و بازیگران «خنده بازار» بعد از این مجموعه، به طور نامحسوس، یک مدت زیادی ممنوع الفعالیت بودند.  

تاحالا به این فکر کردید که ادامه «خنده بازار» را با میزان نقد کمتر و یک‌سری تغییرات کوچک بسازید؟

واقعیت ماجرا این است که بعد از «خنده بازار»، من «دست به نقد» را ساختم که تقریبا در همان سبک بود و از شبکه نسیم پخش شد. اما به چند دلیل خیلی دیده نشد، اول اینکه ساعت پیک بیننده نبود، دوم اینکه شبکه نسیم در آن زمان گستردگی مخاطب را نداشت و نکته دیگر اینکه شبکه نسیم سیاست‌های خاص خودش را داشت و خیلی دنبال انتقاد نبود. به همین دلیل «دست به نقد» دیده نشد، البته این برنامه چند آیتم بسیار موفق داشت که متاسفانه اجازه پخش نگرفت و مطمئنم اگر اجازه پخش می‌گرفت در ذهن‌ها می‌ماند. شاید ما اگر آن برنامه را در هر شبکه‌ای به جز نسیم می‌ساختیم بیشتر دیده می‌شد.

در حال حاضر، در این شرایط هم فکر می‌کنم، حالا حالاها کاری که مانند «خنده بازار» باشد ساخته نشود. به این دلیل که این برنامه جدای از تمام بازیگران مستعد و تیم فوق العاده پشت صحنه، مدیریت خوبی هم داشت و در زمان مناسبی هم پخش شد. اما اگر الان بخواهیم همان برنامه را بسازیم امکانش نیست،  برای اینکه چندین حلقه مفقودی در آن وجود دارد.

«خنده بازار» یک‌سری بازیگر داشت، که پس از این مجموعه بیشتر به جامعه هنری معرفی شد.

خیلی با این حرف موافق نیستم، چون بعد از این برنامه همه بچه‌ها دچار یک ممنوع‌الفعالیت نامحسوسی شدند و کسی با آنها کار نکرد. مگر می‌شود یک برنامه چندسال پربیننده باشد اما بعد از آن کسی حاضر نباشد با عواملش کار کند؟  همین مورد باعث شد بازیگران این برنامه خیلی دیده نشوند. در حال حاضر بچه‌هایی که جزو ستاره‌های کمدی هستند؛ مثل رضا عطاران، ارژنگ امیرفضلی، سعید آقاخانی و خیلی از افراد دیگر که زمانی کار طنز انجام دادند، حالا یا سوپراستار هستند یا سوپراستار کمکی، اما این اتفاق برای بچه‌های ما نیفتاد و آنطور که باید دیده نشدند.

شما اساسا طنز می‌نویسید، این علاقه به طنز از کجا سرچشمه می‌گیرد و چرا تاکنون سمت ساخت کار درام نرفته‌اید؟

به نظر من کار درام ساختن خیلی سخت نیست، چون شما اگر یک داستان خوب دراماتیک داشته باشید که از نظر ادبی و تکنیکی خیلی خوب باشد می‌توانید یک کار درام عالی بسازید که فقط یک مقدار تکنیک کارگردانی می‌خواهد ولی کمدی اینگونه نیست، چون شما به آن راحتی که می‌توانید کسی را به گریه بیندازید، نمی‌توانید کسی را بخندانید. چون خندیدن سخت شده. یک بخشی از این ماجرا هم به نظر من ذاتی است، یعنی کمدین باید درون خودش یک کمدی داشته باشد و اصلا هم لازم نیست بیرونی باشد. یعنی هرکسی که ادا در میاورد و در ظاهر خیلی شوخ‌طبع است الزاما کمدین محسوب نمی‌شود. آن نگرشی که شما نسبت به مسائل دارید و می‌خواهید آن را به کمدی تبدیل کنید، باید درونی باشد. به طور مثال اگر مهران مدیری را از نزدیک مشاهده کنید، بسیار آدم آرام، کم حرف و ساکتی است و اگر ایشان را نشناسید، آخرین گزینه برای پیشنهاد کمدین است. اما به بهترین نحو کار خود را انجام می‌دهد، چون آن طنز درونی را در خود دارد.  

سریال «کامیون» دومین همکاری شما با مسعود اطیابی است، این اتفاق از کجا و چگونه کلید خورد؟

در فیلم «شرط اول»  که من با آقای اطیابی همکاری کردم،  آن همکاری ماند و پس از سال‌ها قرار شد مسعود اطیابی یک مجموعه طنز بسازد، به ایشان پیشنهاد چند فیلمنامه‌نویس را داده بودند و ایشان چون با من همکاری کرده بودند گفتند که با من راحت‌تر هستند،  چون سبک قلم من را می‌شناسند.

به عنوان یک نویسنده، طنز سریال «کامیون» را چه نوع طنزی می‌دانید؟ یک طنز موقعیت است یا یک طنزی است که به هر قیمتی به مخاطب باج می‌دهد؟

سریال «کامیون» یک کار کمدی، رمانتیک است، یعنی یک سمت و سوی اصلی داستان خانواده است و کاملا جهت‌دار پیش می‌رود و سکانسی در آن وجود ندارد که بازیگر بخواهد به زور تلاش کند تا مخاطب را بخنداند،  با افتخار جز یکی از کارهای سالم و پاک است که به هر قیمتی دست به خندان مخاطب نمی‌زند. چون نه من حاضرم همچین سبکی را بنویسم و نه آقای اطیابی به هیچ وجه حاضر است یک کار مبتذل بسازد،  به همین جهت، سریال ما بسیار آبرومند و با شخصیت است.

طنز سریال «کامیون» ابتذال ندارد، اما در برخی از کارهای سینمایی آقای اطیابی مثل «تگزاس»  دیالوگ‌هایی وجود دارد که این صحبت شما را نقض می‌کند.

مدیوم سینما، با مدیوم تلویزیون فرق می‌کند، اگر در مقام مقایسه قرار است مورد بحث قرار گیرد، سریال «کامیون» باید با دیگر سریال‌های تلویزیونی مقایسه شود. «کامیون» در قالب یک سریال تلویزیونی بسیار تمیز نوشته شده است. ولی شاید یک روز خود من یک متن کمدی برای سینما بسازم و این سبکی نباشد. ما چون می‌دانستیم مدیوم ما تلویزیون است و مخاطب ما خانواده‌ها هستند و مخاطبان آن مثل سینما خیلی خاص نیست، یک چهارچوب کلی را برای آن در نظر گرفتیم تا خانوادگی باشد.

من از تلویزیون دیده شدم، جایگاهم تلویزیون بوده، تلویزیون خانه همیشگی من بوده و من خیلی هم آن را دوست دارم. خیلی جاها هم اتفاقات خوبی را برای من رقم زد. اگر بخواهم قهر کنم و بگویم من دیگر برای تلویزیون کار نمی‌کنم پس چه کار کنم؟ من به جز نوشتن و تولید، کار دیگری بلد نیستم. با تلویزیون کار نکنم چه کار کنم؟ از کشور خارج شوم بروم شبکه‌های معاند؟ روزهای بد داشتیم روزهای خوب هم داشتیم. باید تحمل کرد، هرچند که شرایط می‌توانست از این بهتر باشد.

وقتی نام شما را در اینترنت جست‌وجو می‌کنیم اولین چیزی که به چشم می‌خورد، یک خبر با عنوان حمله تند بیوک میرزایی به شهاب عباسی است.

بله، من چند سال پیش، تهیه‌کننده یک برنامه برای شبکه نسیم بودم با عنوان «افسانه هزارپایان» که پخش نشد، در آن کار چون ما برآورد هزینه‌هایمان خیلی پایین بود و هنگام ساخت آن، حجم تولید بالا رفت، متاسفانه در حساب و کتاب به مشکل خوردیم و همین الان هم که دو سال و نیم از این ماجرا می‌گذرد، این مشکلات ادامه دارد و نزدیک سی نفر از بچه‌ها منتظرند من طلبشان را پرداخت کنم و من هم منتظرم طلبم از تلویزیون را دریافت کنم.  

همین مسئله‌ای که تلویزیون پول شما را نداده یا اجازه پخش برنامه را نداده یا خیلی موارد دیگر، باعث نشده تا دیگر تمایلی به همکاری با تلویزیون نداشته باشید؟

نه، هرگز. چون من از تلویزیون دیده شدم، جایگاهم تلویزیون بوده، تلویزیون خانه همیشگی من بوده و من خیلی هم آن را دوست دارم. خیلی جاها هم اتفاقات خوبی را برای من رقم زد. اگر بخواهم قهر کنم و بگویم من دیگر برای تلویزیون کار نمی‌کنم پس چه کار کنم؟ من به جز نوشتن و تولید، کار دیگری بلد نیستم. با تلویزیون کار نکنم چه کار کنم؟ از کشور خارج شوم بروم شبکه‌های معاند؟ روزهای بد داشتیم روزهای خوب هم داشتیم. باید تحمل کرد، هرچند که شرایط می‌توانست از این بهتر باشد.

خود شهاب عباسی دوست دارد بیشتر به عنوان یک کارگردان شناخته شود، یا نویسنده یا بازیگر؟

دوست دارم به عنوان یک کارگردانی که خودش متنش را می‌نویسد و برای آن بازی می‌کند شناخته شوم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تموم میشه روزای سخت» با صدای مجید اخشابی منتشر شد


«تموم میشه روزای سخت» با صدای مجید اخشابی منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمین بازی رسانه‌های جدید، برساخته و در کنترل قدرت‌هاست – اخبار سینمای ایران و جهان

معاون برون‌مرزی صداوسیما از اولویت‌های ۱۳۹۹ گفت؛ به ۲۴ ساعته شدن فعالیت‌های شبکه العالم سوریه، پخش ماهواره‌ای شبکه روسی و بودجه نداشتن شبکه فرانسوی، به راه‌های جدید برای مقابله با تحریم مزدورانه رسانه‌ای اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، صداوسیما با شبکه‌های داخلی و خارجی مأموریت ابلاغ پیام اسلام و انقلاب را به همه مناطق جغرافیایی ایران و جهان دارد؛ با بخش سیما، برنامه‌سازی و سریال‌سازی‌ می‌کند تا با ایجاد سرگرمی، نشاط و فرهنگسازی، مأموریت رسانه‌ای‌اش را به جایی برساند و در بخش برون‌مرزی با رسانه‌های متعدد دیداری و شنیدانی در مدل کاملاً سازمانی و در جایگاهی قابل قبول ایستاده است.   شبکه‌های برون‌مرزی مأموریت ابلاغ پیام اسلام و انقلاب را در مناطق مختلف جغرافیایی و میان متکلمان به‌زبان‌های مختلف به‌عهده دارد.   

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت برون مرزی، شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، عید نوروز،

نگاهی به جزئیات شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی برون‌مرزی صداوسیما

۳۲ رادیو به زبان‌ها و زمان پخش‌های متفاوت در برون‌مرزی فعالند که ۲۹ رادیو از این میان در قالب چهار اداره کل «آسیای میانه و قفقاز»، «اروپا و آمریکا»، «عربی و آفریقایی» و «شبه‌قاره هند و شرق آسیا» فعالیت می‌کنند و ۳ رادیوی دیگر نیز در دل شبکه رادیو و تلویزیونی سحر مشغول به تولید و پخش برنامه‌های رادیویی‌اند.

علاوه بر این، شبکه‌های «آی فیلم» (با چهار کانال ۲۴ ساعته زیرمجموعه خود)، «پرس‌تی‌وی»، «الکوثر»، شبکه رادیو و تلویزیونی «سحر» (با چهار کانال ۲۴ ساعته تلویزیونی و ۳ رادیو)، «العالم»، «هیسپان‌تی‌وی»، «هوساتی‌وی» و کانال «العالم سوری» در واقع جزو ۱۴ شبکه تلویزیونی معاونت برون‌مرزی صداوسیما به شمار می‌روند که در حوزه‌های تخصصی خود به تولید و پخش برنامه می‌پردازند.

۳۲ رادیو، ۱۴ شبکه تلویزیونی، خبرگزاری بین‌المللی تصویری «ایران پرس» و مجموعه خبری ــ اینترنتی «پارس‌تودی»   و بیش از این تعداد، سایت‌های مختلف و متنوع؛ جادوی رسانه را با چنان طعم و عطر و رنگی از ایران و ایرانی در عرصه‌های جهانی عرضه می‌کنند که چشم و دل میلیون‌ها انسان در جای جای جهان را مشغول خود ساخته است.

شبکه آی‌فیلم (iFILM) عربی با شعار «آی‌فیلم، دوست خانواده تو» در شهریور ۱۳۸۹ همزمان با عید سعید فطر به‌منظور پخش فیلم، سریال‌ و برنامه برای مخاطبان عرب‌زبان به‌صورت ۲۴ ساعته کار خود را آغاز کرد. در خرداد سال ۱۳۹۰ نیز، شبکه آی‌فیلم فارسی برای فارسی‌زبان‌های داخل و خارج کشور افتتاح شد.   سپس شبکه آی‌فیلم انگلیسی در ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ با مأموریت پخش فیلم، سریال‌ و برنامه برای مخاطبان انگلیسی‌زبان سراسر دنیا شروع به کار کرد و در ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ نیز کانال «آی‌فیلم ۲» با گویش دری برای مخاطبان فیلم و سریال‌های ایرانی در کشورهای افغانستان و تاجیکستان و با هدف پوشش تمامی فارسی‌زبانان آسیای میانه و شبه‌قاره هند و… دایره تمدنی بزرگ پارسی در سراسر جهان تأسیس شد.

شبکه آی‌فیلم با داشتن پشتوانه غنی آثار نمایشی ایرانی با رویکرد آشنا کردن جامعه ۳۵۰ میلیونی عرب‌زبان و جمعیت یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیونی انگلیسی‌زبان دنیا با فرهنگ و هنر و تاریخ  و جامعه امروز ایران اسلامی و در مرحله بعد برای پر کردن اوقات فراغت جامعه ۱۵۰ میلیونی خانواده‌های ایرانی و فارسی‌زبان‌ها (داخل و خارج از مرزهای ایران) راه‌اندازی شده است.

شبکه آی‌فیلم علاوه بر پخش ماهواره‌ای، داخل کشور نیز از طریق دستگاه گیرنده دیجیتال و همچنین از طریق پخش اینترنتی در وبگاه و اپلیکیشن‌های موبایل قابل دریافت است.

شبکه جهانی الکوثر در هفدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۸۴ همزمان با عید سعید غدیر خم آغاز فعالیت رسمی خود را اعلام کرد. در سال ۱۳۵۹ بخش سیمای عربی در صدا و سیما با یک ساعت و نیم پخش راه‌اندازی شد و به‌تدریج برنامه‌های آن گسترش یافت، به‌طوری که جمهوری اسلامی ایران جهت صدور پیام انقلاب اسلامی و تحت پوشش قرار دادن جهان عرب ضرورت تأسیس یک شبکه عربی‌زبان را احساس نمود و از سال ۱۳۸۴ سیمای عربی به‌عنوان یک شبکه ماهوارهای مستقل و با نام الکوثر و با ۱۴ ساعت پخش، کار خود را ادامه داد و در سال ۱۳۸۹ و با آغاز ماه رمضان پخش آن به ۲۴ ساعت ارتقا یافت.

شبکه الکوثر به‌عنوان شبکه معارف اهل‌بیت(ع) ترویج صحیح معارف ثقلین شریفین را با تکیه بر اصول اتحاد امت اسلامی در دستور کار خود دارد و در این راستا با ارائه برنامه‌های متنوّع در موضوعات مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، اسلام ناب محمدی(ص) را به مخاطبان خود معرفی می‌کند و با برخورداری از بخش‌های مختلف خبری، و شبکه خبرنگاران متنوع در کشورها و شهرهای مختلف، تازه‌ترین رویدادهای جهان را منعکس می‌کند. تنوّع برنامه‌سازی و پخش و آرایش رسانه‌ای در شبکه الکوثر در موضوعات مختلف مذهبی، اجتماعی، سیاسی، کودک و نوجوان و فیلم و سریال و… موجب شده مخاطبان جهان عرب، خاصّه مسلمانان و شیعیان با سلیقه‌های مختلف بتوانند از برنامه‌های الکوثر بهره‌مند شوند.

شبکه جهانی سحر، نخستین شبکه تلویزیونی برون‌مرزی سیمای جمهوری اسلامی ایران است که در بیست و پنجم آبان ۱۳۷۶ هجری شمسی به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این شبکه چهارکاناله متشکل از کانال‌های  ۲۴ ساعته اردو، کردی، آذری و بالکان است و سه کانال اردو، کردی و بالکان آن کنار تلویزیون، شبکه‌های رادیویی مستقل خود را نیز دارند.

شبکه سحر شبکه‌ای رادیو و تلویزیونی، ایرانی، برای مخاطبان غیرایرانی و با ساختار یک شبکه عمومی است که نه‌تنها به پخش اخبار و برنامه‌های سیاسی تحلیلی و گفتگو می‌پردازد که تولید و پخش قالب‌های مختلف برنامه‌سازی تلویزیونی از مستند، ترکیبی و غیرترکیبی، نمایشی، انیمیشن و جنگ را در موضوعات گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و معارف دینی را برای همه گروه‌های مختلف سنی، جنسی، صنفی، تحصیلی و مذهبی مخاطب شبکه سحر در دستور کار دارد.

در ضمن رادیوهای همزبان با کانال‌های سحر هم تحت پوشش این شبکه قرار دارند که از طرق مختلف فرکانسی  و اینترنتی در دسترس مخاطب قرارگرفته‌اند و به‌عنوان مکمل تلویزیون عمل می‌کنند.

هیسپان‌تی‌وی نخستین شبکه ۲۴ ساعته اسپانیایی‌زبان در خاورمیانه است که با شعار «بازتاب بی‌طرفانه خبرهای مهم جهان و خبر از دیدگاهی نو» فعالیت خود را از یازدهم بهمن ۱۳۹۰ با حضور رئیس وقت سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه وقت و برخی از سفرای کشورهای اسپانیایی‌زبان نظیر کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، اکوادور و بولیوی به‌طور رسمی آغاز کرد.

این شبکه پیش‌تر کار خود را با راه‌اندازی وب‌سایت در ۱۴ آبان سال ۱۳۸۹ شروع کرده و به‌عنوان نخستین  شبکه ایرانی با کیفیت HD در دورترین نقاط جهان و بیشتر کشورهای آمریکای لاتین درحال پخش است. هیسپان‌تی‌وی با پخش ۲۴ ساعته خبر، برنامه‌های مستند، فیلم و سریال و طرح‌ریزی برنامه‌های ابتکاری همچون برنامه‌های هفتگی نقد مسائل روز دنیا، مصاحبه با شخصیت‌های مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اسپانیا، آمریکای لاتین و ایران با رویکرد گفتمان انقلاب اسلامی می‌پردازد.

پرس‌تی‌وی نخستین شبکه خبری بین‌المللی ایرانی به‌زبان انگلیسی است که به‌صورت ۲۴ ساعته به پخش اخبار، برنامه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و پخش مستندهای جذاب می‌پردازد. شبکه پرس‌تی‌وی پس از تقریباً چهار ماه دوره آزمایشی در یازدهم تیرماه سال ۱۳۸۶ رسماً فعالیت خود را کلید زد و چند روز بعد نیز با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح رسمی شد.

با توجه به انگلیسی‌بودن زبان شبکه، این شبکه ابتدا با هدف‌گذاری پخش برنامه برای مردم اروپا و آمریکا برنامه‌ریزی کرده بود اما بعدها سعی شد پوشش آن گسترش یابد. هدف‌گذاری محتوایی پرس‌تی‌وی؛ مقابله با سلطه رسانه‌های غربی در حوزه خبر و برنامه‌سازی و ایجاد پل ارتباطی با ملل دنیا و معرفی سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قالبی بدون واسطه است.

پایگاه اصلی این شبکه در تهران است و خبرنگاران مقیم بسیاری در نقاط استراتژیک و مهم جهان مستقر کرده‌ است. فراهم آوردن زمینه و پلی برای درک متقابل فرهنگ‌های گوناگون جهان، تشویق و ترغیب ملل و اقوام مختلف بشر با دیدگاه‌ها و اعتقادات دینی مختلف به برقراری ارتباط با یکدیگر از دیگر اولویت‌های پرس‌تی‌وی است. برنامه‌سازی در پرس‌تی‌وی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجام می‌شود و شعار اصلی شبکه پرس‌تی‌وی «خبر از نگاه جدید» برای شکستن سلطه رسانه‌های گروهی غربی است.

شبکه العالم در حالی در اسفند ۱۳۸۱ و همزمان با تجاوز نیروهای آمریکایی و انگلیسی به عراق فعالیت خود را به‌زبان عربی شروع کرد که شعار «العالم بین یدیک» و به‌معنی «جهان در دستان توست» را با هدف اطلاع‌رسانی سریع و شفاف از رویدادها و تحولات سیاسی جهان و نیز اتخاذ سیاست رسانه‌ای فعال در برابر جریانات یک‌سویه امپریالیزم خبری غرب سرلوحه خود ساخته بود.

این شبکه روزانه در بیش از ۴۳ بخش کوتاه و مشروح خبری همراه با تحلیل و گزارش، رویدادهای مهم بین‌المللی را به‌اطلاع بینندگان خود می‌رساند. هرچند مسائل تأثیرگذار جهان اسلام مورد اهتمام بخش‌های خبری و برنامه‌های تحلیلی این شبکه است، ولیکن برخی از آنها به‌دلیل اهمیت، سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. مسائل مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، سوریه، عراق، فلسطین، یمن، لبنان، بحرین، شمال آفریقا و حوزه‌های بیداری اسلامی از جمله این موضوعات هستند.

راه‌اندازی کانال العالم سوریه، نخستین تجربه رسانه ملی برای تأسیس شبکه‌ای خارج از مرزهای ایران اسلامی با بهره‌گیری از عوامل  بومی یک کشور مشخص است. بعد از پیروزی قاطع و تاریخی مردم، ارتش و هم‌پیمانان و دوستان واقعی سوریه مقابل گروه‌های تروریستی، شبکه العالم سوریه با شعار «امید و آینده» به‌صورت آزمایشی در آذرماه ۹۶ و نیز در بیست و هفتم فروردین‌ماه ۹۸ به‌صورت رسمی، به‌منظور انعکاس آمال و آرزوهای مردم سوریه با شعار «امید و آینده» افتتاح شد. این کانال هم‌اکنون ۴ ساعت در شبانه‌روز پخش برنامه دارد.

شبکه‌های تلویزیونی معاونت برون‌مرزی در مجموع روزانه ۲۸۳ ساعت پخش دارند، مضاف بر آن شبکه هوسا تی‌وی نیز به‌طور ۲۴ ساعته به پخش اینترنتی برنامه‌های خود می‌پردازد.

پارس‌تودی یک سایت خبری ایرانی است که با بهره‌گیری از بیش از ۷۰ سال سابقه سرویس برون‌مرزی صداوسیما با رویکرد نوین رسانه‌ای، فعالیت خود را در زمستان ۹۵ آغاز کرده است و به ارائه آن‌لاین اخبار و پوشش رویدادها به ۳۰ زبان زنده دنیا می‌پردازد. پارس تودی به‌دنبال آن است تا سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را به گوش افکار عمومی جهان برساند و مردم جهان را با پتانسیل و ظرفیت‌های ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف همچون گردشگری، اقتصادی، علمی و پزشکی و همچنین علم و فناوری آشنا سازد.

یکی از مأموریت‌های مهم پارس‌تودی تولید خبر، عکس و به‌ویژه تصاویر خبری از ایران و موضوعات خبری از سایر نقاط جهان است و یکی از مزیت‌های مهم آن بارگذاری خبر و تصویر به ۳۰ زبان دنیاست که می‌تواند گستره مخاطبان این خبرگزاری را افزایش دهد، علاوه بر این‌که رادیوهای برون‌مرزی که هم‌اکنون به ۳۰ زبان دنیا در حال پخش برنامه هستند، برنامه‌های خود را به‌روی فضای وب برای مخاطبان عرضه می‌کنند.

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت برون مرزی، شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، عید نوروز،

برای تحولات برون‌مرزی صداوسیما در سال ۱۳۹۹ و دیگر اتفاقات شبکه‌های خارجی تلویزیون به سراغ پیمان جبلی معاون برون‌مرزی رسانه‌ملی رفتیم و با او گفت‌وگویی تفصیلی داشتیم:

چشم‌انداز ۱۳۹۹ برون‌مرزی رسانه‌ملی

* بگذارید با این سؤال گفت‌وگو را آغاز کنیم که از برنامه ها و اتفاقات سال ۱۳۹۹ که در دستور کارتان دارید و به آن فکر کرده‌اید در امسال شاهد آن باشیم، بگویید.  به نوعی چشم انداز سال ۱۳۹۹ برون‌مرزی صداوسیما را تشریح کنید.

چشم‌انداز سال ۱۳۹۹ برای معاونت برون مرزی صداوسیما با ۱۴ شبکه تلویزیونی و ۳۳ رادیو که به ۳۰ زبان زنده دنیا، وظیفه انتقال دیدگاه‌ها و منویات انقلاب اسلامی و خط مقاومت را به جهانیان عهده‌دار است، در افقی فراگیر، محمل پیشبرد اهدافی است که در سال ۱۳۹۸ پایه‌ریزی شده است. ما سال ۱۳۹۸ را با افتتاح چند طرح مهم معاونت برون‌مرزی نظیر آغاز به کار رسمی خبرگزاری بین‌المللی تصویری «ایران پرس» به عنوان اولین و تنها خبرگزاری از این نوع در سطح کشور، شروع رسمی فعالیت شبکه رادیو و تلویزیونی هوسا برای گفت‌وگو و ارتباط فرهنگی با آفریقای سرشار از مواهب و مهیای تعامل فرهنگی و اقتصادی و … و افتتاح رسمی تجربه بی‌نظیر رسانه‌ملی و معاونت برون‌مرزی در راه اندازی و اداره صد درصدی شبکه‌ای در خارج از خاک جمهوری اسلامی ایران یعنی شبکه «العالم سوریه» شروع کردیم.

اولویت با گسترش دایره فعالیت “ایران‌پرس”

 در سال ۱۳۹۹ گسترش دایره فعالیت و مرجعیت خبرگزاری   «ایران پرس» برای ما بسیار مهم و اولویتمند است. این خبرگزاری می‌تواند گفتمان ایران را در حرفه‌ای‌ترین شکل رسانه‌ای توسعه داده و ترویج کند. با این که از ابتدای فعالیت رسمی،   «ایران پرس» تصاویر خود را به طور عمومی و برخلاف شیوه معمول، به صورت رایگان در اختیار منابع خبری قرار می‌دهد، اما در قریب یک سال سپری شده از افتتاح رسمی، تعداد متقاضیان عقد قرارداد مالی در آستانه ورود خبرگزاری به رسته تجاری رسانه، رو به افزایش است؛ این اقبال بالا نشان‌دهنده موفقیت خبرگزاری است.  

البته باید بگویم با این که نهادها و مراجع مهمی در کشور به اهمیت و جایگاه   «ایران پرس» واقفند و همکاری خوبی با ما دارند ولی بسط آگاهی درباره اثرگذاری فعالیت   «ایران پرس» هنوز جای کار دارد و توقع ما از رسانه‌ها این است که در این زمینه هم‌افزایی و اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشند.

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت برون مرزی، شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، عید نوروز،

شبکه “هوسا” ماهواره‌ای پخش شود

در سال ۱۳۹۹ همچنین تلاش خواهیم کرد فعالیت شبکه «هوسا» را که فعلاً به صورت اینترنتی فعالیت دارد، به مرحله پخش ماهواره‌ای نزدیک کنیم. آفریقا قاره فرصت‌ها است و مردمان آفریقا مشتاق شنیدن صدای ایرانند. این اشتیاق را ما بعد از راه‌اندازی   «هوسا تی وی» به وضوح و بیشتر از قبل دریافتیم. با اینکه معاونت برون‌مرزی به واسطه رواج انگلیسی و فرانسوی علاوه بر زبان‌های محلی مثل هوسا و سواحیلی، پیش از این و همزمان با آن، رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب برای ارتباط با آفریقا در اختیار داشته است اما  استعداد و آمادگی مردم آفریقا برای ارتباط با ایران و انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، نیازمند رسانه‌های متنوع و با دایره دربرگیری بیشتر است که  “هوسا تی وی” یکی از آنهاست. مخاطبان ما با جدیت متقاضی پخش ماهواره‌ای و انتقال امواج از طریق فرکانس و پخش تلویزیونی‌اند و ما در سال ۱۳۹۹ در این زمینه تلاش می‌کنیم؛ امیدوارم بودجه راه‌اندازی پخش ماهواره‌ای فراهم شود.

۲۴ ساعته شدن شبکه العالم سوریه

یکی دیگر از زمینه‌های کاری ما هم بالطبع افزایش تولید و مدت پخش شبکه   «العالم سوریه» خواهد بود. این شبکه فعلا ۶ ساعته است و در سال ۱۳۹۹  به سمت ۲۴ ساعته شدن آن حرکت خواهیم کرد.

شبکه العالم HD می‌شود

* چه پیش‌یبنی‌هایی در زمینه ارتقای فنی و زیرساخت‌های تولید و پخش برنامه‌ای در سال ۱۳۹۹ دارید؟

قطعاً برنامه داریم و یکی از مهمترین آنها HD شدن پخش شبکه   «العالم» است که با زحمات همکارانمان در معاونت توسعه و فناوری رسانهبه زودی به بار خواهد نشست و از آن رونمایی خواهیم کرد.

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت برون مرزی، شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، عید نوروز،

فضای جدید و انحصاری در مقابل تحریم‌های مزدورانه/ حذف صفحات اجتماعی شبکه‌های برون‌مرزی

* در سال ۱۳۹۸ شاهد چندین و چند مرحله ایجاد محدودیت برای شبکه‌های برون‌مرزی رسانه‌ملی  بودیم. این بار ناظر آن بودیم که این اعمال محدودیت‌ها از تنگناهای پخش ماهواره‌ای، به حذف اکانت‌ها در فضای شبکه‌های اجتماعی و نوعی تروریسم فضای مجازی تغییر ماهیت دادند. با اینکه ما معتقدیم حرف متفاوت سرانجام مسیر خودش را در دنیای مجازی پیدا می‌کند، اما پاتک مناسبی برای این حملات و مقابله با این شکل نوین تروریسم اندیشیده‌اید؟ اساساً چه راه‌حلی پیشنهاد می‌دهید؟

واقعیت را باید پذیرفت که زمین بازی رسانه‌های جدید، برساخته و در کنترل قدرت‌هاست. غرب مبدع و صاحب شبکه‌های اجتماعی محبوب و پرکاربر در سطح جهان است. زیرساخت‌های فنی، توزیع و دسترسی این شبکه‌ها هم در اختیار غرب و به ویژه عمدتاً در اختیار آمریکاست،  لذا ما یا باید تابع قواعد بازی آنها باشیم یا با پیامدهای‌شان بر خلاف مسیر آب رو به رو شویم. عاملی که در یک سال گذشته، حتی از این هم فراتر آمد و بدون هرگونه دلیل منطقی هم به حذف صفحات ما در شبکه‌های اجتماعی مختلف انجامید.

 در چنین شرایطی، ما فقط یک راه پیش‌رو داشتیم و آن ایجاد فضایی جدید و انحصاری برای انتقال پیام‌هایمان بود. در این راستا گام اول را در ایجاد فضایی جایگزین   «یوتیوب» برداشتیم و   «یورمدیوم» را به عنوان پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئوی اختصاصی معاونت برون‌مرزی ایجاد کردیم که فعلاً به طور آزمایشی فعالیت می‌کند.

پلتفرمی مشابه “یوتیوب” با کارکردی میان رسانه‌ای برای برون‌مرزی

* یعنی این پروژه در سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی رسمی می‌شود؟

پلتفرمی مشابه   «یوتیوب» احتیاج به زیرساخت‌های قوی دارد. در حال کاریم و امید داریم بتوانیم به زودی به نقطه اطمینان کامل برسیم. البته این پلتفرم یک کارکرد میان رسانه‌ای برای رادیوها و تلویزیون‌های برون‌مرزی هم دارد که در ۹ ماه گذشته که از شروع بهره‌برداری آزمایشی   «یورمدیوم» می‌گذرد، اثرات و نتایج خوبی برای رسانه‌های برون‌مرزی در بر داشته است.

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت برون مرزی، شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، عید نوروز،

در   «یورمدیوم» دو فضا و شکل دسترسی داریم

* چه مکانیسمی دنبال می‌شود و چه نتایجی گرفته شده است؟

بله، توضیح می‌دهم. ما در   «یورمدیوم» دو فضا و شکل دسترسی داریم. یکی برای رسانه‌های داخلی معاونت و احیاناً رسانه‌های همسو که بخواهند از محتوای ما استفاده کنند و یک فضا و دسترسی عمومی برای هر شخص حقیقی یا رسانه ‌ای که مایل باشند محتوای تصویری خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.

در بخش داخلی، ویدئو به صورت Clean(بدون لوگو و زیرنویس و…) به انضمام متن قابل ذخیره‌سازی گفتار متن، نوشته و… و. در اختیار رسانه‌های دارای حساب کاربری در این بخش قرار داده می‌شود. به این ترتیب نوعی هم‌افزایی مستقیم و در اسرع زمان، بین شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ما اتفاق می‌افتد که مهمترین نتیجه آن، هم‌افزایی تولیدی، ارتقای کیفیت آنتن و اشتراک‌گذاری توانمندی‌های تولید محتوایی و ساختاری در داخل  برون‌مرزی بوده است.

شبکه‌سازی تولید محتوای متفاوت و مستقل از قدرت‌ها

* اگر رسانه‌های همسوی با شما هم متقاضی چنین خدمتی باشند، برای آنها هم زمینه استفاده فراهم می‌شود؟

حتماً. اساساً ما هدف بزرگی مدنظر داریم و آن شبکه‌سازی تولید محتوای متفاوت و مستقل از قدرت‌ها و انقلابی در جهان است؛   «یورمدیوم» ابزار و بستری برای همین هدف می‌تواند باشد. کمااینکه ما نزدیک به ۱۶۰۰ رسانه و فعال رسانه‌ای اثرگذار در جهان که با ما همسو هستند، شناسایی کرده‌ایم و با نزدیک به ۶۰۰ مورد ارتباط برقرار کرده‌ایم و امیدواریم این ارتباط به برون‌دادهای منسجم رسانه‌ای منتج شود.

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت برون مرزی، شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، عید نوروز،

اضافه شدن کانال‌های آی‌فیلم و گردآمدن گنجینه‌ای بزرگ از فیلم‌های ایرانی

* اما سوال آخر و آن این که آیا در سال ۹۹  اتفاقی نظیر اضافه شدن کانال‌های شبکه آی‌فیلم یا افتتاح شبکه‌های روسی و فرانسوی که شما در سال  ۱۳۹۶ از تصمیم معاونت برون‌مرزی برای راه اندازی آنها سخن گفته بودید، رخ خواهد داد؟

در زمینه آی فیلم باید بگویم  اضافه شدن کانال‌های این شبکه شاید به ظاهر محتمل‌ترین و سهل‌ترین کار در برون‌مرزی صداوسیما باشد چون همه می‌دانند که مثلاً در شبکه   «سحر» سال‌هاست که فیلم و سریال به زبان‌های آذری، کردی، اردو و بوسنیایی زبانگردانی و به شکل دوبله و زیرنویس آماده و پخش می‌شوند و همین باعث گردآمدن گنجینه‌ای بزرگ از فیلم و سریال‌های ایرانی زبانگردانی شده به این زبان‌هاست.

ما نیاز مبرم به گشایش بودجه‌ای فوری و کافی داریم

طبیعتاً هیچکس هم منکر اثرگذاری فیلم و سریال برای معرفی سبک زندگی ایرانی- اسلامی به دنیا و مخاطبان غیر ایرانی نیست، اما واقعیت این است که ما با وجود این گنجینه و پایه کار، نیازمند بودجه برای زیرساخت‌های پخش،  توزیع امواج و مهم‌تر از آن ادامه و استمرار کاریم. آنتن به سرعت، محتوا و داشته‌ها را می‌بلعد و ما نیاز مبرم به یک گشایش بودجه‌ای فوری و کافی داریم.  نهادهای تصمیم‌گیر باید توجه خود را به ضرورت‌های رسانه‌ملی در بخش برون مرزی معطوف کنند و وظیفه خود را در حمایت از این بخش استراتژیک از رسانه ملی به انجام برسانند.  

بیشتر بخوانید

نگاهی به دوبله در تلویزیون/ آرزوی نوروزی استاد دوبله

بسته نوروزی رادیو و تلویزیون تسنیم/ پنجم فروردین با “سریع و خشن”، “رابین هود” و “ناخدا خورشید”

۲ خبر تلویزیونی؛ از پخش سریال فرانسوی تا برملا شدن رازهای مشهورترین نوشیدنی جهان

شبکه فرانسوی نیاز به بودجه دارد و روسی منتظر پخش ماهواره‌ای!

از طرف دیگر باید درباره دو شبکه روسی و فرانسوی هم توضیح بدهم؛ اهمیت و ضرورت راه اندازی دو شبکه یاد شده آنقدر واضح و ملموس است که نیازی به یادآوری ندارد. برای بسترسازی شبکه فرانسوی پرس‌تی‌وی از سال ۱۳۹۴ تاکنون، همکاران ما در حال فعالیت و اداره وب‌سایت فرانسوی پرس‌تی‌وی‌اند که بسیار اثرگذار است، اما هنوز بودجه راه‌اندازی شبکه تلویزیونی را در اختیار نداریم.

به عنوان مقدمه راه‌اندازی شبکه روسی هم از دی‌ماه سال گذشته (۱۳۹۸)، رادیو روسی ما تغییر فعالیت داد و به تلویزیون اینترنتی ۲ ساعته روسی تبدیل شد. هر دوی این شبکه‌ها برای ورود به فاز اجرایی جدی نیاز به بودجه، برای فراهم کردن امکانات، تجهیزات، فضای فیزیکی و نیروی انسانی‌اند. امری که تاکنون نیز با تأخیر غیر قابل اغماض رو به روست و هر روز تأخیر و کم توجهی نهادهای مسئول در این زمینه،   گامی رو به عقب در دنیای رقابت‌های رسانه‌ای امروز است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا زمینه فروش آنلاین آثار هنری را فراهم کرد


کرونا زمینه فروش آنلاین آثار هنری را فراهم کرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرصت هم‌کلامی ایران را با وجدان‌های بیدار جهان از دست ندهیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران همزمان با تحریم‌ها و رایزنی‌ مسئولان وزارت امور خارجه برای کاستن از آنها نوشت: این فرصت هم‌کلامی ایران را با وجدان‌های بیدار جهان از دست ندهیم.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی در این پیام که شامگاه چهارشنبه (ششم فروردین) منتشر شد افزوده است: جهان درگیر کرونا و ایران درگیر تحریم و کرونا.

شرایط کشورمان برای جهان ملموس‌تر شده است. این فرصت هم‌کلامی ایران را با وجدان‌های بیدار جهان از دست ندهیم.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد: تاکنون ۲۷۰۱۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۰۷۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۹۶۲۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپوردرباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و فوت ناشی از آن بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز ۶ فروردین ۹۹ و بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، ۲۲۰۶ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران به ۲۷۰۱۷ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۹۶۲۵ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

با جان باختن ۱۴۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد درگذشتگان بر اثر این بیماری تا ۶ فروردین ۱۳۹۹ به ۲۰۷۷ نفر رسید.

وی افزود: تاکنون بیش از ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار از نظر ابتلا به کووید ۱۹ در کشور غربالگری شده اند و طرح بسیج ملی مقابله با کرونا با قدرت در کشور در حال اجرا است و الگوی موفقی برای سایر کشورها به حساب می آید. مردم حتما برای حفظ سلامتی خود، خانواده و اطرافیان شان به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پنجشنبه فیروزه‌ای» رمانی امروزی و دینی


کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» اثر سارا عرفانی، رمانی امروزی و دینی است که سبک­‌های مختلف از زندگی انسانی را پیش روی هم قرار می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گردشگری مجازی در تهران؛ نیزاری که به یک مجموعه فرهنگی و تاریخی تبدیل شد + فیلم و تصاویر


در این گزارش همراه با شما سفری مجازی به مجموعه فرهنگی و تاریخی خواهیم داشت که در گذشته یک نیزار بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تبریک معاون امور هنری برای روز ملی هنرهای نمایشی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی در پیامی هفتم فروردین را به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی تبریک گفت.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمدمجتبی حسینی در پیامی هفتم فروردین، روز ملی هنرهای نمایشی را «نیک‌روزی به تجلیل هنرمندان صحنه که پیوسته جویای دانایی و منادی معرفت بوده‌اند» نامید.

او همچنین در خصوص مراسمی که در سال‌های پیش برای گرامیداشت این روز برگزار می‌شد نوشت: «آیین شادباش این روز به روزگار دیگری بماند که به نوشداروی دانش، شکست میهمان ناخوانده این روزها را جشن بگیریم».

متن پیام معاون امور هنری وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی به شرح زیر است:

«هوالجمیل

بهار، زوال بلاست، خُرم‌اوقاتی که متولد بردباری و امیدواری‌ست. پادافره پروردگاری است که رنج خلق خویش را برنمی‌تابد. جهان ناخوش‌احوال این روزها به بلایی مبتلاست که ناگزیریم از دور، دستی بر آتش دوستی داشته باشیم و در خلوت خویش، دست دعا به بهبود اوضاع جهان برآریم که ستایش خداوند در شادی و اندوه، هنر آدمی است.

فروردین، فرودگاه فرشتگانی است که دل در گرو پیروزی اهورا دارند و اسباب شادمانی است که تقویم تئاتر این کهن‌هنر انسان در اوان فروردین به امید چیرگی حقیقیت گشوده می‌شود. هفتم فروردین روز ملی هنرهای نمایشی است. نیک‌روزی به تجلیل هنرمندان صحنه که پیوسته جویای دانایی و منادی معرفت بوده‌اند. آیین شادباش این روز به روزگار دیگری بماند که به نوشداروی دانش، شکست میهمان ناخوانده این روزها را جشن بگیریم و زنگ ملال را به مرهم تئاتر از آیینه دل بزداییم.

چراغ باغ هنر روشن بماند و به میمنت این روز نوروزی، حال‌واحوال اصحاب ناب نمایش خوش و خُرم باد. آمین.»

هفتم فروردین مطابق با ۲۷ مارس، روز جهانی تئاتر، از سال ۹۶ به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم رسمی به ثبت رسید و تا پیش از سال ۹۹ جشن‌هایی به مناسبت این روز در سراسر کشور برگزار می‌شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خبرسازان «هنرهای تجسمی ۹۸»/ مدیر جریان‌ساز و هنرمندان افشاگر!


خبرسازان «هنرهای تجسمی ۹۸»/ مدیر جریان‌ساز و هنرمندان افشاگر!

مشاهده خبر از سایت منبع