سینماپرس: افشین پیروانی فوتبالیست پیشکسوت شامگاه سهشنبه ۱۶ اردیبهشت مهمان برنامه «شبگرد» میشود.
به گزارش سینماپرس، «شبگرد» امشب ۱۶ اردیبهشت میزبان افشین پیروانی بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس و مربی فوتبال میشود تا درباره مفهوم الگوسازی، قهرمان پروری و اسطورهسازی با محمد سلوکی گفتگویی خودمانی داشته باشد.
«شبگرد» قرار است با فضایی شبانگاهی و آرام را در ساعات پایانی شب برای مخاطبان خود فراهم آورد و در این میان میزبان چهرههای مختلف عرصههایی نظیر فرهنگ و هنر، ورزش، سیاست و اجتماع و … خواهد بود.
محوریت این برنامه گفتگو پیرامون فضای جهان پیشرو و سیر در حال و هوای شبانه به همراه قدری تصویرسازی ذهنی است و سعی میشود ایام پیشرو و پس از کرونا که به نظر میرسد مسائل اندکی تغییر شکل یابند همراه با بینندگان ترسیم شود. در این راستا از فضاسازیهای نو متناسب با ایام ماه مبارک رمضان در این برنامه استفاده میشود.
«شبگرد» کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیهکنندگی و اجرای محمد سلوکی که از هر شب ساعت ۱۲ بامداد به صورت زنده از شبکه دو سیما روانه آنتن میشود.
سینماپرس: دبیر بخش داستان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب با اعلام خبر آغاز پژوهش رمانی با موضوع پیادهروی اربعین بیان کرد: راه نوشتن و بهکارگیری خلاقیت در فرم برای نویسندگان جوان به هیچوجه بسته نیست و جشنواره شعر و داستان انقلاب این فرصت را فراهم میکند.
به گزارش سینماپرس، حسینعلی جعفری دبیر بخش داستان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب درباره روند پیشبرد این رویداد بیان کرد: به دلیل درگیری با ویروس کرونا زمان دریافت آثار تا ۳۱ اردیبهشتماه تمدید شده است و بعد از آن جلسات انتخاب و داوری برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به ادغام جشنواره شعر و داستان انقلاب از دوره گذشته تاکنون و نتایج آن افزود: این ادغام از نظر اقتصادی با توجه به شرایط و بودجه موجود مناسبتر است، اما اساساً جشنوارهها هرچه تخصصیتر برگزار شوند، خروجی بهتری خواهند داشت. حتی در خود بخش داستان هم میتوان داستان کوتاه و رمان را به طور جداگانه در قالب جشنواره یا مسابقه ادبی در نظر گرفت. در این صورت احتمال این که یک رشته تحت الشعاع دیگری قرار بگیرد، از بین میرود.
جعفری با اشاره به سابقه حضورش در جشنواره شعر و داستان انقلاب عنوان کرد: پیش از این یک دوره در این جشنواره شرکت کردم و رتبه سوم داستان کوتاه را به دست آوردم. داستانی که اتفاقا به سرعت آن را نوشته بودم و ایدهاش به یکباره به ذهنم رسید. در سالهای بعد با انتشارات سوره مهر و حوزه هنری همکاری داشتم.
وی ادامه داد: به نظر میرسد جشنوارهها باید ارتباط خود را با برگزیدگان و شرکتکنندگان با استعداد به طور مستمر حفظ کنند تا آنها به مرور خود به جامعه ادبی معرفی شوند. میتوان فراخوانها و اطلاعیهها را برای آنان به طور جداگانه ارسال کرد و به این نویسندگان بها داد. همچنین از سویی دیگر باید با نویسندگان پیشکسوت تعامل خوب و مستمری داشت و از تجربه آنان بهره برد.
این نویسنده درباره وضعیت داستاننویسی با توجه به نمونههای تاریخ معاصر کشورمان گفت: ایران از گنجینههایی ادبی همچون «شاهنامه فردوسی» و «هزار و یک شب» برخوردار است. فردوسی جدا از این که یک شاعر بزرگ است در داستانپردازی همتا ندارد. اگرچه در حال حاضر فرمها تغییر کردهاند اما میتوان از این پیشینه ادبی بهره برد. نویسندگان جوان در خلاقیت برای رسیدن به فرم به هیچوجه راهشان بسته نیست. نه تقلید صرف از آثار غربی مطلوب است و نه بیتوجهی کامل به آثار شاخص بینالمللی، بلکه میتوان از ویژگیهای مثبت داستانها و رمانهای خارجی وام گرفته و سنت و فرهنگ خود را به آن افزود. از این جهت من هم به رمانهای کلاسیک و هم به آثار ساختارشکنانه علاقه دارم.
وی با تاکید بر لزوم انتقال رویدادهای ادبی به سایر استانها خاطرنشان کرد: پایتختزدگی اصطلاح درستی است که توسط مرحوم زنوزی جلالی به کار برده شد. بردن جشنوارههای فرهنگی و هنری به استانهایی غیر از تهران برای کشف استعدادها و برقراری عدالت موثر است. انقلاب اسلامی ایران یک موضوع فراگیر بوده است و منحصر به تهران نیست، بنابراین رویدادهای مربوط به آن نیز میتواند با برگزاری در شهرهای دیگر به شناخت بیشتر تاریخ آن کمک کند.
وی در پایان از آغاز مرحله تحقیق رمانی درباره «پیاده روی اربعین» و طرح مسائل خاورمیانه در آن خبر داد و گفت: در ایام قرنطینه بخشی از رمان «یثرب» را درباره زندگی حضرت رسول اکرم(ص) پیش بردم. البته جریان نگارش این کتاب از سال ۹۶ آغاز شده است و همچنان ادامهدار است، زیرا حوادث و شخصیتهای بسیاری دارد و باید برای آن زمان زیادی صرف کرد.
آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب ۳۱ اردیبهشتماه اعلام شده است.
گفتنی است، دبیری بخش شعر این جشنواره را علیمحمد مودب برعهده دارد.
سینماپرس: اشرف بروجردی؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و شهرام گیل آبادی؛ مدیرعامل خانه تئاتر چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۷:۳۰مهمان برنامه «در انتهای الوند» میشوند.
به گزارش سینماپرس، به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب برنامه «در انتهای الوند» میزبان اشرف بروجردی؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است و در ادامه نیز شهرام گیل آبادی؛ مدیرعامل خانه تئاتر به اوضاع تئاتر در ایام کرونا میپردازد.
برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» مجلهای تصویری با آیتمهای بسیار متنوع است که میکوشد در مسیر افزایش شور و انگیزه و در راستای افزایش روحیه امید در مخاطبانش گام بردارد و با اجرایی خوش ریتم و پرانرژی طیف گستردهای از بینندگان را جذب خود کند.
این برنامه ضمن تمرکز بر گفتگوهای متنوع و دعوت از صاحبنظران حوزههای گوناگون، تلاش کرده با ضرباهنگی مناسب آیتمهایی جذاب را به نمایش گذارد. مخاطبان «در انتهای الوند» هر روز صبح در جریان مهمترین اخبار فرهنگی-هنری روز قرار میگیرند و شاهد مرور و بررسی داغترین خبرهای ورزشی هستند. تولید برنامههای آموزشی در قالب ویدیوهای کوتاه یک تا دو دقیقهای با موضوعاتی چون نویسندگی، عکاسی، خوشنویسی، آشپزی، حقوقی، باغبانی، فناوری و … از جمله دیگر بخشهای دیدنی این برنامه به شمار میروند.
«در انتهای الوند» کاریست از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیهکنندگی امیرحسین آذر که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن میشود.
سینماپرس: سم ریمی کارگردان فیلم «مرد عنکبوتی» به همراه نویسنده فیلم «یک مکان ساکت» فیلمی مهیج در ژانر علمی تخیلی برای کمپانی سونی خواهند ساخت.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، در یک شرایط رقابتی کمپانی سونی حق ساخت فیلمی بدون عنوان در ژانر علمی تخیلی و مهیج را دریافت کرد که برایان وودز و «اسکات بک» تهیه کننده و نویسنده فیلم سینمایی «یک مکان ساکت» برای نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی آن انتخاب شدند.
آنها از سوی کمپانی تازه تاسیس خود به همراه سم ریمی و زینب عزیزی تهیه کنندگان این پروژه خواهند بود. این فیلم همکاری دوباره ریمی با وودز و ریمی خواهد بود چرا که این دو پیش از این یک قسمت از سریال «۵۰ ایالت وحشت» را به نوشته سم ریمی را کارگردانی کرده بودند.
جزئیات داستان این فیلم سینمایی هنوز اعلام نشده است.
این سومین فیلم از ریمی پروداکشن است که در سال گذشته به استودیو سونی فروخته میشود. آخرین فیلمی ساخته شده توسط این شرکت که فروخته شد «خزیدن» به کارگردانی الکساندرا آژا بود که به پارامونت فروخته شد.
ریمی در مورد این همکاری گفت که افتخار شرکت اوست که با این دو نفر (اسکات بک و برایان وودز) همکاری کند. آنها در تجربه همکاری پیشین همه انتظارات من را بر آورده کردند و ما به داستان درخشان آنها نهایت اطمینان را داریم. از همکاری دوباره با دوستانم در سونی پیکچرز هم خوشحال هستم.
ریمی سابقه کارگردانی سه گانه محبوب «مرد عنکبوتی» را در کارنامه دارد.
وودز و بک در سال ۲۰۱۸ با فیلمنامه اصلی خود در فیلم «یک مکان ساکت» به کارگردانی جان کرانسیسکی که فیلمی منتقد پسند بود و از جنبه تجاری با ۳۴۰ میلیون دلار در گیشه جهانی بسیار مورد استقبال واقع شد بسیار موفق عمل کردند. آخرین فیلمی که این دو در همکاری با یکدیگر ساخته اند، فیلم «تسخیر» محصول سال ۲۰۱۹ است که هر دوی آنها کارگردان و نویسنده بودند.