سینماپرس: پویانمایی «صفر» به نویسندگی و کارگردانی نازنین سبحانسربندی به صورت آنلاین در پرتال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته میشود.
به گزارش سینماپرس، این انیمیشن ۹ دقیقهای که با تکنیک ماژیک و مداد رنگی ساخته شده است، روز سهشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ از ساعت ۹ صبح روی پرتال اینترنتی کانون قرار میگیرد.
انیمیشن «صفر» که تولید سال ۱۳۸۹ امور سینمایی کانون است، داستان پسری در مدرسه است که در درسهایش نمره صفر میگیرد. او سعی دارد نمرههای صفر خود را پنهان کند اما دچار کابوس میشود. پسر در پی راهی برای رهایی از این کابوس است.
بر همین اساس، عباس دبیردانش آهنگسازی، امیرحسین علیمراد کامپوزیت، محمد ناصری تدوین و چنگیز صیاد صدابرداری این اثر کوتاه را بر عهده داشتهاند.
پویانمایی موفق «صفر»، تاکنون «پاندای طلایی» جایزه ویژه داوران بیستمین جشنواره دوسالانه فیلمهای تلویزیونی سیچوان چین را دریافت کرده و در پنجاهوسومین جشنواره بینالمللی فیلم «پراد» فرانسه به عنوان یکی از چهار فیلم برتر در بخش مسابقه مردمی انتخاب شده است.
این انیمیشن همچنین در پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «لنولا» ایتالیا، چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان هند «CMS»، ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «پنتداتیلو» ایتالیا، دهمین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان «نوامیرادا» آرژانتین، اولین جشنواره فیلم کودکان «آند» آمریکا و هفتمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران به نمایش در آمده است.
«صفر» در چهاردهمین بازار بینالمللی فیلم «کلرمون فراند» فرانسه و پنجمین بازار بینالمللی فیلم آسیایی بوسان کرهجنوبی نیز حضور داشته است.
یادآوری میشود، انیمیشنهای کوتاه «قالی»، «اتحاد»، «نشانی»، «ماه مهربان»، «سایهای که نور شد» و «باد دوچرخه سوار» نیز از دیگر آثار نازنین سبحانسربندی است که به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است.
بر اساس این خبر، این انیمیشن به مدت ۲۴ ساعت روی خروجی این پرتال اینترنتی به نشانی omid.kpf.ir بهصورت رایگان قابل دسترسی است.
این آثار تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ به صورت آنلاین برای کودکان، نوجوانان و خانوادهها نمایش داده خواهد شد.
بر اساس این خبر، در این روزها که شاهد شیوع بیماری کرونا در کشور هستیم، آثار مربیان و تولیدات کانون در قالب طرح «پیک امید مجازی» از مسیر صفحه پیک امید در پرتال کانون به نشانی omid.kpf.ir قابل دسترسی است.
علاقهمندان میتوانند با استفاده از هشتگهای «#در_دل_دارم_امید، #کانون_امید، #پیک_امید و #برای_حال_خوب» به این آثار و فیلمها در شبکههای اجتماعی دسترسی پیدا کنند.
سینماپرس: فستیوال فیلم تورنتو برای سرگرم کردن کاناداییها، یک سرویس چت مجازی و تماشای فیلم سینمایی در خانه برای مردم راه انداخت.
به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، از کاناداییهایی که خود را در خانه قرنطینه کردهاند خواسته شده پاپکورن بردارند و به رهبری کامرون بِیلی مدیر هنری فستیوال فیلم تورنتو با ستارههای هالیوودی چت مجازی داشته باشند و بعد از آن هم با استفاده از سرویس استریمینگ کرِیو فیلم سینمایی تماشا کنند.
در حالی که فستیوال فیلم تورنتو هم به جمع دیگر فستیوالها پیوسته و طی همهگیری کروناویروس به صورت آنلاین آموزش را انجام میدهد، بیلی سینما «در خانه بمانیم» را راهاندازی کرده است.
نخستین ستاره مهمان او مندی پتینکین بازیگر سریال «هوملند» بود که پس از حضور در چت مجازی، فیلم «عروس شاهزاده» سال ۱۹۸۷ ساخته راب راینر با نقشآفرینی پتینکین در کریو نمایش داده شد. کریو در بازار کانادا رقیب غولهایی مانند نتفلیکس و آمازون پرایم است.
نتفلیکس، آمازون و کریو مدتهاست که در حال رقابت برای جذب مشتریان کانادایی هستند که فیلمها و سریالهای خود را در تلویزیون، تبلتها و تلفنهای همراه هوشمندشان تماشا میکنند. حالا که کانادا تدابیر سفتوسخت فاصلهگذاری فیزیکی را برای مقابله با همهگیری کووید-۱۹ اجرا کرده، این رقابت جدیتر هم شده است.
رندی لنوکس رییس بل میدیا مالک کریو در بیانیهای گفت: در این دوران چالشبرانگیز ما دنبال راههایی برای متصل، راحت و سرگرم نگه داشتن مردم هستیم و قدرت فیلم و تلویزیون میتواند به این مهم دست پیدا کند.
فستیوال فیلم تورنتو در حال حاضر هنوز قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود. اگر این کار ممکن نباشد فستیوال در فصل پاییز به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. این رخداد مدتهاست که به عنوان سکوی پرش کلیدی به سمت فصل جوایز هالیوود شناخته میشود.
سینماپرس: یک کارگردان برنامههای کودک و نوجوان عقیده دارد: صداوسیما برنامه کودک قابلتوجهی در این ایام نداشته است و به طور کلی برنامه خاصی برای این رده سنی نداریم؛ در حالیکه با استفاده از ظرفیت شخصیتهای محبوب کودکان میشد پیامهای بهداشتی را بهتر به کل اعضای خانواده منتقل کرد.
به گزارش سینماپرس، یکی از گروههایی که در روزهای بحران کرونا ناچار به خانهنشینی اجباری و قرارگرفتن در شرایط قرطینه شدند، گروه سنی کودک و نوجوان بود؛ گروهی که شاید خانهنشینی نه تنها فرصت مطلوبی برای انجام کارهای عقب افتاده و استراحت برای آنها نبود بلکه آنان را از جمعهای دوستانه در مدرسه و بازی با همسالان در مهدکودک باز داشت. این رده سنی اگرچه اعلام شد خطر ابتلایی کمتر از ردههای سنی دیگر در مقابل کرونا دارند اما به نیاز دیگرشان یعنی سلامت روحی و روانی کمتر توجه شد.
کودکان در این روزها نیاز دارند به لحاظ روانی آرامش خاطر یابند که بیماری به شرط رعایت نکات ایمنی والدینشان را از آنان نمیگیرد و سرگرمی، بازی و لحظات شادی را در کنار خانواده داشته باشند. موضوعی که علاوهبر خانوادهها، مسئولان آموزشی و روسای رسانه ملی باید آن را ملحوظ نظر داشته باشند.
محمد مسلمی بازیگر و کارگردان مجموعههای کودک و نوجوان صداوسیما که عمدۀ نوجوانان و والدین او را به عنوان یکی از عموفیتیلهایها میشناسند در اشاره به پویش سهم من در مبارزه با کرونا بیان داشت: در این روزها بسیاری هنرمندان و ورزشکاران چالشی را راه انداختند تا از دید خود سهمی در این شرایط داشته باشند؛ اما اصولاً اینگونه است که جامعه در این شرایط از همهکسانی که میتوانند اثرگذاری داشته باشند، بهره میگیرد؛ اما متأسفانه و به رغم این که ما در ایران هنرمند، شخصیتهای برجسته و آدمهای تأثیرگذار کم نداریم (که میشد در این ایام از ظرفیتهای شان بهره گرفت) این موضوع به صورت ستادی و سازماندهیشده اجرایی نشد.
وی افزود: باید ستادی تشکیل میشد و به صورت هماهنگ، اهداف را مشخص میکردند تا شخصیتها بتوانند با پیامهایی که میدهند، از بار سفرها بکاهند و بر دقت رعایت اصول بهداشتی بیافزایند.
سلامت روان بسیار مهم است
این بازیگر در تشریح نقش خود در مبارزه با بحران کرونا، گفت: من چالشی با عنوان #سفر_بی_سفر را در صفحه اینستاگرام خودم راه انداختم که آدمهای زیادی در آن شرکت کردند. در این راستا داستانواره (استوری) میگذاشتم و حتی تا امروز، هرروز ساعت ۱۰:۳۰ صبح برای بچهها برنامه فتیلهها یا آیتمی که دوست دارند را پخش میکنم، گاهی کتابی معرفی میکنم و برنامههایی دارم برای این که بچهها در این ایام سرگرم شوند. به بچهها گفتهام با پدرومادرها صحبت کنند و به آنها بگویند سفر نروند؛ پیش از این تجربه این آموزش را داشتیم؛ چنانچه در بحث کمربند ایمنی و همیار پلیس ثابت شد بچههامیتوانند بسیار برخانواده ها اثر بگذارند. تا جایی که توانستهام تلاش کردهام اثرگذار باشم و هر کمکی هم از دستم بربیاید تلاش میکنم در این ایام انجام دهم؛ اما شکل درست آن این نیست و این است که به صورت ستادی، همه هنرمندان را در یکجهت هماهنگ و همۀ داشتههای آنان را یکسو کرده تا جهادی عمل کنند.
البته به سازمان (صداوسیما) گفتم که برنامههای جذاب و دوستداشتنی برای مردم بگذارند. چون برای این شرایط برنامهریزی نداریم، هرکسی میآید و در فضای مجازی و رسانهایِ خودش، حرفهایی را میزند که بعضاً باعث استرسهایی برای مردم میشود؛ موضوعی که این روزها میبینیم بیشتر درگیر بچهها شده است و کسی توجه نمیکند جدای از سلامت جسمی، سلامت روحی مردم هم بسیار مهم است.
مسلمی تصریح کرد: شخصا به وزارت بهداشت رفتهام و پیشنهاد دادم کلیپهایی را با شخصیتهای دوستداشتنی بسازیم و پخشکنیم که مردم و بچهها استفاده کنند. البته الآن در روال اداری افتاده است و من از این وقفه متعجبم زیرا این مسائل روال اداری برنمی دارد.
صرف آمار دادن در مورد کرونا کافی نیست
این بازیگر در واکنش به این موضوع که «شبکههایی مانند اینستاگرام علاوه بر محدود بودن مخاطب، دسترسی کودکان را به چنین آموزشهایی بسیار ضعیف میسازد» گفت: بله درست است اما این چیزی است که از دست ما برآمد وگرنه به شخصه به مدیر گروه کودک شبکه دو و مدیر شبکه دو پیغام دادم که این کارها را انجام بدهیم؛ اما مشکل ما این است که بیشتر هزینه، به جای پیشگیری، صرف آسیبها میشود و واکنشهایمان بعد از واقعه است؛ چرا الآن نباید همه شخصیتهایی را که بچهها دوست دارند وارد عرصه کرده و از این طریق پیغامها و راهکارهایمان را ارائه دهیم؟
صداوسیما برنامه کودک قابلتوجهی در این ایام نداشته است و اگر رصد کنید میبینید برنامه خاصی برای این رده سنی نداریم؛ وقتی ستادی مانند ستاد ملی مبارزه با کرونا در وزارت بهداشت شکل میگیرد باید بداند فقط با پیام دادن و آمار کاری از پیش نمیرود.
مسلمی در اشاره به این که در این روزها چه کارهایی انجام میدهد، یادآور شد: این روزها مینویسم یا کتاب میخوانم و تلویزیون نگاه میکنم. درحال حاضر مجموعه دوقلوها از تلویزیون پخش میشود که قدیمی است و صبحها در اینستاگرام خودم فتیله میگذارم. به فکر تولید کاری جدید با محتوای بهداشت هستم اما باید ببینیم حمایت میشویم یا نه. به جای اینکه وزارت بهداشت و سازمان صداوسیما به ما پیشنهاد بدهند ما پیشنهاد میدهیم و با موانعی از جمله موانع مالی مواجه هستیم.
ریشۀ مشکلات را دریابیم
این کارگردان در واکنش به این موضوع که چه توصیهای برای پشت سرگذران سریعتر این بحران میتوان ارائه کرد، بیان داشت: این موضوع مقداری ریشهای است و صداوسیما و بسیاری دیگر از نهادهای ما باید روی فرهنگ جامعه در طرحهای درازمدت کار کنند. وقتی مصرف آب و برق بحرانی میشود، میگوییم باید فرهنگ استفاده برجسته شود. در بحث سیل و کرونا و امثال آنهم، باز این بحث فرهنگ و رعایتهای آن برجسته میشود. درنتیجه اگر روی مبحث فرهنگ کار شود، نیازی به شعار و پیام دادن نیست و مردم رعایت میکنند.
از همه مهمتر باید روی بچهها و ذهن آنان کار کرد. امروز رسماً برنامه کودک نداریم شبکه کودک هم با چند پویانمایی میچرخد؛ اما برنامهای که روی آن فکر شده و برای مخاطب هدفمند باشد، نداریم. تا اتفاقی میافتد تقلا میکنیم آموزش بدهیم اما مردم در انتها کاری که دوست دارند را انجام میدهند؛ مثلاً شبی نیست که در تلویزیون اعلام نشود به مسافرت نروید اما بازمیبینیم جادههای ما شلوغ هستند.
خلاهای مدیریتی؛ ریشۀ گرههای باز نشده
مسلمی در پاسخ به این که چرا وقتی می دانیم مشکل از کجاست، حل نمیشود، گفت: این موضوع در کلیت آن در خلأهای مدیریتی نهفته است؛ مثلا اینکه گروهی بیاید و روی بچههای آینده از نظر تغذیه، اینکه به سمت اعتیاد نروند، اخلاق مدار باشند و غیره کار کند. این موضوع به بحث مدیریتی و نگاه به این مسائل بازمیگردد که باید مقداری دقیقتر و دستوریتر باشد.
نگاهی به داستانهایی که شبها از تلویزیون پخش میشود، بیاندازید؛ همگی تلخ هستند یا موضوعاتی چون خیانت و کشتن دارند. چه ایرادی دارد برنامههایی ساخته شود که شاد باشند و هدفی را دنبال کنند که خوبی و گذشت را نشان دهند و همیشه دنبال سیاه نمایی در رده بزرگسال نباشیم؟ در رده کودک هم توجه جدی نداریم؛ چنانچه در سایر کشورها، ردههای بالای تحصیلاتی را برای تربیت و آموزش کلاسهای اول و پایه میگذارند، درحالیکه در کشور ما برعکس است و کسانی که سواد کمتری دارند را برای این کارها در نظر میگیرند و این نشان از بیتوجهی و کوچک شمردن کودکان دارد
مسلمی خاطرنشان کرد: درنتیجه یک حرکت اساسی و نگاه مدیریتی لازم داریم که با برنامهای طولانیمدت و چند ساله، مسیر حرکت مشخص شود؛ نه اینکه شعار داده شود. در بحث بهداشت، سلامتی، ادب، دین نیاز است آموزشهای پایهای داده شود که شعاری نباشد.
*ایرنا
سینماپرس: سریال تلویزیونی پایتخت در صدر پرمخاطبترین برنامههای نوروزی تلویزیون قرار گرفت.
به گزارش سینماپرس، محمد حسین رنجبران مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما این بار فهرستی از پرمخاطبترین برنامههای نوروزی تلویزیون را در حساب توییتری خود منتشر کرد.
براساس این آمار، سریال تلویزیونی پایتخت با ۷۵ درصد، برنامه عصر جدید با ۶۷ درصد و برنامه دورهمی با ۵۷ درصد مخاطب به ترتیب اول تا سوم هستند.
او همچنین میزان رضایت مخاطبان را هم به اشتراک گذاشته است که بر این اساس بینندگان این سه برنامه، رضایت بسیار از آنها دارند.