سینماپرس: برنامه تلویزیونی «مکث» با نگاه امیدوارانه به لزوم همدلی در دوران شیوع کرونا روی آنتن رفت.
به گزارش سینماپرس، این برنامه پیش از افطار از شبکه دوم سیما پخش میشود و با دعوت از مهمانانی کاملا معمولی ولی دارای احساس مسئولیت، میکوشد پلی ایجاد کند برای گذر از نومیدی و رسیدن به امید در دوران کرونازدگی.
«مکث» برنامهای ترکیبی است که به غیر از گفتگویی محوری با یک مهمان مرتبط با کرونا با ارائه محتواهایی جذاب از اجتماع بیرون، اطلاعات مخاطب درباره مهمان را بیشتر میکند.
گیتی خامنه از مجریان نوستالژیک دهه شصت درکنار مسعود کرامتی، امین زندگانی، الهام پاوهنژاد، مریم سعادت و سیما تیرانداز که جملگی از بازیگران ادوار مختلف سینما و تلویزیون بودهاند اجرای «مکث» را برعهده داشتهاند.
«مکث» بهدنبال آن است که با استفاده از تجربیات آنهایی که از نزدیک کرونا را لمس کردهاند بستری را برای امیدواری مخاطبان درمعرض کرونا، ایجاد کند.
در شرایطی که اغلب سعی دارند اوضاع را منفیتر از آنچه هست نشان دهند «مکث» تصویری از روشنی شکل گرفته در دل یاس نشان میدهد و از همدلی برای مخاطبان میگوید.
«مکث» در ایام ماه مبارک رمضان هر روز حوالی ۱۹ روی آنتن شبکه دوی سیماست.
سینماپرس: سیدضیاء هاشمی رئیس هیأت مدیره جامعه صنفی تهیهکنندگان سینما در پی فرافکنی، دروغ پردازی و حاشیه سازی های مکرر رئیس هیأت مدیره خانه سینما یک یادداشت منتشر کرد.
به گزارش سینماپرس در این یادداشت آمده است: «با نگاهی به کارنامه عملکردی مدیران خانه سینما درمییابیم متاسفانه امور رفاهی و حمایتی اعضا طی این سالها در زمره ی ضعیف ترین عملکرد مدیران خانه قرارگرفته است.
این نتیجه مبین ناتوانی مدیران خانه سینما در جذب حمایتهای مالی نبوده و اتفاقاً در این بخش بسیار خوش درخشیدهاند اما سوال اینجاست با این اقبال چرا ضعیفترین عملکرد آنها بخش رفاهی اعضا بوده که از قضا مکرراً مورد اعتراض اهالی سینما و روسای صنوف بوده است؟ آیا دلیل اصلی این نیست که آنها اساساً به مقوله رفاه عمومی و حمایتهای مالی از اعضا باور نداشته و تکلیفی برخود و خانه سینما متصور نیستند؟ کارنامه تصمیمات آنها، در دوراهی انتخاب هزینه برای تامین مخارج برگزاری جشنها و دورهمیهای متعدد و یا در عوض توزیع بودجه آن بین اهالی سینما مبین کدام انتخاب است؟
در آن گذار که خانه سینما با قصور مدیران وقت و پیشین تعطیل شده بود جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما از تمام اعتبار و ظرفیت خود بهره جست و نهایتاً موفق به جذب حمایت مالی و تسهیلات بی سابقهای از دولت نهم گردید؛ آنچه تامین شد اعم از عیدی، حمایت ویژه ماه مبارک رمضان و همچنین تسهیلات بی نظیر بیمه فاخر طلایی را با سیاست توزیع برابر و بدون تبعیض؛ بالسویه به دفعات بین همه اعضا صنوف و دست اندرکاران سینما توسط ذیحسابی، امور مالی نهاد ریاست جمهوری و نمایندگان بیمه ایران توزیع نمود و آنرا افتخاری صنفی برآمده از رویکردی تکلیف مدارانه قلمداد میکند. درحالیکه دریافتیهای میلیاردی خانه سینما تحت حمایت همان دولت نهم (در قالب اسپانسری) مصروف هزینه برای جشن خانه سینما و امثالهم شد که از شکوه برگزاری توسط زنده یاد سیف الله داد متاسفانه به جشن تولدی برای بازیگری بی کسوت تبدیل شد.
باید خاطرنشان کنیم مدیران خانه سینما در همین اندک توجه ظاهری به امور رفاهی، رویکرد جداسازی اعضا براساس وضعیت مالی را مبنا میدانند که این روش نه تنها مقرون به واقع نبوده که نتایج آن دارای ابهامات فراوانی نیز میباشد، تفکیک اعضا بر مبنای تمکن مالی بدلیل گمانه زنی بودن آنها، توهین آشکار به همکاران کم برخوردار و نادیده گرفتن همکارانی ست که به نجابت صورت به سیلی سرخ نگه میدارند! که از قضا این عزیزان در این حرفه بسیار فراوانند و بدلیل (در اغلب موارد) حاکمیت سلیقه و باند و دسته، همواره مورد بیمهری و ظلم قرار گرفته و می گیرند! نکتهی دیگر اینکه لفظ پرداخت و حمایت مالی تحت عنوان عیدی برخلاف نظر رییس هیات مدیره خانه سینما، نه تنها لفظی اشتباهی و توهین آمیز نیست بلکه عیدی دادن و گرفتن در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما اتفاقاً امری بسیار پسندیده و اخلاقی ست؛ در عوض آنچه توهین آمیز و اشتباهی ست قشربندی و نگاه کارگری و از بالا به پایین به همکارانمان در صنوف سینمایی ست که متاسفانه در همه شئون از هویت صنفی تا الخ تعمیم داده شده؛ به نظر می رسد اشتباهی نگاه بورژوازی طبقه ممتاز به طبقه کارگری ست که در خانه سینما رسوخ کرده است و اشتباها با مخالف خوانی و افکاری تماماً در خلاف ماهیت صنف وکار صنفی متاسفانه به هدایت هیات مدیره خانه سینمایی قرار گرفتید که اقدامات ارزشمند یکی از صنوف خانه سینما در جذب تسهیلات از دولت را بجای تکریم، اینچنین … بدون منطق نقد میکنید.
معیشت هنرمندان نجیب این مرز بوم همچون دیگر هموطنانمان سالهاست دستخوش ناامنی و بی ثباتی ست اما آنها صورت به سیلی سرخ نگه نداشتهاند که به منت چیزکی دریافت کنند آنهم بدست مبارک شما! بر مرکب شاهی و فئودالی صله و انعام که نمیدهید! از جیب مبارک هم که کسر نشده! از محل بیت المالی ست که همه در آن سهیماند و شما صرفاً امانتدارید تا در عادلانه ترین شکل و درکمترین زمان ممکن تقدیم آنها کنید.»
سید ضیا هاشمی در پایان چند راهکار را برای رفع ابهامات مطرح کرده است: «اولاً (برای رفع ابهامات) متن قرارداد خانه سینما با ارشاد برای نحوه هزینه کرد بودجه در سالهای ۹۸ و ۹۹ را منتشر نمایید تا روشن شود دقیقاً موافقت ارشاد برای هزینه تحت چه عناوینی بوده است.
ثانیاً تاریخ امضا تفاهم نامه موافقت نامه ارشاد جهت واریزی خانه به حساب اعضا اعلام گردد.
ثالثاً گزارش سازمان بازرسی کل کشور در خصوص بررسی نحوه تخصیص و توزیع عیدی سال گذشته بین اعضا، به همراه تذکرات و انحرافات احصا شده از فرایند عملکرد مدیران خانه که در گزارش فوق درج گردیده را منتشر کنید.
و آخر اینکه؛ جناب آقای رییس محترم هیات مدیره خانه سینما فرمودهاند جامعه صنفی تهیه کنندگان ۱۰ میلیارد بابت عیدی سینماگران دریافت کرده و با پرداخت صرفا ۴ میلیارد آن، مشخص نیست الباقی چه فرجامی داشته است! لذا به جهت تنویر افکار عمومی و تشخیص میزان راستی آزمایی رئیس هیات مدیره بزرگترین جامعه صنوف سینمایی؛ ۴۸ ساعت به شما مهلت میدهیم تا نسبت به انتشار اسناد ۱۰ میلیارد دریافتی جامعه صنفی و ۶ میلیارد مفقودی آن اقدام نمایید، بدیهی ست در غیر اینصورت مضاف بر رد ادعای کذب شما در نزد افکار عمومی، در محاکم قضایی نیز میبایست پاسخگوی ادعای های واهی مطروحه تحت عناوین مجرمانه افترا، توهین، نشر اکاذیب و نسبت ناروا به جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما باشید.»
سینماپرس: مهدی فرجی از تلاش و برنامهریزی برای ساخت فصل سوم سریال «نون خ» خبر داد.
به گزارش سینماپرس، مهدی فرجی تهیه کننده سریال «نون خ» درباره اینکه چرا به نظر میرسد سریال در میانه قصه پایان یافته است؟، اظهار داشت: داستان این سریال ادامهدار است و فصل اول نیز داستان تمام نشد و ادامه داستان در فصل دوم روایت شد.
وی افزود: داستان «نون خ» هنوز تمام نشده و ادامه داستان در فصل بعد روایت میشود.
فرجی گفت: از ابتدا هم قرار بود در ۱۷ قسمت داستان به همین جا ختم شود؛ ولی چون ماه مبارک رمضان در پیش بود و شبکه یک باید سریال جدید را از اول ماه مبارک روی آنتن میبرد، زمان هر قسمت را بالا بردیم و سریال در ۱۵ قسمت پخش شد.
تهیه کننده «نون خ» درباره اینکه آیا زمان تولید فصل جدید سریال از اکنون مشخص است؟، گفت: بخش قابل توجهی از داستان فصل سه نوشته شده و مراحل تولید فصل سوم پس از اعلام آمادگی شبکه یک و هماهنگیهای لازم با شبکه و همچنین عبور از موانعی چون بیماری کرونا آغاز خواهد شد.
وی همچنین درباره اینکه آیا زمان قصه فصل جدیدهم الزاما باید در زمستان باشد؟، گفت: میتوان پرش زمانی داشت و قصه را از زمان دیگری تعریف کرد.
فرجی با اشاره به آمار اعلام شده از میزان رضایت مخاطبان از «نون خ» گفت: مردم در فصل یک هم استقبال خوبی از سریال کردند و طبیعتا انتظار میرفت که فصل دوم هم از اقبال بالایی نزد مخاطبان برخوردار باشد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه با وجود اینکه این سریال در مناسبت خاصی چون ماه مبارک یا ایام نوروز پخش نشد و تقریبا کسب و کار هم راه افتاده بود، استقبال خوبی از سریال شد.
تهیه کننده سریال «نون خ» به توجه نخبگان هم به این سریال اشاره کرد و گفت: هم در استان کرمانشاه و هم در استان کردستان، بسیاری از مشاهیر و نخبگان از این سریال ابراز رضایت کردند و به طور کلی میتوان گفت این سریال هم در میان خواص و هم عوام با اقبال خوبی مواجه شده است.
سینماپرس: حسن هدایت کارگردان مطرح سینمای کشور در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: بودجه سرسام آور جشنواره ها و هزینه ریخت و پاش های زائد، باید صرف امور معیشتی سینماگران شود. این ریخت و پاش های بیهوده و بی دستاورد در این زمانه هیچ معنایی ندارد و مسئولان با تدبیر و هوشندی باید مانع برگزاری یکایک جشنواره های سینمایی در سال جاری شوند.
کارگردان فیلم های سینمایی «گراند سینما» و «دلاوران کوچه دلگشا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه گوش های مدیران سینمایی همیشه سنگین است و صدای اعتراض ها و انتقادات برحق اهالی سینما را نمی شنوند و وقتی اوضاع بحرانی می شود گوش های آقایان سنگین تر هم می شود.
وی ادامه داد: اصولاً حمایت از اهالی سینما ارتباط چندانی با کرونا ندارد و این وظیفه متولیان سینما است که در هر شرایطی به وضعیت بد معیشتی اهالی سینما توجه داشته باشند اما درایت و هوشمندی و انصاف طلب می کند که در اوضاع بحرانی کنونی توجه به زندگی سینماگران صدچندان شود.
هدایت با تأکید بر اینکه مسئولان در قبال هنرمندان عملکردی منفعلانه دارند تصریح کرد: متأسفانه ما شاهد عملکردی منفعلانه از سوی مسئولان بوده ایم. ای کاش این عملکرد منفعلانه و بی توجهی ها برای همه اعمال می شد اما افسوس که یک عده خودی و عزیزکرده و نورچشمی وجود دارند که مدیران همیشه چتر حمایتی شان را روی سر آن ها می گیرند و از آن ها حمایت مادی و معنوی می کنند.
این سینماگر تأکید کرد: آنچه مهم است اینکه اکثریت هنرمندان متعهد، کاربلد، پیشکسوت و مسلط به سینما باید با بیکاری و بی پولی و خانه نشینی دست و پنجه نرم کنند و هیچ کس هم به فکر آن ها نیست.
کارگردان فیلم های سینمایی «چشم شیطان» و «آخرین بندر» با بیان اینکه سال ها است بحث تخصیص بیمه بیکاری به اهالی سینما مطرح شده اما هیچ گاه از حد صحبت فراتر نرفته است اظهار داشت: کشورهای عقب تر از ما برای هنرمندان و دیگر اقشار جامعه شان بیمه بیکاری دارند اما در کشور ما هنرمندان حتی در حد یک کارگر ساده هم نیستند که بتوانند از حداقل امکانات رفاهی همچون بیمه بیکاری برخوردار باشند و زمانی که بحرانی مانند همین کرونا پیش می آید و آن ها ملزم به خانه نشینی می شوند باید در بدترین شرایط معیشتی روزگار بگذرانند.
وی تصریح کرد: متأسفانه گریز از واقعیت در دولتمردان ما نهادینه شده است؛ مسئولان ما همواره شیپور را از سر گشادش می زنند و فکر می کنند اگر اوضاع را آرام نشان بدهند همه چیز خود به خود درست می شود در صورتی که اینگونه نیست و آن ها موظفند تدبیری عاجل برای بحران به وجود آمده در زندگی هنرمندان داشته باشند.
هدایت مجدداً با انتقاد شدید نسبت به جشنواره های سینمایی ریز و درشت، ناکارآمد و بودجه بربادده گفت: سینمای ما به مثابه آدم فقیر و لاغری است که هرچند وقت یک بار با برگزاری جشنواره ها لباس مجلل تنش می کنند، ظاهرش را آراسته می کنند و به او خوراک و غذا می دهند و بعد از چند روزی تمام لباس ها و امکانات را از او پس می گیرند و تا سال بعد و جشنواره بعدی کاری به کارش ندارند!
این کارگردان پیشکسوت در پایان اظهاراتش افزود: مسئولان باید آگاه باشند که جمع اهالی سینما سرمایه های فرهنگی کشور هستند؛ حمایت و کنترل آن ها کار پیچیده ای نیست و بسیار ساده است. باید ازیکایک اصناف سینمایی حمایت شود. مسئولان باید شأن انسانی هنرمندان را حفظ کنند تا دست شان جلوی دیگران دراز نباشد. این کارها به راحتی شدنی است البته اگر دغدغه ای باشد!