سینماپرس: عدم پرداخت به جا و درست سینمای ما نسبت به تاریخ و تمدن چندین هزار ساله ایران نشان از خواب بودن و بیکفایتی مسئولین فرهنگی کشور دارد.
به گزارش سینماپرس، با ساخته شدن فیلم دیگری با محوریت تاریخ ایران، بار دیگر مسأله فیلمهای ضدایرانی و تحریفی مطرح شده است.
در تمام سالهای گذشته فیلمها و سریالهای بسیار زیادی توسط دستگاه تبلیغاتی ایالت متحده آمریکا علیه تاریخ و تمدن ایران ساخته شده است که نمونه معروف و مطرح آن فیلم کاملاً تحریفی ۳۰۰ است. اما بعد از خبر ساخته شدن و توزیع جهانی فیلم تومیریس، بار دیگر موضوع سینمای تاریخی و تحریفات وقایع مهم در حوزه سینما مطرح شده است. این بار فیلمی قزاقستانی و در کنار گوش کشور ایران و همسایگی آن ساخته شده است که راست یا دروغ سازنگان آن به دنبال بالا بردن خود و سرافرازی از راه ساخت واقعهایند که در آن از برجستهترین شاهان ایرانی کشته شده است. این نکته را کارگردان فیلم در صفحه شخصی خود منتشر کرده بود که فیلمی ساختیم که با آن مردم قزاقستان را سرافراز کنیم.
البته ساخت فیلمهای علیه ایران تنها تاریخی نیست بلکه علیه انقلاب اسلامی و گفتمان و مسائل آن نیز فیلمها و سریالهای زیادی ساخته شده است. از فیلمی مانند بدون دخترم هرگز تا سنگسار ثریا. بنابراین پرونده «سینمای ضدایران» مسأله جدیدی نیست اما هنوز اهمیت ویژهای دارد و باید آن را جدی گرفت.
پوستر بدون دخترم هرگز
در گفتگوی زیر با خسرو معتضد نویسنده و پژوهشگر تاریخ، تحلیل و دیدگاه وی را در این باره پرسیدیم. اینکه نظر وی به عنوان استاد تاریخ درباره صحت و سقم این رویداد تاریخی چیست؟ آیا او نیز این فیلم و مانند آن را حربه تبلیغی علیه ایران و تاریخ آن میداند؟
معتضد در ابتدا بیان کرد که این واقعه طبق مستندات تاریخی صحت دارد و این جنگ در محل نبردی در اطراف قزاقستان میان سپاه کوروش و ماساگتها رخ داده است. حقیقت آن است که کوروش که برای آرام کردن اقوام به اطراف ایران سفر میکرد بعد از آرام کردن برخی از ناآرامیها برای برقراری آرامش به منطقه قزاقستان امروزی سفر کرد.
وی ادامه داد: بسیاری از اقوام اطراف ایران از ابتدا به تمدن و فرهنگ ایران حسادت میکردند و برای همین مدام تلاش میکردند تا با راهاندازی جنگها و ناآرامیها و حمله به ایران، این سرزمین را از بین ببرند. در نبرد مذکور نیز در ابتدا کوروش داعیه جنگ و حمله به این قوم را نداشت اما در یکی از درگیریها پسر ملکه ماساگتها کشته شد و این زن که زن زیبا و خودمختاری بود قصد حمله به سپاه کوروش را کرد. کوروش به او پیام داد تا وی را از نبرد خونینی که در راه بود پرهیز دهد اما او با حمله خود جنگ را به راه انداخت و در آن کوروش کشته شد.
نمایی از تومیریس
این پژوهشگر تاریخ اظهار داشت که آنچه که مهم است اینکه ما نباید از ساخت فیلمی که در آن شکست سردار ایرانی نمایش داده میشود ناراحت باشیم. بسیاری از سرداران بزرگ ایران و اسلام در جنگهای مختلف شکست خوردند. نه تنها از ایران بلکه از تمام جهان. آنچه که بایدبه جای ناراحت شدن و غصه خوردن جدی گرفته شود ساخت فیلمهای تاریخی درجه یک و جذاب است. واقعاً مسئولین ما خوابند و اصلاً تاریخ را نمیشناسند؛ با این رویکردی که مسئولین فرهنگی ما دارند باید هر سال به تماشای فیلمها وسریالهای تحریفی ضد ایرانی نشست که درباره مردم ما ساخته شده است. یک نمونه مطرح آن فیلم ۳۰۰ بود که سراسر دروغ و تحریف بود. واقعاً هنگام تماشای فیلم ۳۰۰ اشکم سرازیر شد و به خود گفتم عجب آدمهای بیشرافتیند که این چنین دروغ به تاریخ ایران بستند.
نمایی از فیلم ۳۰۰
معتضد در بخش دیگری از سخنان خود و درباره خرید پخش این فیلم توسط آمریکا گفت: بسیار طبیعی است که آنها این فیلم را بخرند تا در کشور خود اکران کنند. فیلم آرگو را که کارگردان دروغگوی آن یعنی بن افلک ساخت، آنقدر احمقانه بود که حتی نخست وزیر کانادا گفت من اصلاً چنین اتفاقاتی را به خاطر ندارم. خوب چنین دستگاهی به خاطر دشمنی که دارد فیلم هم علیه ما میسازد و هم پخش میکند. اما این فقط آمریکا نیست بلکه کشورهای همسایه و عربی نیز در این زمینه هرچه در توان دارند به کار گرفتهاند. سریالی درباره یکی از خلفای صدراسلام ساخته شد که در آن نبردی که با ایران داشته است را به تصویر کشیده شده است. دیدن صحنههایی که در آن ایرانیان را قتل عام میکنند واقعاً دشوار بود. یا در فیلم دیگری که در ترکیه دیدم با عنوان قادسیه ایرانیها را مانند خیار گردن میزنند. حتی از این هم نمیگذرند که فیلمهای ضدایرانی را از تلویزیون خود پخش میکنند. بارها از شبکههای ماهوارهای ترکیه و عربی اطراف خودمان که با آنان همسایهایم فیلمهای هالیوودی مانند ۳۰۰، خانهای از شن و ماسه، بدون دخترم هرگز و… پخش شده است. ما در قبال آنان چه کردهایم؟
البته سریال سلمان فارسی کار قابل قبول و خوبی است اما تنها یک سریال است که ساخته شده و باید در این حوزه کار بسیار زیاد صورت بگیرد. در برنامهای ۲۵ قسمتی ۲۵ فیلم ضدایران را هرکدام ۴ بار تماشا کردم تا با یادداشت در جلوی دوربین بنشینم و صحبت کنم. هر وقت این فیلم هم آماده شود تماشا میکنم و حاضر کاملاً آن را بررسی کنم.
نمایی از برنامه تاریخ و سینما
وی بیان کرد: ما تا میآییم فیلمی بسازیم که احتمال دارد به همسایههای ما بربخورد نگران میشویم که ناراحت نشوند. خبر دارم که آقای ورزی کارگردان سریال معمای شاه قرار شده بود که فیلم تاریخی جدیدی بسازد. به خاطر آنکه در این فیلم امکان داشت صحنههایی باشد که به مردم یکی از کشورهای همسایه ما بربخورد گفتند دست نگه دار. آیا باقی کشورها هم مانند قزاقستان این رویکرد را دارند؟ خیر، نه تنها مشکلی ندارند بلکه در دستور کار خود قرار میدهند. به نظرم باید در وزارت خارجه را بست که اینگونه درباره این فیلمها و سریالها سکوت میکنند.
بگذارید این را صراحتاً بگویم که مسئولین ما بلد نیستند که از کار هنری برای منافع کشور استفاده کنند. جذب جوانان برای سربازی توسط آمریکا با آوردن خواننده راک با لباس سربازی یک حرکت جالب فرهنگی و سیاسی بود. آیا انجام چنین کاری برای مسئولین فرهنگی ما آنقدر دشوار است. قبلاً هم گفتم باز هم میگویم که تا صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما از این خواب بیرون نیایند، اتفاق خاصی نمیافتد و سریالها و فیلمهای برجسته تاریخی که غرور ملی و افتخار ما باشند ساخته نمیشود.
چرا فیلم محمد که درباره کودکی حضرت رسول بود ادامه پیدا نکرد؟ این همه هزینه شد تا فقط دوران کودکی پیامبر ساخته شود؟ اینگونه است که به جریان مدیریتی فرهنگی و هنری نقد دارم. چند نفر از مدیران ما مسلط به جغرافیا و تاریخ و ژئوپلوتیکند؟ آیا نباید از سواد و مطالعات تاریخی بیشتری در این کشور برخوردار باشند؟ البته این سخن شاید بیمعنی باشد زیرا تاریخ واقعاً در کشور ما مظلوم است و فکر میکنم بعد از امثال من که نگران تاریخ ایرانند دیگر اسم تاریخ هم نیاید.
تسنیم
سینماپرس: احسان محمد حسنی مسئول سازمان هنری رسانه ای اوج در نامه ای به دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، آمادگی این سازمان را جهت همکاری در زمینه های هنری و رسانه ای اعلام کرد.
به گزارش سینماپرس، متن نامه مسئول سازمان هنری رسانه ای اوج به شرح ذیل است:
بسمه تعالی
خدمت امیر دریادار سیاری
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران
با عرض سلام و احترام؛
مصاحبه چند روز اخیر حضرتعالی با یکی از رسانهها که با گلایه از برخی آثار هنری تولید شده در نهادها و سازمانهای فرهنگی هنری کشور درباره ارتش جمهوری اسلامی همراه بود، نشان از انگیزه جنابعالی برای ایجاد تحولی جدی و عمیق در تولیدات هنری و رسانهای مرتبط با مجاهدتهای فرزندان این کشور در ارتش دارد.
ما نیز بر این موضوع صحه میگذاریم که رشادتهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در جبهههای جنگ و پس از آن در حفظ و حراست از ایران عزیز، مملو از قصههای جذاب و مهیجِ خواندنی و دیدنی است و می تواند دست مایه ساخت آثار هنری فاخر برای جامعه ایران باشد.
به همین منظور یاران و برادران شما در سازمان هنری رسانهای اوج، جهت هر گونه کمک، همکاری، انتقال تجربه و اقدامی در زمینههای هنری و رسانهای برای رفع این دغدغه ارزشمند اعلام آمادگی مینمایند. سابقه همکاریهای گذشته سازمان هنری رسانهای اوج و ارتش جمهوری اسلامی ایران که منجر به تولید چندین مجموعه مستند در ارتباط با فداکاریهای نیروهای ارتش، موشن گرافیکها و تصویرگریهای این سازمان از فعالیتهای ارتش جمهوری اسلامی در بزنگاههای حادثه، همچون زلزله کرمانشاه و سیل گلستان و خوزستان، و یا فیلم سینمایی جدید این سازمان با نام «اوج۱۱۰» که به مجاهدتهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی میپردازد و در مراحل پایانی تولید قرار دارد، همواره با تجربهای مثبت و اثربخش همراه بوده است.
إن شالله افزایش و تعمیق این ارتباط و همکاری هم میتواند منجر به تولید آثار هنری فاخر درباره برگهای زرین تاریخ انقلاب اسلامی شود و هم به شکلگیری فرایندها و ساختارهایی فراتر از تولید چند اثر هنری رسانهای بیانجامد.
احسان محمد حسنی
مسئول سازمان هنری رسانه ای اوج
۱۹ خرداد ۱۳۹۹
دژاکام، کارگردان و نویسنده تئاتر عنوان کرد:قابل پیش بینی است که سالنهای تئاتر در تیر ماه خالی بماند، بنابراین بهتر این است که کارها را با مونولوگ و تیم اجرایی اندک آغاز کنیم تا از این شرایط و وضعیت خارج شویم.
به گزارش سینماپرس، با درخواستی که به تازگی سیدعباس صالحی برای بازگشایی سالنهای سینما، تئاتر و کنسرت مشروط به رعایت مسائل بهداشتی از ستاد ملی مقابله با کرونا داشته، امروز در این جلسه مشخص شد که با حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت از ابتدای تیر ماه سالنهای سینما، تئاتر و کنسرت بازگشایی خواهند شد.
در ارتباط با ابلاغیه اخیر و بازگشایی سالنهای تئاتر اول تیر ماه تصمیم داریم با کارشناسان عرصه نمایش گفت وگو کرده و نظرشان را در ارتباط با اعتماد سازی مردم، امنیت جانی هنرمندان و مردم و تمهیدات این عرصه بپرسیم که در شماره دوم با امیر دژاکام، کارگردان پیشکسوت تئاتر گفتوگو کردیم.
امیر دژاکام در گفتوگو با فارس در ارتباط با چالشهای موجود عرصه تئاتر در شرایط بازگشایی گفت: قبل از هر چیز سلامتی و امنیت تماشاگر و بازیگر حائز اهمیت است. ما نمیتوانیم در شرایطی که احتمال بیماری و انتقال ویروس برای بازیگر و تماشاگر مطرح است، فعالیت کنیم از سویی هم نمیتوانیم زندگیمان را تعطیل کنیم.
وی با اشاره به وضعیت تراژیکی که تئاتر در آن گیر کرده است، گفت: این روزها باید تصمیم بگیریم که یا در سوراخ قایم شویم و یا با ریسک کار کنیم و این انتخاب خطرناکی است بهرهال از سویی رعایت پروتکلها و بهداشت، عقلانی است که در این زمینه هم به ما هم وزارت بهداشت و هم ستاد مقابله با کرونا تذکر میدهند و هم تئاتر یک شغل، هنر و عشق است که میخواهیم آن را شروع کنیم.
دژاکام با تأکید بر اولویت قرار دادن سلامتی تماشاگر و بازیگر گفت: بهرحال قابل پیش بینی است که با بازگشایی سالنها خالی بمانند بنابراین بهتر این است که کارها را با مونولوگ شروع کنیم یعنی تعداد بازیگران و تیم اجرایی اندک باشند تا از این وضعیت موقت و گذار خارج شویم.
وی در ادامه افزود: باید نگاهی هم به برخی کشورهای مختلف دنیا بیاندازیم و ببینیم به لحاظ علمی و تجربی چه کاری در این شرایط انجام میدهند من در یک عکسی که مدتی است در فضای مجازی پخش شده دیدم که یکی از کشورها صندلیها را یکی در میان برداشتهاند، فرض کنید ما هم چنین کاری در سالنها انجام دهیم که البته در این زمینه هم ستاد مقابله با کرونا به ۵۰ درصد ظرفیت سالن اشاره کرده و خوب هم هست. بهرحال این هم یک چالشی برای مخاطبانی است که به صورت خانوادگی تمایل دارند اجرا ببینند و در کنار هم اوقات خوبی داشته باشند منتها مدتی باید این شرایط را تحمل کنیم.
این کارگردان پیشکسوت تئاتر در پاسخ به این سوال که آیا فکر میکنید ضمانتی برای سلامت مردم و هنرمندان پس از بازگشایی سالنها وجود داشته باشد، گفت: خیر، مطمئنا چنین ضمانتی نیست کمااینکه ما همین الان هم از خیابان رد شویم و اگر قبل از ما کسی سرفه یا عطسه کرده باشد و این ویروس به ما قابل انتقال است حتی اگر ماسک هم زده باشیم، تضمینی وجود ندارد که انتقال پیدا نکند چرا که این ماسک های در دسترس ما هم استاندارد نیستند.
وی در این باره افزود: لذا باید بتوانیم انتخاب کنیم اگر تئاتر باز شود با این شرایطی که مطرح شد، بهتر است با گروههای کوچک نه اجراهای بزرگ، با مونولوگ و بدون پشت صحنه یا پشت صحنه محدود شروع شود خاطرم میآید در جوانی که نویسندگی هم میکردم اجراهایی با تئاترهای خلوت به صحنه میبردیم. وگرنه اگر برنامههای قبل از کرونا را بخواهیم اجرا کنیم که فاجعه میشود.
سینماپرس: محمد قاصد اشرفی درباره بازگشایی سینماها گفت: امیدوارم برای شروع اکران ۹۹ سینماها فیلمهایی انتخاب شوند که به درد پرده الان بخورند. سینمایی که بسته بوده باید سراغ فیلمی برود که مخاطب را راغب به آمدن به سالن کند.
به گزارش سینماپرس، سینماهای کشور بالاخره پس از چندماه تعطیلی، قرار است از ابتدای تیرماه فعالیت مجدد خود را از سرگیرند. هرچند تکلیف فیلمهای انتخابی و نحوه نمایش آنها و حتی سینماهای داوطلب مشخص نیست.
در این راستا محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران در گفتگو با آنا بیان کرد: من خیلی وقت است که معتقدم باید سینماها باز شود؛ مگر اماکن و جاهای دیگر حتی مترو و اتوبوس راه نیفتاده؟ سینما که لااقل از اینگونه مکانها خطرناکتر که نیست!
هزینه کمرشکن این روزهای سینما کمی جبران میشود
وی افزود: سینمایی که قرار است با ۵۰ درصد ظرفیت به کارش ادامه دهد، خب چرا فعالیتش را نباید از سر میگرفت؟ این نهایت ظرفیت است و شاید تنها چند فیلم پرفروش بتوانند همین صندلیها را نیز پر کنند. پس باز شدنش به صرفه است.
اشرفی با اشاره به پروتکلهای اعلامی برای اجرا در سالنهای سینمایی گفت: اتفاقا انجام فاصلهگذاری در سالنها خیلی راحتتر است. سینما شرایط ایمنی دارد و خود مدیران سالنها نیز حتما شرایط بهداشتی را رعایت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه سینما در کنار کار فرهنگی اشتغالزایی خواهد کرد، یادآور شد: بالاخره فیلمها باید بیایند و فروخته شوند تا هزینه کمرشکن این روزهای سینما نیز کمی جبران شود.
حتما اکران فیلمهای مفرح در اولویت باشد
اشرفی درباره فیلمهای پیشنهادی برای آغاز به کار سینما پس از چندماه گفت: تصمیم برای فیلمهای منتخب اکران، احتمالا این هفته مشخص میشود و خب امیدوارم فیلمهایی انتخاب شوند که به درد پرده الان سینما بخورند. سینمایی که بسته بوده باید سراغ فیلمی برود که مخاطب را راغب به آمدن به سالن کند.
مدیر سینما ماندانا اضافه کرد: پیشنهاد من این است حتما اکران فیلمهای مفرح در اولویت باشد بلکه این فضا کمی آرام شود و سینماها از این افسردگی خارج شوند. فیلمی باید باشد که حال مخاطب را خوب و شاد کند. ما نیز با قدرت از تیرماه سینما را باز خواهیم کرد.
رئیس انجمن سینماداران اینگونه نیز گفت: بعد از این آثار فیلمهای دیگر و متنوعتری میتوانند وارد اکران شوند تا مخاطب همه نوع فیلمی را روی پرده ببیند ولی استارت اکران ۹۹ باید با آثار مفرح و کمدی باشد.