X

بایگانی فروردین 7, 1399

دفتر سینمایی

کاخ جشنواره کن خانه بی‌خانمان‌ها شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کاخ جشنواره بین‌المللی فیلم کن به جای این که فرش قرمز خود را زیر پای ستارگان سینما پهن کند، به خوابگاه بی‌خانمان‌ها بدل شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از رویترز، کاخ جشنواره فیلم کن درهایش را به روی بی‌خانمان‌های شهر کن باز کرد تا در بحبوحه گسترش ویروس کرونا، جایی برای اقامت داشته باشند.

در حالی که جشنواره فیلم کن قرار بود از ۱۲ تا ۲۳ ماه می برگزار شود، هفته پیش با تصمیم مسئولان تا اواخر ماه ژوئن به تعویق افتاد.

کاخ محل برگزاری جشنواره از جمعه درهایش را به روی افراد بی‌خانمان باز کرده و هر شب میزبان ۵۰ تا ۷۰ بی‌خانمان است.

در حالی که امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه ۸ روز پیش از ۶۷ میلیون فرانسوی خواست تا در خانه بمانند، حضور حدود ۱۲ هزار بی‌خانمانی که در خیابان‌ها به سر می‌برند یکی از خطرات بالقوه گسترش ویروس کرونا محسوب می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام بازیگران هالیوود برای مقابله با کرونا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جمعی از هنرمندان سینمای آمریکا مانند رابرت دنیرو با انتشار یک پیام‌هایی از مردم خواستند برای مقابله با ویروس کرونا در خانه بمانند.

به گزارش سینماپرس به نقل از لس‌آنجلس تایمز، رابرت دنیرو بازیگر سرشناس از جدیدترین چهره‌های نیویورکی است که از هوادارانش خواست در خانه بمانند.

وی با ارسال پیامی ویدیویی از مردم خواست برای مراقبت از افراد مسن‌تر که بیشتر ویروس کرونا تهدیدشان می‌کند، خانه‌ها را ترک نکنند.

بازیگر ۷۶ ساله با تکرار یک خط از فیلم مشهور کمدی «ملاقات با فاکرها» پیامش را جالب‌تر هم کرد.

دنیرودر این پیام گفته است: ما نیاز داریم مانع گسترش این ویروس شویم و تنها با همدیگر می‌توانیم این کار را انجام دهیم. نه فقط برای محافظت از خودمان، بلکه برای مراقبت از دیگران و همه افراد مسنی که دوستشان دارید. خواهش می‌کنم.

او سپس دو انگشتش را به سمت چشمش و دوربین می‌آورد و جمله مشهور فیلم فاکرها را یادآوری می‌کند: دارم نگاهتان می‌کنم!

هنرمندان دیگری هم بودند که در این روزها از مردم خواستند در خانه بمانند که بن استیلر و دنی دویتو از جمله آنها بودند.

استیلر که در نیویورک است نیز به همشهریان گفته است: واقعاً باید در خانه بمانیم. این تنها راه جلوگیری از گسترش ویروس است و فقط وقتی نتیجه می‌دهد که همه با هم این کار را بکنیم.

وی همچنین از مردم خواسته است تا با تماشای فیلم یا کشف یک سرگرمی جدید خود را مشغول کنند.

دنی دویتو بازیگر نیز گفته است: جوان‌ها می‌توانند این ویروس را به سالخوردگان منتقل کنند و تا متوجه شوید من دیگر از دست رفته‌ام.

اندرو کوومو که از سال ۲۰۱۱ فرماندار نیویورک است پیشتر در پیامی خطاب به مردم گفته بود: در خانه بمانید. گسترش بیماری را متوقف کنید. جان مردم را نجات دهید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قاتلی که فرق چاقوی اصل و تقلبی را نمی‌دانست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اینکه فیلم ریان جانسون به راحتی ما را به یاد آثار کلاسیک معمایی می‌اندازد و حال و هوای زمانه اکنون را هم دارد، دلیل کافی برای علاقه‌مندان سینماست که به تماشای‌ «چاقوها بیرون» بنشینند.

به گزارش سینماپرس، ریان جانسون که در سال ۲۰۱۷ پروژه «جنگ ستارگان» را زیر نظر جی‌جی آبرامز به سلامت به سرانجام رساند، اکران کرد و فروشی میلیارد دلاری داشت، حالا بعد از هوکر و برادران بلوم، سراغ یک درام، آن هم از جنس درام معمایی رفته است.

ریان جانسون خودش این اثر ارجینال را به نگارش درآورده و در بازه زمانی که سینمای جهان با فیلم‌های کارگاهی/ معمایی نظیر «شرلوک هلمز» همچون آثاری علمی تخیلی برخورد می‌کرد، او به شکلی کلاسیک، طرح و دسیسه‌ای برای قتل یک ثروتمند را، که از پیرنگ‌های مهم یک اثر کارگاهی/ معمایی است، برای ما به نمایش گذاشت.

اینکه اثر جانسون به راحتی ما را به یاد آثار کلاسیک معمایی می‌اندازد و اینکه حال و هوای زمانه اکنون را دارد، فکر می‌کنم دلیل کافی باشد برای کشاندن علاقه‌مندان امروز این ژانر به سینما و تماشای فیلم «چاقوها بیرون».

در ترجمه نام اثر به فارسی «چاقوکشی» نیز به چشم می‌خورد که با توجه به معنای اصطلاح آن در زبان فارسی ترجمه‌ای غلط انداز و گمراه‌کننده است.

چرا خوب – چرا بد؟

دلایل زیادی برای خوب بودن فیلم «چاقوها بیرونـ به چشم می‌خورد. یک فیلم خوب معمایی از اسمش آغاز می‌شود؛ «چاقوها بیرون» این اسم کاملی است برای اثری که به آن هم نمادین نگاه می‌کند و هم نگاهی اتمسفری روی آن دارد.

چاقو و بیرون کشیدن آن دلالتی بر یک نزاع خونین دارد و از سوی دیگر نشانه و موادی به نام چاقوست که پایان داستان را رقم می‌زند، انگیزه شخصیت‌ها را کامل می‌کند و می‌تواند ما را به نقطه نتیجه گیری متصل کند.

هیچ کلامی در این اثر بیهوده به کار گرفته نشده است. جمله‌های ترومبی بزرگ با بازی کریستوفر پلامر یک یک نشانه‌هایی را برای داستان به جا می‌گذارد، اثرگذاری هر عمل در کشف ماجرا دیدنی است و این دقیقاً ویژگی مناسب و قابل تامل برای یک اثر معمایی است.

معما و تعلیق و غافلگیری، هر سه عنصر دراماتیک به خوبی در فیلم جاگذاری شده‌اند و قدم به قدم مخاطب را به سمت کشف معما راهنمایی می‌کنند. اطلاعات و شخصیت‌پردازی در فیلم بازی پیچیده را به راه می‌اندازد که شاید همین پیچیدگی بیش از حد باشد که نیاز به یک سخنرانی پر طمطراق از سوی کارآگاه را در فصل نهایی اثر قطعی می‌کند و شاید همین بخش پاشنه آشیل ماجراست.

اینکه معماها به ترتیب حل و فصل می‌شوند اما معمای کلی و اصلی فیلم در یک نطق باز می‌شود که البته این هم سنت یک اثر کارگاهی است اما یک جمع‌بندی از روی عجله و سریع هم محسوب می‌شود.

بهترین سکانس؛ تفاوت چاقوی اصل با تقلبی!

لحن طنازانه جانسون در «چاقوها بیرون» یکی از نقطه قوت‌های اصلی فیلم است. جانسون این لحن را در جای جای اثر و حتی در ویژگی شخصیتی چون مارتا اجرا می‌کند. به طوری که مارتا اگر دروغ بگوید بی‌تردید بالا می‌آورد.

فصل پایانی در اجرا یکی از فصول بی‌نقص جانسون در کارگردانی است. فصلی که در کتابخانه، میان کتب معمایی فراوان، کارآگاه اکتشافات خود را فصل به فصل در یک نطق طولانی جلو می‌برد، مارتا دروغ می‌گوید اما تهوع خود را نگه می‌دارد و سپس روی قاتل (نوه ترومبی) بالا می‌آورد.

کمدی و حل معما تا اینجا ثمر بخش می‌شود اما هنوز غافل‌گیری مانده است. قاتل با چاقو به سمت مارتا می‌رود و چاقو را در قلب او فرو می‌کند، اما چاقو تقلبی است! یادمان می‌آید که ترومبی بزرگ گفته بود آن‌ها (خانواده اش) فرق بین چاقو اصل و تقلبی را نمی‌دانند.

اگر از این فیلم خوشتان آمد…

فیلم‌های گای ریچی که به داستان‌های هولمز پرداخته را از دست ندهید. همچنین سریال «شرلوک هلمز» (نسخه جدید و قدیمی). که البته در نسخه قدیمی کلاسیک‌تر و نزدیک‌تر به «چاقوها بیرون» است و در نسخه جدید دورتر و کمی علمی تخیلی.

نگرش‌های نقادانه‌ای که می‌توانید دنبالش کنید…

فیلم به‌شدت نگاه جامعه‌شناسانه کلاسیک مولف را در بر دارد. نگاهی که بین فقیر و غنی در داستان‌های بریتانیایی اصل طلایی محسوب می‌شود. به همین علت می‌توان چنین دیدگاهی را در بازنگری اثر دنبال و واکاوی کرد.

*سیدسعید هاشم‌زاده

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقای رئیس‌جمهور؛ هنرمندان تئاتر منتظر اقدام ضربتی شما هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام گیل‌آبادی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، وضعیت هنرمندان تئاتر را توضیح داد و تقاضای رسیدگی کرد.

به گزارش سینماپرس، شهرام گیل‌آبادی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور در آستانه روز جهانی تئاتر، سخنان خود را عطف به نامه ارسالی به وزیر ارشاد کرد و از جانب خانه تئاتر برای مشاوره و انتقال تجربیات اعلام آمادگی کرد.

مشروح این نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهور

با سلام و احترام

عطف به نامه شماره ٩٨/١۶٨مورخ ٩٨/١٢/٢۴ به عنوان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رونوشت به حضرتعالی، معاون محترم برنامه‌ریزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و… به استحضار می‌رسانم امسال در تاریخ تئاتر دنیا اولین سالی است که روز جهانی تئاتر همه فعالیت‌های تئاتری دنیا تعطیل است و احتمال دارد در چند ماه آینده هم این روند ادامه داشته باشد. باتوجه به ارتباطات بین‌الملل این مجموعه، در دنیا هنرمندان تئاتری مانند تمام مردم کشورها که از تامین اجتماعی و پشتوانه دولتی بهرمند هستند به هیچ وجه دغدغه معاش ندارند؛ چون قبلا برای چنین روزی زیرساخت‌های لازم را به وجود آورده و به اندازه کافی تقویت کرده‌اند. اما در کشور ما نه تنها زیرساخت‌های لازم برای زیست انسانی هنرمندان به وجود نیامده بلکه در حال حاضر با فراگیر شدن بیماری کرونا بیم آن می‌رود که بسیاری از هنرمندان تئاتر کشور در تامین معاش روزمره خود هم دچار مشکل شوند. جناب آقای رئیس جمهور امروزه تئاتر در کشور ما نه تنها مورد حمایت نیست بلکه اندک پشتیبانی که از آن می‌شد هم به طرق مختلف دریغ شده است؛ از طلب انباشته گروه‌های تئاتر از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره‌کل هنرهای نمایشی تا نداشتن بیمه ایام بیکاری، بیمه از کار افتادگی و… امروز هنرمندان تئاتر حتی به اندازه کارگران شریف مشاغل مختلف هم مورد حمایت انسانی نیستند و حقوق مدنی آنها به وضوح سلب شده است.

از حضرتعالی، دولت محترم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهشمندم به طور روشن برنامه مشخص و حمایتی خود را در این ایام که همه هنرمندان تئاتر مجبور به قرنطینه بدون داشتن حقوق و پشتیبانی اقتصادی هستند اعلام بفرمایید.

امروز در تاریخ اولین روز جهانی تئاتر است که تئاتر تعطیل است و متاسفانه در تمام دنیا خدمات حساب‌شده‌ای که به تمام مردم خصوصا هنرمندان تئاتر داده می‌شود به هیچ وجه تعطیل نیست اما در کشور ما حتی خدماتی که برای مشاغل دیگر در نظر گرفته شده است هم برای اهالی فرهنگ و هنر خصوصا تئاتر تعطیل است.

هنرمندان تئاتر منتظر اعلام برنامه‌ریزی و اقدامات عاجل و ضربتی شما در برنامه‌ای کوتاه مدت برای کمک به تامین اقتضائات ایام بیکاری و برنامه میان مدت و دراز مدت شما برای جبران بخشی از ضرر و زیان خود هستند.

بدون شک خانه تئاتر خود را مکلف می‌داند در کنار هنرمندان تئاتر کشور تا استیفای حقوق حقه خود بایستد و از سویی دیگر برای یاری رساندن به این عزیزان از هیچ تلاشی فروگزاری نکند. این مجموعه صنفی آمادگی دارد برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در هر زمان و موقعیتی در کنار دستگاه‌های سیاست‌گذار باشد.

شهرام گیل‌آبادی

مدیرعامل خانه تئاتر»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در خانه بمانید؛ با جان مردم بازی نکنید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر است و مجری؛ در سریال “نفوذ” نقش دوگانه‌ای دارد و بعد از “صندلی داغ” حالا او را به عنوان مجری روی “فرش قرمز” تلویزیون می‌بینیم؛ فریاد می‌زند و التماس می‌کند تو رو خدا بیرون نروید و در قرنطینه بمانید.

به گزارش سینماپرس، احمد نجفی به تازگی ۷۱ ساله شده است؛ دوم فروردین‌ماه در خرمشهر به دنیا آمده؛ هم بازیگر است و هم مجری. در رشته طراحی صحنه تحصیلات دانشگاهی‌اش را به پایان رساند اما در سال ۱۳۵۹ معاونت شبکه دو سیما را نیز در کارنامه‌اش دارد. احمد نجفی یک زمانی همراه با داود میرباقری، مسعود جعفری‌جوزانی، جمال شورجه، مسعود ده‌نمکی و محسن علی اکبری به عضویت شورای عالی سینما درآمدند.  

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بازیگران سینما و تلویزیون ایران، ویروس کرونا، سریال ایرانی،

او در فیلم‌های زیادی همچون “پایان‌نامه”، “شور شیرین”، “دوازده صندلی”، “مشت آخر”، “بشارت منجی”، “شوریده”، “سگ کشی”، “طوفان شن”، “پناهنده”، “گروهبان” و “دندان مار” در سینما و سریال “کارآگاه”، “ولایت عشق”، “پرده عشاق”، “گارد ساحلی”، “کارآگاه علوی”، “ملکوت”،   “عملیات ۱۲۵” (سری دوم) (محمدرضا آهنج)، “شب شیشه‌ای” و “معمای شاه” ایفای نقش کرده است. البته در سریال “نفوذ” نقش شخصیت دوگانه‌ای را بزی می‌کند. احمد نجفی که در ایام تعطیلات عید نوروز او را با اجرا در “فرش قرمز” شبکه ایران‌کالا می‌بینیم در سریال “نفوذ”نقش شخصیتی را ایفا می‌کند که رفتار دوگانه‌ای دارد و همزمان با اینکه با سازمان‌های خارجی به خصوص آمریکایی‌ها کار می‌کند، اما کم کم از این‌ها دوری می‌کند و خیلی از چیزها را لو می‌دهد و خبر می‌دهد که چه اتفاق‌هایی دارد می‌افتد و در نهایت هم سرانجامی در انتظارش است.

* سریال “نفوذ” قرار است مهرماه امسال از شبکه ۱ سیما پخش شود.  

احمد نجفی در گفت‌وگویی با  تسنیم،   التماس کرد و از مردم خواست که در خانه بمانند؛ با عصبانیت و فریاد اما دغدغه‌مندانه و دلسوزانه، می‌گفت که دلش برای ایران و ایرانی می‌سوزد. دوست ندارم وقتی آمارها را می‌شنوم سیر صعودی داشته باشد. دوست دارم روزی دیگر تلفات و حتی ابتلا به “کرونا” هم نداشته باشیم. چرا مردم هنوز به سفر می‌روند؟ در خانه بمانند.  

ما تماس گرفتیم تولد احمد نجفی بازیگر قدیمی تلویزیون را که دوم فروردین‌ماه به دنیا آمده تبریک بگوییم؛ اما حالش خوب نبود؛ می‌گفت وقتی می‌شنوم این آمارها را و می‌بینم هنوز کسانی هستند که به جاده‌ها می‌روند و اصلاً جان همنوعشان برایشان اهمیتی ندارد دلم می‌سوزد و غمگین می‌شوم.

او تأکید کرد: تلویزیون علاوه بر برنامه‌های سرگرمی و شاد و مهیج که باید مخاطب را پای تلویزیون و در خانه نگه دارد؛ باید برای بحران‌ها و همکاری‌ مردم در این روزها، فرهنگسازی کند؛ از کارشناسان دعوت کند و آنها عمق فاجعه را بگویند. مردم باید در خانه بمانند و دولتی‌ها هم خاطیان را جریمه کند. هرکاری می‌توانند انجام دهند تا شاهد سفرها و ترددهای غیرضروری نباشیم.

نجفی در پایان گفت: من التماس می‌کنم مردم از خانه بیرون نروید؛ شما صاحب تمدن بزرگید، عظمت در شرافت‌تان موج می‌زند اینجا نشان دهید که به خاطر لحظاتی هرچند کوتاه برای شادی خودتان، جان بقیه همنوع‌هایتان را به خطر نیندازید.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک سریال تلویزیونی و ۷۰ درصد مخاطب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد حسین رنجبران در صفحه شخصی خود ازنظرسنجی سریال‌های نوروزی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد حسین رنجبران مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما  در صفحه شخصی خود ازنظرسنجی  سریال‌های نوروزی خبر داد.

امروز با رییس مرکز تحقیقات سازمان صحبت کردم ان‌شاءالله تا شنبه نتایج رسمی نظرسنجی از سریال‌های نوروزی و ویژه برنامه‌های تحویل سال اعلام می‌شه.

اما فعلا همین رو داشته باشید که پایتخت۶ حداقل بیش از ۷۰ درصد مخاطب داره که حدود ۹۰ درصد از اون در حد زیاد رضایت دارند.

سریال پایتخت ۷۰ درصد مخاطب دارد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این ویروس درس‌های خیلی مهمی به ما می‌دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: افسانه بایگان بازیگر سینما و تلویزیون، معتقد است که عجیب است، اگر این روزها به سفر برویم و به فکر دیگران نباشیم، کرونا درس‌های خیلی مهمی به ما داد.

به گزارش سینماپرس، افسانه بایگان در برنامه «فرش بنفشه» رادیو ایران با اجرای ضابطیان، گفت: «امیدوارم سال ۹۹ سالی سرشار از اتفاقات خوب و حل شدن این بحران باشد و همچنین سالی پر از روشنایی و مهر و محبت باشد.»

بایگان در ادامه گفت: «اگر پنبه‌ها را از گوشمان دربیاوریم، این ویروس درس‌های خیلی مهمی به ما می‌دهد. برای من که اینطور بود. الان دارم چنین چیزی را تجربه می‌کنم و در حقیقت فکر می‌کنم هر کدام از ما کاملا لازم است نسبت به خیلی از چیزها بازنگری داشته باشیم.»

این بازیگر باسابقه یادآور شد: «در هر مقام و مسندی که هستیم و هر شغلی که داریم باید این را مد نظر داشته باشیم. در هر رده اجتماعی که قرار گرفته‌ایم باید کم و کاستی‌ها را رفع کنیم. این فرصت بسیار بسیار عالی است. درست است که این شرایط دردناک است اما خوب با همه سختی‌هایش درس‌هایی دارد.»

بایگان در ادامه درباره نحوه سپری کردن روزهای قرنطینه تاکید کرد: «طرز فکرم با افسردگی خیلی سازگار نیست. بنابراین خودم را با شرایط موجود تطبیق می‌دهم و سعی می‌کنم که بهترین استفاده‌ای را که می‌شود از اوقات در همان زمان حال داشته باشم.»

او با بیان اینکه از اوایل اسفند به شمال آمدم و آن زمان هنوز بحث کرونا خیلی جدی نشده بود، ادامه داد: «ماجرا جدی‌تر که شد فکر کردم همانجا بمانم. نباید این طرف و آنطرف برویم و ویروس را پخش کنیم. برخی از  هموطنان ما بی باکانه و بی فکر می‌گویند من می‌خواهم به سفر بروم. اما مسئله مهم مسئله ناقل بودن است. خیلی مهم است که هر کدام از ما این طیف بیماری را وسیع کنیم. چه دلی داریم که به بیمار شدن و گرفتن ویروس فکر نمی‌کنیم. این خیلی برای من عجیب است که به دیگران هم فکر نکنیم.»

بایگان در ادامه بیان کرد: «عکسی از خودم که شش ماهه هستم در کنار پدر و مادرم، برایم خیلی مهم است. عکسی که صمیمانه و بدون ریا در آغوش مادرم هستم. متاسفانه آنها را دیگر ندارم و در کنارم نیستند.»

او در ادامه ضمن اشاره به بازی خود در سریال «دل» که در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است، افزود: «این سریال آخرین کار من بوده است. البته کاری هم برای سینما تجربه داشته‌ام. یک کار سینمایی که برای هنر و تجربه است و چون اسمش در حال تغییر است نمی‌توانم نامش را بگویم.»

او در پایان گفت: «امیدوارم همه هموطنان سال پر رونق مادی و معنوی در پیش رو داشته باشند. واقعا از این فرصت استفاده خوب کنیم. یک گوشه ننشینیم و ناراحت نباشیم. به هر حال این روزها هم اوقاتی از زندگی است.»

«فرش بنفشه» به تهیه کنندگی زهرا قائدی و محمد اسماعیل پور  با اجرای منصور ضابطیان هر روز ساعت ۱۷ از رادیو ایران پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ملت، گرفتار خوش رقصی های تلویزیون شده و نمی داند چه کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سوال اساسی اینست که چرا به بهانه شاد کردن مردم، با اعتقادت آنها بازی میشود؟ بهانه هائی از قبیل سرگرم کردن مردم و پاسخ به خواسته مردم هم که همواره از ابزارهای توجیه مسئولین‌ رسانه ملی است، نمی تواند افاقه کند زیرا همه می دانند که رسانه ملی همان طور که امام‌خمینی فرمودند باید مثل دانشگاه عمل‌کند یعنی تاثیرگذار باشد نه تاثیرپذیر.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: شرایط در خانه ماندن به دلیل‌ جلوگیری از گسترش ویروس کرونا که پیش آمد، مسیولین به رئیس رسانه ملی توصیه کردند با تولید و پخش برنامه های شاد، کاری کند که‌ مردم سختی در خانه ماندن را کمتر احساس کنند.

گویا مسئولین نمی دانند که تلویزیون خودش‌ نزده می رقصد، حالا که این توصیه را کرده اند، ملت، گرفتار خوش رقصی های تلویزیون شده و نمی داند چه کند!

مجموعه‌ تلویزیونی پایتخت، علاوه بر ایرادهای زیادی که به خاطر محتوای ضدفرهنگی دارد، حالا به جان دین و خانه خدا و حج هم افتاده و به بهانه طنزپردازی، عالی ترین جلوه های مناسک دینی را هم به تمسخر گرفته است. در تخصص من نیست که‌ با زبان هنر وارد جزئیات موضوع شوم، ولی به عنوان یک بیننده تلویزیون‌ که دلم می خواهد همواره رسانه ملی مروج ارزش های دینی و تقویت کننده سنت های ملی و بنیان های فرهنگی و اعتقادی باشد، وقتی صحنه های بازگشت بازیگری که در نقش فرد «به حج رفته» بود را دیدم، در پیشگاه شهدا و جانبازان دفاع مقدس و تمام انسان های خداباور احساس شرمندگی کردم. تمسخر خانه خدا با تعبیر”منزل خدا”، جعل عنوان “خانه شیطان” برای جمرات، بازی سخیف با آب زمزم، بازگشت از حج اول با سر نتراشیده ولی زخم شده در اثر رمی جمرات و… بعضی موارد آشکار ستیز با دین در یکی از قسمت های این مجموعه تلویزیونی است. البته هنوز جوابی برای این سوال هم یافت نشده که بعد از سرنگونی رژیم شاهی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، مگر باز هم در ایران تخت شاهی داریم که نام این‌ مجموعه را “پایتخت” گذاشته اند؟

واقعا آیا قرار است ما با بودجه بیت المال، دین ستیزی را ترویج کنیم؟ این کار را که آن همه شبکه های ماهواره ای خارجی انجام میدهند. راستی اگر دشمنان اسلام و نظام‌ جمهوری اسلامی صدها میلیارد تومان هزینه می کردند می توانستند با استفاده از رسانه ملی ما چنین اهانت هایی را به مقدسات دینی بکنند؟

نمی خواهم کارهای مفید رسانه ملی را نادیده بگیرم، ولی سوال اساسی اینست که چرا به بهانه شاد کردن مردم، با اعتقادت آنها بازی میشود؟ بهانه هائی از قبیل سرگرم کردن مردم و پاسخ به خواسته مردم هم که همواره از ابزارهای توجیه مسئولین‌ رسانه ملی است، نمی تواند افاقه کند زیرا همه می دانند که رسانه ملی همان طور که امام‌خمینی فرمودند باید مثل دانشگاه عمل‌کند یعنی تاثیرگذار باشد نه تاثیرپذیر.

*انتخاب

مشاهده خبر از سایت منبع