X

بایگانی خرداد 12, 1399

دفتر سینمایی

داوری بیش از ۴ هزار عکس در سومین جشنواره «هشت»


داوری بیش از ۴ هزار عکس در سومین جشنواره «هشت»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان «۲۳ نفر» با «یدو» به آبادان رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی جعفری کارگردان فیلم سینمایی «۲۳ نفر» فیلم «یدو» را به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح در آبادان جلوی دوربین می‌برد.

به گزارش سینماپرس، «یدو» سومین فیلم بلند سینمایی مهدی جعفری پس از «ایستگاه اتمسفر» و «۲۳ نفر» است که روز گذشته پروانه ساخت آن از سوی سازمان سینمایی صادر شد و قرار است در چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی جلوی دوربین برود.

قصه فیلم «یدو» در آبادان در حال محاصره، طی ماه‌های اول جنگ تحمیلی می‌گذرد.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده «یدو» درباره زمان شروع فیلمبرداری این فیلم، گفت: قرار بود با صدور پروانه ساخت پیش تولید فیلم قبل از نوروز امسال آغاز شود که شیوع کرونا و تعطیلی ناخواسته سینما پیرو اعلام پروتکل‌های بهداشتی، کار ما را عقب انداخت. با راه افتادن دوباره چرخه تولید، صدور مجوز از سرگیری تولید از سوی سازمان سینمایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری و صدور پروانه ساخت فیلم، پیش تولید «یدو» آغاز شده و تنها مسأله پیش رو، تغییر فصل است و اینکه در اوج گرمای آبادان قرار است فیلم را کلید بزنیم. با این وجود، گروه سازنده فیلم با همدلی، پای کار هستند و ایمان دارم به فضل الهی اثری ماندگار تولید خواهد شد.

وی بیان کرد: در این فیلم نیز مانند فیلم قبلی جعفری، قرار است شاهد نوعی نگاه رئالیستی و شخصیت‌محور در روایت سال‌های دفاع مقدس باشیم.

محمدرضا مصباح که سال قبل فیلم‌های «پوست» و «سینما شهرقصه» را در جشنواره سی هشتم فجر داشت درباره همکاری‌اش با مهدی جعفری در «یدو» به عنوان تهیه‌کننده گفت: بعد از اینکه متن فیلمنامه را خواندم، به تولید آن علاقه‌مند شدم. این فیلم مانند فیلم قبلی مهدی جعفری، فیلمی لطیف و جذاب است که امیدوارم در این ادای دین به سینمای دفاع مقدس، کار را به‌خوبی پیش ببریم. عوامل سازنده فیلم، از افراد حرفه‌ای و درجه یک سینما هستند که به همراه بازیگران فیلم، اسامی آنها اعلام خواهد شد.

به گفته مصباح، بعد از ورود فیلم به مرحله تولید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فیلمبرداری فیلم «یدو» حدود ۲ ماه طول خواهد کشید.

مهدی جعفری درباره فضای حاکم بر فیلم جدیدش گفت: وقتی از دوران دفاع مقدس صحبت می‌کنیم، غالباً ذهن‌مان به لب‌خط نبرد می‌رود و کم‌تر پیش آمده دوربین را به پشت خط نبرد ببریم و زندگی در جریان مردم را ببینیم. زیستی که زیر سایه جنگ تهدید می‌شد و گاهی وقت‌ها، انسان‌ها میان زندگی کردن و جنگیدن مجبور به انتخاب می‌شدند و در دل این زندگی، مقاومت تعریف می‌شد.

وی که خود متولد خوزستان و شهر اهواز است و خاطرات مختلفی از دوران جنگ در نوجوانی دارد، درباره فیلم تازه خود گفت: ایده «یدو» از جایی به ذهن من آمد که یک داستان کوتاهی را به نام «زخم شیر» نوشته صمد طاهری خواندم. داستانی که به نظرم راوی فضایی جذاب از برش‌های زندگی در دل جنگ بود.

جعفری درباره کارگردانی این فیلم در گونه دفاع مقدس و کودک و نوجوان گفت: «یدو» فیلمی است که می‌تواند در هر دوی این ژانرها بگنجد و در عین حال فیلم مستقلی است که حیات خودش را دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از «دزد رویاها» در تابستان سال ۱۴۰۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روانبخش صادقی تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن سینمایی «دزد رویاها» ضمن تشریح جزییاتی از فرآیند تولید این پروژه، از برنامه‌ریزی برای رونمایی از آن در تابستان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، روانبخش صادقی کارگردان انیمیشن در گفتگو با مهر ضمن تشریح جزئیاتی از تازه‌ترین پروژه انیمیشن سینمایی خود گفت: در حال حاضر تولید انیمیشن سینمایی «دزد رویاها» که فیلمنامه آن را حمیدرضا حافظی نوشته است را در دستور کار دارم. فیلمنامه این انیمیشن سینمایی پس از چند بار بازنویسی آماده و حدود ۲ سال پیش در شورای کودک بنیاد سینمایی فارابی تصویب شد.

وی بیان کرد: داستان این فیلم هم عمومی و هم جهان‌شمول است و ترکیبی از ۲ داستان فولکلور و بومی ایرانی و غربی است که از ترکیب آن‌ها به یک قصه و افسانه جدید و مدرن رسیده‌ایم، البته قصه این انیمیشن در زمان حال رخ می‌دهد.

بررسی عناصر جذابیت یک انیمیشن سینمایی

این هنرمند با اشاره به اینکه انیمیشن «دزد دریاها» به صورت سه بعدی ساخته می‌شود تاکید کرد: مدت‌ها بررسی کردیم تا بدانیم فاکتورهایی که باعث می‌شود که یک انیمیشن تبدیل به یک اثر خوب، جذاب و پرمخاطب شود، چیست. برای من در این کار به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان مهمترین نکته این است که فیلم در جذب مخاطب که شامل کودک و نوجوان و البته بزرگسال نیز می‌شود موفق عمل کند، تا بتواند درآمدزایی بهتری نیز داشته باشد و بر اساس آن بتوانیم برای دیگر آثار انیمیشن نیز سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را نیز به مرحله تولید برسانیم.

وی ادامه داد: تولید انیمیشن سینمایی تجاری در ایران بسیار سخت است، چرا که زمان زیادی برای تولید یک انیمیشن صرف می‌شود، البته این مساله در هالیوود و دیگر شرکت‌های فیلمسازی درجه یک جهان نیز وجود دارد و برای ساخت هر انیمیشن سینمایی نزدیک به سه سال زمان صرف می‌کنند. همین زمان در ایران گاهی بیشتر هم طول می‌کشد و با تورم‌هایی که رخ می‌دهد هزینه چندین برابر بیشتر می‌شود.

عضو هیأت مدیره خانه سینما بیان کرد: فکر می‌کنم در ایران پروژه فرهنگی و هنری که در بحث تجاری نیز موفق عمل کند باید سریع و زودبازده باشد یعنی اثر طی چند ماه تولید و برای نمایش آماده شود تا کمترین میزان تورم و افزایش قیمت‌ها را شامل بشود و این در تولیدات سینمایی انیمیشن با کیفیت مناسب اجتناب‌ناپذیر است. پس انیمیشن‌هایی که پروسه طولانی تولید دارند و هزینه‌های بالایی نیز در بر دارند در نظام اقتصادی ایران چندان درآمدزا نخواهند بود و این مساله کار را برای ما سخت می‌کند.

از زمانی که بودجه یک انیمیشن را برآورد می‌کنیم تا زمان اوج تولید آن شرایط به گونه‌ای می‌شود که هزینه تولید از آنچه که برآورد شده بود خیلی بیشتر می‌شود و بی شک این افزایش هزینه به کار صدمه می‌زند و معتقدم همچنان تولیدات انیمیشن‌های سینمایی با کیفیت جهانی، حمایت‌های دولتی در شکل‌های مختلف را لازم دارد وی توضیح داد: از زمانی که بودجه یک انیمیشن را برآورد می‌کنیم تا زمان اوج تولید آن شرایط به گونه‌ای می‌شود که هزینه تولید از آنچه که برآورد شده بود خیلی بیشتر می‌شود و بی شک این افزایش هزینه به کار صدمه می‌زند و معتقدم همچنان تولیدات انیمیشن‌های سینمایی با کیفیت جهانی، حمایت‌های دولتی در شکل‌های مختلف را لازم دارد. ناگفته نماند در صورتیکه انیمیشن‌های سینمایی ما با کیفیت موردقبول جهانی تولید شود قطعاً در فروش، نمایش و جذب مخاطبان جهانی نیز با توجه به ساختار و قصه‌های انیمیشن موفق خواهند بود و درآمدزایی و ارزآوری آنها قابل‌مقایسه با هیچیک از تولیدات فرهنگی و هنری‌مان نخواهد بود.

مذاکره برای عرضه در بازارهای بین‌المللی

صادقی گفت: ما سعی کرده‌ایم در این پروژه تمام فاکتورهای موردنیاز را بررسی کرده تا بدانیم چه فاکتورهایی در انیمیشن‌های خارجی باعث فروش خوب می‌شود و چه فاکتورهایی مانع جذب مخاطب عام شده است. این فاکتورها از قصه و روایت و طراحی و رنگ آمیزی تا موسیقی، دکوپاژ، شکل و نوع کاراکترها و بسیاری از عوامل را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین برای بخش تجاری بین‌المللی فیلم تلاش‌های بسیاری کردیم و با شرکت‌های مختلف بین‌المللی صحبت کردیم که چه از داستان و چه پیش تولید پروژه خوششان آمده اما متأسفانه به نتیجه رساندن یک کار در بخش بین‌الملل با یک مشارکت خارجی بسیار سخت است، در این زمینه با یک شرکت ایتالیایی صحبت کردیم که متأسفانه تحریم‌ها شروع شد و نتوانستیم در این زمینه پیش برویم.

این کارگردان انیمیشن بیان کرد: با توجه به افزایش تحریم‌ها علیه ایران، رویکرد خود را برای جذب سرمایه و مشارکت خارجی به سمت شرق و از جمله چین و کشورهای آسیای شرقی تغییر داده‌ایم. در بازار فیلم سنگاپور در سال گذشته «دزد رویاها» را ارائه کردیم و با چند کمپانی خارجی صحبت‌های مثبتی کردیم و قرار شد که آن‌ها برای همکاری در تولید این پروژه به ما اطلاع دهند.

وی ادامه داد: البته صحبت‌هایی با یک شرکت چینی برای تولید این انیمیشن داشته‌ایم که قرار بود فروردین‌ماه امسال در بازار فیلم چین صحبت‌های نهایی را انجام بدهیم که متأسفانه این بازار به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد و از طرفی جشنواره‌ها و بازار فیلم‌های اروپایی هم تاکنون برگزار نشده‌اند.

صادقی گفت: در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی تصمیم گرفته‌ایم که تولید را با تلاش بیشتر و با پشتوانه عوامل متعدد داخل ادامه دهیم تا بعد از باز شدن فضا و تغییر شرایط مشارکت کشورهای دیگر را در تولید این فیلم داشته باشیم. بی شک کیفیت فیلم نسبت به آثار تولیدشده در جهان به گونه‌ای است که در حین یا پس از تولید نیز در جذب مشارکت یا سرمایه موفق خواهد بود.

وی تاکید کرد: کارگردانی و تهیه‌کنندگی این انیمیشن را من برعهده دارم و مرکز گسترش سینمای تجربی در این انیمیشن ۳۰ درصد مشارکت دارد، که در همین جا از نظر مثبت و حمایت‌های مرکز چه در دوره مدیریت پیشین و چه در مدیریت حال حاضر بسیار سپاسگزارم که با درک اینکه تولیدات انیمیشن سینمایی و همچنین حمایت از آن‌ها حوصله زیادی می‌خواهد و معمولاً بیش از دوران مدیریت مدیران فرهنگی و هنری در کشور به طول می‌انجامد، وارد این حوزه شده و حمایت می‌کنند و این نشان از شعور مدیریتی بالا و درایت مناسب است.

صادقی در پایان گفت: این انیمیشن سینمایی به صورت سه بعدی ساخته می‌شود و بخش کمی از آن نیز به صورت ۲ بعدی خواهد بود. پیش تولید «دزد رویاها» به پایان رسیده و بخش‌هایی از تولید و تیزر و نمونه‌هایی از این فیلم نیز آماده شده است و در حال حاضر یک سری از سکانس‌های اصلی نیز در حال ساخت است و قرار است تا تابستان ۱۴۰۰ فیلم را به پایان برسانیم.

بزودی از اولین تریلر انیمیشن سینمایی «دزد رویاها» رونمایی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرور ملاقات با حسن توفیق


مرور ملاقات با حسن توفیق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز فعالیت های گروهی آموزشگاه های هنری/ فاصله اجتماعی رعایت شود


آغاز فعالیت های گروهی آموزشگاه های هنری/ فاصله اجتماعی رعایت شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاست‌گذاران تئاتر باید نسبت به وضعیت اخیر جوابگو باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «ستایش» گفت: بیماری کرونا شرایط بسیار سختی را برای شخص من هم به همراه داشته است، البته پیش از کرونا هم وضعیت خوبی نداشتم، طی ده سال گذشته تنها دو پروژه خوب به من پیشنهاد شده و در آنها بازی کرده‌ام، به نوعی زندگی در شرایط سخت برایم عادی شده است.

به گزارش سینماپرس، مهدی میامی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: پیش از ایام کرونا مشغول بازی در سریال «ماهور» به کارگردانی «سعید سلطانی» بودم که به دلیل شیوع این بیماری متوقف شد، اما خوشبختانه فیلمبرداری اثر از اول خرداد ماه بار دیگر آغاز شده و من هم جلوی دوربین رفته‌ام.

وی درباره کیفیت سریال «ماهور» و احتمال جذب مخاطب آن اظهار کرد: با توجه به مراحل کذشته فیلمبرداری و کلیت فیلمنامه مطمئنم که سریال ماهور مورد پسند مخاطبان تلویزیون قرار خواهد گرفت، فیلمنامه کشش جالبی داشته و به خوبی مخاطب را تا قسمت پایانی پیش خواهد برد. به امید خدا با توجه به صحبت‌های صورت گرفته این سریال طی سال جاری روی آنتن خواهد رفت.  بازیگر سریال «ستایش» درباره وضعیت بازیگران در چهار ماه گذشته طی تعطیلی اکثریت پروژه‌ها به دلیل بیماری کرونا تاکید کرد: این بیماری زندگی و معیشت تمام بازیگران را تحت الشعاع قرار داده است، بسیاری از بازیگران با دستمزدهای پروژه ای به زندگی ادامه می‌دهند و در پی چهار ماه تعطیلی زندگی سختی را تجربه کرده اند.  

وی در همین راستا ادامه داد: بیماری کرونا شرایط بسیار سختی را برای شخص من هم به همراه داشته است، البته پیش از کرونا هم وضعیت خوبی نداشتم، طی ده سال گذشته تنها دو پروژه خوب به من پیشنهاد شده و در آنها بازی کرده‌ام، به نوعی زندگی در شرایط سخت برایم عادی شده است. زندگی ما بازیگران پستی و بلندی‌های فراوانی دارد که متاسفانه به واسطه کرونا بدتر هم شده است.  

این بازیگر باسابقه تئاتر درباره تاثیر تعطیلات اخیر بر عرصه هنر نمایش اذعان کرد: سیاست‌گذاران تئاتر باید نسبت به وضعیت اخیر جوابگو باشند زیرا اهالی تئاتر سالهاست با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، شاید کرونا تنها باعث شد تا این مشکلات خودشان را نشان دهند و اگر نه قبل از آن وضع ما اصلا خوب نبود.  

وی درباره احتمال بازگشایی تماشاخانه‌ها و استقبال مردمی از تماشای تئاتر اذعان کرد: در حال حاضر تولید تئاتر در اندازه خود جرات می‌خواهد زیرا هیچ آینده‌ای را برای فروش آن در شرایط فعلی نمی‌توان متصور شد، از سویی به واقع تماشاگران هم باید جرات به خرج بدهند و داخل سالن نمایش بنشینند.  

میامی در همین رابطه ادامه داد: تماشاگر وقتی می‌بیند که باید با ترس و لرز در سالنی سر بسته تئاتر ببیند، ترجیح می‌دهد در خانه نشسته و به تماشای فیلم تئاتر بپردازد، هیچ توجیهی وجود ندارد که ما از تماشاگران تئاتر بخواهیم دوباره به سالنهای نمایش بیایند.  

این بازیگر تئاتر عادی شدن وضعیت این هنر را زمان بر خواند و خاطرنشان کرد: طبیعتا بازگشت تئاتر به وضع قبل طولانی مدت خواهد بود، ما نباید انتظار باشیم که در صورت بازگشایی تماشاخانه‌ها مخاطبان بار دیگر به سالنها بیایند، مسئولین فرهنگی این هنر باید زمان گذاشته و برای اعتمادسازی دوباره برای مخاطبان فکری بکنند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قهرمانی: سازمان سینمایی باید با هرگونه انحراف در سینما برخورد قاطع داشته باشد/ بیش از هر زمان دیگری نیازمند نظارت بر آثار هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد قهرمانی تهیه کننده سینما گفت: سازمان سینمایی باید با هرگونه انحراف در سینما برخورد قاطع داشته باشد؛ مسئولان این سازمان باید برای خودشان، برای سینمای کشور و مهمتر از همه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شأن قائل باشند و اجازه ندهند کسی جرأت تخلف داشته باشند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گیرنده» و «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مسائلی که باید مورد توجه متولیان سینمای کشور باشد این است که اگر تهیه کننده و فیلمسازی پیش از این در آثارشان موجب تشویش اذهان عمومی شده اند، سیاه نمایی، تلخی و خشونت را در آثارشان ترویج کرده اند و یا فیلم هایی بر ضد منافع کشور و خوشامد جشنواره های غربی تولید کرده اند به هیچ عنوان نباید بدون داشتن پروانه ساخت اجازه تولید داشته باشند.

قهرمانی با تأکید بر اینکه توجه به شاخصه کمیت در این پیش نویس نظام نامه تهیه کنندگی بسیار بد و غلط است اظهار داشت: مسئولان در صورتی که می خواهند پروانه ساخت را حذف کنند باید شاخصه های خود را تغییر دهند. متأسفانه امروزه فونداسیون حوزه فرهنگی و هنری کشور دچار نقصان جدی است و اگر قرار است تغییری حاصل شود باید به صورت بنیادین درست شود.

این سینماگر متذکر شد: یکی از پیشنهادهای همیشگی بنده این است که اتفاقاً مسئولان نظارت جدی و دقیق روی آثار تولید شده سینمایی داشته باشند. ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند نظارت بر آثار هستیم تا هر فیلمسازی هر آنچه دوست داشت را بدون در نظر گرفتن منافع کشور نتواند تولید کند. حتی بنده بارها این پیشنهاد را عنوان کرده ام که باید در شورای پروانه نمایش نمایندگانی از قوه قضائیه حضور داشته باشند تا اگر فیلمسازی از فیلمنامه اولیه خود عدول کرده بود یا بر ضد منافع ملی مبادرت به تولید فیلمی کرده بود با او برخورد کرده و او را از ادامه فیلمسازی در سینمای کشور تعلیق کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خاک و آتش» و «فرشتگان قصاب»   تأکید کرد: سازمان سینمایی باید با هرگونه انحراف در سینما برخورد قاطع داشته باشد؛ مسئولان این سازمان باید برای خودشان، برای سینمای کشور و مهمتر از همه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شأن قائل باشند و اجازه ندهند کسی جرأت تخلف داشته باشند. سازمان سینمایی موظف است نظارت و رصد خود را در سینما چند برابر کند نه اینکه با ندانم کاری باعث خسران بیشتر در سینما شود.

وی ادامه داد: ما دفاتر فیلمسازی بسیار خوبی داریم که تهیه کنندگان ولایی و انقلابی و صالح در آنجا حضور دارند که اگر این دفاتر بتوانند بدون دریافت پروانه ساخت مبادرت به تولید فیلم کنند اتفاق بسیار مبارکی است و ما از آن استقبال خواهیم کرد اما اینکه مسئولان بخواهند صرفاً دفاتر پرکار را از دریافت پروانه ساخت معاف کنند مسأله ای است که نیاز به برخورد قاطعانه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم «از یاد رفته» منتشر شد/ دو سلیقه متفاوت در موسیقی ملی


آلبوم «از یاد رفته» منتشر شد/ دو سلیقه متفاوت در موسیقی ملی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سایت انجمن صنفی طراحان فیلم در مرحله راه‌اندازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان فیلم خانه سینما اعلام کرد: سایت این انجمن آزمایشی و در مرحله راه‌اندازی است و هنوز برای عموم قابل دسترس نیست.

به گزارش سینماپرس، خانه سینما ۳۲ صنف دارد که تنها ۱۰ صنف آن دارای سایت و اطلاعات منتشر شده هستند. این صنوف عبارتند از برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، منتقدان و نویسندگان سینمایی، دستیاران فیلمبردار، سازندگان فیلم کوتاه، کارگردانان، عکاسان فیلم، انیمیشن، تهیه‌کنندگان سینمای مستند، فیلمبرداران و تدوینگران.

این امر در دنیای دیجیتال و زمانی که بیش از هر زمانی بر شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی تاکید می‌شود، آن هم در مورد صنعت پرمخاطبی چون سینما سئوالات زیادی را مطرح کرده است.  

لزوم شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی صنوف سینمایی اهمیت ویژه‌ای دارد به همین منظور با کامیاب امین عشایری،  رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان فیلم خانه سینما درباره این موضوع به گفت وگو نشستیم.

امین عشایری در ابتدا با اشاره به اینکه این انجمن در راستای شفاف ‌سازی اطلاعات صنوف به زودی سایت مربوط به خود را راه‌اندازی می‌کند به ایرنا گفت: در حال حاضر سایت مربوط به انجمن طراحان فیلم آزمایشی و در مرحله راه‌اندازی است و هنوز در دامنه اصلی خود قرار نگرفته اما برای اعضای مجموعه قابل بازدید و دسترسی است.  
 
وی ادامه داد: امیدوارم تا اواخر تیرماه سایت روی دامنه اصلی خود قرار بگیرد. ما قصد داریم اساسنامه، آیین‌نامه های عضویت، فرهنگی و رفاهی-مالی و شرایط آن ها و همچنین صفحه‌ اعضا را که شامل اطلاعات پرسنلی، سال عضویت، نوع عضویت، آخرین فعالیت حرفه‌ای و در واقع رزومه کاری اعضا است روی سایت قرار دهیم.  
 
رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان فیلم خانه سینما درباره اهداف راه‌اندازی سایت، گفت: جدا از بحث انتشار اخبار مربوط به انجمن در سایت، بارگذاری صفحه مربوط به اطلاعات حرفه‌ای اعضا برای ما بسیار مهم است و فکر می‌کنم در کنار فعالیت‌های علمی و فرهنگی، اصلی‌ترین بخش سایت نیز همین باشد.  
 
به گفته امین عشایری، هیات مدیره‌ای که در حال حاضر در این انجمن مشغول به فعالیت ست، دوره اول خود را پس از ثبت این انجمن در وزارت کار سپری می‌کند و بنا دارد پس‌از راه‌اندازی سایت و در راستای شفاف‌سازی، تمام اطلاعات و صورت جلسه‌های مربوط به انتخابات و مجامع عمومی را روی آن بارگذاری کند.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این انجمن ۱۰۵ نفر عضو اصلی و افتخاری دارد درباره پذیرش متقاضیان جدید نیز، افزود: شرایط عضویت داوطلبان عضویت توسط کارگروه عضویت انجمن بررسی می‌شود، این کارگروه بر اساس آیین‌نامه عضویت که در اختیار متقاضیان هم قرار می گیرد درخواست‌ها را به صورت هفتگی بررسی می‌کند. البته بنا بر ضرورت ممکن است تعداد جلساتشان بیشتر یا کمتر باشد.
 
 رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان فیلم خانه سینما، ادامه داد: پس از بررسی و اظهارنظر درخواست‌ها توسط کارگروه عضویت، هیات مدیره نظر نهایی خودش را اعمال می‌کند. شرایط عضویت در انجمن پیچیده و نامشخص نیست، اصلی ترین شرط آن داشتن حداقل دو فیلم سینمایی در رزومه کاری فرد است که حداقل سه سال از آخرینِ آن نگذشته باشد. همچنین فارغ التحصیل بودن فرد در رشته‌های مرتبط با طراحی صحنه و لباس یک ویژگی و امتیاز محسوب می‌شود.
 
امین عشایری خاطرنشان کرد: محدودیتی برای پذیرش عضو جدید در طول سال وجود ندارد و زمانی برای پذیرش عضو جدید مطرح نیست. هر کس که درخواست عضویت خود را ارائه بدهد به فاصله کمی، درخواست بررسی و دلایل عضویت یا عدم آن به متقاضی ابلاغ می‌شود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستورالعمل بازگشایی سالن‌های تئاتر به‌زودی صادر می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران ضمن اظهار نگرانی از آینده نامعلوم بازگشایی سالن‌های تئاتر و ادامه وضعیت نابسامان مالی تماشاخانه‌های خصوصی به تشریح پیگیری این صنف از دولت برای جبران خسارات ناشی از تعطیلی فعالیت‌ها و اماکن هنری ناشی از شیوع کرونا پرداخت.

به گزارش سینماپرس، شاهین چگینی (رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران) در گفتگو با ایلنا، ضمن اظهار نگرانی از آینده نامعلوم بازگشایی سالن‌های تئاتر و ادامه وضعیت نابسامان مالی تماشاخانه‌های خصوصی به تشریح پیگیرهای این صنف از دولت برای جبران خسارات ناشی از تعطیلی فعالیت‌ها و اماکن هنری ناشی از شیوع کرونا پرداخت.

چگینی تصریح کرد: در هفته‌های اخیر، برخی از مدیران سالن‌های خصوصی از احتمال بالای تعطیلی سالن‌هایشان در آینده نزدیک خبر دادند و تعدادی از آنها که در ساختمان‌هایی استیجاری هستند، گفته‌اند اگر در همین روزها تکلیف حمایت دولت و بازگشایی مجدد سالن‌ها مشخص نشود، پاسخی نداریم که به مالکان بدهیم و از جهتی هم بیشتر از این تحمل توان خسارت تعطیلی‌ها را نداریم.

او ادامه داد: در تماس تلفنی که با مدیرکل هنرهای نمایشی داشتم این نگرانی را به ایشان منتقل کردم اما باز جواب روشنی نگرفتیم؛ برای همین به مدیران تماشاخانه‌ها اعلام کردیم که هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران قصد برگزاری جلسه‌ای اضطراری دارد تا همه اعضا جمع شوند و به راهکاری مشترک برسیم. در جلسه‌ای که به همین منظور در روز ۲۹ اردیبهشت در عمارت نوفل‌لوشاتو تشکیل شد، ابتدا گزارشی از عملکرد سالن‌ها در ماه‌های اخیر ارائه شد. در هفته‌های اخیر جلسات حضوری متعددی با مدیرکل فعلی و سابق هنرهای نمایشی داشتیم و با مسئولان مختلف از معاون و مشاور رئیس‌جمهور تا کمیسیون فرهنگی مجلس نامه‌نگاری‌هایی داشتیم. به‌طوری‌که نامه ارسالی به مجلس با امضای اعضای کمیسیون فرهنگی مبنی بر حمایت از تئاتر، به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع شد و آقای صالحی هم به واسطه این نامه کاملا در جریان وضعیت سالن‌های خصوصی تئاتر هستند. اما علی‌رغم تمام این اتفاقات و پیگیری‌های سه ماه گذشته، به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم تا جایی‌که تعدادی از اعضای صنف معترض شدند که تماشاخانه‌هایشان در شرف تعطیلی است و این موضوع تهدید نیست؛ بلکه اتفاقی است که در صورت تداوم شرایط فعلی در روزهای آتی متاسفانه محقق خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران با اشاره به اینکه از اوایل دهه ۹۰ تا امروز تماشاخانه‌های خصوصی به شکوفایی رسیده بود به‌طوری‌که طبق آمار رسمی دولت، بیش از ۶۰ درصد اجراهای تئاتر تهران در این تماشاخانه‌ها روی صحنه می‌رود، گفت: حیف است چنین دستاوردی به این آسانی از بین برود؛ آن‌هم به واسطه معضلی که قابل حل است. در جلسه اضطراری با مدیران تماشاخانه‌های خصوصی، همه حاضران متفق‌القول از بلاتکلیفی و متاسفانه بی‌توجهی مسئولان گلایه‌مند بودند که نه راهکاری عملی ارائه می‌دهند و نه حتی خبری رسمی از سوی یکی از مدیران با نام تماشاخانه‌های خصوصی در جایی منتشر شده است که قرار است کمکی بشود یا نه؟ برای همین تصمیم به برگزاری یک گردهمایی اعتراضی مقابل اداره‌کل هنرهای نمایشی گرفتیم بلکه بتوانیم حرف‌مان را بزنیم و مدیران کمی جدی‌تر با این مساله برخورد کنند. به‌ویژه اینکه امروز دیگر از مرز بحران هم عبور کرده‌ایم و تعدادی از این سالن‌ها در حال از دست رفتن است.

چگینی تصریح کرد: بعد از این گردهمایی، آقای آشنا (مدیرکل هنرهای نمایشی) در جمع‌مان حاضر شد و متن بیانیه‌ای که آماده کرده بودیم را خواندیم که گلایه‌های مدیران تماشاخانه‌های خصوصی نسبت به وضعیت کنونی در آن منعکس شده و عمدتا بر بی‌توجهی مسئولان تمرکز داشت که چرا پاسخ مستقیمی به ما نمی‌دهند. آقای آشنا هم در پاسخ اعلام کرد تاکنون پیگیر این مشکلات بوده و طی روزهای آتی هم جلساتی در خارج از حوزه فرهنگ و هنر خواهند داشت تا بتوانند برای دریافت کمک‌هایی از واحدها و بنگاه‌های اقتصادی رایزنی کنند تا این مبالغ در قالب وام و کمک‌هزینه در اختیار مجموعه‌های خصوصی تئاتر قرار بگیرد که امیدواریم به نتیجه برسد.

او با اشاره به اینکه ظاهرا مدیرکل هنرهای نمایشی هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و به مساله تماشاخانه‌های خصوصی پرداخته، گفت: طبق شنیده‌های ما، قرار است به زودی دستورالعملی برای بازگشایی سالن‌های تئاتر و سینما از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر شود. که امیدواریم در هر دوی این محورهایی که آقای آشنا در حال پیگیری هستند به نتایج مثبتی برسیم تا ادامه حیات برای تماشاخانه‌های خصوصی در روزهای آینده میسر باشد و چراغ سالن‌ها روشن بماند.

چگینی خاطرنشان کرد: در جلسه با آقای آشنا هم گفتیم که بحران سالن‌های خصوصی تنها مربوط به این ماه‌های تعطیلی ناشی از شیوع کرونا نیست؛ بلکه پس از بازگشایی تماشاخانه‌ها، تازه بحران و گرفتاری اصلی شروع می‌شود. چون گروه‌ها در چنین شرایطی که معلوم نیست وضعیت فروش و حضور تماشاگر چگونه است، حاضر به پذیرفتن ریسک اجرا نیستند و از سویی تماشاگران را نمی‌توان به صورت دستوری به سالن‌ها برگرداند و تا دوباره به ایمنی سالن‌های تئاتر اعتماد کنند مدت‌ها طول می‌کشد که این باعث می‌شود بلاتکلیفی سالن‌ها از نظر فروش گیشه و اجراها ادامه پیدا کند. بنابراین نیاز است در برنامه‌ریزی‌های مدیران، این مقطع زمانی هم پیش‌بینی شود.

او یادآور شد: در نامه‌ای که به پیوست بیانیه ارائه شد، پیشنهادات خودمان را هم در سه بند مطرح کردیم؛ در مرحله اقدام فوری، خواستار کمک بلاعوض شده بودیم تا با کمک آن اجاره ملک‌ها پرداخت شود و بتوانیم از وضعیت کنونی خارج شویم. در مرحله بعدی یعنی در بازگشایی سالن‌ها خواستار وام‌ها و تسهیلات بانکی درازمدت شدیم. در مرحله سوم هم کمک‌های غیرمالی و تهاتری مطرح شد که به‌طور مثال در زمینه امور مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی و هزینه‌های آب، برق و گاز تعرفه‌های تخفیفی ارائه شود. یا شهرداری‌ها بسته‌های تبلیغاتی ویژه و رایگان شهری در اختیار تماشاخانه‌های خصوصی قرار دهند.

چگینی تصریح کرد: با تحقق این کمک‌ها می‌توانیم امیدوار باشیم که از بحران عجیبی که گریبان همه‌مان را گرفته رها شویم و بتوانیم مانند گذشته، خدمات فرهنگی‌مان را ارائه دهیم. در غیر این‌صورت بخش مهمی از ظرفیت تئاتری‌مان را از گروه‌های تئاتری و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گرفته تا تماشاگران را از دست خواهیم داد. این اشتغال‌زایی و خدمات فرهنگی که از سوی تماشاخانه‌های خصوصی ارائه می‌شود، در صورت نابودی، آسیب جبران‌ناپذیری را به بدنه تئاتر کشور وارد خواهد کرد. از این جهت به وضعیت کنونی اعتراض داریم و خواهان رسیدگی هرچه سریع‌تر دولت هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع