سینماپرس: امیر دژاکام از اجرای نمایش محیطی «ایوب خان» در فضاهای بیرونی مختلف از جمله کنار دریاچه چیتگر و پارک نهجالبلاغه خبر داد و یادآور شد اجرای این اثر نمایشی نیازمند بهداشت صوتی و فضایی آرام است.
به گزارش سینماپرس، امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «ایوب خان» به مهر گفت: با وضعیتی که برای تئاتر به وجود آمده و شرایطی که همه ما را درگیر کرده است چارهای نداریم و باید صبر کنیم تا این وضعیت به پایان برسد. با وجودی که میدانیم هیچ چیز جای اجرای زنده تئاتر را نمیگیرد اما معتقدم تا زمانی که واکسن کرونا تولید نشده و به دست مردم نرسیده است نمیتوان به سراغ تئاتر و سینما رفت.
وی ادامه داد: در این میان نمایش «ایوب خان» نیز به سرنوشت تئاترهای دیگر دچار شد البته این نمایش قابلیت این را داشت که شرایط اجرایی متفاوتی را تجربه کند و میتوانست در این دوران اجرا برود که این امکان هم برایش فراهم شد. این اثر نمایشی در فضای باز مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد کنار ایوان عطار اجرا شد و خوشبختانه با وجودی که به دلیل شرایط کرونا پذیرای بیشتر از ۴۰ تماشاگر نبودیم، کار با استقبال مخاطبان نیز روبرو شد. در حال حاضر نیز صحبتهایی برای اجرای نمایش در دریاچه چیتگر شده است که توافقهای اولیه انجام گرفته و قرار است ۱۰ اجرا نیز کنار دریاچه داشته باشیم.
دژاکام درباره زمان اجرای نمایش بیان کرد: به محض اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه تجمع تا ۴۰ نفر را بدهد «ایوب خان» با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در فضای باز به صحنه میرود. این نمایش، تئاتر بیرونی است نه تئاتر خیابانی به همین دلیل برای اجرا احتیاج به فضایی امن و محیطی آرام و ساکت دارد. همچنین با مسئول فرهنگی منطقه ۲۲ تهران نیز صحبتهایی صورت گرفته که بتوانیم در باغ «راز هستی» نیز اجرا داشته باشیم. بوستان «نهجالبلاغه» و «آبشار تهران» نیز از دیگر مکانهای مورد نظر برای اجرای «ایوب خان» هستند. تلاشم این است که نمایشی در مکانهایی که چشمانداز ویژهای دارند به صحنه برود.
وی یادآور شد: تجربه این اجرا برای من بسیار متفاوت از دیگر کارهایم و حتی متفاوتتر از اجرای نمایش خیابانی بوده است چون در اجرای این اثر نمایشی به دنبال تجربهای جدید بودم نه تئاتر تجاری. اجرای نمایش در فضای باز به معنای فضای بازِ ساکت و حفاظت شده است تا مخاطبان در محیطی آرام و همراه با بهداشت صوتی بتوانند به دیدن یک اثر نمایشی بنشینند.
کارگردان نمایش «پنجرهای رو به آسمان» در پایان درباره داستان نمایش عنوان کرد: نمایش در اواخر دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ میگذرد و ماجرای زنی را روایت میکند که قرار است همسرش که چند مامور ژاندارمری را زده است، اعدام کنند. این زن از گلبافت آمده جلو خانه ایوب خان که فرد ورزشکار و خیری است تا با کمک او برای شوهرش پول دیه جمع کند و او را از اعدام نجات دهد. اما ماجرا از این قرار است که ایوب خان سه روز است پیدایش نیست و حالا همه مردم از جمله امیر پسر کوچک ایوب خان به دنبال او میگردند که در این مسیر سراغ هرکس که میروند داستان خودش را هم روایت میکند…
سینماپرس: آرمان زرینکوب تهیهکننده مجموعه تلویزیونی «بوم و بانو» با اشاره به ادامه تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی، بروز مشکلات مالی در این پروژه را تأیید کرد.
به گزارش سینماپرس، آرمان زرینکوب تهیهکننده مجموعه تلویزیونی «بوم و بانو» گفت: روز گذشته خبری توسط یکی از خبرگزاریها منتشر شد که پروژه متوقف شده که این خبر کذب است. ما برای رساندن پروژه به زمان پخش یعنی ماه محرم ۲ گروه کارگردانی گذاشتیم که به دلیل شرایط مالی توان همکاری با گروه دوم را نداریم. این بدین معنی نیست که کل پروژه متوقف است. متاسفم که میگویم ما با مشکلات مالی مواجه هستیم و منکر این نمیتوان بود اما همچنان در حال تصویربرداری پروژه هستیم و فعلاً با همکاری گروه کار میکنیم. البته تا چه زمانی امکان این نوع فعالیت برای همکارانم هست، نمیدانم.
مسعود رایگان، بهنام تشکر، مهدی احمدی، دیبا زاهدی، ساغر قناعت و… از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند. که برای پخش در ایام محرم آماده میشود.
«بوم و بانو» همکاری جدید سعید سلطانی به عنوان کارگردان و آرمان زرینکوب در جایگاه تهیهکننده پس از سریال پرمخاطب «ستایش» است.
در خلاصه داستان «بوم و بانو» آمده است: «در ایامی که عشق رهروان محرم به مسلخ برده میشود و شورشان به یغما میرود، عشقی بیآلایش سر بر میآورد که در دل طوفان بلایای زمانه به ابتلا کشیده میشود و در سایه تزویر و فریب بدخواهان تا مرز نابودی میرود اما در واپسین لحظات چون سیمرغی از میان خاکستر برمیخیزد…»
سینماپرس: برگزیدگان نهایی سومین رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.
به گزارش سینماپرس، آثار ۳۰ ایدهپرداز یا گروه ایدهپردازی، در مرحله نهایی از سوی داوران متخصص انتخاب شد تا اسناد لازم برای ارایه این ایدهها به سرمایهگذاران و صنعتگران ارایه شود.
این آثار از بین ۱۶۰ اثر رسیده به دبیرخانه رویداد در دومرحله برگزیده شد و ملاک انتخاب آن توان دبیرخانه ایدهآزاد برای ایجاد امکان جذب حامی صنعتی و مالی است و این انتخاب به این معنی نیست که ایدههایی که به این مرحله راه پیدا نکردهاند از نظر کیفیت در سطح پایینتری قرار داشتهاند.
بر همین اساس در حالی که آمار کلی آثار رسیده نشانگر افزایش ۳۰ درصدی ارایه ایده به دبیرخانه نسبت به دوره پیشین بود، گروه مربیان متخصص در مراحل مختلف، ایدههایی را انتخاب کردند که بیشترین توان برای ارایه به بازار و صنعت اسباببازی ایران را داشته باشند.
در مرحله نخست از این میان در مجموع ۸۴ ایده شامل ۵۱ ایده ساخت بازی رومیزی و ۳۳ ایده ساخت اسباببازی انتخاب و زیر نظر مربیان متخصص (منتورها) پرورش داده و تکمیل شد.
در این میان ادارهکل سرگرمیهای سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیرخانه ایدهآزاد، با استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی و برگزاری نشستهای حضوری یا آنلاین، تمامی توان و شناخت و تجربههای خود از بازار اسباببازی ایران برای پیگیری و پرورش ایدهها و بالابردن احتمال و شانس جذب حمایت از طریق بازار سرمایه و صنعت اسباببازی را در سال «جهش تولید» بهکار خواهد گرفت.
در همین حال مربیان متخصص رویداد در بخشی جداگانه، ۹ ایده دیگر را که هسته مناسبی برای پرورش و بالندگی در آینده نزدیک را داشتند و با صرف زمان بیشتر به بالندگی و پختگی لازم جهت ارائه به بازار خواهند رسید، معرفی و آنها شایسته تقدیر عنوان کردهاند.
تعدادی از ایدههای این بخش به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد اگرچه یکی از آثار بخش برگزیدگان اصلی نیز اثر همین بچههاست، کودکانی که امسال ۲۵ درصد از ایدههای ارسال شده به رویداد متعلق به آنها بود.
سال گذشته و در دومین دوره این رویداد نیز ۲۰ اثر در مجموع به مرحله نهایی راه پیدا کرد که تاکنون ۵ ایده به مرحله تولید رسیده و از سوی کانون و دیگر تولیدکنندگان به بازار عرضه شده و چند اثر دیگر نیز در مراحل تولید قرار گرفته است.
بر همین اساس اختصاص بیش از نیمی از آثار رسیده به دبیرخانه سومین رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی ایران به گروه «بازیهای رومیزی» نشاندهنده رشد و محبوبیت این دسته از سرگرمیها بین مخاطبان و طراحان است و توجه به این نکته در تدوین چشمانداز طراحی و تولید سرگرمیها قابل تأمل است.
در همین حال با توجه به شیوع بیماری کرونا قرار است آیین پایانی رویداد به احتمال زیاد در تاریخی که در آینده اعلام خواهد شد، بهصورت مجازی برگزار شود و ایدهپردازان نیز فیلمهای معرفی اثر خود را به این آیین ارسال کنند تا به صورت آفلاین برای علاقهمندان نمایش داده شود.
یادآوری میشود اسامی افراد برگزیده و شایسته تقدیر سومین رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی ایران در سایت خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir، سایت رویداد ایدهآزاد اسباببازی به نشانی ideaazad.ir و در صفحه اختصاصی جشنواره ملی اسباببازی کانون در اینستاگرام به نشانی irantoyfestival@ اعلام شده است.
سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما گفت: قوه قضائیه باید یک نماینده در شوراهای پروانه ساخت و نمایش داشته باشد تا با رصد و کنترل جدی و دقیق روی یکایک آثاری که قرار است تولید شوند و یا به تولید رسیده اند مانع از انتشار مطالب کذب و ضدملی شده و اجازه سمپاشی توسط برخی فیلمسازان را ندهند!
کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «آن مرد آمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در دولت تدبیر و امید برخی افراد تمام تلاش شان را به کار بردند تا مبحث مهم نظارت را به گونه ای جا بیندازند که سانسور تلقی شود! آن ها در اولین گام برای رسیدن به اهداف شان مسائلی نظیر جذب مخاطب و ایجاد مباحث آزاد در عرصه فرهنگ و هنر را مطرح کردند تا از این رهگذر با سمپاشی در سطح جامعه بتوانند برخی عوام را با خود همراه کنند.
وی ادامه داد: آزادی هایی که در این دوران به برخی فیلمسازان مبتذل ساز داده شد منجر به آن شد که امروزه شاهد نه تنها شاهد تولید آثار نازل و سخیف که شاهد تولید فیلم هایی باشیم که برخی دستگاه ها و ارگان های مهم کشور مانند قوه قضائیه را زیر سوأل می برند!
بهمنی با بیان اینکه سینما موظف است نگاهی درست به دستگاه قضا داشته باشد اظهار داشت: ما باید از نهاد و ارگان های مهمی که نقش هایی سازنده و هدایتگر در جامعه دارند حمایت کنیم؛ این باعث شرمساری است که برخی فیلم ها حتی به مدیران دستگاه قضا توهین می کنند و به غلط از روی عمد یا سهو مواردی را مطرح می کنند که ما را دشمن شاد می کند.
این سینماگر با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این روزها به یک ولنگاری اساسی و بی بندوباری مفرط رسیده است تصریح کرد: در سینمای امروز خط و مرزها و خطوط قرمز به راحتی شکسته می شوند؛ حیا و شرم در سینمای امروز ما جایی ندارد. ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند نظارت جدی بر تولیدات سینمایی هستیم و مسئولان دستگاه های نظارتی باید با دغدغه مندی به این مسأله ورود کنند.
کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» متذکر شد: قوه قضائیه باید به عنوان مدعی العموم وارد عرصه سینما شود. ما همانطور از این دزدگیری های قوه قضائیه لذت می بریم باید از برخورد این قوه محترم با فیلمسازانی که قصد تخریب چهره نظام را دارند نیز دچار شعف شویم. باید همین اتفاق در حوزه سینما، سینمای خانگی و رسانه ملی بیفتد. قوه قضائیه باید ورود مستقیم داشته باشد و اجازه ندهد تا نااهلان بیش از این چهره کشور را خدشه دار کنند.
وی تأکید کرد: حضور قوه قضائیه در سازمان سینمایی به منزله هدایت و کمک است و هرکس می خواهد این حضور را سانسور تلقی کند قطعا دلش با نظام و مردم نیست! ما نیازمند یک راه حل جدی و اساسی در این خصوص هستیم و قوه قضائیه باید نظارت جدی خود را روی محصولات فرهنگی و هنری و به ویژه فیلم های سینمایی داشته باشد.
بهمنی در پایان این گفتگو اظهار داشت: امروزه تصویر سیاه و منفی از جامعه نشان داده می شود. این ها برحق نیست. برخی فیلمسازان برای گرفتن جایزه از جشنواره های خارج کشور کارهای ناشایست می کنند از این رو لزوم حضور قوه قضائیه در سینما یک رکن است. باید به فرمایشات حضرت آقا توجه کرد. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با مدیریت خوب می توانند این مشکل را حل کنند. من حاضرم نماینده ایشان باشم و بروم و ببینم در این سازمان سینمایی چ اتفاقاتی رخ می دهد.
سینماپرس: اعطای مجوزهای کارگردانی و تهیهکنندگی به چهرههایی که نصاب هنری و ارزش سینمایی ندارند نتیجهای جز خراب شدن سینمای ایران ندارد.
به گزارش سینماپرس، مجوز کارگردانی برای کارگردانان سینما باید طبق رزومه موفقی برای یک هنرمند باشد. او باید دارای کارنامه موفقی در زمینه سینما باشد تا بتواند در این صنعت-هنر جدی و مهم کار کند.
گلوگاه و فیلترینگ کارگردانی برای آنانی که خواهان کارگردانی در سینماند، شورای پروانه ساخت است. این شورا غیر از تصویب پروانه ساخت برای فیلمنامههای متقاضی پروانه ساخت کار مهم دیگری دارد و آن هم اعطای مجوز کارگردانی و تهیه کنندگی برای متقضایان مربوطه است.
اخبار این حوزه نیز همواره از طریق سازمان سینمایی منتشر میشود و ما شاهد اعطای مجوزهای گوناگون به فیلمنامهها و هنرمندان مختلفیم. اما دیروز در خبری که سازمان سینمایی منتشر کرده است نام یکی از چهرههای مشهور اینستاگرام به چشم میخورد. این شاخ اینستاگرامی که با ساخت ویدئوهای طنز در اینستاگرام معروف شده است تنها عملکردش در حوزه هنر دستیاری برای یکی از کارگردانان در یکی از سریالها بوده است. مدرک وی نیز فوق لیسانس سینما است.
وی در مقام کارگردان سینما حتی فیلم کوتاه نساخته است و تا به حال به عنوان کارگردان سینما شناخته شده نیست. چه رزومه قابل قبولی او در سینما دارد که امروز به عنوان کارگردان یک فیلم مجوز ساخت گرفته است؟ آیا نفس ساخت فیلم کوتاه در اینستاگرام ضمانی برای ساخت فیلم در سینما آن هم در قالب فیلم بلند سینمایی و داستانی است؟
در سال تعداد زیادی از فیلمسازان فیلم کوتاه تلاش بسیاری میکنند تا بتوانند در قالب کارگردان سینمایی بلند کار کنند اما متأسفانه این اتفاق رخ نمیدهد؛ حالا این جوان اینستاگرامی که با ساخت کلیپهای طنز در اینستاگرام با همراهی بدنسازان و دختران جلف مشهور شده است امروز کارگردان فیلمی سینمایی به تهیهکنندگی رضا کریمی مدیرتولید سینما شده است.
نکته مهم در باب اعطای شورای پروانه ساخت بررسی فعالیت و صلاحیت هنرمند از طریق کمیته حراست و صیانت است. باید این کمیته چهرههایی که برای اولین بار تهیهکننده و یا کارگردان سینما میشوند را از جهات سوابق بررسی کند. از سوی دیگر باید معاونت نظارت و ارزشیابی صلاحیت هنری متقاضیان را بررسی کند.
آیا این شاخ اینستاگرامی صلاحیت اخلاقی و هنریش بررسی شده است؟ به نظرم میرسد که اعضای محترم شورای پروانه ساخت نیز باید در بررسی این صلاحیتهای هنری مسئولیتپذیر باشند. نمیتوان به دلیل آنکه باید مسئولیت بررسی اخلاقی توسط حراست و صیانت انجام شود و بررسی هنری توسط معاونت نظارت و ارزشیابی صورت پذیرد، اعضای شورای پروانه ساخت از زیر بار امضایشان، پای برگه تأیید شانه خالی کنند. چرا اعضای پروانه ساخت با فضای مجازی روز آشنا نیستند تا ناخواسته اجازه ساخت فیلم به اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بدهند.
نکته جالب اینکه این شاخ اینستاگرامی بعد از تأیید خبر پروانه ساخت فیلمش بیشتر پستهای اینستاگرامی خود را حذف کرده است.
پستها و عکسهای کریمپور در فضای مجازی
از سوی دیگر چرا تهیهکنندههای سینما با یک تلفن و سفارش میتوانند یک نفر را کارگردان و نویسنده کنند اما یک کارگردان جوان که سالها است در حال تولید فیلم در قالب کوتاه و ویدئویی است هنوز امکان ساخت یک فیلم بلند سینمایی پیدا نکرده است؟ به نظر میرسد که وزارت ارشاد منافذ و درزهایی دارد که شاخهای اینستاگرامی میتوانند خود را جای کارگردان جا بزنند و وارد سینما شوند. نتیجهای که در آینده جز خراب شدن وضعیت سینمای ایران ندارد.
شاید هیچ وقت بزرگان سینمای ایران فکر نمیکردند که روزی یک نفر که با فیلمهای جلفبازی مشهور شده است، کارگردان سینمای ایران شود.
سینماپرس: ریجیس فیلبین یکی از چهرههای مطرح تلویزیون آمریکا در چند دهه اخیر بود و سی و هفت بار نیز نامزد جایزه امی شد که شش بار برنده این جایزه شد.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، مجری معروف تلویزیون آمریکا و هنرپیشه سینما که رکوردار گینس بالاترین تعداد اجرای برنامه زنده تلویزیونی در سن هشتاد و هشت سالگی درگذشت.
ریجیس فیلبین یکی از چهرههای مطرح تلویزیون آمریکا در چند دهه اخیر بود و سی و هفت بار نیز نامزد جایزه امی شد که شش بار برنده این جایزه شد.
او در سال ۲۰۰۸ جایزه یک عمر دستاورد آکادمی هنرها و علوم تلویزیونی آمریکا، اسکار، را به خاطر ۶۰ سال فعالیت تاثیرگذار دریافت کرد.
جالب اینکه فیلبین رکورددار گینس در اجرای زنده برنامه های تلویزیونی زنده با ۱۶ هزار و ۷۰۰ دقیقه بود.
او از دهه پنجاه میلادی کارش را با تلویزیون و برنامه «تونایت شو» (برنامه امشب) آغاز کرد. وی اجرای برنامههای زنده استعداد یابی همچون «آمریکن گات تلنت/ America’s Got Talent» را برعهده داشت.