X

بایگانی تیر 22, 1399

دفتر سینمایی

حجت قاسم‌زاده اصل اولین فیلم سینمایی‌اش را می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت قاسم‌زاده اصل با حمایت بنیاد سینمایی فارابی فیلم سینمایی «نیش» را می‌سازد.

به گزارش سینماپرس، حجت قاسم‌زاده اصل کارگردان تلویزیون گفت: فیلمنامه فیلم سینمایی «نیش» آماده است. پیش‌تولید این فیلم را شروع کرده بودیم که به خاطر شرایط کرونا کار متوقف شد اما از چند روز دیگر پیش‌تولید را ادامه می‌دهیم. عوامل پشت دوربین انتخاب شده‌اند و با ۲ بازیگر اصلی هم مذاکره و توافق اولیه انجام شده است.

این فیلمنامه‌نویس و کارگردان با اشاره به لزوم تنوع‌بخشی به ژانر در ارتقای کیفی تولیدات سینمای ایران، گفت: متاسفانه چند سالی است فضای ذهنی بیشتر تهیه‌کنندگان فعال سینمای ایران محدود به راه‌های رفته و امتحان پس‌داده شده، ژانرهای سینمای ایران محدود به کمدی شده است و بر این اساس، تعداد زیادی از فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان مجبور شده‌اند فقط در ژانرهای دلخواه سینماداران و تهیه‌کنندگان فیلم بسازند.

وی ادامه داد: به لحاظ آمار و از جنبه تعداد فیلم‌های تولید شده و تعداد فیلم‌های پرفروش، می‌توان به این تحلیل رسید که ژانر کمدی شکست خورده‌ترین ژانر سینمای ایران است اما این وسوسه فروش میلیاردی است که فضای خلاقانه سینمای ایران را به سمت تباهی سوق می‌دهد.

قاسم‌زاده‌اصل در ادامه با اشاره به فضای اولین فیلم بلند سینمایی خود گفت: «نیش» را می‌توان فیلمی با مضمون سرقت دانست. در این فیلم فضایی معمایی داریم و در صدد هستیم درامی درگیرکننده با کاراکترهایی جذاب برای مخاطب سینما روایت کنیم.

وی گفت: قصه «نیش» داستان آزمندی و طمع آدم‌هاست، آدم‌های باهوشی که در دام تله‌های یکدیگر می‌افتند. فیلمنامه مبتنی بر داستان‌هایی است که بخشی در گذشته اتفاق افتاده و زمان اکنون، ادامه همان توطئه‌هاست. در هم تنیدن این قصه‌ها در ۲ بستر زمانی و غافلگیری‌هایی که طراحی شده، امید ما را به ارائه فیلمی پرمخاطب برای مخاطبان سینما بیشتر کرده است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نیش» رحمان سیفی‌آزاد و فیلمنامه‌نویس و کارگردان آن حجت قاسم‌زاده اصل است.

حجت قاسم‌زاده‌اصل کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی چون «۱۰۱ راه برای ذله کردن پدر و مادرها»، «یادآوری» و بیش از ۱۰ تله‌فیلم را در کارنامه دارد و به عنوان نویسنده در پروژه‌های مختلف از جمله سریال «شیخ بهایی» و فیلم‌های «احضارشدگان» و «قتل آنلاین» فعالیت داشته و نایب‌رئیس انجمن فیلمنامه‌نویسان بوده است.

فیلم «نیش» اولین فیلم بلند سینمایی او خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران بخش عکس جشنواره تلویزیونی مستند


معرفی داوران بخش عکس جشنواره تلویزیونی مستند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ردپای کرونا بر مجسمه شهرهای سراسر جهان + تصاویر


ردپای کرونا بر مجسمه شهرهای سراسر جهان + تصاویر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیتی برای درگذشت حسن شریفی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت درگذشت حسن شریفی پیشکسوت سینمای ایران را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمد طباطبایی حسینی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با صدور پیامی درگذشت حسن شریفی پیشکسوت سینمای ایران و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت طباطبایی حسینی به این شرح است:

«خبر درگذشت جناب حسن شریفی موجب تاثر شد و این روزهای‌مان را تلخ‌تر کرد. زنده یاد شریفی بیش از ۶ دهه در حوزه‌های گوناگون سینما فعالیت کرد و نامی نیک از خود به جا گذاشت. او عاشق سینما بود و برایش سینما مهم بود، روزی دستیار فیلمبردار بود، روزی فیلمبردار. در یک فیلم مدیر تولید بود و در فیلمی دیگر مدیر تدارکات. گاهی بازیگری را تجربه کرد و گاهی عکاسی فیلم را و در کنار همه این‌ها او در کتاب‌هایش از سینما نوشت؛ کتاب‌هایی که گامی در مسیر ثبت تاریخ شفاهی سینمای ایران است. درگذشت ایشان را به جامعه هنری و پیشکسوتان سینما و نیز به خانواده محترم ایشان تسلیت گفته و از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر مسألت می‌کنم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی نصیریان: امروز همه انتظار فرش قرمز دارند


علی نصیریان: امروز همه انتظار فرش قرمز دارند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرحبخش: برخی رانتخواران که سال هاست به عنوان مسئول در خانه سینما فعالیت می کنند باید اخراج شوند/ بقایای مدیران دهه ۶۰ خانه سینما را اداره می کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدحسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما در پی اقدام انجمن سینماداران ایران برای جدایی از خانه سینما، در خصوص لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی گفت: وجود خانه سینما ضروری است اما تمامی رانت خوارانی که سال ها است به عنوان مدیر و مسئول در آن فعالیت می کنند باید اخراج شوند؛ این ۲۰-۳۰ نفری که سال ها است با لابی گری جزو متولیان خانه سینما هستند و دست به لابی گری و دروغگویی می زنند هرچه سریع تر باید از خانه سینما حذف شوند تا شاید از این رهگذر بتوان امیدی برای بازیابی هویت اصناف سینمایی داشت.

کارگردان فیلم های سینمایی «آبنبات چوبی» و «زندگی خصوصی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در خانه سینما از برخی صنوف مانند انجمن سینماداران به عنوان سیاهی لشگر استفاده می کنند و انجمن سینماداران هم به همین دلیل و برای اینکه بازیچه دست لابی گران خانه سینما نشود از خانه سینما خارج شد.

وی سپس با بیان اینکه تفاله های مدیران دهه ۶۰ خانه سینما را اداره می کنند تصریح کرد: مدیران دهه ۶۰ که سینمای کشور را به کجراهه و بیراهه کشاندند از بیرون بر خانه سینما و مدیران آن اشراف دارند و بر اساس سیاست ها، امیال و خواسته های خود این نهاد را اداره می کنند. این افراد بی تردید هیچ دغدغه ای برای رفع معضلات و مشکلات متعدد اهالی سینمای کشور و صنوف سینمایی ندارند و تنها به فکر دستیابی به منافع شخصی شان هستند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بنده بار دیگر تأکید می کنم وجود خانه سینما برای سینماگران امری ضروری است اما این نباید به آن معنا باشد که مدیران خانه سینما زیر بار دولتی ها بروند و از دولت دستور بگیرند. اینکه خانه سینما مستقیماً بودجه خود را از دولت دریافت می کند امری بسیار بد و ناپسند است چرا که همین مسأله باعث می شود تا نتواند آنچنان که شایسته است به صورت مستقل برای اهالی سینما گام بردارد.

فرحبخش خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین خیانت های مدیران فعلی خانه سینما که به واسطه هدایت مدیران دهه ۶۰ سینما اتفاق افتاد اجبار صنوف برای ثبت در ذیل وزارت کار است. این بدترین رفتاری بود که مدیران خانه سینما می توانستند با سینماگران انجام دهند. آن ها شأن هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر را بسیار پایین آورند. خانه سینما به عنوان یک نهاد فرهنگی بی تردید می بایست در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شود؛ وزارت ارشاد وظیفه دارد به سینماگران سرویس ارائه کند. من نمی دانم سینما چه ربطی می تواند به وزارت کار داشته باشد که مدیران بی تدبیر خانه سینما صنوف را مجبور به ثبت در ذیل وزارت کار کردند؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «رز زرد» و «آواز قو» متذکر شد: برخی از افراد از زمان مدیریت آقای شمقدری که می خواست خانه سینما را قانونی کند دست به حقه بازی هایی زدند که این حقه بازی ها تا امروز ادامه دارد. این افراد با فرافکنی و اعمال و رفتار به دور از شأن سینماگران و هنرمندان نگذاشتند خانه سینما شکلی قانونی به خود بگیرد و به همین علت است که امروزه بعد از گذشت سال ها از آن اتفاق این نهاد همچنان به صورت غیرقانونی مشغول فعالیت است.

وی تصریح کرد: برخی افراد به جای آنکه به فکر اجرای عدالت در سینما باشند و دغدغه ای برای رفع معضلات متعدد زندگی اهالی سینما داشته باشند تنها به فکر منافع سیاسی و جناحی و شخصی خودشان هستند. دروغگویی و فرافکنی یکی از مهمترین کارهای این افراد است؛ نمونه اش همین رئیس هیأت مدیره خانه سینما که اخیراً به دروغ گفت جامعه صنفی تهیه کنندگان در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ۱۰ میلیارد تومان پول گرفته که ما از ایشان شکایت کردیم و ثابت می کنیم که ایشان دروغ می گویند.

فرحبخش در خاتمه این گفتگو افزود: من امیدوارم خانه سینما بتواند به زودی شاهد حضور افرادی باشد که دغدغه رفع بحران از زندگی هنرمندان را دارند؛ امیدوارم کسانی در خانه سینما کار کنند که از دروغ و دروغگویی به دور باشند و خانه سینما بتواند بعد از سال ها مرکز و مأمنی امن برای اهالی سینمای کشور باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستیار ویژه و رییس حوزه ریاست حوزه هنری منصوب شدند


دستیار ویژه و رییس حوزه ریاست حوزه هنری منصوب شدند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی ازتندیس علی نصیریان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تندیس علی نصیریان روز گذشته ۲۱ تیر در تالار معاصران موزه سینمای ایران رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، تندیس علی نصیریان با حضور فاطمه معتمدآریا، رضا کیانیان و مهران عباسی مدیرعامل موزه سینما عصر روز گذشته ۲۱ تیرماه در تالار معاصران موزه سینمای ایران رونمایی شد.

تندیس علی نصیریان بر اساس نقش آفرینی این بازیگر پیشکسوت در فیلم سینمایی «کمیته مجازات» برگرفته از سریال «هزاردستان» علی حاتمی ساخته شده است.

علی نصیریان بعد از رونمایی از تندیسش در تالار معاصران موزه سینما گفت: حس خوبی از این تندیس به من منتقل شد و از موزه سینمای ایران برای ساخت آن بسیار سپاسگذارم.

وی با یادی از زنده یاد علی حاتمی عنوان کرد: یادم می آید علی حاتمی به من گفت دلم می‌خواهد «هزاردستان» آلبومی از خودت، کشاورز، انتظامی، رشیدی و مشایخی شود و این جمله من را برای پذیرفتن نقش ابوالفتح صحاف مشتاق تر کرد.

بازیگر نقش ابوالفتح افزود: ۲ ماه در گرمای تابستان سر فیلمبرداری برای این نقش بودم. این شخصیت یک صحاف بود که بیماری سل داشت و به خاطر همین بیماری از همسرش جدا می شود که این سکانس برای من بسیار جذاب و حس خوبی داشت.

وی همچنین گفت: علی حاتمی اعتقاد زیادی به صدای دوبلور روی شخصیت های فیلم هایش داشت زیرا می گفت دوبلورها به کیفیت شخصیت ها اضافه می کنند. ناصر طهماسب دوبله بسیار خوبی برای ۲ نقش من درهزاردستان و کمال الملک داشت حتی خودش سر صحنه می آمد و نگاه می کرد زیرا من ترکی بلد نبودم. البته من معتقدم که بهتر است بازیگر خودش صحبت کند زیرا یک بُعد از شخصیت بیان و صداست که اگر آنرا از بازیگر بگیریم به کیفیت لطمه می زند.

نصیریان درباره همکاری اش با کارگردان ها نیز توضیح داد: شیوه ای که برای کارم دارم این است که نظراتم را از وقتی متن را می خوانم با کارگردان درمیان می گذارم و در مورد فیلم های حاتمی نیز به همین شکل بود. البته مرحوم حاتمی خیلی دخالت نمی کرد و دست ما را باز می گذاشت. اینکه چطور بازی کنیم مربوط به خود بازیگر است و اغلب کارگردان ها رئوس و دیالوگ ها را کنترل می کنند. بازیگری خود کاری خلاقانه است که در ابتدا بازیگر باید شخصیت را تجسم کند و ابعاد دیگر آن صدا و لحن است.

وی درباره همکاری و مراوداتش با چهره های ماندگار از جمله انتظامی، کشاورز، رشیدی و مشایخی نیز عنوان کرد: هیچ وقت بین من و همکارانم رقابتی وجود نداشت. یکی از نکته های مهم این بود که هیچ وقت باهم وارد حاشیه نمی شدیم. همیشه باهم کار می کردیم و در مورد نقش هایمان حتی باهم مشورت می کردیم. من معتقدم نکته یابی ها در گفتگو به وجود می آید زیرا با گفتگو خیلی روابط نزدیکتر می شود. درست است که مدرسه بازیگری و کلاس تئاتر رفتم اما این ها درمان درد من نبود، درمان من نشستن با آدم هایی همچون فرخ غفاری و فریدون رهنما، منوچهر انور، داوود رشیدی بود که از آنها بسیار آموختم.

نصیریان با بیان اینکه سینما را از داریوش مهرجویی یاد گرفته است، گفت: مهرجویی بسیار باسواد است و من در چند فیلم او حضور داشتم. یکی از باسوادترین، خلاق ترین و کاربلدترین کارگردان هاست و به گردن سینمای ایران حق دارد. من در اثر تلویزیونی «گاو» هم حضور داشتم که با فیلمی که مهرجویی ساخت بسیار متفاوت بود زیرا فیلم مهرجویی بسیار خلاقانه ساخته شد و با غلامحسین ساعدی فیلمنامه جدیدی نوشتند.

وی با اشاره به علاقه جوانان به حوزه سینما توضیح داد: بازیگری شوق، وجد و دلبستگی می خواهد و متاسفانه زمانه امروز مانند زمانه ما نیست در زمان ما یک سالن کوچک ۹۰ نفره بود که ما التماس می کریم تا مخاطب بیاوریم، نظراتشان را جویا شویم و متوجه اشکالات کارمان بشویم. اولین کلاس تئاتر را در سال ۳۰ رفتم آن زمان ما در خرابه های سنگلچ تمرین می کردیم اما متاسفانه امروز همه انتظار فرش قرمز دارند.

در ادامه فاطمه معتمد آریا رئیس صنف بازیگران سینمای ایران نیز گفت: در حرفه بازیگری من شاگرد، شاگرد استاد نصیریان هستم. علی نصیریان نماینده یک نسل تکرارنشدنی در بازیگری است. بخش عظیمی از آن مربوط به دوره خاص بازیگری و بخش مهمتر مربوط به خودشان و نسلی است که به این حرفه هویت و شخصیت دادند یعنی از هیچ، چیزی ساختند که شبیه تخت جمشید برای ما در تاریخ فرهنگمان ارزشمند است و مانند یک بنای تاریخی پایه هایی را گذاشتند که درحال حاضر من هم به عنوان یک بازیگر شناخته می شوم.

وی افزود: علت موفقیت، محبوب بودن و استثنایی بودن آن نسل مربوط به روش، نگرش و پذیرششان از این حرفه است که مثل یک اثر تاریخی، بنایی را برای ما گذاشتند که بسیار ارزش دارد. نمی شود نقشی از علی نصیریان را نام ببریم و آن را دوست نداشته باشیم. وقتی می گوییم ایشان نماینده یک نسل تکرارنشدنی هستند به این دلیل است که نمی توانیم نقشی را پیدا کنیم که ایشان بد انجام داده باشند.

رضا کیانیان از دیگر مهمانان این برنامه نیز گفت: در ابتدا خوشحالم برای رونمایی از تندیس استاد نصیریان از من دعوت شد و با افتخار در این مراسم حضور پیدا کردم. جدای از همه ارزش هایی که علی نصیریان دارد، خودش را به عنوان یک انسان بسیار دوست دارم.

وی ادامه داد: در فیلم «مسخره باز» افتخار داشتم و در خدمت ایشان بودم و اتفاقاتی را دیدم که در سال های اخیر کمتر دیده می شود. اتفاقاتی که برای نسل ایشان و نسل ما وجود داشت و کم کم درحال محو شدن است. ایشان همیشه زودتر سرصحنه حاضر بود و می دانست باید چه کاری انجام بدهند، همیشه شادابی و طراوت خود را حفظ می کردند و اگر با او صحبتی می کردیم، درباره بازیگری و سوابقش بود که از او بسیار آموختیم.

کیانیان یادآور شد: وقتی فاطمه معتمدآریا می گوید علی نصیریان نسل طلایی و تکرارنشدنی است یعنی این نسل اولین نسل تحصیل کرده تئاتر و سینمای ایران هستند. البته قبل از این نسل کسانی بسیار اندک بودند که تحصیل کرده این رشته بودند اما کسانی که مدرسه هنرهای زیبا را گذراندند درواقع این نسل بودند.
کیانیان درباره نگاهش به علی نصیریان در سال های جوانی خود گفت: برای هر بازیگری آرزو است که با بزرگانی مانند علی نصیریان همبازی باشد. من در سن ۲۱ سالگی از مشهد به تهران آمدم و به دانشکده هنرهای زیبا رفتم تا درس بخوانم. در آن زمان آقای نصیریان گُل تئاتر کشور بود که نمایشنامه می نوشت، بازیگر بود، کارگردانی انجام می داد، درباره بحث های تئوریک صحبت می کرد و من که تازه وارد دانشگاه شده بودم فکر می کردم صدها سال زمان می برد تا به بازیگری مانند او برسم که این همه کار کرده و تجربه داشته باشد و اینکه با چنین شخصیتی همبازی شوم بسیار برایم خوشحال کننده بود.

تندیس استاد علی نصیریان به سفارش موزه سینمای ایران توسط حسین اردستانی طراحی و ساخته شده، وی گریمور سینما و تلویزیون و مجسمه ساز است که آثارش در خارج از کشورنیز نمایش داده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هفتمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» برگزار می‌شود؟


هفتمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» برگزار می‌شود؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«درآمدی بر تحلیل تصویر» در بازار نشر/ «افق انتظار» مخاطب چیست؟


«درآمدی بر تحلیل تصویر» در بازار نشر/ «افق انتظار» مخاطب چیست؟

مشاهده خبر از سایت منبع