X

بایگانی اردیبهشت 20, 1399

دفتر سینمایی

۳۰ سالن سینمایی جدید در آستانه افتتاح – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سی سالن جدید به ناوگان سینمایی کشور افزوده خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، طرح توسعه سینماهای حوزه هنری، تبدیل سالن‌های تک‌پرده به پردیس‌های سینمایی چندسالنه و افزایش فضای فرهنگی است که با هدف گسترش عدالت فرهنگی و توزیع مناسب بسترهای سینمایی کشور در سه فاز از مهر ۱۳۹۸ آغاز شده و تا پایان ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

در ادامه این خبر آمده است: اکنون با گذشت شش ماه از آغاز اجرای این طرح به اطلاع رسانه‌ها می‌رساند تا پایان فروردین ۹۹، بازسازی و توسعه هفت سینمای «بهمن تهران»، «ایران ارومیه»، «مهتاب اصفهان»، «بهمن کاشان»، «بهار گز»، «بهمن اصفهان» و «سپهر ساری» به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری در سال جدید سینمایی هستند.

همچنین هشت پروژه عمرانی دیگر شامل توسعه سینماهای «بهمن شهرکرد»، «عصر جدید گرگان»، «آزادی آبادان»، «اکسین اهواز»، «بهمن سنندج»، «آزادی کرمانشاه»، «فلسطین همدان» و «بهمن زنجان» مراحل پایانی خود را سپری می‌کنند و تا اوایل تابستان به بهره‌برداری خواهند رسید.

این پروژه‌ها مجموعا ۱۵ سینما در ۱۴ شهر و ۱۱ استان را در برمی‌گیرد که جمعا با تبدیل ظرفیت از ۸.۰۸۳ صندلی قدیمی با چینش غیراستاندارد و فرسوده به ۹.۰۰۵ صندلی مدرن، ۳۰ سالن جدید به ناوگان سینمایی کشور افزوده خواهد شد. تقویت بنا و تغییر کامل معماری و دکوراسیون داخلی و خارجی سینما، نوسازی تجهیزات و امکانات رفاهی مطابق با استانداردهای جدید، ایجاد فضاهای فرهنگی و خدماتی نظیر کافی‌شاپ و کافه‌کتاب، نصب و به‌روزرسانی سیستم‌های صوت، تصویر، پرده نمایش، آکوستیک سالن و… ازجمله برنامه‌های این طرح هستند.

  «بهمن سبز» شش پروژه سینمایی فعال دیگر در پنج استان کشور دارد که مراحل مقدماتی یا میانی احداث خود را سپری می‌کنند. فاز اول طرح توسعه تا پایان سال ۹۹ ادامه خواهد داشت تا جمعا ۷۸ سالن جدید و حدود ۳۰۰۰ صندلی به ناوگان سینمایی اضافه شود. حفظ و مرمت سینماهای خاطره‌انگیز و ماندگار و افزایش سرانه فرهنگی هر استان از اولویت‌های موسسه «بهمن سبز» در اجرای این طرح است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قیچک باس به‌جای ویلنسل در ارکستر ملی


قیچک باس به‌جای ویلنسل در ارکستر ملی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای دومین همکاری و پروژه مشترک بین «آرتور مکس» و «ریدلی اسکات» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در ۲۰ سالگی ساخته شدن فیلم «گلادیاتور» ساخته ریدلی اسکات٬ طراح صحنه این فیلم از چگونگی خلق دوباره رم باستان می‌گوید.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، آرتور مکس طراح صحنه فیلم حماسی «گلادیاتور» ساخته ریدلی اسکات که برنده پنج جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم سال شد، در حالی که ۲۰ سال از زمانی که فیلم اکران شد می‌گذرد، درباره رعایت جزییات در بازسازی فضای رم باستان در این فیلم، تأکید می‌کند که این یک فیلم سینمایی بود، نه مستند.

این فیلم دومین همکاری از ۱۳ پروژه مشترک بین مکس و اسکات بود که از سال ۱۹۹۷ با فیلم «جی‌آی جین» آغاز شده بود. جدیدترین همکاری این دو اخیراً با فیلم «آخرین دوئل» رقم خورد که قرار بود بیست‌وپنجم دسامبر اکران شود اما به دلیل کرونا تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد.

مکس به یاد می‌آورد که در کولوسیوم در رم کنار ریدلی اسکات ایستاده بود که این کارگردان رو به او کرد و گفت لوکیشن برای چیزی که در ذهن دارد کوچک‌تر از حد نیاز است. مکس با خنده می‌گوید: ریدلی می‌خواست سکانس‌هایی بسازد که خاص خودش بودند. به فکر مسابقه درشکه‌رانی در کولوسیوم بود.

در واقع کولوسیوم واقعی برای رقابت‌های گلادیاتورها و نه مسابقه درشکه‌رانی استفاده می‌شد، چون آن مسابقه‌ها در سیرک ماکسیموس برگزار می‌شدند.

مکس که سال‌ها در رم زندگی کرده بود توانست یک سازنده درشکه پیدا کند. کار آن‌ها این بود که به سبک سیرک ماکسیموس درشکه‌ها را برای تفریح بسازند. او می‌گوید: آن‌ها در نهایت درشکه‌ها را ساختند و ما آن‌ها را تزیین کردیم.

اما مکس می‌گوید نقاشی‌های رمانتیک و شرقی قرن نوزدهمی منبع الهام اصلی ظاهر فیلم بودند. او می‌گوید خالقان این آثار تصوری که از روم باستان داشتند را تصویر کردند و به آن جان بخشیدند.

در هنگام ساختن صحنه‌های فیلم، طراح صحنه می‌خواست از استودیو فیلم مدیترانه در جزایر مالت استفاده کند اما دینو دو لارنتیس داشت «ی و-۵۷۱» را آنجا فیلمبرداری می‌کرد و مکس نتوانست از فضای تانک آبی که آنجا وجود داشت برای کولوسیوم استفاده کند. بنابراین روم باستان را نزدیک «فورت ریکاسولی» که از یک سمت به دریا راه دارد، بازسازی کرد.

مکس می‌گوید: ما بیشتر بودجه جلوه‌های ویژه فیلم را خرج آن صحنه اول کردیم که همه وارد صحنه نبرد می‌شوند تا بشود آن گردش ۳۶۰ درجه‌ای را درآورد.

این طراح صحنه به خاطر محدودیت بودجه فقط دو سوم از کولوسیوم را بازسازی کرد. او و تیمش صحنه را طبق پرسپکتیو فیلمبرداری هر روز می‌ساختند. او گفت برای تغییر دادن زاویه دوربین از جایگاه امپراتور به جایگاه سناتورها؛ تمام مجسمه‌ها، بنرها و نشانه‌ها را منتقل می‌کردند و وقتی فیلمبرداری تمام می‌شد نگاتیو را برعکس می‌کردند و این باعث می‌شد به نظر برسد آن سوی زمین نبرد هم ساخته شده و وجود دارد.

برای ساختن زمین نبرد کوچک‌تری که ماکسیموس در ابتدا در آن گلادیاتور شدن را یاد می‌گیرد، مکس و تیمش از روش‌های سنتی آجرسازی بهره بردند. او می‌گوید: ما ۲۰ هزار آجر خشتی ساختیم و گذاشتیم زیر نور خورشید خشک بشوند٬ اما برای مطمئن شدن آن‌ها را با فولاد هم تقویت کردیم.

کار ساخت کاخ امپراتور با ترکیبی جالب از توجه به جزییات دقیق و همچنین بدشانسی پیش رفت. فضای کاخ که تقریباً ۳۰ متر در ۸۰ متر بود، روی یک پلتفرم ساخته شد.

مکس می‌گوید: نتیجه کار شد یک صحنه بسیار زیبا با جزییات فراوان با تمام اقلام روم باستان که از مرمر تقلبی و پلاستیک ساخته شده بود… تازه سقف را تمام کرده بودیم که در کل منطقه بزرگ‌ترین توفانی آمد که کشور تا آن موقع دیده بود. توفان سقف را نابود کرد و دیوارهای کاخ که فقط باید سر هم می‌شدند را از بین برد.

او در انتها گفت: وقتی برگشتیم تا خسارت‌ها را برآورد کنیم ریدلی شوخ‌طبعانه گفت چه خوب در گذر سال‌ها باقی مانده!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مشت‌زن» ایرانی به لبنان می‌رود


«مشت‌زن» ایرانی به لبنان می‌رود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه نمایش فیلم های سینمایی در سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه نمایش فیلم های سینمایی در شبکه های مختلف سیما از شنبه ۲۰ تا چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹ اعلام شد.

به گزارش سینماپرس،   فیلم های سینمایی «به همین راحتی»، «خوش خیال»، «بی پولی»، «آبی آسمانی»، «چیزی شبیه معجزه»، «یک روز بیاد ماندنی»، «آشپزی با عشق»، «خائن ۱»، «باران»، «مسیر زمان»، «شیر فروش»، «رباعی»، «کشاورز فضانورد»، «خائن ۲»، «ملکه»، «ندکلی»، «شبح جنگجو»، «رویای پروانه»، «قبل و بعد»، «سرقت بزرگ قطار ۱»، «ماجرای نیمروز»، «سرنوشت یک مرد» و «نهنگ خشمگین»، «دلهره»، «پس لرزه»، «سرقت قطار بزرگ ۲»، «اتوبوس شب»، «دره تاریک»، «دارالتادیب»، «نیزارهای بلند»، «راز پنهان»، «یخ ۱»، «استرداد»، «تصویر ذهنی»، «فرمان گمشده»، «سلاح اسرار آمیز»، «ذهن سفید»، «سرزمین فردا»، «خاطرات دوردست»، «گمیجی»، «پرندگان عصبانی»، «آستریکس گالی»، «مخلوق غیرزمینی»، «افسانه ماردوش ۱»، «شازده کوچولو»، «محله لب آب»، «خواب نرگس»، «صبح فرشته»، «نیزارهای بلند» و «یک ماه دوست داشتنی» از شنبه تا چهارشنبه ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت ماه از شبکه های پنج، نمایش، امید، کودک و شما پخش می شود.

 شبکه پنج سیما

فیلم سینمایی «به همین راحتی» به کارگردانی مجید حسین شیرودی شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۱ از شبکه پنج سیما پخش می شود.

فیلم قصه فردی به نام محسن است که پس از فوت همسرش به طور پنهانی با مرجان خواهر شوهر سابق خواهرش شیرین ازدواج کرده است و این موضوع را به خاطر مخالفت احتمالی خواهرش که از همسرش محمد جدا شده پنهان کرده است. شیرین قدری عصبی مزاج است و به دلیل بچه‌دار نشدن از همسرش جدا شده است. دختر محسن نیز عقد کرده است و باید به خاطر گذراندن طرح همسرش به جنوب کشور برود. او نگران پدر و خواهرکوچکش است …

بیژن امکانیان و نسرین مقانلو در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند.

فیلم سینمایی «خوش خیال» به کارگردانی حسام حصاری یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۱ از شبکه پنج سیما پخش می شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: میثم در آرزوی برنده شدن در قرعه‌کشی از بانک‌ها و یا خریدهایی است که می‌کند. او با اطلاع از قرعه‌کشی دویست میلیونی نوشابه‌ای با برند قلوپ، تمام قوطی نوشابه‌های محله را جمع کرده و خودش هم مقدار زیادی از آنها را می‌خرد و بالاخره برنده می‌شود ولی مبلغ قرعه‌کشی بیست میلیون بوده است. میثم که به همسایگان و دوستان قول داده بود در صورت برنده شدن به آنها هم سهمی بدهد مبلغ عمده جایزه را بین مردم تقسیم می‌کند و تصمیم می‌گیرد که در کارگاه تازه تاسیس همسایه‌شان کار کند.

میرطاهر مظلومی، عباس جمشیدی‌فر و اشکان اشتیاق در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم تلویزیونی «بی پولی» به کارگردانی حمید نعمت الله دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۱ از شبکه پنج سیما پخش می شود.

این فیلم داستان زوج جوانی است که پس از ازدواج به دلیل غرور مرد جوان و ترک محل کار دچار مشکلات عدیده اقتصادی و بی پولی شدید می شوند.

بهرام رادان، لیلا حاتمی، امیر جعفری، سیامک انصاری، بابک حمیدیان، حبیب رضایی و رضا رشیدپور در فیلم سینمایی «بی پولی» ایفای نقش کرده اند.

فیلم تلویزیونی «آبی آسمانی» به کارگردانی بهمن زرین پور سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۱ از شبکه پنج سیما پخش می شود.

داستان این فیلم درباره فرهاد است که او هم مثل سایر دوستان جانبازش به آسایشگاه جانبازان می رود و متوجه می شود که دوستشان مسعود قصد ندارد که این بار برای سرطان ریه اش کاری کند و در جواب علی گفته است که اکر کاپ قهرمانی دوچرخه سورای دوران دبیرستانشان را خودش با دوچرخه به در خانه او ببرد او هم برای عمل به بیمارستان برود. فرهاد و علی با هم یک دوچرخه از آسایشگاه برداشته و به در خانه مسعود می روند البته چندین بار حالشان در راه بد می شود که…

عبدالرضا اکبری، ابوالفضل شاه کرم، افشین نخعی و حسین رجایی دوست در فیلم تلویزیونی «آبی آسمانی» بازی کرده اند.

فیلم سینمایی «چیزی شبیه معجزه» به کارگردانی حسن برزیده چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۱ از شبکه پنج سیما پخش می شود.

در این فیلم خواهید دید: سه خانواده در یک مجتمع مسکونی زندگی می‌کنند. مصطفی به علت بیماری سرطان زجر می‌کشد، او سال ها قبل از همسرش جدا شده و او با دخترشان به خارج از کشور رفته است، مصطفی به او زنگ می زند و از او طلب بخشش می نماید و مبلغی را هم به حساب دخترشان می ریزد و بعد به سراغ پسر جوانی که قبلا با وی تصادف کرده و فرار کرده است و آن پسر از ناحیه پا آسیب دیده می رود و به او کمک مالی می کند و بعد که پسر جوان متوجه موضوع می شود و بعد از درگیری او را می بخشد مقداری از دارایی اش را به او می دهد. مهتاب نیز یکی از همسایه هاست که حامله است و به علت بیماری قلبی اش، جان بچه و خودش  در معرض خطر است که بچه اش را سالم به دنیا می آورد و خودش هم به هوش می آید.

احمد نجفی، شهرام پوراسد، سحر ذکریا، مهسا کرامتی، ابراهیم برزیده و پیمان مقدمی در فیلم تلویزیونی «چیزی شبیه معجزه» بازی کرده اند.

شبکه نمایش

فیلم های سینمایی «یک روز بیاد ماندنی»، «آشپزی با عشق»، «خائن ۱»، «باران»، «مسیر زمان» و «شیر فروش» شنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۳، ۱۵، ۱۹، ۲۱، ۲۳ و ۱ بامداد از شبکه نمایش پخش می شود.

فیلم های سینمایی «رباعی»، «کشاورز فضانورد»، «خائن ۲»، «ملکه»، «ندکلی» و «شبح جنگجو» یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ساعت ۱۳، ۱۵، ۱۹، ۲۱، ۲۳ و ۱ بامداد از شبکه نمایش پخش می شود.

فیلم های سینمایی «رویای پروانه»، «قبل و بعد»، «سرقت بزرگ قطار ۱»، «ماجرای نیمروز»، «سرنوشت یک مرد» و «نهنگ خشمگین» دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ساعت ۱۳، ۱۵، ۱۹، ۲۱، ۲۳ و ۱ بامداد از شبکه نمایش پخش می شود.

فیلم های سینمایی «دلهره»، «پس لرزه»، «سرقت قطار بزرگ ۲»، «اتوبوس شب»، «دره تاریک» و «دارالتادیب» سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ساعت ۱۳، ۱۵، ۱۹، ۲۱، ۲۳ و ۱ بامداد از شبکه نمایش پخش می شود.

فیلم های سینمایی «نیزارهای بلند»، «راز پنهان»، «یخ ۱»، «استرداد»، «تصویر ذهنی» و «فرمان گمشده» چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت ۱۳، ۱۵، ۱۹، ۲۱، ۲۳ و ۱ بامداد از شبکه نمایش پخش می شود.

شبکه امید

فیلم سینمایی «سلاح اسرار آمیز» به کارگردانی جاناتان و جاش بیکر، شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷:۴۵ از شبکه امید پخش خواهد شد.

در این فیلم با بازی کری کون، جیمز فرانکو، زویی کراویتز، دنیس کواید، جک رینور، جاناتان چری و رومانو اورزاری خواهید دید: پس از یک دزدی نافرجام، یک محکوم سابق و برادرش در حالی که تحت تعقیب جنایتکاران، پلیس فدرال و سربازان اسرارآمیز هستند، مجبور به فرار می‌شوند. تنها حفاظ آن‌ها یک سلاح عجیب و غریب از مبدأیی نامعلوم است …

فیلم سینمایی «ذهن سفید» به کارگردانی تیل شوِیگر، یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷:۴۵ از شبکه امید پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهید دید: آماندوس پیرمردی دوست داشتنی است که پس از مرگ همسرش علائم آلزایمر در او ظاهر شده و برای همین به منزل پسر نیکو نقل مکان کرده است. تیلدا نوه ۱۰ ساله آماندوس به او علاقه زیادی دارد و به سادگی با بیماری او کنار آمده اما ساندرا همسر نیکو همیشه از کارهای او خشمگین می شود و نمی تواند حضور او را در خانه تحمل کند. نیکو که از جنگ همیشگی با همسرش خسته شده، تصمیم می گیرد او را به خانه سالمندان بسپارد، اما تیلدا که به بهبود او امیدوار است، تصمیم می گیرد با راهنمایی آماندوس راهی ونیز؛ شهری که آماندوس ماه عسلش را در آنجا گذرانده، شود.

فیلم سینمایی «سرزمین فردا» به کارگردانی براد برد، دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷:۴۵ از شبکه امید پخش خواهد شد.

داستان فیلم با بازی برت رابرتسون و جورج کلونی درباره دختری به نام کیسی است. کیسی دختری باهوش و بسیار کنجکاو است که قصد دارد اطلاعات زیادی از فضا داشته باشد. او که نگران اخراج پدرش از سازمان ناسا است، سنجاق سینه‌ای را از طریق رباتی که خودش را به شکل دختربچه ترسیم کرده و از جایی به نام سرزمین آیندگان آمده، دریافت می‌کند. کیسی با لمس این سنجاق سینه قادر است تا دنیای آینده را ببیند اما این مسئله مشکلاتی را به همراه دارد که …

فیلم سینمایی «خاطرات دوردست» به کارگردانی سم گاربرسکی، سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷:۴۵ از شبکه امید پخش خواهد شد.

در این فیلم با بازی پاسکال گریگوری، جاناتان زاکایی و الکسنادرا لارا خواهید دید: توماس که یک تصویرگر مشهور در پاریس است برای شرکت در یک نمایشگاه تصویرگری با قطار راهی یکی از شهرهای حومه پاریس می شود. در راه بازگشت در قطار می خوابد و به جای پاریس در شهر دیگری از خواب بیدار می شود. از اتفاق این شهر زادگاه اوست. توماس موضوع را به فال نیک گرفته و در این شهر.

فیلم سینمایی «گمیجی» به کارگردانی مجید اسماعیلی، چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷:۴۵ از شبکه امید پخش خواهد شد.

این فیلم در مورد نوجوانی به نام حسن است که قصد دارد کشتی به گل نشسته خانوادگی‌اش را که روزی روزگاری عروس دریاچه بوده برای روز تولد پدرش که تنها هفت روز تا آن مانده احیا کند اما در این میان برادر بزرگ‌ترش قصد می‌کند آهن‌ها و باقی مانده کشتی را به مالخری بفروشد و با مبلغ فروشش به آن‌ طرف آب‌ها سفر کند که …

مهدی مهاجری، مجید دریس، یوسف خداپرست، یوسف صفری بختیاری، حمیده مقدس‌زاده، فضیله مجلسی، و شراره زندی بازیگران این فیلم هستند.

شبکه کودک

انیمیشن سینمایی «پرندگان عصبانی» به کارگردانی کلی کایتیس و فرگال ریلی، شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهید دید: قرمز، چاک و بمب سه پرنده‌ای هستند که برای نجات پرندگان از دست سبزالوها به کوهستان می‌روند تا پهلوان عقاب را پیدا کنند. در جزیره پرندگان همه شاد و خوشحال هستند و در کنار هم با آرامش زندگی می‌کنند. اما قرمز از وضعیت خودش راضی نیست و همیشه خشمگین است. او که از کودکی تنها بوده و همیشه توسط دیگر پرنده‌ها مسخره می‌شد، هر روز بیشتر از قبل عصبانی می‌شود. تا اینکه پرنده‌ها تصمیم می‌گیرند او را به گروهی بفرستند که دست از رفتار خشنش بردارد. قرمز، در این گروه ۲ دوست پیدا می‌کند. چاک و بمب هر ۲ به دلیلی شبیه به او وارد این گروه شده‌اند. در حالی که قرمز تمام تلاشش را می‌کند تا از گروه اخراج شود …

انیمیشن سینمایی «آستریکس گالی» به کارگردانی رنه گوچینی و آلبرت اودرزو یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در این انیمیشن خواهید دید: جولیوس سزار سرزمین روم را تصرف می‌کند. اما یک منطقه‌ کوچک به نام گُل در مقابل آنها ایستادگی می‌کند. جادوگر قبیله برای مردم آنجا معجون قدرت تهیه می‌کند که به آنها قدرت معجزه‌آسایی می‌بخشد! از طرفی رومی‌ها به دنبال کشف راز قدرت گلی‌ها هستند. آنها یک جاسوس به جمع مردم گل می‌فرستند تا سر از راز آنها دربیاورند! روزی ۲ تن از قهرمانان گلی، به نام‌های آستریکس و ابلیکس در جنگل با جاسوس رومی‌ها مواجه می‌شوند و گمان می‌کند که او هم‌ قبیله‌ خودشان است و او را با خود به قبیله می‌برند.

انیمیشن سینمایی «مخلوق غیرزمینی» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در این فیلم با بازی هنری توماس و دی والاس خواهید دید: ای‌تی مخلوقی غیر زمینی است که به یک سفر زمینی برای تحقیقات آمده است. او که از دوستان خود جا می‌ماند با پسربچه‌ای آشنا می‌شود. الیوت، ای‌تی را با خود به خانه می‌برد. آنها کم‌کم باهم دوست می‌شوند، غافل از اینکه انسان‌هایی که به دنبال آن بیگانگان بودند در جستجوی ای‌تی لحظه به لحظه به آنها نزدیکتر می‌شوند.

انیمیشن سینمایی «افسانه ماردوش ۱» به کارگردانی حسین مرادی‌زاده، سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

این انیمیشن درباره جام‌جهان ‌بین است که به پیدایش جهان تا پادشاهی طهمورث می‌پردازد، ماجرا از پادشاهی جمشیدشاه آغاز می‌شود و با یافتن جام جهان‌بین که در دست اهریمن است ادامه پیدا می‌کند.

انیمیشن سینمایی «شازده کوچولو» به کارگردانی مارک آسبورن، چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهید دید: روزی دخترکی درباره شاهزاده کوچولویی که در یک سیاره کوچک واقع در نقطه‌ای بسیار دور در کهکشان زندگی می‌کند اطلاعاتی به دست می‌آورد. شاهزاده کوچولو از این نوع زندگی راضی و خوشحال نیست و هیچ علاقه‌ای نیز به تنهایی ندارد. تا اینکه روزی با یک خلبان جوان آشنا می‌شود که ادعا می‌کند از سیاره‌ای بسیار دور آمده که در آن سیاره انسان‌های زیادی با شادی در کنار هم زندگی می‌کنند.

 شبکه شما

فیلم تلویزیونی «محله لب آب» به کارگردانی سید اشرف طباطبایی، شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش می شود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: در بحبوحه عقد و عروسی و چهارشنبه سوری و تحویل سال نو اصلان و شمسی تصمیم گرفته اند به گنجی که زیر منزل مش اکبر است دست یابند و همزمان فرزاد پسر خاله ناف بریده یاسمن هم که خارج از کشور است، سر می رسد، همه برنامه ها به هم می ریزد. لحظاتی قبل از تحویل سال، اصلان و شمسی در زیر زمین محبوس؛ آب محله قطع و داماد گم می‌شود.

گوهرخیر اندیش، حسن زارعی، محمود پاکنیت، مهدی فقیه، قاسم بی‌طرف، مسعود شریف و سیدابراهیم رکنی در فیلم تلویزیونی «محله لب آب» ایفای نقش کرده اند.

فیلم تلویزیونی «خواب نرگس» به کارگردانی مریم فتحی فر، یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش می شود.

در خلاصه داستان آمده است: پدر نرگس به تازگی درگذشته است. برادرش حجت که قرار است جایگزین پدر و نان‌آور خانه شود به سربازی می‌رود. مریم خواهر کوچک نرگس بیمار است و مادرش درمانده. نرگس به پیشنهاد مراد، دلال روستا، برای کار به خانه‌ای در شهر می‌رود تا کمک حال زنی در شرف زایمان شده و از کودک او نگهداری کند. نرگس در جایی شاهد اجابت شدن دعای زنی سترون از آشنایان این خانواده می‌شود. زنی که مراد خود را از آرامگاه سیدی مستجاب الدعوه (امامزاده) گرفته است. نرگس نیز خانه را ترک و به جوار آرامگاه رفته و آنجا برای خواهرش مریم دعا می‌کند. او شمعی را آنجا می‌گذارد و طلب می‌کند تا به نشانه‌ی اجابت خواسته‌اش شمع روشن شود …

آرمیتا مرادی، فاطمه طاهری، مریم رستمی و سید جلال طباطبائی در این فیلم بازی کرده‌اند.

فیلم تلویزیونی «صبح فرشته» به کارگردانی امیر جاودانی دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش می شود.

در خلاصه داستان آمده است: مانی کودک ۸ ساله خانواده اکرامی است و چون قرار است فرزندی به این خانواده اضافه شود از توجه پدر و مادر به مانی کاسته شده است و تصور مانی بر این است که آنها او را فراموش کرده اند. مانی نامه ای برای فرشته می نویسد و آن را پشت پنجره گذاشته تا کبوتران نامه رسان آن را به دست فرشته برسانند. به ظاهر کبوتران نامه را به فرشته رسانده و جواب نامه را برای مانی آورده اند. از این پس اوضاع بر وفق مراد مانی است. نوزاد جدید به دنیا می آید و رابطه مانی با او خوب است. در آخرین نامه به فرشته از او می خواهد یک بار هم شده فرشته را ببیند و از او تشکر کند فرشته اول طلوع آفتاب کنار پنجره با مانی قرار می گذارد. مانی از هیجان تا نزدیک های صبح بیدار است و همان جا کنار پنجره به خواب می رود.

کاوه سماک باشی، مهدی امینی خواه، مژگان ترانه، عسل ارباب زاده، محمدصادق جهانی و عباس خسروی در فیلم تلویزیونی «صبح فرشته» بازی کرده‌اند.

فیلم تلویزیونی «نیزارهای بلند» به کارگردانی زنده یاد محمدهادی نامور سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش می شود.

در این فیلم خواهید دید: ماشالله پدر شهید مفقودالاثر (قاسم) همچنان امید دارد به بازگشت پیکر فرزند شهیدش و گاهی اوقات در خیالش او را می‌بیند و با هم صحبت می‌کنند. وی قیم نوه‌اش صابر است. صابر مورد اغفال خلافکاری به نام ماهان قرار می‌گیرد و با خرید مخفیانه قایق دزدی اقدام به صید غیرقانونی می‌کند.

سیامک اطلسی، زهرا سعیدی و ساقی زینتی در این فیلم بازی کرده اند.

فیلم تلویزیونی «یک ماه دوست داشتنی» به کارگردانی امین شجاعی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش می شود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: محمد باقر به همراه همسرش بی بی بتول در قرعه کشی سفر به کربلای معلی شرکت می کند که در این قرعه کشی او برنده و نام همسرش در نمی آید. علی رغم این مساله محمد باقر به هم ولایتی هایش اعلام می کند که نام هر دوی آنها برای سفر معنوی در آمده است و او در برابر نصایح همسرش مبنی بر پرهیز دروغ مقاومت کرده و برای پوشش دروغ اول مجبور به گفتن دروغ های دیگر می شود. روز موعود فرا می رسد او به همراه همسرش با بدرقه مردم راهی شهر می شوند. محمدباقر در ابتدا تلاش می کند ترتیب سفر با همسرش را بدهد اما در این مسیر فریب فرد کلاهبرداری را می خورد.

یدالله شادمانی، فاطمه درویش نژاد، علی کهن، علی نفیسی، بهزاد تاج الدین و مسعود فوقانی در این فیلم بازی کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای آنلاین «رستاک» امشب از تالار وحدت


اجرای آنلاین «رستاک» امشب از تالار وحدت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بابت فیلم‌هایی که ساختم و در باب شدن کمدی‌های سال‌های اخیر مؤثر بوده از پیشگاه ملت شریف عذرخواهی و طلب بخشش می‌کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا هنرمند درباره اکران ناموفق فیلم «سفونی نهم» در سینماها می‌گوید: ماجرا از همان روزهای اول فیلمیرداری آغاز شد که متوجه شدیم بودجه در نظر گرفته شده به دلیل گرانی‌های روزافزون و غیرمنتظره مانع ساختن فیلمنامه‌ی مورد نظرمان است که ماه‌ها قبل برای آن برآورد مالی کرده بودیم. به این ترتیب فیلمی که قرار بود چیز دیگری شود، شیر بی‌یال و دمی را نتیجه داد.

به گزارش سینماپرس، فیلم «سمفونی نهم» آخرین ساخته محمدرضا هنرمند در سمت نویسنده و کارگردان بود که پس از ۱۷ سال دوری او را به سینما بازگرداند. این فیلم که با بهره گرفتن از شخصیت ملک‌الموت به روایت‌های مختلفی از عشق در تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران می‌پردازد، پاییز سال گذشته به پرده سینماها راه پیدا کرد اما آنچنان که باید با استقبال مخاطبان مواجه نشد.

این روزها که «سمفونی نهم»  به شبکه نمایش خانگی آمده،  با استقبال نسبتا خوبی از سوی مخاطبان همراه شده است. با محمدرضا هنرمند پیرامون عدم موفقیت آخرین فیلم کارنامه کاری‌اش در سینماها و موضوعات مطرح شده در آن گفتگو کردیم.

سکانس‌های جذاب سمفونی نهم به دلیل نوسانات هزینه‌ها حذف شد

باتوجه به عواملی موفقیت‌زایی همچون بازگشت محمدرضا هنرمند بعد از ۱۷ سال دوری از سینما،  حضور ستاره‌های مختلف و قصه‌ای که دارای جذابیت‌های تاریخی و بصری مختلف بود، فیلم «سمفونی نهم» فرصت اکران در زمان مناسبی را پیدا نکرد و فروش خوبی هم نصیبش نشد.  به‌طور کل اکران فیلم‌ها در سینمای ایران از چه ساز و کاری برخوردار است؟ آیا دست‌هایی در پشت پرده برای چگونگی اکران فیلم‌ها و موفقیت برخی و عدم موفقیت برخی دیگر برنامه‌ریزی می‌کنند؟

در جواب شما باید عرض کنم که متاسفانه بله، هر جا که پای پول،  بی‌اخلاقی و ضعف نظارت هست، باندبازی،  طمع و منافع شخصی هم وجود دارد. این اتفاق شوم،  چه در سینما و چه در حوزه‌های دیگر پدیده‌ی نوظهوری نیست. اما در مورد عدم موفقیت اکران فیلم «سمفونی نهم»  دلایل دیگری هم در این ناکامی تلخ بی‌تاثیر نبوده‌اند که اول از همه خود فیلم است. این فیلم قرار بود چیز دیگری شود که این شد.  

اجازه بدهید تا در همین ابتدای گفتگو عرض کنم که همه‌ی حرف‌هائی که می‌زنم به هیچ‌وجه به قصد توجیه کمبودها و کاستی‌های فیلم نیست، همین‌طور گلایه،  آه و ناله کردن هم نبوده و از همه مهم‌تر قصد خودستائی و مبرا کردن خودم از ضعف‌ها و ناتوانائی‌هایم را هم ندارم. در واقع این موارد را می‌گویم تا در جائی ثبت شود،  فقط همین. خوشبختانه متن کامل فیلمنامه نوشته شده،  هم در نزد عوامل فیلم و هم در مراکز مربوط به وزارت ارشاد اسلامی موجود است. کمی بعدتر هم به صورت چاپ شده در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.  

اما ماجرا از همان روزهای اول فیلمیرداری آغاز شد که متوجه شدیم بودجه در نظر گرفته شده به دلیل ساخت و سازهای گسترده دکورها، لباس‌ها و تجهیزات از یک طرف و گرانی‌های روزافزون و غیرمنتظره از طرف دیگر مانع ساختن فیلمنامه‌ی مورد نظرمان است که ماه‌ها قبل برای برآورد مالی به تهیه‌کننده‌ی جوان و تازه کار، ولی علاقمندش تحویل شده بود.

به عنوان مثال یکی از فصل‌های جذاب فیلمنامه مربوط به دوره‌ی سامانیان است. در این فصل بزم با شکوهی از طرف امیر نصر سامانی ترتیب داده شده تا رودکی، شاعر بزرگ،  در این بزم به همراه گروهی از نوازندگان آن دوره رامشگری کند.  در این بزم است که رودکی به دلیل نابینا بودن، متوجه حضور برادر رابعه در میان مهمانان مجلس نمی‌شود و ناخواسته پرده از رابطه‌ی پنهان عاشقانه‌ی رابعه و بکتاش برمی‌دارد. برای این صحنه‌ها تحقیقات مفصلی انجام شده بود و تدارکات قابل توجهی برای لباس‌ها، سازها و مختصات موسیقائی دوران سامانی دیده شده بود. ترانه‌ای هم ساخته شده بود که قرار بود توسط یکی از خوانندگان شاخص کشور اجرا شود.  نقش رودکی را هم قرار بود آقای کریم اکبری مبارکه بازی کند. تصور کنید در پرده‌ی دوم فیلم،  رامشگری رودکی و گروه نوازندگان همراهش چه شور و شعفی می‌توانستند در آن بزم و به تبع آن در سالن سینما برپا کنند.

در پایان این بزم بزرگ و باشکوه بود که ماجرا به سمت یک تراژدی عاشقانه چرخش می‌کرد. همانطور که قبلاً گفتم در روزهای ابتدائی فیلمبرداری خبردار شدیم که برای فیلمبرداری این فصل‌ها پول کافی در بساط نداریم. من یا باید پا در یک کفش می‌کردم که فقط و فقط فیلمنامه نوشته شده‌ام را عیناً  می‌سازم که بی‌تردید با تعطیلی کار و بسته شدن پرونده‌ی فیلم در همان آغاز فیلمبرداری روبرو می‌شدیم، یا باید از ساختن این فصل‌ها صرف‌نظر می‌کردم. نمی‌دانم اگر شما جای من بودید کدام را انتخاب می‌کردید. ولی من راه دوم که حذف سوزناک این صحنه‌ها بود را انتخاب کردم.

نمی‌خواهم آه و ناله کنم یا حس ترحم کسی را بر انگیزم. ولی خوب است که بدانید سکانس‌های مربوط با دوره‌ی هخامنشی هم بکلی چیز دیگری بود. در فیلمنامه می‌خوانیم: کوروش بزرگ به همراه پسرش بردیا، در تنگنای یک نبرد تن به تن با سه جنگجوی سکایی، دلیرانه می‌ستیزند و در بحبوحه‌ی این ستیز نابرابر ولی حماسی، یک جنگجوی هندی مزدور از مخفیگاه خود زوبینی زهرآلود به سوی کوروش پرتاب و او را زخمی می‌کند. رویاروئی و گفتگوی طنزآمیز ملک‌الموت با این جنگجوی هندی، در همان صحنه‌های ابتدایی فیلم شخصیت ملک‌الموت و لحن فیلم را تعیین و تثبیت می‌کرد. صحنه‌های مربوط به وصیت و درگذشت کوروش هم بسیار با شکوه‌تر و مفصل‌تر از آن چیزی است که در فیلم دیده‌اید. ما فصل‌های مربوط به کوروش کبیر را می‌بایست در اوایل سال نود و هفت فیلمبرداری می‌کردیم که همزمان شد با فاجعه‌ی ویرانگر دلار معروف! و جهش سرسام آور قیمت‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی که بر بی‌پولی قبلی ما آوار سهمگینی شد.

ذائقه عمومی تماشاگران عادی امروز سینما با لحن متفاوت فیلم سازگاری نداشت

خلاصه من برای چندمین بار متوالی در طول فیلمبرداری، دست به قلم شدم تا فیلمنامه را مطابق با اوضاع نابسامان اقتصاد کشور و تهیه‌کننده‌ام جوری وصله پینه کنم و سرو سامان بدهم.  و در پایان، این شیر بی‌یال و دم و اشکمی شد که می‌بینید. گذشته از همه‌ی کاستی‌های ناگزیر که در روند ساخت فیلم بر آن تحمیل شد، باید به این نکته هم اشاره کنم که ذائقه عمومی تماشاگران عادی امروز سینما با ساختار، مضمون و لحن متفاوت فیلم سازگاری چندانی نداشت. ولی من تردید نداشتم و ندارم که مخاطبین فراوانی هم وجود دارند که این نوع فیلم و نگاه را می‌پسندند و از آن استقبال می‌کنند. این اقبال می‌توانست صورت پذیرد اگر ما اکرانی درست و همراه با تبلیغات میدانی مناسب داشتیم. اما دریغ از حتی یک بیلبورد در سطح تمام شهرها و استان‌های نمایش دهنده‌ی فیلم. تماشاگر که خود به خود و بدون اطلاع از نمایش فیلم به سینما نمی‌آید، بخصوص تماشاگرانی که مورد نظر ما بودند.

در کنار این گرفتاری‌ها، به نظر من عوامل دیگری هم در شکست اکران فیلم نقش بسیار مهمی داشتند. مؤثرترین آنها اکران در فصل پاییز و همزمانی آن با چند فیلم کمدی و پرمخاطب بود. انتخاب فصل پاییز  برای نمایش عمومی،  انتخاب شخص تهیه‌کننده بود و همه‌ی مسئولیت‌های آن متوجه خود ایشان است و نه هیچکس دیگر. مدیران با تجربه‌ی شرکت نمایش‌گستران که مسئولیت پخش فیلم را برعهده داشتند،  مؤکداً به تهیه‌کننده عزیزمان اخطار و توصیه کرده بودند که با بیرون آمدن از ماه‌های محرم و صفر و رسیدن به فصل پاییز، فیلم‌های کمدی زیادی در صف نمایش هستند که عرصه را برای «سمفونی نهم»  به شدت تنگ و خطرناک خواهند کرد. پیشنهاد مدیران شرکت پخش‌کننده اکران فیلم در اواخر فصل تابستان بود، ولی تهیه‌کننده به هر دلیلی که من از آن بی‌اطلاع هستم با پیشنهاد مدیران با تجربه پخش مخالفت کرد و بدون توجه به این اخطارها، برای اکران فیلم در فصل پائیز اصرار داشت.  همانطور که شاهد و ناظر بودیم،  پیش‌بینی همکاران‌مان در پخش درست از آب درآمد و همان شد که نباید می‌شد.

در کنار همه‌ی این ندانم‌کاری‌ها یک اتفاق دیگر هم افتاد تا آخرین ضربه‌ی مهلک را بر نمایش فیلم و تمام سرمایه تهیه‌کننده نورسیده‌ی ما وارد کند.  یک هفته از آغاز نمایش عمومی فیلم بدون کمترین تبلیغات معمول و مرسوم گذشته بود که با افزایش ناگهانی قیمت بنزین و پیامدهای اجتماعی آن روبرو شدیم.  نا آرامی‌های آبان ماه و قطع طولانی مدت اینترنت و ماجراهای بعد از آن باعث شد تا پرونده‌ی اکران ناکام «سمفونی نهم»  برای همیشه بسته شود. ظاهراً برای شکست‌های پی در پی فیلم همین یکی را کم داشتیم. گل بود به سبزه نیز آراسته شد!

این حرف‌هایی که زدم به‌رغم طولانی بودن فقط گوشه‌ای از مشکلات پنهان و آشکار سینمای ایران بود که گریبان ما و فیلم «سمفونی نهم» را گرفت.

مرگ، ناخواسته در زندگی شخصی و حرفه‌ای من موضوعیت داشته

هیچ حرص و عجله‌ای برای پشت هم کار کردن ندارم

اکثر مخاطبان سینما شما را بیشتر با فیلم‌هایی کمدی که ساختید می‌شناسند، اما اکنون که بسیاری اقدام به ساخت فیلم‌های کمدی پرفروش می‌کنند، شما فیلم «سمفونی نهم»  را کارگردانی کردید که نگاه خاصی به مقوله زندگی، مرگ و به خصوص عشق دارد. چرا ۱۷ سال از سینما دور بودید و چه اتفاقی شما را به سمت ساخت این فیلم هدایت کرد؟

گمان می‌کنم مخاطب اگر من را می‌شناسد صرفاً به اعتبار دو فیلم کمدی «مرد عوضی»  و «مومیایی ۳»  نیست. من در طول چهل سال فعالیت حرفه‌ای مستمر و بی‌وقفه،  فیلم‌ها و سریال‌های مختلف و متفاوتی ساخته‌ام. اسم اولین فیلمی که در دوران جوانی‌ام  ساختم  «مرگ دیگری»  بود، با مضمونی بسیار بسیار نزدیک به «سمفونی نهم»  که در این دوران پیرانه سری ساخته‌ام. فیلم «زنگ‌ها»  را هم در همان دوران جوانی ساختم.  انگار ناخواسته مرگ در زندگی شخصی و حرفه‌ای من همواره موضوعیت داشته ولی در عین حال شما یک رویارویی جدی و خوف‌انگیز در لحن و ساختار فیلم‌هائی که با موضوع مرگ ساخته‌ام، نمی‌بینید. این شاید از روی علاقه‌ام به زبان طنز و طنازی باشد که از ظرفیت‌های شوخی و نمکین در پرداختن به این حقیقت انکار ناپذیر زندگی که خیلی جذاب هم نیست استفاده می‌کنم.  در «سمفونی نهم»  لایه‌های طنز کم نیست ولی، عیار و نوع آن متفاوت است. اساساً تجسد یک ملک‌الموت معترض و نا فرمان و بازیگوش روی زمین خارج از تعریف طنز نیست. اگر به تحلیل‌ها و نظریه‌های این ملک‌الموت چموش که در قالب گفتار روی فیلم بیان شده، توجه بیشتری کنید، قطعاً دریافتی غیر از یک فیلم صرفاً فانتزی و سرگرم‌کننده خواهید داشت.

و اما اینکه چرا من ۱۷ سال فیلم سینمائی نساخته‌ام؟ خب چرا باید می‌ساختم؟  مگر مسابقه‌ای در کار بوده که من از رقیبانم عقب افتاده‌ام!؟  مگر هنرمند تاریخ تولید و انقضاء دارد؟ گذشته از اینها به شخصه خودم را مقید و مشروط به زمان و قالب کار نمی‌کنم. به نوعی هر مدیومی برایم ارزش خودش را دارد. گاهی به متن سریال خوبی برمی‌خورم، سریال می‌سازم. اگر به ایده یا موضوع مناسبی برای سینما بر بخورم فیلم سینمایی می‌سازم. هیچ حرص و عجله‌ای برای پشت هم کار کردن ندارم.  

خوی و صفات زشت انسانی‌ از ملک‌الموت هم قاتل بی‌رحم می‌سازد

فیلم «سمفونی نهم» با بهره گرفتن از ملک‌الموت در تاریخ ۲۵۰۰ ساله تا امروز، به روایت‌هایی از عشق می‌پردازد که موجب جنایت‌هایی همچون قتل برادر توسط برادر شده است، (حتی شخصیت ملک‌الموت نیز با تجربه عشق، آدم شده و سپس از دنیا می‌رود.) این نگاه به پدیده عشق از کجا ناشی می‌شود؟ چرا برخورد آدم‌ها با پدیده عشق همواره در طول تاریخ و حتی زمان کنونی که فیلم نیز نشان می‌دهد، به نحوی است که موجب اتفاقات ناگواری می‌شود؟

همینطور قتل خواهر توسط برادر. شما را به فصل عاشقانه رابعه ارجاع می‌دهم. برعکس نظر شما من فکر می‌کنم این عشق نیست که موجب اتفاقات ناگوار می‌شود، بلکه خوی و صفات زشت انسانی‌ست که اگر رها و بی‌عنان باشد،  موجب حسد،  رقابت و جنایت می‌شود. حتی ملک‌الموت وقتی اولین قدم‌ها را به عالم خطرناک  و پروسوسه‌ی آدمیت می‌گذارد، خوی و صفات ناپسند و شیطانی آدمی را هم تجربه می‌کند.  به عنوان مثال ملک‌الموت فرضی ما در فیلم، برای اجرای فرمان قبض روح راحیل (ساره بیات)  در صحنه‌ی تصادف حاضر می‌شود،  او در همین صحنه درخواست سرهنگ کامبیز امینی (محمدرضافروتن) را برای خبر کردن اورژانس به راحتی و در کمال خونسردی رد می‌کند.  درحالیکه قبض روح سرهنگ امینی در دستور کار او نیست.  خود او در ابتدای فیلم  به این نکته اشاره می‌کند که بعد از قبض روح فقط دو نفر که یکی بردیا و دیگری راحیل است،  از کار و مسئولیتش خلع خواهد شد.

در واقع این فرشته‌ی قبلی و آدم فعلی، در همین صحنه تصادف،  راحیل را بر اساس فرمان صادر شده قبض روح می‌کند ولی همزمان با رد درخواست سرهنگ امینی برای کمک مرتکب قتل می‌شود و فرمان شکنی می‌کند. او که حسادت را در صحنه‌ی قبل تجربه کرده بود، تبدیل به قاتلی بی‌رحم می‌شود و نافرمانی می‌کند.

«سمفونی نهم» با ارجاعاتی کوتاه به زندگی بزرگانی که در تاریخ سرزمین ما نقش داشتند، سعی در روایت داستان اصلی خود دارد. برخی از منتقدان به تعریف روایت‌های مختلفی از تاریخ در این فیلم نقدهایی داشتند. آیا لزوم استفاده از تاریخ در جهت ایجاد رغبت خواندن، در نسلی است که امروز با گذشته خود کاملا بیگانه هستند یا اینکه معتقدید تعریف همه این روایت‌ها لازمه داستان فیلم بوده است. در این باره توضیح دهید؟

به نظرم اگر روایت‌ها لازمه داستان فیلم نبودند، من چنین کاری را نمی‌کردم. حتماً در انتخاب این روایت‌های تاریخی بی‌اشکال نبوده‌ام ولی قصدم تنها ایجاد رغبت خواندن،  توجه به داشته‌های تاریخی و اتصال نسل امروز به گذشته نبوده است. نظر منتقدان عزیز و ارجمندم همچنان در نزد من محترم و آموزنده است.

نقد امپرطوری قرن بیستمی هیتلر 

امپراطوری بدون جنگ و خون‌ریزی به وجود نمی‌آید

در قسمت ابتدایی فیلم روایتی از زندگی کوروش کبیر و مانیفست کلی حکومت هخامنشیان را می‌بینیم اما در ادامه شخصیت ملک‌الموت با مقایسه کوروش و هیتلر می‌گوید که امپراطوری‌ها همواره موجب کشتار آدم‌های بسیاری شده‌اند. حال آنکه کوروش بیشتر به صلح معروف است و هیتلر به قتل‌عام. آیا در این سکانس جدا از نشان دادن تفاوت تفکر باستانی ما با قرن بیستم اروپاییان، در پی نقد کوروش بودید؟

شما حتماً می‌دانید که وسعت امپراطوری هخامنشی تقریباً همه جهان متمدن آن روز را دربرمی‌گرفت. از دره سند در هند تا رود نیل در مصر، از ناحیه بنغازی در لیبی امروز تا رود دانوب در اروپا. این امپراطوری با این وسعت که دارای حکومت‌ها و ملل مختلف بوده است،  قطعاً با تعارف،  لبخند،  تکان دادن دست و خوش آمدگوئی حکومت‌های مستقر به دست نیامده است. تاریخ هخامنشی پر است از جنگ‌ها و لشکرکشی‌های بزرگ و کوچک برای گسترش امپراطوری. پیروزی‌های کوروش کبیر و فرماندهان جنگاور و دلیرش در لشکرکشی‌ها و میدان‌های نبرد است که او را ملقب به فاتح افتخارآمیز سرزمین‌ها می‌کند. و کیست که نداند در جنگ‌ها حلوائی خیرات نمی‌کنند. اما نباید فراموش کنیم که در جنگ‌ها هم ملاک و معیاری هست. برای رویاروئی با حریف نیرومند شمشیر به دست باید دل شیر داشته باشی، اما برای فشار دادن یک دکمه و رها کردن ده‌ها بمب که منجر به قتل عام هزاران زن و کودک و مردمان بی‌دفاع می‌شود، همان دل موش کافی‌ست. تفاوت از زمین تا آسمان است.

مانیفست حکومت زمانی معنا و مفهوم پیدا می‌کند که حکومت مستقر باشد، با ثبات و در حال حکمرانی باشد. همانطور که شما گفتید در صحنه وداع کوروش با فرماندهانش در فیلم “سمفونی نهم” مانیفست کلی حکومت هخامنشیان برای اداره امپراطوری آریائی در مفهوم سخنان کوروش به صراحت و روشنی بیان می‌شود. این کلام سراسر مهر، دوستی و عدالت محور جای نقد ندارد. نقدی اگر هست متوجه امپرطوری قرن بیستمی هیتلر است که اتفاقاً او هم امپراطوری نساخته‌اش را آریائی می‌خواند. اما تفاوت از کجاست تا کجا!

شخصیت ملک‌الموت در انتهای فیلم می‌گوید که مخالف بسیاری از اتفاقاتی است که شخصا رقم زده و اگر می‌توانست به جای افرادی که جان آنها را گرفته، جان دشمن آنها را می‌گرفت و به این ترتیب مسیر تاریخ را تغییر می‌داد. این شخصیت در انتها نیز خود را فردی منتقد که در چهارچوب قانون کار کرده معرفی می‌کند. آیا با تاکید این شخصیت روی نقد مسائل مختلفی که شاید تابو باشند، در پی انتقاد به شرایط کنونی بودید؟ نقد در جامعه امروز چه جایگاهی دارد و تا چه اندازه شرایط بیان آن فراهم است؟  

توضیحات و تفسیر فیلم کار فیلمساز نیست. به نظر من بهتر بود منتقدان اگر با فیلم رابطه‌ای پیدا کنند که ظاهراً با این فیلم کمتر پیدا کرده‌اند، به تحلیل و تفسیر فیلم بپردازند. البته من نقدهای قابل تاملی که حاوی مطالب و تعابیر جالبی هم بود خوانده‌ام. بطور کلی معتقدم که شما باید دریافت خودتان را از فیلم داشته باشید. همان برداشتی که شخص شما با توجه به فهم،  دانش و تجربه شخصی خودتان از فحوای فیلم داشته‌اید، درست‌ترین برداشت است و من به هدفم رسیده‌ام و کارم را تمام شده تلقی می‌کنم،  بدون هیچ پیوستی.

اگر فیلم‌های کمدی من در باب شدن کمدی‌های سال‌های اخیر مؤثر بوده، شرمنده‌ام

نمی‌دانستم تربیت ذائقه هنری یک ملت قرار است به دست صاحبان نوکیسه‌ی سالن‌های سینما رقم بخورد

بسیاری معتقدند که امروز جامعه ما به فیلم‌های کمدی نیازمند است، به عنوان کارگردانی که در حوزه کمدی کارهای شاخصی داشتید که با استقبال مخاطبان همراه بوده، این موضوع را قبول می‌کنید؟

جامعه ما در کنار انواع فیلم‌های جدی به فیلم‌های کمدی هم نیازمند است. فراموش نکنیم که سینما به عنوان جدیدترین شاخه هنر، معروف به هنر هفتم است. تمام نظریه‌های مرتبط با معنا و مفهوم هنر و همینطور اهداف و کارکردهای مختلف آن،  هنر سینما را هم دربرمی‌گیرد. اینکه تصور کنیم کارکرد هنر سینما صرفاً ساختن سرگرمی و خنداندن مخاطب است، به نظرم چیزی جز جهالت محض نیست. اگر شما هم مثل بعضی از همکارانتان معتقدید که فیلم‌های کمدی که من در سال‌های دور ساخته‌ام، کم و بیش در باب شدن کمدی‌های سال‌های اخیر مؤثر بوده است،  همین‌جا با نهایت شرمندگی از پیشگاه ملت شریف، فرهنگ‌دوست و هنر شناس کشورم عذرخواهی و خاضعانه از آنها طلب بخشش می‌کنم. من نمی‌دانستم که فهم ابتذال چقدر دشوار و تن دادن به آن چقدر آسان است. نمی‌دانستم که جریان فکری سینما و تربیت ذائقه هنری یک ملت فهیم قرار است به دست صاحبان نوکیسه‌ی سالن‌های سینما رقم بخورد.  نمی‌دانستم که صاحبان افکار ذلیل، زیاده‌خواه و پول‌پرست هدایت سینمای فاخر کشورم را برعهده خواهند گرفت.  نمی‌دانستم که مرز ساختن فیلم‌های کمدی با کاسبی کثیف تا این اندازه ناپیدا و غیرقابل تشخیص است.

*ایلنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ «کنار هم باشیم» دیدنی شد/ حضور در یک رزمایش مهم


نماهنگ «کنار هم باشیم» دیدنی شد/ حضور در یک رزمایش مهم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جام رمضان با بازی‌های ممنوعه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزارت ورزش و جوانان در نظر دارد در اواخر ماه مبارک رمضان مسابقات ورزش‌های الکترونیک با عنوان جام رمضان را برگزار کند، در حالی که نگاهی به بازی‌های منتخب این رویداد نشان می‌دهد برخی بازی‌ها مجوزها را از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ندارند.

به گزارش سینماپرس، این مسابقات تحت نظر انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران (نماینده فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک IESF در ایران) برگزار می‌شود که در سال ۱۳۸۵ با موافقت سازمان تربیت بدنی وقت به‌عنوان تنها ارگان رسمی ورزشی در رشته ورزش‌های الکترونیک شروع به کار کرده است و در سال ۱۳۹۰ با توجه به درخواست عضویت انجمن در فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک (IESF)، نام انجمن نیز به انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران تغییر یافت. نگاهی گذرا به سایت این انجمن هم نشان می‌دهد که در زمینه برپایی بازی‌های الکترونیک فعالیت زیادی دارد.
حالا در هفته اول خرداد قرار است رویداد جام رمضان توسط این انجمن برگزار شود و در اطلاعیه برگزاری هم ۱۴ بازی قرار است برگزار شود که برای هر بازی از ۳ تا ۱۲ میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداقل هفت بازی که در این رویداد انتخاب شده‌اند، مجوز ندارد و نمی‌تواند در رویدادهای رسمی استفاده شود؛ امری که از سوی برگزارکنندگان آن نادیده گرفته شده است. جالب است که بدانید نهادهای حاکمیتی چون سازمان ورزش شهرداری تهران، صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و ورزشکاران کشور فدراسیون فوتبال، فدراسیون ورزش‌های همگانی و برج میلاد از زمره حامیان این رویداد هستند که بخشی از بازی‌های آن جزو موارد ممنوعه بازی است و از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مجوزهای لازم را کسب نکرده‌اند.
 Tekken۷ از جلمه بازی‌های مشهور جهانی است اما به دلیل خشونت‌های زیادی که حین بازی انجام می‌شود و نیز پوشش‌های کاملا باز شخصیت‌های زن بازی، مجوز عرضه ندارد؛ با این حال در این رویداد از سوی مسوولان جام در زمره بازی‌های منتخب قرار دارد.
Fortnite هم از جمله بازی‌های مشهور آنلاین جهانی که گردش‌های میلیون دلاری داشته و بازی‌های آن در سطح جهان شهرت دارد؛ با این حال به دلیل مسائل اخلاقی و نیز بروز خشونت بالا در این بازی در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع شده است. گزارش شده که این بازی ژانر بتل رویال، دلیل اصلی بیش از ۲۰۰ مورد طلاق در انگلستان اعلام شده است. سایت دیجیاتو هم در این‌باره از خودکشی نوجوانانی خبر داد که به این بازی علاقه فراوان دارند. کارل تامپسون ۱۷ ساله پس از بالا ‌آوردن بدهی‌های سنگین و البته اعتیاد به بازی فورتنایت که باعث شده بود بخش زیادی از روزمره‌ خود را به تجربه‌ این بازی بپردازد، تصمیم به خودکشی گرفت. با توجه به گزارش‌ها، تامپسون به‌ندرت می‌خوابید یا حتی غذا می‌خورد و در نهایت تصمیم گرفت با خودکشی به زندگی خود پایان بدهد. این بازی در کشورهای عراق و نپال و اردن به دلیل نفوذ مخرب آن‌ها بر مردم و تاثیرات منفی این بازی‌ها ممنوع اعلام شده است.
 PUBG بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) محصولی از استودیو بازی‌سازی Tencent Games در سبک اکشن است که ابتدا نسخه کنسول آن ساخته شد و محبوبیت فراوانی به دست آورد. به دنبال موفقیت آن، شرکت سازنده آن را برای سیستم‌عامل اندروید و iOS تحت عنوان پابجی موبایل بازسازی کرد. این بازی سبک متفاوتی دارد و بازیکن را در فضایی قرار می‌دهد تا برای بقا با حریفان مبارزه کند. خشونت وجه اصلی این بازی است که به همین دلیل مخالفان بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده است. برای مثال ناشر بازی PUBG در چین مجبور شده برای عبور از قوانین سختگیرانه‌ انتشار بازی در این کشور، این بازی را با محصول دیگری جایگزین کند. همچنین خانواده‌های اماراتی درخواست کرده‌اند تا بازی آنلاین پابجی در کشورشان ممنوع شود، زیرا معتقدند این بازی محتوای خشونت‌آمیزی دارد و اعتیادآور است و تأثیر بدی بر جوانان می‌گذارد. همچنین عراق در سطح پارلمان این کشور تصمیم به ممنوعیت این بازی گرفت. چین، نپال و هند و اردن هم این بازی را محدود و ممنوع اعلام کرده‌اند. برخی مسوولان مناطق مختلف هند اعلام کرده‌اند خشونت این بازی بسیار بالاست و نه‌تنها اقدام به فیلترکردن آن کرده‌اند، بلکه با متخلفانی که اقدام به اجرای آن در سرویس خود می‌کنند نیز برخورد قضایی خواهد کرد.
League of Legends هم از جمله بازی‌های منتخب این دوره است ولی جالب است که سال ۲۰۱۹ بدانید سازنده بازی League of Legends به‌طور رسمی اعلام کرد که سرورهای بازی برای دو کشور ایران و سوریه، به دلیل پیروی از قانون ایالات متحده آمریکا بسته شد! و حالا احتمالا مسوولان جام رمضان با فیلترشکن از سد این تحریم عبور کنند. بازیکنان وقتی که قصد ورود به بازی را داشتند با این پیام مواجه ‌شدند: «به دلیل قوانین کشور آمریکا بازیکنان در کشور شما نمی‌توانند در این زمان به بازی League of Legends دسترسی پیدا کنند. برداشتن این محدودیت‌ها وابسته به دولت آمریکاست، پس زمانی که این اتفاق بیفتد، ما از بازگشت شما به Rift خوشحال می‌شویم.»
همین چند نمونه از بازی‌هایی که قرار است در این رویداد برای کاربران در نظر گرفته شود، کفایت می‌کند؛ بازی‌هایی که به صورت عجیب خشونت را ترویج می‌کنند و مانند یک مخدر بر ذهن و روان بازیکن تاثیر می‌گذارند و حالا در ایران توسط یک نهاد دولتی و بدون توجه به نظر نهاد متولی بازی‌های رایانه‌ای در ایران اقدام به برگزاری رویدادی می‌کنند که اکثر بازی‌های آن در ایران مجوزهای قانونی را نگرفته و حتی توسط یکی از بازی‌سازها تحریم نیز شده است.
«صبح‌نو» آمادگی دارد که توضیحات متولیان این بازی‌ها را برای استفاده از این بازی‌ها به صورت شفاف منتشر کند.

*صبح نو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ستار اورکی موسیقی متن «آقازاده» را می‌سازد


ستار اورکی موسیقی متن «آقازاده» را می‌سازد

مشاهده خبر از سایت منبع