X

بایگانی خرداد 2, 1399

دفتر سینمایی

جبهه‌ مقاومت رو به اقتدار و جذب روزافزون عناصر قدرت پیش می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امام خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی خود با امت اسلام به مناسبت روز جهانی قدس فرمودند: امروز از هر دو سو فعّالیّتهای متنوّعی در صحنه‌ی مبارزه ظهور میکند، با این تفاوت که جبهه‌ی مقاومت رو به اقتدار و امیدِ فزاینده و جذب روزافزون عناصر قدرت پیش میرود و بعکس جبهه‌ی ظلم و کفر و استکبار روز به روز تهی‌تر و مأیوس‌تر و کم‌توان‌تر میشود.

به گزارش سینماپرس، سخنرانی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز جهانی قدس انجام شد.

این سخنرانی همزمان به صورت زنده از شبکه های مخلف داخلی و بین المللی رادیویی، تلویزیونی و فضای مجازی پخش شد که متن سخنان امام خامنه ای به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

و الحمد للّه ربّ العالمین و صلّی اللّه علی محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.

به همه‌ی برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان درود میفرستم و قبولی طاعات آنان در ماه مبارک رمضان را از خداوند مسئلت میکنم و پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر را به آنان تبریک میگویم و پروردگار کریم را بر نعمت حضور در این ماه ضیافت الهی، سپاس میگویم.

روز قدس؛ حلقه وصلی برای هم‌صدایی مسلمانان درباره قدس شریف و فلسطین مظلوم

امروز روز قدس است؛ روزی که با ابتکار هوشمندانه‌ی امام خمینی (رضوان‌الله‌علیه) همچون حلقه‌ی وصلی برای هم‌صداییِ مسلمانان درباره‌ی قدس شریف و فلسطین مظلوم تعیین شد؛ و در این چند دهه، در این ‌باره نقش‌آفرینی کرد و از این پس نیز خواهد کرد ان‌شاءاللّه.

عظمت مسئله‌ فلسطین چیزی نیست که غیرت مسلمانان، اجازه‌ی فراموش شدن آن را بدهد

ملّتها از روز قدس استقبال کردند و آن را همچون نخستین کار واجب، یعنی برافراشته نگهداشتن پرچم آزادی فلسطین گرامی داشتند. سیاست عمده‌ی استکبار و صهیونیسم، کمرنگ کردن مسئله‌ی فلسطین در ذهنیّت جوامع مسلمان و به سَمت فراموشی راندن آن است و فوری‌ترین وظیفه، مبارزه با این خیانتی است که به دست مزدوران سیاسی و فرهنگی دشمن در خودِ کشورهای اسلامی صورت میگیرد و حقیقت آن است که مسئله‌ای به عظمت مسئله‌ی فلسطین چیزی نیست که غیرت و اعتماد به نفْس و هوشمندی روزافزون ملّتهای مسلمان، اجازه‌ی فراموش شدن آن را بدهد؛ هر چند آمریکا و دیگر سلطه‌گران و پادوهای منطقه‌ای آنان همه‌ی پول و توان خود را برای آن به کار گیرند.

اوّلین سخن، یادآوری بزرگیِ فاجعه‌ غصب کشور فلسطین و تشکیل غدّه‌ی سرطانی صهیونیستی در آن است. در میان جنایات بشری دورانهای نزدیک به زمان حاضر، هیچ جنایتی در این حجم و با این شدّت وجود ندارد.

غصب یک کشور و بیرون کردن مردم برای همیشه از خانه و کاشانه و سرزمین اجدادی خود، آن هم با فجیع‌ترین انواع قتل و جنایت و هلاکِ حَرث و نسل و ده‌ها سال تداوم این ستم تاریخی، حقیقتاً یک رکورد جدید از سَبُعیّت و شیطان‌صفتی بشر است.

عامل و مجرم اصلی این فاجعه، دولتهای غربی و سیاستهای شیطانی آنها بود. آن روزی که دولتهای فاتح جنگ اوّل جهانی، منطقه‌ی غرب آسیا، یعنی قلمرو آسیایی حکومت عثمانی را به عنوان مهم‌ترین غنیمت جنگی، میان خود در کنفرانس پاریس تقسیم می‌کردند، نیاز به یک پایگاه امن در قلب این منطقه را برای تضمین سلطه‌ی دائمی خود بیش از پیش احساس کردند.

دولتِ بدون ملّتِ صهیونیست 

انگلیس از سالها پیش از آن، با طرح بالفور زمینه را آماده کرده و با همفکری زرسالاران یهودی بدعتی به نام صهیونیسم را مهیّای نقش‌آفرینی کرده بود؛ و اکنون زمینه‌های عملی آن فراهم میشد. از همان سالها مقدّمات را بتدریج در کنار هم چیدند و سرانجام پس از دوّمین جنگ جهانی با استفاده از غفلت و گرفتاری‌ دولتهای منطقه، ضربه‌ی خود را وارد آوردند و رژیم جعلی و دولتِ بدون ملّتِ صهیونیست را اعلام کردند. آماج این ضربه در درجه‌ی اوّل ملّت فلسطین و در درجه‌ی بعد همه‌ی ملّتهای این منطقه بودند.

هدف از دولت صهیونیست، بنای پایگاه دائمی برای تسلّط بر منطقه بود

نگاه به حوادث بعدی منطقه‌ نشان میدهد که هدف اصلی و نزدیک غربی‌ها و کمپانی‌داران یهودی از ایجاد دولت صهیونیست، بنای یک پایگاه حضور و نفوذ دائمی برای خود در غرب آسیا و امکان دسترسی نزدیک برای دخالت و تحمیل و تسلّط بر کشورها و دولتهای این منطقه بود. از این رو رژیم جعلی و غاصب را به انواع امکانات قدرت‌آفرین ــچه نظامی و چه غیر نظامی ــ حتّی تسلیحات اتمی مجهّز کردند و رشد این غدّه‌ی سرطانی را در پهنه‌ی نیل تا فرات در برنامه‌های خود گنجاندند.

اغلب دولت‌های عرب غیرت و نخوت عربی خود را به فراموشی سپردند

متأسّفانه اغلب دولتهای عرب پس از مقاومتهای نخستین که برخی از آنها تحسین‌برانگیز بود، به‌تدریج تسلیم شدند و بخصوص پس از ورود ایالات متحدّه‌ی آمریکا به عنوان متولّی مسئله، هم وظیفه‌ی انسانی و اسلامی و سیاسی، و هم غیرت و نخوت عربی خود را به فراموشی سپرده و با امیدهای واهی به هدفهای دشمن کمک کردند. «کمپ دیوید» مثال روشنی از این حقیقت تلخ است.

نشان دادن شاخه‌ زیتون به سرنوشت عبرت‌انگیز یاسر عرفات منتهی شد

گروه‌های مبارز نیز پس از برخی مجاهدتهای فداکارانه در سالهای نخست، بتدریج به راه بی‌فرجام مذاکره با اشغالگر و حامیانش کشانده شدند و خطّ سیری را که میتوانست به تحقّق آرمان فلسطین منتهی شود، رها کردند.

مذاکره تجربه‌ی تلخ و ناموفّق فلسطین است

مذاکره با آمریکا و دیگر دولتهای غربی و نیز با مجامع بی‌خاصیّت بین‌المللی، تجربه‌ی تلخ و ناموفّق فلسطین است. نشان دادن شاخه‌ی زیتون در مجمع عمومی سازمان ملل، نتیجه‌ای جز قرارداد خسارت‌بار «اُسلو» نداشت و سرانجام هم به سرنوشت عبرت‌انگیز یاسر عرفات منتهی شد.

طلوع انقلاب اسلامی در ایران، فصل جدیدی در مبارزه برای فلسطین گشود. از اوّلین قدمها یعنی بیرون راندن عناصر صهیونیست که ایرانِ دورانِ طاغوت را یکی از پایگاه‌های امن خود میشمردند و سپردن محلّ سفارت غیر رسمی رژیم صهیونیست به نمایندگی فلسطین و قطع جریان نفت تا کارهای بزرگ و فعّالیّتهای گسترده‌ی سیاسی، همه موجب پدید آمدن «جبهه‌ی مقاومت» در کلّ منطقه شد و امید به حلّ مسئله در دلها شکفت.

با ظهور جبهه‌ی مقاومت، کار بر رژیم صهیونیستی سخت و سخت‌تر شد ــ و البتّه در آینده بسی سخت‌تر هم خواهد شد ان‌شاءاللّه ــ ولی تلاش حامیان آن رژیم و در رأس آنان آمریکا در دفاع از آن هم بشدّت افزایش یافت.

پیدایش نیروی مؤمن و جوان و فداکار حزب‌اللّه در لبنان و تشکیل گروه‌های پُرانگیزه‌ی حماس و جهاد اسلامی در درون مرزهای فلسطین نه تنها سردمداران صهیونیست بلکه آمریکا و دیگر ستیزه‌گران غربی را هم مضطرب و سراسیمه کرد و یارگیری از درون منطقه و از درون جامعه‌ عربی را در صدر برنامه‌های آنان پس از پشتیبانی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از رژیم غاصب قرار داد.

نتیجه‌ کار پُرحجم آنان، امروز در رفتار و گفتار بعضی سردمداران دولتهای عربی و برخی فعّالان خائن سیاسی و فرهنگی عرب، آشکار و جلویِ چشم همه است.

جبهه‌ مقاومت رو به اقتدار و جذب روزافزون عناصر قدرت پیش می‌رود 

امروز از هر دو سو فعّالیّتهای متنوّعی در صحنه‌ی مبارزه ظهور میکند، با این تفاوت که جبهه‌ی مقاومت رو به اقتدار و امیدِ فزاینده و جذب روزافزون عناصر قدرت پیش میرود و بعکس جبهه‌ی ظلم و کفر و استکبار روز به روز تهی‌تر و مأیوس‌تر و کم‌توان‌تر میشود.

عرصه‌ مبارزه به‌شدّت خطیر و تغییرپذیر و نیازمند مراقبت دائمی است 

نشانه‌ی روشن این مدّعا آن است که ارتش صهیونیست که یک روز ارتشی شکست‌ناپذیر و برق‌آسا شمرده میشد و ارتشهای بزرگ دو کشور مهاجم را در ظرف چند روز متوقّف میکرد، امروز در برابر نیروهای مبارز مردمی در لبنان و غزّه مجبور به عقب‌نشینی و اعتراف به شکست میشود. با این حال عرصه‌ی مبارزه بشدّت خطیر و تغییرپذیر و نیازمند مراقبت دائمی است و موضوع این مبارزه بسی مهم و سرنوشت‌ساز و حیاتی است. هر گونه غفلت و سهل‌اندیشی و خطا در محاسبات اساسی، زیانهای سنگین وارد خواهد کرد.

بر این اساس به همه‌ی کسانی که دل در گرو مسئله‌ی فلسطین دارند چند توصیه میکنم:

۱ـ مبارزه برای آزادی فلسطین، جهاد فی سبیل اللّه و فریضه و مطلوب اسلامی است. پیروزی در چنین مبارزه‌ای تضمین شده است، زیرا فرد مبارز حتّی در صورت کشته شدن هم به اِحدی الحُسنیین دست یافته است. بجز این، مسئله‌ی فلسطین یک مسئله‌ی انسانی است، بیرون کردن میلیون‌ها انسان از خانه و مزرعه و محلّ زندگی و کسب خود، آن هم با قتل و جنایت، هر وجدان انسانی را آزرده و متأثّر میکند و در صورت داشتن همّت و شجاعت به مقابله وادار میسازد. پس محدود کردن آن به یک مسئله‌ی صرفاً فلسطینی و حدّاکثر عربی، خطایی فاحش است. آنها که سازش چند عنصر فلسطینی یا حکّام چند کشور عربی را مجوّز عبور از این مسئله‌ی اسلامی و انسانی میشمرند، بشدّت دچار خطا در فهم مسئله و احیاناً دچار خیانت در تحریف آنند.

۲ـ هدف این مبارزه، آزادی همه‌ی سرزمین فلسطین ــ از بحر تا نهر ــ و بازگشت همه‌ی فلسطینیان به کشور خویش است. فروکاستن آن به تشکیل دولتی در گوشه‌ای از این سرزمین، آن هم به شیوه‌ی تحقیرآمیزی که در ادبیّات صهیونیست‌های بی‌ادب از آن یاد میشود، نه نشانه‌ی حق‌جویی است و نه نشانه‌ِی واقع‌بینی است. واقع آن است که امروز میلیون‌ها فلسطینی به مرتبه‌ای از اندیشه و تجربه و اعتماد به نفْس رسیده‌اند که بتوانند این جهاد بزرگ را وجهه‌ی همّت سازند و البتّه به نصرت الهی و پیروزی نهایی مطمئن باشند، که فرمود: وَ لَیَنصُرَنَّ‌ اللهُ مَن یَن‌ـصُرُه، اِنَّ اللهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ؛   بی‌شک بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان آنها را یاری و با آنان همدردی خواهند کرد ان‌شاءاللّه.

۳ـ هر چند بهره‌ گرفتن از هر امکان حلال و مشروع در این مبارزه مُجاز است و از جمله حمایتهای جهانی، ولی مؤکّداً باید از اعتماد به دولتهای غربی و نیز مجامع جهانیِ ظاهراً یا باطناً وابسته به آنها پرهیز کرد. آنها با هر موجودیّت اثرگذار اسلامی دشمنند؛ آنها به حقوق انسانها و ملّتها بی‌اعتنایند؛ آنها خود عاملِ بیشترین خسارتها و جنایتها به امّت اسلامی‌اند؛ هم اکنون کدام نهاد جهانی یا کدام قدرت جنایت‌کار پاسخگوی ترورها، قتل‌عام‌ها، جنگ‌افروزی‌ها، بمبارانها، و قحطی‌های مصنوعی در چندین کشور اسلامی و عربی است؟

امروز دنیا یک به یک تعداد قربانیان کرونا را در سراسر جهان میشمارد، امّا هیچ کس نپرسیده و نمیپرسد قاتل و مسئول صدها هزار شهید و اسیر و مفقود در کشورهایی که آمریکا و اروپا در آن آتش جنگ را روشن کرده‌اند کیست؟ مسئول این همه خون بناحق بر خاک ریخته در افغانستان، یمن، لیبی، عراق، سوریه و دیگر کشورها کیست؟ مسئول این همه جنایت و غصب و تخریب و ظلم در فلسطین کیست؟ چرا هیچ کس این میلیون‌ها کودک و زن و مردِ مظلوم در جهان اسلام را شمارش نکرد؟ چرا کسی قتل‌عام شدن مسلمانان را تسلیت نمیگوید؟ چرا میلیون‌ها فلسطینی باید هفتاد سال از خانه و کاشانه‌ِی خود دور بوده و در تبعید به سر برند؟ و چرا قدس شریف، قبله‌ی اوّل مسلمانان باید مورد اهانت قرار گیرد؟ سازمان به اصطلاح ملل به وظیفه‌ی خود عمل نمیکند و نهادهای به اصطلاح حقوق بشری مُرده‌اند. شعار «دفاع از حقوق کودک و زن» شامل کودکان و زنان مظلوم یمن و فلسطین نمیشود. این ‌چنین است وضع قدرتهای ظالم غربی و مجامع وابسته‌ی جهانی؛ وضع برخی دولتهای دنباله‌رو آنان در منطقه هم در بی‌آبرویی و رسوایی بدتر از آن است که به بیان آید. پس جامعه‌ی مُسلمِ غیور و دیندار باید به خود و نیروی درونی‌اش تکیه کند؛ دست قدرتمند خود را از آستین بیرون آوَرَد و با توکّل و اعتماد به خداوند از موانع عبور کند.

۴ـ نکته‌ی مهمّی که نباید از نظر نخبگان سیاسی و نظامی جهان اسلام دور بماند، سیاست آمریکا و صهیونیست‌ها در انتقال درگیری‌ها به پشت جبهه‌ی مقاومت است. راه‌اندازی جنگهای داخلی در سوریه، و محاصره‌ی نظامی و کشتار شبانه‌روزی در یمن، و ترور و تخریب، و تولید داعش در عراق، و قضایای مشابه در برخی دیگر از کشورهای منطقه، همگی ترفندهایی برای سرگرم کردن جبهه‌ی مقاومت و فرصت دادن به رژیم صهیونیست است. برخی سیاستمداران کشورهای مسلمان نادانسته و برخی دانسته در خدمت این ترفندهای دشمن قرار گرفته‌اند. راه جلوگیری از اجرای این سیاست خباثت‌آمیز، عمدتاً خواست و مطالبه‌ِی جدّی جوانان غیرتمند در سراسر جهان اسلام است. جوانان در همه‌ی کشورهای اسلامی بویژه کشورهای عربی، نباید توصیه‌ی امام خمینی عظیم را از نظر دور بدارند که فرمود: هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا ــ و نیز البتّه دشمنِ صهیونیست ــ بکشید.

۵ـ سیاست عادّی‌سازی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه یکی از عمده‌ترین سیاست‌های ایالات متّحده‌ی آمریکا است. برخی دولتهای عربی منطقه که نقش پادوی آمریکا را ایفا میکنند، در این ‌باره به تهیّه‌ی مقدّمات لازم آن، از قبیل ارتباطات اقتصادی و امثال آن پرداخته‌اند؛ این تلاشها یکسره عقیم و بی‌نتیجه است. رژیم صهیونیستی زائده‌ای مهلک و زیان بخش برای این منطقه است و بیقین ریشه‌کن و ازاله خواهد شد، و بی‌آبرویی و سیه‌رویی برای کسانی خواهد ماند که امکانات خود را در خدمت این سیاست استکباری نهاده‌اند. برخی برای توجیه این رفتار زشت، استدلال میکنند که رژیم صهیونیستی واقعیّتی در منطقه است، بی‌آنکه به یاد آورند که با واقعیّتهای مهلک و زیان‌بخش باید مبارزه کرد و آن را ازاله کرد. امروز کرونا یک واقعیّت است و همه‌ی انسانهای باشعور، مبارزه با آن را واجب میدانند. ویروس دیرپای صهیونیسم بی‌گمان از این پس دیری نمیپاید و به همّت و ایمان و غیرت جوانان از این منطقه ریشه‌کن خواهد شد.

۶ـ اصلی‌ترین توصیه‌ی اینجانب توصیه به تداوم مبارزه و سامان بخشیدن به سازمانهای جهادی و همکاری آنان با یکدیگر و گسترش عرصه‌ی جهاد در همه‌ی سرزمین‌های فلسطینی است. همه باید ملّت فلسطین را در این جهاد مقدّس یاری کنند. همه باید دست مبارز فلسطینی را پُر، و پشت او را محکم کنند. ما با افتخار، هر چه در توان داشته باشیم در این راه انجام خواهیم داد. یک روز تشخیص ما این شد که مبارز فلسطینی، دین و غیرت و شجاعت دارد و تنها مشکل او دستِ تهی از سلاح او است. به هدایت و مدد الهی برنامه‌ریزی کردیم و نتیجه این است که موازنه‌ی قدرت در فلسطین دگرگون شد و امروز غزّه میتواند در برابر تهاجم نظامی دشمن صهیونیست بایستد و بر آن پیروز شود. این تغییر معادله در بخش موسوم به سرزمین‌های اشغالی خواهد توانست قضیّه‌ی فلسطین را به گامهای نهایی نزدیک کند. تشکیلات خودگردان در این امر تکلیفی بزرگ برعهده دارد. با دشمن وحشی جز با اقتدار و از موضع قدرت نمیتوان سخن گفت، و زمینه‌ی این اقتدار بحمداللّه در ملّت شجاع و مقاوم فلسطین آماده است. جوانان فلسطینی امروز تشنه‌ِی دفاع از کرامت خویشند. حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و حزب‌اللّه در لبنان، حجّت را بر همه تمام کرده‌اند. دنیا فراموش نکرده و نخواهد کرد آن روزی را که ارتش صهیونیست مرزهای لبنان را شکست و تا بیروت پیش آمد و آن روزی را که قاتل جنایت‌کاری به نام آریل شارون در صبرا و شتیلا حمّام خون به راه انداخت، و نیز فراموش نکرده و نخواهد کرد آن روزی را که همین ارتش در زیر ضربات کوبنده‌ی حزب‌اللّه چاره‌ای جز این نیافت که با دادن تلفات فراوان و با اعتراف به شکست، از مرزهای لبنان عقب‌نشینی کند و برای آتش‌بس به التماس بیفتد؛ دست پُر و موضع قدرت یعنی این. حال بگذار فلان دولت اروپایی که باید به خاطر فروش موادّ شیمیایی به رژیم صدّام تا ابد شرمسار باشد، حزب‌اللّهِ مجاهدِ سرافراز را غیر قانونی بداند. غیر قانونی، رژیمی مثل آمریکا است که داعش را تولید میکند و رژیمی مثل آن دولتِ اروپایی است که هزاران نفر در بانه‌ی ایران و حلبچه‌ی عراق بر اثر موادّ شیمیایی‌اش به کام مرگ میروند.

۷ـ سخن آخر آن است که فلسطین متعلّق به فلسطینیان است، و باید با اراده‌ی آنان اداره شود. طرح همه‌پرسی از همه‌ی ادیان و اقوام فلسطینی ــ که از نزدیک به دو دهه‌ی پیش از این ارائه کرده‌ایم ــ تنها نتیجه‌ای است که باید بر چالشهای امروز و فردای فلسطین مترتّب شود. این طرح نشان میدهد که ادّعای یهودی ستیزی که غربیان با بوقهای خود آن را تکرار میکنند، بکلّی بی‌اساس است. در این طرح، فلسطینیانِ یهودی و مسیحی و مسلمان، در کنار هم در یک همه‌پرسی شرکت و نظام سیاسی کشور فلسطین را تعیین میکنند؛ آنچه قطعاً باید برود نظام صهیونیستی است و صهیونیسم، خود بدعتی در آئین یهود و کاملاً بیگانه از آن است.

در پایان، یاد شهیدان قدس، از شیخ احمد یاسین و فتحی شقاقی و سیّد عبّاس موسوی، تا سردار بزرگ اسلام و چهره‌ی فراموش نشدنی مقاومت، شهید قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ عراقی، شهید ابومهدی المهندس و دیگر شهدای قدس را گرامی میدارم و به روح امام خمینی عظیم‌الشّأن که راه عزّت و جهاد را به روی ما گشود، درود میفرستم، و نیز برای برادر مجاهد، مرحوم حسین شیخ‌الاسلام که سالیانی در این راه تلاش کرد، رحمت الهی را مسئلت میکنم.

در پایان به همه بینندگان و شنوندگان عزیز عرض می‌کنم روز قدس امسال اولین روز قدسی است که در آن قاسم سلیمانی عزیز حضور ندارد. برای شادی روح او همه یک حمد و یک قل هو الله بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا توطئه «ام هارون» خنثی می‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پاسخ به سریال‌هایی از جنس «ام هارون» که در راستای عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی ساخته می‌شوند، نیاز به موج‌های جدی‌تر رسانه‌ای از جمله سریال‌سازی در سطح جهان اسلام دارد.

به گزارش سینماپرس، این روزها سریال‌های عرب‌زبان که به بهانه ماه رمضان در شبکه‌های مختلف تلویزیونی کشورهای منطقه پخش شده و می‌شود، جنجال زیادی به پا کرده‌اند. این سریال‌ها شاید به لحاظ صنعت سریال‌سازی و ساختارهای فنی چندان قوی و قابل توجه نباشند اما دغدغه‌ها و سوژه‌ها و محورهایشان آنقدر بر ساختار و تکنیک غالب شده که همین کافیست تا در طول ماه رمضان تیتر بسیاری از رسانه‌ها شوند و یک تقابل جدی ایدئولوژیک را صورت دهند.

نکته قابل تأمل اینکه برخی از ااین آثار از طرف محور مقاومت و به سردمداری کشورهایی مثل سوریه و مصر و جبهه مقاومت به تولید رسیده است و آنقدر نافذ و جریان ساز عمل کرده است که گاه جبهه دشمن را هم به واکنش واداشته است؛ البته واکنش‌هایی نه از جنس بیانیه‌ و پروپاگانداهای سیاسی و خبری، بلکه در قالب ساخت سریال؛ مجموعه‌ای نمایشی در راستای اهداف و پروژه‌های خودشان؛ این میدان جدید یک تقابل است؛ سریال در برابر سریال. اینگونه است که مساله فلسطین و انتفاضه از بیانیه‌های سیاسی و رویارویی رسانه‌ای به ساختارهای تازه‌ای در میدان جنگ نرم رسیده و سریال‌های تلویزیونی نمود تازه‌ای از آن شده است.

«ام هارون» جدیدترین اثر ضدفلسطینی از میان سریال‌هایی است که در رمضان امسال توسط شبکه ام بی سی عربستان به تولید رسید و در راستای پروژه عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی پخش شد. این سریال موجی از واکنش‌های منفی را هم در جهان عرب و اسلام در پی داشت با این حال این واکنش‌های منفی باعث نشد که پخش آن متوقف شود.

جنجال‌ها پیرامون این سریال و البته سریال‌هایی که در طرف دیگر جبهه مقاوت و در دفاع از انتفاضه فلسطین ساخته است همچون «نگهبان قدس» باعث شد به مرور این اتفاقات در چند سال اخیر بپردازیم.

پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صداوسیما و سجاد اسلامیان مسئول بخش جهان اسلام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی در گفتگو با مهر، به نکات مهمی درباره این میدان تقابل جدید رسانه‌ای و نقشی که جمهوری اسلامی ایران در این میدان می‌تواند ایفا کند، اشاره کرده‌اند که در این گزارش می‌خوانید.

سریال‌سازی برون‌مرزی در دستور کار رسانه ملی هست؟

پیمان جبلی معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما است که به تازگی گلایه‌هایش از سهل‌انگاری‌های دولت که منجر به توقف پخش برنامه‌های شبکه «الکوثر» از ماهواره یوتل‌ست شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

جبلی که بر تأثیر مهم سریال‌سازی روی مخاطب فرامرزی تاکید دارد، در این باره به مهر گفت: یکی از رسالت‌های شبکه‌های برون مرزی پرداختن به حوزه‌های نمایشی در کنار حوزه‌های خبری و تحلیلی است که مخاطب ویژه و تاثیر خاص و ویژه‌تری هم دارد. در همه دنیا هم همین گونه است که تاثیر ساختار نمایشی بیشتر است چراکه می‌توان در لایه‌های عمیق نکات مهمتری را به مخاطب منتقل کرد. شبکه‌های عمومی‌تر مثل شبکه سحر، الکوثر و آی فیلم دستور کاری دارند که می‌توانند در این حوزه هم ورود کنند با این حال ما برای تولید و تامین سریال‌های نمایشی چه ایرانی و چه خارجی تلاش می‌کنیم.

وی بخش اولیه این مساله را با منابع مالی مرتبط دانست و بیان کرد: آی فیلم عربی مرجع زبان‌گردانی تمام کارهای نمایشی و سریال‌های خوب ایران است. برای تامین سریال‌های خارجی در برخی مواقع اقدام شده است اما تولید و تامین کار نمایشی نیاز به بودجه و هزینه‌های سنگین دارد. تولید کارهای نمایشی از ابتدا در ماموریت شبکه‌های برون مرزی نبوده است و بیشتر تامین کار نمایشی دیده شده است. با این وجود ما از حداقل بودجه تولیدات نمایشی استفاده می‌کنیم تا کارهایی که هم ظرفیت نمایش در داخل کشور را داشته باشد و به نوعی به‌صرفه بوده و هم به اهداف بین المللی می‌پردازد که قطعا اینها کافی نیست و ما باید به صورت دائم به تامین سریال بپردازیم.

پیمان جبلی:‌ روشنگری راه کافی برای مقابله نیست و باید سریال و اثر فاخر تولید کرد. اگر تفاوت‌های نسلی را هم در نظر بگیریم نمی‌توان اطمینان داشت که نسل‌های جدید مثل نسل‌های ۲۰ سال پیش که در برابر این تبلیغات گمراه کننده مقاوم بود همینقدر استقامت داشته باشندجبلی با مثالی به تاثیر کارهای ایرانی اشاره و عنوان کرد: کارهای نمایشی بیشترین جذابیت را در میان ژانرها دارد ما سرویسی را به نام یورمدیوم راه انداخته‌ایم چراکه دائم سرویس‌های ما در یوتیوب بسته می‌شود. یکی از قسمت‌های سریال «ستایش» در این سرویس که هنوز ناشناخته است، ۲۵ هزار بار دیده شد و قطعاً سریال‌های ما مخاطب میلیونی خواهد داشت.

وی درباره نقش آفرینی ایران در منطقه و انتفاضه قدس و اینکه چقدر می‌تواند ایران می‌تواند در حوزه ساخت سریال‌هایی با محور مقاومت موثر باشد، عنوان کرد: این بستگی به توان حرفه‌ای ما دارد ما مجموعه از افراد حرفه‌ای را داریم که باید بستر مادی و حمایت‌ها برایشان فراهم شود. اگر ما نتوانیم در عرصه رقابت فعالیت کنیم. ما به هیچ وجه نمی‌گوییم بودجه‌های نجومی ام‌بی‌سی عربستان و ترکیه را داشته باشیم اما درخواستمان این است که همان حداقل‌ها را داشته باشیم.

معاون برون مرزی صداوسیما با اشاره به اقدامات این معاونت برای مقابله با سریال‌هایی چون «ام هارون» به تاثیر ساخت سریال اشاره و تاکید کرد: ما اخیرا با سریال‌های گمراه کننده‌ای که در عربستان تولید شده است مثل ام هارون به‌صورت خبر و تحلیل سعی کردیم روشنگری کنیم و نشان دهیم که تلاش این‌ها عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. با این حال روشنگری راه کافی برای مقابله نیست و باید سریال و اثر فاخر تولید کرد. اگر تفاوت‌های نسلی را هم در نظر بگیریم نمی‌توان اطمینان داشت که نسل‌های جدید مثل نسل‌های ۲۰ سال پیش که در برابر این تبلیغات گمراه کننده مقاوم بود همینقدر استقامت داشته باشند. گسترش فضای مجازی مفاهیم را تغییر داده است و ماموریت‌ها بسیار سخت تر شده است.

تأثیرگذاری «یوسف(ع)» و «مختار» در جهان عرب

سجاد اسلامیان که مسئولیت بخش جهان اسلام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب را بر عهده دارد با اشاره به نقشی که ایران می‌تواند در این معادلات و برای تاثیرگذاری در این حوزه ایفا کند به خبرنگار مهر بیان کرد: سریال‌سازی ما در گذشته تاثیر داشته است ما «یوسف پیامبر(ع)» یا «مختارنامه» را داشته‌ایم که در دنیای عرب به خوبی دیده شده است و بازخورد آن ساخت تولیداتی از طرف جهان عرب بود. سریال‌های مجعولی مثل «الحسن و الحسین» پاسخی به بخشی از سریال‌های ما بود که البته روایتی غیرواقعی از صدر اسلام داشتند و یا سریال «امام الفقها» که ادامه‌ای بر سریال ما درباره امام رضا(ع) با نام «ولایت عشق» بود.

این کارشناس رسانه افزود: کار دیگر تولید مشترک صداوسیما با کشورهای حوزه مقاومت یا ایجاد رغبت در بین شبکه‌های اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی از سوی این اتحادیه برای تولید در این زمینه است.

وی درباره مساله فلسطین که این روزها به مساله اول سریال سازی در جهان عرب تبدیل شده است اظهار کرد: این مساله چیزی نبوده است که از فضای سریال‌سازی در جهان عرب حذف شود و همیشه مورد توجه بوده است. شاید در سال‌های اخیر به دلیل جنگ در سوریه این مساله در آنجا کمرنگ شد با این حال در همین سال‌ها هم در خود فلسطین سریال‌هایی ساختند که با توانایی و امکاناتی که داشتند تا حدی مناسب بود.  

این کارشناس رسانه با اشاره به برجسته شدن این مساله در فضای رسانه‌ای کشور و منطقه با توجه به مناسبات سیاسی اظهار کرد: این روزها این مساله پررنگ شده است چون از طرفی مساله توجه به فلسطین بوده و در طرف مقابل آنها هم برنامه‌ریزی‌هایی برای دشمنی‌ها صورت گرفته است که در راستای معامله قرن و پیشنهاد صلح بین اسرائیل و فلسطین است. برنامه‌ریزی‌هایی که عربستان سعودی و کشورهای دیگر انجام می‌دهند.

اسلامیان با اشاره به کشورهای موثر در این حوزه که بدون داشتن صنعت سینما به سریال‌سازی اقدام می‌کنند، گفت: دنیای عرب به جز مصر و سوریه صنعت سینما ندارند اما جایگاه سریال‌سازی در این کشورها قدیمی است. عربستان هم حدود ۱۰ سال است که به‌صورت جدی به سریال‌سازی ورود کرده است و از طریق شبکه ام‌بی‌سی و روتانا وارد میدان شده و رقیبی برای مصر و سوریه هستند.

برخلاف کشور ما، در این کشورها وقتی عملیات سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود مثل پروژه «معامله قرن» برای آن یک پیوست رسانه‌ای هم در نظر می‌گیرنداین کارشناس رسانه در حوزه جهان اسلام درباره فضای سریال‌سازی در جهان عرب و موضوعاتی که محور قرار می‌گیرد، بیان کرد: نگاه سریال‌سازان جهان عرب به مخاطب جهان عرب است و تنوع گسترده‌ای از موضوعات اجتماعی و… را دنبال می‌کنند اما در هر دوره‌ای موضوع یا دسته‌ای از این موضوعات موردتوجه بوده است مثلاً در دوره‌ای سریال‌های دینی و در دوره‌ای سریال‌های عاشقانه و ملودرام و در دوره کنونی هم تاریخ معاصر مساله شده است.  

وی با اشاره به یک نکته تاکید کرد: ویژگی سریال‌های رمضانی مثل «ام هارون» و یا «مخرج هفت» این است که در راستای سیاست‌های آن‌ها ساخته شده است. برخلاف کشور ما، در این کشورها وقتی عملیات سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود مثل پروژه «معامله قرن» برای آن یک پیوست رسانه‌ای هم در نظر می‌گیرند و امسال با تمام مخالفت‌هایی که در برابر پخش «ام هارون» وجود داشت به پخش این سریال‌ها ادامه داده‌اند چون پیش از این سابقه داشته که مخالفت‌ها باعث شده سریالی از روی آنتن پایین بیاید و پخش آن متوقف شود.

اسلامیان درباره انتفاضه فلسطین و جدی شدن این مساله در جهان عرب که تولید سریال‌هایی چون «ام هارون» را از طرف عربستان سعودی در پی داشت گفت: ما در جریان مقاومت دو کشور را داریم که بیشترین سریال‌ها را با این محور می‌سازند ابتدا سوریه و در مرحله بعدی مصر است چون مصر روابط دیپلماتیکی با رژیم صهیونیستی هم دارد و برای همین در فضای ملایم‌تری در این حوزه کار می‌سازد. این جریان امسال بیشتر دیده شده است چراکه فضای رسانه‌ای نسبت به آن بهتر بوده است و برای همین رسانه‌های خود ما هم با شدت و حدت بیشتری سراغ انتفاضه فلسطین و مساله روابط فلسطین با صهیونیست‌ها رفته‌اند.

وی با اشاره به ترجمه و انتشار سریال «حارس القدس» در سایت «عماریار»، اضافه کرد: ما از لحاظ رسانه‌ای به این نتیجه رسیدیم که این سریال می‌تواند برای مخاطب مهم باشد. ما یک هدف‌گذاری داریم که نسبت به همسایه‌های‌مان اشنایی بیشتری داشته باشیم. پیش از این هم از فیلم‌های جهان عرب را در سینماتک گذاشته‌ایم ولی این اولین سریال است.

اسلامیان با اشاره به ویژگی‌های این سریال تصریح کرد: «حارس القدس» یا «نگهبان قدس» در کشور سوریه ساخته شده و درباره یکی از شخصیت‌های معروف جهان عرب است که مورد تایید امام موسی صدر هم بوده است. این سریال براساس پرتره‌ای از یک کشیش کاتولیک است که در جریان مقاومت فعالیت می‌کرده و در زندان رژیم صهیونیست زندانی می‌شود.

مسئول بخش جهان اسلام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب درباره انتشار این سریال از طریق سایت عماریار گفت: توجه به جهان عرب و جهان اسلام به این معنا که ما همگن هستیم و دشمن مشترک داریم یکی از دلایلی بود که باعث شد این سریال در دستور کار قرار بگیرد. این سریال در کشورهای عربی هم خیلی دیده شد. معمول نیست که شبکه‌های خبری سریال پخش کنند اما المیادین خیلی هوشمندانه این سریال را پخش می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام جزییات اختصاص کمک هزینه به آسیب‌دیدگان کرونا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جزییات کمک هزینه سازمان سینمایی به افرادی که در سامانه فعالان سینما آسیب دیده از کرونا ثبت نام کرده بودند، اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، از مجموع ۳۶۴۵ نفر از افرادی که در سامانه فعالان سینما آسیب دیده از کرونا ثبت نام کردند اطلاعات ۱۷۴۳ نفر تایید و مقرر شد طی دو نوبت کمک هزینه‌هایی به حسابشان واریز شود.

از مجموع ۳۶۴۵ نفر ۲۰۷۶ نفر اعلام کردند در ۳۲ صنف خانه سینما عضویت دارند که از بین آن‌ها عضویت و نیاز ۱۸۳۲ نفر توسط خانه سینما تایید شد.

با حذف مجموع ۱۸۷ نفر از ۴ صنف تهیه‌کنندگان سینما، پخش‌کنندگان، مدرسان سینما و سینماداران و همچنین افرادی که به عنوان کارکنان موسسات، کارمندان و بازنشستگان دولت و بخش‌های عمومی هستند و اضافه شدن ۹۸ نفر از سرپرستان خانوار، از کارافتادگان و بیماران خاص جمعاً حمایت از ۱۷۴۳ نفر به تایید رسید.

اعتبار این کمک هزینه‌ها از محل تفاهمنامه سالانه سازمان سینمایی در اختیار خانه سینما قرار داده شده تا در ۲ نوبت هر بار ۵۰۰ هزار تومان مستقیماً به حساب افراد واریز و گزارش آن به سازمان سینمایی ارائه شود.

پیرو مصوبه دولت درباره حمایت و جبران بخشی از خسارات ناشی از اشاعه ویروس کرونا با اولویت اعضای صنوف سینمایی، سامانه ثبت اطلاعات فعالان سینما که در اثر کرونا دچار آسیب شدند به آدرس hemayat.samfaa.ir راه‌اندازی شد و متقاضیان از اول تا ۴ اردیبهشت فرصت داشتند تقاضایشان را در این سامانه ثبت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش آیتمی که منجر به آتش گرفتن «میدون» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جدیدترین قسمت «میدون» شامل آیتمی که منجر به ایجاد حادثه آتش‌سوزی و آسیب دکور این برنامه شد، روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، جدیدترین قسمت «میدون» که امشب جمعه ۲ خرداد از شبکه سه سیما پخش می‌شود، آیتمی را که منجر به ایجاد حادثه آتش‌سوزی و آسیب دکور این برنامه شد، شامل می‌شود.

در این بخش از برنامه عباس انصاری درباره تولید نوعی پودر آتش نشانی و نحوه تولید و عرضه آن به عنوان یک کسب و کار جدید توضیحاتی را ارائه می کند. همچنین ۲ کسب و کار دیگر نیز در پنجاه و چهارمین قسمت از مسابقه تلویزیونی «میدون» با حضور طراح یا نمایندگانی از تیم طراحی و ایده پردازی آن ها معرفی می شوند.

مسابقه تلویزیونی «میدون» در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۹ حین ضبط یکی از بخش های معرفی کسب و کار حوزه آتش نشانی و اطفای حریق دچار حادثه آتش سوزی شد و بخشی از دکور آن آسیب دید. این حادثه تلفات یا صدمات جسمانی نداشت و در حال حاضر دکور این برنامه در حال بازسازی و آماده شدن برای ضبط قسمت های جدید است.

«میدون» مسابقه ای تلویزیونی در حوزه کسب و کارهای نوآورانه و خلاق است که به تهیه کنندگی محمدحسین هاشمی گلپایگانی در گروه اجتماعی شبکه سه سیما تهیه و تولید می شود.

این برنامه پنجشنبه و جمعه شب ها بعد از اخبار شبانگاهی روانه آنتن شبکه سه سیما می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خلق بیش از ۱۰۰ اثر تجسمی درباره «قدس» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز جهانی قدس با خلق بیش از ۱۰۰ اثر با مضامین مرتبط با مبارزات و مجاهدت‌های مردم مظلوم فلسطین توسط هنرمندان رشته‌های تجسمی گرامی داشته شده است.

به گزارش سینماپرس، بیش از ۳۰ هنرمند حوزه تجسمی برای پاسداشت مجاهدات مردم مظلوم فلسطین امروز جمعه ۲ خرداد ماه در حرم مطهر رضوی هنرآفرینی می‌کنند.

محمدعلی رجبی، مسعود نجابتی، علی وزیریان، خشایار قاضی زاده، سید حمید شریفی آل هاشم، عبدالحمید قدیریان، حسن روح الامین، سید عبدالله حاجی سیدحسن، عباس برزگر گنجی، مازیار بیژنی، مهدی فرخی، منصوره امیری، عباس گودرزی، حسین عصمتی، رضا بدرالسماء، محمود آزاد نیا، زینب رجبی، مهدی حاجی محمدی، محمدصابر شیخ رضایی، ثارالله فرخ، زهرا اسدیان، علی محمد شیخی، حسین یوزباشی، حشمت الله نوروزی گودرزی، محمد روح الامینی، محمد حبیبی، محمدعلی نادری، محمد اسدی جوزانی، غلامرضا قلی پور، نوید سیمبر، ناصر تقی زاده، عبدالمجید شاهواروقی فراهانی، سید مهدی حسینی الهاشمی، محسن اسدی، سعید خاتمی، محمدحسین واحد، حمید قربانپور، کاظم خراسانی، حسین رزاقی، رضا مهدوی، محسن عبادی، روح الله ابوالفضلی، علیرضا خالقی، امیر خالفی، محمدرضا میری، محمود بازدار و… هنرمندانی هستند که از شب گذشته (پنجشنبه یکم خرداد) با حضور در صحن مطهر امام رضا (ع) روند خلق آثار هنری به منظور پاسداشت روز جهانی قدس را آغاز کرده‌اند.

در آئین «بر آستان قدس» که امروز (جمعه ۲ خرداد) نیز در حرم مطهر رضوی ادامه دارد، محمد مهدی دادمان قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری، محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری و جمعی از مدیران این مجموعه حضور دارند.

همچنین بخش‌هایی از این آئین در «پرونده ویژه» برنامه پوشش روز جهانی قدس در شبکه سه سیما نیز با اجرای سید حسین حسینی و شهرام شکیبا پوشش داده شد.

محمدعلی رجبی استاد نگارگری و هنرمند پیشکسوت در این برنامه عنوان کرد: هنر در باطن و ذات هنرمند است. هنرمند موحد به عنوان فردی که با خدای خود عهدی دارد، هنر خود را نیز به عنوان جلوه‌ای از حقیقت عرضه می‌کند. در دوره جدید بحث هنر برای هنر ملغی شده است و جهان از هنر برای آگاهی بخشی استفاده می‌کند.

وی افزود: ما مفتخریم بعد از پیروی انقلاب اسلامی هنر را مثل سایر شئون در جهت کشف حقایق به کار می‌بندیم. نمونه آن اتفاق «بر آستان قدس» و راهپیمایی قدس به دلیل ماجرای کرونا در فضای مجازی است. این جلوه‌ای از هنر حقیقی است که هنرمندان تعهد قلبی و روحی خود را در حالی که به دلیل شرایط امکان حضور در راهپیمایی ندارند، در هنر خود اینجا بروز داده و با مردم مظلوم فلسطین همراهی می‌کنند.

این هنرمند همچنین گفت: اگر اجازه داده شود این اقدامات در رسانه‌های خارجی و کشورهای دیگر بازتاب داده شود، بسیار مورد استقبال مردم دنیا قرار می‌گیرد. متأسفانه مبارزات شدیدی علیه صداهای آزادی خواه در غرب صورت می‌گیرد اما اتفاقاتی نظیر «بر آستان قدس» و تجمع هنرمندان منفرد در کنار هم و تعالی هنرشان در یک رویداد هنری شایسته تحسین است.

آئین «بر آستان قدس» امروز جمعه ۲ خرداد ماه همزمان با روز قدس در صحن قدس حرم مطهر امام رضا (ع) در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدردانی از فعالیت‌های مجازی «موزه سینما» در دوران کرونا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) از موزه سینمای ایران برای فعالیت‌های مجازی‌اش قدردانی کرد.

به گزارش سینماپرس، کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) از موزه سینمای ایران برای فعالیت‌های مجازی اش در دوران شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد.

همزمان با هفته جهانی موزه، میزگرد نقش سینما در موزه‌ها با حضور سیداحمد محیط طباطبایی، محمدرضا اصلانی، رضا کیانیان و شادمهر راستین به صورت زنده از طریق اینستاگرام رسمی موزه سینمای ایران برگزار و پخش شد.

در ابتدای این میزگرد سیداحمد محیط طباطبایی با تبریک هفته جهانی موزه گفت: موزه سینمای ایران جدای از تمام ویژگی‌هایی که دارد، روایتگر تاریخ سینمای ایران و یکی از مهمترین بناهای تاریخی تهران است که متعلق به قرن ۱۳ هجری یعنی زمان قاجار و بسیار با ارزش است.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) ادامه داد: امروز جایگاه موزه با جایگاه فرهنگ تفاوت چندانی ندارد به همین دلیل موزه‌ها باید جزو اولویت‌های زندگی مردم باشد زیرا موزه مفهوم واقعی توسعه یافتگی است و باید جایگاه آن برای مردم مشخص باشد. درواقع می‌توان گفت امروز موزه‌ها تا اندازه‌ای اهمیت دارد که حتی باید در کتاب‌های درسی نیز آورده شود.

محمدرضا اصلانی از دیگر مهمانان برنامه نیز گفت: در بحث موزه و موزه داری باید به کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا آنقدر برایشان باورپذیر باشد که صدای اشیاء را بشنوند. برای این منظور اشیا باید داستان داشته باشد تا کودکان و مخاطبان به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه فیلمی نداریم که موضوع آن موزه باشد، ادامه داد: موزه باید محمل داستان‌های سینما و اشیا باشد. در سینمای ما اتاق‌ها خالی هستند و اشیا در آن مطرح نیست. فقط بازیگر می‌بینیم و به اشیا توجه نداریم درحالی که زنده کردن اشیا در سینما اهمیت زیادی دارد.

رضا کیانیان بازیگر سینمای ایران نیز که در میزگرد نقش سینما در موزه‌ها حضور داشت، گفت: نکته‌ای که بارها درباره آن با تهیه‌کننده‌ها صحبت کردم این است که فیلم‌ها را در روستاها نمایش دهند کاری که در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ انجام می‌شده است. امروز دانشجویان زیادی در حوزه سینما و نمایش فارغ التحصیل شدند و بیکار هستند، وزارتخانه‌ها با بودجه تبلیغاتی که در اختیار دارند می‌تواند یک پروژکتور بخرند و به کمک این دانشجویان فیلم‌ها را در شهرهای دورافتاده و روستاها نمایش دهند.

وی با بیان اینکه کودکان را باید با موزه‌ها آشنا کنیم، ادامه داد: کارشناسانی از موزه‌ها با یک پروژکتور به مهدکودک‌ها و یا مدارس ابتدایی بروند و آنها را با موزه و مفاهیم مرتبط با آن آشنا کنند. خوب است تا کارشناسان موزه اشیا موزه‌ای را به شکل قصه برای کودکان روایت کنند تا در ذهن آنها نقش ببندد و برای پدر و مادرهایشان تعریف کنند.

بازیگر فیلم «باغ فردوس ساعت پنج عصر» با اشاره به اهمیت موزه سینما گفت: یادم می‌آید از هالیوود مهمانانی به ایران آمده بودند و از موزه سینمای ایران بازدید کردند. زمانی که متوجه شدند جوایز بین المللی سینمای ایران و تجهیزات فیلمبرداری در موزه نگهداری می‌شود، تصورشان نسبت به سینمای ایران عوض شد.

بازیگر «روبان قرمز» تاکید کرد: باید موزه‌ها را زنده نگه داریم و رفتن به موزه‌ها را تبدیل به یکی از ضرورت‌های زندگی روزمره کنیم.

شادمهر راستین نیز از دیگر مهمانان برنامه با بیان اینکه حضور سینماگران در موزه‌ها باید بیشتر شود، اظهار کرد: اگر سینماگرها رفت و آمد بیشتری در موزه‌ها داشته باشند این امر به آنها در بخش‌های مختلف فیلمسازی همچون طراحی صحنه و لباس کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه باید ارتباطاتمان را با موزه‌ها بیشتر کنیم ادامه داد: موزه و سینما ابزاری هستند که انسان به وسیله آنها خود را در تاریخ بازنگری می‌کند.

در این برنامه سیداحمد محیط طباطبایی از موزه سینمای ایران به دلیل فعالیت مستمر در فضای مجازی قدردانی کرد و گفت: در زمان تعطیلی موزه‌ها تعدادی از آنها به حیات خود ادامه دادند و از فضای مجازی بهره زیادی بردند و یکی از موزه‌هایی که فعالیت زیادی داشت موزه سینمای ایران بود، به نمایندگی از کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) تقدیرنامه‌ای به موزه سینمای ایران اهدا می‌کنم.

در پایان مراسم، تقدیرنامه ایکوم به مهران عباسی انارکی مدیرعامل موزه سینمای ایران اهدا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدردانی بنیاد رودکی از شهرداد روحانی


قدردانی بنیاد رودکی از شهرداد روحانی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای آنلاین آثار خاطره‌ساز در محل موزه آبگینه تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کنسرت آنلاین سه تار نوازی کیهان کلهر نوازنده جهانی موسیقی ایرانی شامگاه پنجشنبه اول خرداد ماه از محل موزه آبگینه تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، کیهان کلهر نوازنده جهانی موسیقی ایرانی که عموم مخاطبان وی را  بیشتر به عنوان نوازنده کمانچه می‌شناسند، شامگاه پنجشنبه اول خرداد ماه از محل موزه آبگینه تهران کنسرت آنلاینی را در روزهای کرونایی برای طرفدارانش اجرا کرد.

در این کنسرت که با استقبال ۲۵ هزار نفری مخاطبان همراه بود کیهان کلهر ساعت ۲۱:۳۰ از طریق صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام به مدت یک ساعت قطعاتی را به صورت تک نوازی سه تار اجرا کرد.

این نوازنده جهانی که در سال‌های اخیر کنسرت‌های متعددی را همراه با نوازندگان ایرانی و خارجی در کشورمان و سایر کشورهای دیگر برگزار کرده  کنسرت خود را با قطعه‌ای در دستگاه سه‌گاه آغاز کرد. وی در ادامه قطعات دیگری را در دستگاه چهار مضراب و ابوعطا اجرا کرد.

«از غم عشق تو ای صنم» و «مرغ سحر» از جمله قطعات ماندگار موسیقی ایرانی که پیش از این کلهر با همراهی دیگر استادان موسیقی ایرانی از جمله حسین علیزاده و محمدرضا شجریان در کنسرت های متعدد اجرا کرده بود، آثاری بودند که در این کنسرت برای مخاطبان به صورت تک نوازی سه تار اجرا شد.

کیهان کلهر پس از اینکه با دریافت جایزه وومکس به‌عنوان مرد سال موسیقی جهان در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، مجموعه کنسرت‌های «شهر خاموش» را در تالار وحدت به صحنه برد. در این اجرا کوارتت مینیاتور، کلهر را همراهی می‌کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدردانی بنیاد فرهنگی هنری رودکی از شهرداد روحانی


قدردانی بنیاد فرهنگی هنری رودکی از شهرداد روحانی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار «رایان رینولدز» مرور می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آثار رایان رینولدز بازیگر سینما و تلویزیون در شبکه نمایش مرور می‌شود.

به گزارش سینماپرس،  شبکه نمایش همزمان با سالروز فتح خرمشهر و پایان ماه مبارک رمضان و آغاز ماه شوال با فیلم‌های متنوع سینمایی، به استقبال عید بزرگ فطر می رود.

فیلم سینمایی «بلمی به سوی ساحل» محصول سال ۱۳۶۴ به کارگردانی و نویسندگی رسول ملاقلی پور روز شنبه ۳ خرداد ماه مصادف با سالروز فتح خرمشهر، ساعت ۱۳ از شبکه نمایش پخش می شود.

همچنین این شبکه فیلم های سینمایی «دایه مکفی»، «محافظ یک آدمکش»، «فورد در برابر فراری»، «مانی و ندا»، «خواستگاری»، «تیم امنیت»، «کاتیوشا»، «افسانه نارینا»، «عملیات ناممکن» و «گودزیلا پادشاه هیولاها» را در ایام عیدسعید فطر در جدول پخش خود جانمایی کرده است.

شبکه نمایش از شنبه ۳ خرداد ماه ساعت ۲۱ به  مرور آثار رایان رینولدز بازیگر سینما و تلویزیون که با ارائه بازی های خوب توانسته است طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کند، می پردازد.

فیلم های سینمایی این بازیگر به ترتیب از شنبه تا جمعه «محافظ یک آدمکش»، «خواستگاری»، «عملیات ناممکن»، «فانوس سبز»، «پناهگاه»، «دربند» و «کرم های شب تاب در باغچه» هستند.

فیلم های کمدی کلاسیک «اختلاف» با بازی لویی دوفونس، «پتسی و بی نظم منظم» با بازی جری لوئیس و «موزه پرماجرا» در شب های عید فطر از شنبه تا دوشنبه در باکس ساعت ۱ بامداد پخش می شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع