X

بایگانی اردیبهشت 16, 1399

دفتر سینمایی

«سمفا» پایانی بر انحصار «سینماتیکت»/ عید فطر زمان بازگشایی سینماها اعلام نشد – اخبار سینمای ایران و جهان

مرتضی شایسته پخش‌کننده سینما ضمن اشاره به مأموریت سامانه «سمفا» برای تقسیم سهم سینمادار و پخش‌کننده از گیشه، از پایان انحصار «سینماتیکت» در زمینه فروش بلیت سینما خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مرتضی شایسته پخش‌کننده سینما در گفتگو با مهر درباره نتایج جلسه‌ای که روز گذشته ۱۵ اردیبهشت ماه پخش‌کنندگان سینما با حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی داشتند، ‌ گفت: روز گذشته با نظر کارشناسان قرار شد بعد از بازگشایی سینماها، مرجع بلیتی به نام «سمفا» راه‌اندازی شود. یعنی با این سامانه به محض اینکه تماشاگری بلیتی بخرد، پول بلیت را بین سینماداران و پخش‌کنندگان تقسیم می‌شود.

وی افزود: ضمن اینکه عنوان شد علاوه بر «سینما تیکت» سه سامانه فروش اینترنتی دیگر به میدان بیایند که اپلیکشن «آپ» هم یکی از آن‌هاست.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: تهیه‌کنندگان همیشه اعتراض به این موضوع داشتند که سینماداران پول آن‌ها را از اکران نمی‌دهند به همین دلیل تصمیم بر این شد که سامانه سمفا راه‌اندازی شود البته همه سینماداران پول‌ها را دیر نمی‌دادند برخی از آنها این کار را می‌کردند این باعث شد آقای انتظامی این کار خوب را انجام دهد.

شایسته بیان کرد: من با این طرح بسیار موافق هستم چون در صورتی که مثلا یک فیلم ۱۰۰ میلیون تومان بفروشد بلافاصه ۵۰ میلیون تومان به حساب پخش‌کننده می‌رود پس چرا نباید از این طرح استقبال کنیم. از همین رو بابت راه‌اندازی چنین سامانه‌ای ممنونم.

وی در پایان گفت: البته در این جلسه به طور قطعی عید فطر زمان بازگشایی سینماها اعلام نشد، چون این موضوع بستگی به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت مدیر کل هنرهای تجسمی برای درگذشت فریدون صدیقی


پیام تسلیت مدیر کل هنرهای تجسمی برای درگذشت فریدون صدیقی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیکر سازنده نماد میدان انقلاب به خاک سپرده شد


پیکر سازنده نماد میدان انقلاب به خاک سپرده شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شکراله: مدیران سیاسی کار خانه سینما، ملتزم به قانون اساسی نیستند/ در دولت حسن روحانی شاهد نئولیبرالیسم فرهنگی و سرمایه داری قاطع هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا شکراله فعال سینمایی در پی فرافکنی، حاشیه سازی و تخریب های پی در پی رئیس هیأت مدیره خانه سینما گفت: موضوع و مسأله خانه سینما بسیار فراتر از مسائلی است که در برخی رسانه ها به آن ها اشاره می شود؛ خوشبختانه اهالی سینما روز به روز بیشتر متوجه بیهوده بودن این نهاد می شوند و بسیاری افراد امیدوارند که این خانه بسته شود و نهادی به جای آن تأسیس گردد که دغدغه اش رفع مشکلات رفاهی و معیشتی سینماگران باشد! این آدم های متوسطی که رأس خانه سینما قرار دارند جز سیاسی کاری چیزی نمی دانند، در یک جمله باید عنوان کنم مدیران سیاسی کار خانه سینما، ملتزم به قانون اساسی، ولایت فقیه و جمهوری اسلامی نیستند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه فساد و ابتذال سینمای کشور را احاطه کرده و این فساد در همه جای سینما به خصوص در خانه سینما دیده می شود.

شکراله با بیان اینکه خانه سینما، خانه ۷-۸ نفر است که با رانت خواری و باندبازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند اظهار داشت: این خانه به سینماگران تعلقی ندارد. همه صنوف این روزها از دست رفتارهای غلط مدیران این نهاد عاجز و نالان شده اند اما با این همه مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره این نهاد همچنان به میزهای شان چسبیده اند و نمی گذارند این نهاد صنفی درست به وظایف خود عمل کرده و دردی از  انبوه سینماگران بیکار و خانه نشین درمان کند.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: خانه سینما به صورت تشکیلاتی و مدل حزب توده اداره می شود. مدیران این نهاد تنها به فکر منافع مادی و کاری خودشان هستند و به همین علت است که نارضایتی سینماگران طی سال های اخیر همواره در حال افزایش است.

وی با اشاره به عدم پرداخت عیدی میلیاردی به یکایک اهالی سینما و ایجاد تبعیض و بی عدالتی توسط مدیران این نهاد به اصطلاح صنفی اظهار داشت: سوأل بنده این است که چرا این پول چند وقت در حساب مانده و پرداخت نمی شود؟ آیا این پول اصلاً قرار است به اعضای خانه سینما داده شود یا خرج بریز و بپاش روسای خانه سینما گردد؟ این آقایان که امروز با وقاحت در خانه سینما کار می کنند و به دیگران انگ و تهمت می زنند باید در قبال جامعه سینمایی پاسخگوی اعمال شان باشند.

شکراله یادآور شد: سال ها پیش، جواد شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی گفت خانه سینما باید التزام به ولایت فقیه و قانون اساسی داشته باشد و بر اساس قانون مداری اداره شود اما همین افراد بودند که با وی مخالفت کردند.

وی ادامه داد: بعد از اظهارات آقای شمقدری بود که شخص محمد بهشتی مصاحبه ای کرد و گفت مدیران سینما به سینما کاری نداشته باشند ما خودمان می آییم و سینما را درست می کنیم! بله ایشان آمدند و تمام اعضای خانواده و دوستان و همفکری های شان را در مناصب مهم سینمایی و بالاخص خانه سینما نشاندند و سینماگران را بیچاره تر از گذشته کردند.

این فعال سینمایی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه ابتذال در دولت حسن روحانی سیستماتیک است تصریح کرد: ۷ سال مدیریت آقای روحانی ثابت کرد که ما شاهد نئولیبرالیسم فرهنگی و سرمایه داری قاطع هستیم. ما در حوزه فرهنگ و هنر شاهد حضور افرادی هستیم که می خواهند برای خود سلیقه و طرفدار درست کرده و مانند حزب کار کنند.

وی افزود: ابعاد فساد و ابتذال در سینما طی این سال ها پله پله رشد کرد. این ابتذال از فیلم های کاهانی شروع شد و به امثال «خانه دختر» و «پنجاه کیلو آلبالو» و «رحمان ۱۴۰۰» رسید و همچنان به پیش می رود و هیچ عقب نشینی در آن دیده نمی شود. در دولتی که چندین دبیر جشنواره و معاونت سینمایی و مدیر اداره نظارت و ارزشیابی عوض می کند مشخص است چوب ابتذال را مدیر به مدیر و وزیر به وزیر و دبیر به دبیر تحویل می دهد. این رفتارها کاملاً حساب شده است.

شکراله متذکر شد: این میزان ابتذال در دوره دوم روحانی خیلی خیلی بیشتر شد دلیل آن این است که با این میزان ولنگاری فرهنگی مدیران دولت سعی دارند همه سینماگران را روبروی قوه قضائیه قرار دهند و قوه قضائیه را مقابل سینماگران نشان دهند و سینماگران را نسبت به نظام بی اعتماد کنند. به عقیده من همه چیز فکر شده است.

وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: آقایان درصدد هستند تا آخرین نفس ابتذال را ترویج کرده و ما را از هویت ایرانی-اسلامی مان دور کنند. ما کاملاً شاهد اجرای نئولیبرالیسم در سینما هستیم. این یک ایسم شکست خورده است. مدل سرمایه سالاری که متأسفانه آقایان دارند برای آن سلیقه و فرهنگ بصری تربیت می کنند در هیچ کجای دنیا ابتذال پرفروش نیست. حتی در سینمای آمریکا ابتذال موفق نیست اما در سینمای ما مبتذل ها موفق هستند. این نشان از آن دارد که خط تهاجمی از داخل ایران وجود دارد که مدیران به جامعه ارائه می دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جامعه هنرهای تجسمی یکی از مفاخر مجسمه سازی را از دست داد


جامعه هنرهای تجسمی یکی از مفاخر مجسمه سازی را از دست داد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش آنلاین «خورده شده» در جشنواره آلمان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم انیمیشن «خورده شده» به کارگردانی محسن رضاپور یکی از آثار منتخب بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انیمیشن اشتوتگارت آلمان شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم انیمیشن «خورده شده» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی محسن رضاپور، یکی از آثار منتخب بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انیمیشن اشتوتگارت آلمان است.

این جشنواره انیمیشن که از رویدادهای مورد تایید آکادمی اسکار است، از امروز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت به شکل آنلاین آغاز به کار کرده و انیمیشن «خورده شده» ساخته محسن رضاپور را به نمایش می‌گذارد.

امسال این جشنواره به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

انیمیشن «خورده شده» در یک لوکیشن آخرالزمانی اتفاق می‌افتد که مابه‌ازایی در جهان بیرون ندارد. خرگوشی توسط گرگ خورده می‌شود، اما در شکم گرگ با خرگوش دیگری روبه‌رو می‌شویم که پیش از این خورده شده است. این ۲ شروع به زندگی می‌کنند و داستان ادامه می‌یابد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صحن‌های خلوت از زائر حرم رضوی مزین به تصاویر شهدا شد


صحن‌های خلوت از زائر حرم رضوی مزین به تصاویر شهدا شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گروه «اهل بیت» در ۲۸ سالگی رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نوازنده و آهنگساز نواهای مذهبی کشورمان با اشاره به برخی تولیدات سیما در عرصه نماهنگ‌های مناسبتی رمضان، از خاطرات خود برای تولید قطعه ۲۸ ساله «ربنا» توسط گروه هم‌خوانی «اهل بیت» گفت.

به گزارش سینماپرس، هادی آزرم نوازنده و آهنگساز که طی سال‌های اخیر حضور فعالی در ارکسترها و مجموعه‌های مختلف موسیقایی به‌عنوان آهنگساز، نوازنده و رهبر ارکستر داشته است در گفتگو با مهر با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه تولید آثار موسیقایی مرتبط با ماه مبارک رمضان و تولید نماهنگ هم‌خوانی «ربنا» برای پخش در شبکه‌های تلویزیونی توضیح داد: داستان تولید قطعه هم‌خوانی «ربنا» به سال ۱۳۷۳ باز می‌گردد. زمانی که شخصی به نام هادی پروین از برنامه‌سازان سیما برای پخش در ویژه‌برنامه افطار شبکه اول سیما سفارش داده شد. این قطعه در آن زمان با همراهی قاریان قرآن گروه هم‌خوانی «اهل بیت» و تک‌خوانی حاج محمد عباسی ضبط شد و بنده نیز افتخار داشتم تا در این اثر حضور داشته باشم.

این آهنگساز نواهای مذهبی افزود: بعد از اینکه کار را ضبط کردیم و سرانجام به مرحله پخش رسید خوشبختانه فضا به گونه‌ای شد که مردم هم از کار استقبال کردند و کار تا آنجا ادامه پیدا کرد که از همان سال تاکنون در ایام ماه مبارک رمضان ما شاهد پخش مکرر این قطعه ماندگار مذهبی از شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون هستیم. اما برای من در همان سال‌ها این موضوع مطرح بود که‌ ای‌کاش برای این زحمتی که توسط گروه «اهل بیت» صورت گرفته یک نماهنگ هم ساخته شود. چرا که مهم بود تا این همه زحمت و تلاش هنرمندانه‌ای که توسط اعضای بی‌ادعای گروه اهل بیت که جملگی از قاریان و هنرمندان خوب این کشور هستند کشیده شده، فقط با صوت و بدون تصویر آن‌ها پیش روی مخاطبان قرار نگیرد.

وی گفت: خوشبختانه امسال شبکه قرآن سیما همت کرد و به لطف تلاش‌های هادی ربیعی شرایط به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که ۱۰روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان، تعدادی از اعضای گروه پرسابقه «اهل بیت» در مسجد حضرت سجاد(ع) جمع شدند و نماهنگ خوبی تولید شد که در لحظات افطار برای مردم و روزه‌داران عزیز پخش می‌شود. البته غیر از قطعه هم‌خوانی «ربنا» نماهنگ‌های دیگری از جمله فرازهایی از دعای جوشن کبیر، فرازهایی از دعای کمیل و اسما الحسنی نیز ضبط شده که در روزهای مختلف ماه رمضان به ملت شریف ایران تقدیم می‌شود. به هرحال برای من باعث خوشحالی است که امسال فضایی فراهم شده که چهره اعضای پرسابقه گروه «اهل بیت» که در سال‌های آغازین فعالیت، هنرمندان زیادی را در خود پرورش داده، برای مردم معرفی می‌شود.

آزرم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پیشینه گروه «اهل بیت» در تولید نواها و نغمه‌های آیینی گفت: گروه «اهل بیت» از جمله گروه‌های باسابقه تواشیح و هم‌خوانی است که از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را به‌صورت جدی دنبال کرد و بنده نیز افتخار داشتم که در این گروه حضور داشته باشم. جالب است بدانید در این گروه هنرمندانی چون محمد اصفهانی و برخی دیگری از قاریان و ذاکران اهل بیت از جمله عباس سلیمی، مرتضی رهنما، بهروز یاری گل، اسماعیل شادالویی، احمد کیایی و بسیاری دیگر از هنرمندان هم به هنرنمایی مشغول بودند که بنده از تک‌تک آن‌ها خاطرات ماندگاری دارم. یکی از این خاطرات به تولید قطعه «اسماالحسنی» باز می‌گردد که در آن سال‌ها توسط گروه‌های تواشیح مصری تولید و در ایام ماه مبارک رمضان پخش می‌شد، که کیفیت صوتی خوبی نداشت و ما آمدیم با اندکی تغییرات موسیقایی نسخه با کیفیت‌تری را تولید کردیم. به هر ترتیب در این سال‌ها گروهایی چون «محمد رسول‌الله» و «اهل بیت» آمدند و نسخه‌های با کیفیتی از این اثر ماندگار را تولید کردند که هم اکنون در رسانه ملی هم قابل مشاهده است.

این آهنگساز و نوازنده تصریح کرد: جالب است بدانید وقتی این نسخه‌های باکیفیت و بسیاری دیگری از آثار با صدای هنرمندان ایرانی ما تولید شده پخش می‌شود، حتی گروه‌های تواشیح کشورهای صاحب نامی چون مصر نیز از کارهای ما استفاده می‌کنند. یعنی می‌توان گفت این وسعت کیفیت و ارزش کار هنری به قدری ارزشمند است که توانسته از گستره مرزی ایران عبور کند و به دنیا صادر شود. چرا که این‌ها فارغ از ارزش‌های معنوی بسیاری که برای همه دارند، دارای ارزش‌های هنری هستند که می‌توانیم روی آن‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم و فضای مناسبت تری را برای معرفی‌شان فراهم کنیم. همین که رسانه ملی آمده و بعد از ۲۸ سال از این هنرمندان تصویر گرفته و صدای ماندگارشان را با تصویر به مخاطب نشان می‌دهد یکی از گام‌های موثری است که به آن اشاره کردم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گروه رستاک عواید «لیلو» را به کادر درمان کشور اهدا می‌کند


گروه رستاک عواید «لیلو» را به کادر درمان کشور اهدا می‌کند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دولت اینترنت با پهنای باند مناسب به انیماتورها اختصاص دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس هیات مدیره صنف انیمیشن از دولت درخواست کرد تا برای امکان دورکاری فعالان صنف انیمیشن، اینترنت با پهنای باند مناسب در اختیار انیماتورها قرار گیرد.

به گزارش سینماپرس، امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه انیماتورها می‌توانند از دورکاری برای آماده کردن پروژه‌های خود نهایت استفاده را ببرند، گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از پروژه‌های سینمایی به دلیل حفظ سلامت سینماگران متوقف شده که بی شک این امر الزامی بود.

وی در عین حال ادامه داد: یکی از ویژگی‌های انیمیشن این است که افراد فعال در این حوزه می‌توانند به‌راحتی و به‌صورت دورکاری، پروژه‌های خود را ادامه دهند و از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن بیان کرد: با تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی، بسیاری از افراد دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند، البته من نمی‌گویم که انیماتورها در این زمینه مشکلی ندارند، خوشبختانه نهادهای سفارش‌دهنده انیمیشن مانند مرکز پویانمایی صبا تعهدات مالی خود را به انیماتورهایی که در حال تولید پروژه‌های سفارشی هستند پرداخت کرده است. اما در حال حاضر مهمترین نیاز انیماتورها، تأمین زیرساخت‌های مناسب و البته ساده از سوی دولت است.

سحرخیز در پایان تاکید کرد: از دولت یک تقاضای صنفی داریم و آن این است که به انیماتورها اینترنتی با پهنای باند مناسب ارائه شود تا بتوانند پروژه‌های خود را به راحتی تولید و ارائه کنند، این یک امکان بسیار ساده است که دولت به‌راحتی می‌تواند آن را در اختیار انیماتورها قرار دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع