X

بایگانی خرداد 19, 1399

دفتر سینمایی

معرفی ۱۲ نماینده متقاضی حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انتشار فهرست اولیه و کامل اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس یازدهم شورای اسلامی، نام ۱۲ نفر از نمایندگانی را که اولویت‌های اول و دوم خود را عضویت در کمیسیون فرهنگی دانسته‌اند، پیش روی چشمان مترصد و دلسوز حوزه فرهنگ قرار داده است.

به گزارش سینماپرس، حالا ۱۰ روزی است که مجلس یازدهم کار خود را آغاز کرده و چهار سال را برای برنامه‌ریزی و حرکت موثر در حوزه فرهنگ پیش رو دارد؛ حوزه‌ای که در کنار اقتصاد در سال‌های اخیر یکی از دو موضوع حساس مورد توجه و اهتمام رهبری بوده است و کمیسیون فرهنگی مجلس در مرکز توجه برای برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری در حوزه فرهنگ قرار دارد. طبق ماده ۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم‌های امتیازبندی را از شعبه مربوط دریافت می‌کنند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیأت‌رییسه مجلس تحویل می‌دهند. نتیجه این فرایند دیروز اعلام و فهرست نمایندگانی در کمیسیون‌های مختلف از جمله فرهنگی مشخص شد. این فهرست شامل ۱۲ نام است.

از این ۱۲ نفر، سیدرضا تقوی، نصرالله پژمان‌فر، غلامرضا منتظری، مرتضی آقاطهرانی، امیرحسین بانکی پورفرد و سید نظام‌الدین موسوی خود را اولویت اول حضور در کمیسیون فرهنگی اعلام کرده‌اند. ۶ نفر دیگر شامل حسین جلالی، بیژن نوباوه وطن، زهره‌سادات لاجوردی، علی‌اصغر باقرزاده، فاطمه رحمانی و سیدعلی یزدی‌خواه هم کمیسیون فرهنگی را به‌عنوان اولویت دوم خود انتخاب کرده‌اند.

 

سیدرضا تقوی 

سیدرضا تقوی، نفر بیست‌ویکم منتخب از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر است که با کسب ۷۵۳ هزار و ۳۰۷ رای به مجلس یازدهم راه یافته است. او پیش از این نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۶ و نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره دوم از حوزه دامغان و در ادوار چهارم و پنجم از حوزه تهران و همچنین معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشته است.

 

نصرالله پژمانفر

نصرالله پژمانفر را باید پرسابقه‌ترین عضو اصول‌گرای در کمیسیون فرهنگی دانست که خودش هم به جز این کمیسیون برای کمیسیون دیگری درخواست نداده و روشن است که فرهنگ را مساله اصلی خود می‌داند. او نماینده دوره نهم و دهم مجلس از حوزه انتخابیه مشهد و کلات در استان خراسان رضوی بوده و پیش از آن معاونت آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان را هم برعهده داشته است.

 

غلامرضا منتظری

غلامرضا منتظری، نماینده حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا از استان گلستان برای اولین دوره امسال با کسب ۴۰ هزار و ۸۹۳ رای به مجلس راه یافته است. او در یکی از گفت‌وگوهایش، دغدغه‌های معیشتی مردم را اولویت و اهم مطالبات مردم و نمایندگان مجلس دانسته است.

 

مرتضی آقاطهرانی

مرتضی آقاطهرانی امسال به‌عنوان نفر سوم لیست منتخبان حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات به مجلس راه یافت. او که در ادوار هشتم و نهم نیز نماینده مردم بوده پس از کمیسیون فرهنگی، کمیسیون اجتماعی را به‌عنوان اولویت حضورش انتخاب کرده است؛ البته انتخاب کمیسیون فرهنگی از سوی آقاطهرانی با توجه به سوابق پژوهشی‌اش در بنیاد باقرالعلوم و رویکردها و فعالیت‌های او موضوعی قابل پیش‌بینی است و همزمان می‌توان گفت که اولویت‌های فرهنگی در فهرست منتخبان پایتخت تا منتخب سوم بالا آمده است.

 

امیرحسین بانکی پورفرد

امیرحسین بانکی پورفرد تا پیش از این شاید با مصاحبه‌هایش در حوزه اندیشه و فرهنگی در برخی رسانه‌ها شناخته شده بود. او که عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه اصفهان است، امسال در دوره یازدهم مجلس برای اولین‌بار به این نهاد مهم نظام با کسب ۲۴۵ هزار و ۶۲۹ رای، از حوزه انتخابیه اصفهان از استان اصفهان راه یافته و پس از کمیسیون فرهنگی، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری را به‌عنوان اولویت حضورش در کمیسیون‌های تخصصی اعلام کرده است.

 

سید نظام‌الدین موسوی

سید نظام‌الدین موسوی که امسال با کسب ۷۷۸ هزار و ۶۱۸ رای، به‌عنوان نفر هفدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر وارد مجلس یازدهم شده، پیش از این با شهرتش در حوزه رسانه شناخته می‌شد. سوابق رسانه‌ای او با عضویت در تحریریه روزنامه کیهان آغاز می‌شود و از مدیرمسوولی روزنامه جوان و مدیرعاملی شرکت پیام‌آوران روز در دهه ۸۰ عبور می‌کند و به مدیریت خبرگزاری فارس از ابتدای دهه ۹۰ تا سال ۹۶ می‌رسد. موسوی، معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و ریاست شورای فرهنگی و رییس شورای اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام؟ ره؟ را نیز در کارنامه دارد. او جز کمیسیون فرهنگی، اولویت دیگری را برای حضور انتخاب نکرده است.

 

حسین جلالی

حسین جلالی در روزهای اخیر با پیشنهاد ختم روزانه قرآن توسط نمایندگان و تصویری با چفیه و عکس سردار سلیمانی در محل نشستنش در صحن مجلس خبرساز شده است. او امسال برای اولین‌بار با کسب ۵۳ هزار و ۷۸۸رای از حوزه انتخابیه رفسنجان و انار از استان کرمان به مجلس راه یافته و اولویتش برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون اجتماعی بوده است.

 

بیژن نوباوه‌وطن

بیژن نوباوه‌وطن نیازی به معرفی ندارد. نام او برای اغلب مخاطبان تلویزیون به‌عنوان خبرنگار اعزامی صداوسیما شناخته شده است. او پیش از این نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس هم بود و امسال با کسب ۷۹۲ هزار و ۵۶۵ رای، به‌عنوان نفر دهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر به مجلس یازدهم راه یافته است. او که در ادوار قبلی هم در کمیسیون فرهنگی حضور داشته در مجلس یازدهم، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را به‌عنوان اولویت اولش اعلام کرده است.

 

زهره‌سادات لاجوردی

زهره‌سادات لاجوردی در دولت نهم و دهم، معاونت مرکز امور زنان را برعهده داشت و مجلس یازدهم اولین حضور او در خانه ملت محسوب می‌شود. او با کسب ۷۱۴ هزار و ۹۳۱ رای، به‌عنوان نفر بیست‌وهشتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس رفته است. او تنها دختر اسدالله لاجوردی، دادستان پیشین انقلاب تهران و فقط عضو خانواده او نیز هست. لاجوردی اولویتش را کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری اعلام کرده است.

 

علی‌اصغر باقرزاده

علی‌اصغر باقرزاده، حضور در خانه ملت را برای اولین‌بار تجربه می‌کند. او امسال با کسب ۳۰ هزار و ۴۳۰ رای، از حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار از استان مازندران به مجلس راه یافته است. او البته پزشک عمومی است و اولویت اولش را هم کمیسیون بهداشت و درمان ذکر کرده است.

 

فاطمه رحمانی

فاطمه رحمانی نفر پنجم منتخبان از حوزه انتخابیه مشهد و کلات امسال برای نخستین‌بار به مجلس شورای اسلامی راه یافته است. او سوابقی شامل مشاورت استاندار خراسان رضوی، مدیر کلی امور بانوان و خانواده خراسان رضوی و معاون آموزشی دانشگاه امام‌حسین؟ ع؟ را در کارنامه دارد. کمیسیون اجتماعی اولویت اول او بوده است.

 

سیدعلی یزدی‌خواه

سیدعلی یزدی‌خواه نفر بیست‌وسوم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بود که با کسب ۷۴۲ هزار و ۳۹۴ رای برای نخستین‌بار به مجلس راه یافت. او که مدیرکلی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و شهر تهران را در کارنامه دارد، اولین اولویت حضورش در کمیسیون‌های تخصصی را کمیسیون اجتماعی اعلام کرده است.

 

آن‌ها که از کمیسیون فرهنگی لفت دادند

نکته قابل توجه اینکه کمیسیون فرهنگی دوره دهم مجلس شورای اسلامی، ۱۷ عضو داشت که اکثریت آن‌ها از منتخبان حوزه تهران بودند و امسال نیز چنین است؛ اما دو نفر از نمایندگانی که در دوره قبلی، در کمیسیون فرهنگی حضور داشتند در این دوره، فرهنگ را از هر دو اولویت خود بیرون گذاشته‌اند. احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر که در دوره قبل سخنگوی کمیسیون فرهنگی هم بود امسال کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را به‌عنوان اولویت اول و صنایع و معادن را هم اولویت دوم برگزیده است. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی هم کمیسیون اجتماعی را به‌عنوان اولویت اول و کمیسیون برنامه و بودجه را هم به‌عنوان اولویت دوم اعلام کرده است. گفتنی است میانگین سنی این فهرست اولیه کمیسیون فرهنگی بالای ۴۵سال است.

*صبح نو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طباطبایی‌نژاد: حاضریم هر زمان که گفتند، انتخابات شورای صنفی نمایش را تجدید کنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی طباطبایی‌نژاد ضمن معرفی برخی از فیلم‌هایی که کاندید اکران در تیرماه هستند، درباره سرانجام مسئله‌ای که بین خانه سینما و شورای صنفی نمایش رخ داده بود گفت: هیچ مشکلی بین ما و خانه سینما وجود ندارد. دوستان ما در خانه سینما نیز می‌دانند که رفتار غیرقانونی از سازمان سر نزده است. اما ما برای همراهی هرچه بیشتر پیشنهاد دادیم که حاضریم هر زمان که گفتند، انتخابات شورای صنفی نمایش را تجدید کنیم.

به گزارش سینماپرس، پس از چند ماه تعطیلی سینماها، سرانجام حسن روحانی (ریاست جمهور) مجوز بازگشایی سالن‌های سینمایی از اول تیرماه را صادر کرد. بر این اساس سالن‌های سینما از اول تیرماه با ۵۰ درصد ظرفیت کار خود را آغاز می‌کنند اما هنوز مشخص نیست که کدام آثار به عنوان اولین فیلم‌ها ریسک اکران در سینماها را قبول می‌کنند.

در این شرایط شورای صنفی نمایش باید اولین فیلم‌هایی که در سینماها اکران می‌شوند را اعلام کند. این در حالی است که انتخابات تازه این شورا هنوز توسط خانه سینما پذیرفته نشده و صحبت‌هایی برای رای‌گیری مجدد مطرح است.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) درباره سرانجام مسئله‌ای که بین خانه سینما و شورای صنفی نمایش رخ داده، گفت: هیچ مشکلی بین خانه سینما و ما وجود نداشته و ندارد.

وی در باره اینکه آیا قرار است انتخابات شورا مجددا برگزار شود، بیان کرد: دوستان ما در خانه سینما می‌دانند که رفتار غیرقانونی از سازمان سر نزده است. اما ما برای همراهی هرچه بیشتر پیشنهاد دادیم که حاضریم به عنوان سازمان سینمایی در صورتی که دوستان ما نکته یا اعتراضی به انتخابات شورای صنفی داشته باشند، هر زمان که گفتند، آن را تجدید کنیم. از نظر ما هیچ مانعی برای تجدید انتخابات وجود ندارد و آن چیزی که مهم است این بوده که یک شورای حرفه‌ای با اطمینان خاطر همه ذی‌نفعانش کارش را انجام دهد.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد: به نوعی اگر قرار باشد در عملکرد شورای صنفی، کسانی یا موثری یا ذی‌نفعی تردید کند، این مورد تایید ما نیست. بر همین اساس و برای اینکه این اطمینان خاطر حاصل شود، از نظر ما تجدید رای‌گیری هیچ مانعی ندارد. علی‌رغم اینکه بارها عرض کردم، همه موارد ما قانونی بوده و کوچکترین شبهه‌ای به آنچه که اتفاق افتاده وارد نیست ولی به جهت اینکه همراهی، همدلی و رفاقت خود را با دوستانمان ثابت کنیم، اعلام کردیم که اگر لازم بدانند انتخابات را تجدید کنیم.

طباطبایی‌نژاد درباره اینکه چه فیلم‌هایی بعد از بازگشایی سینماها در شرایط کنونی اکران می‌شوند، اظهار داشت: فیلم‌هایی که تا پیش از بسته شدن سینما اکران خود را آغاز کرده بودند، مجددا گزینه اکران در سینما هستند. البته فیلم «نرگس مست» برای ادامه اکران خود به بخش سینمای آنلاین رفته که بر اساس تقاضای خود سازندگان بوده است. علاوه بر آنها چند فیلم جدید نیز اکران خود را آغاز می‌کند که اسامی آنها را بعد از جلسه شورای صنفی نمایش به طور قطعی اعلام می‌کنیم.

بنا بر اعلام معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در روز گذشته، پس از بازگشایی سینماها، فیلم‌هایی که اکران خود را به تعویق بیاندازند، ۶ ماه از اکران در سینماها منع می‌شوند. وی در این باره توضیح داد: در رابطه با انصراف افراد از اکران فیلم خود باید بگویم بر مبنای نظام‌نامه اکران، اگر فیلمی که به سبد اکران آمده، در میانه راه انصراف دهد، قاعدتا ۶ ماه حق اکران مجدد و به طور کلی حق اکران عید را ندارد. ولی در مورد فیلم‌های کنونی که اکرانشان متوقف شده، اجازه دهید که ما این موضوع را سه‌شنبه در شورای کرونا بررسی کنیم، ممکن است در آنجا کسی بیاید و بگوید که شرایط کرونا بوده و موقعیت ویژه‌ای پیش آید که نیاز به بحث‌های خاص خود دارد.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همچنین درباره پیشنهاد شروع به کار سینماها با ۴۰ درصد ظرفیت که توسط ستاد کرونا کارگروه اکران فیلم داده شده بود اما اکنون قرار است سینماها با ۵۰ درصد بازگشایی شوند، بیان کرد: در این کارگروه که آقای انتظامی رئیس آن هستند و مدیرعامل خانه سینما و بنده در آن عضو هستیم، یک پیشنهادی دادیم که برمبنای این پیشنهاد این مصوبه را گرفتیم. آنجا گفتیم که ما آمادگی داریم تا با ظرفیت ۴۰ درصد و ۱۵ ماده که آنها را اعلام کرده بودیم، اقدام به بازگشایی سینماها کنیم.

وی افزود: آقای دکتر صالحی که درخواست ما را برای ستاد کرونا بردند، با وضعیت یک در میان و ۵۰ درصدی سینما موافقت کردند. یعنی عملا آنها ظرفیت بالاتری به ما دادند. چراکه به هر حال پیشنهاد ما یک ماه پیش که اوج کرونا بود، داده شد و اکنون باتوجه به ایمن‌تر شدن شرایط ظرفیت را بالاتر برده‌اند.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که باتوجه به کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت سالن‌ها و شرایط کرونا که عاملی برای کاهش مخاطبان در ابتدای کار است، چه حمایت‌هایی برای فیلم‌هایی که در ابتدا اکران می‌شوند، در نظر گرفته شده، اظهار داشت: تاکنون برای پردیس‌های بالای ۷ سالن این اجازه داده شده بود که هر فیلم را تنها در دو سالن خود نمایش دهد و حواله آن را بگیرد؛ به نوعی اگر می‌خواست در سه سالن فیلمی را نمایش دهد باید دو حواله می‌گرفت. اما الان باتوجه به ظرفیت دو سالن، یک فیلم می‌تواند با یک حواله در چهار سالن یک پردیس ۷ سالنه اکران شود. به نوعی از حواله آنها نیز کسر نشده و محدودیت برای افزایش سالن تا ظرفیت ۱۰۰ درصد نیز وجود ندارد.

این مدیر سینمایی در ادامه بیان کرد: در گذشته این محدودیت وجود داشت. یعنی اگر شما می‌خواستید یک فیلم کمدی را در دوسالن یک پردیس به نمایش بگذارید، باید یکی از آنها را به صورت تک‌سانس اکران می‌کردید. اما الان پردیس‌های ۷ سالنه می‌توانند تا ۴ سالن خود را به فیلم پرفروش خود اختصاص دهند. علاوه بر این امکان دو سه نکته دیگر نیز مد نظرمان هست. به نوعی ممکن است اگر شرایط فروش فیلم‌ها شرایط ایده‌آلی نباشد که در اینصورت راهکارهایی باید در نظر گرفت.

وی افزود: در همین راستا گفتگویی را در ستاد کرونا مطرح کردیم و در حال دنبال کردن آن هستیم. بر این اساس پیشنهاد ما این است که زمان اکران فیلم‌ها را به عنوان مشوق افزایش دهیم، برای کف فروش‌ها نیز ملاحظاتی در نظر گرفته و برای آن تخفیفاتی در نظر بگیریم. مشوق‌های این چنینی را برای کسانی که می‌پذیرند و در شرایط اکران قرار می‌گیرند حتما در نظر می‌گیریم.

طباطبایی‌نژاد در پایان گفت: البته همانطور که مستحضرید برای هرکدام از فیلم‌های اکران اسفند غیر از «خوب بد جلف۲» که اکران نوروز بود، ۶۰ میلیون تومان هزینه تبلیغات مجدد در نظر گرفتیم. برای فیلم‌هایی که به اکران آنلاین رفتند نیز ۵۰ میلیون به علاوه همین ۶۰ میلیون که برای تبلیغات است در نظر گرفتیم. «بی‌وزنی»، «دوئت»، «یادم تو را فراموش»، «عصر داغ» و «نرگس مست» که البته به اکران آنلاین رفت از جمله فیلم‌های اکران اسفند به شمار می‌آیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی با بی تدبیری قدر دارایی برون‌مرزی خود را نمی دانیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برایان هوک از چه خشمگین است؛ کارآمدی شبکه‌های ایران یا ناکامی خودشان؟

به گزارش سینماپرس، بیشتر ناظران سیاسی به خوبی برایان هوک را می‌شناسند. شغل وی ضربه‌زدن به ایران است و باید برنامه‌های تحریم و تهدید کاخ سفید را در مسیری هدایت کند که بیشترین آسیب را به کشورمان برساند. هوک هم نشان داده با کسی شوخی ندارد. وی می‌داند که نه تنها آینده سیاسی خودش بلکه ادامه فعالیت مستاجر
کاخ‌ سفید و حتی استمرار قدرت آمریکا در غرب آسیا هم، به کارایی برنامه‌های ضد ایرانی تحت مدیریتش بستگی دارد.
هوک اخیرا در یادداشتی در روزنامه نیویورک‌پست نوشته است: «لازم است صدای آمریکا (VOA) عملکرد بهتری در مقابله با پروپاگاندای ایران و انتشار اطلاعات از سوی این کشور داشته باشد. این برای دولت ‌ترامپ اولویت است.»
این مسئول آمریکایی در ادامه این یادداشت افشا کرده: «بخش فارسی صدای آمریکا که از سوی کنگره تأمین مالی می‌شود سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون دلار بودجه از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی دریافت کرده ‌اما صدای آمریکا در معرفی آمریکا به ایران با مطالب واقعیت‌محور، قابل‌اعتماد و موثق ناکام بوده است.»
سخنان این مسئول دولت آمریکا شامل دو بخش است اول ناکامی رسانه‌های خودشان و دوم موفقیت شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما که با حداقل بودجه و کمترین نیروها و اندک فناوری توانسته‌اند تا چه اندازه در قلب کشورهای غربی به ویژه آمریکا موثر واقع
شوند.
یادداشت برایان هوک که در یک روزنامه متعلق به صهیونیست‌های آمریکا منتشر شده را در کنار اعتراض وزیر خارجه کنونی آمریکا قرار دهید که چند ماه قبل برای دیده شدن از صفحه پرس‌تی‌وی التماس می‌کرد و تقاضا داشت تا این شبکه با وی مصاحبه اختصاصی انجام دهد. از مقایسه این دو مورد چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ کارایی شبکه‌های برون‌مرزی ایران یا عقب ماندن رسانه‌های آمریکایی.
قطعا شبکه‌های غربی با آن همه پشتیبانی مالی که دریافت می‌کنند برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی کم نگذاشته‌اند پس ناراحتی هوک و سایر مقامات واشنگتن و تل‌آویو به کارایی شبکه‌های برون‌مرزی ایرانی باز می‌گردد. این همان دارایی ارزشمند برای دولت ایران است که باید قدر آن را بدانیم.
با این حال موفقیت تلویزیون‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی با کم توجهی مسئولان دولتی ایران مواجه است تا جایی که فقط به‌خاطر حدود ۴۰۰ هزار یورو، شبکه‌های ایرانی یکی  پس از دیگری از فضای ماهواره‌ای محو می‌شوند. ابتدا الکوثر، سپس سحر اردو در ادامه هم ممکن است آی‌فیلم انگلیسی به آنها اضافه شود.
اما چرا؟
به راستی دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیرندگان سیاست‌گذاری و تخصیص بودجه چگونه می‌توانند به این دارایی ارزشمند جمهوری اسلامی که صدای رسای تهران در فراسوی مرزهاست کم توجهی کنند؟ این تامین مالی نشدن چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ متأسفانه برخی بخش‌های ذی‌نفوذ و موثر ایران هنوز نتوانسته‌اند میان شبکه‌های برون‌مرزی که به سان سربازان فرهنگی کشور در فراسوی مرزها می‌جنگند با سایر بخش‌های صداوسیما تفکیک قائل شوند و به وظیفه ذاتی و شغلی خود عمل کنند.
برخی مسئولان هم همچنان نمی‌خواهند میان مولفه‌ای که از حیثیت و حتی امنیت ملی کشورمان دفاع می‌کند با اختلافات جناحی و سیاست داخلی درون کشور، مرزی در نظر بگیرند.
قطع برنامه‌های الکوثر و سحر اردو از ماهواره به دلیل بدهی دولت ایران به شرکت‌های یوتلست و پاکست دقیقه در آستانه روز قدس، سالروز قیام ۱۵ خرداد و نیز مراسم رحلت امام‌خمینی در ۱۴ خرداد صورت گرفت.
دو شبکه مذکور دقیقا برای منطقه‌ای برنامه پخش می‌کنند که قلب محور مقاومت است و جهان اسلام را از شمال آفریقا و غرب آسیا تا شبه قاره پوشش می‌دادند و اکنون کاملا ساکت شده‌اند.
شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما به‌ عنوان ابزار قوی در دو بخش منطقه‌ای مانند شبکه سحر و الکوثر و نیز بخش فرامنطقه‌ای مانند پرس‌تی‌وی دو هدف را دنبال می‌کنند اول حمایت از ایران و نشان دادن مظلومیت و البته مقاومت ملت ایران و دوم نمایاندن وضعیت محرومان عالم چه در کشورهای تحت ستم غرب و چه مظلومانی که در خود آمریکا و اروپا زیر لگد قدرتمندان پایمال می‌شوند.
عصبانیت‌های مستمر
البته آنچه در یادداشت هوک منتشر شد تنها نظرات شخصی وی نیست بلکه کاخ‌ سفید فروردین‌ماه سال جاری در انتقادی تند، شبکه «صدای آمریکا» را سخنگوی «دشمنان آمریکا» توصیف کرده بود.
مشکل شبکه (VOA)  این است که نمی‌تواند در ملت ایران تأثیرگذار باشد و اهداف ستمگرانه واشنگتن را جامه عمل پوشاند و الا همه می‌دانیم که صدای آمریکا رسانه‌ای است که از نیروهای ضدانقلاب و خائن به وطن تشکیل شده اما تا این حد در هدفی که برای خودشان هم شیرین است ناکام شده‌اند آن هم با دریافت  ۱۷ میلیون دلار بودجه.
آنچه کاخ‌ سفید را به چنین واکنش‌های شتابزده‌ای برانگیخته تنها به کم‌کاری حقوق‌بگیران‌شان بازنمی گردد بلکه آنها از تاثیرگذاری شبکه‌های برون‌مرزی ایران به شدت خشمگین هستند و این درحالی است که معاونت برون‌مرزی صداوسیما به اندازه یک شبکه آمریکایی هم بودجه دریافت نمی‌کند.
به همه این موارد می‌توان سایر اعمال دولت آمریکا را نیز اضافه کرد؛ دستگیری بی‌دلیل مرضیه‌هاشمی‌ و مسدود کردن مستمر شبکه‌هایی مانند پرس‌تی‌وی در فضای مجازی و… نشانه‌ای دیگر از عصبانیت مقامات کاخ سفید از میزان تأثیرگذاری شبکه‌های برون‌مرزی
صداو سیماست.
به بیان دیگر حمایت از رسانه‌هایی که در برابر چندین امپراطوری عظیم رسانه‌ای مقاومت می‌کنند وظیفه هر مسئولی است که به انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبری آن و حتی حفظ مرزهای فرهنگی ایران معتقد است.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بنیادی که تنها بنایش باقی ماند/کامیاب در معماری، ناکام در موسیقی!


بنیادی که تنها بنایش باقی ماند/کامیاب در معماری، ناکام در موسیقی!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین ساخته زوج هنری «بهمنی» و «آقامحمدیان» پروانه نمایش گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه نمایش آثار غیر سینمایی با عرضه ۶ عنوان فیلم داستانی بلند و ۶ عنوان فیلم داستانی کوتاه موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، شورای پروانه نمایش آثار غیر سینمایی، برای داستانی بلند «عباس عباس» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی مانی نوری، «مانده از آسمان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حبیب‌الله بهمنی و نویسندگی شفیع آقامحمدیان، «برگ و باد» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی علیرضا منفرد، «هشدار برای صغرا ۱۱» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس فکری و نویسندگی حمیدرضا صفار، «بی‌آب و نان، بیابان» به تهیه‌کنندگی جواد نوروز بیگی، کارگردانی و نویسندگی مهدی گلستانه مقدم، «ازدواج کم دردسر» به تهیه‌کنندگی آمنه بشیری، کارگردانی و نویسندگی بیژن شیرمرز و برای داستانی کوتاه «گاو آمریکایی» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی فاطمه طوسی، «عزیز» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سیدمهدی موسوی بزرگی، «هدیه» به تهیه‌کنندگی اشکان اشکانی، کارگردانی و نویسندگی سحر ستوده‌منش، «جونده» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نوید صراتی و نویسندگی کریم لک‌زاده، «شماره ۲۹» به تهیه‌کنندگی مریم خلیلی، کارگردانی و نویسندگی هادی رحیمی خواص و «جاده فرعی» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی مهدی گلستانه مقدم پروانه نمایش صادر شد.

همچنین برای قسمت‌های جدید سریال «خواب‌زده» و مجموعه «شام ایرانی» پروانه نمایش صادر شد.

در این جلسه برای سه عنوان فیلم خارجی، سه عنوان فیلم کوتاه و ۲ عنوان مستند نیز پروانه نمایش صادر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منتظر اجازه ورود به ویتنام هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «عاشقی در هانوی» بیان کرد برای آغاز فیلمبرداری این پروژه در انتظار اجازه ورود به ویتنام هستند.

به گزارش سینماپرس، قربان محمدپور تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفتگو با مهر با اشاره به پروژه «عاشقی در هانوی» گفت: قرار بود اسفند ماه سال گذشته وارد کشور ویتنام شویم تا این فیلم سینمایی را جلوی دوربین ببریم، در واقع پروانه ساخت و مجوز های اصلی از سوی دولت ویتنام صادر شده بود که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا این پروژه نیز به تاخیر افتاد.

وی توضیح داد: در حال حاضر منتظر هستیم تا کرونا تمام شود تا دولت ویتنام اجازه ورود به این کشور را به ما بدهد.

کارگردان «دختر شیطان» بیان کرد: فکر می‌کنم که اگر همه چیز خوب پیش رود «عاشقی در هانوی» را اواخر تابستان جلوی دوربین می‌بریم.

وی تاکید کرد: شنیده‌ایم که قرار است به زودی مرزهای کشورها باز شود و اگر این اتفاق رخ دهد به سرعت شرایط لازم برای تولید این فیلم را فراهم می‌کنیم.

این کارگردان با اشاره به اینکه به دلیل گرمای شدید در ویتنام باید فصلی را برای کار در این کشور انتخاب کنیم که هوا قابل تحمل باشد، توضیح داد: درست است که پیش از این با گروهی از بازیگران ایرانی و ویتنامی برای حضور در این فیلم صحبت کرده بودیم اما با تغییر زمان فیلمبرداری نمی‌دانم که این بازیگران می‌توانند در پروژه حضور داشته باشند یا خیر.

محمدپور تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که بازیگرانی که از قبل برای حضور در این پروژه انتخاب شده‌اند، تغییر کنند.

این کارگردان سینما درباره دیگر فعالیت‌های این روزهای خود نیز توضیح داد: همزمان در حال نگارش فیلمنامه‌ای با نام «دنیای سکوت» هستم که یک اثر کمدی درباره ویروس کرونا است.

محمدپور درباره داستان این پروژه کمدی گفت: در خلاصه داستان این فیلمنامه آمده که ویروس کرونای جدید با نام کووید ۲۰ در دنیا ظاهر می‌شود. این ویروس که از مار به انسان منتقل شده کسی را نمی‌کشد اما هرکس بگیرد شنوایی‌اش را از دست می‌دهد و کر می‌شود. انتشار این ویروس از نیویورک بوده و در اجلاس سالیانه سازمان ملل تمام رییس‌جمهورهای کشورها به این ویروس مبتلا شده و کر می‌شوند. هیات سیاسی ایران نیز که در این اجلاس حضور داشتند به این ویروس دچار شده و ویروس را به ایران می‌آورند. بسیاری از مسئولان و مقامات بلند پایه ایران این ویروس را می‌گیرند و کر می‌شوند و حرف مردم را نمی‌شنوند. پرفسور احمد اصلانی میکروب‌شناس ایرانی مامور می‌شود تا در این زمینه تحقیق کرده و بتواند واکسن این ویروس را کشف کند در حالی که روزانه صدها هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و کر می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مریم دوستی» دبیر جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مریم دوستی نویسنده و کارگردان سینما دبیر جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، مریم دوستی نویسنده و کارگردان سینما با مجوز سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مؤسس و دبیر جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» منصوب شد.

دوستی نویسنده، مدرس و کارگردان و کارشناس ارشد سینما از دانشگاه هنرهای دراماتیک سوئد است و پیش از این طراحی چهره‌پردازی پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی مختلف، ساخت بیش از ۱۵ فیلم کوتاه داستانی و مستند نظیر «صبحانه»، «میدان»، «دایره»، «اینجا تهران است»، «عروسک تنهایی»، «تردد ثانیه ها» و … را برعهده داشته و با این آثار در جشنواره‌هایی از جمله نیویورک، ونیز ایتالیا، کلرمون فران فرانسه، پالاس بلغارستان، اربیل کردستان عراق، فیلم کوتاه اروگوئه، ایران آمریکا، آپسالای سوئد و… حضور یافته است.

وی با فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» نیز در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. همچنین پیش از این به عنوان مدیر اجرایی، عضو هیأت‌های انتخاب، داوری و شورای سیاستگذاری با جشنواره‌های مختلف همکاری کرده است.

جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» نخستین جشنواره سینمایی با موضوع زندگی پساکروناست که نتایج و تبعات شیوع این ویروس را بر انسان، جامعه، محیط زیست، سیاست، اقتصاد و … بررسی می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«امین‌الضرب» تاجر بزرگ ایرانی مستند می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حاج محمدحسین امین‌الضرب بزرگ‌ترین تاجر ایرانی قرن نوزدهم میلادی، سوژه مستندی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جمشید بیات ترک شد. این فیلم از تولیدات مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اتاق بازرگانی تهران است.

به گزارش سینماپرس، در مستند «امین‌الضرب» زندگی پُر ماجرای این تاجر روایت خواهد شد و در قالب بیان زندگی این فرد، تحولات اقتصادی جامعه ایران در عهد ناصری به تصویر کشیده می‌شود.
در این دوران سه شخصیت امیرکبیر، میرزا حسین‌خان سپهسالار و سیدجمال‌الدین افغانی هر یک به نوعی درصدد اصلاح حکومت استبدادی قاجاریه و تجددخواهی برآمدند. امین‌الضرب هم دل در گروی این اندیشه‌ها به کارآفرینی روی آورده و به نخستین سرمایه‌گذار صنعتی ایران بدل می‌شود.
جمشید بیات ترک درباره‌ی مراحل تولید این مستند توضیح داد: پس از چهار ماه پژوهش که توسط من و هدی موسوی انجام شد، در حال حاضر در سومین ماه نگارش فیلمنامه هستیم تا پس از تکمیل آن و بهبود شرایط بهداشتی جامعه از منظر کرونا، فیلمبرداری «امین‌الضرب» را آغاز کنیم.
وی در خصوص شیوه روایت این مستند گفت: برای ساخت «امین‌الضرب» از اسناد مکتوب، عکس‌های موجود و نقاشی‌های آن دوران استفاده خواهیم کرد و برخی از صحنه‌ها به شیوه‌ای متفاوت بازسازی خواهد شد؛ البته نه به این معنا که کاراکتری در سکانس‌ها بازی کند، بلکه تنها فضای آن دوران را بازسازی می‌کنیم.
این مستندساز در پایان تصریح کرد: تلاش ما این است که مستند «امین الضرب» به چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار رییس سازمان سینمایی با رییس سازمان اورژانس کشور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکترپیرحسین کولیوند با دکتر حسین انتظامی در خصوص همکاری های دوجانبه دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش سینماپرس، دکتر پیرحسین کولیوند ضمن تاکید بر اثرگذاری سینما در بازتاب فعالیت های صورت گرفته در نظام سلامت، عنوان کرد سازمان اورژانس کشور آمادگی کامل دارد تا در افزایش آگاهی جامعه در حوزه سلامت علی الخصوص فعالیت های اورژانس همکاری نزدیک با سینما داشته باشد.

دکتر حسین انتظامی ضمن تقدیر از عملکرد سازمان اورژانس و جامعه پرستاران و پزشکان در مقابله با کرونا ویروس بیان کرد: فعالیت های صورت گرفته در اورژانس در سال های اخیر ارزشمند و قابل تقدیر است و همیشه سینما در کنار جامعه پزشکی بوده است و از هر گونه همکاری مشترک استقبال می کنیم.

با توجه به بازگشایی سینماها از ابتدای تیرماه، مقرر شد سازمان اورژانس کشور در خصوص آموزش پروتکل های لازم به مدیران و پرسنل سینما با سازمان سینمایی همکاری کند و با حضور نمایندگانی از دو سازمان، برنامه های آموزشی نیز در صدا و سیما برای اطلاع رسانی و آموزش گسترده تر تولید و پخش شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لطفا امیدتان را از دست ندهید!


لطفا امیدتان را از دست ندهید!

مشاهده خبر از سایت منبع