X

بایگانی تیر 22, 1399

دفتر سینمایی

سه فیلم تازه آماده اکران آنلاین دارم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد احمدی تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «قتل عمد»، «بعد از تو» و «تهران شهر عشق» از مناسب بودن فرصت اکران آنلاین برای عرضه این آثار و مذاکره با شرکا در این زمینه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد احمدی تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره نحوه اکران فیلم‌هایی که آماده نمایش دارد، به مهرگفت: فیلم‌های «قتل عمد» به کارگردانی سعید دولتخوانی، «بعد از تو» به کارگردانی فرهاد نجفی و «تهران شهر عشق» به کارگردانی جابر انصاری را آماده نمایش دارم که به احتمال بسیار زیاد این فیلم‌ها را به صورت آنلاین اکران می‌کنیم.

وی توضیح داد: احساس می‌کنم در شرایط فعلی اکران آنلاین می‌تواند برای این نوع فیلم‌ها مناسب باشد، هرچند نمایش آنلاین خود مشکلاتی را به همراه دارد، اما برای فیلم‌هایی از این دست اکران مناسبی است، البته این امکان وجود دارد که برای اکران سینمایی یکی از این ۳ فیلم اقدام کنم.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: تصمیم نهایی برای چگونگی نمایش این فیلم‌ها بستگی به جلسه نهایی با شرکای تولید این آثار دارد.

وی توضیح داد: در حال حاضر فیلمنامه «در تپش شب» را در دست دارم که قصد دارم آن را کارگردانی کنم، پروانه ساخت این پروژه سال گذشته صادر شده و در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذار و رایزنی با بازیگران مختلف هستم تا بتوانیم این فیلم را شهریورماه جلوی دوربین ببریم.

احمدی در پایان گفت: «در تپش شب» یک فیلم اجتماعی و اکشن است که به‌طور کامل در تهران فیلمبرداری می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه رضوی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، عادله کشمیری، سهیلا عسکری، محمدعلی باشه آهنگر، بهروز شعیبی، علی ثابت نیا، محمدرضا بهشتی منفرد، آرش رصافی، مسعود امینی تیرانی و سعید نجاتی طی احکامی از سوی رییس چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد معرفی شدند.  

عادله کشمیری مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و رییس چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی طی احکامی جداگانه اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد سینمایی را منصوب کرد.

بر اساس این احکام عادله کشمیری، سهیلا عسکری مدیر امور جشنواره ها و محافل انجمن سینمای جوانان ایران، محمدعلی باشه آهنگر نویسنده و کارگردان سینما، بهروز شعیبی نویسنده و کارگردان سینما، علی ثابت نیا مشاور هنری بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام، محمدرضا بهشتی منفرد مدیر امور مجامع و جشنواره های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوانان ایران، مسعود امینی تیرانی مستندساز، مدیر فیلمبرداری و مدرس سینما و سعید نجاتی کارگردان سینما و دبیر چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی معرفی می شوند.  

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان زمستان ۹۹ در شهر گرگان برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهالی سینما همچنان در برزخ وزارت ارشاد و وزارت کار! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از این رسانه‌ها یک کانال تلگرامی است که ادمین آن چندین رسانه را برای خدمتگزاری به خانه سینما هماهنگ کرده و جلساتی را میان رسانه‌ها و مسئولان خانه سینما ترتیب داده است.

مسئولان خانه سینما به تازگی برخی رسانه‌های غیر رسمی نه چندان خوشنام در فضای مجازی را برای پیشبرد برنامه‌های خود به خدمت گرفته‌اند و وعده‌های جذابی هم به آنان داده‌اند. یکی از این رسانه‌ها یک کانال تلگرامی سینمایی است که ادمین آن چندین رسانه را برای خدمتگزاری به خانه سینما هماهنگ کرده و جلساتی را میان رسانه‌ها و مسئولان خانه سینما ترتیب داده است.

ضمن اینکه شنیده‌ شده است رسانه‌های چند مرکز فرهنگی و روابط عمومی به این فرد پیشنهاد داده شده تا از آنان به عنوان پوششی غیررسمی استفاده کند تا وضعیت بحرانی خانه سینما طی ماه‌های اخیر را در رسانه‌های مجازی و رسمی کنترل کند

پیش از این در گزارش‌هایی که در مشرق منتشر شد به موضوع تغییر اساسنامه خانه سینما و تصویب آن اشاره شد. مصوب کردن اساسنامه‌ای که چالشی بزرگ برای مدیران خانه سینما خواهد بود. از سوی دیگر مسئولان خانه سینما در حال رایزنی و طراحی چند گزینه برای مدیرعاملی خانه سینما هستند که همچنان وضعیت کنونی خانه سینما با هدایت مدیران فعلی حفظ شود.

به همین دلایل خانه سینما در چند ماه آینده با چالش‌های بزرگی همچون تصویب اساسنامه جدید، مخالفت اعضا برای ثبت صنوف در وزارت کار و انتخاب مدیرعامل جدید مواجه خواهد بود. این چالش‌ها  به تدریج به جدل‌های صنفی بزرگی تبدیل خواهد شد.

برخی منابع از میان اهالی سینما خبر از یک بحران درون صنفی می‌دهند و اذعان دارند مدیران فعلی نمی‌توانند این وضعیت ناپایدار یعنی زیرمجموعه وزارت ارشاد بودن و بهره‌بری ناچیز از مزایای وزارت کار را تحمل کنند و از طرفی مسئولان خانه سینما اصرار به موضوعی دارند که در مسیر رضایت اکثریت اعضایشان نیست.

دومین چالشی که به بحران بزرگتر خانه سینما تبدیل می‌شود، قرار گرفتن خانه سینما ذیل وزارت کار با تصویب اساسنامه جدید است و انتخاب مدیرعامل به گسترش دامنه این بحران منجر خواهد شد.

بر اساس شنیده‌ها، مسوولان فعلی خانه سینما از حلقه اطرافیانشان چند نفری را برگزیده و سپس از انتخاب آنان برای مدیرعاملی منصرف شده‌اند. به هر حال صاحب‌ قدرت‌های فعلی در خانمه سینما نمی‌تواند از انتخاب یکی از فرزندان معنوی‌اش در مقام مدیرعاملی چشم‌پوشی کند و ابقاء این مدیران از دیگر بحران‌هایی است که نیاز به راهگشایی رسانه‌ای دارد.

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یک خانم محترم» به شبکه یک می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با روز عفاف و حجاب، مستند «یک خانم محترم» امروز ۲۱ تیر از شبکه یک پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مستند «یک خانم محترم» با موضوع زندگی «محترم سادات قاضی»، شهیده حجاب و عفاف، به مناسبت سالروز قیام گوهرشاد، امروز شنبه ۲۱ تیر حوالی ساعت ۱۷روی آنتن می رود.

این مستند۴۰ دقیقه ای به کارگردانی «مریم‌السادات مومن‌زاده»، درباره محترم‌سادات قاضی، بانویی کاشانی است که در جریان کشف حجاب رضاخانی به شهادت می‌رسد، نوه او که درصحنه حاضر بوده است، این واقعه را روایت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مقاومت خرمشهر از زبان سه قهرمان جنگ «مستند» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «غبار جنگ» به کارگردانی محمد عبدی‌زاده از زبان سه قهرمان جنگ تحمیلی، مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر را به تصویر می کشد.

به گزارش سینماپرس، مستند «غبار جنگ» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی محمد عبدی‌زاده است که از زبان سه قهرمان جنگ تحمیلی، مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر به تصویر کشیده می‌شود.

عبدی‌زاده درباره تولید مستند «غبار جنگ» اظهار کرد: این فیلم حاصل پنج سال تلاش پژوهشی من درباره سقوط خرمشهر و مقاومت ۳۴ روزه این شهر است. در این مستند با سه قهرمان این حماسه که فرماندهان سه بخش مهم دفاع از خرمشهر بودند، یعنی ناخدا هوشنگ صمدی فرمانده تکاوران و مدافع شهر خرمشهر، سرهنگ علی قمری فرمانده پادگان دژ و از نامداران جنگ و امیر سرتیپ مهدوی فرمانده دانشجویان دانشکده افسری، درباره‌ مقاومت خرمشهر گفتگو خواهم کرد.

وی با تاکید بر این که در مدت ۳۴ روز مقاومت خرمشهر، بسیاری از افراد مهم کشور به شهادت رسیدند، تصریح کرد: از دل این اتفاق حماسه‌ای خلق می‌شود که آکنده از مقاومت، ایثار و همدلی است.

عبدی‌زاده درباره مراحل تولید «غبار جنگ» نیز گفت: پژوهش‌های این مستند به پایان رسیده است و فصل پاییز فیلمبرداری را در تهران و مناطق نظامی در خرمشهر و بوشهر آغاز خواهیم کرد. بازسازی‌های اندکی برای به تصویر کشیدن گفته‌های امرای ارتش هم خواهیم داشت و به همین دلیل از عوامل حرفه‌ای برای کار پشت دوربین استفاده می‌کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌های معارفی باید سه مؤلفه محتوای غنی، ابتکار و خلاقیت و جذابیت را داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده پیشکسوت رسانه ملی یا تأکید بر تأسی از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهره‌گیری از قالب هنر در تولید برنامه‌های رسانه ملی برای انتقال غیرمستقیم پیام‌های معارفی، به تبیین سه مؤلفه در تولید چنین آثاری پرداخت.

به گزارش سینماپرس، مبحث مدیریت و نحوه عملکرد رسانه‌ به ویژه در شبکه‌های تخصصی قرآنی و معارفی، یکی از موضوعات مهمی است که در نهایت بر روی جذب مخاطب بیشتر و حفظ آن اثرگذار خواهد بود. برخی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور بر این باورند که عملکرد شبکه‌های تخصصی قرآنی رسانه ملی در حوزه جذب مخاطب ضعیف بوده است، اما مدیران این شبکه‌ها با ارائه برخی آمارها از میزان توجه خوب مخاطبان می‌گویند.

پرویز فارسیجانی، از تهیه‌کنندگان باسابقه رسانه ملی و یکی از عناصر فعال در حوزه تولید برنامه‌های معارفی است. برنامه «گستره شریعت» به تهیه‌کنندگی او بازتاب خوبی به ویژه در میان قشر فرهیخته داشته است. در ادامه مشروح گفت‌وگو با این تهیه‌کننده با موضوع مدیریت شبکه‌های تخصصی قرآنی را می‌خوانید.

ایکنا ـ در رسانه ملی چند شبکه‌ تخصصی ویژه قرآن و مباحث معارفی راه‌اندازی شده است. برخی با وجود گذشت چند دهه از فعالیت این شبکه‌ها، هنوز سخن می‌گویند که این تفکیک نیازی نبوده و باید همه شبکه‌ها به این مقوله‌ها بپردازند. نظر شما در این باره چیست؟

سلایق مختلف در مخاطبان ما ایجاب می‌کند که رسانه نیز به فراخور توانمندی خود، برای این سلایق و امیال مختلف تنوع ایجاد کند. بنابراین وجود یک شبکه تخصصی ضروری است و این امر باید به گونه‌ای باشد که مانع از انجام وظایف شبکه‌های دیگر نشود.

در کشور ما رادیو و تلویزیون، ویژگی‌های ممتاز دیگری نیز دارد و آن اسلامی و انقلابی بودنش هست. این موضوع اسلامی و انقلابی بودن می‌طلبد که هم روح اسلامی و هم روح انقلابی در تمام شبکه‌های رسانه ملی حاکم باشد، یعنی این دو جزء، ماهیت و وظایف ذاتی رسانه در جمهوری اسلامی ایران است. اگر این موضوع را بپذیریم، وجود یک شبکه تخصصی در حوزه قرآن کریم، معارف، اقتصاد و … مانعه‌الجمع نیست.

بنده در شورای تصمیم‌گیری دو شبکه تخصصی قرآنی و معارفی، یکی در رادیو و دیگری در سیما حضور داشتم و در این زمینه دو نگرانی ذهنم را درگیر کرده بود. اولین نگرانی ما این بود که این شبکه تخصصی قرآنی به صورت خیلی تخصصی در حوزه دانشگاه خلاصه شود و مخاطب عام را از دست دهد و یا به شکلی شبکه‌های دیگر احساس مسئولیت نکنند و این احساس را داشته باشند که حال که شبکه‌ای به نام قرآن و معارف وجود دارد و این شبکه می‌تواند کارهای معارفی را انجام دهد، ما می‌توانیم به امور دیگر بپردازیم. در صورتی که رأی اکثریت در شورا این بود که درست است که برای مثال مخاطب اصلی رادیو معارف، حوزویان هستند، ولی این موضوع به مرور به جایی رسید که مخاطبان عام نیز اضافه شدند و شبکه، سیاست و روش ساخت و تولید برنامه‌های خود را تغییر داد که به نوعی هم مخاطب خاص را درگیر کرد و هم در طول روز برنامه‌های عامه‌پسند خود را ارائه داد.

متأسفانه در سیما به خوبی به این توفیق نرسیدیم، در شبکه قرآن و معارف سیما، گرایش‌ بیشتر به سمت مخاطب خاص و آن هم به صرف قرآن است. بنده در این رابطه بارها اعلام کردم که ما باید شرایطی به وجود آوریم که مخاطب عام بتواند از این شبکه بهره بگیرد. در حال حاضر به این مسئله کمتر پرداخته می‌شود و بیشتر به گرایش قرآنی پرداخته می‌شود که دلیل آن نیز این است که شاید بیشتر مدیرانی که برای شبکه انتخاب شدند، همان مدیران رادیو قرآن بودند که وقتی به شبکه منتتقل می‌شدند، شبکه را نیز به این سمت سوق دادند و گرایش ایشان بیشتر به سمت قرائت و تلاوت بود و کمتر به مفاهیم و معارف قرآنی می‌پرداختند. البته در دوره‌هایی در شبکه قرآن و معارف سیما تولید ساختارهای متنوع از جمله سریال و کارهای نمایشی در دستور کار قرار گرفت، اما بعدها این موضوع حذف شد و متأسفانه در حال حاضر به وضعیتی رسیدیم که شبکه تخصصی قرآن و معارف سیما دیگر آن بیننده شایسته‌ای که باید داشته باشد، ندارد.

ایکنا ـ به نظر شما آیا رسانه ملی در تولید برنامه‌های قرآنی و معارفی درصدد این است که تنها قشر مذهبی را قانع کند یا قصد دارد که مخاطب را جذب کند؟

نظر بنده به عنوان یک کارشناس رسانه‌ای و دینی این است که رسانه ما زمانی می‌تواند موفق باشد که معارف دین به عنوان پیام‌های پنهان در دل ساختارهای آن خیلی علنی و مستقیم نباشد. من توفیق داشتم که چند مورد به همراه مدیران رسانه ملی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان به شدت بر این موضوع تأکید داشتند که رسانه ملی باید خیلی بیشتر از قالب هنر برای ابلاغ پیام به طور غیر مستقیم استفاده کند.

اگر ما این فرمایش ایشان را، که مبتنی بر کار تخصصی، رسانه‌ای و دیدگاه درستی است، بپذیریم، راه خود را به درستی انتخاب خواهیم کرد. متأسفانه ما امروز این دیدگاه را در شبکه‌های مختلف خیلی جاری و ساری مشاهده نمی‌کنیم و به خاطر همین امر است که قاعدتا این موضوع باید در شبکه‌های مختلف به طور جدی دید شود، ولی مشاهده می‌کنیم که اگر برعکس آن انجام نشود، حداقل به صورت بی‌تفاوت و کمرنگ از آن گذر می‌شود.

برعکس این موضوع، بحث مستقیم‌گویی در شبکه‌های تخصصی بیشترین سهم را دارد و در برنامه‌های معارفی شبکه‌های دیگر نیز مشاهده می‌کنیم که برنامه‌های معارفی یعنی گفت‌وگو، منبر و مداحی یعنی بیشتر از این سه مؤلفه، ساختار دیگری وجود ندارد و بهانه‌های این شبکه‌ها نیز بر محورهای مختلف بودجه، سلایق و دیدگاه قرار دارد که به نظر بنده این موضوع برخلاف دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی است؛ چراکه ایشان در دیداری که در سازمان داشتند، نکته‌ای را بیان کردند که بهترین ساختارها و هزینه‌ها باید در حوزه معارف انجام شود.

معنای این فرمایش آن نیست که در برنامه‌های ما زرق و برق به صورت مستقیم وجود داشته باشد. حتی بنده به خاطر دارم که ایشان به مدیران رسانه ملی فرمودند که وقتی بنده می‌گویم که برنامه‌های سیما باید معارفی باشد، منظور این نیست که فقط مناره و گنبد و روحانی نشان دهید، بلکه منظور این است که پیام‌های شما پیام‌های دینی باشدریال حتی اگر ساختار و ظواهر غیردینی داشته باشد.

ایشان حتی اشاره می‌کنند که اگر من به جای شما باشم، برای مثال اگر قرار باشد در روز نیمه شعبان به ناچار یک برنامه خارجی پخش کنم، بنده فیلم «بینوایان» را پیشنهاد می‌دهم، چون این فیلم، پیام دینی دارد. متأسفانه امروز کمتر به این نگاه اندیشمندانه و هنرمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه برنامه‌های معارفی توجه می‌شود و یکی از انتقاداتی که بنده همیشه در شورای معارف داشتم، این بود که اجازه دهید به این موضوع در ساختارهای مختلف توجه شود.

به همین دلیل ما برای اولین بار در مناسبت‌های دینی ماه‌های محرم، صفر و رمضان سریال‌های مناسبتی را راه انداختیم که البته این کار در اوایل خیلی با سختی جلو می‌رفت، اما بعدها سریال‌هایی مانند، اغما، روز حسرت، میوه ممنوعه و صاحب‌دلان تولید شد که جزء سریال‌هایی بودند که برای ماه رمضان و با همت جمعی تولید شدند و اثرگذاری فراوانی داشتند. به نظرم برنامه‌های دینی نباید لزوما مستقیم‌گویی داشته باشند، مگر اینکه ناچار باشیم؛ چراکه دنیای امروز، دنیای تصویر است و برنامه‌هایی درحوزه رسانه موفق هستند که از ساختارهای تصویری خوب و متناسب با نیاز و میل مخاطب بهره گیرند که متأسفانه خلاقیت و ابتکار اندک است.

ایکنا ـ دلیل اختلاف نظر کارشناسان و مدیران رسانه ملی در میزان مخاطبان شبکه‌های تخصصی معارفی و قرآنی چیست؟

واقعیت این است که تعداد مخاطبان شبکه‌های تخصصی از مخاطبان شبکه‌های عام کمتر است، اما اصطلاحی در رسانه وجود دارد که هر شبکه را باید متناسب با مخاطبان خاص خود سنجید نه با مخاطبان عام شبکه‌های دیگر. اما این مسئله دلیل بر ضعف این شبکه‌ها نیست.

مسئله مهم این است که سیراب کردن، رضایت‌مندی و تأثیر در فراگیری مخاطب رو به جلو باشد و این امر یک ارزش برای شبکه‌های تخصصی است که هر روز بر مخاطبان خاص آن‌ها افزوده شود. این تفاوتی که بدان اشاره شد، ناشی از همین امر است؛ چراکه نباید این دو مسئله را با هم مقایسه کنیم. به همین دلیل به نظر می‌آید که باید مشاهده کنیم که آیا در مخاطبان خاصی که پیش‌فرض ما در شبکه‌های تخصصی هستند، توانسته‌ایم فراگیری بیشتری داشته باشیم یا اینکه در حال ریزش مخاطب هستیم؟ این موضوع قابل بررسی و تأمل است که کار کارشناسی در رابطه با آن صورت گیرد و مشخص شود که آیا مخاطبان خاص در حدی که باید باشند، هستند یا خیر؟

ایکنا ـ برخی کارشناسان به تقبیح برنامه‌های گفت‌وگومحور می‌پردازند، در حالی که رسانه‌های خارجی برنامه‌های گفت‌وگومحور تولید می‌کنند که مخاطبان فراوانی دارد. به نظر شما چه تناقضی در این زمینه وجود دارد؟

طبعاً برنامه‌های گفت‌وگومحور اگر موضوع، کارشناسان و مجریان خوب داشته باشند، جزء برنامه‌های پربیننده رسانه در همه دنیا خواهند بود. امروز در شبکه‌های تخصصی کشورهای خارجی مانند فرانسه و … برنامه‌های گفت‌وگومحوری تولید می‌شود که چند ساعت به طول می‌انجامد و مخاطبان آن‌ها نه تنها خسته نمی‌شوند، بلکه سیراب نیز می‌شوند.

در سری جدید برنامه «گستره شریعت» که ماه رمضان سال گذشته پخش شد، به خاطر دارم که مخاطبان فراوانی از آن استقبال کردند که این امر نشان از اقبال مردم به اینگونه برنامه‌های گفت‌وگومحور دارد. به نظر بنده ما نباید به جای مخاطب فکر کنیم. در این برنامه‌ها اگر موضوع خوب، کارشناس و مجری توانمند همراه با دکور و ساختار مناسب ترکیب شوند، حتما بیننده فراوان نیز جذب خواهد شد. برنامه‌های گفت‌وگومحور جزء ضروریات یک رسانه پویا و زنده هستند و حتما باید تولید شوند، به‌ویژه اینکه گفت‌وگوها در این برنامه‌ها بدون تعارف، کارشناسی شده و مستدل باشند.

بکی از برنامه‌هایی که دراین قالب تولید شد، برنامه گستره شریعت بود که بسیاری از مخاطبان حتی برادران اهل سنت نیز از آن استقبال کردند. البته باید به این برنامه‌ها به خوبی بها داده شود و همه ویژگی‌های ساختاری و محتوایی کنار هم قرار گیرند تا برنامه‌های گفت‌وگومحور اثرگذاری خاص خود را داشته باشند.

ایکنا ـ برنامه‌های معارفی و قرآنی باید چه مؤلفه‌هایی داشته باشند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند؟

به نظر بنده برنامه‌های معارفی باید سه مؤلفه محتوای غنی، ابتکار و خلاقیت و جذابیت را داشته باشند. برنامه‌ها باید از تمامی لحاظ یعنی از نیروی انسانی گرفته تا ساختاری و محتوایی به‌گونه‌ای کنار هم قرار گیرند که برای مخاطبان ایجاد جذابیت کنند.

اگر این سه مؤلفه در برنامه‌های معارفی در کنار یکدیگر قرار گیرند، قطعاً باعث استقبال مخاطبان می‌شوند و علاقه‌مندان از آن بهره خواهند برد. متأسفانه در این زمینه خیلی موفق نبوده‌ایم، به همین دلیل نیز بنده به مدیران و برنامه‌سازان حوزه معارف توصیه می‌کنم که این سه مؤلفه را جدی بگیرند و جزء بایسته‌های حتمی کار خود تلقی کنند تا بتوانند ماندگار و اثرگذار باشند.

ایکنا ـ آیا طی سال‌های زیادی که در این عرصه فعالیت داشته‌اید، با برنامه‌ای مواجه شدید که تمامی این مؤلفه‌ها را داشته باشد؟

بله، برخی مواقع از اینگونه برنامه‌ها در فرم و ساختار سریال و نمایش، مسابقه، گفت‌وگو و مناظره و برنامه‌های ترکیبی تولید شده، اما متأسفانه خیلی اندک است و حتی شاید در این سال‌ها به عدد انگشتان دو دست نرسد. این امر نشان از آن دارد که ما کم کار کرده‌ایم، یعنی نه مدیران ما طلب کرده‌اند یا لااقل موفق نشده‌اند یا دغدغه برنامه‌سازان ما این نبوده است که بتوانند با ‌روزآمد کردن اطلاعات و آموزش، نوآوری کنند. باید در این رابطه کار کنیم؛ چراکه هرچه کوتاهی کنیم، هم مخاطبان ما ریزش می‌کنند و هم اثرگذاری خود را از دست می‌دهیم.

ایکنا ـ نگاه مسئولان رسانه ملی در زمینه اختصاص بودجه به شبکه‌های تخصصی معارفی و قرآنی چگونه است؟ چرا بودجه این شبکه‌ها از شبکه‌های عام کمتر است؟

این مسئله دو وجه دارد. اگر مسئولان بالادستی به این فکر و اندیشه برسند که بودجه‌ای که در اختیار مدیران میانی و تهیه‌کنندگان در حوزه برنامه‌سازی قرار می‌دهند، تنها خرج قالب‌های ساده و کم‌مخاطب می‌شود، قطعاً بودجه کمتری به این شبکه‌ها خواهند داد. همچنین، ممکن است که مدیران میانی ما انتظارات خوبی را مطرح کنند، ولی مدیران بالادستی توقع بالایی نداشته باشند که این موضوع نیز موجب عدم اختصاص بودجه بیشتر به این شبکه‌ها می‌شود.

اگر مدیران میانی و ارشد سازمان در این موضوع که برنامه‌های معارفی باید پربیننده و جذاب باشند، یک‌دل شوند، در آن زمان بودجه این برنامه‌ها به منطق و اعتدال لازم خواهد رسید. این همدلی طی یک دوره در رسانه ملی وجود داشت و در دبیرخانه شورای معارف به جایی رسیدیم که در برنامه‌های معارفی رسانه ملی مجموعه‌های مختلفی اعم از سریال، مستند، مسابقه و … دیده می‌شد.

یکی از این برنامه‌ها مسابقه «از تو می‌پرسم» در رابطه با ترویج اندیشه‌های شهید مطهری بود که آن‌چنان موفق شد که توانست تا جایزه بهترین برنامه در حوزه کتاب را به دست آورد و وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از آن قدردانی کرد. همچنین، در همایش حکمت مطهر نیز که با حضور رئیس‌جمهور وقت برگزار شد، به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های معارفی معرفی شد.

همچنین، در حوزه مداحی و روضه‌خوانی نیز زمانی به جایی رسیدیم که از تمام مداحان خوب کشور استفاده کردیم و ظرفیت کل کشور را در ماه‌های محرم و صفر به استخدام گرفتیم. این برنامه که مخاطبان بسیاری داشت، در زمان‌بندی‌های خاص خود پخش می‌شد و آنچنان موفق شد که حتی مقام معظم رهبری نیز فرموده بودند که این برنامه را پیگیری می‌کنند. بنابر این، اگر همه مدیران ما همدل باشند، حتما این نوآوری‌ها دوباره تکرار خواهد شد. البته امروز جای این برنامه‌ها که وجود آن‌ها نیز بسیار لازم و ضروری می‌باشد، خالی است.

ایکنا ـ چرا در برنامه‌های پرمخاطب امروز رسانه ملی مانند عصر جدید یا دورهمی از وجود شخصیت‌های قرآنی و معارفی دعوت نمی‌شود؟ این مطالبه‌ای است که برخی به آن اشاره دارند.

به نظر بنده، تهیه‌کنندگان این برنامه‌ها اگر مقداری حوصله و دقت به خرج دهند و واقعا بخواهند که از ظرفیت‌های معارفی و قرآنی بهره گیرند، می‌توانند معارف دینی را حتی به عنوان موضوعات و اهداف خاص خود دنبال کنند. برخی از برنامه‌های پرمخاطب امروز رسانه ملی از نمونه‌های خارجی الگو گرفته‌اند که اتفاقا در مشابه خارجی آن‌ها از شخصیت‌های دینی و معارفی استفاده کرده‌اند که مورد استقبال فراوان مخاطبان خود نیز قرار گرفته‌اند. می‌توانیم بسیاری از شخصیت‌های دینی و معارفی را در برنامه‌های پرمخاطب امروز رسانه ملی تزریق کنیم. باید این موضوع را بدانیم که هدف برنامه‌سازان ما در رسانه ملی، ترویج پیام‌های دینی در قالب هنرهای متنوع است که لزوما شامل مستقیم‌گویی نمی‌شود.

ایکنا ـ یکی برنامه‌های پرمخاطب رسانه ملی، «گستره شریعت» بود که تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشتید. لطفاً در رابطه با نحوه تولید این برنامه توضیحاتی را ارائه دهید.

برنامه گستره شریعت که مورد عنایت مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت، طی دو دوره تولید و پخش شد. دوره اول این برنامه حدود بیست سال پیش پخش شد که اثرگذار بود و حتی بسیاری از مسئولان نظام نیز از آن قدردانی کردند. متأسفانه امروز حوزه اندیشه و فکر در حوزه برنامه‌های رسانه‌ای کمترین سهم را دارد که باید به صورت ویژه بدان پرداخت.

یکی از دلایی که باعث شد که سری دوم برنامه گستره شریعت تولید شود، قدردانی مقام معظم رهبری از این برنامه بود که به همین دلیل نیز مسئولان ارشد سازمان درخواست کردند که سری دوم برنامه تولید شود. البته هنگامی که مجموعه جدید با همه سختی‌هایی که داشت، تولید شد، به دلایل مختلفی همچون فاصله گرفتن رسانه از نخبگان و فضای نخبگی و … برخی کدورت‌ها نیز بین طیف‌های مخالف و موافق ایجاد شد.

به هر حال با تمام مشکلات، قسمت دوم برنامه گستره شریعت در ۵۲ قسمت تولید شد. یکی از دلایل موفقیت این برنامه، انتخاب موضوعات روز جامعه و بهره‌گیری از بهترین‌ شخصیت‌های کشور بود. البته دورهم آوردن این اساتید بسیار مشکل بود؛ چراکه هر کدام تفکرات مربوط به خود را داشتند و گاه اتفاق می‌افتاد که حتی دو شخصیت با تفکر موافق نیز با یکدیگر به مشکل برمی‌خوردند که البته در نهایت توانستیم با عنایت خداوند متعال و پشتیبانی‌هایی که انجام شد، این افراد را در کنار یکدیگر بنشانیم.

توصیه جدی بنده به تمام کسانی که دغدغه فعالیت‌های قرآنی و معارفی دارند، این است که از تمام توان رسانه‌ای خود بهره گرفته و وظیفه خود بدانند که لذت قرآن و معارف دینی اسلام را به جامعه نیازمند امروز بچشانند. امیدوارم که این همدلی در مجموعه مدیریت ما ایجاد شود که بتوانیم جامعه قرآنی و الهی داشته باشیم. آسیب‌های اجتماعی امروز جامع ما همانند فساد اقتصادی و … نشان‌دهنده این است که ما از ارزش‌های الهی و قرآنی دور شده‌ایم. رسانه‌های مختلف امروز وظیفه دارند که در این زمینه فعال باشند و با اطلاع‌رسانی درست و به موقع خود راه را برای حرکت مردم و مسئولان به سمت ایجاد هرچه سریع‌تر جامعه‌ای قرآنی و عاری از مشکلات و ناهنجاری‌های مختلف هموار کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جنگ دوست‌داشتنی!» آماده نمایش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه طنز «جنگ دوست‌داشتنی!» به کارگردانی حسین همایون‌فر محصول گروه مستند روایت فتح در سی قسمت سی‌دقیقه‌ای آماده پخش از سیما و شبکه نمایش خانگی شد.

به گزارش سینماپرس، مجموعه «جنگ دوست‌داشتنی!» محصول گروه مستند روایت فتح به کارگردانی حسین همایون‌فر به خاطرات شیرین و جذابی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با میزبانی و اجرای اصغر نقی زاده پرداخته است.

در خلاصه این مجموعه طنز تلویزیونی آمده است: «هیچ جنگی دوست‌داشتنی نیست اما آدم‌های جنگ‌ گاهی دوست داشتنی هستند، هیچ زخمی بدون درد نیست، اما جای زخم‌ها گاهی دوست داشتنین، هیچ سربازی عاشق جنگیدن نیست، اما وقتی دفاع از خاک باشه جنگیدن هم گاهی دوست داشتنیه، هیچ مادری رضاش به مرگ فرزند نیست، اما وقتی شهادت باشه، مرگ هم گاهی دوست داشتنیه، هیچ دورانی سراسر دوست داشتنی نیست، اما توی مرور خاطرات، گاهی حتی جنگ هم دوست داشتنیه.»

عوامل این پروژه عبارتند از طراح و کارگردان: حسین همایون‌فر، تحقیق و پژوهش: یوسف شمشیری، هماهنگی و برنامه‌ریزی: امیر صادقی، تصویربردار و نورپرداز: حسن سیدی پریشان، صدابردار: امیرعباس کیاپور، موسیقی: محمد فرشته نژاد، اجرای دکور: نظام‌الدین مدنی، تدوین: حمیدرضا آبشار، مدیر تولید: محمدجواد آشتیانی و گرافیک: مرتضی شجاعی.

مجموعه طنز «جنگ دوست‌داشتنی!» در سی قسمت سی دقیقه به زودی در شبکه نمایش خانگی و  شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماسک بر صورت مجسمه‌ها؛ فرهنگ‌سازی یا وندالیسم؟


ماسک بر صورت مجسمه‌ها؛ فرهنگ‌سازی یا وندالیسم؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شاهسواری» به دیدار «عظیمی‌میرآبادی» رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینمااز دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» بازدید کرد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما ضمن بازدید از دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» با مهدی عظیمی‌میرآبادی دبیر این دوره از جشنواره به گفتگو نشست.

در این نشست که با هدف ایجاد تعامل و هم‌افزایی متقابل میان خانه سینما و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد، بر لزوم همگرایی و همدلی میان ۲ نهاد تاکید شد.

در بخشی از این دیدار، شاهسواری که خود تولید آثاری با موضوع دفاع مقدس را در کارنامه دارد، گفت: سینمای انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برای رشد و بالندگی بیش از پیش نیازمند درکی متوازن و حضور و همراهی سینماگران از همه طیف‌ها است.

وی با اشاره به نقش مهم سینما در قدرت کشورها، بیان کرد: تمام کشورهای قدرتمند دنیا از ۵+۱ گرفته تا حتی کشورهایی که در سال‌های اخیر رشد اقتصادی داشته‌اند، همگی در حوزه سینما به دستاوردهای بزرگی رسیده‌اند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «ماه و خورشید» افزود: سینما سبب امکان اثرگذاری کشور در محیط پیرامون می‌شود خاصه در شرایطی که ایران در منطقه‌ای پرچالش قرار گرفته است.

به گزارش سینماپرس، شاهسواری با اشاره به ضرورت توجه به ساختار در تولیدات سینمایی، ادامه داد: محتوا و موضوع آثار سینمایی هرچند ارزشمند، تنها زمانی اثرگذار است که در ساختار مناسب قرار بگیرد. در واقع، محتوا بدون ساختار نمی‌تواند اثرگذاری داشته باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مزار شریف» با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی، یادآور شد: استقلال، آزادی، جمهوری و اسلامی‌ بودن همگی در دفاع‌مقدس تجلی پیدا کردند به طوری که می‌توان جنگ‌تحمیلی را محلی برای تحقق این اهدف دانست.

شاهسواری تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که در زمان جنگ، حیات عادی سینما در آن جریان داشت که این مهم از جامعه نشأت می‌گرفت. در دهه شصت علی‌رغم جنگ، در سینما آثار متعددی تولید و حتی در ژانر کمدی نیز فیلم‌های خوبی اکران شد. علاوه بر آن، سینماگرانی مانند رسول ملاقلی‌پور نیز آثار اجتماعی با محوریت جنگ ساختند که با اقبال عمومی مواجه شد.

شاهسواری با بیان اینکه جهان تشنه روابط انسانی موجود در فیلم‌های ایرانی است، تأکید کرد: آثاری در حوزه سینما می‌تواند در عرصه‌های بین‌المللی به موفقیت برسد که به روابط انسانی تأکید دارند بنابراین سینمای دفاع‌مقدس می‌تواند لطافت روابط انسانی در دوران جنگ ‌تحمیلی را به تصویر بکشد تا از این راه زبان گویای کشور باشد.

مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: دوران دفاع‌مقدس ظرفیت بسیار زیادی در عرصه‌های ادبی، فرهنگی و سینمایی دارد که این پتانسیل باید برای افزایش درک نسل جوان از انقلاب اسلامی و جنگ‌ تحمیلی مورد استفاده قرار گیرد.

مهدی عظیمی‌میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» نیز در این دیدار با اشاره به اینکه این جشنواره همه شئون مقاومت را در برمی‌گیرد، گفت: سینمای مقاومت می‌تواند وجه اشتراک همه سینماگران باشد.

وی با اشاره به نقش مهم مخاطب در گسترش و قدرت سینما، افزود: سینما از سه منظر رسانه، فیلمساز و مخاطب قابل بررسی است که اگر هر یک از این سه وجه نادیده گرفته شود، عملاً کارآیی لازم را ندارد.
دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» با بیان اینکه قدرت سینما به مخاطب آن وابسته است، اظهار کرد: جذابیت بصری، کیفیت هنری و محتوا، هر سه باید در ساخت آثار سینمایی مورد توجه باشند و تأکید بر یکی نباید موجب غفلت از دیگری باشد.

عظیمی گفت: سینما امروزه نه‌تنها یک صنعت، یک رسانه و یا یک هنر بلکه همزمان صنعت، هنر و رسانه است بنابراین برای رسیدن به اثرگذاری باید شمولیت لازم را داشته باشد و در همه ابعاد موفق عمل کند.

در این نشست، همکاری‌های‌ مشترک میان خانه سینما و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با رویکرد همراهی صنوف مختلف سینما مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

ابراهیم اصغری  مدیر امور تولید، کامران ملکی  مدیر امور تشریفات و فوق برنامه و احد میکائیل‌زاده معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» از دیگر حاضران در این جلسه بودند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدسِ بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فرخ» دارای پیچیدگی‌هایی است که همچنان با آن روبرو می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس غزالی با اشاره به ویژگی‌های سریال «شاهرگ» با حال و هوای دهه ۶۰ از تحقیقاتش درباره گروهک‌های فعال آن سال‌ها برای نزدیک شدن به نقش گفت.

به گزارش سینماپرس، عباس غزالی بازیگر «شاهرگ» ساخته سید جلال اشکذری درباره نقش خود در این سریال که در فضای دهه ۶۰ می‌گذرد، گفت: من خودم متولد سال ۶۳ هستم و طبیعتاً از داشته‌های خودم نمی‌توانم برای نزدیک شدن به فضای آن سال‌ها استفاده کنم؛ از این جهت برای رسیدن به نقش فرخ که جوان بالغی است و باید در دل حوادث و التهابات آن سال‌ها حضور داشته باشد به منابع موجود کتاب و خاطرات افراد از جمله دوستان و آشنایان، آثار مستند، عکس‌های آن دوران و فیلم‌های سینمایی که در این حوزه ساخته شده بود مراجعه کردم و از آن‌ها بهره گرفتم.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به کاراکتر با تمام این اطلاعات به فیلمنامه رجوع کردم که بتوانم بهتر با این نقش آشنا شوم. طبعاْ نشستن پای صحبت خاطرات افراد از آن روزهای ملتهب برای نزدیک شدن به کاراکتر و خلق شخصیت بسیار موثر است. تعامل خوبی با تهیه‌کننده و کارگردان داشتم و درباره فرق و گروهک‌های مختلفی که در دهه ۶۰ فعال بودند تحقیق کردم و از منابعی که در اینترنت بود نیز استفاده کردم.

بازیگر نقش «فرخ» درباره دیدن فیلم‌های سینمایی که درباره التهابات دهه شصت ساخته شده است، گفت: فیلم «سیانور» را در جشنواره فیلم فجر دیدم و یکی از آثار موفق در حوزه التهابات دهه ۶۰ است که برایم بسیار جذاب بود و به کارگردانش هم برای کار خوبش تبریک گفتم. بازی‌ها در آن کار بسیار خوب بود و همه اجزاء فیلم از نظر من بسیار خوب بود. فیلم «ماجرای نیمروز» هم از آثار در این حوزه است که من آن فیلم را هم دیدم.

غزالی درباره پیچیدگی‌های شخصیت «فرخ فهیمی» و نحوه بازی‌اش در ایجاد سوال برای مخاطب، گفت: فیلمنامه را که می‌خواندم در حین خوانش، رفتارهای فرخ برایم جذاب بود و تلاش کردم در بازی هم به گونه‌ای ایفای نقش کنم که سوال برای مخاطب ایجاد شود و برای بیننده ایجاد شک و شبهه و ایجاد چالش کند.

وی درباره نحوه بازی‌اش برای ارائه شخصیت فرخ و فاصله‌گذاری‌هایی که در بازی رعایت کرده است، گفت: برای بازی در هر نقشی یک شناسنامه برای آن طراحی می‌کنم. برای فرخ هم با مشورت کارگردان المان‌هایی را طراحی کردم؛ از جمله اینکه در ارائه نقش یک فاصله‌گذاری در ادای دیالوگ‌ها، جملات و گفت‌گوها را رعایت کردم همچنین خودکار، عینک و بازی با چشم در لحظات مختلف و سکوت‌های متفکرانه برای فرخ در نظر گرفتم. در کل تلاش کردم به کمک کارگردان شخصیتی که روی کاغذ خلق شده بود را برای مخاطب قابل باور کنم.

غزالی درباره بهره‌گیری از قدرت تخیل در ارائه نقش «فرخ» گفت: از قدرت تخیل در ارائه درست شخصیت فرخ استفاده کردم. برای مثال در صحنه‌ای که فرخ باید بمب را خنثی کند، باید از قوه تخیلم بهره می‌گرفتم زیرا من هیچ‌گاه بمب را از نزدیک ندیده بودم. با علم به اینکه این بمب کاملاً فانتزی است و قدرت تخریب ندارد اما سعی کردم از قوه تخیلم استفاده کنم و خودم را در موقعیت خنثی کردن بمب قرار دهم. با این جایگزینی ذهنی، دست‌هایم به واقع سر صحنه عرق کرد و نیاز به گریم پیشانی نبود چون خودم را در موقعیتی قرار داده بودم که به طور طبیعی پیشانی‌ام عرق می‌کرد.

بازیگر «زمان شوریدگی» درباره فعالیت‌های بازیگری در آینده گفت: ما ۹ ماه مشغول کار در سریال «شاهرگ» بودیم که به تازگی شاید نزدیک به یک هفته است که بازی در این پروژه به پایان رسیده است زیرا به یک وقفه دو ماهه به دلیل شیوع کرونا برخورد کردیم. به همین دلیل فعلاً برنامه‌ای برای آینده در نظر نگرفتم. خدا را شکر با پخش سریال «شاهرگ» شاهد بازخورد خوب از سوی مخاطبان هستم. پیشنهادم به مخاطب این است که سریال را دنبال کنند. «فرخ» دارای پیچیدگی‌هایی است که همچنان با آن روبرو می‌شوند و در آخر از نیت فرخ پرده‌برداری می‌شود. من تمام تلاشم را برای باورپذیر کردن نقش به کار بستم؛ امیدوارم بتوانم جواب اعتماد مخاطب را بدهم و مخاطب از کار من راضی باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع