X

بایگانی اردیبهشت 11, 1399

دفتر سینمایی

نمایش «ساعت خواب» در آمریکا و هند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «ساعت خواب» ساخته مینا سادات‌حسینی به جشنواره ای در آمریکا و هند می رود.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «ساعت خواب» به تهیه کنندگی مشترک مینا سادات‌حسینی و انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر ویژه تهران) در سومین دوره جشنواره بین‌المللی End of Days آمریکا و دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی Jehlum هند  به نمایش در خواهد آمد.

«ساعت خواب» روایتگر داستان زنی به نام رویاست. او با شرایطی مواجه می‌شود که همسر، دختر و شغلش را در حال از دست دادن می‌بیند …

عوامل تولید این فیلم عبارتند از کارگردان: مینا سادات‌حسینی، نویسنده و مشاور کارگردان: بهمن عبداللهی، برنامه‌ریز: الهه شاه‌حسینی، مدیر تصویربرداری: علی محرابی، دستیاران تصویربرداری: سجاد بذری و سجاد نورالهی، صدابردار: میثم حسنلو، تدوین، صداگذاری و تصحیح رنگ: محمود نجفی، مدیر تولید: احمد مرادی، طراح صحنه و لباس: الهه ذکایی، بازیگران: سولماز قاسمی، آرمان عزیزی، نیک‌ناز ظفرنیا، آیدا ابراهیم‌زاده، حجت‌الاسلام محمد میرزایی، حسین جداری فروغی، حامد جیرودی، عکاس:‌ بهمن عبداللهی، طراح و گرافیست:‌ مینا سادات‌حسینی، تیزر: مهتاب ابراهیمی، تهیه کننده: مینا سادات‌حسینی و انجمن سینمای جوانان ایران دفتر تهران.

دوازدهمین دوره جشنواره Jehlum هند ۱ می برابر با ۱۲ اردیبهشت و سومین دوره جشنواره End of Days آمریکا ۹ می برابر با ۲۰ اردیبهشت برگزار می‌شود.

هر ۲ جشنواره‌ به خاطر خطر شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گیجی گالری‌ها در روزهای کرونا


گیجی گالری‌ها در روزهای کرونا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران اینترنتی فیلم سیاه «مگرالن» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «مگرالن» به کارگردانی مریم زارعی در روزهای قرنطینه به صورت آنلاین نمایش داده می شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «مَگرالِن» به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم زارعی و نویسندگی پیام سعیدی از جمعه ۱۲ اردیبهشت‌ ماه تا ۱۱ خرداد ماه سال‌جاری به مدت یک ماه در سایت و اپلیکشین وُدیو به صورت آنلاین نمایش داده خواهد شد.

«مگرالن» داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که در یک قبرستان ماشین زندگی می‌کنند. دختر کوچک خانواده که نابیناست به همراه برادر بزرگترش در قبرستان ماشین ها ماشینی برای خود ساخته اند که در آن روزهایشان را می گذرانند. اتفاقی باعث برهم خوردن نظم متزلزل خانواده می شود.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از بازیگران: آتنا سلیمانی، رزمریم کاظمی، طاها نجف پور، منصور نصیری، دستیار کارگردان: حامد عزیزی، طراح صحنه و لباس: آرام موسوی، فیلمبردار: آریو متوقع، تدوینگر: پویان شعله ور، منشی صحنه: مهرآفرین محمدبیگی، مدیر تولید: امیر مرسلی، صداگذاری: حسن شبانکاره، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده، سیجی آرتیست: محمد جمشیدی، طراح گریم: سینا کلانی، مدیر رسانه ای: باران بن یاسین، صدابردار: احمد صابری، دستیار صحنه: محمد باباخانلو، دستیاران فیلمبردار: اردلان معتمدی، مصطفی ساجدی معین، بهنام مرسلی و علی مرجوعی، دستیار لباس: مهدیه مطهری، عکاس: پرهام عاشوری، فیلمبردار پشت صحنه: محمد نعمتی، آهنگساز: فرهاد خسروی، اپراتور دوربین: سهیل ملکی، مهدی نوروزی، سینه موبیل: الهیار حیدری، مسئول فنی: محمد فرقدانی و مدیر ترابری: عباس نوردی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انیمیشن‌های فرهنگساز می تواند تغییراتی را در جامعه ایجاد کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهرام عظیمی سازنده انیمیشن‌هایی چون «بابابرقی» و «سیاساکتی» معتقد است انیمیشن هم در حوزه آموزش و هم در حوزه فرهنگسازی می‌تواند نقش بسزایی در عبور از بحران کرونا داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن در گفتگو با مهر درباره ساخت انیمیشن‌های آموزشی و فرهنگسازی در کشور برای مقابله با ویروس کرونا گفت: زمانی که از انیمیشن‌های آموزشی و فرهنگسازی صحبت می‌کنیم، باید به زمان ساخت این انیمیشن‌ها نیز دقت کنیم. به‌عنوان مثال زمانی می‌خواهیم برای یک مساله‌ای فرهنگسازی کنیم و یا از چیزهایی پیشگیری کنیم انیمیشن می‌سازیم. به‌عنوان مثال مجموعه «سیاساکتی» به این دلیل ساخته شد تا معضلی که از قدیم در حوزه رانندگی وجود داشت یعنی از زمانی اتومبیل وارد ایران شد، برطرف شود، معضل رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی در ایران همیشه وجود داشته است و این امر باعث هرج و مرج، مرگ و میر و یا تصادف شده است.

وی بیان کرد: در حوزه انیمیشن‌هایی با موضوع فرهنگسازی، می‌توان به ماجراهای «بابا برقی»، «آقای ایمنی» و… اشاره کرد. در آن زمان مصرف آب، برق و گاز در ایران بسیار زیاد بود و باید برای حل این مشکل فرهنگسازی می‌کردیم.

تأثیر «بابابرقی» بر کاهش مصرف برق

کارگردان انیمیشن «سیم ششم» توضیح داد: ساخت این انیمیشن‌های فرهنگساز توانست تغییراتی را در جامعه ایجاد کند، به‌عنوان مثال در سال ۷۵ که انیمیشن‌های «بابابرقی» را می‌ساختم مسئولان گفته بودند که اگر این انیمیشن و این تیزرها که هم فیلم و هم انیمیشن داشت بتواند ۵ درصد از مصرف برق را پایین آورد به آن چیزی که می‌خواستیم رسیده‌ایم. اما مساله جالب این بود که پخش این تیزرها باعث شد که ۲۵ درصد مصرف برق در کشور پایین بیاید.

وی با اشاره به اینکه این نوع از انیمیشن‌ها برای حل مشکلی که در جامعه است مناسب است، توضیح داد: همانطور که از قبل گفتیم از انیمیشن علاوه‌بر فرهنگسازی می‌توان در حوزه آموزش نیز استفاده کرد، به‌عنوان ناگهان معضلی با نام کرونا همه‌گیر می‌شود، بلافاصله برای اطلاع‌رسانی مردم انیمیشن‌هایی تولید می‌شود که موارد خاصی را به مخاطب آموزش می‌دهد.

این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: انیمیشنی که برای این شرایط ساخته می‌شود را نمی‌توان انیمیشن فرهنگ‌ساز دانست، بلکه این نوع از انیمیشن‌ها آموزشی است و تنها برای مقطع زمانی خاصی ساخته می‌شود.

«کرونا» در جامعه عادی شده است

وی ادامه داد: مساله مهمی که این روزها وجود دارد، این است که هر زمان که تلویزیون را روشن می‌کنیم، اگر فیلم هالیوودی با موضوع شیوع بیماری‌های همه‌گیر پخش نشود، به نوعی درباره کرونا صحبت می‌شود و همه کانال‌ها و رسانه‌های مختلف در مورد این بیماری صحبت می‌کنند، که همین مساله باعث عادی شدن این بیماری در جامعه شده است.

عظیمی گفت: اگر در کنار این حجم اطلاع رسانی انیمیشن‌هایی پخش شود که مضمون آن فاصله‌گذاری اجتماعی و یا مقابله با کرونا باشد بیشتر جنبه آموزشی دارد و هدفی جز انتقال پیام ندارد. مساله این است که تاثیر انیمیشن‌های آموزشی کمتر از انیمیشن‌های فرهنگساز است چرا که مقطعی و برای یک زمان خاص تولید شده است.

وی توضیح داد: البته انیمیشن‌هایی که برای کرونا ساخته می‌شود یک تاثیرگذاری در سبک زندگی مردم بوجود می‌آورد که از آن جمله می‌توان به کمتر در آغوش گرفتن یک دیگر و یا دست دادن اشاره کرد. کرونا با وجودی که یک بیماری است این فرهنگسازی را در جامعه ایجاد می‌کند که یک سری از موارد را برای محافظت از خود رعایت کنیم.

تکرار مکررات باعث افت تأثیرگذاری می‌شود

کارگردان انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» بیان کرد: این روزها انیمیشن‌های آموزشی خوبی برای مقابله با کرونا ساخته می‌شود. اما تکرار مکررات با توجه به حجم اطلاع‌رسانی در رسانه‌های مختلف باعث می‌شود که تاثیرگذاری کمتری داشته باشد. به عنوان مثال هرروز تعداد کشته شدگان کرونا را در تلویزیون اعلام می‌کنند به عنوان مثال می‌گویند طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۰ نفر مرده اند این تعداد بسیار زیاد است اما با توجه به تکرار این اطلاعات و اخبار، گویی بحران برای مردم بی‌اهمیت شده است.

عظیمی در پایان گفت: در حال حاضر گویی برای ما بهترین روش تأثیرگذاری در حوزه فرهنگ مقابله با کرونا این است که یکی از نزدیک‌ترین افرادمان بمیرد تا از نزدیک این مساله و خطرات آن را لمس کنیم. در این شرایط نیز تازه احساس می‌کنیم که چقدر این خطر به ما نزدیک است و باید در برابر آن از خودمان مراقبت کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشقدمی جمهوری چک در بازگشایی سینماهای اروپا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جمهوری چک نخستین کشور اروپایی است که تاریخی برای افتتاح مجدد سالن‌های سینما پس از عبور از بحران کرونا تعیین کرده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، جمهوری چک در حال حاضر برنامه‌های موقتی برای باز کردن درهای سینماها در روز بیست‌وپنجم ماه مه (۵ خرداد) یعنی کمتر از یک ماه دیگر تعیین کرده است.

دو هفته پیش، دولت این کشور رویکردی مرحله‌ای برای تسهیل محدودیت‌ها اعلام کرد و قرار شد روز هشتم ژوئن (۱۹ خرداد) سینماها باز شوند و هر سالن بتواند به ۵۰ نفر خدمت‌رسانی کند، اما دولت حالا برنامه خود را عوض کرده و نماینده وزارت فرهنگ کشور تایید کرده که سینماها می‌توانند دو هفته زودتر شروع به کار کنند.

با این حال این مسئول دولتی هشدار داد که وزارت بهداشت مسئولیت هدایت این حرکت را بر عهده دارد و ممکن است در صورت افزایش تعداد مبتلایان به کووید -۱۹ دوباره این تاریخ را تغییر دهد.

این کشور تا به حال توانسته از بدترین‌های پاندمی جهان، تقریباً جان سالم به در ببرد. با استناد به گزارش سازمان جهانی سلامت، تا سه‌شنبه این کشور ۷۴۴۹ مورد تایید شده کروناویروس و ۲۲۳ فوتی ثبت کرد.

دولت جمهوری چک به خاطر کروناویروس محدودیت‌هایی برای بخش‌هایی از جامعه و اقتصاد خود وضع کرده است. مکان‌های کسب‌وکار و مغازه‌های خرده‌فروشی با مساحتی تا سقف ۲۶۹۰۰ فوت مربع و همچنین باشگاه‌های ورزشی و کتابخانه‌ها حالا باز شده‌اند و خدمات مذهبی می‌توانند تا سقف ۱۵ نفر را پوشش دهند.

از روز یازدهم مه مراکز خرید بالای ۲۶۹۰۰ فوت مربع و همچنین باغ رستوران‌ها، سالن‌های زیبایی، موزه‌ها و گالری‌ها هم می‌توانند درهایشان را باز کنند و دو هفته بعد رستوران‌ها، هتل‌ها و سالن‌های سینما باز می‌شوند و برنامه‌های ورزشی برگزار می‌شوند.

هنوز شک‌هایی نسبت به تصمیم دولت باقی مانده اما صنعت فیلم به هر حال دارد در راستای افتتاح دوباره در تاریخ بیست‌وپنجم مه کار می‌کند.

آیوو آندرله که مدیر شرکت چک توزیع و نمایش فیلم اُروفیلمز است به ورایتی گفت: «وضعیت خیلی پویاست، بنابراین هر چیزی هر زمانی می‌تواند تغییر کند، اما فعلاً صنعت دارد آماده افتتاح دوباره سالن‌ها در روز بیست‌وپنجم مه می‌شود».

به گفته اتحادیه بین‌المللی سینماها (UNIC) که در بروکسل واقع است، تنها سوئد و بلاروس در حال حاضر اجازه می‌دهند سالن‌های سینما باز باشند و در نتیجه کمتر از ۲ درصد از بیش از ۴۲ هزار پرده در اروپا فعال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشگامان هویت مخدوش هنری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سال هاست که عموم مردم ایران اسلامی سوال های بسیاری را در رابطه با رفتار هنرمندان و یا به اصلاح سلبریتی ایرانی در فکر و بعضا گفتار خود می پرورانند. سوال های بسیاری که عموما بر این محور است که چرا و چگونه می شود عده ای با یدک کشیدن عنوان سلبریتی به خود اجازه می دهند تا در همه حیطه های اخلاقی، دینی، اقتصادی، محیط زیست و سیاسی ورود پیدا نمایند!

سحر جاوید/ سال هاست که عموم مردم ایران اسلامی سوال های بسیاری را در رابطه با رفتار هنرمندان و یا به اصلاح سلبریتی ایرانی در فکر و بعضا گفتار خود می پرورانند. سوال های بسیاری که عموما بر این محور است که چرا و چگونه می شود بعضا عده ای کم سواد به عنوان خواننده و فوتبالیست و یا بازیگر و مدلینگ، آن هم با مدارج تحصیلی نازل و عموما بی ربط و صرفا با یدک کشیدن عنوان سلبریتی ها به خود اجازه می دهند تا در همه حیطه های اخلاقی، دینی، اقتصادی، محیط زیست و سیاسی ورود پیدا نمایند!



جالب آن است که تناقض های رفتاری در عموم سلبریتی ها موجب می شود تا ورود غیر کارشناسی و بدون معلومات ایشان به مسائل مختلف و به تبع آن ایجاد حاشیه های پیرامونی چنین اظهار نظرهایی، به عاملی دیگر از برای لایک خوری و جذاببت بیش از پیش ایشان در فضاهای مجازی مبدل شود و این در حالی است طیف قابل توجهی از چنین سلبریتی های بی سواد یا کم سواد، در هر صنف و با هر شغلی، در ظاهر رفتاری خود، از مدلی واحد پیروی می کنند؛ شیوه ای که سبب می شود تا به عنوان گروهی متحد الفکری به نظر برسند. به طوری که گویا در تطبیق رفتاری ایشان الهامی در میان می باشد! و در این میان سلبریتی های هنری از تکثر و تعددی وصف ناپذیر برخوردار می باشند.



پُر واضح است که هنر در غرب همواره جلوه ای اشرافی داشت؛ حال آنکه در قرن بیستم و با حضور پُررنگ صنعت-هنر-رسانه سینما مفهوم جدیدی از هنر عرضه شد و به نوعی هنر مردمی و یا پاپ آرت به عنوان ارزشی مطرح گردید که از اقبال عمومی در ارتباط گرفتن با اقشار مختلف مخاطب برخوردار بود. ارزشهایی که با شیوه هنر متاخر و روش هنرمندان گذشته کمترین شباهتی در نگاه به مخاطب نداشت و به نوعی هویت مخدوش هنری را سبب گردید.



هویت مخدوش هنری سبب شد تا ستاره ها متولد شوند و بیش از همه ستاره های پاپ به فرهنگ عمومی جوامع راه یافته و متولد شدند. ستاره هایی که تا قبل از دو جنگ جهانی اول و دوم، بیشتر از ماهیتی نمادین برخوردار بودند و عموم ایشان همچون جان وین (John Wayne) نماینده های پروپاگاندای کشور متبوع خود بودند. اما بعد از جنگ جهانی دوم بود که بلافاصله وجاهت ستاره ها به ماهیتی تبلیغاتی تغییر یافت و صنعت-هنر-رسانه سینما اقدام به خلق سوپراستارهای مرد و زن سکسی و جوانی همچون مِریلین مونرو (Marilyn Monroe) و تکثیر ایشان در فرهنگ عمومی جوامع نمود.



واقعیت آن است که مِریلین مونرو یا همان بازیگر مو طلایی هالیوود، سوای نظر از لودگی و جذابیت های سکسی ویژه خود، هنری در بازیگری نداشت و بنابر مستندات تاریخی، حتی نمی توانست دیالوگ فیلم های خود را حفظ کند! با این وجود نام او در تاریخ سینما جاودانه شد و توانست به عنوان نمودی روشن و اسوه ای الهام بخش از برای سلبریتی شدن مبدل شود و این همه نه به سبب دانش هنری و یا معلومات نداشته علمی او؛ که به سبب سواد رسانه ای او در نحوه و چگونگی اغوای مخاطبان سینما حاصل گردید. اغوایی که او با ارایه وجاهت اروتیک به نوع بازیگری و حتی حضور اجتماعی خود و طبیعی جلوه دادن روابط جنسی در جلو دوربین و در انظار عمومی به آن نایل گردید.



اینگونه بود که هویت مخدوش هنری در پس از جنگ جهانی دوم سبب شد تا به وفور ستاره هایی همچون مِریلین مونرو در عالم هنر متولد شود و با ادعای هنر مردمی سعی نمایند تا سبک زندگی عموم جوامع را به نحوی ویژه و بر بستر مورد نظر نظام لیبرالیسم غرب هدایت نمایند.  







بازیگر مو طلایی را می توان مشهورترین ابزار پیشرو هالیوود از برای صدور سبک زندگی آمریکایی به جهان پس از جنگ جهانی دوم قلمداد نمود. بازیگری که با نام اصلی نورما جین مورتنسون در ساختار کثیف آمریکا بارها و بارها مورد تجاوز قرار گرفت و سرانجام توانست از مجرای کارگری در کارخانه اسلحه‌سازی این کشور به دنیای مدلینگ وارد شده و به ابزاری در راستای تامین بخشی از قدرت نرم ایالات متحده در ابتدای دوران جنگ سرد مبدل شود. اینگونه بود که وی را می توان به عنوان یکی از شاخص ترین سربازان فرهنگی آمریکا معرفی نمود که با جذابیت‌های جنسی و استعداد بالای خود در لوندی و لودگی توانست تا در سال ۱۹۵۳ میلادی و پس از تجربه بازی در حدود ۲۰ اثر سینمایی؛ در فیلم سینمایی چگونه می‌توان با یک میلیونر ازدواج کرد (How to Marry a Millionaire) مورد عرضه عمومی قرار گرفته و به صورتی ساختار  مند توسط سیستم رسانه ای آمریکا مورد تبلیغ واقع شود و به عنوان یک سلبریتی الگو به جامعه جهانی معرفی گردد.





امروزه با مرور تاریخ می توان به روشنی چنین ادعا نمود که مِریلین مونرو از سال ۱۹۵۳ میلادی رسما در چرخه تولید قدرت نرم آمریکا قرار گرفت و با ثبت عنوان بازیگر مو طلایی هالیوود به نام خود توانست به بازتعریف سلبریتی پرداخته و به عنوان یک ستاره و الگویی جهانی در جهت تعریف شالوده ی بنیان تفکر لیبرالیسم (Liberalism)، یعنی همان لسه فر (Laissez-faire) در فصل آغازین جنگ سرد مبدل گردد. ستاره ای که در دسامبر ۱۹۵۳ میلادی با درخشیدن بر جلد نخستین شماره از مجله شهوانی پلی‌بوی (Playboy) توانست تا این مجله را به شهرتی جهانی برساند. مجله ای که موفق شد تا در طول دوران جنگ سرد، نقش مهمی را در پیش برد اهداف انقلاب جنسی، مبتنی بر آرمان های نظام لیبرالیسم ایفا نموده و سبک زندگی آمریکایی (American Way of Life) و رویای آمریکایی (American Dream) را بر بستر پذیرش اباحه‌گری یا همان آزادی مطلق از تمامی شئون انسانی باز تعریف و به سراسر جهان مخابره سازد.





ممکن است که مِریلین مونرو به دلیل سطح سواد کم خود، هیچ گاه درک نکرده باشد که چگونه توانست خدماتی ویژه به ایالات متحده آمریکا نمایند و چگونه به عنوان یک بمب سکسی موفق شد تا بسیاری از سنگر های جنگ سرد را در هم شکسته و سبک زندگی آمریکایی را در مقام یک سلبریتی به بلوک شرق صادر نماید.





پس اگر چه ممکن است که بازیگر مو طلایی هالیوود تا پایان عمر کوتاه و مرگ مشکوک خود در سن ۳۶ سالگی، هیچ گاه متوجه نشده باشد که چه خدماتی را در راستای بسط آرمان های نظام لیبرالیسم نموده است. اما قطعا تندیس حدودا ۸ متری او یادآوری همیشگی از برای خدمات او در ترویج سبک زندگی آمریکایی است. مجسمه ای نیمه برهنه که با عنوان مرلین جاویدان (Forever Marilyn) معروف است و سکانس به یادماندنی از حضور مِریلین مونرو را در فیلم سینمایی خارش هفت‌ساله (The Seven Year Itch) یادآور می شود.





البته یادمان خواهد ماند که مسیر سلبریتی شدن در دوران پس از جنگ جهانی دوم اگر چه با بازیگر مو طلایی هالیوود آغاز شد؛ اما به نحوی افسار گسیخته گسترش یافت و امروزه بسیاری از انسان های غرق در سلطه نظام لیبرالیسم را به شوق رسیدن به شهرت و پول و قدرت، با خود همراه می سازد و در این میان فضای مجازی مزید بر گسترش و شمولیت آن گردیده است.





در مجموع می توان پول، ماجراجویی، شهرت، رسوایی و نهایتا پوچی را به عنوان مسیر سلبریتی شدن در ساختار مد نظر نظام لیبرالیسم معرفی نمود. مسیری که تجسم یافته آن همواره در قالب بازیگر مو طلایی هالیوود قابل دسترس است. بازیگری  که برای بر بستر سبک زندگی آمریکایی و در قالب مجسمه مرلین جاویدان (Forever Marilyn) الهام بخش پیروان چنین مسیری خواهد بود. مجسمه ای که اگر چه همچون تندیس آزادی (Statue of Liberty) ۴۶ متر ارتفاع ندارد؛ اما با همان قد و قواره مختصر خود برای ارایه مسیر چگونه سلبریتی شدن کفایت می کند و به خوبی می تواند یکی از مهمترین آورده  های آمریکایی شدن را به مخاطبان خود معرفی سازد.






با این همه در ایران آنچه که با عنوان ستاره سازی صورت پذیرفته است را می توان محصول غرب گرایی هنری دانست که از اواخر دوران قاجار و بالاخص با ظهور پهلوی اول شروع گردید و در قالب برنامه تجدد و نوسازی ایران مورد تمرکز دولتمردان بظاهر منوالفکر و عموما سرسپرده آن روزگار ایران قرار گرفت و این در حالی بود که هنر در گذشته ایران از جایگاه والایی برخوردار بود و هنرمندان عموما موظف بودند تا مراتب روحی و اخلاقی را در مسیر آموزش هنری خویش و در نزد اساتید خود بیاموزند.



اینگونه بود که تدوین و گسترش روش سلبریتی شدن در غرب و و الهام بخش  بودن الگوی مِریلین مونرو سبب شد تا اکثر ستاره های سینمایی ایران، بالاخص در دوران پهلوی دوم به تبعیت از چنین الگویی روی آورده و فیلمفارسی به بستری بسیار توانمند از برای برون ریز این شیوه از هنر مردمی در عرصه صنعت-هنر-رسانه سینما ایران مبدل گردد.



البته باید توجه داشت که عموم ستاره های سینمایی ایران اعم از زن و مرد؛ در آن دوران اگر چه با الهام از الگوی بازیگر مو طلایی هالیوود تمام تلاش خود را در جهت اهداف نظام سرمایه داری به خدمت گرفته و سعی می نمودند تا جامعه را به سمت پذیرش الگوهای لیبرالی رهنمون سازند و …؛ اما این به این معنی نمی باشد که این جماعت سلبریتی در آن زمان دقیقا نسبت به آنچه می نمودند واقف بوده و اساسا سطح سواد و فهم عموم ایشان اقتضای چنین دریافت عمیقی را نمی نمود و اکثریت ایشان در مسیر تعریف شده و تعیین شده فیلمفارسی گام بر داشته و مراحل سلبریتی شدن را به جهت تاثیر گذاری و تغییر سبک زندگی اسلامی-ایرانی طی می نمودند.



اما سلبریتی شدن تنها محدود به مُدل نظام لیبرالیسم و در صورت وضعیت الگوهایی همچون مِریلین مونرو نبود و با رشد نظام کمونیسم در ریشه های ادبی کم کم ستاره های هنری این جریان هم ظهور پیدا کرد. با این تفاوت که آن ها از ظاهری متفکر گونه برخوردار و بیشتر در ادبیات و موسیقی فعال بودند و از این جهت بود که ظاهر نخبه گرایانه این نظام ستاره سازی به نوعی در تقابل با جهان سرمایه داری غرب قرار گرفت. نظام ستاره سازی جدید که با ژستی منوالفکرانه به جهان عرضه می گشت و تافته جدابافته ای عموما کنج نشین از اینگونه سلبریتی ها ارایه می داد که اساسا نمی توانستند از کارکرد ستاره های غربی در تغییر فرهنگ عمومی جوامع برخوردار شوند.



تاسیس نظام جمهوری اسلامی در ایران سبب شد تا مدل فیلمفارسی مورد برائت عمومی قرار گیرد و پیگیری رویکرد لیبرالی در شیوه سلبریتی شدن با الگوهایی همچون مِریلین مونرو عملا مخاطب پسند نباشد و امکان بروز علنی نداشته باشد و از این جهت بود که نظام ستاره سازی در ایران به سمت تلفیقی از دو مکتب لیبرالیستی و سوسیالیستی گام برداشت و ستاره هایی جدید با ظاهری نخبه گرا و البته باطنی به شدت عوام زده را به جامعه معرفی نمود. ستاره هایی که با حداقل سواد علمی و معلومات، به راحتی می توانستند ژست روشنفکری به خود گرفته و سعی نمایند تا به تغییر الگوهای رفتاری جامعه مبتنی بر داشته های عموما تلقین شده و یا کپی برداری شده از غرب مبادرت ورزند و این امر را از طریق آموزش و هم نشینی به سایر نسل های هنری نیز منتقل سازند.



البته در فرایند سلبریتی شدن در دوران پس از انقلاب نباید از عملکرد نامناسب مدیریت مرموز فرهنگی در دهه ۱۳۶۰ هجری شمسی غافل شد. مدیریتی که سعی می نمود تا با تلفیق دو مکتب لیبرالیستی و سوسیالیستی و بزک آن با آرمان های نظام جمهوری اسلامی، نوعی از التقاط سیاه را در پیکره مدیریتی خود دنبال نموده و از این جهت عموم ساختارهای فرهنگی کشور را بر بقایای بجامانده از رژیم پهلوی و تنها با تغییر عناوین آن باز تولید نمود و اینگونه بود که در پرتو چنین مدیریتی هویت مخدوش هنری در ایران پس از انقلاب به ظهور طیفی از سلبریتی های کم سواد و البته با ظاهری روشنفکرانه منجر گردید که به راحتی می توانستند در دو مکان، دو اظهار نظر متفاوت بکند و در عین حال حتی متوجه جملات خود نشوند و واقعا کوچکترین احساس تناقض هم نکند!



 ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحسین شده ترین فیلم های جهان توسط منتقدان و جشنواره ها/ حضور قابل توجه فیلمسازان اول و دوم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در سال ۲۰۱۹ شاهد تولید و اکران فیلم های بسیاری در سطح سینمای جهان بودیم که منتقدان زیادی در رابطه با آن ها قلم زدند و به این ترتیب این آثار به عنوان مطرح ترین فیلم های سینمایی سال گذشته معرفی شدند؛ علاوه بر این بسیاری از این آثار توانستند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشانند و موفقیت تجاری زیادی را نیز نصیب تهیه کنندگان شان نمایند.

علی ناصری: به گزارش سینماپرس هر سال پس از برگزاری مراسم آکادمی اسکار به نوعی یک سال سینمایی در جهان به پایان می رسد و با در نظر گرفتن جشن ها، جشنواره ها و امتیاز منتقدان می توان به لیستی از بهترین فیلم های سینمایی سال در جهان دست یافت.

در لیستی که توسط خبرگزاری سینماپرس منتشر می شود ۲۷ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ که مصادف با سال ۱۳۹۸ بوده اند معرفی می گردد. لازم به ذکر است اسامی عنوان شده در این لیست بر اساس امتیاز منتقدان و جوایزی است که این فیلم ها توانسته اند کسب کنند و هیچ گونه اعمال سلیقه ای از سوی نگارنده در این لیست وجود ندارد و هیچ گونه نگاه محتوایی و ساختاری از سوی نگارنده بر این فیلم ها در این نوشته اعمال نشده است و فیلم ها به ترتیب خاصی در این یادداشت آورده نشده اند.

لازم به توضیح است در بخش اول و دوم این گزارش فیلم‌ های سینمایی «انگل»، «ما»، «نیمه تابستان»، «زنان کوچک»، «رختشوی‌خانه»، «داستان ازدواج»، «قد دراز»، «پرتره بانویی در آتش»، «چاقوکشی»، «ایرلندی»، «یادگاری»، «روزی روزگاری هالیوود»، «فورد در برابر فراری»، «سرزمین عسل»، «حیات والا»، «درد و افتخار»، «وداع» و «پرندگان مهاجر» معرفی شدند و در بخش نهایی ۹ فیلم دیگر از برترین آثار سال ۲۰۱۹ خدمت خوانندگان گرامی سینماپرس معرفی می‌شوند.

*****************

۱۹- جوکر (Joker)

تاد فیلیپس کارگردان آمریکایی هالیوود که پیش از این فیلم‌های کمدی مطرحی چون «Hangover» را کارگردانی کرده در سال گذشته با فیلم سینمایی «جوکر» توانست یکی از شیر طلای ونیز یکی از مهم‌ترین و معتبرترین جوایز سینمایی جهان را از آن خود کند. «جوکر» در فصل جوایز نیز جوایز بسیاری کسب کرد و خواکین فینیکس بازیگر نقش اصلی آن موفق شد جایزه بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب و اسکار را از آن خود کند. بسیاری از منتقدان بازی فینیکس را نقطه قوت «جوکر» می‌دانند.

در خلاصه داستان «جوکر» آمده است: داستان آرتور فلک را روایت می‌کند که دلقک یک سیرک و یک کمدین شکست خورده است و اتفاقاتی باعت می‌شود که او تبدیل به آدمی بی‌رحم و ترسناک شود و…

فیل دی سملین منتقد «تایم اوت» در نقدی بر فیلم «جوکر» به تحسین این فیلم پرداخت و نوشت: بازی واکین فینکس در نقش فردی که در پروسه‌ تبدیل شدن به یک شخصیت منفی است بی‌نظیر بوده.

دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر نیز در نقدی بر «جوکر» نوشت: فیلم به خوبی به دنیای ابرقهرمانی متصل است و از طرفی ارتباط خود با بتمن را قطع کرده، به همین دلیل مخاطبانی که علاقه‌ای به دنبال کردن قصه‌های دنباله‌دار هالیوود ندارند نیز از دیدن «جوکر» لذت می‌برند. فیلم مسیر باورپذیری را برای یک غریبه تنها که به یک قاتل دیوانه تبدیل می‌شود ترسیم کرده است.

«جوکر» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۶۸ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۵۹ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. همچنین کاربران IMDB به جدیدترین فیلم تاد فیلیپس امتیاز ۸.۶ از ۱۰ و کاربران گوگل امتیاز ۹۲ از ۱۰۰ را داده‌اند.

۲۰- طعمه (Bait)

فیلم سینمایی «طعمه» اولین فیلم بلند ۱۶ میلی‌متری مارک جنکین بریتانیایی است که ساخت مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند و کوتاه را در کارنامه دارد. روایت جدیدترین اثر این کارگردان بر تنش‌ها میان ماهیگیران محلی و توریست‌ها و تازه‌واردانی که باعث تغییر بافت محلی یک دهکده شده‌اند متمرکز است.

فیلم سیاه و سفید «طعمه» به عقیده منتقدان سایت اند ساوند اثری است درخشان و بدیع که لیاقت قرار گرفتن میان ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ را دارد.

فیلم سینمایی «طعمه» از سایت روتن توماتوز امتیاز کامل ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۴ از ۱۰۰ را دریافت کرد. این فیلم سینمایی از سایت IMDB امتیاز ۷.۲ از ۱۰ و از کاربران گوگل امتیاز ۷۸ از ۱۰۰ را دریافت کرده است.

۲۱- الماس‌های تراش نخورده (Uncut gems)

برادران سفدی امسال با فیلم سینمایی «الماس‌های تراش نخورده» توجه منتقدان جهان را به خود جلب کردند و با وجود اینکه در جشن و جشنواره خاصی شرکت نکردند فیلمشان در بسیاری از لیست‌های برترین آثار سال ۲۰۱۹ به چشم می‌خورد.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «الماس‌های تراش نخورده» آمده است: یک جواهرفروش نیویورکی در مخمصه گرفتار می‌شود و حالا باید وضعیت خانوادگی، شغلی و اجتماعی خود را سر و سامان دهد…

اریک کان منتقد «ایندی وایر» در نقدی بر «الماس‌های تراش نخورده» به تحسین این فیلم پرداخت و نوشت: اگر «الماس‌های تراش نخورده» شخصیت‌ها را فریادزنان، سردرگم و خواستار شفافیت در بی‌نظمی‌های موجود در روتین پرجنب و جوش یک مرد باقی می‌گذارد، تمامی آن‌ها در مقام دستاوردی آرمانی که کاملا تحت کنترل است و به شکل خالصانه‌ای دقیق است صحبت می‌کنند.

رودریگو پرز منتقد «پلی لیست» در نقد بر فیلم «الماس‌های تراش نخورده» نوشته است: «الماس‌های تراش نخورده» تجربه یک سواری دیوانه‌وار است که توقفی ندارد و تا جایی که امکان دارد احساسات مخاطبانش را به کار می‌گیرد.

«الماس‌های تراش نخورده» از سایت راتن توماتوز توانست امتیاز ۹۲ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران IMDB امتیاز ۷.۷ از ۱۰ و از کاربران گوگل امتیاز ۷۱ از ۱۰۰ را دریافت کرده است.

۲۲- آتلانتیک (Atlantics)

ماتی دیوپ کارگردان سنگالی یکی دیگر از بانوان سینماگر است که یکی از بهترین آثار سال ۲۰۱۹ را ساخته و اکران کرده است. فیلم سینمایی «آتلانتیک» به کارگردانی دیوپ برای اولین بار در جشنواره فیلم کن اکران شد و در این جشنواره با استقبال بسیار خوبی روبرو شد که در نهایت این فیلم توانست جایزه بزرگ کن را از آن خود کند.

«آتلانتیک» نماینده کشور سنگال در آکادمی اسکار بود که به جمع ۱۰ نامزد نهایی این آکادمی نیز راه یافت.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «آتلانتیک» آمده است: در سواحل داکار در ساحل اقیانوس اطلس، برج مدرنی در حال ساخت است و کارگرهای ساختمانی این برج چند ماهی است حقوق نگرفته‌اند و حالا برای رسیدن به آینده‌ای بهتر تصمیم آن دارند شبانه از راه دریا از کشور فرار کنند، اما ماجرا به همین سادگی‌ها نیست. سلیمان، کارگر ساختمانی، دل در گروی آدا دارد، اما آدا نامزد فرد دیگری است، آدا بسیار نگران سلیمان است، زیرا منتظر خبرهایی از سرنوشت وی در آستانه عروسی خود است که در روز عروسی خود…

جی وایسبرگ منتقد ورایتی در نقدی به تحسین «آتلانتیک» پرداخته و نوشته: نتیجه‌ی نهایی شاید در تمام لحظات رضایت‌بخش نباشد ولی فیلمساز به خوبی توانسته سفر قهرمانش به دنیای بزرگسالان و تکیه زدن بر زنان قوی و مستقل اطرافش را نشان دهد. دیوپ و اولیویر دومانگل که در نوشتن فیلم با او همکاری کرده، به اندازه‌ی کافی اختلاف طبقاتی گسترده‌ی این کشور را در چارچوب اجتماعی به خوبی نمایش می‌دهند.

پیتر برادشاو منتقد گاردین نیز در نقدی بر «آتلانتیک» نوشت: «آتلانتیک» شاید بی‌نقص نباشد، اما تلاش دیوپ برای خروج از فضای رئال در اینگونه داستان‌ها را در حالیکه فیلم به سمت داستانی جادویی و کلیشه‌ای نرفته تحسین می‌کنم.

«آتلانتیک» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۶ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. این فیلم سینمایی از کاربران IMDB امتیاز ۶.۸ از ۱۰ و از کاربران گوگل امتیاز ۷۷ از ۱۰۰ را دریافت کرده است.

۲۳- بینوایان (Les Miserables)

لاج لی کارگردان جوان فرانسوی در اولین تجربه سینمایی خود با فیلم سینمایی «بینوایان» به جشنواره فیلم کن رفت و در اولین اکران این فیلم با تحسین منتقدان روبرو شد.

«بینوایان» توانست در جشنواره فیلم کن جایزه بزرگ هیأت داوران را از آن خود کند و همچنین این فیلم به عنوان نماینده فرانسه در آکادمی اسکار به جمع پنج نامزد نهایی اسکار بین‌المللی راه یافت.

در خلاصه داستان «بینوایان» آمده است: استفان به تیم مبارزه با جرایم در شهر مونفرمی می پیوندد و در آنجا متوجه تنش هایی بین بعضی گروه ها می شود.

گای لاج منتقد ورایتی در نقدی به تحسین «بینوایان» پرداخته و درباره این فیلم نوشته: انرژی موجود در فیلم «بینوایان» گاه برای مخاطب یادآور آثار اخیر و انتقادی اسپایک لی است که در آن ساختار قدرت روزانه بررسی و تا حد فروپاشی برده می‌شود.

جو مورگنسترن منتقد «وال استریت ژورنال» نیز در نقدی به تحسین فیلم لاج لی پرداخته و نوشته است: این فیلم به مرور زمان جذب کننده، تهذیب کننده، ترسناک و برخی اوقات هم خنده‌دار می‌شود. این فیلم به طرزی باورنکردنی، جو و هیجان حاکم بر یک گروه چند دسته و چند قومیتی را نشان می‌دهد؛ کسانی که خشمشان علیه بی‌عدالتی و غفلت، آن‌ها را کنار یکدیگر جمع کرده که هدفی مشترک را دنبال می‌کنند.

«بینوایان» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۴ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۸ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. این فیلم سینمایی از سایت IMDB امتیاز ۷.۷ از ۱۰ و از گوگل امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ را دریافت کرده است.

۲۴- دو پاپ (The Two popes)

فرناندو میرلس کارگردان مطرح برزیلی که فیلم سینمایی «شهر خدا» به کارگردانی او یکی از شاهکارهای قرن ۲۱ به حساب می‌آید امسال با فیلم سینمایی «دو پاپ» توانست توجهات را بار دیگر به خود جلب کند.

«دو پاپ» در فصل جوایز در بسیاری از جشن‌ها نامزد دریافت جوایز اصلی بود و در آکادمی اسکار و گلدن گلوب نیز با وجود اینکه هیچ یک از جوایز اصلی را نتوانست از آن خود کند در بین فیلم‌های مدعی نامش دیده می‌شد.

در خلاصه داستان «دو پاپ» امده است: در پشت دیوارهای واتیکان، پاپ بندیکت محافظه کار و پاپ فرانسیس، باید یک زمینه مشترک پیدا کنند تا به یک الگوی جدید برای کلیسای کاتولیک برسند.

مایک لاسل منتقد «سانفرانسیسکو کرونیکل» در نقدی بر فیلم سینمایی «دو پاپ» به تحسین این فیلم پرداخته و نوشته است: می‌توان انتظار داشت که هرکسی که فیلم «دو پاپ» را تماشا کند، قطعا از دیدن بحث و جدل که بین این دو فرد که تمایلات و دیدگاه‌های مختلفی به زندگی و دنیا دارند، غرق در لذت می‌شود.

پیتر برادشاو منتقد گاردین نیز در نقدی به تحسین بازی بازیگران این فیلم سینمایی پرداخته و نوشته است: زوج آنتونی هاپکینز و جاناتان پرایس در «دو پاپ»، اثری خنده‌دار، گاه تندرو و احساسی فرناندو میرلس، در اوج توانایی بازیگری‌شان قرار دارند.

«دو پاپ» از سایت روتن توماتوز امتیاز ۸۹ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. کاربران سایت IMDB به جدیدترین اثر سینمایی فرناندو میرلس امتیاز ۷.۶ از ۱۰ و کاربران گوگل به این فیلم امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ را داده‌اند.

۲۵- ۱۹۱۷

«۱۹۱۷» را می‌توان تحسین شده‌ترین فیلم جنگی سال ۲۰۱۹ دانست که به کارگردانی سام مندس ساخته شده است. سام مندس که پیش از این با فیلم‌های «زیبایی آمریکایی»، «جاده‌ای به سوی تباهی» و «اسکای فال» خود را به عنوان کارگردانی بزرگ معرفی کرده است امسال با «۱۹۱۷» باز هم توجهات را به خود جلب کرد. بسیاری از منتقدان «۱۹۱۷» را مستحق اسکار بهترین فیلم دانسته‌اند و البته این فیلم در مراسم گلدن گلوب نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم درام و کارگردانی شد. مندس پیش از این با فیلم «زیبایی آمریکایی» موفق به کسب جایزه اسکار شده است.

در خلاصه داستان «۱۹۱۷» آمده است: دو سرباز جوان بریتانیایی مأموریت دارند از مناطق تحت نفوذ دشمن عبور کرده و پیام توقف حمله‌ای را منتقل کنند که ممکن است به مرگ هزاران سرباز منجر شود.

تاد مک کارتی منتقد «هالیوود ریپورتر» در نقدی به تحسین «۱۹۱۷» پرداخت و نوشت: حتی اگر این نکته را هم قبول کنیم که فیلم در بیشتر لحظات خود داستان و مضمونی تکراری را روایت می‌کند، همچنان باید اعتراف کرد که سبک ارائه آن بسیار دقیق، متمرکز و مدیریت شده است که اثری رویاگونه را به مخاطب جلوه‌گر می‌کند. از این فیلم به بعد وقتی صحبت از آثار سینمایی و فیلم‌برداری مهم تاریخ بشود، فیلم « ۱۹۱۷۱۹۱۷ » قطعا همیشه در صدر لیست خواهد بود.

جیمز براردینلی منتقد «ریل ویوز» نیز به تحسین «۱۹۱۷» پرداخته و در بخشی از نقدش نوشته: به جرأت این فیلم یکی از تجربه‌های به یاد ماندنی سال خواهد بود. «۱۹۱۷» از سایت روتن توماتوز امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۸ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. «۱۹۱۷» را می‌توان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های IMDB در سال گذشته دانست که توانست از این سایت امتیاز ۸.۵ از ۱۰ را بگیرد و کاربران گوگل نیز به جدیدترین اثر مندس امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ را دادند.

۲۶- فانوس دریایی (The Lighthouse)

«فانوس دریایی» دومین فیلم سینمایی رابرت ایگرز است که علاوه بر عدم حضورش در جشنواره‌های معتبر دنیا با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان سینمایی روبرو شد.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «فانوس دریایی» آمده است: داستان فیلم در مورد دو نگهبان فانوس دریایی‌ در جزیره ای اسرار آمیز در کشور انگلستان و در دهه ۱۹۸۰ میلادی است که به مدت چهار هفته باید به عنوان نگهبان در این فانوس دریایی حضور داشته باشند.

پیتر برادشاو منتقد گاردین در نقدی به تحسین «فانوس دریایی» پرداخته و نوشته است: تعداد فیلم‌هایی که می‌توانند هم شما را بترسانند و هم جذب خود بکنند بسیار کم است. درست مثل نور خود یک فانوس دریایی، این فیلم هم جذاب است و هم خطرناک.

پیتر تراورس منتقد رولینگ استون در نقدی به تحسین بازی بازیگران «فانوس دریایی» پرداخته و نوشته است: این فیلم با هر نقطه ضعفی که به آن اشاره شود، با نقش آفرینی قدرتمند بازیگرانش به اوج شکوه رسیده است. باید اعتراف کرد که دفو یک نعمت الهی است و پتینسون نیز نقش خودش را در درجات مختلفی از احساسات به شکل کاملی اجرا کرده است.

منتقدان سایت روتن توماتوز به فیلم سینمایی «فانوس دریایی» امتیاز ۹۰ و منتقدان متاکریتیک به این فیلم امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ را داده‌اند. همچنین کاربران IMDB به فیلم جدیدی ایگرز امتیاز ۷.۷ از ۱۰ و کاربران گوگل به این فیلم امتیاز ۸۲ از ۱۰۰ را داده‌اند.

۲۷- آخرین مرد سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو (The last blackman in San Francisco)

جو تالبوت با اولین فیلم سینمایی‌اش موفق شد خود را به عنوان یک استعداد بزرگ در سینمای آمریکا معرفی کند. «آخرین مرد سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو» با اولین اکرانش در جشنواره فیلم ساندنس توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند و بسیاری از مخاطبان و منتقدان سینمایی به تحسین این فیلم پرداختند.

در خلاصه داستان «آخرین مرد سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو» آمده است: یک مرد جوان در یک شهر که حسابی نسبت به قبل تغییر کرده به دنبال بازپس‌گیری یک خانه قدیمی می‌رود…

گریگوری الوود منتقد «پلی لیست» در یادداشتی به تحسین فیلم تالبوت پرداخته و نوشته است: عوامل سازنده این فیلم به قدری در کارشان قوی هستند و کارگردانی انقدر خوب است که تقریبا سخت است باور کنیم این اولین فیلم سینمایی تالبوت به عنوان کارگردان است

بیلگ ابیری منتقد «نیویورک مگزین» نیز در نقدی بر «آخرین مرد سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو» نوشت: این فیلمی از تغییر حالات و گاهی اوقات روایات متناقض است. همان قدر که به توهم می‌پردازد، از اصالیت نیز می‌گوید و همان قدر که فیلمی درباره دوستی است درباره تنهایی است.

«آخرین مرد سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۳ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. این فیلم سینمایی از کاربران سایت IMDB نیز امتیاز ۷.۴ از ۱۰ و از کاربران گوگل امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ را دریافت کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی فقط یک صنف کمک شهرداری تهران را دریافت می کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در پی عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما طی سال های اخیر و عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای این نهاد که موجب خشم، انتقاد و اعتراض بسیار گسترده از سوی اهالی سینما که این روزها در بحران کرونا همگی بیکار و خانه نشین شده اند، به تازگی ابعاد تازه ای از گسترش بی عدالتی و نابرابری در دولت اعتدال شکل گرفته به نحوی که شنیده می شود شهردار تهران هم در پی رفتار مدیران سینمایی، تنها یک صنف سینمایی را به رسمیت شناخته و برای یکایک اعضای این صنف کارت های خرید ۵۰۰ هزار تومانی از فروشگاه های شهروند در نظر گرفته است!

به گزارش سینماپرس کانون کارگردانان سینمای ایران تنها صنفی است که شهرداری تهران برای یکایک اعضای آن کارت های خرید ۵۰۰ هزار تومانی از فروشگاه های شهروند را در نظر گرفته و این در حالی است که بسیاری از اعضای این کانون جزو متمولان سینمای کشور محسوب می شوند!

سوأل اینجا است که چرا هیچ یک از مسئولان در پی آن نیستند تا به صورت عادلانه، یکسان و برابر با تمامی صنوف سینمایی برخورد داشته باشند و همه آن ها را به یک چشم ببینند!؟ آیا صنف های ضعیف تر محتاج چنین هدایایی هستند یا صنوفی مانند کارگردانان و بازیگران؟

امید است شهردار تهران تدبیری جدی اتخاذ کرده و برای یکایک اهالی سینما که این روزها در بدترین شرایط معیشتی روزگار می گذرانند چنین هدایایی در نظر بگیرند چرا که همین میزان اندک می تواند بخشی از بحران به وجود آمده در زندگی اهالی سینما را التیام بخشد.

لازم به ذکر است کانون کارگردانان سینمای ایران به تازگی پیامی به شرح ذیل برای اعضای خود ارسال کرده است:

اعضای محترم کانون کارگردانان سینمای ایران

با سلام و احترام همانگونه که مستحضرید امسال از طرف سازمان سینمائی مبلغ پانصد هزار تومان تنها برای صد نفر از اعضای کانون اختصاص یافت ولی از آنجا که ما به دلیل شرایط حاد کرونائی اعتقاد به پرداخت هدیه به همه اعضای کانون داریم از دریافت این مبلغ تا اختصاص به همه اعضای محترم کانون کارگردانان امتناع کردیم. تا این لحظه هم متاسفانه هیچ ترتیب اثری از طرف سازمان سینمائی و هیات مدیره خانه سینما در این‌خصوص داده نشد.

با این وجود خوشحالیم که به اطلاع برسانیم با پی گیری های شورای مرکزی کانون توانستیم هدیه ای به همان مبلغ پانصدهزار تومان و به صورت بن شهروند برای همه اعضای کانون کارگردانان تهیه کنیم که اهدائی شهرداری تهران به کانون کارگردانان سینمای ایران است.

۱ـ محل توزیع خانه سینما ۲ در خیابان وصال می باشد

زمان: چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۱۴

۲ـ لطفا هنگام حضور کپی کارت ملی خود را به همراه داشته باشید و در صورت اعزام نماینده کپی کارت ملی را هم ارسال فرمایید.

۳ـ  توزیع هدایا در روز چهارشنبه با رعایت کامل اصول بهداشتی به منظور به حداقل رساندن خطر ابتلا به هرگونه ویروس و بیماری خواهد بود.

۴- از بزرگوارانی که خواهان اهدای هدیه خود به نیازمندان کانون و یا خانواده درگذشتگان کانون هستند تقاضا می شود ضمن ارسال تصویر کارت ملی خود در واتس آپ، این موضوع را به اطلاع خانم سوداگری برسانند.

۵ـ به غیر از هدیه فوق، کانون کارگردانان سینمای ایران برای اعضای خود هدایا، برنامه و امکاناتی در نظر گرفته که بزودی اطلاع رسانی خواهد شد.

با آرزوی سلامت

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعضای صنوف «خانه سینما» خواستار «بیمه بیکاری» شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیش از ۱۳۰۰ نفر از اعضای صنوف مختلف زیرمجموعه خانه سینما، در نامه‌ای خطاب به روسای صنوف، خواستار بهره‌مندی از حقوق بیکاری شدند

به گزارش سینماپرس، اعضای خانه سینما در بیانیه ای از راه اندازی پویشی برای بهره مندی از حقوق بیکاری خبر دادند.

در این بیانیه آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

روسای محترم صنوف خانه سینما

با عرض سلام و خسته نباشید

إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ قَدْ أَنَارَ سَبِیلَ الْحَقِّ وَ أَوْضَحَ طُرُقَهُ

خدای تعالی حق را روشن ساخته و راه‌های آن‌ را آشکار کرد. مراتب سپاسگزاری را از تمامی بزرگان، اساتید و پیشکسوتانی که در این پویش ما را همراهی کردند به جا می‌آوریم. خوشحالیم حق طلبی در شرایط سخت و بحرانی کنونی که بیش از ۷۰ روز بیکاری ما اهالی سینما می‌گذرد، باعث همدلی و اتحاد با یکدیگر نیز شده است. خدا را شاکریم بعد از امضای بیش از ۱۳۰۰ اعضای خانه سینما برای دریافت حقوق بیکاری، این پویش باعث تعهد و یکدلی اعضا خانه شد.

سپاسگزاریم از روسأی صنوف محترم خانه سینما علی‌الخصوص ۱۸ صنفی که مسئولانه و مقتدرانه در راستای مطالبه اعضا، نامه‌ای تنظیم و ارائه کردند، پس آن از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی؛ سپاسگزاریم که این نامه را پاسخگو بودند و امید را به اهالی خانه بازگرداندند، همچنین از هیات مدیره خانه سینما سپاسگزاریم که جهت تعلق این کمک‌ها بی‌وقفه تلاش کردند.

اما قابل ذکر است که این روزهای سخت، ویروس کرونا برای همه اهالی سینما برابر است، در شرایط کنونی همه با هم هفتاد روز بیکار در خانه مانده‌ایم. پس خواهشمندیم برای احقاق حق اهالی این خانه لطفا حداقل به ۸۰ درصد اعضای خانه سینما این حقوق تعلق گیرد تا بتواند بخش کوچکی از صدمات اعضا و خانواده شریفشان را جبران کند.

برای پیگیری قانونی و احقاق حق‌طلب شده از سوی اعضا خواهشمندیم، جهت همراهی دوباره اعضا بدنه، با اتحاد و تنظیم نامه جدید برای درخواست حقوق بیکاری کرونا برای تمام اعضا صنوف کارگری خانه سینما سریعا اقدام کنید و آگاه باشید که تمام اعضا امروز به اتحاد و همبستگی صنوف نیازمندند تا این رخداد مهم و تاریخی رقم بخورد. لازم به ذکر است، مطالبه اعضا از صنف و خانه سینما طبق اساسنامه قانونی و اولویتمند است.

پیشاپیش از زحمات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، رییس سازمان سینمایی، سازمان بیمه تامین اجتماعی، هیئت مدیره خانه سینما و در نهایت روسأی باغیرت و مسئول صنوف خانه سینما و قدردان هستیم.

جمعی از اعضا خانه سینما و امضاکنندگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تایید مرگ «عرفان خان» به سبب عفونت شدید روده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عرفان خان هنرپیشه بالیوودی که سابقه هالیوودی فیلم‌های «میلیونر زاغه‌نشین» «زندگی پی» و «دنیای ژوراسیک» را در کارنامه هنری خود داشت، در ۵۳ سالگی در بمبئی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، به نقل از گاردین، «عرفان خان» هنرپیشه هندی که موفقیتی چشمگیر در هردو سینمای بالیوود و هالیوود کسب کرد، دیشب در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کوکیلابِن بمبئی درگذشت.  

عرفان خان که از بیماری عفونت شدید روده بزرگ رنج می‌برد، در ۵۳ سالگی درگذشت. سال ۲۰۱۸ پزشکان بیماری تومور عصبی و غدد درون ریز را در او تشخیص دادند. پس از بهبودی اولیه او حتی توانست خود را به فیلمبرداری فیلم «Angrezi Medium»(رسانه انگلیسی) برساند. این فیلم که آخرین فعالیت سینمایی او بود، انتشارش در ماه مارس به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

او در ۵ مارس ۲۰۱۸ از طریق حساب توییتر خود اعلام کرد که به یک نوع بیماری نادر مبتلا شده‌ است. وی در توییتر نوشت: «زندگی من در ۱۵ روز گذشته به داستانی پر از تعلیق تبدیل شده‌ است. فکر نمی‌کردم در جستجوی داستان‌های نادر، یک بیماری نادر پیدا کنم.» وی از هوادارانش خواست دربارهٔ بیماری او گمانه‌زنی نکنند و اجازه دهند تا خودش پس از اعلام نتیجه تشخیص پزشکان ماجرا را با آن‌ها در میان بگذارد.

عرفان خان که در بین مخاطبان انگلیسی زبان به عنوان «بازرس پلیس» در «میلیونر زاغه‌نشین» مشهور بود، همچنین یکی از هنرپیشه‌های اصلی بالیوود بود و در فیلم‌های شاخص بالیوودی همچون «حیدر» و «مدرسه هندی» خوش درخشید.

عرفان خان با نام کامل  «صاحب زاده ایرفان علی خان»  در سال ۱۹۶۶ در جیپور متولد شد. او فرزند یک فروشنده لاستیک بود و پس از ناکامی در کریکت، به مدرسه نمایش رفت.

عرفان خان یکی از پرکارترین هنرپیشگان بالیوود بود. در ادامه بخشی از آثار سینمایی او را ملاحظه خواهید کرد:

سلام بمبئی-۱۹۸۸، دید-۱۹۹۰، مرگ یک دکتر-۱۹۹۰، اشتباه-۲۰۰۱، جنگجو-۲۰۰۱، گناه-۲۰۰۲، لباس سیاه-۲۰۰۲، حاصل-۲۰۰۳، مقبول-۲۰۰۳، مه-۲۰۰۳، پیاده‌رو-۲۰۰۳، آن-۲۰۰۴، سایه‌های زمان-۲۰۰۵، بیماری-۲۰۰۵، چهره-۲۰۰۵
هفت و نیم دور-۲۰۰۵، شکلات-۲۰۰۵، چی می‌شد اگه-۲۰۰۶، جاده مرگ-۲۰۰۶، سرباز-۲۰۰۶، قاتل-۲۰۰۶، نام خانوادگی-۲۰۰۶، آسمان ما-۲۰۰۷، زندگی در مترو-۲۰۰۷، قسمت-۲۰۰۷، دارجلینگ محدود-۲۰۰۷، قلب قدرتمند- ۲۰۰۷، یک‌شنبه-۲۰۰۸، بمبئی زندگی من-۲۰۰۸، چهار دیوانه-۲۰۰۸، چمکو-۲۰۰۸، قلب کبدی-۲۰۰۸، میلیونر زاغه‌نشین(هالیوود) -۲۰۰۸، نیویورک، دوست دارم-۲۰۰۸، نیویورک-۲۰۰۹، بیلوی آرایشگر-۲۰۰۹، کارخانه اسید-۲۰۰۹، هیس-۲۰۱۰، ناک اوت-۲۰۱۰، راست یا دروغ-۲۰۱۰، ۷ قتل بخشش-۲۰۱۱، زندگی این سال-۲۰۱۱، متشکرم-۲۰۱۱
پان سینگ تومار-۲۰۱۲، مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز-۲۰۱۲، زندگی پی(هالیوود) -۲۰۱۲، ظرف نهار-۲۰۱۳، استاد، همسر و گنگستر بازمی‌گردند-۲۰۱۳، دی-دی-۲۰۱۳، حیدر-۲۰۱۴، ولگرد-۲۰۱۴، غیاسا-۲۰۱۵، شمشیر-۲۰۱۵، احساس-۲۰۱۵
پیکو-۲۰۱۵، دنیای ژوراسیک(هالیوود) -۲۰۱۵، دوزخ-۲۰۱۶، خیمه‌شب‌باز-۲۰۱۶، کتاب جنگل-۲۰۱۶، بدون تخت گل رز-۲۰۱۷، آواز عقرب‌ها-۲۰۱۷، مدرسه هندی-۲۰۱۷، تقریبا مجرد-۲۰۱۷، باج‌گیری-۲۰۱۸، پازل-۲۰۱۸، کاروان-۲۰۱۸

مشاهده خبر از سایت منبع