X

بایگانی اردیبهشت 10, 1399

دفتر سینمایی

انتشار نامواره «آقازاده» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نامواره سریال «آقازاده» به نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی که به زودی پخش خواهد شد، منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، «آقازاده» که با گذشت ۹۰ درصد از تصویربرداری با شیوع کرونا در کشور به ناچار متوقف شد، قرار است به زودی با لحاظ کردن تمهیدات بهداشتی وزارت بهداشت ضبط خود را از سر بگیرد.

در حالی که اخیرا شایعاتی درباره بیمار شدن عنقا شنیده می شد، این فیلمنامه نویس که در ایام نوروز یک حمله قلبی را پشت سر گذاشته، اکنون با طی کردن روند درمان و دوران نقاهت در تلاش برای به پایان رساندن پروژه تولیدی خود است.

«نامواره» (لوگو) سریال «آقازاده» که بخش های کوتاهی از آن هنوز ضبط نشده است، توسط مهدی میرباقری طراح، گرافیست و نقاش مدرنیست کشور که تاکنون نمایشگاه های متعددی داشته و مدیر هنری سه دوره جشنواره فیلم فجر بوده طراحی شده است.

تدوین و ساخت موسیقی قسمت های ابتدایی این سریال درحال انجام است و به زودی پخش آن در شبکه نمایش خانگی و سامانه های وی او دی فیلیمو و نماوا آغاز می‌شود.

امین تارخ، امیر آقایی، مهدی سلطانی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، جمشید هاشم پور، سینا مهراد، دیبا زاهدی، سامیه لک، مسعود فروتن، سعید داخ، روزبه معینی و امین حیایی با حضور کامبیز دیرباز و هنرمندی نیکی کریمی با حضور افتخاری محمدحسین لطیفی بازیگران «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار می‌شود


چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مردم در این شرایط به سینما نمی‌روند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازگشایی سالن‌های سینما با آیین‌نامه‌ای که چند روز پیش اعلام شد نمی‌تواند مخاطب را به سالن‌های سینما بکشاند، در شرایطی که مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل تجمع تعطیل هستند سینما هم می‌تواند محل تجمع باشد.

به گزارش سینماپرس، با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری در نشستن هم نمی‌شود مردم را راضی به فیلم دیدن در سینما کرد چراکه فضای بسته سالن‌ها می‌تواند برای مخاطب خطرناک باشد، از آنجایی که نگارنده قصد ندارد در این یادداشت سنگ اندازی برای بازگشایی سالن‌های سینما کند، اما باید بدانیم فیلم دیدن در سینما با جمعیت انبوه می‌تواند لذتبخش باشد، اینکه با فاصله بلیت فروشی شود و ۴۰ درصد صندلی‌های سالن پر شود (اگر پر شود) چندان جذابیتی ندارد و فیلم دیدن در خانه جذابیت بیشتری خواهد داشت. این را اضافه کنیم که با این آیین‌نامه‌های بهداشتی اگر سینماها بازگشایی شوند فیلم‌هایی که توقع فروش بالایی را داشتند قطعاً با ضرر چشمگیری مواجه می‌شوند چراکه فیلمی مثل «شنای پروانه» که قرار بود عید نوروز اکران شود با توجه به سروصدای این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حتماً باید بالای ۱۵ میلیارد فروش می‌داشت، با این شرایط بحرانی این فیلم در اکران سینما شکست می‌خورد چراکه قطعاً همان ۴۰ درصد از صندلی‌های سالن هم پر نمی‌شود. دوستان قبل از اینکه چنین قانونی را صادر و سینماها را بازگشایی کنند می‌توانند در سایت سینماتیکت نظرخواهی کنند، آیا مردم حاضرند به سینما بروند یا خیر، اما در این وسط سرمایه‌گذاران و تهیه کنندگان هستند که فشار می‌آورند تا سینماها فعالیت مجدد داشته باشند، به طور مثال تهیه‌کننده‌ای اواخر اسفند سال ۹۸ درست در زمان پیشروی شیوع کرونا گفته بود که سینماها را باز کنید و مردم با دستکش و ماسک به سینما بروند و تهیه کننده دیگری گفته بود که مردم تفریحی جز سینما رفتن ندارند، اینکه تهیه کننده‌های سینما که بیشترشان سینمادار هم هستند چنین نظری دارند را می‌گذاریم به حساب ضرر و زیان‌هایی که بابت اکران نشدن فیلم‌شان متحمل شده‌اند، اما باید به این دوستان خاطر نشان کرد در این اوضاع فقط تهیه کننده‌های سینما و سینماداران یا عوامل فیلم ضرر نکرده‌اند بلکه شغل‌های دیگر هم تاوان این ویروس را داده‌اند. ما در شرایطی قرار داریم که باید مردم را به در خانه ماندن تشویق کنیم. هنوز فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه دارد، چرا باید مردم برای فیلم دیدن جان خود را به خطر بیندازند که سرمایه‌گذار سینما ضررش را جبران کند؟

فیلم «خروج» با اکران آنلاین در دو هفته به فروش بیش از ۲ میلیارد رسید. قطعاً اگر سالن‌ها بازگشایی شوند، فیلم‌های اکران شده نمی‌توانند حتی بالای ۵۰۰ میلیون بفروشند، اکران آنلاین در این شرایط می‌تواند جایگزین مناسبی برای فیلم‌ها باشد. با اینکه دیدن فیلم در سالن سینما جذابیت بیش از حدی دارد، اما در شرایط فعلی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی مخاطب حاضر نیست به سالن‌های سینما برود.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اثر طاهر شیخ‌الحکمایی در روزهای کرونایی


اثر طاهر شیخ‌الحکمایی در روزهای کرونایی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌نامه‌ها اگر خوب باشد مخاطب برای فیلم لحظه‌شماری می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قاسم زارع، بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است: متاسفانه در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قهرمانان بسیاری داریم که گمنام مانده و فراموش شدند که هر کدام می‌توانست یک فیلم سینمایی جذاب باشد، اما غربی‌ها در تخیل خود قهرمان خلق می‌کنند و قهرمان جهانی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، قاسم زارع، بازیگر سینما و تلویزیون، درباره قهرمانان دفاع مقدس و خلأ آن‌ها در فیلم‌های سینمایی گفت: ما در نحوه پرداختن به موضوع جنگ به سبک‌های جدیدی رسیده‌ایم که می‌تواند مقدمه اتفاقات بزرگ در سینمای ایران باشد؛ هرچند که دیر است اما می‌توان امیدوار بود که شاهد فیلم‌های خوبی باشیم.

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ دفاع مقدس را از زاویه‌ای آرمانی نگاه می‌کردیم و در دهه ۷۰ نوعی نگاه انتقادی نیز به آن اضافه شد. در دهه ۸۰ چند فیلم توانستند جنگ را با عینکی دیگر ببینند و در دهه ۹۰ یعنی امروز شاهد برخی فیلم‌های خوب هستیم که قطعا مسیر را برای دهه‌های بعدی می‌گشاید. زمانی که فیلم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا را ببینیم، درخواهیم یافت که ظرفیت شهید چمران تا چه اندازه است که تنها ۴۸ ساعت از زندگی او می‌تواند یک فیلم سینمایی شود؛ حال اگر به کل ایام زندگی پر فراز و نشیب این انسان بزرگ بپردازیم، خواهیم دید که ده‌ها فیلم سینمایی و سریال جذاب از دل آن بیرون خواهد آمد.

این بازیگر تصریح کرد: صیاد شیرازی در عملیات مرصاد چه مجاهدتی کرد، شهید باقری، احمد متوسلیان و شاید همه کسانی که جنگ را درک کرده و در آن حضور داشته‌اند می‌توانند به شرط داستان قوی و تکنیک‌های خوب جهانی شوند، اما متاسفانه ما نه قهرمانان خودمان را می‌شناسیم و نه اعتماد به نفس لازم وجود دارد که آن‌ها را جهانی کنیم. متاسفانه در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قهرمانان بسیاری داریم که گمنام مانده و فراموش شدند که هر کدام می‌توانست یک فیلم سینمایی جذاب باشد، اما غربی‌ها در تخیل خود قهرمان خلق می‌کنند و قهرمان جهانی می‌شود.

زارع با بیان اینکه سینما هنر است و ما اعتقاد به هنر متعهد داریم خاطرنشان کرد: خط هنر انقلاب اسلامی همین آثار درخشانی است که مخاطب نیز بر خوبی آن‌ها صحه می گذارد. ما در مسئله آزادگان ده‌ها داستان بسیار جذاب داریم. همین فیلم «۲۳ نفر» که به موضوع ۲۳ اسیر نوجوان می پردازد یک موضوع جذاب است. پس قطعا صدها روایت و داستان دیگر هم وجود دارد که ما از آن‌ها غافلیم. مسئله نفوذی‌ها در همه دوران‌های جنگ و بعد از جنگ یکی از اصلی‌ترین محورها است. همین فیلم نفوذی که من هم در آن بازی کردم موضوع جذابی بود که تاکنون به آن پرداخته نشده بود؛ یعنی ما در دل اسرا نفوذی‌هایی هم داشتیم که بتوانند نیرنگ خودشان را پیاده کنند. منافقین و مسئله نفوذی‌ها چه در دفاع مقدس چه در انرژی هسته‌ای و چه در موضوعات دیگر خود سوژه جذابی است که باید به سراغ آن‌ها رفت. ما باید هرچه زودتر جذابیت فیلم‌ها را بالا ببریم و بر روی فیلم‌نامه‌ها کار کنیم. فیلم‌نامه‌ها اگر خوب باشد مخاطب برای فیلم لحظه‌شماری می‌کند و این یعنی ما موفق شده‌ایم سینمایی داشته باشیم که مخاطب را جذب کرده و حرف را به گوشش بخواند.

هاشمی: دفاع مقدس می‌تواند روح تازه‌ای به کالبد سینما بدمد

سید جواد هاشمی، بازیگر سینما هم درباره استفاده از ظرفیت دفاع مقدس در سینما گفت: سینمای ایران گاهی با محدودیت سوژه و تکرار در روایت و داستان مواجه می‌شود. در این زمان دفاع مقدس به عنوان یک معدن از اتفاقات و رخدادهای ناب می‌تواند محل رجوع فیلم‌نامه‌نویسان قلمداد شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخورد سیاسی و جناحی با دفاع مقدس و نگاه آرمانی و تقدس‌مآبانه سبب شده است که در ابتدای کار با نوعی جبهه‌گیری مواجه شویم. اما زمانی که به داستان‌های جبهه، پشت جبهه، شهرهای جنگ‌زده و یا خود تهران در زمان بمباران و موشک‌باران مراجعه می‌کنیم، درخواهیم یافت که تا چه اندازه با موضوعات جدید و جذاب مواجه هستیم.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره علت نبود قهرمان در سینمای ایران گفت: اینکه همیشه یک قهرمان و ضد قهرمان وجود داشته باشد، مسئله‌ای جداست. سینمای امروز نگاه خودش را دارد و نمی‌توان به سینما حضور قهرمان را تحمیل کرد. اما اگر بخواهیم شهدا را به نوعی قهرمان سینما کنیم، روایت بسیاری از داستان‌ها و اتفاقات جنگ ناخواسته این کار را خواهد کرد. زمانی که شما درباره شهید بابایی، شهید دوران و ده‌ها شهید دیگر فیلم می‌سازید، ناخواسته این شهدای بزرگ که قهرمانان واقعی هستند نزد چشم مخاطب نیز به عنوان مخاطب سینمایی جلوه می‌کنند، اما زمانی که سوژه ما روایت زندگی یا بخشی از اتفاقات زندگی یک شهید است باید با ظرافت و کیفیت بسیار نسبت به آن دست به کار شویم. از همین رو باید محتوای خوب را در کنار فرم مناسب قرار دهیم تا هم فیلمی جذاب از نظر بصری را شاهد باشیم و هم موفق شویم یک مفهوم عالی را به مخاطب برسانیم.

این بازیگر درباره تجربه‌های مشابه و موفق در حوزه سینما، گفت: اگر فیلم‌های اخیر را که از داستان‌های واقعی و شخصیت‌های قهرمان دفاع مقدس و انقلاب استفاده کرده‌اند ببینیم، متوجه خواهیم شد هر زمان که پرداخت و نحوه نگاه به سوژه به خوبی انجام شده باشد، هم مخاطب از دیدن فیلم راضی است و هم ما می توانیم کم کم به نسل‌ جدید الگو دهیم و به اصطلاح قهرمان‌سازی کنیم.

هاشمی در پایان گفت: ظرفیت بسیار بالا و غفلت اهل سینما سبب می‌شود کم کم مخاطب نسبت به برخی سوژه‌ها دلزده شود؛ اما هنر این است که بتوانیم با ادبیات نو به مسئله نگاه کنیم و به سمت الگوسازی پیش برویم.

گفتنی است، ششمین هفته هنر انقلاب به‌منظور حفظ سلامت مخاطبان این روزها از طریق فضای مجازی و تلویزیون با علاقه‌مندان در ارتباط است. زمان برگزاری آیین معرفی چهره و رویداد هنر انقلاب سال ۹۸ نیز متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود.

نرگس آبیار، سعید اسماعیلی، جواد افشار، وحید چاووش، امیر داسارگر، سید محمود رضوی، حسن روح‌الامین، وجیهه سامانی، مرتضی شعبانی، محمدصابر شیخ رضایی، غلامرضا صنعتگر، محسن عنایتی، محسن کاظمی، زهرا کاردانی و بهناز ضرابی‌زاده ۱۵ نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ هستند.

همچنین رویداد شاخص هنر انقلاب در سال ۹۸ نیز از میان «نمایشگاه‌های بین‌المللی ترامپیسم، ملکه، پهباد و… به همت سید مسعود شجایی طباطبایی»، «تولید و پخش برنامه اقیانوس آرام به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه نوجوانانه»، «مجموعه فعالیت‌های جهادی و خیرخواهانه سردار مکی یازع و حبیب احمدزاده» و «پروژه عکس خلاقانه و این قهرمان، واقعی است در پیاده‌روی خیابان انقلاب با عکاسی زهرا استادزاده، مجتبی حیدری، علی دهقان، اشکان پردل و پوریا ترابی» انتخاب خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجسمه‌سازان جهان «ماسک» به صورت زدند/ هم‌دلی در برابر «کرونا»


مجسمه‌سازان جهان «ماسک» به صورت زدند/ هم‌دلی در برابر «کرونا»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمد امامی تهیه‌کننده سینما نبوده و نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورایعالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران اعلام کرد محمد امامی متهم یکی از پرونده‌های اقتصادی، تهیه‌کننده سینما نبوده و نیست.

به گزارش سینماپرس، دبیرخانه شورایعالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران به اطلاع می‌رساند که محمد امامی متهم پرونده اقتصادی، تهیه‌کننده سینما نبوده و نیست.

به همین جهت هم هیچ‌گونه پروانه فیلمسازی (ساخت) فیلمی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام وی صادر نشده است.

مرجع شناسایی حرفه «تهیه‌کنندگی سینما» شورایعالی تهیه‌کنندگان و در نهایت شورای صدور پروانه فیلمسازی سازمان سینمایی کشور است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آنقدر سطح ذائقه مخاطب سینمایی را پائین آوردیم که به هر خوراکی قانع می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ژرژ هاشم زاده کارگردان سینما از مشکلات اقتصادی و افراد سودجو در عرصه سینما و در اولویت نبودن فرهنگ انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، ژرژ هاشم‌زاده کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان با تحلیل فضای فعلی تولید و محتوا در سینما اظهار کرد:شرایط تولید فیلم وجود ندارد؛ از سویی وضعیت اقتصادی به نحوی نیست که بتوان کاری انجام داد به خصوص حوزه فرهنگ که در اولویت قرار ندارد و سینما برای ادامه حیاتش نیاز به اقتصادی روان دارد.

او افزود: از آنجایی که فیلمسازی روز به روز به پدیده‌ای گرانتر تبدیل می‌شود در نتیجه برای پیدا کردن سرمایه گذار نیاز به پروسه طولانی مدت همراه با زحمت فراوان دارد؛ اینجاست که نهادهایی باید آستین بالا بزنند و با هدف حمایت از حوزه فرهنگ ورود کنند، اما واقعا کدام نهاد آنقدر ثروتمند است که فرهنگ را در اولویت خود قرار دهد پس واقعا به آنها به علت  ورود نکردن موثر به این حوزه حق می‌دهم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا پول وجود ندارد یا حوزه فرهنگ در اولویت نیست، بیان کرد: واقعیت اینجاست که این دو خیلی به هم متصل هستند یعنی زمانی که یک نهاد قصد حمایت دارد پولی ندارد و یا بالعکس، چون مسائل دیگری در اولویت هستند.

هاشم زاده در خصوص حمایت بخش خصوصی از حوزه فرهنگ گفت:مگر بخش خصوصی صدر در صدی وجود دارد؟ اشخاصی بودند که از بخش‌های دولتی پولی گرفتند و آوردند و خرج کردند و اسمشان به عنوان تهیه کننده ذکر شد در حالی که این تهیه کننده در سینمای ایران تا به حال کار خاصی انجام نداده است! در سینمای ما تعداد آدم‌های بخش خصوصی از تعداد انگشتان یک دست کمتر هستند که از جیب خودشان هزینه می‌کنند، این‌ها دفاتری دارند که ترجیح می‌دهند فیلم‌های خودشان را بسازند که کاملا به این عزیزان نیز حق می‌دهم.

او افزود: البته این تحلیل‌ها نشانه گلایه گذاری و خرده گیری‌های من نیست، چون واقعا از هیچ کس و نهادی توقعی ندارم و هیچ وقت هم نداشتم، چون کاملا به شرایط سینما واقف هستم و روز به روز شاهد کوچکتر شدن آن هستم.

هاشم زاده عنوان کرد: بزرگترین ضعف سینمای ایران این است که نتوانستیم تماشاگر تربیت کنیم و آنقدر سطح ذائقه مخاطب را پائین آوردیم که به هر خوراکی قانع می‌شود و باید تاسف خورد. به شخصه به سینمای سرگرم کننده معتقدم، اما باید با کیفیت و به روز باشد نه اینکه از فیلم‌های خارجی و قبل از انقلاب کپی برداری شود و تحت عنوان فیلم هر آن چیزی که دوست دارند، تولید کنند.

این کارگردان گفت: ای کاش به سینما بهای بیشتری داده شود اگر فیلم کمی نگاه انتقادی دارد جلوی تولید و یا نمایشش گرفته نشود، چون به هیچکس بر نمی‌خورد و باعث می‌شود فضا سالم‌تر شده و سینما از این فضای مسموم بیرون بیاید.

این کارگردان در پایان درباره جدیدترین فعالیت خود گفت: دو فیلمنامه با نام «از دور نگاهم کن» و «چند روز» را آماده تولید دارم که پس از دوران کرونا، در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، یکی را کارگردانی می‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیگر اعتقادی به سلامت عقل ترامپ ندارم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برایان کرانستون بازیگر سریال «افسارگسیخته» در واکنش به صحبت‌های اخبر ترامپ در مورد ویروس کرونا می‌گوید دیگر نگرانی برای سلامت عقل ترامپ فایده ندارد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ایندی‌وایر، برایان کرانستون در توئیتر، سخنان توهین آمیزی را نسبت به دونالد ترامپ به اشتراک گذاشت که در واقع واکنشی به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره ویروس کرونا بود.

ترامپ با طرح این سوال که که آیا می‌شود از تزریق مواد شوینده خانگی به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کرد، جنجال‌های زیادی ایجاد کرده بود. این سخنان رئیس جمهور آمریکا باعث شد که یکی از برندهای تولید کننده مواد شوینده بیانیه‌ای را صادر کند و به خریداران بگوید آنها نباید مواد شوینده را مصرف کنند چرا که عامل مسمومیت خواهد شد.

به گفته خبرگزاری اِن بی سی بعد از این سخنان ترامپ، تماس‌هایی که به مرکز کنترل مسمومیت نیویورک در رابطه با مسمومیت ناشی از مواد سفید کننده و شوینده صورت گرفته، دو برابر شده است. کرانستون در توئیتر نوشت که دیگر اعتقادی به سلامت عقل ترامپ ندارد.

او گفت: نگرانی درباره سلامت عقل رئیس را کنار گذاشته ام. او اصلا عاقل نیست و تصور کردن بیماری او مرا عصبانی نمی‌کند بلکه مرا دچار غم و اندوه فراوان می‌کند. چیزی که الان نگران آن هستم سلامت عقل کسانی است که هنوز می‌توانند از این فرد که عمیقا دچار مشکل است برای هدایت کشور حمایت کنند.

کرانستون از منتقدان قدیمی ترامپ است. او در دسامبر سال ۲۰۱۸ از شباهت شخصیتی که در یک تئاتر بازی کرده بود با ترامپ گفته بود: هر دوی آنها پیامی دارند. آنها می‌توانند گروه زیادی از مردم را متقاعد کنند که پیام مهمی برای آنها دارند. اما سخنان آنها پر از بیگانه هراسی و تعصب است.

زمانی که کرانستون تابستان گذشته جایزه تونی را دریافت کرد، از سخنرانی دریافت جایزه اش استفاده کرد تا ترامپ را بابت جنگش علیه رسانه‌ها سرزنش کند.

او گفت: خبرنگارها در خط مقدم جست و جوی حقیقت هستند، رسانه‌ها دشمن مردم نیستند بلکه عوام فریبی، دشمن آنهاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ابلاغ شیوه‌نامه‌های جدید قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شیوه‌نامه‌های «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متضمن حق و تکلیف برای مردم» و «تشخیص و تفکیک اسرار دولتی از اطلاعات عمومی» ابلاغ شد.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی با اشاره به اینکه نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط در فرآیند کارشناسی ‏و بررسی شیوه‌نامه‌های اجرایی این قانون مشارکت داشته و همه شیوه‌نامه‌ها پس از بررسی‌های کارشناسی به تصویب کمیسیون می‌رسد، گفت: هدف از تدوین شیوه‌نامه‌ها، تصریح مفاد مختلف این قانون، ‏تسهیل فرآیند ارائه اطلاعات به شهروندان و افزایش پاسخگویی ‏است.

به گفته‌ دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به دبیرخانه مأموریت داده است که با توجه به ضرورت ‏رفع موانع اجرای این قانون، نقاط مبهم یا مسکوت در قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی آن را ‏شناسایی و شیوه‌نامه‌های موضوعی و عملیاتی را تهیه کند.

تاکنون ۱۵ شیوه‌نامه مرتبط تدوین شده که ۹ شیوه‌نامه پس از طی مراحل حقوقی، ‏کارشناسی، تصویب در کمیسیون و تأیید رییس محترم جمهوری، ابلاغ شده است.

بر اساس ماده ۱۸ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی مصوبات کمیسیون ذیربط، پس از ‏تأیید رئیس جمهوری لازم الاجراست.

دو شیوه‌نامه مذکور در پورتال سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به نشانی الکترونیکی: foia.iran.gov.ir قابل دریافت است.

مشاهده خبر از سایت منبع