X

بایگانی فروردین 25, 1399

دفتر سینمایی

کارگردانی که پس از ۱۳ سال فیلم می‌سازد


محمد احمدی جدیدترین فیلمش را با عنوان «در تپش قلب» آماده ساخت دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امضاهای سینمایی پای یک نامه شرم‌آور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چند ساعت بعد از انتشار نامه سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه که در آن آزادی محمد امامی متهم پرونده فساد مالی بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، در خواست شده‌بود، چندین تن از افرادی که نامشان به عنوان امضاکننده این نامه مطرح شده با تکذیب این کار از محتوای نامه ابراز بی‌اطلاعی کردند، اما واکنش نشان ندادن اغلب افرادی که نام آن‌ها زیر نامه درخواست وجود دارد، به‌طور طبیعی این تلقی را ایجاد می‌کند که امضاها با هماهنگی افراد درج شده‌است.

به گزارش سینماپرس، نامه شرم‌آور، این عنوانی است که برخی سینماگران برای نامه درخواست آزادی امامی از زندان به کار برده‌اند. گویا همکاران و وابستگان سینمایی امامی نتوانسته‌اند بار بدنامی امضای نامه‌ای که در آن یک متهم فساد مالی تطهیر شده را به گردن اهالی سینما تحمل کنند.

آن متهم با شهرزاد آمد
نام محمد امامی با نام سریال شهرزاد گره خورده‌است. شهرزاد که آغازگر موفقیت سریال‌های شبکه نمایش خانگی به شمار می‌آید، کلید ورود امامی و دوستانش به فعالیت‌های بزرگ سینمایی بود. بعد از استقبال خوب از شهرزاد، نام امامی به عنوان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده پای چندین فیلم و سریال دیگر نیز دیده شد. حضور یک جوان گمنام که ناگهان با پول‌های بی‌حساب و کتاب سر از سینما در آورده و با دست و دلبازی در سینمای نحیف ایران پول خرج می‌کرد، باعث تعجب سینماگران شد. وی به تنهایی با بالابردن دستمزد بازیگران و ایجاد توقع کاذب میان هنرمندان، قیمت تمام‌شده فیلم‌ها را بالا می‌برد و این کار به جریان تولید در سینما لطمه سنگینی زد. با این وجود دولت اقبال امامی که همیشه با چهره خندان جلوی دوربین عکاس‌ها ظاهر می‌شد، چندان دوامی نداشت. با مشخص شدن درگیری وی در یک فساد مالی گسترده در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، پروژه‌های امامی در سینما بدون ذکر مستقیم نام وی توسط دوستانش جلو برده می‌شد. دوستانی که حالا بعضی از آن‌ها دست به کار شده و برای آزادی امامی از زندان نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه نوشته‌اند.

نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه
چند روز پیش یک منتقد سینمایی با انتشار توییتی از جمع‌آوری امضا برای آزادی امامی خبرداد و آن را تقبیح کرد. امامی اکنون بیش از دو سال است که در بازداشت به سر می‌برد. با وجود اینکه هنوز حکم قطعی برای وی صادر نشده، اما اتهاماتش آنقدر سنگین است که مرخصی فراگیری که رئیس قوه قضائیه برای زندانیان در نظر گرفته شامل وی نشود. با این وجود یک جریان پنهان با سوء‌استفاده از درگیری اذهان عمومی با مسئله شیوع کرونا، تلاش کرده‌اند تا از این فرصت برای آزادی امامی استفاده کنند. جالب اینجا است که این جریان صرفاً روی آزادی امامی تأکید کرده و درباره سیدهادی رضوی، دوست و همکار وی که از قضا داماد وزیر رفاه هم هست اسمی به میان نیاورده‌اند، این در حالی است که رضوی به اندازه امامی در فعالیت‌های سینمایی فعال بوده‌است.

برای آزادی امامی دو نامه تهیه شده که نامه دوم با لحنی موجه‌تر در رسانه‌ها منتشر شده‌است.

در بخش‌هایی از این نامه که در آن تملق‌های زیادی درباره شخصیت امامی به چشم می‌خورد، به این شرح است:‌

«این روزها شخصی در زندان به سر می‌برد که پرمخاطب‌ترین سریال شبکه خانگی را در کارنامه خویش دارد، تهیه‌کننده فیلم‌هایی است که در ایران و جهان مایه عزت و احترام بوده‌اند، موجبات اشتغال صدها تن را پدید آورده، کارآفرین و تولیدکننده محصولات فرهنگی و هنری است، به بازار این محصولات رونق و به سریال‌سازی ایرانی تشخص و اعتبار بخشید. ما درباره اتهامات او سخن نمی‌گوییم.»

در این نامه از امامی باعنوان چهره موفق فرهنگی و کارآفرین نام برده شده‌است و هیچ اشاره‌ای به علت بازداشت وی که درگیری در پرونده اختلاس بزرگ از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است، نشده‌است.

امضاهای جعلی دفاعیات آبکی
منیژه حکمت با انتشار متنی اعتراضی امضای چنین نامه‌ای را شرم‌آور دانست. در مقابل هم افرادی مانند کیانوش عیاری از امضای نامه دفاع کردند. عده‌ای هم که نام‌شان به عنوان امضاکننده دیده می‌شود، چنین کاری را تکذیب کرده‌اند. روح‌الله حجازی، فیلمساز از جمله چهره‌هایی است که می‌گوید چنین نامه‌ای را امضا نکرده‌است. مهران احمدی، مهدی کرم‌پور و محمدحسین مهدویان هم گفته‌اند که امضا نکرده‌اند. محسن تنابنده هم در گفتگو با دوستانش اعلام کرده نامه را امضا نکرده‌است. خسرو نقیبی منتقد سینما از امضای نامه دفاع کرده ولی گفته که قرار نبوده نامه رسانه‌ای شود!

به نظر می‌رسد با مشخص‌شدن اینکه چه شخص یا اشخاصی با جعل نام و امضای هنرمندان سعی در آزادی یک متهم داشته‌اند، زوایای پنهانی از فعالیت و نفوذ امامی را در سینما آشکار می‌کند. اینکه چرا برخی از فیلمسازان اصرار دارند وی را از زندان آزاد کنند می‌تواند ناشی از روابط مالی میان آن‌ها با امامی باشد و حتی به قوه قضائیه در پیدا کردن رد پول‌های مشکوک در سینما کمک می‌کند.

جریانی که به واسطه پول‌هایی با منشأ مشکوک در سینما فعالیت می‌کند، می‌تواند منشأ بروز بی‌اخلاقی‌ها در سینما باشد؛ افرادی که حاضرند اعتبار ظاهری خود را هزینه آزادی متهم اختلاس از جیب هزاران معلم زحمتکش کنند.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی توییت بازی های کرونایی جناب وزیر ارشاد کم کم جدی می شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی با اشاره نامه‌ای که به اسحاق جهانگیری و محمد نهاوندیان ارسال شده است، نوشت: اصحاب فرهنگ و هنر منتظر خبرهای خوب از جلسه کمیته اقتصادی ستاد ملی⁧ کرونا⁩ هستند.

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی با اشاره نامه‌ای که به اسحاق جهانگیری و محمد نهاوندیان ارسال شده است، نوشت: اصحاب فرهنگ و هنر منتظر خبرهای خوب از جلسه کمیته اقتصادی ستاد ملی⁧ کرونا⁩ هستند.

در متن توئیت سید عباس صالحی آمده است:

«امروز نامه برآورد جامع خسارات حوزه فرهنگ، نشر، تئاتر، موسیقی، تجسمی، سینما، رسانه، آموزشگاه‌ها، موسسات، کانون‌ها و مشاغل مرتبط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آقایان جهانگیری و نهاوندیان ارسال شد.

‌اصحاب فرهنگ و هنر منتظر خبرهای خوب از جلسه کمیته اقتصادی ستاد ملی ⁧ کرونا⁩ هستند.»

ارسال برآورد خسارات حوزه فرهنگ و هنر به دولت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از این پس خواه و ناخواه به سمت اکران آنلاین فیلم‌ها حرکت خواهیم کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نرگس آبیار با تقدیر از اقدام برای اکران آنلاین فیلم «خروج» گفت: این کار باعث تغییراتی در نمایش فیلم‌ها در ایران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، این فیلمساز درباره اکران آنلاین فیلم «خروج» گفت: معتقدم ابراهیم حاتمی کیا این شجاعت را داشته که در حوزه نمایش آنلاین آثار پیشگام باشد و در شرایط فعلی اثرش را وارد چرخه نمایش آنلاین کند و کار این کارگردان بسیار قابل ستایش است؛ چرا که ما می‌بایست به شکلی به سمت این مسیر حرکت می‌کردیم.

وی افزود: قطعا وقتی یک اثر فرهنگی تولید می شود چه بهتر که بتوانیم شرایطی را مهیا کنیم که در زمان مناسب مخاطب از آن بهره‌مند شود و از این‌رو نمایش آنلاین «خروج» را اتفاق مبارکی می‌دانم.  

کارگردان «شبی که ماه کامل شد» تصریح کرد: همیشه تاکید داشته‌ام که نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما از آنجایی که باعث می‌شود همه مخاطبان در یک زمان در تماشای فیلم سهیم باشند، قطعا ارزش خاص به خودش را دارد، اما اکران آنلاین باعث می‌شود تا مخاطب بتواند در زمان مناسب به فیلم دسترسی داشته باشد.

آبیار با بیان اینکه در اکران آنلاین اعضای یک خانواده می‌توانند در کنار هم به تماشای اثر بنشینند، گفت: طبیعتا نمایش آنلاین «خروج» قدم بزرگی در این مسیر به شمار می‌رود و معتقدم با توجه به اتفاقات رخ داده و شیوع کرونا بسیاری از ویژگی‌های فرهنگی و رفتاری ما در آینده و در مقایسه با دوران پیش از کرونا دچار تغییر خواهد شد، به همین دلیل قطعا نمایش آنلاین این فیلم باعث ایجاد تغییراتی در نمایش فیلم‌ها در ایران خواهد شد.

وی با تقدیر دوباره از کارگردان فیلم «خروج» تاکید کرد: ما از این پس خواه و ناخواه به سمت اکران آنلاین فیلم‌ها حرکت خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع