X

بایگانی فروردین 8, 1399

دفتر سینمایی

جناب میرکریمی،پول بهتر است یا سانسور؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کانال با هویت ملانصرالدین اعتراض رضا میرکریمی به حذف یک سکانس محدود از فیلم «قصر شیرین» واکنش نشان داد و این اقدام را ناشی از عدم صداقت و میل به کسب درآمد توسط این تهیه کننده معرفی نمود.

به گزارش سینماپرس،  یک کانال با هویت ملانصرالدین اعتراض رضا میرکریمی به حذف یک سکانس محدود از فیلم «قصر شیرین» واکنش نشان داد و این اقدام را ناشی از عدم صداقت و میل به کسب درآمد توسط این تهیه کننده معرفی نمود. این کانال نوشت:

جناب میرکریمی، پول بهتر است یا سانسور؟ رسانه ها:رضا میرکریمی کارگردان «قصر شیرین» که پیش از این هم پخش فیلم‌هایش چون «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «به همین سادگی»، «یک حبه قند» و «دختر» نیز از تلویزیون با ممیزی روبه‌رو شده بود، ۷ فروردین ماه نیز برای نخستین بار فیلم «قصر شیرین» ‌اش از تلویزیون پخش شد؛ فیلمی که دچار ممیزی شد.

میرکریمی از این روند گله کرد و ضمن عذرخواهی از مخاطبان درخواست کرد که نسخه اصلی فیلم را در شبکه نمایش خانگی ببینند.

ملانصرالدین:جناب رضا میرکریمی، کارگردان بزرگ و دبیر سابق جشنواره بی هویت جهانی فجر! شما کارتان را با سریال «مدرسه شهید همت» آغاز کردید و به خوبی ساختار تلویزیون ایران را می شناختید و می شناسید. مگر نمی دانستید مسوولان صداوسیما چگونه فیلم ها و سریال ها را پخش می کنند؟ مگر آگاه نبوده و نیستید که اعمال سلیقه هم در کارشان بشدت دیده شده و می شود؟ چرا فیلم های تان را به تلویزیون می فروشید؟ پیش از «قصر شیرین» چهار فیلم شما نیز از صداوسیما پخش شد که طبق نظر شما در همه آنها اعمال نظر و سانسور صورت گرفته بود، شما که آگاه هستید و خود را عقل کل می نامید، چرا دوباره «قصر شیرین» را به تلویزیون فروختید تا با سانسور پخش شود!؟
آیا تلویزیون حق پخش شما به عنوان تهیه کننده را داده است یا نداده؟ اگر  فیلم شما را بدون اجازه پخش کرده اند از آنها شکایت کنید و هر ادعایی که دوست دارید بکنید! اگر فیلم را از شما که تهیه کننده آن هستید با قیمت کلان یا مناسب خریده اند، پس از چه چیزی شاکی هستید؟ پول یا سانسور!؟
آیا شما در قرار داد منعقده ذکر کرده بودید که فیلم تان باید بدون سانسور پخش شود؟ اگر ذکر کرده بودید بروید شکایت کنید و حق تان را بستانید. اگر ننوشته اید از چه چیزی گله دارید؟
شما که تجربه تلویزیون را داشته و دارید، می دانستید که احتمال سانسور و اعمال سلیقه بسیار زیاد است، ای فیلمساز بزرگ، چرا با این شرایط فیلم تان را به صداوسیما فروختید!؟ وقتی حساب شما پر می شود چرا شاکی نشده و لب به گلایه نمی گشایید!؟ پول را از تلویزیون گرفته اید و صدایش را در نمی آورید، اما برای تطهیر خود در رسانه ها لب به گلایه باز کرده و شکوه می کنید؟ بهتر نیست به جای این اعمال نادرست و راه انداختن جاروجنجال رسانه ای، از پول چشم پوشی کرده و آن را به صداوسیما نمی فروختید تا این همه حرف و حدیث به وجود نیاید!؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سوره‌ای که هنگام نزول هفتاد هزار فرشته آن را بدرقه کردند+ صوت آیات


فایل صوتی تلاوت سوره کهف با صدای محمد عبدالعزیز حصان را اینجا دریافت کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی ناگفته‌های جنگ در کتاب «از مشهد تا کاخ صدام»


کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» دستاورد گفت‌وگوی دکتر سعیده زراعت کار، با آزادۀ مشهدی، محمود رعیت‌نژاد است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عذرخواهی مهناز افشار از طلبه آملی


مهناز افشار به دلیل نسبت دادن مطلبی به طلبه آملی از او عذر خواهی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خیزش هنرمندان ایران برای دوران کرونایی مردم


خیزش هنرمندان ایران برای دوران کرونایی مردم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اصول نصیحت دیگران از منظر امام عسکری (ع)


حدیث امام عسکری (ع) دربارهاصول چگونگی نصیحت دیگران را اینجا بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی فیلم «فورد در برابر فراری» به کارگردانی منگولد


فیلم سینمایی «فورد در برابر فراری» با نقش آفرینی کریستین بیل و مت دیمون سال گذشته میلادی منتشر شد و جزو بهترین‌ها بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شکست ماموریت ایران هراسی یک فیلم هالیوودی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کاش کارگردان اسراییلی فیلم، سریال ایرانی «شهرزاد» را دانلود کند و روی روابط «آذر» و «فرهاد» متمرکز بشود و یاد بگیرد که یک زن چگونه می‌تواند وارد زندگی طعمه مورد نظرش شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم ضد ایرانی «The Operative» (مامور مخفی) ساخته یوال آدلر  که محصول مشترک اسراییل و آمریکا در سال ۲۰۱۹ است، به خاطر ضعف‌های ساختاری و محتوایی‌اش با واکنش منفی مخاطبان جهانی مواجه شده است.

این فیلم در سایت «آی. ام. دی. بی» امتیاز پایین ۵.۶ از ده را دریافت  کرده و حتی به عنوان یک اثر سرگرم کننده هم نتوانسته موفق باشد. سایت «متاکریتیک» که بر اساس نظرات منتقدان مطرح جهانی به فیلم‌ها نمره می‌دهد، برای این فیلم نمره ۴۷ از ۱۰۰ را در نظر گرفته است.

«الکس ساویلیف» منتقد سایت «فیلم تریت» درباره «مامور مخفی» نوشت: «فیلم به خاطر داشتن ریتم تند و خلق یک قهرمان غیر قابل باور با انگیزه‌های مبهم تبدیل به یکی از خسته‌کننده‌ترین تجربه‌های سال شده است.»

این فیلم از جشنواره برلین ۲۰۱۹ هم دست خالی برگشت و نتوانست نظر مثبت منتقدان را به سمت خودش جلب کند.

این فیلم در کنار سایر فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و سریال‌های «ضد ایرانی» همچون پرسپولیس، سنگسار ثریا، آرگو، سپتامبرهای شیراز، خانه ای از شن و مه، هوملند و … قرار می‌گیرد که می‌خواهند «ایران هراسی» را در فرایند جنگ نرم تبلیغ و ترویج کنند.

«مامور مخفی» از آن جهت که به ماجراهای روز همچون انرژی هسته‌ای ‌ایران، ترور دانشمندان هسته‌ای و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران می‌پردازد می‌تواند کنجکاوی برانگیز باشد. قصه فیلم حول فعالیت زن جاسوسی می‌چرخد که از طرف موساد مامور شده در کشور ایران خرابکاری و داخل شرکتی مرتبط با «انرژی هسته‌ای» نفوذ کند. او در ایران درگیر یک رابطه عاطفی می‌شود و از طی ادامه راه باز می‌ماند.

سینمای جهان، هالیوود،

*دلبری ناکام زن جاسوس

فیلم قرار بوده یک تریلر جاسوسی با مایه‌های عاشقانه باشد. اما ساختار فیلمنامه آن‌قدر سطح پایین و بی‌خاصیت است که فیلمساز به هیچ یک از این اهداف نمی‌رسد. کارگردان از نمایش حتی یک صحنه که اندکی حال و هوای عاشقانه داشته باشد هم عاجز است. آنچه در فیلم می‌بینیم کنش و واکنش دو نفری است که بیشتر برای برقراری روابط جنسی شور و شوق دارند تا روابط احساسی.

کاش کارگردان اسراییلی فیلم، سریال ایرانی «شهرزاد» را دانلود کند و روی روابط «آذر» (غزل شاکری) و «فرهاد» (مصطفی زمانی) متمرکز بشود و یاد بگیرد که یک زن چگونه می‌تواند وارد زندگی طعمه مورد نظرش شود.

 ریچل و فرهاد هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند که به واسطه آن یک رابطه عاشقانه پر سوز و گداز را برقرار کنند. ظاهرا این رفتار دلبرانه خانم ریچل جزو ماموریتش نبوده و او خودش به صورت خودجوش دلباخته فرهاد شده است. فیلمنامه در این رابطه سکوت می‌کند و به ما نمی‌گوید مدیران اطلاعاتی چه روش و فرایندی را برای خانم مامور در نظر گرفته‌اند.

از آنجا که مقدمات عاشقانه روایت درست بنا نمی‌شود، در پایان فیلم سرنوشت مثلا تراژیک دو شخصیت برای مخاطب کم‌اهمیت جلوه نمی‌کند. مخاطبی که این رابطه را باور نکرده نمی‌تواند برای ناکام ماندن آن دل بسوزاند و متاثر شود.

*ایرانی‌ها مهمان‌نوازند اما …

فیلم «مامور مخفی» با یک ویژگی مشخص خودش را از دیگر فیلم‌های «ضد ایرانی» رایج متمایز می‌کند. بر خلاف فیلم‌هایی که مردم ایران را بداخلاق و توسعه نیافته نشان می‌دهند و از فقر و کمبود امکانات در کشور می‌گویند، این‌بار کارگردان مسیر دیگری را در پیش گرفته است.

«مامور مخفی» تهران را شهری زیبا و پرشور و حال و تمیز بازنمایی می‌کند. او از تهرانی می‌گوید که مردمانش مهمان‌نواز، مهربان و صمیمی هستند. همسایه‌ها و همکاران ریچل با هم در رقابت هستند که به او بیشتر کمک کنند. ریچل در یکی از دیالوگ‌هایش هم به این نکته اشاره می‌کند. او می‌گوید: «دارم حس تعلق به ایران پیدا می‌کنم. اینجا مغازه های خوبی داره. همسایه ها مهمان نوازن، از تهران خوشم میاد، احساس تنهایی نمی‌کنم.»

شاید کارگردان خواسته با گنجاندن این دیالوگ‌ها در دهان شخصیت، او را برای مخاطبان ایرانی یک آدم دوست‌داشتنی جلوه بدهد. اما جملات خانم جاسوس آن‌قدر تصنعی و کم‌عمق است که کمتر مخاطبی آن را باور می‌کند. آیا می‌شود یک زن خارجی همزمان هم کشوری را دوست داشته باشد و هم در آنجا مقدمات یک عملیات تروریستی را فراهم کند؟

نکته خنده‌دار «مامور مخفی» این است که جاسوس دست و پاچلفتی فیلم  نگهبان مظلوم و بی‌گناه ایرانی را به قتل می‌رساند؛ علیه منافع ملی ایران عمل می‌کند و همزمان ادعای ایران‌دوستی هم دارد.

کارگردان که خودش اهل کشور «اسراییل» است در این فیلم به رفتار تروریستی کشورش مبنی بر ترور دانشمندان هسته‌ای اعتراف می‌کند و در یک سکانس نشان می‌دهد که بمب‌های این عملیات توسط عوامل موساد وارد ایران شده است. وظیفه آوردن بمب بر دوش همان زنی است که در فیلم مدعی است ایران را خیلی دوست دارد!

متاسفانه اطلاعات فیلمنامه‌نویس درباره آداب و رسوم ایران و مناسبات ملی آن بسیار محدود است و زمانی که می‌خواهد وارد زندگی اجتماعی ایرانیان بشود و به فیلمش رنگ و بوی ایرانی بدهد، جز نمایش رقص بابا کرم و رسم مهریه و مراسم عروسی ایرانی و … چیز بیشتری برای عرضه ندارد.

سینمای جهان، هالیوود،

*جاسوسی که خنگ و کند ذهن است

اولین قاعده یک فیلم جاسوسی این است که طرفین ماجرا باید مجهز به شگردهای رمزآمیزی باشند تا به کمک آن شگردها بتوانند مبارزه را به نفع خودشان به پایان برسانند. «مامور مخفی» از این قاعده تبعیت نمی‌کند و به جای طراحی توطئه‌های پیچیده دو شخصیت را خلق می‌کند که هر دو خنگ و کندذهن هستند. زن جاسوس می‌خواهد مخفیانه وارد زیر زمین شرکتی شود که مرتبط با انرژی هسته‌ای است. راهی که به ذهنش می‌رسد این است که روی توالت فرنگی بنشیند و منتظر بماند تا همه به خانه‌شان بروند. وقتی همه رفتند به راحتی آب خوردن به سمت زیرزمین می‌رود و هر چه دلش ‌می‌خواهد از رایانه‌ها بیرون می‌کشد.

معلوم نیست که شرکت به آن مهمی فقط یک نگهبان معتاد دارد که او هم قادر به تعقیب و دستگیری یک زن غریبه خارجی نیست. در سکانس دیگری شاهد هستیم که زن جاسوس با نشستن در یک کافی شاپ و رصد وزارت دفاع ساعت ورود و خروج وزیر دفاع ایران را ثبت و ضبط می‌کند. یعنی در منطق ضعیف کارگردان یک نهاد نظامی امکان دارد ساختمانش را در مقابل یک کافی شاپ مستقر کند تا همه چیزش قابل مشاهده باشد!

آن طور که اطلاعات فیلمنامه به ما می‌گوید زن دارد اولین ماموریتش را اجرا می‌کند و در زمینه جاسوسی هیچ مهارت و پیشینه‌ای ندارد. با این حساب نباید از او انتظار زیادی داشته باشیم.

از آن طرف «فرهاد» مدیر شرکت الکترونیک رضوی هم سر سوزنی شک نمی‌کند که شاید زن خارجی نیتی سوء داشته باشد. آن‌قدر ساده‌لوح است که فردی مشکوک را در مجموعه‌ای امنیتی استخدام می‌کند.

این شخصیت‌های شیرین‌عقل و رفتارهای بی‌منطقشان، ما را یک درام کم‌هیجان و پیش‌پا افتاده مواجه می‌کند که درک و فهم مخاطب را حسابی دست کم گرفته است.

*موساد به ماموران خودش هم رحم نمی‌کند

کارگردان در پایان می‌خواهد به خیال خودش اقتدار عوامل «موساد» را به رخ مخاطب بکشد. در دنیای ذهنی کارگردان آنها این قدر مقتدر بازنمایی می‌شوند که در یک کشور اروپایی هم قصد دارند از یک عنصر فریب‌خورده انتقام بگیرند. غافل از آنکه هنگام تماشای اثر،  نمایش بیرحمی و قساوت آنها بیش از انتقام به چشم می‌آید. عوامل موساد آنقدر خشن و لجباز هستند که به مامور قدیمی خودشان هم رحم نمی‌کنند. آن هم ماموری که غلام حلقه به گوش بوده و چند عملیات را با موفقیت به اتمام رسانده است.

سینمای جهان، هالیوود،

*بازسازی ناشیانه تهران

«مامور مخفی» اولین فیلم ضد ایرانی هالیوودی است که بخش‌هایی از آن در ایران تصویربرداری شده است. کارگردان برای ضبط بخش‌های تهران از یک بازیگر بدل و گروه فیلمبرداری ناشناس استفاده کرده است. فردی که در چهار راه ولیعصر تهران قدم می‌زند و از دکه روزنامه فروشی خرید می‌کند بازیگر بدل «دایان کروگر» است. این صحنه‌ها تصویری نسبتا واقعی از تهران را ارائه می‌کنند. اما در لحظاتی که کارگردان خواسته تهران را بازسازی کند، همه چیز ناشیانه و مصنوعی به نظر می‌رسد. حتی مخاطبی که یک بار پایش را داخل تهران نگذاشته هم می‌فهمد این صحنه‌ها مربوط به تهران نیست. قاب‌های بسته و تصاویر پس‌زمینه محو هم نتوانسته‌اند به کمک کارگردان بیایند. چون ماشین‌های خارجی و معماری خانه‌ها و چیزهای دیگر فریاد می‌زنند که اینجا ایران نیست.

فیلم علاوه بر ناتوانی در بازسازی تهران، گاف‌های زیادی دارد که مرورش می‌تواند در هنگام تماشای فیلم جذاب باشد. زن جاسوس که حتی یک کلمه فارسی بلد نیست، به بهانه تدریس زبان انگلیسی وارد ایران می‌شود. کسی هم نمی‌پرسد که شما بدون دانستن زبان کشور مقصد چگونه می‌خواهد با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنید و به آنها زبان آموزش دهید. آن هم کشوری مثل ایران که به اندازه کافی معلم زبان داخلی دارد و در این زمینه بی‌نیاز از واردات است!

آشنایی فرهاد و معلم زبان به شیوه فیلمفارسی‌های قدیمی بر مبنای تصادف اتفاق می‌افتد. اگر این مواجهه تصادفی در کار نبود، زن جاسوس باید چند سال تلاش می‌کرد تا طعمه‌اش را شکار کند.

«مامور مخفی» از رمان «معلم انگلیسی» نوشته «رایشر عطیر» مامور پیشین سازمان اطلاعاتی اسراییل اقتباس شده است.

«کاس انوار» بازیگر ایرانی‌تبار کانادا در این فیلم نقش مدیر یک شرکت ایرانی را بازی می‌کند. دایان کروگر بازیگر نقش زن جاسوس است و

مارتین فریمن نیز مامور امنیتی است که با این جاسوس ارتباط مستقیم دارد.

در ادامه مروری داریم بر تعدادی از نقدهایی که منتقدان بین‌المللی سایت‌ها و نشریات خارجی بر این فیلم نوشته‌اند.

*چند بار پرسیدم چقدر مانده تمام شود!؟

«جای» منتقد سینمایی سایتی با عنوان « assholeswatchingmovie» نوشته است:

کارهایی که جاسوس زن می‌کند در ۹۹ درصد زمان فیلم خسته کننده است. مشخص نمی‌شود که او یک جاسوس دو طرفه‌است یا نه؟ آیا او دیگر از موساد اطاعت نمی‌کند؟

نه داستان و نه شخصیت ها باورپذیر و متقاعد کننده نبودند.

با آنکه مارتین فریمن، بازیگر فیلم را دوست دارم، نتوانستم از بازی او شور و شوق زیادی کسب کنم. دایان کروگر به اندازه یک سیب زمینی آب پز قابل توجه بود!

بیش از یک بار سؤال کردم که چه مدتی از زمان اتمام این فیلم باقی مانده است. بیش از یک بار هم نوار پیشرفت فایل تصویری را بررسی کردم و احساس کردم که به سختی دارد جابجا می‌شود.

یووال آدلر فیلمنامه‌نویس در این فیلم ناخوشایند و غیرعادی است. من به سختی می توانستم توجه خود را حتی به نیمی از فیلم بسپارم. در انتها فیلم تمام نشد بلکه متوقف شد. فیلم زمانی به پایان رسید که ممکن بود بتواند کلیت خودش را توجیه و از موجودیتش دفاع کند.

در برخی فیلم ها شما ممکن است پایان راضی‌کننده‌ای نبینید؛ ولی حداقل امیدوار هستید که فیلم تمام شده است. اما در این فیلم شما دو ساعت آویزان هستید برای چیزی که تحقق نمی‌یابد.

سینمای جهان، هالیوود،

*یک تجربه مبهم و نا امید کننده

کریستی لمیر نویسنده سایت «راجر ایبرت» (منتقد مشهور بین‌المللی) فیلم «مامور مخفی» را این گونه زیر سوال برده است:

این که چرا ریچل می‌خواهد خودش را به عنوان جاسوس در این خطر قرار دهد قانع کننده نیست. او فقط مهارت تدریس زبان انگلیسی را دارد؛ ولی در ایران خانواده یا دوستی ندارد که بخواهد که به این وسیله خودش را به مقصد جدید گره بزند.

ابهامی که در فیلم حاکم است آن را به یک تجربه نا امید کننده و تبدیل می‌کند و این اثر در مجموع رضایت بخش نیست.

جاسوس زن یک دروغگوی خونسرد است و ما نمی‌دانیم که آیا او احساس واقعی به فرهاد دارد یا این که رابطه عاشقانه‌اش بخشی از یک بازی است.

فیلم یک پایان ناگهانی دارد و به این نتیجه می‌رسیم که شاید ما این شخصیت مبهم و بی‌تفاوت را اصلا نشناخته‌ایم.

*شخصیت‌ها عمق ندارند

پیتر برادشاو منتقد «گادرین» در رابطه با فیلم نوشته است: مخاطبان ممکن است با این انتظار به دیدن فیلم بیایند که از یک تریلر جاسوسی لذت ببرند. آنها ممکن است به خاطر تماشای هیجان، تعلیق، پیچیدگی‌های عاطفی و معماهای انسانی قابل باور، فیلم را تماشا کنند. ولی فیلم همه این امیدها را خراب می‌کند و از این جهت شکست می‌خورد. فیلم «مامور مخفی» در تمام لحظات بسیار خسته‌کننده است.

زن جاسوس با آنکه زبان فارسی را نمی‌داند در ایران مشغول تدریس به زبان انگلیسی می‌شود. آیا حضور زنی که زبان محلی نمی‌داند برای بقیه (ایرانیان) سوال برانگیز نیست؟

برای زن جاسوس وجود پدرش خیلی اهمیت دارد. اما به طرز حیرت انگیزی رابطه او و پدرش را نمی‌بینیم.

نویسنده در عمق بخشیدن به شخصیت ها خوب عمل نمی‌کند. در وضع فعلی فیلمنامه سطحی است و در وارد آوردن شوک به مخاطبی که در فیلم های مختلف ماموریت های جاسوسی را تجربه کرده ناموفق نشان می‌دهد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زور اهل قلم نمی‌رسد


زور اهل قلم نمی‌رسد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زنان کوچک» مکتب رمانتیسیسم را در خدمت منافع ملّی درآورده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نگاهی به بسیاری از فیلم‌های درام جنگی هالیوود به ما خبر از به کارگیری اصولی و جذاب مکتب و سبک‌های ادبی برای سینمای ملّی می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، ساخت آثار اقتباسی از رمان‌های مهم بارها در هالیوود تکرار شده است. اهمیت رمان‌های مطرح آمریکایی و اروپایی در حدی است که آنها به طور وسیعی در ساخت فیلم، سریال، کارتون و تئاتر مورد اقتباس قرار گرفته‌اند.

یکی از برجسته‌ترین رمان‌های اقتباس شده در دنیای سینما رمان «زنان کوچک» نوشته لوییز می الکات است. رمانی محصول مکتب رمانتیسیسم و در خلال سال‌های قرن ۱۹ میلادی.

سینما، سینمای جهان، هالیوود،

تصویر لوییز ام الکات

ما زنان کوچک را با سریال کارتونی آن در میانه دهه ۱۳۷۰ می‌شناسیم. کارتونی آرام با فضای دلنشین برای بچه‌ها و مادران. خصوصیات رمانتیسم الکات دقیقاً به همین عناصر خیالی و رویایی آن باز می‌گردد. رمانتیسیسم با تکیه بر فضای عاطفی،  لطیف و رویاگونه خود زندگی را زیبا و جذاب خلق می‌کند و از تلخی‌های جنگ و روزگار پرهیز می‌کند.

سینما، سینمای جهان، هالیوود،

این در حالی است که رئالیسم بر نمایش تمام زوایا و ابعاد زندگی آنطور که هست اصرار دارد. الکات در سال‌های جنگ‌های داخلی آمریکا شاهد این جنگ تاریخی بود و رمانش نیز دربردارنده سال‌هایی است که پدر خانواده برای جنگ به جبهه رفته است.

در فیلم دو ساعته «گرتا گرویگ» جزیئات میهن‌پرستانه فیلم به خوبی نمایش داده شده است. تکیه بر این عنصر که باید برای جنگ به جبهه رفت و فدای کشور شد تمی است که در کنار شوخی‌ها و بازیگوشی‌های دخترانه و عشق و عاشقی بسیار هنرمندانه برجسته شده است.

سینما، سینمای جهان، هالیوود،

گرتا گرویگ کارگردان زنان کوچک

در سکانسی مادر به بچه‌ها می‌گوید که باید برای پدر که در جنگ است دعا کنیم. تا زمانی که پدر به منزل برگردد همه منتظرند تا او را ببینند. این مدت زمان انتظار در سرتاسر فیلم برای دیدن پدر رزمنده از او یک قهرمان ملی-میهنی ستودنی ساخته است. در سکانسی دیگر مادر زمانی که در حال کمک رسانی به جبهه‌ است، می‌گوید که این کمترین کاری است که برای میهنش کرده و باید زودتر برای کشور خود کاری می‌کرده است. این قبیل سکانس‌ها همه نشان می‌دهد که هالیوود برای پاسداری از خاک و میهن خود حاضر است دست به ساخت بهترین آثار ادبی خود بزند تا همواره مردم را محافظ کشور خود باقی نگه دارد.

سینما، سینمای جهان، هالیوود،

پشت صحنه زنان کوچک

جدای از افسوسی که باید به حال سینمایمان به دلیل عدم توجه کافی به منافع ملی و میهن‌پرستانه داشت، باید از قابلیت‌های فوق ‌العاده رمانتیسیسم سینمایی برای پرداخت هنری و ادبی قوی برای چنین مضامین مهمی گفت.

رمانتیسیم به دلیل خاصیت امیدآفرینی که دارد بهترین مکتب برای ساخت فیلم‌های ملی-میهنی است. اما اتفاق بدی که در سینمای ما در نسبت به سینمای جنگ افتاده است استفاده از سبک رئالیسم است. استفاده از این مکتب ادبی طبیعتاً برای اینکه وفادار به قواعد آن باشد، باید هرآنچه که هست از جمله تلخی‌ها و مصایب را ترسیم کند و این گونه ترسیم و پیکره بندی مگر با وارد کردن عناصری از عشق و عاطفه و امید چندان کاربردی برای منافع ملی و میهنی ندارد.

مانند اتفاقی که در فیلمی مانند «نجات سرباز رایان» رخ می‌دهد. فیلم معروف اسپیلبرگ فیلمی رمانتیک نیست و کاملا رئال است اما هوشمندانه به عنوان یک تکنیسین و سینماگر هالیوودی، جهت کلی این فیلم سخت و سرشار از کشتار را به سمت ژانر حماسی EPIC می‌برد و در نتیجه فیلمی ملی می‌سازد.

سینما، سینمای جهان، هالیوود،

نجات سرباز رایان

بنابراین سبک این گونه آثار هالیوود رئالیسمِ حماسی ملّی‌گرایانه است حال آنکه بسیاری از فیلم‌های سال‌های اخیر جنگی سینمای ایران رئالیسم افسرده ضدملی است و اوج تعجب آنجا است که جنگ هشت ساله ما برای دفاع از جان و خاک و ناموس بوده و تمام جنگ‌های ایالت متحده آمریکا برای کشورگشایی و از سر متامع دنیوی و افزایش سرمایه‌های نفتی خود بوده است.

پس هالیوود هم از مکتب رمانتیسیسم و هم از رئالیسم برای ساخت فیلم‌های ملی‌-میهنی خود استفاده می‌کند. هر کدام البته در قواعد ژانری خود و کاملاً تکنیکی اما جهت‌دار و هدف‌مند رو به سوی سینما و منافع ملی.

بنابراین نگرش اشتباه به مکتب  و سبک در هنرِ سینمای ایران باعث شده است تا یکی از مهم‌ترین زمینه‌های روایی ما برای ساخت فیلم دچار نوعی بیماری سیاه‌نمایی شود و به این صورت به جای داشتن سینمای ملی ما با سینمای ضدملی در حوزه‌های تاریخی و دفاع مقدس روبروییم.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع