X

بایگانی فروردین 21, 1399

دفتر سینمایی

من باختم، بد هم باختم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاید مدیران سیما در آینده نزدیک با دیدن آنچه بر سر سازمان آورده اند این دیالوگ نقی را با خود تکرار کنند: من باختم، بد هم باختم. من آبروی شهر خودم رو بردم. من دارم به قهقرا میرم . فقط بزارید برم..

به گزارش سینماپرس، منتقدی رسانه ای به نام سپیده انوشه طی یاداشتی به شرح آنچه که بر فصل شش سریال پایخت گذشت پرداخت و نوشت: “مامان خوب هستی؟ جات خوبه؟ مامان بهت گفتم من کشتی رو باختم؟ من همه چی رو باختم مامان… مامان جان دعا کن یه فرجی بشه، شبه عیدی من و زن و بچه من، من شرمنده نشن مادر جان “

زمانی که نقی معمولی درقبرستان علی آباد با مادرش صحبت میکرد قلب میلونها ایرانی با او همراه میشد. هرگز مادر نقی را ندیده بودیم اما او را خیلی خوب میشناختیم. چرا که ما نقی را میشناختیم. او یکی از ما بود گاهی خودمان گاهی پسرخاله یا برادر و همسرمان. همۀ اعضای خانواده معمولی چنین بودند ما همه آنها را میشناختیم و دیدن ایشان در کنار هم برای ما لذتی فراتر از دیدن تنها یک سریال داشت. پایتخت نوعی سرمایه اجتماعی بصری ما و البته صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران بود. کاش به جای “بود “میشد از واژه “است” استفاده کرد. کاش میشد پایتخت ۶ را به کلی فراموش کرد اما نمیشود.  

آنچه کلید موفقیت پایتخت بوده است نسبت آن با فرهنگ عامه مردم است. پایتخت با انتخاب شخصیتی معمولی بازگو کننده قصه آدمهای معمولی است. پس پیوند داشتن با سیاست و عرفیات رایج در کشور در پایتخت ضروری است. اما چه پیوندی؟ آیا ما خانواده معمولی را دوست داریم یا آنها را تحقیر میکنیم!؟ تا پیش از پایتخت ۶ عوامل سازنده خانواده معمولی را دوست داشتند. آنها چشمشان را بر نقاط تیره شخصیتی اعضای خانواده نمی‌بستند بلکه آنها را با بیانی طنز به رخ میکشیدند. این به رخ کشیدن ابدا رنگی از کینه نداشت. اما سری ششم گویی با کینه و تنفر به هر آنچه خانواده معمولی را خانواده میکند حمله شده است.

دو مادر خانواده (هما و فهمیه) در هیچ بحرانی راهگشا نیستند. آنها حتی علاقه ای به حل بحرانها ندارند و در پی تعریف شخصیت خود خارج از محیط خانواده هستند. گویی خارج شدن آنها از چهارچوب های خانوادگی و انتخاب شغل های بیرون از خانه تنها هویت منطقی و عزتمندانه است. فهمیه در مدت کوتاهی توانسته آرایشگری ماهر شود اما تمام سالهایی که صرف تربیت فرزندان خود کرده را به باد رفته میداند. هما نیز در بیرون از خانه آرامش بیشتری دارد و گویا آنجا ارزش و قدر او به درستی درک میشود. جایی که هیچ کس از او انتظار نامعقول ندارد. خانه محیطی است که اگر همای سعادت هم باشی بدون دروغ در آن به آرامش نخواهی رسید!

دو پدر خانواده (نقی و بهبود) هر دو منفعل، ناتوان و سردرگم هستند. یکی اسیر دزدان دریایی بوده و دیگری اسیر جایگاه تحقیر شده معمولی است. نقی در تمام سری های گذشته همواره دنبال جایگاه برتر اجتماعی بوده است. در این سری او با رانندگی کردن برای یک سیاستمدار چنین جایگاهی را در عالم سیاست یافته است. جایگاهی که از او فردی ترسو، ضعیف، دروغگو و متظاهر ساخته است. نقی معمولی در موقعیتی که به شدت با معمولی بودن خود درگیر است عملا خویش را بازنده زندگی میداند. تکیه بیش از حد او به همسرش نه از روی اعتماد و حمایت که از ترس از دست دادن هر آن چیزی است که دارد. او در موقعیت های مختلف نمیتواند درست صحبت کند و با در اوردن صدایی حیوانی طرف مقابلش را ساکت میکند. بهبود در شرایطی برگشته تا سرپرستی خانواده را بر عهده بگیرد که هیچ کس به او احتیاج ندارد. بازگشت او با رفتن پسرش قرین میشود. در نهایت او در ضعیفترین وجه ممکن میخواهد از موقعیت فرار کند. در سری های پیشین زمانی که شخصیت ها به پیچ های سخت زندگی میرسیدند. مخاطب با آنها همراهی میکرد. اما در اینجا کسی با بهبود همراهی نمیکند زیرا این مرد ضعیف و بدون تلاش را کسی نمیشناسد!

فرزندان خانواده(سارا، نیکا، بهروز، بهتاش) دنیایی متفاوت از خانواده دارند. آنها ارزش های خانوادگی را درک نمیکنند و به محض رسیدن به پول تغییر رویکرد میدهند. این تغییر رویکرد در بهتاش با زندگی مجردی عیان میشود اما در سارا و نیکا نیز وجود دارد. آنها در شبکه های مجازی فعال هستند و احتمالا میتوانند درآمد کسب کنند. همین آنها را مصمم میکند بدون مشورت با پدر و مادر اقدام به نصب ماهواره کنند. پس آنچه فرزندان بالغ را با خانواده وصل کرده محبت و امن بودن محیط خانه نیست بلکه نیازی مالی و ابتدایی است. وقتی این نیاز به هر طریقی برطرف شود فرزندان دست به شورش بر علیه باورهای خانواده میزنند. حرمت بزرگترها را میشکنند و سنتها را پامال میکنند.

دوستان خانوادگی(رحمت و ارسطو) منفعت طلبانی هستند که حضورشان در زندگی خانواده برای ارضای نیازهای مادی است. نقی رابطه اش با ارسطو ورشکسته شده زندانی را قطع میکند. ارسطو به دلیل نیاز مادی با شغل و زندگی نقی بازی میکند. رحمت در یک بیست و چهار ساعت عشق خود را تغییر میدهد. برای او از دست ندادن سالن عروسی مهمتر از عروس است. دیگر خبری از جمع شدن و تلاش برای حل مشکلات به دست اعضای فامیل نیست.

فارغ از شخصیت های معوج شده پایتخت فضای کلی سریال نیز دستخوش تحولات جدی قرار گرفته است. رویکرد اروتیک و تا حدودی ضد دین فضای جدید پایتخت است. دیالوگ های دو پهلوی جنسی، روابط خارج از ازدواج، اشارات جنسی زن و شوهر و برخی اشارات خاص -که به احترام مخاطب از بازگو کردن آن معذورم- در پایتخت شش به وفور یافت میشد. کنایه های ضد دین علاوه بر شخصیت متظاهر نقی، در نوع برخورد با جسد پدربزرگ خانواده(بابا پنجعلی) عیان میشود. جسد پدربزرگ برخلاف دستور دینی اسلام که مثله کردن بدن مسلمان را حرام میداند تشریح شده است. نکته جالب نبود مقبره برای او است. اگر بر فرض محال اسلام برای عوامل پایتخت استثنا قائل شده و مثله کردن جسد مسلمان را بلا اشکال فرض کرده، عدم دفن پنجعلی چه معنایی دارد!؟ بعد از تشریح اعضای بدن او باقی می ماند و میتواند دفن شود. دقیقا کاری که با اجساد وارداتی جهت تشریح به ایران انجام میشود. آیا استخوانهای پنجعلی هم تشریح شده!؟ به نظر میرسد این موضوع علاوه بر آنکه با برخی احکام اسلامی در تناقض است کنایه ای خاص به دفن برخی از جوارح یک انساندر ایران دارد. همه می‌دانیم چه اجسادی در ایران ناقص‌اند اما دفن میشوند، مقبره دارند و مورد احترام اند!

عجیبتر از آنچه بر سر پایتخت آمده نحوه برخورد مدیران سیما با آن است. به رغم همه اعتراضات پیش از پخش سریال بخش هایی در تایید صد در صد سریال پخش شد. منتقدان را منسوب به فلان جناح و فلان مسئول کردند. عوامل فیلم نیز با فریاد وا سانسورا! از این رویکرد مدیریتی حمایت کردند. اوج کمدی ناخواستهآنجاست که بلافاصله بعد از اعتراضمدیریت سازمان صدا وسیما، عوامل پایتخت در یک برنامه تلویزیونیحضور پیدا کرده وانتقاد از برنامه بیجا خوانده شد و توبیخ را غیر منتظره دانستند! آنچه رخ داد شن پاشیدن به صورت منتقدان معمولی سریال و منتقد غیر معمولی سریال بود! به قول نقی معمولی که میشناختیم مگه میشه!؟ مگه داریم!؟

اگر تنها پایتخت را آفت زده میدیدم میشد کل ماجرا رابه عوامل تکنسین اثر نسبت داد. اما قرار گرفتن سیما مقابل فرهنگ دینی و رواج مفاهیم اروتیک در انبوهی از آثار پخش شده در نوروز ۹۹ غیر قابل انکار است. این نگاه مدیران سازمان است که چنین فجایعی را می آفریند. آنها مخاطب را گروهی قشری، جنسی و سیاست زده میبینند. در زمان بحران سعی دارند برای خشنود کردن این دسته از مخاطبان خود را به دامان چنین مفاهیمی بیندازند. ۹۸ سال بحران ها و برنامه های نوروز۹۹ برای هضم بحران های گذشته بود.

آقای علی عسگر دنبال ستون پنجم فیزیکی نباشید! تفکر پوسیده ای که میگوید در بحران با مفاهیم شکم و زیر شکم بازی کنید و خدا را بگذارید برای وقت اضافه، دشمن سازمان است. دشمنی که نیروهای انقلابی که خانه ای جز تلویزیون ندارند را مجبور به تحمل هر ممیزی و شرایط سخت کاری کرده است. ممیزی هایی که عالم غیب و هر آنچه باور تشیع است به تازیانه شعاری بودن، عقلانی نبودن و… و. دور میکند و هر متلک و فحش جنسی و سیاسی را قبول میکند. سیما عملا در مقابل فرهنگ ایرانی- اسلامی موضع گرفته است. اگر مثل رقبایش فکر و عمل کند دقیقا چه فرقی با آنها دارد!؟

  شاید مدیران سیما در آینده نزدیک با دیدن آنچه بر سر سازمان آورده اند این دیالوگ نقی را با خود تکرار کنند: ” من باختم، بد هم باختم. من آبروی شهر خودم رو بردم. من دارم به قهقرا میرم. فقط بزارید برم …”

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجله طنز «شکرشکن» را با موضوع «تفاهم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رادیو صبا در برنامه «شکرشکن» با نگاهی طنز به موضوع «تفاهم» می پردازد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «شکرشکن» کاری طنز از رادیو صبا است که در قالب یک مجله صوتی به مسائل مختلف فردی و اجتماعی می پردازد.

این برنامه ماجراهای یک تحریریه مجله را به صورت نمایشی روایت می کند که در فضایی طنزآمیز در تلاش برای انتشار مطالب و سرمقاله است.

مجله «شکرشکن» روز پنجشنبه ۲۱ فروردین ماه ساعت ۹ صبح به موضوع «تفاهم» اختصاص دارد.

این برنامه طنز به تهیه کنندگی رضا عزتی و با بازی پیمان قریب پناه و آسیه گرجی روی آنتن رادیو صبا می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در سال «جهش تولید» با جهاد هنری به میدان بیاییم – اخبار سینمای ایران و جهان

رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور به مناسبت آغاز هفته هنر انقلاب و «روز بسیج هنرمندان» با انتشار پیامی این روز را به تمامی فعالان این عرصه تبریک گفت.

امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی و روز بسیج هنرمندان پیام تبریکی صادر کرد.

درمتن این پیام آمده است:

«به آواز پر جبرئیل می ماند آنگاه که دل از حضیض خاک بر می کشد و ترنم افلاکی خویش را در پرنیان نقش و رنگ و خیال می پیچد و راه به خانه ی دوست می جوید و مسیر آسمان می پوید.

هنر را میثاق شگفتانه ای است در این سوی ابدیت که زلال حقیقت را چونان نوشدارویی در جام دستان خویش میریزد تامگر زخم غربت انسان در فراق معشوق ازلی را تسکین دهد. هنری برخاسته از دل که پژواک بیقراری خاک است در بهاران ذوق و اندیشه که ساقه های معرفت را میرویاند تا در بهشت زیبایی خویش، دلها را به روضه ی رضوان برساند.

هنری که از قفس تعلقات خویش رهاست و جانها را میرهاند. هنری که در سبوی معرفت و عشق، جان خویش را پروده است تا دلها را بپرواند. هنری برخاسته از نور که دست می یازد تا مگر دنیای شب الود را به صبح حقیقت برساند و حقیقت چیست جز نور لایزال الهی که هر آنکس در آن غرق شود، به ساحل نجات می رسد. هنری که صدای بیداری جهان را می شنود و آواز گر تصنیف رهایی از ظلمت طاغوت است. هنری که همگام با کودکان فلسطین، سنگ در مشت می گیرد و همقدم با مردان یمن، اویسان قرن را به جهادی دیگر فرامی خواند. هنری که گواه رنج های بشر است در سیاهی رقص شمشیر جهالت و غفلت.

هنر انقلاب، صدای عاشوراییانی است که همچنان در سنگر جهاد ایستاده اند. هنری که این روزها چنان از  داغ سرداری بزرگ لبریز است که از نفس هایش، اتش بر هیمنه استکبار خواهد افتاد.

هنر انقلاب، هنر بی دردان و مرفهان نیست. هنر درد است. دردی که این روزها در ریه های جهان فریاد میکشد و در جستجوی آخرین منجی، بیقرار و منتطر ایستاده است و علم بر دوش گرفته است تا در ساعت قرار، پا در رکاب عشق به جهاد اکبر برسد.این است روایت هنر انقلاب که روایت فتح است به پرچمداری آوینی های زمان که با نگاهی انقلابی و جهادی هنری، رزم افرین و پر اقتدار ایستاده است.

سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی را گرامی میداریم و روز هنر انقلاب و روز بسیج هنرمندان را به هنرمندان بسیجی تهنیت عرض می کنیم. امیدواریم در سالی که با نام جهش تولید مزین شده است، در  به تحقق رسیدن این آرمان انقلابی، با جهادی هنری به میدان بیاییم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اتهام همصدایی با دشمن به منتقدان سریال پایتخت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در برنامه‌ای که به‌عنوان نقد و بررسی سریال «پایتخت ۶» از شبکه اول سیما پخش شد، منتقدان ششمین سری از سریال «پایتخت»، با ضدانقلاب خارج کشور همصدا دانسته شدند و در ادامه برنامه فوق، مجری برنامه نیز که ظاهرا بایستی بی‌طرف باشد، همان اتهامات را تکرار نمود!

به گزارش سینماپرس، این اتهامات به دنبال انتقاد برخی منتقدان و کارشناسان فرهنگی و رسانه‌های داخلی مطرح شده که به ساختار ضعیف و محتوای نامطلوب سری ششم از مجموعه «پایتخت» از قبیل رویکرد ضد خانواده و رواج شاخصه‌های فرهنگ غربی در این باب از قبیل پرخاشگری فرزندان نسبت به والدین تا حد درگیری و کتک زدن آنها، شکستن حریم محرم و نامحرم، تصویرسازی عادی از روابط ناهنجار، نمایش جامعه‌ای سرشار از دروغ و فریب و شارلاتانیسم که حتی یک فرد درست و درمان در آن یافت نمی‌شود و مضحکه و تمسخر آیین‌ها و مناسک دینی و مذهبی معترض بوده‌اند.
این در حالی است که در هنگام تولید سریال «پایتخت» و در واقع دیگر برنامه‌های تولیدی رسانه ملی، شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های ضدانقلاب خارج کشور به سیاق عناد با هرگونه همکاری با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، همه این برنامه‌ها و سازندگان آنها را مورد هجمه قرار می‌دادند و واضح است این عناد هیچ تناسبی با انتقادات و اعتراضات خیرخواهانه منتقدان داخلی نسبت به محتوای سریال یاد شده نداشته و ندارد.
طرفه آنکه با مشخص شدن محتوای برخی از آن تولیدات همچون سریال «پایتخت ۶»، شاهد چرخش ۱۸۰ درجه‌ای همان رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب در رابطه با این سریال و حمایت از آن در مقابل منتقدان و معترضان داخلی هستیم.   فی‌المثل وب‌سایت «رادیو زمانه» وابسته به سرویس اطلاعاتی هلند ضمن حمله به منتقدان «پایتخت ۶» و تندرو خواندن آنها، این سریال را جذاب و پرمخاطب خوانده و «تیغ بران انتقاد از حاکمان کنونی ایران» و همچنین مقابله با آیین‌ها و مناسک دینی تحت عنوان «خرافه» دانسته است.
این وب‌سایت خارجی، سریال «پایتخت» را همچنین  باعث «ترویج روحیه‌ای که بازار مراجع تقلید و طلاب و حوزه‌های علمیه را کساد خواهد کرد» معرفی کرده و یکی از نقاط قوت آن را نبود «خبری از خانواده سنتی» و راحت بودن زن‌ها و مردهای نامحرم با یکدیگر، به شمار آورده است!
همچنین «رادیو فردا»، وابسته به سازمان CIA نیز در مطلبی، بازآفرینی برخی از فیلم‌های خاطره‌انگیز دوران شاهنشاهی را از نقاط قوت سریال «پایتخت ۶» به شمار آورده و این بازآفرینی را به‌طور کلی متفاوت با دیگر بازسازی‌ها و ادای دین‌ها به محصولات سینمایی قبل از انقلاب دانسته است.
«دویچه‌وله» رسانه وابسته به سرویس اطلاعاتی آلمان هم با مقاله‌ای به نمایش روابط نامشروع و رفتارهای غیراخلاقی و پرخاشگرانه و مضحکه مناسک مذهبی  به‌عنوان جذابیت‌های سریال «پایتخت ۶» پرداخته و منتقدان این سریال را «موسوم به ارزشی» و «تندرو» خوانده و از جمله با ذکر نام، روزنامه‌های کیهان و جوان را مورد حمله قرار داده و در نهایت از قول کاربری نوشته که «پایتخت ۶ نزدیک‌ترین پایتخت به جامعه امروزمان بود؛ جامعه‌ای که در آن مواد مخدر بیداد می‌کند، احترام بزرگ‌تر نگه داشته نمی‌شود و همه از هم طلبکارند». دیگر رسانه‌های بیگانه و زنجیره‌ای مانند «بی‌بی‌سی» (رسانه سلطنتی بریتانیا)، گویا نیوز (وابسته به سازمان سیا) و… نیز ضمن انتشار مطالب مشابه با حمله به منتقدان «پایتخت ۶»، سریال یاد شده را مورد تجلیل و تحسین قرار دادند. حالا با این اوصاف، همنوایی مدافعان پایتخت ۶ با رسانه‌های بیگانه و معاند به مراتب نگران‌کننده‌تر است!
۱۸ سال پیش «بنیامین نتانیاهو» (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) در جمع کمیته صلح آمریکایی و در سالگرد حادثه یازدهم سپتامبر به آمریکا توصیه کرد برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی به جای کاربرد ‌تانک و توپ و موشک، از تلویزیون و ماهواره و اینترنت استفاده کند. نتانیاهو توضیح داد با نمایش سریال‌هایی که جوانان را با لباس‌های پرزرق و برق و در فضاهای مختلط و بی‌بند و بار نشان می‌دهد همچنین با نمایش روابط نابهنجار در خانواده و میان زنان و مردان و ترویج مصرف‌گرایی و رفاه‌زدگی می‌توان جوانان را به این‌گونه صفات رفتاری و غیراخلاقی جذب کرد و ابتدا باعث فروپاشی ایدئولوژیک و ارزشی جامعه و سپس از هم پاشیدن فیزیکال نظام ایران دست یافت.
همچنین ۷۵ سال پیش در سازمان سیا سندی برای تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی تدوین شد موسوم به «آزادی میلیتاریستی» که اساس این سند بر ‌ترویج سبک زندگی آمریکایی در فیلم‌ها و سریال‌ها قرار داشته و دارد. نوعی سبک زندگی که عناصرش مغایر با سبک زندگی ایدئولوژی‌های مخالف با ایدئولوژی آمریکایی بوده و  مبتنی بر ارتباطات باز و لاابالی در خانواده و روابط بی‌بند و بار دختران و پسران در فضاهای مختلط و مصرف‌گرایی و رفاه‌زدگی و… قرار دارد. اکنون می‌توان مورد بررسی قرار داد که سری جدید مجموعه پایتخت چه اندازه همسو با این چشم‌اندازها تهیه شده و چه اندازه به بسط و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی پرداخته است.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا «خروج» راه فیلم‌ها را از سینما جدا می‌کند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «خروج» قرار است بدون اکران عمومی، در سامانه‌های اینترنتی به نمایش درآید. برخی سینماگران مقابل این اقدام، مواضع منفی و متناقض اتخاذ کرده‌اند اما برخی دیگراین اقدام را شکستن انحصار در سینما دانسته‌اند و از آن حمایت کردند.

به گزارش سینماپرس، اقدام سازمان اوج در انتشار فیلم «خروج» در VOD ها قبل از اکران رسمی شاید فتح بابی در سینمای ایران شود تا مدل جدیدی از اکران را شاهد باشیم. در حالیکه چندسالی است برخی فیلم‌های مهم سینمایی در جایی غیر از سینما اکران می‌شود اما سینمای ایران اولین بار است که چنین موضوعی را تجربه خواهد کرد و باید دید که در نهایت این باب ادامه پیدا خواهد کرد یا مسدود خواهد شد هر چند وزارت ارشاد به صورت محتاط در باغ سبز را نشان داده است و از اکران فیلم های پشت خط مانده در اولین قدم حمایت کرده اما واکنش های صنفی سینماداران نشان می دهد آنها نگران آینده خود هستند.

*اولین واکنش منفی صنفی

در روزهایی که کرونا  اکثر کسب و کارها را زمین‌گیر کرده است اقدام سازمان اوج در اکران فیلم خروج در سامانه‌های نمایش خانگی قبل از اکران در سینما اتفاقی جالب است ولی واکنش ها به این اقدام همچنان متناقض و متفاوت است. سعید خانی تهیه کننده فیلم «دوزیست» در واکنش به این اقدام آن را نتیجه فیملسازی با پول بیت المال دانسته و تلویحاً کنایه زده است که اوج به دلیل عدم فروش فیلم خروج این اقدام را انجام داده است اما محمد ذوقی مشاور رسانه‌ای فیلم با اشاره به درآمد ۳۷ میلیاردی اوج در سال ۹۸ این اقدام را در راستای فعالیت های اقتصادی می داند در عین حال که این اقدام برای رفاه مردم انجام شده است.

*مواضع متناقض

در حالیکه در سالهای اخیر سامانه های پخش فیلم کم کم خود را رقیبی برای شبکه های تلویزیونی مطرح می‌کردند اما این اقدام آنها را می تواند در حد رقیب بزرگی در سینماها جانمایی کند و همین مسئله باعث شده است که محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران بگوید «فیلمی که در فضای مجازی و یا شبکه نمایش خانگی ارائه شده باشد، قطعاً در آینده در سینماها اکران عمومی نخواهد شد. زمانی که یک فیلم سینمایی در شبکه نمایش خانگی و یا فضای مجازی نمایش داده شود، دیگر لزومی ندارد در سینما اکران عمومی داشته باشد، چرا که مخاطب فیلم موردنظر را پیش از اکران عمومی دیده و دیگر برای تماشای آن فیلم به سینما نخواهد رفت».

با این حال محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی و رییس شورای عالی اکران از اقدام صاحبان فیلم‌ها در انتشار آثارشان در سامانه‌های نمایش فیلم دفاع کرده است و گفته «سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اینکه فیلم‌های تازه، از صف اکران خارج شوند و به سامانه‌های نمایش درخواستی بروند استقبال می‌کند و در بخش خصوصی هم با پرداخت ۲۰ درصد رقم قراردادشان پس از بارگذاری در شبکه وی‌اودی از آن‌ها حمایت می‌کند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که در حال حاضر سینماها تعطیل هستند و یکی از مسئولیت‌های سازمان سینمایی این است که برای مخاطب فیلم‌های سینمایی خوراک لازم را تدارک ببیند.» او درباره اکران فیلم خروج هم اضافه کرده است: «اگر فیلم‌های ما نیز ارزنده باشند قطعا دیده خواهند شد. بر این اساس اکران اول فیلمی مثل «خروج» که یک فیلم تازه است به صورت آنلاین، نکات مثبتی را به همراه خواهد داشت، از جمله اینکه فضای وی‌اودی‌ها را جذاب می‌کند و سبب افزایش کاربر می‌شود. مشابه این، پیش‌تر توسط شبکه‌هایی مثل نتفلیکس انجام شده که اکران اول یک فیلم را عرضه می‌کنند. بنابراین چنین کاری در این شرایط که مخاطب از فیلم تازه و سینما دور شده، برای ما امری پسندیده است و خلأ به وجود آمده را پر می‌کند.»

همان طور که گفته شد علیرغم برخی مواضع منفی و متناقض سینماگران اما برخی این اقدام را شکستن انحصار در سینما تعبیر کرده و از آن حمایت کردند. سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در این باره گفته است: «این تصمیم بزرگ و جسارت قابل تقدیر را فتح بابی بدانیم برای شکست هیمنه و انحصار مدیریت پخش و نمایش سنتی سینمای ایران.» و خب به نظر می‌رسد که با این اقدام و حمایت تهیه‌کنندگان، راه برای سایر فیلم‌ها هم باز شود اما در این میان سیدمحمود رضوی تهیه کننده سینما هم ضمن حمایت از این کار اوج آن را خط شکنی به نفع مردم دانسته اما در عین حال هشدار داده که وزارت ارشاد همزمان باید از شکل‌گیری انحصار در اکران آنلاین جلوگیری کند.

* قاچاق می‌شود؟

یکی از مسائل مهم در اکران آنلاین جلوگیری از قاچاق فیلم است. در حالیکه تاکنون فیلم ها بعد از اکران در سینماها به سامانه های نمایش داخلی می‌آمدند یعنی بعد از فروش در سینما و فروش رایت خانگی بخشی از هزینه هایشان جبران یا تامین شده بود اما اینکه فیلمی قبل از اکران سینمایی وارد این چرخه شود کمی نگران کننده است. محمد ذوقی مشاور رسانه ای خروج در این باره و لزوم تمهیدات جهت جلوگیری از قاچاق فیلم گفته است: «مردم ما حتماً با فرهنگ‌تر از این حرف‌ها هستند، ضمن اینکه خود وی‌اودی‌ها تمهیداتی اندیشیده‌اند برای اینکه این اتفاق نیفتد.»

از سویی دیگر رییس شورای عالی اکران درباره اینکه آیا با اکران آنلاین فیلم‌ها امکان دانلود غیر قانونی وجود خواهد داشت؟ گفت: «آن چیزی که خود سامانه‌ها می‌گویند و مدعی آن هستند این است که به شکل حرفه‌ای مطلقاً امکان دانلود یا کپی کردن فیلم‌ها وجود ندارد، مگر اینکه از روی تصویر، تصویر دیگری گرفته شود که طبیعتاً آنقدر کیفیت پایین و نازل است که هیچ مخاطب عاقلی چنین فیلمی را نمی‌بیند. ضمن اینکه فیلم اکران شده در دسترس است و تجربه چند وقت اخیر هم نشان داده چند فیلمی که نسخه پرده‌ای آن بیرون آمد هیچ التهابی را به وجود نیاورد و اصلا مورد استقبال قرار نگرفت به طوری که ما حتی آن را به عنوان یک سرقت هنری هم نگاه نکردیم چون الان دیگر مدل تصویربرداری از پرده و فیلم جواب نمی‌دهد و مردم کالای مرغوب می‌خواهند.» با این حال باید منتظر ماند و دید آیا خروج بعد از نمایش آنلاین قاچاق خواهد شد یا نه که در صورت منفی بودن قاچاق فیلم دیگر فیلم‌ها هم امیدوارانه‌تر وارد این گردونه خواهند شد.

*سابقه دارد؟

همان طور که ذکر شد چند سالی است که در جهان فیلم های سینمایی از چرخه ای غیر از اکران به درآمدزایی می رسند و نمونه بارز آن نتفیلیکس است که مستقلا محصولاتش را اکران می‌کند.

در این باره شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما می‌گوید: «اتفاق مهمی است. اولین تولید بزرگ و دارای پروانه نمایش که پس از یک اکران محدود (در جشنواره فجر) مستقیم در اینترنت عرضه می شود. «اوج» کاری را انجام داده که «نتفلیکس» سال‌ها قبل شروع کرد و به تغییر مناسبات پخش و اکران در آمریکا انجامید. در ابتدا بحث انگیز بود ولی کم کم جا افتاد. تا قبل از این فیلم‌ها تنها در صورتی برای اکران در سالن‌های زنجیره ای بزرگ سینما در آمریکا پذیرفته می‌شد که حداقل ۹۰ روز بین اکران و عرضه DVD/اینترنتی فیلم فاصله باشد. نتفلیکس این مقررات را بر هم زد و پس از اکران محدود، فیلم هایش را برای دهها میلیون مشترک اینترنتی عرضه کرد. در حالی که فیلمسازانی مانند اسپیلبرگ علیه تضعیف اکران سینمایی توسط نتفلیکس موضع گیری کردند، فیلمسازان صاحب نامی مانند برادران کوئن، آلفونسو کوارن و مارتین اسکورسیزی با نتفلیکس همکاری کردند. حتی فیلم «روما» محصول نتفلیکس ۴ جایزه اسکار برنده شد. البته نتفلیکس برای جلب رضایت این کارگردان‌ها، فیلم‌هایشان را برای چند هفته در سالن‌های کوچکتر یا سالن‌های اجاره ای اختصاصی اکران می‌کرد. اما درآمد اصلی در عرضه اینترنتیِ همزمانِ جهانی بود. دیگر بین اکران آمریکا و اکران در سایر نقاط جهان فاصله ای و واسطه‌ای نبود. هرچند این تصمیم متأثر از شرایط کرونایی فعلی است، باید دید آیا عرضه مستقیم اینترنتی فیلم های سینمایی مناسبات اقتصادی سینمای ایران را هم تحت تأثیر قرار می دهد یا خیر. اما شکی نیست که شرکت های عرضه اینترنتی فیلم و سریال بسیار خوشحال خواهند شد.»

با وجود همه نکات گفته شده اما همه این مسائل بسته به میزان درآمدی است که عاید سامانه‌های پخش فیلم خواهد شد. در حالیکه این سامانه‌ها فیلم‌ها را خریداری می‌کنند باید منتظر بازگشت سرمایه خود بمانند. باید دید که در ادامه تمایل این سامانه ها برای اکران سایر فیلم‌ها ادامه‌دار خواهد بود یا «خروج» اولین و آخرین نمونه این حرکت بی سابقه در سینمایی ایران است. اتفاقی که اگر موفقت‌آمیز باشد، قطعا باعث ایجاد چالشی جدید برای صنف سینمادار است که در سال‌های اخیر علاقه زیادی در ساخت سالن‌های سینما داشته است و حالا با این اقدام بخشی از مخاطب خود را از دست رفته خواهد دید.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع