سینماپرس: رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا، عملکرد ملت و مسئولان را در این زمینه در ابعاد مختلف اجتماعی ــ فرهنگی، درمانی، بهداشتی، علمی، مدیریتی و خدماتی «حرکتی جهادی، عظیم و افتخارآمیز» خواندند.
به گزارش سینماپرس، امام خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور اعضای این ستاد و استانداران ۳۱ استان کشور برگزار شد، عملکرد ملت و مسئولان را در این زمینه در ابعاد مختلف اجتماعی ــ فرهنگی، درمانی، بهداشتی، علمی، مدیریتی و خدماتی «حرکتی جهادی، عظیم و افتخارآمیز» خواندند و با تأکید بر ثبت، بازخوانی و روایت هنرمندانه این تلاش و فداکاری ملی افزودند: مردم عزیز ایران با رفتار متین و صبورانه خود انصافاً خوش درخشیدند و فرهنگ اسلامی ــ ایرانی را جلوهگر ساختند.
ایشان با قدردانی از گزارشهای بسیار خوب و روشنگری که در جلسه بیان شد، از زحمات شبانهروزی مسئولان و دستاندرکاران مبارزه با کرونا تشکر کردند و خدای متعال را بهعلت توفیق بزرگی که در این زمینه نصیب ملت و مسئولان کشور کرده است، شکر و سپاس گفتند.
حضرت آیتالله خامنهای با ابراز تسلیت به همه مصیبتدیدگانی که عزیزانشان را از دست دادهاند، برای درگذشتگان، رحمت الهی و برای مبتلایان به بیماری کرونا و همه بیماران شفا مسألت کردند و برای شهیدان این حرکت جهادی، علوّ درجات را از پروردگار کریم خواستار شدند.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین ابعاد مختلف توفیقات ملت و مسئولان در ماههای اخیر گفتند: در زمینه درمان و انواع خدمات پزشکی، پیشگیری، غربالگری، بهداشت محیط و مراکز عمومی، کاری حقیقتاً بزرگ و در خور قدردانی انجام شده است.
ایشان تولید لوازم و تجهیزات در دستگاههای مختلف از جمله شرکتهای دانشبنیان و نیز تلاش مردم را در زمینه تهیه و تولید لوازم مورد نیاز بهداشتی یک عرصه پرافتخار دیگر دانستند.
حضرت آیتالله خامنهای ارائه خدمات رفاهی و حضور ملت، بسیج، نیروهای مسلح و همه دستگاهها را در این زمینه از لحاظ گستردگی و تنوع خدمات مردمی، حرکتی مؤمنانه و حیرتانگیز برشمردند و افزودند: این حرکت عظیم و حضور مردم در صحنه جز بهاراده الهی و دست قدرت پروردگار امکانپذیر نبود.
«حضور نیروهای داوطلب در کارهای سخت و خطرآفرین» از دیگر ابعادی بود که رهبر انقلاب در تبیین حرکت پرافتخار ملت به آن اشاره کردند.
ایشان گفتند: مکرر از پرستاران، پزشکان و کادر درمانی ــ بهداشتی تشکر کردهایم که جا هم دارد اما در کنار اینها، باید از نیروهای داوطلبِ جوان، بسیجی و طلبه نیز قدردانی کرد که در عرصههای سخت و خطرآفرین از جمله غسل و کفن و دفن ورود کردند و این کار دشوار را بر عهده گرفتند.
حضرت آیتالله خامنهای تلاشهای علمی و تحقیقاتی مراکز دانشگاهی و برخی شرکتهای دانشبنیان را برای شناخت رفتار این ویروس متقلب و پیدا کردن واکسن و داروی مقابله با کرونا، بُعد دیگری از افتخار ایرانیان برشمردند و ابراز امیدواری کردند جوانان دانشمند میهن بتوانند هرچه زودتر در این زمینه نیز افتخار بیافرینند و استعداد ایرانی را بار دیگر به دنیا نشان دهند.
ایشان برنامهریزی و مدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت را نیز حقیقتاً خیلی خوب خواندند و افزودند: این افتخارات ملی باید ثبت شود.
حضرت آیتالله خامنهای رزمایش کمک مؤمنانه را عرصهای برای بروز جلوههایی از فرهنگ اسلامی و انقلابی دانستند و افزودند: این کار در بسیاری از موارد رایحه خوش خدمات و پشتیبانی دوران دفاع مقدس را دوباره در کشور جاری کرد.
ایشان با بیان مطالبهای جدی، آرزو کردند هنرمندان بتوانند همچون شهید آوینی با گفتار و نوشتار و کارهای هنری و نمایشی، جزئیات این جهاد عظیم مردمی را به شیرینی روایت و آن را در تاریخ ماندگار کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با تجلیل از رفتار متین و صبورانه ملت در برخورد با قضیه کرونا گفتند: وقوع چنین حوادثی معمولاً نگرانیهایی درباره مصارف زندگی به وجود میآورد و ممکن است همچنان که در برخی کشورها در حمله به فروشگاهها دیدیم باعث رفتارهایی خاص شود اما اینگونه رفتارها در ایران عزیز مطلقاً دیده نشد و مردم با متانت و بردباری در این زمینه نیز انصافاً خوش درخشیدند.
رهبر انقلاب اسلامی ماههای اخیر را از زاویهای دوران خانهنشینی عمومی خواندند و افزودند: در این دوران نقش و جایگاه خانواده در فرهنگ اسلامی ــ ایرانی آشکارتر شد در حالی که در کشورهایی که خانواده پایه و معنای درستی ندارد، دوران خانهنشینی عمومی به این شکل قابل تحمل و درک نیست.
ایشان افزودند: در این زمینه باید زحمات زن خانواده را مورد توجه و عنایت ویژه قرار داد که با صبر و حلم در اداره خوب خانه و خانواده نقشآفرینی کرده است.
حضرت آیت الله خامنهای در بخش دیگری از سخنانشان شکست غرب در آزمون جهانی مقابله با کرونا را مورد توجه قرار دادند و افزودند: غرب و غربزدگان نمیخواهند این شکست دیده شود اما لازم است ابعاد این ناتوانی بررسی و بیان شود چرا که انتخاب سرنوشتهای مهم برای ملتها به این آگاهیها بستگی دارد.
ایشان در زمینه «شکست تواناییهای مدیریتی غرب» خاطرنشان کردند: کرونا در آمریکا و اروپا در مقایسه با دیگر کشورها دیرتر شیوع پیدا کرد یعنی این کشورها فرصت داشتند خود را آماده مواجهه با این ویروس کنند اما آنچنان که باید و شاید نتوانستند که آمار بالای مبتلایان و فوتشدگان در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و مشکلات مختلف مردم در این کشورها از جمله بیکاری، این ناتوانیها را اثبات میکند.
رهبر انقلاب اسلامی «فلسفه اجتماعی غرب» را نیز در مقابله با کرونا شکستخورده خواندند و افزودند: روح و محتوای فلسفه اجتماعی در غرب بر پایه مادیات و پول استوار است به همین علت است که آنها در موضوع کرونا به سالمندان، افراد مریض، بیپول و عقبمانده بیاعتنایی کردند چرا که این قشرها توانایی کسب پول و ایجاد مادیات را ندارند به همین خاطر شمار زیادی در خانههای سالمندان جان باختند که این واقعیات شکست فلسفه اجتماعی غرب را نیز آشکار میکند.
«شکست در عرصه نمایش اخلاق عمومی» از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب در بررسی ابعاد مختلف ناتوانی غربیها به آن پرداختند.
ایشان با اشاره به مواردی همچون هجوم به مغازهها و برخی چالشهای دیگر افزودند: غربیها با همه ادعاها در این زمینه نیز شکست خوردهاند که باید این واقعیات برای افکار عمومی تبیین شود.
رهبر انقلاب در پایان سخنانشان دو نکته را مورد تأکید قرار دادند: «اهمیت دادن به شبکه بهداشتی درمانی» و «بررسیهای دقیق درباره بسته بودن یا نبودن مساجد و مراکز دعا».
ایشان درباره نکته اول گفتند: شبکه بهداشتی درمانی خیلی مهم است و اگر آنطور که حدس میزنند و مکرر میگویند در برههای بازتولید این ویروس را داشته باشیم، این شبکه میتواند در مقابله با آن وضع کمک فراوانی کند.
حضرت آیتالله خامنهای در آخرین نکته سخنانشان با اشاره به یک سؤال بیپاسخ درباره مراسم دعا، نماز و عبادات در مساجد و اماکن مقدس تأکید کردند: بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمیکنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات و توسل بهخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند البته معتقدم اگر قواعد سختگیرانهای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل میکنند.
رهبر انقلاب در جمعبندی این بخش از سخنانشان افزودند: همان گونه که گفتم نظر کارشناسیشده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر میدانم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک میکنند آنوقت هرچه آنها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد.
حضرت آیتالله خامنهای در پایان سخنانشان با تشکر از رئیس جمهور و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا گفتند: خدا کمکتان کند که این کار را به بهترین وجه به پایان برسانید و یک نقطه ماندگار تاریخی در افتخارات ملت ایران ثبت کنید و مشکلات گوناگون در حواشی این قضیه مثل مشکلات مالی را نیز با تدابیر لازم برطرف کنید.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی آقای روحانی رئیسجمهور از فعالیت ستاد ملی مبارزه با کرونا و کمیتههای هشتگانه آن در ۸۰ روز گذشته گزارش داد.
آقای روحانی با تشکر از تلاشهای همه دستگاهها و دستاندرکاران مقابله با بیماری بهویژه کادر درمانی و بخشهای فعال در زمینه بهداشت و درمان، نیروهای مسلح، نیروهای داوطلب و آحاد مردم گفت: در مقابله با بیماری کاملاً حسابشده عمل کردیم و بر خلاف کشورهای غربی اجازه ندادیم دوگانه نان و جان راه بیفتد و امروز نیز آمار و ارقام کشور در قضیه کرونا قابل قبول است.
رئیسجمهور به مصوبه امروز جلسه ستاد کرونا در خصوص بازگشایی مدارس از هفته آینده نیز اشاره کرد و افزود: حضور دانشآموزان در مدارس اختیاری خواهد بود یعنی دانشآموزانی که نیاز به رفع اشکال حضوری دارند میتوانند با حضور در مدرسه خدمات آموزشی دریافت کنند.
آقای روحانی از موافقت رهبر انقلاب اسلامی با برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی برای تأمین مخارج ناشی از بیکاری و همچنین تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی تشکر کرد و گفت: موافقت رهبر معظم انقلاب با آزادسازی سهام عدالت کار بزرگ دیگر و بزرگترین کمکی بود که در این ایام نصیب مردم بهویژه قشرهای ضعیف شد و مقدمات اجرای کامل این دستور در حال انجام است.
در این جلسه آقای نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گزارشی از اقدامات این وزارتخانه بلافاصله پس از اعلام شیوع بیماری در چین و همچنین اقدامات انجامشده پس از ورود بیماری به کشور بیان کرد و افزود: با افتخار اعلام میکنیم بر خلاف بعضی کشورهای غربی که افراد در راهروها و محوطه بیمارستان معطل ماندند و خدمات دادن به افراد سالمند محدود شد، در کشور ما حتی یک بیمار پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نماند و هیچ فرد سالمندی را اولویت دوم تلقی نکردیم.
آقای نمکی، غربالگری و اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا را یکی دیگر از کارهای مهم انجامشده دانست و با تشکر از همکاری سازمان بسیج مستضعفین در اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد کشور در فاز کنترل و مهار بیماری قرار دارد و امیدواریم با همکاری مردم این روند ادامه داشته باشد.
همچنین آقای رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این نشست گفت: در حالی که کرونا برخی کشورها را با کمبودهایی مواجه و برای آنها مشکلات امنیتی ایجاد کرد، در کشور ما هیچیک از این مشکلات پدید نیامد و برعکس صحنههای پرشکوه از حضور و همدلی مردم به دنیا نشان داده شد.
وزیر کشور از فعال شدن ستاد رفع موانع تولید برای حل مشکل بیکاری ناشی از کرونا خبر داد و گفت: در بخش اجتماعی، حضور فعالان و گروههای جهادی افتخارآمیز بود و موکبهای اربعین نیز برای خدماترسانی به مردم فعال شدند.
در ادامه سردار سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح از اختصاص ۷۰ درصد تختهای درمانی بیمارستانهای نیروهای مسلح به درمان بیماران کرونا و بستری کردن ۱۰ هزار بیمار قطعی یا مشکوک به کرونا در طول این مدت خبر داد و از فعالیتها و خدمات نیروهای مسلح در بخشهای درمان، تولید و توزیع انبوه اقلام بهداشتی، حفاظتی و مراقبتی، مقابله با احتکار اقلام بهداشتی، مشارکت چشمگیر در طرح غربالگری و پاکسازی معابر و اماکن گزارش داد.
سینماپرس: دستیار ارشد رئیس سازمان هنری رسانهای اوج از انتخاب مدیر جدید مرکز فیلم و سریال این سازمان خبر داد.
به گزارش سینماپرس، محمد ذوقی با انتشار عکسی در قسمت استوری اینستاگرام خود از انتصاب محسن دریالعل به عنوان مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانهای اوج خبر داد.
دستیار ارشد رئیس سازمان هنری رسانهای اوج با اعلام این خبر نوشت: «حضور محسن دریالعل در مجموعهها و نهادهای مختلف همیشه منشاء اتفاقات و تغییرات بسیار مثبت بوده. انتصاب او به عنوان مدیر فیلم و سریال سازمان اوج از خبرهای خوب این روزهاست و باعث امیدواری بیشتر به مسیر آینده سینمای انقلاب».
محسن دریالعل از مدیران جوان در فضای فرهنگی، رسانهای و مطبوعاتی کشور است که سردبیری رسانهها و نشریاتی چون وفا، سینما رسانه و رسانه انقلاب را برعهده داشته است. وی پیش از این و از تابستان سال ۱۳۹۶ مدیرعامل انتشارات روایت فتح و ساقی بود. دریالعل همچنین مدیریت موسسه فرهنگی «متن زندگی» را نیز در کارنامه خود دارد.
پیش از این حبیبالله والینژاد مدیریت مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانهای اوج را به عهده داشت.
سینماپرس: ابوالفضل جلیلی نویسنده و کارگردان سینمای ایران معتقد است که مشکلات امروز ما ناشی از کمبود انسانهای عاشق حقیقی است.
به گزارش سینماپرس، ابوالفضل جلیلی نویسنده و فیلمساز مجرب سینمای ایران در گفتوگویی کوتاه با تسنیم، ضمن اشاره به وضعیت کنونی اکران آنلاین فیلمهای سینمایی به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: راستش را بخواهید از آنجا که تاکنون هیچکدام از فیلمهای من در سینماهای کشور اکران نشده است، درباره شرایط اکران فیلمها در سینما اطلاعات چندانی ندارم.
وی افزود: باور دارم که مشکل کنونی ما کمبود انسانهای عاشق حقیقی است؛ البته عشاق کلامی زیاد داریم اما عاشقان حقیقی و عملگرا و کسانی که پای عشق خود به انقلاب بایستند، کماند.
جلیلی تصریح کرد: خیل انبوهی از عشاق حقیقی انقلاب ما، شهدا بودند؛ در زمان جنگ عشق رزمندگان و شهدا به انقلاب عشقی حقیقی بود؛ در حال حاضر نیز برای حل مسائل و مشکلاتمان به وجود عشاقی از آن جنس نیاز داریم.
این فیلمساز ادامه داد: ما باید عاشق بپرورانیم؛ اگر انسانهای عاشق حقیقی در مسند کار باشند، جملگی امور بدون مشکل پیش رفته و سامان مییابد؛ این عشق راستین و حقیقی را در احوال شهدایمان به وفور مشاهده میکنیم.
وی یادآور شد: احتمالاً شنیدهاید در یکی از روزهایی که شهید باکری شهردار ارومیه بود، باران شدیدی در شهر بارید و سیلاب به راه افتاد؛ شهید باکری در آن بحبوحه به یاری مردم شتافت و در فرایند امدادرسانی با پیرزنی مواجه شد که خانهاش را آب فراگرفته بود؛ شهید باکری با تلاش فراوان و به هر زحمتی که بود، خانه پیرزن را از آب خالی و به او کمک کرد؛ جالب اینجاست که پیرزن بارها او را دعا و شهردار ارومیه را نفرین کرد؛ حالآنکه نمیدانست مردی که در حال کمکرسانی به اوست، همان شهردار ارومیه است؛ ما به چنین انسانهایی نیاز داریم؛ اگر امثال باکریها بودند، بسیاری از این مشکلات نبود.
سینماپرس: روزبه حسینی با تاکید بر ضرورت برگزاری کلاسهای بازیگری به صورت حضوری خاطرنشان کرد: به طور مثال آیا میتوان کلاس ورزش رزمی را در فضای مجازی برگزار کرد؟! یعنی تئاتر از ورزش رزمی آسانتر است که بتوان آن را در فضای مجازی آموزش داد؟؟
به گزارش سینماپرس، این هنرمند و مدرس تئاتر در گفتگو با ایسنا با انتقاد از گسترش کلاسهای آموزشی تئاتر در فضای مجازی ادامه داد: هرچند نسل جدید نسل تکنولوژی هستند ولی فرآیند تئاتر در انرژی جمعی و نفس به نفس رخ میدهد.
این کارگردان تئاتر افزود: کلاسهای تئوری و نوشتاری و مفهومشناسانه، تا حدودی میتواند به صورت مجازی برگزار شود ولی برای آموزش تئاتر و بازیگری، من مثل دو نسل عباس جوانمرد و محمود استادمحمد به سقفی که باید بالای سر همهی گروه باشد، معتقدم و پیشنهاد میکنم اگر کسی تازه میخواهد در کلاس بازیگری ثبتنام کند، دو ماه دیگر هم منتظر بماند چرا که مبانی بازیگری دستکم شش تا دوازده ماهِ فشرده نیازمند تمرین بدن و بیان است.
او سال گذشته نمایش «الف کاف شین» را آغاز کرده بود که با شیوع کرونا، شب دوم از اجرای آن بازماند. حسینی از اسفندماه تلاش میکند با آموزش از طریق ضبط تکالیف و اصلاح جمعی و گروهی و تجدید آن پلههای طی شده در حدود دو سال با جوانترین گروه هنرجویانش را ادامه دهد و دوره منفی کرونا را به دورهای مثبت تبدیل کند، که این روش را پیش از طرح بازار داغ آموزش آنلاین آغاز کرده بود.
کارگاهها و کار با جوانانی که در بیست سال از زمان تأسیس گروه «وناگهان» تا امروز، طی سه چهار سال انجام، و به تدریج گروهی بازیگر، نویسنده و کارگردان وارد دنیای حرفهای میشدند و حالا آخرین دورهی حال حاضر.
سرپرست گروه تئاتر «و ناگهان» درباره فعالیت این روزهای خود توضیح داد: اسفند سال گذشته اجرای عمومی تازهترین نمایش گروهمان را آغاز کرده بودیم: «الف کاف شین». سیما شکری بازیگر اصلی و ثابت این نمایش بود که آن را با همراهی دو گروه از بازیگران در روزهای زوج و فرد اجرا میکرد. نمایشی که او برای نوشتن و سیما شکری برای بازی نقشی بسیار دشوار نزدیک به یکسال زمان گذاشته بودند.
روزبه حسینی با یادآوری برگزاری رپرتوار «مونوگهان» در سال ۹۸ نیز افزود: این پروژه را سال ۹۷ آغاز کردم و در دل آن ۵ نمایش اجرا شد و تصمیم گرفتم دورهی دوم را در سال ۹۸ نیز با دختران گروه برگزار کنم. بدین ترتیب ۹ نمایش کوتاه را که با هنرجویان تمرین شده بود، دستهبندی و ترکیب کردیم که در قالب سه نمایش کوتاه اپیزودیک با داوری رؤیا نونهالی، اکتای براهنی و حمید پورآذری اجرا شدند. یکی از آنها تک اپیزودی نیمهبلند بود به نام «بخواب خوب میشی» نوشتهی ندا نیک از نویسندگان کارگاهمان با کارگردانی مریم خدمتی، دستیار من که نخستین تجربهی حرفهای خود را روی صحنه برد. لازم است بگویم این نُه نمایش البته فقط در بخش بازیها داوری شد چون در دیگر بخشها خودم دخالتهایی مستقیم داشتم و داوری آن بخشها درست نبود؛ اساسا هدف هم نبود و امیدوارم در ماههای آتی بتوانیم اختتامیهی آن رپرتوار را در سلامتی جامعه و مردمِ سرزمینمان، جشن بگیریم.
این کارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به کارگاههای قصهنویسی که در این سالها به موازات کارگاههای بازیگری برگزار کرده، افزود: من از سال ۷۳ تا پایان ۷۵ این افتخار را داشته و دارم که تنها تئاتری هستم که شاگرد پیوستهی دکتر «رضا براهنی» در شعر و قصهنویسی بودهام و تربیت شدهی نگاه و روش کارگاهی بوده و هستم. تئاتر را هم در تمامی شاخهها تجربی و شخصی آموختهام و البته از خرد و لطف بسیار از بزرگان بهره بسیار بردهام. در این سالها متوجه شدم کلاسهای نمایشنامهنویسی زیادی برگزار میشود ولی عمده ضعف ما در قصهنویسی است و به همین دلیل مدام گفته میشود نمایشنامهها و فیلمنامههای با کیفیتی نداریم چون قصه را بهدرستی نمیشناسیم. نه متمایلان به قصهگویی، و نه کسانی که به کارهای قصهگریز تمایل دارند، نمیدانند اغلب، قصه چیست که قرار باشد تمایل کنند به سویش یا از آن بگریزند؛ به همین دلیل کارگاههای قصهنویسی را هم به موازات کارگاههای بازیگری برگزار کردم.
حسینی از ترکیب دو کارگاه بازیگری و قصهنویسی (با نگاهی به نوشتنِ نمایشنامهی تک پرسوناژ) سخن گفت و افزود: با پیوند این کارگاهها سه نمایش مذکور، آماده و اجرا شد و قرار بود نمایش «ای زهدان شوم» (نوشتهی مهرا معین یکی از نویسندگان گروه در کارگاه) هم با بازی و کارگردانی سیما شکری، عضو اصلی و مرکزی گروهمان، در اسفند ۹۸ اجرا شود که به دلیل کرونا از اجرا باز ماند.
او ادامه داد: ما از سوی دیگر قرار بود با آغاز اجرای نمایش «الف کاف شین» تمرین (برای اجرا) دیگر نمایش گروه یعنی نمایش «دیگه عاشق شدن فایده نداره» را با ترکیبسازی بدن، صدا و آواز آغاز کنیم و بچهها همگی دورههای ابتدایی و بعضا پیشرفتهتر سولفژ، تمرکز، بازی در سکوت، تخیل و ایدهسازی و … را هم که از قبل گذراندهبودند. پس با توجه به طولانی شدن ماجرای کرونا، تصمیم گرفتم تمرین این دو اثر را با اعضای گروه، با شیوهی بازی مینیمال در تصویر ادامه دهم.
حسینی در ادامه از برگزاری کارگاهی دیگر با موضوع نوشتن بر اساس موسیقی به عنوان یکی دیگر از فعالیتهای گروه خود نام برد و توضیح داد: در این کارگاه، طی سه/چهار ماه فشرده اتودها و بداهههای هنرجویان را استخراج کردیم و روایتهای عاشقانه از زندگی حقیقی اینها به دست آمد که با یکدیگر ترکیب شدند و دراماتورژی شدند. باید گفت این گونه نیست که هر کس نقش خود را بازی کند بلکه ترکیب این روایتها ما را به کلیتی رسانده که تئاتری قائم به ذات، نتیحه نهایی خواهد بود مانند پازل به هم ریختهای که هر کس قطعهای از آن را کامل میکند؛ نمایش: «دیگه عاشق شدن فایده نداره ۲».
این کارگردان درباره این نمایش توضیح داد: تصور ما این بود که تمرین این نمایش را اسفند آغاز میکنیم و تا پایان بهار به اجرا میرسیم و احتمال میدادیم آن را در عمارت روبرو اجرا کنیم. این نمایش که ترکیبی از بدن، صدا و آواز به شکلی خاص است و هم بازیگر تکنفره در دل جمع در اجرای آن حضور دارد.
حسینی اضافه کرد: متأسفانه اسفند سال گذشته، علاوه بر مشکل کرونا، برای بازیگر اصلی گروه سیما شکری اتفاقات ناگواری پیش آمد و چند تن از عزیزان از جمله مادرش را از دست داد که تحمل آن در وضعیت قرنطینه بسیار دشوار بود ولی از آغاز سال جدید تصمیم گرفتیم تمرینهایمان را به صورت «تصویری» و تحلیل صوتی و بازسازی هر تمرین با هنرجویان از سر بگیریم. به این صورت که دستور تمرین بدن را که در طول یکی دو سال از خانم شکری آموختهاند، خود روزانه انجام میدهند و بعد تکلیف ویدیویی، ارسال، اعلام نکات مورد نظر را و ارسالِ دوبارهی ویدیوی اصلاحشده.
او تاکید کرد: سیما شکری در یک سال گذشته کاملا در کنار اعضای گروه بود و آموزش بدن، صدا، تنفس و بیان را با آنان دنبال میکرد و نمیخواستیم نتیجه زحماتش هدر شود. بسیار ضروری ست که بگویم، در تمام این سالها (یک دههی اخیر) رؤیا نونهالی با مشاورهها و همراهیهای خود در کنار ما بوده و نقش بسزایی داشته و لازم میدانم از ایشان نیز قدردانی کنم.
روزبه حسینی اضافه کرد: این روند را با حدود ۱۵ نفر ادامه دادیم تا به فراخوان جشنواره «تئاتر در خانه» به دبیری محمودرضا رحیمی رسیدیم و از آنجا که هنرجویان تجربهای یک ساله در زمینه تئاتر تکنفره را با گروه ما داشتند، از آنان خواستم بر اساس ایده کرونا، قصهای را طراحی کنند و تکهای از احوال شخصیت را بازی و ویدیو بگیرند. سپس این ویدیوها را به کلاس نویسندگی بردم و هنرجویان آن کلاس (که سال چهارم همراهی و حضورشان کنار من است)، هر کدام به انتخاب خود، برای هر یک از ایدهها شروع به نوشتن کردند و تمرینها تا نگارش نهایی متنها ادامه پیدا کرد، روخوانی و ضبط صدا و بازنویسی متن و لباس و نور و صحنه و در نهایت ۵ کار را آماده کردیم و به جشنواره فرستادیم که با بازی نیره غفاری و مریم اسماعیلی، نوشتهی نسترن خدادوست و ندا نیک، همه از بچههای کارگاه، به مرحلهی نهایی راه یافتند.