X

بایگانی اردیبهشت 7, 1399

دفتر سینمایی

بودجه هنرهای نمایشی چشم انتظار وصول درآمدهای دولتی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل اداره هنرهای نمایشی با بیان اینکه بودجه هنرهای نمایشی چشم انتظار درآمدهای دولت است، تاکید کرد که بخشی از بدهی های این اداره کل به هنرمندان تئاتری تسویه شده است.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا در ارتباط زنده تلفنی با رادیو گفت وگو در رابطه با بودجه تخصیصی تئاتر در سال ۹۹ اظهار کرد: «قرار است طی یکی دو هفته آتی سرفصل های اداره کل هنرهای نمایشی را متناسب با بودجه وزارتخانه بررسی کنیم ولی اینکه چقدر تخصیص یابد، باید درآمد دولت را بسنجیم.»

وی افزود: «بودجه تئاتر را، درآمدهای دولت در آینده نزدیک مشخص خواهد کرد.»

آشنا ادامه داد: «بودجه ادارات مرزبندی مشخصی ندارد؛ بنده در راستای افزایش بودجه تلاش خواهم کرد اما باید دید اساسا چه رقمی در بودجه معاونت هنری ارشاد دیده شده است.»

وی گفت: «بدهی های سندی و قطعی ما حدود ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به تولید کنندگان، هنرمندان، جشنواره ها و کارمندان است و ضمن گفت وگو با وزیر بخشی را تخصیص دادند تا گروه های نمایشی تا پایان شهریور ماه تسویه حساب شوند.»

آشنا به برنامه “تقاطع فرهنگ” گفت: «بناست مبلغی نیز در هفته آتی یا دیر تر ارائه شود و بنده تلاش می کنم بدهی ها کاملا تسویه شود.»

وی افزود: «با هماهنگی با نهادهای تخصصی تئاتر بسیاری مشکلات حل می شود؛ بنابراین ما با سه حوزه ارتباط گرفته ایم؛ نخست انجمن های نمایش استان ها هستند و حتی برنامه های خود را به ما ارائه داده اند.»

آشنا ادامه داد: «تا امروز با خانه تئاتر نیز دو جلسه برگزار کردیم و بنا داریم این جلسات را با تشکل های صنفی نیز برگزار کنیم که در خصوص بحث کرونا و آثار مترتب بر این حوزه صحبت شد.»

این مدیر نام آشنای عرصه هنر و نمایش به رادیو گفت وگو گفت: «گروه های نمایش خصوصی که از کرونا آسیب هایی دیده اند، بصورت متمرکز مورد رسیدگی های اداره کل قرار می گیرند و باید پیگیری ها مشخص باشد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در قرنطینه تئاتر آپارتمانی تولید کنید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان تولید سراسری تئاتر آپارتمانی در قرنطینه (تئاترمان) منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در راستای تداوم تولید و ارائه‌ محصولات فرهنگی و هنری در عرصه هنرهای نمایشی در روزهای قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی در دوران شیوع کرونا، همایش تئاتر آپارتمانی (تئاتر مان) را برگزار می‌کند.

تئاتر آپارتمانی به قدمت یک قرن را امروزه نیز می‌توان جدی و مهم برشمرد. تئاترهای قرن بیستمی و گونه‌های تئاتر کافه‌ای (Cafe Theatre) و پیچیده‌تر آن یعنی تئاتر رستورانی (Dinner Theatre)، تئاتر آپارتمانی (Theatre Apartment) و در گونه‌ای غیررسمی‌تر، تئاتر داخلی (Inner Theatre) و … همگی محصول شرایط زیستی و موسمی بوده‌اند اما جایگاه خود را یافته‌اند و آن را تثبیت کرده‌اند.

جبر سیاسی و اقتصادی و شرایط پیچیده‌ اروپا که در دهه‌ ۳۰ میلادی باعث شکل‌گیری تئاتر آپارتمانی شد امروزه بر جهان حاکم نیست اما دلایل متمایز دیگری حضور آن را در این دوره از  تاریخ هم تثبیت و ضروری می‌کند. به نظر می‌رسد امروز با التزام‌هایی که بهداشت و ضرورت‌های آن برای ما ایجاد کرده است، بازگشت مقطعی کشور به رشد زمینه‌های بروز خلاقیت‌ها در قالب تئاتر آپارتمانی یک استراتژی صبورانه برای برون‌رفت از این دوران باشد. تئاتری که با حداقل توجه به طراحی صحنه و بیشتر با توجه به داشته‌های صحنه و تغییرات مختصر زیبایی‌شناسانه‌ آن، با بازیگران محدود و فضایی مختصر در امنیتی جذاب و محدود شکل بگیرد. این میانه، بی‌شک، شرایط دوران، برگزاری ویژه‌ آن را با پروتکل‌های بومی، اقلیمی و مقطعی ضروری خواهد ساخت.

خانواده‌های تئاتری علاقه‌مند می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط مشروحه‌ ذیل، حداکثر تا تاریخ ۱۰ خرداد ۹۹ نسخه‌ PDF و Word متون نمایشی خود را به آدرس [email protected] ارسال کنند.

لازم است متقاضیان، مشخصات نویسنده و کارگردان اثر را به همراه شماره‌ تماس و شماره‌ ارتباطی خود در پیام‌رسان‌های رایج روی صفحه‌ی اول متن نمایشیِ ارسالی درج کنند.

شرایط و ضوابط

١- «تک نگاره‌های شهدای دفاع مقدس»، «حاج قاسم سلیمانی از منظر خانواده، جهاد و زندگی اجتماعی»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «کرونا» و «آثار کمیک و شاد» از اولویت برخوردارند.

٢- مدت زمان نمایش‌ها حداقل ۳۰ دقیقه باشد.

٣. کلیه‌ عوامل نمایش به‌ جز نویسنده، در این دوره به دلیل شرایط موجود، ترجیحاً از یک خانواده تشکیل شده باشند. در غیر این صورت، منعی برای حضور عوامل غیر عضو در صورت رعایت موارد بهداشتی وجود ندارد.

۴. در تولید نمایش‌ها صرفاً از امکانات منزل در صحنه‌آرایی، نورپردازی، لباس و لوازم صحنه استفاده شود.

۵. استفاده از موسیقی زنده در نمایش‌ها در صورتی که توسط اعضای خانواده اجرا شود، بلامانع است.

۶. در ضبط اثر، باید هویت و شرایط تئاتر آپارتمانی و ویژگی‌های تئاتری اثر حفظ و لحاظ گردد.

۱/۶) با توجه به تأکید بر استفاده از امکانات منزل و اجتناب از هرگونه هزینه، دوربین تلفن‌های همراه نیز به‌عنوان در دسترس‌ترین دوربین برای ضبط نمایش‌ها مورد پذیرش بوده، ولی استفاده از دوربین‌های با کیفیت شخصی ارجحیت دارد.

٧. نسخه‌ ضبط‌شده‌ نمایش‌های پذیرفته‌شده در فضایی که برای این امر در فضای مجازی در نظر گرفته شده، برای تماشای عموم در دسترس خواهد بود.

٨. نمایش‌ها به لحاظ تعداد پرسوناژ، در صورتی که همه‌ بازیگران از یک خانواده باشند و تعدد آنها در تصویربرداری تک‌دوربین اختلال ایجاد نکند، محدودیتی ندارند اما بدیهی است به حکم تجربه با تعداد کمتر شخصیت‌ها نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

٩. به نویسندگان کلیه‌ متون ارسالی که کارشناسان مرکز هنرهای نمایشی متون آنها را پذیرفته باشند، فارغ از اینکه متن مورد نظر در مرحله‌ بازبینی تأیید یا بنا به دلایلی از رقابت و اجرا خارج شود مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال به ‌عنوان تقدیر پرداخت خواهد شد. این پرداخت مجزا از تعهد و  توافق کارگردان با نویسنده است.

۱۰. ارائه‌ مجوز نویسنده تا پیش از زمان بازبینی آثار الزامی است.

۱۱. حداکثر تعداد ۴۰ اثر به مرحله‌ پایانی راه خواهند یافت و با پرداخت مبلغ تا سقف ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

۱۲. تعداد ۵ اثر برگزیده‌ همایش، پس از رفع مشکلات ماه‌های اخیر و بازگشت شرایط به وضعیت عادی، در یکی از تالارهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تخصیص کمک‌هزینه، اجرای عمومی خواهند شد.

گاهشمار

ارسال متون: حداکثر تا  تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

اعلام متون پذیرفته‌شده: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

ارسال آثار ضبط‌ شده: ۲۸ تیر ۱۳۹۹

اعلام آثار پذیرفته‌شده‌ مرحله‌ پایانی و معرفی پنج اثر برگزیده: ۴ مرداد ۱۳۹۹

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشایی سینماها داوطلبانه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در ششمین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما ضوابط بازگشایی سینماها با حضور نماینده انجمن سینماداران بررسی شد.

به گزارش سینماپرس، در ششمین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا ضمن بررسی ضوابط بازگشایی سالن‌های سینما جهت پیشنهاد به ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر شد بازگشایی سینماها پس از اعلام، داوطلبانه باشد و همه سینماها ملزم به بازگشایی نباشند.

همچنین کمک هزینه‌ای از سوی سازمان سینمایی برای تهیه اقلام بهداشتی سینماها درنظر گرفته شود.

در این جلسه با توجه به ثبت نام ۳۶۴۵ نفر در سامانه ثبت اطلاعات فعالان سینما آسیب دیده از کرونا مقرر شد اطلاعات ثبت شده با اطلاعات خانه سینما و صندوق اعتباری هنر مطابقت داده شود و طی روزهای آینده با نهایی شدن لیست افراد دارای اولویت، از حدود هزار نفر حمایت شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا به تعبیر سراج و یادی از رمضان‌های کودکی‌


کرونا به تعبیر سراج و یادی از رمضان‌های کودکی‌

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرایط برگزاری کنسرت‌ها پس از بازگشایی سالن‌ها مشخص می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست هم‌اندیشی تمهید مقدمات و شرایط ضروری برای برگزاری کنسرت، پس از بازگشایی سالن‌ها، ظهر شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه در دفتر موسیقی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست هم‌اندیشی تمهید مقدمات و شرایط ضروری برای برگزاری کنسرت، پس از بازگشایی سالن‌ها، ظهر شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه در دفتر موسیقی برگزار شد.

در این نشست با حضور محمد اله‌یاری؛ مدیر کل دفتر موسیقی، حمیدرضا نوربخش؛ مدیر عامل خانه موسیقی، محسن رجب‌پور؛ رئیس مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری و نمایندگان سالن‌های برگزارکننده کنسرت، درباره ضرورت‌های بهداشتی، اجتماعی برای برگزاری کنسرت پس از بازگشایی سالن‌ها، بحث و تبادل نظر شد.

در این جلسه، نمایندگان تالار کشور، سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران، برج میلاد، تالار وحدت، سالن اسپیناس پالاس، فرهنگسرای نیاوران و سالن برج آزادی حضور داشتند.

محمد اله‌یاری؛ مدیر کل دفتر موسیقی در این نشست گفت: این نشست به منظور هم‌فکری و گفت‌وگو برای برگزاری کنسرت‌ها پس از بازگشایی سالن‌ها و در نظر گرفتن همه جوانب و شرایط سالن‌ها، گروه‌های هنری، مخاطبان و مؤسسات موسیقی است. نتایجی که پس از گفت‌وگو به دست می‌آید و شرایطی که تعیین می‌شود؛ به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد خواهدشد.

محسن رجب‌پور؛ مدیر عامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری در این نشست گفت: مؤسسات و شرکت‌های فعال موسیقی، آمادگی برگزاری کنسرت را دارند و در این شرایط، ضرورت دارد همه بخش‌های مرتبط مانند هنرمندان، شرکت‌ها، سالن‌ها و دولت همکاری و تعامل کنند. و شرکت‌ها، سالن‌ها و هنرمندان از بخشی از درآمد خود بگذرند و ستاد ملی مبارزه با کرونا هم در این زمینه حمایت کند.

حمیدرضا نوربخش؛ مدیر عامل خانه موسیقی در این نشست گفت: تعداد سالن‌های برگزاری کنسرت، معدود است و رقابت مناسبی در این زمینه وجود ندارد. به همین دلیل قیمت اجاره سالن‌ها هرسال افزایش می‌یابد و این موضوع بر هزینه کنسرت‌ها تأثیر می‌گذارد و بخش زیادی از افراد جامعه که توان اقتصادی ندارند؛ امکان برخورداری از کنسرت‌های موسیقی را ندارند.

در پایان این جلسه مقرر شد نمایندگان سالن‌ها پیشنهادها و شرایط خود را برای برگزاری کنسرت پس از بازگشایی سالن‌ها و اقداماتی را که از نظر بهداشتی برای سلامت افراد متعهد می‌شوند، ارائه کنند تا در جلسات آینده در این مورد تصمیم‌گیری شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بعد از این روزها، بار دیگر دور هم جمع می‌شویم 


بعد از این روزها، بار دیگر دور هم جمع می‌شویم 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتخاب مسئول بررسی و پیگیری فعالیت های تئاتر در فضای مجازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی، محسن امیری مسئول بررسی و پیگیری فعالیت‌های نمایشی در فضای مجازی شد.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در حکمی محسن امیری را به عنوان «مسئول بررسی و پیگیری فعالیت‌های نمایشی در فضای مجازی» تعیین کرد.

در متن حکم آشنا خطاب به امیری چنین آمده است:

«تعطیلی فعالیت‌های نمایشی به واسطه شیوع ویروس کرونا باعث شده هنرمندان خلاق این عرصه در جست‌وجوی راه‌های جدید خلق و عرضه آثار نمایشی و ارتباط با مخاطبان باشند.

برگزارکنندگان برخی از این رویدادها خواهان مشارکت، حمایت و مشورت از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی هستند. از این رو جنابعالی را که صاحب تجربیات متعدد هنری و اداری هستید به عنوان مسئول بررسی و پیگیری فعالیت‌های نمایشی در فضای مجازی تعیین می‌نمایم.

شایسته است در تعامل با برگزارکنندگان این رویدادها و بهره‌گیری از نظرات متخصصین این حوزه و کارشناسان و مدیران اداره‌کل هنرهای نمایشی، زمینه هم‌افزایی ظرفیت‌های مادی و معنوی موجود برای بهبود کیفی و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان از رویدادهای نمایشی فضای مجازی را فراهم آورید.

تمامی مدیران و کارکنان واحدها و تالارهای تابعه اداره‌کل هنرهای نمایشی همکاری کامل با جنابعالی برای پیش‌برد امور را در برنامه‌ریزی خود قرار خواهند داد.»

محسن امیری فارغ‌التحصیل هنرهای نمایشی و کارگردان تئاتر، هم‌اکنون مدیر اداره برنامه‌های تئاتر است.

قادر آشنا پیش‌تر در حکمی اتابک نادری را به‌عنوان مسئول بررسی شرایط و ضرر و زیان‌های گروه‌ها و تماشاخانه‌های خصوصی در وضعیت کرونایی پیش آمده تعیین کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمبود فیلم ضد آمریکایی در سینمای ما به ملاحظات گرین‌کارتی هنرمندان باز می‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با گذشت ۲۵ سال از ساخت فیلم «طوفان شن» فیلم جدی درباره فعالیت‌های آمریکا در تاریخ انقلاب ساخته نشده است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «آرگو» ساخته بن افلک یکی از تبلیغاتی‌ترین فیلم‌های هالیوودی آمریکا روایتگر فرار چند کارمند آمریکایی از ایران با توسل به سفارت کانادا است. موضوعی که در این بین عامدانه مغفول واقع شد، تلاش سربازان و تکاوران آمریکایی برای ورود به ایران و بازپس‌گیری کارمندان آمریکایی خود بود. موضوعی که به طوفان شن معروف و به نابودی و انفجار هلیکوپترهای آمریکایی منجر شد.

این مسأله در سینمای ایران در فیلمی به همین نام، «طوفان شن» در سال ۱۳۷۵ توسط جواد شمقدری ساخته شد. البته از آن سال تا به امروز در این باره و به طور کلی درباره تاریخ انقلاب ایران فیلم‌های سینمایی بسیار کمی ساخته شده است.

خبرنگار تسنیم در گفت‌وگوی کوتاهی با کارگردان این اثر درباره نگاه آمریکایی‌ها به این موضوع و چرایی عدم پرداخت به این مسأله در فیلم آرگو صحبت کرد. 

آرگو کانادا را عصبانی کرد

شمقدری در ابتدا گفت: یکی از سیاست‌های هالیوود درباره تاریخ و موضوعات سیاسی پرداخت و برجسته‌سازی موضوعات و سوژه‌هایی است که برای آنان اهمیت دارد. اما تسخیر لانه جاسوسی کلاً یک نقطه ضعف برای اقتدار و استکبار آمریکا بود و طبیعی است که به آن ورود نکنند. اما آنان در این زمنیه هم به طور کامل بی‌کار ننشستند و گشتند و روی یک نقطه کوچک با تحریف دست گذاشتند که ۶ نفر از کارمندان سفارت آمریکا زمانی که در سفارت نبودند از برگشت به محل حادثه خودداری می‌کنند و با رفتن به سفارت کانادا که گویی در خدمت آن است آنان را مشتاقانه به آمریکا برمی‌گرداند.

سینما , سینمای ایران , شبکه نمایش خانگی ,

نمایی از آرگو

در حالی که رفتن به سفارت کانادا توسط شهروندان آمریکایی و انتقال آنان به آمریکا کار بزرگ و پیچیده‌ای نبود اما شیوه بازنمایی آن در این فیلم به این صورت که انگار کانادا در خدمت آمریکا باشد باعث شد که کانادایی‌ها با نخست وزیر انگلیسی از این رویکرد به شدت عصبی بشوند. 

نکته دیگر اینکه این فیلم در القای ترس و تحریف تاریخ تلاش مذبوحانه‌ای کرد. توضیح اینکه اولاً زنان بازداشتی این سفارت آزاد شدند و اصل بر آزادی زنان بود. همانطور که در فیلم نمایش داده شد ۳ نفر از این جمعیت از زنانند و می‌توانستند بدون این همه واهمه به منزل‌های خود بازگردند. در واقعیت هم ۲۵ نفر از این میان آزاد شدند. دوم اینکه این ۶ نفر کارمندهای ساده سفارت بودند و جزو مقامات مهم و اصلی سفارت نبودند که انقدر از این ماجرا ترس و استرس در فیلم نشان داده است.

وی اظهار داشت: طوفان شن در نهایت فضاحت بی‌سابقه‌ای برای آمریکا بود که ترجیح داد چشمانش را به روی آن ببندد.

عربیسم هالیوود درباره ایران

شمقدری درباره فضاسازی عربی در این فیلم و سریال‌هایی که در آنها ایران را شبیه کشورهای عربی نشان می‌دهد بیان کرد: بخش زیادی این موضوع طبیعی است که آمریکا با ایران از سر رأفت برخورد نکند اما این نکته نیز از منظر صنعت سینمایی مهم است که سینماگران هالیوود عمدتاً زمانی که می‌خواهند درباره ایران فیلم بسازند سراغ شهرک‌های سینمایی واقع در اردن، تونس، مراکش و دیگر کشورهای عربی می‌روند و خودبه‌خود فضاسازی و اتمسفر در این فیلم‌ها به سمت کشورهای عربی سوق پیدا می‌کند.

نکته دیگر که به نظر من مهم است که دانش و اطلاعات جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی غربی‌ها هنوز درباره ایران بسیار کمرنگ است و هنوز فکر می‌کنند که اینجا کشوری عربی است. اما زمانی که یک توریست خارجی به ایران می‌آید شوکه می‌شود که چقدر ایران با آن چیزی که به او نشان دادند متفاوت است.

سینما , سینمای ایران , شبکه نمایش خانگی ,

بن افلک برای آرگو برنده اسکار شد

وی همینطور در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره فیلم‌های منتقدانه هالیوود که در آن سیاست‌های آمریکایی را نقد می‌کند اما به این موضوع نپرداخته است بیان کرد: علتش این است که فیلمسازی صنعتی است که باید مورد حمایت قرار بگیرد، خصوصاً در غرب زمانی که بخواهند در این زمینه‌ها کاری تولید بکنند باید حمایت جدی شوند و شاید تا ۶۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد. بنابراین نقش کمپانی بسیار مهم است. مدتی تلاش‌هایی برای تشکیل سینمای مستقل در آمریکا شد اما در نهایت آنها نیز زیر چتر حمایتی سینمای بدنه و اصلی آمریکا رفتند و به معنای واقعی چندان چنین سینمایی وجود ندارد و بنابراین فیلم‌هایی با این مضامین که با سیاست‌های آنان در تضاد است ساخته نمی‌شوند.

البته این موضوع در ایران نیز صدق می‌کند و ساختن فیلم‌هایی با این تم طبیعتاً به بودجه و کمک مالی نهادهای رسمی نیازمند است.

توطئه داخلی در سینمای ایران

شمقدری درباره کمرنگی فیلم‌های تاریخ انقلاب اسلامی خصوصاً مسائل مرتبط با دخالت‌های آمریکا و جنایت‌های او اشاره کرد که برخلاف هالیوود که به این موضوعات مدام می‌پردازد، در ایران یک سیاست غلطی از همان ابتدا و به مرور جا افتاد که در این خصوص ورود چندانی نکنند که به نوعی شاید توطئه داخلی بتوان آن را در نظر گرفت. در حوزه دفاع مقدس اگر این اتفاق چندان رخ نداد و فیلم‌های سینمایی ساخته شده است، شاید به دلیل بار معنوی خاصی باشد که داشته است و شکر خدا این بلا سرش نیامد.

البته نباید از ذکر این نکته مهم غفلت کرد که بسیاری از هنرمندان ما اعم از کارگردان، نویسنده و خصوصاً بازیگران از حضور و شرکت در ساخت فیلم‌های ضدآمریکایی ابا دارند زیرا امکان دارد که گرین کارت‌های آنان باطل شود و برای ورود و خروج به کشورهایی مانند آمریکا و کانادا دچار مشکل شوند.

در هر حال شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که بعد از نزدیک به ۲۵ سال از ساخت فیلم «طوفان شن» بار دیگر درباره موضوع تسخیر لانه جاسوسی و چالش‌های سیاسی ایران با آمریکا در تاریخ انقلاب سریالی ساختم که البته مقداری از فیلمبرداری آن به دلیل کرونا باقی مانده است.

مشاهده خبر از سایت منبع