سینماپرس: کیومرث مرادی کارگردان تئاتر با اشاره به پخش ۱۰ فیلم تئاتر مطرح جهان با رعایت حقوق مولف در اینستاگرام عنوان کرد در بحران پیش آمده صداوسیما میتواند با تولید برنامه کمک بزرگی به هنرمندان کند.
به گزارش سینماپرس، کیومرث مرادی نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر درباره فعالیتهایش در روزهای کرونایی و برنامههای پیشنهادیاش برای اهالی تئاتر در این بحران به مهر گفت: این روزها در تمام دنیا بحران شیوع ویروس کرونا جریان دارد و هیچکس تاکنون چنین پروسهای را تجربه نکرده بود و شاهد هستیم تمام مراکز تئاتری و آموزشی تعطیل هستند. در این میان عدهای دست به کار فعالیتهای خلاقه شدهاند و با استفاده از تکنولوژی فعالیتهای آموزشی و حتی اجرای تئاتر را از رونق نینداختهاند. البته در این میان مخالفان و موافقانی وجود دارند که من زیاد مخالفت با این برنامهها را نمیفهمم و از انتقادات دوستان به خصوص در زمینه آموزش تعجب میکنم.
وی ادامه داد: در واقع ما ۲ راه حل بیشتر پیش رو نداریم یا اینکه بمیریم یا کارهای خلاقه کنیم! معلوم است که تئاتر باید زنده باشد و جذابیت اجرا و آموزش تئاتر در زنده بودنش است و همه میدانیم که تئاتر روی صحنه و در ارتباط تنگاتنگ بازیگر و مخاطب شکل میگیرد، بنابراین وقتی من بهعنوان یک کارگردان و مدرس میبینم که نمیتوانم سلامت تماشاگر و بازیگر و هنرجوی خودم و خانوادههایشان را به خطر بیندازم و ناخودآگاه تبدیل به قاتلی شوم که مسبب انتقال ویروس کرونا به آنها هستم، پس طبیعتا تصمیم میگیرم در این شرایط با کمک تکنولوژی کار خلاقه کرده و از تمام توانم استفاده کنم تا راههای دیگری را برای شرایط کوتاه مدت پیدا کنم.
مگر در زمان جنگ تئاتر تعطیل شد؟
مرادی یادآور شد: مگر در زمان وقوع جنگ ایران و عراق در دهه ۶۰ تئاتر ما تعطیل شد که در این شرایط هم بخواهیم آن را تعطیل کنیم؟ در آن زمان تئاتر بخش دیگری از جامعه را هدایت میکرد و وظیفه خودش را انجام میداد، بنابراین فکر میکنم هیچکدام از مدیران، سیاستمداران، هنرمندان و مردم فکرش را نمیکردند که این اتفاق بیفتد اما حالا که رخ داده نمیتوانیم کتمانش کنیم، پس به نظرم به جای غرزدن به یکدیگر باید همدیگر را تشویق کنیم.
مگر در زمان وقوع جنگ ایران و عراق در دهه ۶۰ تئاتر ما تعطیل شد که در این شرایط هم بخواهیم آن را تعطیل کنیم. در آن زمان تئاتر بخش دیگری از جامعه را هدایت میکرد و وظیفه خودش را انجام میدادوی افزود: من از هر نوع فعالیتی در این عرصه که مخاطب را همچنان برای تئاتر حفظ کند حمایت میکنم چون فکر میکنم به این شکل امید را به جامعه تزریق میکنیم و این کار وظیفه صددرصد هنرمند است که در جامعه خودش طراوت به وجود بیاورد.
کارگردان نمایش «شکلک» تاکید کرد: میخواهم از جوانان و مهندسان کشورمان در زمینه آیتی تشکر کنم که در این شرایط خیلی به مردم در استفاده از تکنولوژی کمک کردهاند. مهندسان جوان آیتی در این مدت به موسسه پادمآرت و هنرجویان من کمک بسیاری کردند و من توانستم یک کارگاه آموزشی چند وجهی آنلاین داشته باشم و خوشحالم که توانستم از بستری که توسط مهندسان آیتی ایرانی طراحی شده استفاده میکنم. این دوستان بسیار دقیق و حساب شده به جامعه هنری و حوزه آموزش کمک میکنند. ما باید برای شرایط خاص طراحی و برنامهریزی داشته باشیم، بله همه میدانیم که کلاس بازیگری احتیاج به تمرینهای عملی در کنار تئوری دارد اما در این وضعیت معلمان ما نیز میتوانند کمی تنبلی را کنار بگذارند و با افزایش زمان برگزاری کلاسهایشان و اینکه در هر ساعت فقط اتودهای ۲ هنرجو را به صورت حضوری و با رعایت فاصله اجتماعی ببینند، باعث شوند در این شرایط کلاسهای آموزشی ادامه داشته باشد و اجازه ندهند امید متوقف شود.
مرادی متذکر شد: من غمگین میشوم از قضاوتهای عجولانه و البته میدانم که به دلیل ناراحتی و خستگی مردم است و هیچ حب و بغضی پشتش نیست. ما ایرانیها نسبت به هر تغییر واکنش نشان میدهیم و ممکن است سالها طول بکشد که شرایط جدید را بپذیریم اما در نهایت میبینیم افرادی که مخالف هستند بعدا از این موقعیتها به خوبی استفاده میکنند که جای خوشحالی هم دارد. فکر میکنم یک کارگردان موظف است که هر موقعیت دراماتیکی را تبدیل کند به یک امتیاز و امکان برای گروهش.
پخش فیلم-تئاترهای مطرح جهان در لایو اینستاگرام
وی درباره ایده پخش فیلم تئاترهای مطرح جهان در فضای اینستاگرام هم بیان کرد: قرار است از پنجشنبه این هفته ۱۱ اردیبهشت ماه در فضای لایو صفحه اینستاگرام موسسه «پادمآرت» هر هفته یکی از فیلمتئاترهای شناخته شده جهان را برای علاقهمندان به نمایش بگذاریم. با ارتباطاتی که با هنرمندان و اساتید تئاتر در دیگر نقاط جهان داشتهام این امکان فراهم شده که علاقهمندان به مدت ۱۰ هفته بتوانند ساعت ۲۳:۳۰ به دیدن فیلم تئاترهای بزرگ جهان نمایش بنشینند.
صداوسیما میتواند با تولید تله تئاترهای متفاوت و ساخت برنامههای مختلف تئاتری در حمایت از تئاتر و آگاه سازی و روشن تر کردن جامعه نقش پررنگی داشته باشدوی ادامه داد: در همین راستا طی صحبتهایی که با رابرت ویلسون داشتهام قرار است وی سه اثر خود را برای من بفرستد تا آنها را به نمایش بگذاریم. برنامه این هفته نمایش فیلم مستندی از زندگی پینا باوش طراح حرکت مطرح آلمانی خواهد بود که با عنوان «یک روز پینا پرسید» با زیرنویس فارسی برای علاقهمندان پخش خواهد شد. همه این آثار با رعایت حقوق مولف و حفظ کپی رایت برای علاقهمندان تئاتر پخش خواهد شد چون معتقدم همه ما فارغ از هر نوع اختلاف جناحی، سیاسی، فرهنگی باید در شرایط امروز، تئاتر را در شهر و کشورمان زنده نگه داریم و مردم هم در چنین موقعیتهایی ثابت کرده اند که در کنار هم هستند.
مرادی درباره پیش بینی که از آینده تئاتر دارد، گفت: ما در شرایطی قرار داریم که تا زمانی که واکسن یا داروی کرونا پیدا نشود این بیماری با ما خواهد بود، بنابراین معتقدم در حال حاضر باید منتظر باشیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد و جامعه جهانی چه راهکاری برای این وضعیت میاندیشد، اما با وجود این شرایط نیازمندیم که از زندگی و مهمتر از آن از یکدیگر مراقبت کنیم. امیدوارم همانطور که ما به عنوان هنرمند از جامعه خود مراقبت میکنیم جامعه هم در قبال ما و فارغ از هر نوع قضاوت و جناح بندی مراقبت کند.
وی در پایان صحبتهایش عنوان کرد: یکی از سازمانهایی که معتقدم در این دوران میتواند بسیار به هنرمندان تئاتر کمک کند اما کمکاری میکند صداوسیما است. صداوسیما میتواند با تولید تلهتئاترهای متفاوت و ساخت برنامههای مختلف تئاتری در حمایت از تئاتر و آگاهسازی و روشنتر کردن جامعه نقش پررنگی داشته باشد. این کار شاید خیلی بیشتر از برنامههای دست چندم خارجی که در تلویزیون پخش میشود، اعتبار و طرفدار داشته باشد. شبکه چهار که بهعنوان شبکه فرهیختگان شناخته میشود میتواند در این کار پیشقدم شود و حتی با تولید برنامه برای هنرمندان برنامهسازی کند و حتی ممکن است در این شرایط مجموعهای از آثار بسیار جذاب برای تلویزیون تولید شود. در همین راستا به خانه تئاتر پیشنهاد دادم که جلسهای با رییس سازمان صداوسیما در این رابطه بگذارند و برنامه سازی در باب تئاتر را در دستور کار قرار دهند. این کار هم برای مجموعه صداوسیما و هم هنرمندان امتیاز زیادی دارد که امیدوارم این همکاری اتفاق بیفتد.
سینماپرس: با توجه به تاثیری که بیماری کرونا بر نمایش فیلمها گذاشته است، آکادمی اسکار دست به اصلاح مقررات خود زد.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، در نشستی که هیات رییسه آکادمی اسکار روز سهشنبه برگزار کرد، در مقررات شرکت فیلمها در رقابت اسکار و اینکه هر فیلم باید حداقل هفت روز در سینماهای تجاری لسآنجلس نمایش داشته باشد تا حائز شرایط شرکت در رقابت اسکار تشخیص داده شود، تجدید نظر شد.
به جای این قانون مقرر شد اگر فیلمی به صورت دیجیتالی هم به نمایش درآمده باشد، میتواند در اسکار دوره بعدی جزو مدعیان باشد. با این حال این تغییر به این معنی نیست که هر فیلمی که دیجیتال پخش شده هم در اسکار شرکت داده میشود؛ بلکه فیلم باید دارای برنامه اکران سینمایی از قبل باشد. فیلم همچنین باید به مدت ۶۰ روز از زمان استریم شدن یا انتشار ویاودی آن در دسترس اعضای آکادمی باشد تا بتوانند آن را تماشا کنند.
دیوید روبین رییس آکادمی با تاکید بر اینکه آکادمی معتقد است هیچ راهی بهتر از تماشای فیلمها در سینما وجود ندارد تا بتوان به جادوی آنها پی برد، با بیانیهای با همراهی دان هادسون مدیرعامل آکادمی تاکید کرد: تعهد ما نسبت با این امر بیتغییر است.
در عین حال در این بیانیه تاکید شده که به دلیل شیوع کرونا تغییری موقت در قوانین اهدای جایزه ضرورت یافته است و این در حالی است که مردم بیش از هر زمان دیگری از فیلمها قدردانی میکنند.
تاکید شده که وقتی سینماها این دوره را پشت سر بگذارند و کار عادی خود را شروع کنند، این قانون اکران هفت روزه در سینماها مجدداً شرط لازم برای شرکت فیلم در رقابت اسکار خواهد بود. گفته شده با بازگشایی مجدد سینماها، سینماهای نیویورک، منطقه خلیج، شیکاگو، میامی و آتلانتا هم به مناطق قابل قبول در کنار لسآنجلس افزوده خواهند شد.
آکادمی همچنین اعلام کرد یک جایزه اسکار هم از تعداد جوایز کم میشود و جایزه میکس صدا و تدوین صدا در قالب یک جایزه اهدا خواهد شد و این تصمیم از سوی شاخه صدای آکادمی گرفته شده و تعداد جوایز اسکار را به ۲۵ جایزه تقلیل میدهد.
همچنین برای نخستینبار همه اعضای آکادمی دعوت میشوند تا در دور نخست رایدادن برای انتخاب بهترین فیلم بینالمللی شرکت کنند. اعضا باید حداقلی از فیلمها را دیده باشند تا مجاز به رای دادن شوند.
در بخش جایزه موسیقی نیز هیات مدیره رای داده است که حداقل ۶۰ درصد موسیقی فیلم باید اورجینال باشد و درباره فیلمی که دنباله یا از یک مجموعه فیلم است باید ۸۰ درصد موسیقی جدید باشد.
نود و سومین دوره اهدای جوایز آکادمی اسکار ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ برگزار میشود.
گلدن گلوب نیز تغییراتی در مقررات اهدای جوایز ۲۰۲۱ داده است. این مقررات ۲۶ مارس اعلام شده بود و شامل این میشد که فیلمهایی که به دلیل ویروس کرونا امکان اکران خود را از دست دادهاند، در رقابت امسال دیده خواهند شد. این شامل فیلمهایی میشد که تاریخ پخششان از ۱۵ مارس تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۰ بود، دیروز اعلام شد این زمان افزایش یافته است.
امسال شاید اولین سالی بود که جدول پخش سریالهای رمضانی تلویزیون را نه اراده و تصمیم مدیران که ویروس کرونا چید.
به گزارش سینماپرس، شبکه یک بنا را بر پخش سریال «نون. خ» گذاشته بود که این سریال به دلیل شیوع بیماری کرونا در تعداد قسمتهای کمتری ساخته و قبل از ماه رمضان نمایش داده شد و با شروع رمضان جایش را به زیرخاکی داد که به نوعی از شبکه ۳ قرض گرفته شد.
شبکه ۳ هم سریال «میجان» را برای ماه مبارک تدارک دیده بود که این یکی هم از گزند این بیماری در امان نماند و تولیدش متوقف شد تا «سرباز» جایش را بگیرد که به هیچ عنوان قراری بر رمضانی بودنش نبود.
در این میان «بچه مهندس» شاید تنها گزینه قطعی ماه رمضان بود که شبکه ۲ از پیش نمایش آن را در نظر داشت.
کارگردانان سریالهای رمضانی امسال، اما از افراد قدیمی تلویزیون محسوب میشوند و هر کدام از جمله سازندگانی هستند که آثار درخوری برای تلویزیون ساختهاند.
پخش همزمان آثار این کارگردانان شاید فرصت مغتنمی باشد برای مرور ساختههای گذشتهشان و البته بررسی چگونگی و میزان انتظارمان از کیفیت آثارشان.
هادی مقدمدوست و «سرباز»
بیننده فیلم «سربه مهر» و سریال «وضعیت سفید» اگر بوده باشید فضای سرباز را بهتر میتوانید درک و هضم کنید.
آثار مقدمدوست که معمولا با کمک رفیق همیشگیاش حمید نعمتالله ساخته را میتوان در دسته آثار دیرجذب قرار داد که کلمه به کلمه فیلمنامه آن با تفکر و وسواس نوشته شدهاند و باید با حوصله به تماشای آنها نشست.
روایت با طمأنینه و آرام از ویژگی معمول آثار مقدمدوست است که درونشان پر شده از تصویر جزئیات رفتاری آدمها در مواجهه با دیگران؛ رفتارهایی که با دقت و تأکید نشاندار شده و طبیعتاً تأملبرانگیز هم واقع میشوند. به اینها بیفزایید نشانههای دنیای مدرن و فضای مجازی را که به وفور در آنها یافت میشود. این نشانهها در فیلم سینمایی سر به مهر با وبلاگنویسی و نمایش دقیق جزئیات آن عینیت یافت. همینطور در یکی از اپیزودهای فیلم سینمایی «هیهات» از پیام رسانهای اجتماعی استفاده فراوان و بهینهای برای روایت قصهاش کرد.
مقدمدوست در آثارش علاقه فراوانی به ساخت و نمایش کاردستیهای خلاقانه و کاربردی که گویی از دل تجربیات زندگیاش بیرون آمده، دارد، نمونهاش را میتوان در سریال وضعیت سفید به یاد آورد؛ آنجایی که امیر یاد رفیق شهیدش را با چاپ تصویر او روی لباسش زنده کرد و در این بین بیننده نیز در جریان مراحل خلاقانه چاپ قرار گرفت یا مثلاً ساخت مداد تایپ روی موبایل در فیلم سر به مهر و همچنین بلندگوی دستساز یکی از اپیزودهای فیلم هیهات که صدای قرآن را از فراز بلندی در منطقه به گوش همه رساند، البته آثاری که هادی مقدمدوست به اتفاق رفیق دیرینهاش نعمتالله ساخته از این موارد زیاد دارد و به نظر با توجه به نشانههای مشترک باید انتظار چنین مواردی را در سریال سرباز هم کشید.
همینطور نباید از نظر دور داشت که با توجه به همان روایت آرام آثارش، برای قضاوت درباره میزان جذابیتش هم نباید عجله کرد.
جلیل سامان و «زیرخاکی»
جلیل سامان مستندهای فراوان و سینمایی را ساخت و حتی جایزه جشنواره هم دریافت کرد، اما هیچ کدام آنها به اندازه سریال ارمغان تاریکی نامش را بر سرزبانها نینداخت.
او با این سریال به نوعی انقلابی تصویری و محتوایی در عرصه تلویزیون به راه انداخت که پیش از این تجربه نشده بود.
سامان در «ارمغان تاریکی» تصویری به شدت واقعی همراه با ریزبینی در طراحی صحنه اوایل انقلاب را به نمایش گذاشت که پیش از این کمتر در آثار دوره قدیم تصویر شده بود، اما بعد از این سریال دنبالهروها و مقلدین بسیاری یافت.
در باب محتوایی و داستانی هم سراغ دورهای رفت که قبلا کمتر تجربه شده بود.
ارمغان تاریکی به سبب روایت حسی و عاطفی و دقیقش مورد توجه قرار گرفت تا سامان خیلی زود تصمیم به ساخت اثری دیگر در همین حال و هوا با نام «پروانه» را بگیرد.
پروانه با اندکی اختلاف، ورژن دیگری از ارمغان تاریکی بود، اما با این تفاوت که توفیق آن را برایش به همراه نداشت.
چنانکه سریال «نفس» در تکمیل سهگانهاش بیشباهت به دو اثر پیشین نبود و قدم رو به جلویی برایش محسوب نمیشد تا جاییکه به رغم قرار بر ساخت فصل دوم، این کار به انجام نرسید.
درست مثل سریال چمران که خیلی به تولید نزدیک شد، اما ساخته نشد. سامان پس از چند اثر جدی این بار سراغ ساخت سریالی طنز با نام «زیرخاکی» با همان حال و هوای انقلاب رفته است.
برای کارگردانی که معمولاً آثار جدی و البته غمانگیز ساخته، شاید تولید اثری با مایههای طنز مثل زیرخاکی ریسک بزرگی باشد که پخش قسمتهای آینده و میزان بینندگانش گواهی خواهد بود بر توفیق یا عدم توفیق آن، البته پخش همین چند قسمت نشانههایی از نوعی ناپختگی و ناآشنایی فیلمساز در ایجاد موقعیتهای کمدی دارد که میتوان امیدوار بود این ناپختگی تداوم نداشته باشد.
علی غفاری و «بچه مهندس»
علی غفاری پس از چند تجربه دستیاری که عمدتاً در فضای جنگ و دفاع مقدس بود، فیلمهایی مثل «شاهرگ»، «استرداد» و «ابوزینب» را کارگردانی کرد که خیلی دور از علایق و زمینههایی که پیشتر تجربه کرد، نبود.
این وسط اثری کمدی مثل چراغ قرمز هم یافت میشود که به نوعی نشان از نیم نگاهش به سینمای عامهپسند داشت.
غفاری پس از این آثار قدمی موفق در راه ساخت سریالی تلویزیونی با نام «بچه مهندس» برداشت؛ سریالی که با نگاهی حسی و به شکلی اثرگذار دوران کودکی پسری را روایت میکند که در پرورشگاه بزرگ میشود و در جستوجوی گذشتهای ناپیدا و آیندهای نامعلوم فراز و نشیبهای بسیاری را تجربه میکند.
فصل اول بچهمهندس با قصهای حسبرانگیز بیننده را شریک لحظات غم و شادی پسربچهای میکند که از آزمون لحظات دشوار زندگی سربلند بیرون میآید.
علی غفاری، اما در فصل دوم بچهمهندس مثل فصل اول موفق عمل نکرد؛ نوعی شتابزدگی در روایت و موقعیتهای غیرمنطقی که بخشی از آن را باید مرتبط با فیلمنامهای دانست که نویسندهاش در این فصل تغییر کرد و سبب شد تا بچه مهندس کمتر نشانی از روایت پرداخت شده و سنجیده فصل اول داشته باشد؛ موضوعی که در همین چند قسمت ابتدایی فصل سوم نیز آشکار است و نوعی شتابزدگی و قوام نایافتگی فیلمنامه در آن قابل ردیابی است.
*جوان
سینماپرس: «نتهای مسی یک رویا» به کارگردانی رضا فرهمند جایزه بزرگ فیلمهای مرتبط با کودک جشنواره مستند مونیخ را دریافت کرد.
به گزارش سینماپرس، جشنواره مستند مونیخ (DOK.fest München) جایزه بزرگ فیلمهای مرتبط با کودک تحت عنوان (DOK.fest Award SOS-Kinderdörfer Weltweit) را به فیلم «نتهای مسی یک رویا» به کارگردانی رضا فرهمند اهدا کرد.
این جایزه به مستندهایی اهدا میشود که چشمانداز کودکان و نوجوانان را نمایش می دهد.
هیات داوران این جشنواره در بیانیه خود آورده است: «فیلمساز ایرانی رضا فرهمند موفق شده ما را به وضوح به دنیای کودکان در مناطق جنگی و بحرانی ببرد. این دوربین همراه با ملوک و دوستانش ما را به عمق زندگی روزانه بعد از جنگ میبرد؛ کارهای سادهای نظیر لباس شستن در صبح و شانه کردن موها با همراهی دوربین رضا، تبدیل به حرکات معناداری میشوند. اینها نشان میدهند که در زندگی هر کودک، در هر زندگی انسانی حتی در شرایط نامطلوب، عزت و احترام جاری است. رضا فرهمند خانهها و شهرهای بمبگذاری شده را با یک دوربین قدرتمند اسیر میکند و داستانی جدی و چشمگیر از امید بچهها برای آینده بهتر میگوید.»
« Michaela May» بازیگر، « ProfHeribert Prantl» مقالهنویس و نویسنده، «Michaela Braun» معاون رییس هیات نظارت و کمیته پرسنل موسسه دهکدههای کودکان SOS در سراسر جهان، « Timo Großpietsch» فیلمساز مستند و سردبیر رومان کارز مدیر فاکس نیوز آلمان، و « Martin Kowalczyk» تدوینگر، اعضای هیات داوران جشنواره مستند مونیخ ۲۰۲۰ را تشکیل میدهند.
«نتتهای مسی یک رویا» به تهیهکنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی رضا فرهمند، رقابت بینالمللی خود را با حضور در میان هفت مستند شاخص جشنواره لوکارنو در ماه آگوست آغاز کرد و نامزد دریافت جایزه بزرگ «هارل» آمریکا شد و در جریان حضور در دیگر فستیوال های بین المللی، جایزه ویژه هیات داوران را از جشنواره المپیای یونان دریافت کرد.
پخش بینالملل فیلم با مرجان علیزاده کمپانی ArtHouse Cinematheque در کانادا است.
سینماپرس: نرگس آبیار، سعید اسماعیلی، جواد افشار، وحید چاووش، امیر داسارگر، سید محمود رضوی، مرتضی شعبانی، محسن عنایتی هنرمندانی هستند که در فهرست کسب عنوان نامزدهای چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ قرار دارند.
به گزارش سینماپرس، سینمای داستانی، مستند و تلویزیون در سال ۹۸ با معرفی آثاری از ۸ چهره تاثیرگذار که به انتخاب گروهی از نخبگان و کارشناسان نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب شده اند، مفاهیم و مضامین انقلابی را مورد توجه خود قرار داده است.
هفته هنر انقلاب حوزه هنری در ششمین دوره برگزاری خود فرصتی برای شرکت عموم مردم در یک نظرسنجی برای انتخاب چهره مورد نظر خود از میان ۱۵ هنرمند را فراهم کرده است و مخاطبان این رویداد میتوانند تا ۲۰ اردیبهشتماه با ارسال عدد ۱ به شماره ۵۰۰۰۲۰۷۷ و نصب اپلیکیشن حوزه هنری نامزد مورد نظر خود را از میان ۱۵ چهره مطرح شده، انتخاب کنند.
نرگس آبیار، سعید اسماعیلی، جواد افشار، وحید چاووش، امیر داسارگر، سید محمود رضوی، مرتضی شعبانی، محسن عنایتی ۸ هنرمندی هستند که به عنوان نمایندگان سینمای داستانی و مستند و تلویزیون در فهرست کسب عنوان نامزدهای چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ قرار دارند.
در سومین گزارش از سری گزارشهای معرفی نامزدهای چهره هنر انقلاب، مروری بر کارنامه فعالیتهای حرفهای این چهرهها صورت گرفته است:
چهره سال زن مسلمان در پاکستان و راوی «شبی که ماه کامل شد»
نرگس آبیار متولد ۶ اسفندماه سال ۱۳۵۰ در تهران نویسنده و کارگردان سینما است. وی تاکنون نویسندگی و کارگردانی فیلمهای سینمایی «اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند»، «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» و ساخت فیلمهای کوتاه و مستند «بنبست مهربان»، «روز پایان»، «پاسور»، «شیرپوشان» و… برعهده داشته است. وی تالیف و بازآفرینی بیش از ۲۰ کتاب و داستان را در کارنامه حرفه ای خود دارد.
این هنرمند علاوه بر داوری در جشنوارههای متعدد داخلی و خارجی، جوایزی از جمله جایزه بهترین کارگردانی جشنواره شبهای سیاه تالین، بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم زنان ونکوور کانادا و سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش ملی جشنواره سی و چهارم فیلم فجر برای «نفس»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای «شبی که ماه کامل شد» و جوایز بهترین فیلمساز زن از جشنوارههای جیپور هند و داکا بنگلادش برای «شیار ۱۴۳» و بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کرتل زنان فرانسه برای «اشیا…» را از آن خود کرده است.
نرگس آبیار به دلیل اکران فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» مبتنی بر جنایتهای عبدالمالک ریگی و برگزیده شدن به عنوان چهره سال زن مسلمان در پاکستان نامزد معرفی ششمین چهره هنر انقلاب توسط حوزه هنری شده است.
همراهی هنرمندانه با پیادهروان اربعین حسینی
سعید اسماعیلی متولد ۱۳۵۶ در تهران و دارای مدرک کارشناسی روانشناسی است. وی دارای سوابق مطبوعاتی، برنامهسازی و نویسندگی در شبکههای رادیویی و تلویزیونی و کارگردانی بیش از ۱۰ فیلم کوتاه است و از سال ٨٢ تاکنون کارگردانی بیش از ۲۰ تئاتر آیینی از جمله «در همین نزدیکی»، «رستگاری در سی دقیقه»، «کشیکچی»، «بیرق ماندگار»، «تائب»، «حریم»، «سزاوارترین»، «کابوسها و خون»، «واژه بیخاتمه»، «او منتظر ماست»، «داستان فاصلهها» و …را برعهده داشته است.
این هنرمند به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان نیز در فیلم «خداحافظ رفیق» حضور داشته و از سال ٨۶ نمایشهای خیابانی متعددی را در ۱۵ استان طراحی و کارگردانی کرده است.
وی به دلیل اجرای نمایش پرمخاطب و مورد استقبال «نگین شکسته» در شهر مشهد و نمایشهای «سفینه نجات» در مسیر نجف به کربلا و «فصل شیدایی» در فهرست نامزدهای چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ قرار گرفته است.
«گاندو»؛ واکنشی به رویدادهای روز سیاسی و اجتماعی
جواد افشار متولد ۲۶ دیماه سال ۱۳۴۷ در قم است. وی در سال ۱۳۶۳ در سن ۱۶ سالگی نخستین بار کارگردانی را با ساخت یک فیلم کوتاه تجربه کرد. در سال ۱۳۶۹ به دانشگاه صدا و سیما راه یافت و با دریافت مدرک کارشناسی کارگردانی فارغالتحصیل شد. او در ادامه به عنوان دستیار کارگردان در فیلم «مسافر ری» به کارگردانی داوود میرباقری فعالیتهای خود را پی گرفت.
او در دوران دانشجویی چند فیلم کوتاه ساخت، از جمله فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری «زنبورک» که در جشنوارههای داخلی و بینالمللی شرکت و جوایز زیادی کسب کرد. وی در سال ۱۳۷۶ نخستین فیلم بلند داستانی خود را با عنوان «پایی برای پرواز» ساخت و در سال ۱۳۷۹ نخستین سریالش را با نام «غروب بی پایان» کارگردانی کرد.
ساخت سریالهای تلویزیونی «سایه سکوت»، «پول کثیف»، «روز رفتن»، «روزهای زیبا»، «سی امین روز»، مادرانه»، «کیمیا»، «برادر»، «آنام» و… او را به عنوان یک کارگردان موفق و شناخته شده در رسانه ملی به مخاطب شناسانده است. افشار به دلیل کارگردانی سریال پرمخاطب گاندو و واکنش هنری بههنگام به اتفاقات سیاسی روز به عنوان نامزد چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ توسط حوزه هنری معرفی شده است.
روایت خبرنگاری جنگ در عراق و حشدالشعبی
وحید چاووش متولد سال ۱۳۴۹ در تهران و دارای مدرک کارشناسی شیمی کاربردی است. وی کارگردانی و ساخت آثار «سقف آسمان»، «خاطرات ابری»، «نیست اما هست»، «مادر»، «شیر سنگی»، «یاداشتهای یک پیاده»، «بوی نان»، «راهی برای ماندن»، «در جستجوی بهار» و «جایی برای گریستن» را در کارنامه کاری خود دارد.
چاووش به دلیل تولید «خبرنگار جنگ»؛ مستند منتخب جایزه شهید آوینی با موضوع خبرنگاری در عراق و حشدالشعبی که از تلویزیون نیز به پخش رسیده است، به عنوان نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ معرفی شده است.
فیلمی که نوجوانان را با مضامین مرتبط با انقلاب پیوند داد
امیر داسارگر متولد ۱۳۶۴ در تهران و دارای مدرک کارشناسی عمران و دانش آموخته مرکز آموزش هنر اسلامی حوزه هنری است. وی شروع فعالیت هنری را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده طراح، نویسنده و کارگردان پرفورمنسهای داستانی میدانی، فیلمهای کوتاه «باران»، «یک روز دیرتر»، «اکسیژن»، «کلاس»، «هنگامه» و «سر به راه» بوده است.
وی به دلیل کارگردانی فیلم «منطقه پرواز ممنوع» که روایتگر تلاشهای سه نوجوان برای ساخت پهباد و مواجههشان با یک یوزپلنگ در حوالی محل سکونتشان است، در فهرست کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ قرار دارد.
تهیهکننده سیمرغدار در فهرست نامزدهای چهره هنر انقلاب
سید محمود رضوی متولد ۱۳۵۹ در مشهد است. وی با سرمایهگذاری در فیلم «هفت و پنج دقیقه» به سینما وارد شد و به طور مشترک با اصغر فرهادی فیلم «درباره الی» را تهیهکنندگی کرد. وی در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر با تهیهکنندگی «دهلیز» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول جشنواره شد.
«ماجرای نیمروز: رد خون»، «لاتاری»، «دارکوب»، «ماجرای نیمروز»، «سیانور»، «معراجیها»، «خانهای در خیابان چهلویکم»، «خیابانهای آرام» عناوین فیلمها و «پردهنشین»، «نون و ریحون»، «پادری»، «موج و صخره» عناوین برخی از سریالهایی است که این تهیه کننده تولید کرده است.
خوش درخشیدن مستندی با موضوع مدافعان حرم
مرتضی شعبانی متولد سال ۱۳۴۳ در تهران تهیه کننده و کارگردان سینماست. وی از سال ۶۵ با دستیاری فیلمبردار در گروه روایت فتح مشغول به فعالیت در حوزه سینما شد و تا به امروز فیلمهای کوتاه «دلباخته»، «شهید عاملی»، «تنگه ابوقری»، «شهید الماس» و «نسیم حیات» را کارگردانی کرده است.
دو فیلم مستند به تهیهکنندگی این هنرمند به نامهای «زنانی با گوشوارههای باروتی» و «نتهای مسی یک رویا» در جشنوارههای داخلی و بینالمللی خوش درخشیدهاند.
وی به دلیل مدیریت مرکز مستند حقیقت و تهیهکنندگی «گلوله باران»؛ بهترین مستند جشنواره سینما حقیقت به نام با موضوع «مدافعان حرم» به عنوان یکی از نامزدهای کسب عنوان چهره هنر سال در سال ۹۸ از سوی حوزه هنری معرفی شده است.
انیمیشنی که جایزهها را درو کرد
محسن عنایتی متولد ۲۸ فروردینماه ۱۳۶۸ در کاشان و دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و دانش آموخته فیلمسازی از انجمن سینمای جوان کاشان است. وی فعالیت خود را از سال ۹۰ با حضور در دورههای فیلمسازی انجمن سینمای جوان و ساخت تعدادی فیلم کوتاه شروع کرد و با تشکیل گروه هنری «آینده نگار» در سال ۹۳ و ساخت فیلم کوتاه انیمیشن «مهزیار» و چند انیمیشن کوتاه دیگر، تهیهکنندگی انیمیشن سینمایی «بنیامین» را عهدهدار شد. این اثر در جشنواره فیلم فجر نامزد بهترین انیمیشن سینمایی شد و در بخش تجلی اراده ملی این رویداد، تندیس بهترین انیمیشن را از آن خود کرد. همچنین در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان نیز جایزه بهترین فیلم انیمیشن و در جشنواره عمار فانوس بهترین اثر انیمیشن را دریافت کرد.
گفتنی است، ششمین هفته هنر انقلاب در فضای مجازی در حال برگزاری است. آیین معرفی چهره و رویداد شاخص هنر انقلاب با بهبود شرایط اجتماعی و بعد از پایان زمان درگیری با کرونا برگزار میشود.