X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

استفاده بهینه از تیپ سازی در «جایزه بزرگ» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جایگاه مهران مدیری در عرصه طنزسازی در تلویزیون بر کسی پوشیده نیست. بیش و کم اغلب سریال های طنز موفق و خاطره انگیز جعبه جادویی، خاصه از نوع شبانه ممتدش، حاصل کار مدیری و همکارانش است. ساعت خوش، پاورچین، نقطه چین، شب های برره، در حاشیه و …

به گزارش سینماپرس، جایزه بزرگ از جمله سریال های طنز شبانه ای است که همچنان در خاطر جمعی مخاطبان تلویزیون مانده و جاودانه شده است. هر چند این روزها تیپ سازی پدیده ای نکوهیده به شمار می رود از بابت پهلوزدگی به تکرار و کلیشه، اما در آثار نمایشی طنز مهران مدیری، کاراکترهای اصلی به تیپ نزدیک شده و اتفاقا نه تنها خسته کننده و ملال آور نمی شوند که حتی به مذاق مخاطب خوش آمده و به اصطلاح گُل می کنند. بی گمان چنین کنش دلخواسته ای به شناخت درست مدیری از تیپ و قابلیت ها و توانایی های بازیگرانش در تیپ سازی باز می گردد. اصولا جنس و ذات ژانر کمدی، امکان بروز و ظهور بیشتری را برای خلق تیپ به وجود می آورد و چه بسا، تکرار دوباره برخی از تجربه های موفق گذشته را موجه می کند.
از سوی دیگر، هستند بازیگرانی که استاد تیپ سازی هستند و می توانند یک شخصیت را به تیپ نزدیک کنند و در شمایلی آشنا برای مخاطب به نمایش بگذارند، بدون آن که به بیراهه تکرار بزنند و روانه جاده خاکی کلیشه شوند. بی شک، یکی از بهترین بازیگران تیپ ساز، رضا شفیعی جم است که چیره دستی فوق العاده ای در این زمینه دارد. نشانه اش هم فیلم ها و سریال هایی همچون ارتفاع پست، مرد عوضی، شب های برره، پیامک از دیار باقی و … شفیعی جم در این آثار نمایشی کاراکترها را به تیپ نزدیک کرده است بدون آن که اغراق کند و از چارچوب نقش خارج شود. این بازیگر توانمند و قدرندیده، در سریال جایزه بزرگ هم برگ برنده ای را رو می کند در قالب کاراکتر کامبیز باقی؛ جوانی لمپن، لاف زن، فرصت طلب و هوچی. اجرای یک گریم درست و منطبق با خصوصیات رفتاری و اخلاقی کاراکتر کامبیز باقی بر روی صورت شفیعی جم (به خصوص سبیل و پشت مو) و انتخاب لباس های متناسب با روحیات او، در کنار بازی هنرمندانه و فوق العاده رضا شفیعی جم، کامبیز باقی را به یکی از شخصیت های خاطره انگیز، محبوب و ماندگار سریال های طنز تلویزیونی تبدیل کرده است. شفیعی جم کوشیده با صداسازی و نهایت بهره گیری از میمیک و اجزای صورتش، کامبیز باقی را هر چه بیشتر به ذات واقعی اش نزدیک کند. همین هنرمندی و خلاقیت شفیعی جم است که کاراکتر کامبیز باقی را علیرغم تیپیکال بودن، ملموس و واقعی از آب و گل درآورده و سبب ساز همذات پنداری مخاطب با او شده است.
در مقام قیاس و از برای جلوه دادن قابلیت های شفیعی جم، می توان کاراکتر تیپیکال کامبیز را با شخصیت های بیژن (مهران مدیری) و مراد (جواد رضویان) و حتی محمود (سیامک انصاری) مقایسه کرد که همه، همان تیپ های تکراری همیشگی به نظر می رسند، با کمترین بدعت و خلاقیت. با این حال، کامبیز باقی آن قدر جذاب به نظر می رسد که بتواند یک تنه بار طنز سریال را به دوش بکشد و البته سایر شخصیت ها هم به نوبه خود، سهمی قابل اعتنا در پیشبرد قصه و رقم خوردن حوادث و اتفاقات دارند.
جایزه بزرگ شاید از یک قصه بکر خارق العاده برخوردار نباشد اما انتخاب صحیح شخصیت ها و استفاده درست و چینش اصولی شان در عرض و طول قصه، سریال مهران مدیری را به اثری جذاب و ماندگار در عرصه مجموعه سازی کمدی در تلویزیون تبدیل کرده است. به بیانی دیگر، جذابیت کاراکترها توانسته است بر نقصان قصه سرپوش بگذارد و در مجموع، اثری استاندارد را در پیش روی مخاطب قرار دهد.
خلق موقعیت های درام و ماجراهای عاشقانه در بستر قصه اصلی سریال که حول محور برنده شدن یک اتومبیل بسیار گرانقیمت در قرعه کشی بانک می چرخد، به جایزه بزرگ وجوهی چندگانه می دهد. ضمن آن که، دندان گردی کامبیز برای تصاحب همه سهم اتومبیل و خباثت های مراد برای مصادره آن به نفع خود، به قصه اصلی سریال هم جذابیتی مضاعف می دهد.
مهران مدیری در روزگاری که جامعه از ظرفیت بالاتری نسبت به امروز برخوردار بود و هنوز می شد با لهجه ها و اقوام شوخی کرد و هر مزاحی، موجی از اعتراض و دادخواهی را به دنبال نداشت، از این فاکتورها برای خلق شخصیت های سریالش بهره می گیرد و البته در این مسیر، دچار افراط و تفریط هم نمی شود.
سریال جایزه بزرگ در میان آثار کمدی مهران مدیری، اثری ساده و بی ادعاست که قصه اش را در قالب قسمت های کمتر و شخصیت های محدودتر نسبت به سایر آثار سازنده اش برای مخاطب تعریف می کند.
جایزه بزرگ سریال جذابی است، چه در زمان پخش اولیه اش در نوروز ۱۳۸۴ که به گواه آمار مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما از پربیننده ترین ها بود و چه حالا که پس از گذشت ۱۵ سال از شبکه خاطره ساز آی فیلم بازپخش می شود. در روزهای خانه نشینی کرونایی، دیدن سریال جایزه بزرگ و ماجراهای بیژن و کامبیز و مراد و محمود و البته ملیحه و آرزو و فریبا از شبکه آی فیلم همچنان می تواند جذاب و خاطره انگیز باشد. سریال جایزه بزرگ هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن آی فیلم می رود.

*محسن محمدی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کاگردان «تام و جری» و «ملوان زبل» درگذشت


کاگردان «تام و جری» و «ملوان زبل» درگذشت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رفیعی جم: طی ۵۰ سال فعالیتم در سینما هیچ خیری از خانه سینما ندیدم/ نهادهای نظارتی در خصوص توزیع ناعادلانه عیدی میلیاردی میان سینماگران ورود کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اصغر رفیعی جم تهیه کننده و فیلمبردار پیشکسوت سینما با انتقاد شدید نسبت به عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما و عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای این نهاد گفت: طی ۵۰ سال فعالیتم در سینمای ایران هیچ خیری از خانه سینما ندیدم؛ اصلاً در این نهاد هیچ کس به وضعیت بغرنج زندگی اهالی سینما توجهی ندارد و من نمی دانم این آقایانی که در این مکان دورهم جمع شده اند چه کاری می کنند؟ هرچه هست کار صنفی نیست!

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «سگ کشی» و «مصائب شیرین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه وضع مالی اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان و اهالی سینما بحرانی است؛ هنرمندان با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند و بی عدالتی و تبعیض های آشکار هم باعث ایجاد درد فزاینده در آن ها می شود.

این سینماگر ادامه داد: مشکل ما تنها مدیران خانه سینما نیستند، ما در صنوف سینمایی هم دچار مشکل هستیم. وقتی رئیس برخی صنوف دست شان با مدیران خانه سینما در یک کاسه است و تنها به منافع شخصی خود توجه می کنند اوضاع از این بهتر نمی شود. این اتفاق در حالی است که خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای کشور باید درد یکایک اعضایش را ببینند و با همه به صورت یکسان و به دور از هرگونه تبعیض برخورد کند.

رفیعی جم با تأکید بر اینکه نهادهای نظارتی باید در خصوص نحوه ناعادلانه توزیع عیدی میلیاردی میان سینماگران ورود کنند تصریح کرد: این نمی شود که ما همه ساله شاهد این رفتارهای تبعیض و توهین آمیز با سینماگران باشیم و هیچ دردی هم درمان نشود. ما نیازمند ورود دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای مرتبط با موضوع عیدی میلیاردی هستیم و آن ها باید به این مسأله رسیدگی کرده و به نتیجه درستی برسند.

وی خاطرنشان کرد: چه معنایی دارد که آقایان در خانه سینما دور هم نشسته اند و برای یکایک انسان های فرهیخته، هنرمند و زحمتکش این مرز و بوم تصمیم می گیرند؟ این نمی شود که آن ها به هرکس دلشان می خواهد عیدی بدهند و دست بخش عمده ای از اهالی سینما را خالی بگذارند. تا نهادهای نظارتی به این مسأله ورود جدی و اساسی پیدا نکنند اوضاع درست نمی شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «غیرمنتظره» و «خانه عنکبوت» در خاتمه اظهاراتش افزود: وزارت ارشاد در این دوران کرونایی که بحران جدی در سینمای کشور ایجاد شده نباید تنها ناظر این اعمال و اتفاقات غیرعادلانه باشد. من امیدوارم به زودی شاهد رسیدن حق به حق دار باشیم و دوران این تبعیض ها به سر برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمند برنده اسکار درگذشت


هنرمند برنده اسکار درگذشت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هفت سال گذشته بدترین دوران اهل هنر بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جعفری جوزانی درباره زنده‌یاد سیامک شایقی بیان کرد شایقی با کوله‌پشتی پر از حرف و ایده‌های بکر به سینما آمد اما از سایه سنگین «سرمایه لعنتی» بر سر سینما بی‌خبر بود.

به گزارش سینماپرس، مسعود جعفری جوزانی به بهانه درگذشت زنده‌یاد سیامک شایقی کارگردان سینمای ایران در پیامی ویدئویی از مصایب این فیلمساز و شرایط نامناسب حاکم بر مناسبات سینمای ایران در سال‌های اخیر گفت.

در متن این ویدیو که برای انتشار در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفته، آمده است:

«دوست، رفیق و همکار عزیزم، سیامک شایقی را از زمانی که پا به سینما گذاشت، می‌شناسم. شوق زده، پرشور، اندیشناک با کوله‌پشتی پر از حرف‌ها و ایده‌های بکر و تازه قدم به میدان گذاشت. وقتی درباره فیلم و سینما حرف می‌زد، از برق چشم‌های این پهلوان جوان پیدا بود که این پهلوان جوان با چاله‌ها و چاه‌هایی که بر سر راه این سینما کندند، نمی‌شناسد.

گرم بود و تازه نفس، به تنها چیزی که فکر نمی‌کرد سرمایه لعنتی بود که سایه سنگینش را روی سینما پهن کرده است. هر چه داشت در طبق اخلاص گذاشت و بیشتر فیلم‌هایش را با سرمایه شخصی خود و دوستانش ساخت.

سال‌های زیادی نگذشته بود که تارهای نامریی و کشنده صاحبان نو کیسه سرمایه به دست و پایش پیچیدند. مشکلی که باعث شد بیش از نود درصد از نیروی خلاقه اش رو صرف کارهای فرعی تولید و تهیه شود. همین چند سال پیش بود که بانک قصد داشت خانه اش را که برای ساخت فیلم گرو گذاشته بود از او بگیرد. هرگز نفهمیدم از این دام هولناک به سلامت گذشت یا نه.

یادم هست در آخرین فیلمش با نام «ماه و جنگل» صبح تا شب می‌دوید و به هر کس و ناکس رو می انداخت بلکه یک سانس درست برای اکران فیلم «ماه در جنگل» بگیره، اما نمی‌دانست که مافیای سالن و پخش به داشتن  «جهیزیه‌ای برای رباب» اهمیتی نمی‌دهد، متاسفانه این هفت سال گذشته بدترین دوران زندگی اهل هنر و اندیشه در این مملکت بوده است. دوران بی معنی و سختی که هر اهل هنری، امیدش را از دست داده و همه چمدانشان را بسته اند تا بروند!

سیامک عزیز، در این روزهای کرونایی مظلوم رفتی… راهت پر رهرو و سبز باد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک تجربه ارزشمند در تالاری پر از سکوت/ تماشاگران زیادتر شدند


یک تجربه ارزشمند در تالاری پر از سکوت/ تماشاگران زیادتر شدند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تنها اکران «غیرانحصاری» مشمول امکانات تبلیغاتی رسانه ملی می شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ساترا اعلام کرد اگر فیلم‌های سینمایی در رسانه‌های صوت و تصویر داخلی به نحو غیرانحصاری اکران شوند، می‌توانند از ظرفیت تبلیغات در صدا و سیما بهره‌مند شوند.

به گزارش سینماپرس، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، وابسته به صدا و سیما، در بیانیه‌ای، شرایط پخش آگهی تلویزیونی برای اکران اینترنتی فیلم‌های سینمایی را مشخص کرد.

در متن بیانیه ساترا آمده است:

«در روزهایی که کشور و جهان با معضل بیماری کرونا روبه‌رو است، صنعت سینما نیز از این مسئله متأثر شده است. ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، منجر به اکران نشدن فیلم‌های سینمایی در سالن‌های سینما شده که می‌تواند منجر به لطمه جدی به تولیدکنندگان فیلم شود.

در این شرایط، اهمیت رسانه‌های صوت و تصویر به‌عنوان بستری برای نمایش و اکران فیلم‌های سینمایی، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. خانواده رسانه‌های صوت و تصویر می‌توانند به بهترین نحو از این فرصت استفاده کنند و در راستای رسیدن به سهم حداکثری محتوای ایرانی گام بردارند. همچنین در صورت تجربه موفق اکران فیلم‌های سینمایی در سامانه‌های برخط ممکن است اکران فیلم‌های سینمایی در آینده نزدیک دستخوش تغییر شود.

ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر این حوزه ضمن استقبال از اکران فیلم‌های سینمایی از طریق سامانه‌های صوت و تصویر کشور، همچنین با محترم شمردن قراردادهای دوطرفه میان تهیه‌کنندگان و سامانه‌های پخش محتوای صوتی و تصویری، اعلام می‌دارد در راستای انجام وظایف ذاتی خود، ایجاد شرایط برابر برای همه سرویس‌های دارای مجوز، جلوگیری از شکل‌گیری رفتارهای ضدرقابتی و تبدیل محدودیت اکران به فرصت توسعه متوازن کل صنعت رسانه‌های فراگیر را جزو سیاست‌ها و راهبردهای مدنظر خود قرار می‌دهد.

در این راستا، بر اساس توافق ساترا و اداره کل بازرگانی رسانه ملی، در صورتی که فیلم‌های سینمایی در ایام تعطیلی سینماها در رسانه‌های صوت و تصویر داخلی اکران شوند و در زمان اکران به نحو «غیرانحصاری» و از طریق تعداد قابل توجهی از رسانه‌های دارای مجوز، قابل دسترس برای عموم باشند، می‌توانند از امکانات تسهیل‌گرایانه تبلیغات فیلم‌های سینمایی در رسانه ملی بهره‌مند شوند.

ساترا همچنین تلاش خود را برای حفظ مالکیت معنوی فیلم‌ها به صورت مسئولانه پیگیری می‌کند. لذا همانگونه که در روزهای گذشته از انتشار فیلم‌های اکران‌شده در رسانه‌ها به صورت غیرمجاز جلوگیری به عمل آمده است در روزهای آتی نیز همین رویه با شدت و دقت دنبال می‌شود تا زمینه معماری و شکل‌گیری اقتصاد اکران در سامانه‌های صوتی و تصویری به درستی صورت پذیرد.

امید است تجربه موفق اکران فیلم‌های سینمایی در سامانه‌های صوتی و تصویری، موجب رشد و توسعه هر چه بیشتر این صنعت شود و شاهد دسترسی کاربران به محتواهای متنوع ایرانی در سامانه‌های صوتی و تصویری داخلی باشیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم / آنونس سریال تلویزیونی «بچه مهندس ۳» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : آنونس سریال تلویزیونی «بچه مهندس ۳» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی سعید سعدی که قرار است هر شب در ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش شود٬ منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خنداندن حلال، هم دشوار است و هم لذتبخش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید آقاخانی در «نون.خ۲» خیلی حواسش بود که مبادا شوخی‌ها برای خانواده مناسب نباشد

به گزارش سینماپرس، هر چند تقریباً در تمام فصول سال به غیر از مناسبت‌های سوگواری محرم، صفر و… سریال‌های کمدی روی آنتن می‌روند ولی باید به سمت تولید هر چه بیشتر کمدی‌های حلال برویم.

اهمیت خنداندن پاک
مجید یاسر بازیگری که این شب‌ها سریال «نون. خ۲» را روی آنتن دارد با بیان این مطلب به «جوان» گفت: یکی از پرمخاطب‌ترین گونه‌های سریال‌سازی در همه جای دنیا، کمدی است و در ایران نیز گونه کمدی همواره و در تمام ادوار مخاطب داشته و از سینما تا تلویزیون، کمدی‌ها کیفیت قابل قبول از مخاطب را داشته‌اند ولی خنداندن پاک است که در خاطرات می‌ماند.

اخلاق در «نون. خ» در حاشیه نبود
این بازیگر ادامه داد: سریال «نون. خ۲» چه در متن و چه در اجرا، یک سریال حرفه‌ای و اخلاقمدار است و حتی در یک سکانس هم به دنبال این نبودیم که با دستاویز قرار دادن شوخی‌های ناجور از مخاطب خنده بگیریم و به جایش بر کمدی موقعیت و قرار دادن کاراکترها در شرایط پیش‌بینی‌نشده تمرکز کردیم. باید بگویم که اخلاق در «نون. خ» در حاشیه نبود و برایمان عوامل اهمیت داشت.

حواس آقاخانی به خانواده بود
مجید یاسر خاطرنشان کرد: خنداندن حلال دشوار است و هم وقتی نتیجه را می‌بینید لذتبخش است. به هر حال بخش عمده مخاطبان رسانه ملی، خانواده‌هایی هستند که با فرزندان خود به تماشای سریال‌ها می‌نشینند و سعید آقاخانی در «نون. خ۲» خیلی حواسش به این قضیه بود که مبادا شوخی‌ها از حد و مرزها بگذرد.

با کمدی پاک هم می‌شود سرگرم کرد
این بازیگر ۴۳ساله با اشاره به اینکه برخلاف ادعاها با کمدی پاک هم می‌شود سرگرم کرد، اظهار داشت: شوخی‌های مبتذل هر چقدر هم که خنده‌دار باشند در خاطرات نمی‌مانند و خیلی زود فراموش می‌شوند برای همین کمتر کمدی سبکی را سراغ داریم که در اذهان مانده باشد و به جایش کمدی‌های موقعیتی که از طریق کنش و واکنش و نقد اجتماعی به جلب مخاطب پرداخته‌اند، بسیار مخاطب‌پسندتر هستند.

اولویت باید خانواده باشد
مجید یاسر با ابراز امیدواری نسبت به امتداد تولید کمدی پاک برای تلویزیون گفت: اینکه خانواده‌ها مخاطب رسانه ملی هستند باید اولویت اصلی تولید کمدی برای تلویزیون باشد و از همان مرحله طرح ایده و بعد گسترش فیلمنامه و خلق کاراکتر و موقعیت باید بر خانواده‌محور بودن کمدی‌ها تمرکز کنیم!

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت یک آهنگساز ازتجربه ابتلا به«کرونا»/نگاهم به زندگی دگرگون شد


روایت یک آهنگساز ازتجربه ابتلا به«کرونا»/نگاهم به زندگی دگرگون شد

مشاهده خبر از سایت منبع