X

بایگانی فروردین 28, 1399

دفتر سینمایی

هنر انقلاب جدا از وضعیت اقتصاد و اجتماع نیست و باید همگام با تحولات حرکت کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «نادر طالب‌زاده»گفت: بچه های جهادی حوزه رسانه گام اول را در عرصه مستندسازی انتقادی برداشتند و در کنار این، کارهای داستانی و دراماتیک نیز با روحیه انقلابی و نه شعاری ساخته شد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو با موضوع هنر انقلابی و سینما، از عمار تا سینما حقیقت در ارتباطی با نادر طالب‌زاده کارگردان، پژوهشگر و از فعالان دست اندرکار در شکل گیری جشنواره های جریان ساز مانند جشنواره عمار روانه آنتن شد.

بنا بر این گزارش، طالب‌زاده در رابطه با وضعیت گفتمان هنر انقلاب در آثار سینمایی گفت: ما پیشرفت‌های قابل قبولی در جشنواره فیلم فجر داشتیم. کارگردانان عماری فیلم اولی با ارائه فیلم‌های خوش ساخت در جشنواره فجر سال ۹۸ خوش درخشیدند بطوریکه خیلی از فیلمسازان معاصر از نظر روایت تصویر، تدوین، نقش گزینی و بازی گرفتن‌ها از این کارگردانان عمار عقب افتادند.

وی افزود: اینکه فیلمسازان انقلابی ما هم اکنون به عرصه جدیدی رسیده اند و کسانی که فیلم های میانه مناسب ساخته بودند در حال حاضر ارتقا پیدا کرده اند و فیلم های قابل دفاعی ازنظر ساختاری ساخته اند بشارتی برای جامعه است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلم‌های انقلاب تاکنون شعاری و تبلیغاتی بودند اما این فیلم‌ها از توازن در بیان و چیره‌دستی در کارگردانی برخوردار بوده و مایه خوشحالی ماست.

طالب‌زاده با اشاره به رسالت اصلی جشنواره عمار بیان داشت: امروز مسئله این است که اگر سریال پرمخاطبی در تلویزیون پخش می‌شود، عنصر انقلابی و فهم تاریخی آن کجاست؟ لذا فلسفه حرکتی چون جشنواره عمار و جذب هنرمندان سراسر کشور به این جشنواره، کشف افراد آگاه به زمان و حامی حرکت مذهبی است.

وی در ادامه این مبحث با بیان اینکه هنر بلندگو و آئینه این حرکت است افزود: اگر هنرمند در این عرصه‌ها حضور پیدا نکند هیچ چیزی منعکس نخواهد شد.

این پژوهشگر از فعالیت‌های ده ساله جشنواره فیلم عمار به منزله جهاد سازندگی در عرصه رسانه یاد کرد و گفت: این حرکت در زمان شهید آوینی هم وجود داشت اما در حال حاضر بستر مناسب‌تری فراهم شده بطوری که در حال حاضر تمرکز بچه‌های عمار در دو عرصه مستند و دراماتیزه کردن قصه‌های واقعی و ساختگی درباره حقیقت زمان است.

وی با بیان اینکه هنر انقلاب جدا از وضعیت اقتصاد و اجتماع نیست و باید همگام با تحولات حرکت کند افزود: بچه‌های جهادی حوزه رسانه گام اول را در عرصه مستندسازی و انتقادی برداشتند و در کنار این، کارهای داستانی و دراماتیک نیز با روحیه انقلابی و نه شعاری ساخته شد.

طالب‌زاده جایگاه امروز مستند سازان انقلابی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: همین مستندسازان امروز به حوزه تولید آثار داستانی و دراماتیک و فیلمنامه نویسی و حتی سریال سازی نیز ورود کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی تبار: تلویزیون و آموزش و پرورش عملکرد اسلامی ندارند/ جذب مخاطب که جز ترویج بی اخلاقی ثمره ای ندارد به چه دردی می خورد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر مهدی اسماعیلی تبار مشاور فرهنگی و روانشناس کشور پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۳۹۹ گفت: مشکل سریال های تلویزیونی از آنجا نشأت می گیرد که زمان برای نگارش فیلمنامه های شان نمی گذارند، دم دستی ترین محتوا را انتخاب می کنند و نتیجه اش این می شود که بودجه های بیت المال را به هدر دهند، متأسفانه معیار و ملاک مدیران سینما جذب حداکثری مخاطبان است و حاضرند برای این جذب حداکثری دست به هرکاری بزنند اما متوجه نیستند که نباید با ترویج بی اخلاقی مفرط چنین خطای فاحشی را مرتکب شوند!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده مایلم خطاب به یکایک مدیران و سیاست گذاران رسانه ملی این نکته را گوشزد کنم که اگر دنبال جذب مخاطب هستید و فکر می کنید جذب حداکثری ملاکی بر خوب بودن شما است بهتر است واقعه کربلا را به یاد بیاورید که جمعیت لشگر یزید ده ها برابر لشگر امام حسین (ع) بود! آن ها هم جذب حداکثری داشتند اما این حداکثر بودن ملاکی بر خوب بودن شان نبود.

اسماعیلی تبار در همین راستا ادامه داد: مشخص است که اگر ولنگاری در آثار تلویزیونی رواج داده شوند مخاطب به ویژه نسل جوان بیشتر به سمت این برنامه ها جذب می شود اما این جذب مخاطب که جز ترویج بی اخلاقی هیچ ثمره ای ندارد به چه دردی می خورد؟ من بسیار متأسفم که مسئولان صدا و سیما و همینطور مسئولان آموزش و پرورش وظیفه خود را به طور کلی فراموش کرده اند و به جای آنکه اولویت اصلی و هدف شان ترویج دین مداری، اخلاق مداری و… باشد دست به اعمالی متضاد با این خصلت های نیکو می زنند!

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: تلویزیون و آموزش پرورش ما عملکرد اسلامی ندارند و ما هرچه مصیبت می کشیم از همین اتفاق نشأت گرفته است. حضور برخی مدیران بی سواد، ناآگاه و ناکارآمد تلویزیون را به سمت قهقرا می برد. متأسفانه ما نه تنها در برنامه های نمایشی سیما که در سایر برنامه های آن به خصوص برنامه های گفتگومحور هم شاهد معضلات متعددی هستیم.

وی در همین رابطه اظهار داشت: به عنوان مثال من نمی دانم چرا هیچ وقت ملاک و معیار درستی برای انتخاب و حضور افراد در برنامه های تولیدی و نمایشی سیما وجود ندارد؟ چطور به یک بازیگر خانم که برایش پوشش چادر بی معنا است و در جامعه با بدترین وضعیت حجاب و پوشش جولان می دهد، به یکباره در تلویزیون نقش فرزند شهیدی را می دهند که از چادر استفاده می کند؟ چطور می شود کسی که به چادر اعتقادی ندارد بیاید و نقش یک بانوی محجبه را بازی کند؟ چرا مدیران در پی آن نیستند که تنها افرادی را برای حضور در برنامه های تلویزیونی به کار گیرند که عمل و حرف و زندگی شان یکی است؟

این روانشناس برجسته کشور تأکید کرد: این اتفاق در حالی است که در سینما و تلویزیون غرب مثلا اگر بازیگری قرار است نقش حضرت مسیح (ع) را بازی کند از او تعهد اخلاقی می گیرند که برخی موارد و مسائل اخلاقی را در طول دوران زندگی اش رعایت کند تا مبادا چهره دین و پیامبر دین شان را مخدوش کند.

اسماعیلی تبار سپس انتقادات تند خود را نسبت به سریال «پایتخت۶» مطرح ساخت و گفت: مدیران بی سواد و ناکارآمد چرا باید بودجه بیت المال را برای بازسازی صحنه های فیلم بازیگران رژیم طاغوت هزینه کنند؟ چرا ما باید در رسانه ملی مان از گوگوش و بهروز وثوقی یاد کنیم؟

وی در همین راستا متذکر شد: آقایان بیایید و حداقل به فرمایش امام حسین (ع) دقت کنید! اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید! ‌ برای بنده قابل پذیرش نیست چطور آقایی که می آید و بدترین تهمت ها را به تلویزیون می زند و تلویزیون را تهدید می کند همه کاره این سریال می شود و چنین خزعبلاتی را تولید و به خورد خانواده های متعهد، متدین و مسلمان می دهد؟

این منتقد تأکید کرد: گیرم سریال «پایتخت۶» بیننده داشت، این بیننده داشتن چه دستاورد معنوی برای جامعه ما در پی دارد؟ من خودم یک مازندرانی هستم به خدا قسم که هیچ یک از خانواده های مازندرانی را سراغ ندارم که زندگی به این زشتی و پلشتی داشته باشند. آقایان شما موظفید در برنامه های رسانه ملی تفکر حسینی (ع) را ترویج کنید؛ شما موظفید اخلاقیات و دین مداری را ترویج کنید؛ شما موظفید بر اساس آنچه مورد قبول جامعه اسلامی و انسانی است گام بردارید نه اینکه سریال های تان به مراتب از سریال های زننده ترکی و غربی بدتر باشد!

اسماعیلی تبار در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: مصیبت در تلویزیون تنها به یک مورد و دو مورد خلاصه نمی شود؛ به عنوان مثال مقام معظم رهبری با مارکت سازی مخالف اند اما در تلویزیون تبلیغ مارکت سازی می شود؛ چرا باید این اتفاق بیفتد؟

وی افزود: چرا در تلویزیون باید آنتن در اختیار برخی سلبریتی های بی سواد باشد؟ چرا باید در شب عید نوروز از شخصی مثل امیرحسین رستمی در برنامه «فرمول یک» دعوت شود که با جوسازی های منفی خود علیه کشور دل مردم را به درد بیاورد و دروغ بگوید؟ بی تردید پشت این کارها یا تعمدی آگاهانه نهفته است که باید جلوی آن گرفته شود یا همه اش از سر بی فکری است که باز هم باید جلوی استمرار آن گرفته شود.

این روانشناس برجسته خاطرنشان کرد: خروجی ها در سازمان صدا و سیما بسیار بد است؛ تلویزیون به مثابه یک اتوبوس قدیمی شده که فقط جلو می رود و اگر مردم برنامه های آن ها را می بینند تنها از سر ناچاری است چرا که انتخاب دیگری نمی توانند داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاهین شهابلو عکاس مستند بر اثر کرونا درگذشت


شاهین شهابلو عکاس مستند بر اثر کرونا درگذشت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بنکسی» از هنر قرنطینه‌ای خود رونمایی کرد


«بنکسی» از هنر قرنطینه‌ای خود رونمایی کرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بسته حمایتی دولت شامل تماشاخانه های خصوصی هم خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: ما طبق یک کار کارشناسی ضرر و زیان هنرمندان تهرانی و شهرستانی در ایام کرونایی را بررسی کرده و تقدیم وزارتخانه کردیم، آنها هم تقدیم دولت کردند.

به گزارش سینماپرس، «قادر آشنا»، مدیر کل هنرهای نمایشی در گفت وگو با فارس درباره پرداخت مطالبات نیمه اول سال ۹۸ هنرمندان گفت: طبق خبری که دو روز پیش دادیم مطالبات هنرمندان تخصیص پیدا کرد. کل کسانی که پرونده آماده و مشخص داشتند پولشان پرداخت شده مگر اینکه یک کاری گزارش کار نداشته یا مراحل اداری آن طی نشده باشد وگرنه پرداختی های سایرین صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: به دنبال این هستیم با قول مساعدت دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و جناب آقای حسینی، معاون هنری تا اواسط اردیبهشت ماه سایر مطالبات هنرمندان و استان ها تا انتهای سال ۹۸ را پرداخت کنیم.

آشنا اظهار داشت: ما دو گروه را در نظر داریم یکی گروه های مورد حمایت شورای حمایت هستند که تا ۳۰ شهریور مطالباتشان پرداخت شده، پول جشنواره فجر سال گذشته را نیز تسویه کردیم مگر یک زمان ممکن است استثنائاتی هم صورت گرفته باشد که مشکلاتی داشتند وگرنه ما مشکل مالی برای پرداخت مطالبات هنرمندان نداریم.

*برای تعیین ضرر و زیان هنرمندان کار کارشناسی شده است

وی درباره ارجاع نامه خانه تئاتر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دفتر ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه معاونت هنری جزو پیش قراولان این امر بود اولین روز کاری من مصادف با شانزدهم فروردین ماه، یک جلسه در همین رابطه داشتیم. طبق همین جلسه برای کرونا و ضرر و زیان هنرمندان یک کار کارشناسی صورت گرفته است اول بررسی شد که چه کسانی مشمول این امر می شوند؟

مدیرکل هنرهای نمایشی در این باره افزود: بهرحال در شرایط عادی خیلی گروه ها در سالن های مختلف اجرا می روند ما تعداد اجراهایی که مجوز گرفته بودند در تهران و شهرستان ها و اجراهای لغو شده، با محاسبه تعداد صندلی ها و میزان تعداد اجراها رقمی را پیش بینی کرده و در یک طرح به آقای وزیر تقدیم شد. این اتفاق در تئاتر، موسیقی، تجسمی و آموزشی و سایر بخش های زیان دیده اعطا شد و دکتر صالحی هم کارشناسی کردند و تقدیم دولت شد.  

وی اظهار داشت: بنابراین اتفاقی که می بایست در معاونت هنری و وزارت ارشاد صورت می گرفت، انجام شد.  

*بسته حمایتی دولت شامل تماشاخانه های خصوصی هم خواهد شد

وی با اشاره به مسئله تماشاخانه های خصوصی، گفت: من خودم یکی از شریکان پایه گذاری تماشاخانه های خصوصی در تهران بودم از زمانی که تماشاخانه باران در تهران راه افتاد. من آن زمان باورم بر این بود که تهران شهر بزرگی است و نیاز به پلاتو در کل تهران است. البته من نظرم این بود که باید سالن ها پخش شوند هر چند امروز شاهدیم بیشتر سالن ها باز گرد همین تئاتر شهر راه افتادند اما بهرحال همین هم کار بزرگی است. بچه های هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی با ما جلسه داشتند اخیرا هم پیگیر هستیم که زمانی بسته حمایت دولتی بیاید در این زمینه هم کاری انجام دهیم.

آشنا در پاسخ به این سوال که برخی تماشاخانه دارها مدعی شدند که مرکز هنرهای نمایشی اولویتی برای حمایت از سالن های خصوصی قائل نیست، گفت: ببینید من قولی که نتوانم عملی کنم نمی دهم، چه الان و چه در آینده برخی شاید بخواهند مدینه فاضله برای یک عده ترسیم کنند اما این اخلاقی و شرعی درست نیست من به این دوستان گفتم که گفت وگوی من با شما دوستان در بحث کرونا است که گفتم پرداختی ها جزو اولویتهایمان هستند آنها خواسته های دیگری را مطرح کردند و من گفتم اینها الان اولویت ما نیست.

وی اظهار داشت: مثلا انجمن صنفی از ما دفتر خواست، ما هم گفتیم فعلا در اولویتمان نیست اما در بسته ای که ما به دولت دادیم کمک به تماشاخانه های خصوصی دیده شد، پس حتما این اتفاق خواهد افتاد و ما از تماشاخانه های خصوصی حمایت خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رییس فرهنگسرای نیاوران معرفی شد


رییس فرهنگسرای نیاوران معرفی شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا فرصت شروع فیلم جدید را از من گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان زن سینمای ایران گفت: من هم بخاطر کرونا خانه‌نشین شده‌ام اما از این فرصت برای نوشتن و بازنویسی طرح جدیدم استفاده می‌کنم تا بعد از رفع این بیماری آن را کلید بزنم.

به گزارش سینماپرس، شرایط شیوع کرونا باعث شده است که حوزه فرهنگ و هنر نیز مثل بسیاری از بخش‌ها و کسب و کارهای جامعه به حالت تعطیلی درآید.

فعلا نیز همه فیلم‌های سینمایی و عمده سریال‌سازان دست از کار کشیده‌اند و منتظرند بعد از رفع مشکلات ناشی از کرونا وارد پروسه تولید شوند.

پوران درخشنده از فیلمسازان زن موفق سینمای ایران که قرار بود بعد از چند سال دوباره با ساخت احتمالی فیلم «هیس پسرها فریاد نمی‌زنند» به سینما برگردد، به آنا گفت: فعلا که کرونا نمی‌گذارد کاری انجام دهیم. در خانه نشسته‌ام و سعی می‌کنم از شرایط کرونا دوری گزینم و به نوعی قرنطینه باشم.

وی افزود: هرچند این شرایط خانه‌نشینی خیلی خسته‌کننده است. اما لااقل همین خانه‌نشینی فرصتی است برای خود من که روی طرح و فیلم جدیدم کار کنم. فعلا هم مشغول نوشتن و بازنویسی هستم.

درخشنده همچنین گفت: منتظرم بعد از رفع کرونا و بهبود شرایط، وارد ساخت فیلم جدیدم شوم و آن را جدی‌تر کلید بزنم.

گفتنی است «زیر سقف دودی» آخرین فیلم پوران درخشنده است که در سال ۹۵ به تولید رسید و در جشنواره فجر آن سال در ۶ بخش اصلی ازجمله بهترین فیلم و کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد و نهایتا مریلا زارعی توانست با این فیلم سیمرغ بازیگر اصلی را کسب کند.

«هیس پسرها فریاد نمی‌زنند» به نظر تازه‌ترین پروژه در دست ساخت این کارگردان است که فعلا به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین وضعیت ثبت مشاغل هنری در وزارت کار


آخرین وضعیت ثبت مشاغل هنری در وزارت کار

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران فیلم جدید مارک والبرگ به تعویق افتاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کمپانی پارامونت تاریخ اکران فیلم سینمایی «بی‌نهایت» با نقش آفرینی مارک والبرگ را عقب انداخت.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، کمپانی پارامونت پیکچرز اکران فیلم سینمایی «بی نهایت» را که قرار بود هفتم اوت امسال انجام شود، به ۲۸ می ۲۰۲۱ (۷ خرداد ۱۴۰۰) تغییر داد.

این فیلم سینمایی اکشن و مهیج با کارگردانی آنتوان فوکوا و با نقش آفرینی مارک والبرگ، آخرین فیلم سینمایی مهم در گیشه تابستان امسال بود.

فیلم سینمایی «بی نهایت» از روی رمانی به نام «کاغذهای تناسخ» محصول سال ۲۰۰۹ اقتباس شده است و بر روی گروهی تمرکز دارد که تقریباً جاودانه هستند و در طول قرن‌ها زندگی تازه‌ای خواهد داشت و به نام «بی‌نهایت‌ها» شناخته می‌شوند. این گروه برای شکست یک نیروی شیطانی باید به مردی تکیه کنند که از بیماری اسکیزوفرنی رنج می‌برد. کسی که باید بفهمد تمامی رویاهای او در واقع خاطرات گذشته هستند.

ایان شور و جان لی هاک فیلمنامه این اثر را نوشته اند و مارک والبرگ به همراه لورنزو دی بوناونتورا تهیه‌کنندگان پروژه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اشتباه «کامیون» در معرفی تابلو یک نقاش قهوه‌خانه‌ای


اشتباه «کامیون» در معرفی تابلو یک نقاش قهوه‌خانه‌ای

مشاهده خبر از سایت منبع