X

بایگانی مرداد 7, 1399

دفتر سینمایی

نقد سیاست‌گذاری‌های ۷۰ ساله مسکن در «رویای آجری» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان مستند «رویای آجری» معتقد است که فیلمش اقتصاد سیاسی است و سراغ مسئولان رده اول تصمیم‌گیر در حوزه مسکن رفته است تا دلیل گرانی مسکن را جویا شود.

به گزارش سینماپرس، مستند چند قسمتی «رویای آجری»  این روزها از شبکه مستند پخش می‌شود. مستندی که به موضوع گرانی مسکن در دهه‌های اخیر پرداخته و سیاست‌های این حوزه را نقد و بررسی کرده است. این فیلم مستند از سیاست‌های اتخاذشده در حوزه مسکن قبل از انقلاب آغاز کرده و تا به امروز را بررسی کرده است.  

در زیر گفت‌وگویی با داود مرادیان کارگردان این مستند داشته‌ایم: 

مرادیان با توضیح در مورد اینکه «رویای آجری» سیاست‌گذاری‌ها را نقد کرده است، گفت: مخاطبی که این مجموعه مستند را کامل ببیند به راحتی می‌فهمد که هر کس چه کرده و اثرات کار او چه بوده است. در اینجاست که عین به عین سیاست‌ها معلوم می‌شود.

مستند رویای آجری سیاست‌گذاری‌ها را به نقد کشیده است نه طرح‌های اجرایی را و از این منظر می‌تواند آینه عبرت باشد. در این مستند اسم تمام کسانی که در سیاست‌گذاری‌ها نقش داشتند بیان شده است. از رضاخان گرفته تا بنی‌صدر و … حتی در قسمتی از مستند که شب گذشته روی آنتن رفت به نقد و بررسی سیاست‌گذاری‌های آقای خسروشاهی پرداختیم. به نظرم کار مستند اقتصاد سیاسی همین است و از آنجا که تصمیمات اقتصادی را در سپهر سیاسی وقت بررسی می‌کند اهمیت تصمیم‌گیری‌ها و اشتباهات درون آن خودش را نشان می‌دهد.

او در مورد اسامی که در این مستند عنوان شده و ممکن است اعتراضاتی را از سوی آنان به همراه داشته باشد، گفت: در ابتدای مستند نوشته شده است که هر کس‌ می‌خواهد جواب بدهد به تلویزیون بیاید و بالأخره راهی باز خواهد شد تا بیایند و جواب دهند. اما اینکه تاریخ را جعل کنیم و نگوییم چه اتفاقی رخ داده است را قبول نمی‌کنم. علاوه بر این دقت کنید که اینها حرف‌های ما نیست. تمام کسانی که با ما گفت‌وگو کردند یا مقام‌های رده یک وزارت مسکن و یا مقامات رده دو و معاونین‌اند. آنان می‌گویند که ما رفته‌ایم و در برابر فلان مسئول نشسته‌ایم اما حتی وقت ندادند که راجع به فلان معضل در شهرداری صحبت کنیم. حالا که وضع مسکن به اینجا رسیده است آنان باید بیایند و پاسخ دهند.

این کارگردان و مستندساز سهم خانه‌های خالی در گران‌شدن مسکن را بسیار زیاد دانست و گفت: اگر این مجموعه مستند را تا انتها ببینید به این سؤال پاسخ داده می‌شود. ما برخلاف حرف عده‌ای که می‌گویند دولت‌ها برای مسکن برنامه‌ای ندارند می‌گوییم دولت‌ها برنامه دارند و برنامه‌شان هم این است که مسکن گران بشود. این موضوع در حالی است که دورنمای امام خمینی(ره) در موضوع مسکن خیلی متفاوت با کار صاحبان قدرت بوده است؛ به نظرم در ۷۰ سال گذشته تنها در ۲ مقطع سیاست‌های مسکن ما مبتنی بر تفکرات و اندیشه‌های امام بود، یکی در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ است و دیگری در بخش‌هایی از دولت نهم.  

وی بیان داشت: جالب است بدانید وقتی این فیلم را می‌ساختم نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانه خالی داشتیم و این رقم اکنون به بالای ۳ میلیون رسیده است و با همین روند اضافه می‌شود چرا که دولت‌ها جرأت درگیری با سوداگری را ندارند. این موضوع را در قسمت ۵ و ۶ رویای آجری می‌بینید. به نظرم راه‌حل برخورد با این مشکل، مالیات بر خانه‌های مالی و عایدی مسکن است که البته به نظرم از مالیات بر عایدی سرمایه عبور کرده‌ایم، در دنیا سراغ مالیات‌های دیگر رفته‌اند در حالی که ما عقبیم. دقت کنید که در دین ما، قانون اساسی‌مان و حتی سخنرانی امام خمینی در ۲۵ فروردین ۱۳۵۸ که یکی از مهم‌ترین سخنان ایشان بوده است، بر موضوع مسکن تأکید شده است در حالی که با سوداگری‌هایی که لیبرال‌ها انجام می‌دهند مقابله نمی‌کنیم.  بنابراین تا زمانی که قانون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مسکن و ثروت تصویب نشود مشکلات مربوط به نقدینگی و مسکن حل نخواهد شد. وقتی این دو قانون تصویب شد خواهید دید که مشکل مسکن، ارز و سوداگری‌ها حل می‌شود و خود به خود مشکل تولید هم حل می‌شود چرا که حجم نقدینگی معطلی داریم که می‌تواند وارد تولید شود.

او در پاسخ به این سؤال که چرا مستندهای اقتصادی کم ساخته می‌شود، گفت: مستندهای اقتصادی ساخته می‌شود اما مستند اقتصاد سیاسی کم ساخته می‌شود. در مستند اقتصادی چند کارشناس می‌آورید و آنان صحبت می‌کنند و تمام، اما در مستند اقتصاد سیاسی باید یقه سیاست‌مدار را بگیرید و از او بپرسید که چرا این قانون را گذاشته است. لازمه این کار حوصله ۲-۳ ساله و پول بیشتر است. وقتی می‌توان کار داستانی ساده‌ای بدون پژوهش ساخت و ترسی هم از عدم پخش و درگیری‌ها نداشت طبیعی است انتخاب‌ها به کدام سمت می‌رود. کسی که سراغ چنین سوژه‌های مهم اقتصاد سیاسی می‌رود دغدغه دارد که البته تبعاتی هم دارد.   

کارگردان مستند «رویای آجری» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ممکن است چنین مستندهایی دارای تاریخ انقضا باشد و به واسطه تغییر در آمار و ارقام در سال‌های آینده مورد استناد قرار نگیرد گفت: در مورد تغییر اعداد و ارقام با گذر زمان در چنین مستندهایی باید بگویم فرقی بین مستند اقتصاد سیاسی با مستند صرف اقتصادی وجود دارد؛ چیزی که زمان می‌خورد و تاریخ انقضا دارد، مستند صرفاً اقتصادی است. وقتی شما صرفاً از نظرگاه اقتصاد به ماجرا نگاه می‌کنید سیاست‌مداران با پناه بردن به آمار و ارقامی که تغییر کرده است، فرار می‌کنند. در نقطه مقابل وقتی مجموعه‌ای می‌سازید که سیاست‌گذاری در حوزه مسکن را از صدر پیدایش شهرنشینی شبه مدرن در ایران تا امروز مورد بررسی قرار داده است سیاست‌مدار دیگر نمی‌تواند خود را پشت چیزی پنهان کند. البته امیدوارم این نقد روزی اتفاق بیفتد و روزی برسد که فکر کردن به مسئله مسکن اولویت یک میلیون‌ام مردم ما باشد. در آن زمان است که این مستند را می‌بینند و می‌خندند. بنابراین شاید بتوان گفت تاریخ انقضا داشتن، آرزوی من است.

مرادیان در مورد مستند جدید خود گفت: اکنون مشغول ساخت مستندی از پرونده قربانعلی فرخزاد هستم که درباره ارز جهانگیری است و به ریشه‌یابی فساد ارزی در کشور می‌پردازد. اینکه فلان آقا این‌قدر طلا دارد یا این‌قدر فساد اقتصادی مرتکب شده است از تصمیم‌گیری‌ها آب می‌خورد. این مستند آماده شده است و در حال تلاشیم از شبکه مستند پخش شود. به نظرم پخش آن چالش‌های زیادی به همراه خواهد داشت اما اگر کسی می‌خواهد بداند که در ارز این کشور چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که قیمت ناگهان به ۲۵ هزار تومان می‌رسد باید این فیلم مستند را ببیند. البته مستند ۳ قسمتی آرشیوی درباره دفاع مقدس کار می‌کنیم که به تاریخ سیاسی جنگ می‌پردازد.

وی با اشاره به ادامه‌دار بودن ساخت مستندهای اقتصاد سیاسی نظیر رویای آجری گفت: البته اولویتم پرداختن به سیاست‌های اقتصادی غلط انجام‌شده مثل قاچاق، نفت، اقتصاد دریا و … است. برای مثال باید بگویم که در منطقه‌ای از کشورمان ۴ هزارو ۸۲۰ کیلومتر مربع ساحل داریم اما آیا استفاده‌ای از آن می‌شود؟ حال به دیگر کشورها توجه کنید؛ نیویورک، آمستردام و … شهرهای مهمی‌اند که از قضا همگی بندرند.  در نزدیکی جزیره ابوموسی بهترین منبع استخراج مروارید را داریم. دقت کنید که کشورمان دریاپایه است نه خشکی‌پایه.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کرونا» بهانه‌ای برای عدم پرداختی به دفاتر پخش گردن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تسویه حساب با پخش‌کننده‌های سینما با کمک وام صندوق اعتباری هنر صورت می‌گیرد در حالی که باید خود سینماداران از طریق فروش فیلم‌ها به دفاتر پخش بدهی خود را می‌دادند. سخنگوی انجمن سینماداران در این باره گفت‌وگو کرد.

به گزارش سینماپرس، با انتشار خبر دیروز سازمان سینمایی مبنی بر اعطای وام ۴ درصدی صندوق اعتباری هنرمندان به سینماداران برای پرداخت بدهی و مطالبات دفاتر پخش، این سؤال ایجاد شده است که ماحصل فروش فیلم‌های سال قبل به دفاتر پخش چه شده است که باید برای تسویه حساب میان سینماداران و دفاتر پخش صندوق اعتباری و پرداخت وام، وارد عمل شود.

میزان فروش فیلم‌ها در سال گذشته نیز آن‌قدر بوده است که نباید در پرداخت این بدهی به دفاتر پخش تأخیر رخ داده باشد. خصوصاً آنکه تسویه حساب باید تا پایان سال صورت بگیرد؛ اما بسیاری از دفاتر پخش هنوز از نگرفتن مطالبات خود به رسانه‌ها می‌گویند.

در این خصوص با سخنگوی انجمن سینماداران گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم و از وی در این باره سؤال کردیم.

صابری که خود مدیر سینما قدس است در این خصوص بیان کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا سینما مدت زمان بسیار طلایی خود را یعنی ایام تعطیلات نوروز را از دست داد و با تعطیلی آن در ضرر و زیان جدی قرار گرفت.

با بازگشایی سینماها از چهارم تیرماه انتظار ما این بود که با اکران دو فیلم سینمایی شنای پروانه و ارتش سری بتوانیم گیشه خوبی داشته باشیم. اما متأسفانه با توجه به عدم تبلیغات درست و جدی صداوسیما و شهرداری تهران، حتی اطلاع‌رسانی هم انجام شد که مردم بدانند سینماها بازگشایی شده است و بنابراین این دو فیلم رسماً در فروش دچار شکست شدند.

فیلم «خوب بد جلف ۲» که بعد از پایان جشنواره فیلم فجر تنها سه روز بالای یک میلیارد فروش داشت در این مدت ۸۰۰ میلیون فروش کرد. تمام تلاش ما این بود که سینماها را با فضایی کاملاً بهداشتی همراه کنیم تا برای حضور مردم در آنجا مشکلی وجود نداشته باشد. اما به دلایلی که گفته شد مردم چندان به سینماها نیامدند و ما نیز فروش خوبی را تجربه نکردیم و روز به روز تعداد مخاطبین ما کمتر می‌شود. بنابراین در پرداخت هزینه‌های ثابت سینما نیز دچار مشکل شدیم.

با توجه به سخنان صابری سینماداران از این رو و به تبع در پرداخت به دفاتر پخش نیز با مشکل روبرو شده‌اند که برای همین صندوق اعتباری هنرمندان برای پرداخت وارد عمل شده است.

این سؤال نیز قابل پرسش است که با احتساب تعطیلی سینماها از بعد جشنواره فیلم فجر و عدم فروش سینماها تنها در یک ماه آخر سال چگونه تسویه حساب سال قبل صورت نگرفته است؟ آیا عدم فروش یک ماهه آخر سال عاملی برای عدم پرداختی مطالبات دفاتر پخش بوده است؟ میزان فروش سینماهای کشور در سال قبل نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. نیمی از این رقم نصیب سینماداران شده است و از نیمی دیگر ۱۰ درصد سهم دفاتر پخش است که هنوز اعلام وصول نشده است. به گفته معاون نظارت و ارزشیابی رقمی نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان سهم پخش‌کنندگان است که باید تسویه شود.

با این حساب آیا کرونا و کمبود فروش در روزهای بعد از آن می‌تواند علت مناسبی برای عدم پرداخت به دفاتر پخش باشد؟ در اینکه هزینه‌های سینماها در این چهارماه باید صورت می‌گرفته است شکی نیست؛ حتی تعدیل نیروی سینماداران نیز مایه ناراحتی و افسوس است. اما چرا باید این هزینه‌ها از جیب دفاتر پخش صورت بگیرد؟

اقدام سازمان سینمایی برای کمک به سینماداران جهت تسویه حساب با دفاتر پخش کار خوب و مناسبی است اما به نظر می‌رسد که بهتر این است که نسبت به سینماداران از طرف سازمان سینمایی بررسی کاملی صورت بگیرد تا روشن شود که چرا سینماداران در پرداخت خود به دفاتر پخش تا این قدر تعلل کردند تا پول‌ها صرف هزینه‌های جاری سینما بشود.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئاتی از برنامه اکران تنت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کمپانی برادران وارنر بعد از چند ماه فراز و نشیب در تصمیم‌گیری، نهایتاً برنامه‌ریزی اکران فیلم «تنت» را اعلام کردند.

به گزارش سینماپرس، به نقل از هالیوود ریپورتر،  این کمپانی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است: 

«امروز، برادران وارنر اعلام می‌کند که «تنت» از ۲۶ آگست (۶ شهریور ماه ۱۳۹۹) در بیش از ۷۰ کشور دنیا افتتاح می‌شود. بزرگ‌ترین مناطق شامل استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره، روسیه، اسپانیا و بریتانیا خواهد بود.

این فیلم ۳ سپتامبر (۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۹) در طول تعطیلات «روز کارگر» در ایالات متحده افتتاح خواهد شد.»

این استودیو قبلاً اعلام کرده بود که این فیلم را به صورت سنتی همزمان در آمریکا و جهان اکران نمی‌کند. قرار بود که این فیلم در تاریخ ۱۷ ژوئیه اکران شود که به دلیل خیزش دوباره کرونا به تأخیر افتاد.

این استودیو تأکید کرده بود که هدف آن‌ها اکران «تنت» در سالن‌های سینما است و اشاره کرده بودند که  «وقتی که سالن‌داران آمادگی داشته باشند و مقامات بگویند زمانش فرارسیده است، اکران خواهند کرد.» 

افزایش آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا باعث شده است که اکران این فیلم با تأخیر در این کشور مواجه شود. این فیلم امکان اکران آنلاین را نیز داشت اما کارگردان این فیلم تماشای آن را فقط در پرده سینما شایسته می‌دانست.

فیلم «تنت» داستانی جاسوسی دارد و در آن «رابرت پتینسون» و «جان دیوید واشینگتن» ایفای نقش می‌کنند. این دو در این فیلم قصد دارند که با استفاده از  وارونگی زمان مانع از وقوع جنگ جهانی سوم شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح سالن روباز «هما» با یاد «هما روستا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین سالن تخصصی روباز اجرای تئاتر و کنسرت با ظرفیت ۶۰۰ خودرو با سرمایه گذاری گروه هنری و موسسه تجربه هنر نمایش ساخته شد.

به گزارش سینماپرس، اولین سالن تخصصی روباز برای اجرای تئاتر و کنسرت به نام زنده‌یاد «هما روستا» بازیگر نام‌آشنای تئاتر، سینما و تلویزیون نامگذاری شده است. این سالن به سیستم تخصصی صدا، نور و ال ای دی هایی وسیع تجهیز شده است و دارای استیجی مسقف به ارتفاع ۱۲ متر، در ابعاد ۵۰۰ مترمربع می باشد تا امکان اجراهایی زنده و با کیفیت، جهت تئاتر و کنسرت فراهم شود.

ایده ساخت این سالن در دوران تعطیلی سالن های تئاتر و موسیقی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا توسط همایون غنی زاده ارائه و طراحی شده است تا از این طریق هم بخشی از فعالیت های هنری دوباره به حیات خود ادامه دهند و هم مخاطبان از این مکان با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانند استفاده کنند.

فاز اول پروژه و استقرار سالن «هما روستا» در شهر آفتاب است که ۲ ماه از مراحل ساخت خود را پشت گذاشته است و به زودی افتتاح می‌شود و مدیریت پروژه به عهده محمد قدس است. ظرفیت سالن فوق در زمان اجرای تئاتر یا کنسرت با ماشین حداکثر ۶۰۰ خودرو بوده و در مجموع می تواند پذیرای ۲۰۰۰ نفر در هر رویداد هنری باشد.

نازنین گودرزی مدیر اجرایی، محمد جابری مدیر فنی و امیرحسین بزرگ‌زادگان به عنوان مدیر تبلیغات سالن هما مشغول به فعالیت هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز تولید سریال «واکسن کووید ۱۹» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: درام «واکسن کووید ۱۹» به سفارش شبکه «اچ‌بی‌اُ» و به تهیه کنندگی «آدام مک‌کِی» ساخته می‌شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، شبکه  «اچ‌بی‌اُ» سریالی با موضوع تولید واکسن کووید ۱۹ بر اساس کتاب «اولین شلیک» اثر «برندان بورل» می‌سازد.

این فیلم داستان رقابت جهانی برای تولید واکسن ویروس کرونا را روایت می‌کند که شرکت‌ها و اشخاص در آن دخیل هستند و علمی که بر اساس آن واکسن ساخته می‌شود و چالش‌هایی که در مواجهه با سیاست، دستیابی و ایمنی وجود دارد.

«آدام مک‌کِی» «تاد شولمن» و «برندان بورل» تهیه‌کنندگان این فیلم هستند.

«آدام مک‌کِی» سال گذشته شرکت «هایپر آبجکت» را تاسیس کرد و همزمان قراردادی ۵ ساله با «اچ‌بی‌اُ» امضاء کرد.

مک‌کی چند پروژه دیگر با HBO دارد، از جمله سریالی نوشته شده در مورد «لس آنجلس لیکرز» از دهه ۱۹۸۰، یک سری محدود جفری اپستاین، و سریالی با اقتباس از فیلم «انگل».

او همچنین در حال آماده سازی یک مجموعه گلچین درباره تغییرات آب و هوا در «HBO Max» است.

مک‌کی در طول زندگی حرفه‌ای خود روی چندین سری شبکه «HBO» کار کرده است، که اخیراً به عنوان تهیه کننده اجرایی در نمایش برنده امی «وراثت» (Succession) حضور داشته است. سریال های کمدی «Eastbound & Down» و «Funny or Die Presents» از دیگر کارهای موفق او برای شبکه «اچ‌بی‌اُ» محسوب می‌شود.

«برندان بورل» نویسنده فیلم جدید تولید واکسن کووید ۱۹، در حال حاضر روزنامه‌نگار لس‌آنجلس است و برای «بلومبرگ» «آتلانتیک» «نیویورک تایمز» و «اَوت‌ساید» می‌نویسد. کتاب او با عنوان «اولین تزریق» (The First Shot) به انتشارات «هیوتون میفلین هارکورت» فروخته شد.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، محققان سراسر جهان در تلاش برای تولید واکسن ویروس جدید کرونا تاکنون توانسته‌اند ۷۰ کاندیدا را برای این منظور شناسایی کنند. از بین این ۷۰ مورد تنها سه واکسن به مرحله آزمایشات بالینی رسیده و ایمنی و کارآیی آن‌ها روی بدن انسان در دست بررسی است.

آزمایشات بالینی معمولا شامل چندین مرحله هستند که در هر مرحله تعداد افرادی که واکسن روی آن‌ها آزمایش می‌شود، افزایش می‌یابد. در حال حاضر موسسه «CanSino Biological» واقع در چین با همکاری انستیتوی بیوتکنولوژی پکن به عنوان پیشروان این تلاش فراگیر توانسته‌اند واکسن مشترک خود را به مرحله دوم از آزمایشات بالینی برسانند. دو موسسه «Moderna» و «Invono Pharmaceuticals» در آمریکا نیز دو نمونه از واکسن‌های در دست تولید را به اولین مرحله از آزمایشات بالینی رسانده‌اند. ۶۷ کاندیدای دیگر نیز هنوز در حال انجام آزمایشات پیش بالینی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مطالبه‌گری از اوضاعِ بسیار بدِ معیشتی جامعه‌ بزرگ تئاتر ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیانیه خانه تئاتر در مطالبه گری از اوضاع بسیار بد معیشتی جامعه بزرگ تئاتر ایران منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، ششم مرداد ماه ۱۳۹۹، هیأت مدیره‌ و مدیرعامل خانه‌ تئاتر با قادر آشنا، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی جلسه‌ای فوق‌العاده برگزار کردند. هیأت‌مدیره‌ خانه‌ تئاتر، در این جلسه‌ ۳ ساعته، ضمن استماعِ گزارش درباره‌ گروه‌های متضرر شده در اثر بیماری کرونا توسط اتابک نادری، مسئول بررسی شرایط و ضرر و زیان‌های گروه‌ها و سالن‌های تئاتر، بیانیه‌ خود را در مطالبه‌گری از اوضاعِ بسیار بدِ معیشتی جامعه‌ بزرگ تئاتر ایران بدین شرح صادر می‌کند:

بی‌شک خسارت‌های ناشی از شیوعِ ویروسِ کرونا مختصِ همگان بوده و جامعه تئاتر  خود را تافته‌ جدا بافته از دیگران نمی‌داند. اما در شرایطی که تقریباً همه‌ حِرَف و صنوف (با سختی‌ها و ناآرامی‌ها و با وجود سوداگرانی که در این شرایط بحرانی‌ و مرگبار دست از اختلاس و تضییع حقوقِ ملت برنمی‌دارند) به کار و فعالیت مشغول شده‌اند، سکوت و بی‌توجهی دولت‌مردان به تئاتر به‌هیچ وجه پذیرفتنی نیست. چگونه می‌شود که دولت برای همه‌ امور و مشاغل، خود را مؤظف به برنامه‌ریزی بداند اما از سرنوشت و آینده‌ کاری خانواده‌ فرهیخته‌ی تئاتر غافل باشد؟  

خانه‌ تئاتر، ضمن همیاری و همکاری با اداره کل هنرهای نمایشی و دیگر نهادها و سازمان‌هایی که بتوانند بخشی از مشکلات زیربنایی و ساختاریِ تئاترِ کشور را برطرف کنند، از دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطالبات به حق و مشروعِ هنرمندانِ تئاتر را خواستار است: 

۱- مسؤلان از نگاه صدقه‌ دادن به هنرمندانِ والای تئاتر در سرتاسر ایران دست برداشته و با محترم شمردن حقِ شهروندی آنان جدا از هنرمند بودن، نسبت به تأمینِ معیشت آنان بودجه‌ مکفی و در شأن را تخصیص دهند.

۲- با توجه به گزارشات وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا مبنی بر طولانی بودن دوران این بیماری، سندِ چشم‌اندازِ کاری هنرمندان را با تشکیل شوراهای راهبردی در تمام استان‌های کشور تنظیم، مکتوب و اعلام نماید.

 ۳- تعریف نظامِ  حمایتی روشن  از گروه‌هایی که در طول این شش ‌ماه از اجرای آثارشان بازمانده، یا در حال آماده‌سازی بوده و یا در نوبت اجرا به‌ سر می‌بردند الزامی است. خانه تئاتر برای اجراهای آینده‌ی تئاتر در کشور، در کنار پروتکل‌های بهداشتی، خواستار اعلام روشن پروتکل‌های حمایتی است.

۴- تمام شاخه‌های اجرایی اعم از تئاتر بزرگسال، کودک و نوجوان، عروسکی، خیابانی، آزاد، دانشجویی در سرتاسر ایران باید به‌طور یکسان از امکانات و مزایای مدنی مانند: بیمه و حمایت‌های معنوی بهره‌مند شوند.

۵- با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه جدی به حفظ سلامت کارکنانِ تئاترها، اجراکنندگان و تماشاگران، اجرای باشکوه نمایش‌ها چه به‌صورت زنده و چه به‌صورت آنلاین در رأسِ سیاستگذاری کاری قرار گیرد و موانع نظارتی و پشتیبانی‌های‌ حقوقی، مادی و معنوی برای احقاق حقِ هنرمندان در فروش آنلاین باید به فوریت در نظر گرفته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات نخستین جلسه کارگروه‌های موسسه هنرمندان پیشکسوت اعلام شد


جزییات نخستین جلسه کارگروه‌های موسسه هنرمندان پیشکسوت اعلام شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا امضای بیانیه هنرمندان در بی بی سی را کسی گردن نمی گیرد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شب گذشته وب‌سایت بی‌بی‌سی‌فارسی در خبری مدعی شد، ۵۰۰نفر از اهالی فرهنگ و هنر ایران طی بیانیه‌ای خواستار آزادی شارمین میمندی‌نژاد شده‌اند، در حالی که در ایران بسیاری از سینماگران از این موضوع بی اطلاع هستند.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته وب‌سایت بی‌بی‌سی‌فارسی در خبری مدعی شد، ۵۰۰نفر از اهالی فرهنگ و هنر ایران طی بیانیه‌ای خواستار آزادی شارمین میمندی‌نژاد شده‌اند.

میمندی‌نژاد موسس جمعیت امام علی(ع) است که چندی پیش توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

اما انتشار این بیانیه‌ با چند ابهام مواجه است.

نکته اول این است که ظاهرا این بیانیه مستقیما به بی‌بی‌سی ارائه شده است. یعنی آن‌هایی که آن را تنظیم کرده‌اند ترجیح داده‌اند بیانیه‌شان مستقیما از بستر یک رسانه خارجی و آن هم یکی از مساله‌دارترین رسانه‌های فارسی‌زبان منتشر شود. رسانه‌ای که در مسائلی مثل تحریم کشورمان همواره در صف مقدم حضور دارد.

اما نکته بعدی درباره افرادی است که آن را تنظیم کرده‌اند. آیا حاضرند از بیانیه‌ای که نوشته‌اند دفاع کنند؟ آیا آن‌ها خودجوش و مستقل این کار را کرده‌اند؟ اصولا وقتی خواهان آزادی فوری متهمی می‌شویم باید از اتهامات او باخبر و درباره بی‌گناهی‌اش مطمئن باشیم؛ یعنی صادرکنندگان بیانیه، ادله کافی برای این مورد دارند؟

اما امضا کنندگان؛ طبق ادعای بی‌بی‌سی ۵۰۰نفر این بیانیه را امضا کرده‌اند اما تنها اسامی چند نفر منتشر شده. طبق پیگیری برخی رسانه‌ها لااقل یکی از همین چندنفر امضا و حتی اطلاع از چنین بیانیه‌ای را تکذیب کرده است و گفته حتی نام میمندی‌نژاد را تاکنون نشنیده است.

در سال‌های اخیر اتفاقات مشابه زیادی رخ داده که بعدا برخی امضا بیانیه را تکذیب و برخی هم گفته‌اند از جزئیات مطلع نبوده‌اند. آیا وقت آن نرسیده که دستگاه‌های متولی فرهنگی در این زمینه آگاه‌سازی کنند و اهالی فرهنگ و هنر بدانند که وجود اسم‌شان پای یک بیانیه دارای بار حقوقی است؟ برای اطلاع از موضع خانه سینما درباره بیانیه فوق با همایون اسعدیان، رییس هیات‌مدیره خانه سینما گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که درادامه می‌خوانید:

**آقای اسعدیان خانه سینما در جریان این بیانیه بوده است؟

-اصلا! معمولا این نوع بیانیه‌ها در چندسال گذشته کم نبوده است. این بیانیه‌ها توسط هنرمندان صنوف مختلف سینما و حتی بعضا هنرمندانی خارج از سینما امضا شده است؛ فقط محدود به سینما نیست و هنرمندانی از تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی ‌و… هم حضور دارند. معمولا چندنفر متن این بیانیه‌ها را تنظیم می‌کنند و در اختیار دیگران قرار می‌دهند؛ حالا یکی امضا می‌کند و یکی نه.

*خانه سینما در چنین بیانیه‌هایی مشارکت نمی‌کند؟

-خانه سینما درجریان هیچ‌کدام از این‌ها نیست. اگر اعضای صنوف بیانیه‌ای را امضا کنند کاملا شخصی است و به خودشان مربوط است.

*آیا خانه سینما درباره بیانیه اخیر موضعی دارد؟

-این‌را باید هیات‌مدیره خانه سینما درباره‌اش تصمیم‌گیری کند. اگر لازم به موضع‌گیری باشد در جلسه هیات‌مدیره بررسی و درباره‌اش تصمیم گرفته خواهد شد. متاسفانه برخی در فضای مجازی اصرار دارند هر چیزی را به خانه سینما منتسب و آن‌را وارد حاشیه کنند.

*به شخص شما از جایگاه یک سینماگر برای امضای این بیانیه مراجعه شده بود؟

-خیر در این مورد مراجعه نشده است. البته تا وقتی‌که در هیات‌مدیره خانه سینما هستم معمولا به چنین مسائلی ورود نمی‌کنم.

*با توجه شرایط جامعه و آسیب‌های اقتصادی کرونا به سینما، شخصا به عنوان یک سینماگر فکر می‌کنید اولویت برای تنظیم بیانیه چه موضوعاتی است؟

-تولید و اشتغال! این نظر شخصی من است. بعید می‌دانم تا پایان سال اکران قابل‌قبولی داشته باشیم. مسائل جامعه جو روانی نامناسبی برای مخاطبان ایجاد کرده و طبعا آن‌ها با ناامن روانی به سینما اقبالی نخواهند داشت. اگر نگران اهالی سینما هستیم باید نگران تولید باشیم. سازمان سینمایی هم باید به فراهم شدن شرایط تولید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نخستین جلسه کارگروه‌های تخصصی هنرهای تجسمی برگزار شد


نخستین جلسه کارگروه‌های تخصصی هنرهای تجسمی برگزار شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش زنده دعای عرفه از اولویت های شبکه های استانی


پخش زنده دعای عرفه از اولویت های شبکه های استانی

مشاهده خبر از سایت منبع