X

بایگانی مرداد 15, 1399

دفتر سینمایی

برگزاری کارگاه دائمی صنایع‌دستی در دماوند 


برگزاری کارگاه دائمی صنایع‌دستی در دماوند 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبلیغات نمی‌کنم؛ به مسئولیت اجتماعی‌ام عمل می‌کنم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهران مدیری ضمن تشریح فعالیت‌های تازه خود در قالب همکاری با یک فروشگاه زنجیره‌ای، از ساخت فصل پنجم «دورهمی» و همچنین فصل دوم سریال «هیولا» در شبکه نمایش خانگی پس از محرم و صفر خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مهران مدیری ظهر امروز چهارشنبه ۱۵ مردادماه طی یک نشست رسانه‌ای ضمن اشاره به فعالیت‌های جدید خود، درباره فصل جدید «دورهمی» و فصل دوم «هیولا» توضیحاتی ارائه کرد.

مهران مدیری که در این نشست از همکاری خود با یک فروشگاه زنجیره‌ای خبر داد، تاکید کرد این همکاری در فضایی غیرتبلیغاتی و مبتنی‌بر مسئولیت‌های اجتماعی خواهد بود اما همزمان حضور در بیلبوردها و تیزرهای تبلیغاتی این فروشگاه زنجیره‌ای را تایید کرد و از این منظر این اتفاق را می‌توان تازه‌ترین ورود چهره‌های سینمایی و تلویزیونی به عرصه تبلیغات بازرگانی قلمداد کرد. اتفاقی که با تعدد تولید تیزرهای تبلیغاتی و نیز همکاری در تولید برنامه‌های مشارکتی احتمالاً در آینده صورت جدی‌تری نیز پیدا خواهد کرد.

تبلیغات نمی‌کنم؛ به مسئولیت اجتماعی‌ام عمل می‌کنم

مدیری در این نشست در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های جدید تبلیغاتی خود عنوان کرد: به نظرم کار مفید و مهمی قرار است انجام شود تفاهمی که نوعی مسئولیت اجتماعی و کمک به افرادی است که مشکلات مالی در کشور دارند. این تفاهم برای این خوب است که در شرایط سختی زندگی می‌کنیم و این کار به هزار نفری که مشکل دارند کمک می‌کند. من هیچ گاه در بحث تبلیغات نبوده‌ام و این هم به دلیل مسئولیت اجتماعی به من واگذار شده و از آن استقبال می‌کنم.

مدیری در توضیح بیشتر درباره تبلیغاتی نبودن این همکاری با یک فروشگاه زنجیره‌ای گفت: طی این توافق بخشی از فروش روزانه، ماهیانه و سالیانه این فروشگاه به مسائل و مشکلات مختلفی که در کشور است اختصاص داده می‌شود مثل کودکان کار و فراهم کردن وسایل تحصیل برای کودکان بی بضاعت، کمک به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا، بیماران تالاسمی و سرطانی.

وی همچنین گفت: پذیرفتن این موضوع از طرف من با کمال میل بود چون می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات خانواده‌ها رفع کند. به هر حال روز به روز شرایط کشور دارد بهتر می‌شود (می‌خندد) و ما فکر کردیم این تنها کاری است که می‌توانیم بکنیم.

مدیری در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر این وجه مسئولیت اجتماعی در کار تبلیغاتی بود به آن ورود می‌کرد یا خیر، گفت: قطعاً نه. هیچوقت تبلیغات صرف را نپذیرفتم و این کار را هم به خاطر مسئولیت اجتماعی که در این اتفاق وجود داشت پذیرفتم.

سرانجام موزه «دورهمی» چه شد؟

مجری و کارگردان «دورهمی» در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره موزه دورهمی که آن هم قرار بود عوایدش به زلزله‌زدگان برسد و با هدف کمک رسانی و عمل به مسئولیت اجتماعی راه‌اندازی شده بود، بیان کرد: این مساله به دلایلی طول کشید اول اینکه هماهنگی‌های مهمی با صداوسیما نیاز داشت و دوم اینکه خیلی از هنرمندان هدایایشان را نداده بودند و هنوز هم نداده‌اند. کاش لیست اسامی را آورده بودم و نشان می‌دادم. ما صفحه‌ای را طراحی کرده‌ایم که تمام عکس‌های هدایایی که به موزه دورهمی اهدا شده است با توضیحاتش در این صفحه وجود دارد و من در این باره در قسمت‌های آینده اطلاع رسانی خواهم کرد.

مدیری درباره ادامه تولید «دورهمی» نیز بیان کرد: ما به جز این هفته، سه قسمت دیگر «دورهمی» بیشتر نداریم. یعنی هفته دیگر هم سه قسمت پخش می‌شود و «دورهمی ۴» تمام می‌شود و ما دو ماه در محرم و صفر پخش و ضبط نداریم.

وی اضافه کرد: سرمایه داران، برندهای معروف و اشخاص معروف که تمایل دارند این موزه را یک جا خریداری کنند می‌توانند اعلام کنند و ما به بالاترین پیشنهاد موزه را خواهیم فروخت و در سه قسمت آخر تکلیف موزه مشخص می‌شود هم فروخته خواهد شد و هم مبلغ آن اعلام می‌شود.

ساخت فصل دوم «هیولا» پس از محرم و صفر

کارگردان سریال‌هایی چون «قهوه تلخ» و «هیولا» در شبکه نمایش خانگی در پاسخ به ادامه فعالیت‌هایش همزمان با فعالیت «دورهمی» گفت: فصل پنجم «دورهمی» را از دو ماه دیگر و بعد از محرم و صفر خواهیم داشت و فصل دوم سریال «هیولا» را هم می‌سازیم. تا آنجا که بتوانم سعی می‌کنم به همه این‌ها بپردازم.

وی در پایان در پاسخ به سوالاتی درباره حضور هنرمندان در «دورهمی» و سانسورهای برنامه توضیح داد: از دو منظر می‌شود به آن نگاه کرد که اولاً اینجا نمی‌توان درباره آن صحبت کرد و توضیحش خیلی مفصل است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلفیق شوریدگیِ جاز با عرفان موسیقی ایرانی در یک قطعه + صوت


تلفیق شوریدگیِ جاز با عرفان موسیقی ایرانی در یک قطعه + صوت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دولت موظف است که چتر حمایتش را بر همه دستگاه ها و نهادها و سازمان هایی که در زمینه های ارتقای فرهنگ فعال هستند، بگستراند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره بر اینکه پرس تی وی توانسته در طی سال های فعالیتش نگاه واقع بینانه از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه کند، گفت: فراموش نکنیم جمهوری اسلامی ایران توسط غول های رسانه ای دنیا محاصره شده است.

به گزارش سینماپرس، شبکه های برون مرزی ایران از ابتدای راه اندازی تا به حال تاثیر شگرفی در فضای رسانه ای دنیا داشته اند. در زمانی که رسانه های بزرگ دنیا سعی می کردند تا حقیقت را وارونه جلوه بدهند، شبکه های برون مرزی توانستند تک صدایی را بشکنند و پیام انقلاب را به تمام دنیا برسانند و در کنار آن اخبار و رویدادهای جهان را آن گونه که هست به گوش مخاطبان خود برسانند. اما پس از سالها سرمایه گذاری صداوسیما در این زمینه و موفقیت هایی که شبکه های برون مرزی در سراسر دنیا پیدا کرده اند، حالا به دلیل انباشت بدهی همه این شبکه ها یا تعطیل شده اند و یا در نوبت تعطیلی قرار گرفته اند. در همین رابطه با «سیدمحمد حسینی» وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت و گویی داشتیم.

او با اشاره بر اینکه پرس تی وی توانسته در طی سال های فعالیتش نگاه واقع بینانه از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه کند، گفت: برای کسانی که در دنیا کنجکاو هستند مواضع رسمی جمهوری اسلامی و همراهانش را درک کنند، پرس تی وی گزینه خوبی برای این ادراک مخاطب به شمار می آید، چون بنای رسانه های غربی در این است که نقاط قوت ما را کتمان و نکات منفی را برجسته سازند.

ارائه نگاه واقع بینانه از ایران اسلامی دستاورد بزرگ پرس تی وی است

-پرس تی وی توانسته در طی سال های فعالیتش نگاه واقع بینانه از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه کند، گبرای کسانی که در دنیا کنجکاو هستند مواضع رسمی جمهوری اسلامی و همراهانش را درک کنند، پرس تی وی گزینه خوبی برای این ادراک مخاطب به شمار می آید، چون بنای رسانه های غربی در این است که نقاط قوت ما را کتمان و نکات منفی را برجسته سازند.

-جمهوری اسلامی ایران سال هاست در میانه میدان یک جنگ رسانه ای نابرابر واقع شده است، طی این سال ها تبلیغات گسترده ای توسط غول های رسانه ای و امپراطوری رسانه ای صهیونیستی – امریکایی علیه ما انجام شده است که هدف اصلیش هم تخریب نظام اسلامی، افکار و اندیشه های انقلاب و امام و نشان دادن یک چهره منفی از ایران عزیز بوده است.

-اینکه در مقابل آن ها پرس تی وی به عنوان یک رسانه فعال بتواند تحلیل های به هنگام و خوبی را ارائه دهد، چهره واقعی اسلام را نشان دهد و بعد هم نظام غرب و نظام سرمایه داری را به چالش بکشاند، اشکالات و ایرادات آن ها را بیان کند و در صحنه حضور داشته باشد، برای انگلیسی زبانان بسیار ارزشمند بوده است. انگلیسی زبان اول دنیا است و حتی کشورهایی هم که انگلیسی زبان نیستند، با این زبان آشناتر از دیگر زبان ها هستند، بنابراین برد وسیعی دارد و می تواند پوشش گسترده ای داشته باشد و افراد زیادی مخاطب این شبکه باشند.

جمهوری اسلامی ایران سال هاست در میانه میدان یک جنگ رسانه ای نابرابر واقع شده است، طی این سال ها تبلیغات گسترده ای توسط غول های رسانه ای و امپراطوری رسانه ای صهیونیستی – امریکایی علیه ما انجام شده است که هدف اصلیش هم تخریب نظام اسلامی، افکار و اندیشه های انقلاب و امام و نشان دادن یک چهره منفی از ایران عزیز بوده است.

تلاش رسانه های غربی برای برجسته سازی نکات منفی

-پرس تی وی توانسته در طی سال های فعالیتش نگاهی واقع بینانه از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه کند،   کسانی که در دنیا کنجکاو هستند مواضع رسمی جمهوری اسلامی و همراهانش را درک کنند، پرس تی وی گزینه خوبی برای این ادراک مخاطب به شمار می آید، چون بنای رسانه های غربی در این است که نقاط قوت ما را کتمان و نکات منفی را برجسته سازند و یا حتی به سوژه هایی که هیچ واقعیتی ندارند بپردازند، لذا وقتی که ما یک رسانه فعال و به هنگام داشته باشیم، می تواند بسیار موثر باشد، هم صدای حق، عدالت و مقاومت باشد و هم زیبایی های ایران را نشان دهد و نقاط برجسته ای که در ایران است، پیشرفت ها و دستاوردهای فراوانی که ما در طی این چهار دهه داشته ایم را به سمع و نظر جهانیان برساند. وقتی که اینها گفته شود، برای مردم دنیا جاذبه خواهد داشت.

-اینکه این شبکه توانسته تعدادی از اندیشمندان، متفکران، صاحب نظران و اساتید در غرب را به عنوان صاحب نظر و تحلیل گر با خودش همراه کند که نگاه نقادانه ای که به تحولات غرب دارند، کار بزرگی است که انجام شده است. پرس تی وی توانسته با شبکه ای از اینگونه افراد متعهد کشورهای مختلف در تماس باشد و این نقش ارزشمند است. از این جهت امیدواریم که روز به روز این شبکه تقویت شود و بتواند کارش را بهتر انجام دهد.

-در حال حاضر رسانه نقش بسیار موثری دارد و چه بسا از دیپلماسی رسمی ما بهتر بتوانند کار کنند؛ چراکه روایتی که رسانه ها از رخدادهای جهانی صورت می دهند، تفسیر و تحلیل هایی که ارائه می دهند و پاسخگویی که می توانند به شبهات داشته باشند بسیار مهم است. به همین خاطر امروز سرمایه گذاری بسیار سنگینی در حوزه دیپلماسی عمومی انجام می شود که بخش مهم آن همین رسانه است. شبکه های برون مرزی در این راستا به خوبی مواضع جمهوری اسلامی را تبیین می کنند و پاسخ گوی هجمه سنگینی هستند که غربی ها وارد می کنند، چون آن ها این راه را برای اختلاف افکنی و برای تضعیف پایگاه جمهوری اسلامی در منطقه و ارائه یک سیمای سیاه از نظام اسلامی  به کار می گیرند، خب وقتی این ها تبیین شود بسیار می تواند کمک کند.

تامین نیازهای شبکه های برون مرزی؛  یک اقدام استراتژیک بین المللی

-نگاه مسئولان به شبکه های برون مرزی نباید اقتصادی باشد، گفت: الان که کشور در در تنگنای مشکلات اقتصادی است، باید هوای رسانه هایی که حیثیت و وجهه بین الملل جمهوری اسلامی را حفظ کرده اند، داشته باشند و تامین نیازهای این رسانه ها یک اقدام استراتژیک بین المللی به حساب می آید، کما اینکه شبکه های برورن مرزی تاکنون توانسته اند به خوبی در عرصه بین الملل ظاهر شوند.

اینکه این شبکه توانسته تعدادی از اندیشمندان، متفکران، صاحب نظران و اساتید در غرب را به عنوان صاحب نظر و تحلیل گر با خودش همراه کند که نگاه نقادانه ای که به تحولات غرب دارند، کار بزرگی است که انجام شده است.

-اگر صدای ما به گوش دنیا و گوش دوستداران جمهوری اسلامی نرسد و آن ها دچار یاس و رخوت گردند و در مقابل دشمنان ما جسور شوند، بیشتر حمله کنند و نسبت های ناروایی به جمهوری اسلامی دهند، حتما باید این مسئله مورد توجه مسوولان و دست اندرکاران مسائل مالی سازمان برنامه و بودجه و دولت قرار بگیرد. نمایندگان مجلس نیز باید اهتمام ویژه ای برای تقویت شبکه های برون مرزی داشته باشند.    

-هم مسوولان سازمان صدا و سیما و هم مسوولان کشوری اهمیت این قضیه را نباید فراموش کنند، گاهی اوقات ما به قدری درگیر مسائل داخل کشور می شویم که توجهی به بازتاب اقدامات و فعالیت هایمان در خارج از کشور نداریم. آیا توانسته ایم مسائل را برای دوستان، دشمنان و توده های مردم در خارج از کشور درست تبیین و تحلیل کنیم؟

-نباید این شبکه ها به عنوان یک موضوع حاشیه ای و دست دوم تلقی شوند، باید بدانیم که نقش رسانه های برون مرزی حتی در مسائل اقتصادی داخل کشور، در مسائل سیاسی، فرهنگی و فشاری که بر جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل وارد می شود، بسیار مهم است. اگر ما به آنها توجه کنیم قطعا حمایت لازم را هم خواهیم کرد.

-مسوولان شبکه پرس تی وی و امثال آن باید با ارائه گزارشی از فعالیت ها خود، مردم را با نقش و جایگاه این شبکه ها آشنا سازند، وی در همین باره اضافه کرد: بهتر است این ارائه گزارش عملکرد در شبکه های داخلی صورت بگیرد تا مردم هم با هویت و موجودیت این شبکه ها آشنا شوند و به اهمیت آن واقف باشند، در این صورت است که موجودیت این شبکه ها به مطالبه عمومی و همه جانبه تبدیل خواهد شد.  

– بستر شکل گیری شبکه پرس تی وی بر اطلاع رسانی استوار است و در مقابل رسانه های غربی که کارشان بزرگ نمایی قدرت نظامی، علمی و فناوری غرب و نشان دادن یک چهره زیبا از فرهنگ و تمدن غربی است، این شبکه ها نقش ویژه ای ایفا می کنند، در حالی که واقعیت ها به گونه ای دیگر است که ما امروزه شاهدیم در امریکا اعتراضات مردم به بی عدالتی، تبعیض نژادی و… و. در حال گسترش است، اما کار رسانه های غربی و شبکه های تلویزیونی و هنری شان این است که چهره آن ها را زیبا نشان دهند و بر عکس واقعیت های ایران را وارونه جلوه دهند و یک چهره سیاه از نظام اسلامی ارائه کنند، همه اخبار و اطلاعاتی که بیان کنند و تحلیل کنند منفی باشد و نقاط مثبت را به هیچ وجه نپردازند. در چنین شرایطی لازم است که ما پایگاه های خبری و رسانه هایی داشته باشیم که بیایند هم واقعیت های جمهوری اسلامی، ملت ایران و کشور عزیزمان را به دنیا منعکس کنند، هم دروغ گویی های آن ها را پاسخ دهند و ماهیت واقعی آن ها را بر ملا کنند که آن ها چه وضعیتی دارند.

نباید این شبکه ها به عنوان یک موضوع حاشیه ای و دست دوم تلقی شوند، باید بدانیم که نقش رسانه های برون مرزی حتی در مسائل اقتصادی داخل کشور، در مسائل سیاسی، فرهنگی و فشاری که بر جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل وارد می شود، بسیار مهم است.

تحریم های صورت گرفته علیه پرس تی وی حکایت از اثرگذاری  این شبکه دارد

-در عصر جنگ رسانه ای و جنگ نرم  به سر می بریم و مطابق اینکه آن ها دارند این گونه سرمایه گذاری می کنند و سعی می کنند که خودشان را حرفه ای جلوه دهند – در حالیکه واقعیت چیز دیگری است- ما حداقل باید در این زمینه اهتمام داشته باشیم و شبکه ای مثل پرس تی وی را تقویت کنیم که بتواند در بین هم دوستداران جمهوری اسلامی در خارج از کشور حقایق را برای کسانی که علاقه مند و کنجکاو دانستن واقعیت ها هستند، عرضه کنند.

-همین تحریم شبکه ها نشان می دهد که دشمنان ما چقدر نگران تاثیر گذاری آن ها هستند، اگر این شبکه ها اثری نداشت آن ها هم بی اعتنا بودند و توجه نمی کردند. وزارت خارجه و دیپلماسی عمومی نقش بسیار حائز اهمیتی هم ایفا می کند اما تنها نمی شود به دیپلماسی رسمی اکتفا کرد، بنابراین رسانه نقش مهمی را در دیپلماسی عمومی، در آگاه سازی افکار عمومی و در بیان حقایق ایفا می کند، لذا وزارت خارجه باید بیش از دستگاه های دیگر در این زمینه فعال باشد.

-حتی اگر وزارت خارجه هم ذی نفع نباشد وظیفه دارد در مسائل خارج از کشور از حقوق دستگاه های ما دفاع و حمایت کند و نگذارد که تضییع حقی صورت گیرد، لذا باید در مجامع جهانی، در کنفرانس ها، مصاحبه ها این مسئله مرتب بیان و تکرار شود که غربی هایی که اینقدر ژست آزادی رسانه ها و آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات را بیان می کنند مردم دنیا بدانند که چه برخوردی هایی با شبکه های ایرانی می کنند و نمی گذارند که صدای ملت ایران به گوش دنیا برسد بنابراین به نظر می رسد که وزارت خارجه بیش از دستگاه های دیگر در این جا مسئولیت دارد.

– وزارت امورخارجه باید از فرصتی که این شبکه ها برای معرفی ایران اسلامی فراهم کرده اند بهره کافی را ببرد و همانطور که در مجامع جهانی و بین المللی باید از موجودیت آن ها دفاع کند، از این تریبون برای به نمایش گذاشتن دیدگاه ها و خطی مشی جمهوری اسلامی نیز بهره ببرد، این ارتباط دو سویه هم به تقویت این شبکه ها می انجامد و هم تریبونی قوی و ثابت برای دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

-دولت موظف است که چتر حمایتش را بر  همه دستگاه ها و نهادها و سازمان هایی که در زمینه های ارتقای فرهنگ فعال هستند، بگستراند و به خصوص توان بودجه ای و اعتباری خود را برای تقویت این شبکه ها به کار گیرند. در بحث سیاست خارجه ما مخالف و موافق نداریم، سیاست خارجه ما یکپارچه است. قانون اساسی سیاست های کلی را مشخص می کنند و وزارت خارجه مجری سیاست های نظام است.

-قوه مجریه همانگونه که از اسمش پیداست باید اجرا کننده آن اسناد بالا دستی قانون اساسی و سیاست های کلی رهبری باشد و اگر مثلا توزیع بودجه را در اختیارش قرار دادند معنایش این نیست که بخواهد نامتوازن برخورد کند. حتما باید مطابق منافع ملی حرکت کند و در مرحله بعد هم نمایندگان باید نظارت کنند، یعنی نمایندگان هم باید در تصویب بودجه ها مراقبت کنند که بودجه سازمان هایی مثل صدا و سیما؛ چه شبکه های داخلی چه شبکه های برون مرزی نادیده گرفته نشود، نمایندگان نیز باید این مسئله را مراقبت کنند و از دستگاه های مختلف و به ویژه از سازمان برنامه و بودجه بخواهند که در این باره کوتاهی صورت نگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۷۰هزار میلیارد ریال خسارت کرونا به گردشگری و صنایع دستی ایران


۷۰هزار میلیارد ریال خسارت کرونا به گردشگری و صنایع دستی ایران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قهرمانی: بدنه حوزه هنری دچار یک لختی و تنبلی جدی شده است/ با شناختی که از حوزه هنری دارم بعید می دانم تحولی در رویکردهای آن به وجود بیاید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی انتصاب محمدمهدی دادمان به ریاست «حوزه هنری» گفت: بدنه حوزه هنری دچار یک لختی و تنبلی جدی شده است؛ متأسفانه این لختی و تنبلی حتی در میان نیروهایی که سال ها قبل بی ترمز و بی محابا جلو می رفتند و فعالیت های خوبی هم داشتند دیده می شود که بنده شخصاً چند تن از این افراد را به خوبی می شناسم چرا که در موسسه شهید آوینی با ما کار می کردند!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گیرنده» و «خاک و آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به عقیده بنده برای مدیریت خوب یک مجموعه تفاوتی میان نیروی جوان و نیروی میانسال نیست!؛ مهمترین نکته برای یک مدیر خوب روحیه تحول خواهی است.

وی در همین راستا ادامه داد: یکی از خصوصیاتی که مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) به آن اشاره کردند روحیه تحول خواهانه ایشان بود! این نکته بسیار مهمی است که ما باید به آن اندیشه کنیم و همواره تحول خواه باشیم.

قهرمانی خاطرنشان کرد: اگر روحیه تحول خواهی در بین مدیران وجود داشته باشد فرقی نمی کند که آقای دادمان ریاست حوزه هنری باشد یا آقای مومنی یا بنده یا هر شخص دیگری!؛ وقتی یک مدیر تحول خواه در نهادی مانند حوزه هنری حضور پیدا کند و تلاشش انجام کار شایسته باشد بی تردید یک اثر بسیار مهم و ماندگار از خود به جای می گذارد.

این سینماگر با انتقاد از برخی رویکردهای پیشین حوزه هنری به خصوص در مبحث سرمایه گذاری و تولید آثار سینمایی اظهار داشت: حوزه هنری به عنوان نهادی برآمده از دل انقلاب شکوهمند اسلامی باید تنها روی آثاری سرمایه گذاری کند که با ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشند. حوزه هنری فرزند انقلاب اسلامی است و باید همواره خلف بودن و همراه بودن خود را با انقلاب ثابت کند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گام های شیدایی» و «فرشتگان قصاب» در خاتمه اظهاراتش افزود: بنده با شناختی که از حوزه هنری دارم بعید می دانم تحولی در رویکردهای آن به وجود بیاید؛ البته آقای دادمان فرزند شهید است و امیدوارم با روحیه تحول خواهانه این مسئولیت بسیار حساس و خطیر را بر عهده گرفته باشد و ما بتوانیم به زودی شاهد یک تحول عظیم و مثبت در رویکردهای حوزه هنری توسط ایشان باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوانِ اولین دوره آوازِ معاصر منتشر شد


فراخوانِ اولین دوره آوازِ معاصر منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوبله روز به روز ضعیف تر می شود/ مدتی است که دیگر کودکان و نوجوان ها را فراموش کردیم – اخبار سینمای ایران و جهان

دوبلور و بازیگر تلویزیون و رادیو گفت: در این سالها اغلب کارهایی که در آنها بازی یا دوبله کردم در ژانر کمدی بوده است.

تنسی تاکسیدو، باگزبانی، شیپورچی، یوگی و دوستان، باربابیو، کاپیتان جیمبو، عمو جغد شاخدار در بنر، عموی بلفی و… همه شخصیت های کارتونی بودند که جزو خاطرات جدانشدنی کودکان دهه ۶۰ است و خالق همه این شخصیت های جذاب و البته ماندگار «تورج نصر» بود. دوبلور و گوینده و البته بازیگری که در هر بخشی از هنر موفق بوده است. اینکه تعداد دوبله های او به همین چند کارتون محدود شد، به خاطر فعالیت او در سایر حوزه های هنری است.

نصر علاوه بر دوبله، گویندگی در رادیو و بازیگری در تلویزیون را نیز انجام می دهد و آخرین سریالی که از او پخش شد، «افسانه هزار پایان» بود. با نصر که این روزها برنامه کوی نشاط را در رادیو اجرا می کند، درباره فعالیت هایش در این سال ها گفت و گو کردیم.

** با توجه به وضعیت موج دوم شیوع کرونا شرایط دوبله این روزها به چه صورت است؟

– مدتی است کار کم شده چون نمی توانیم دسته جمعی با بچه های دوبله دور هم جمع شویم و به همین خاطر کارهایی که در سازمان صداوسیما دوبله می شد به نسبت سابقه کم شده است. البته کارهای خصوصی هم به همین صورت است. اگر هم انجام شود دسته جمعی نیست و به صورت تک نفره یا دو نفره است.

** یعنی این امکان وجود ندارد که هر دوبلوری به صورت جداگانه بخش مربوط به خود را بگوید و بعد مونتاژ شود؟

– الان به همین شکل دارد اجرا می شود. منتهی خب حجم کار کم می شود به این دلیل که زمان بیشتری را باید به این موضوع اختصاص داد. به عقیده من و بسیاری از اهالی دوبله این شکل دوبله کردن اصلا دوبله نیست! و بیشتر شبیه به یک کار ماشینی است.

** دلیلش بیشتر به خاطر تعامل های بین دوبلورها است؟

– بله و ما وقتی به صورت جداگانه هر کدام بخش مربوط به خودمان را دوبله می کنیم، دیگر بده و بستان نداریم.

** و بر همین اساس کارها از نظر کیفی مطلوب نیستند.

– بله مسلم است که کیفیت کارها به صورت قبل نخواهند بود. چون وقتی من جدا به استودیو می روم و همکارم هم جدا می رود من و او نمی دانیم که هر کدام با چه حسی دوبله کردیم و چه گفتیم و بعد از اینکه تدوین شد می بینیم چه نتیجه ای دارد. این شکل کار کردن زمان بر است و ما که یک فیلم را یک روزه دوبله می کردیم، حالا باید سه روزه یک فیلم را دوبله کنیم و اینطوری حجم کار کم می شود. در قدیم و قبل از کرونا همه دوبلورها در یک روز دور هم جمع می شدند و کار می کردیم و تمام می شد و می رفت و کیفیت مطلوب تری هم داشت.

** شرایط کرونا علاوه بر سخت شدن کار شما دوبلورها باعث شده تا عده ای هم بیکار شوند.

– بی نهایت از دوستان و همکاران ما مدتی است که بیکار شدند. حتی خود من دو ماه بود که از خانه بیرون نیامده بودم و از اسفند تا اردیبهشت من و خیلی از دوستان جرات از خانه بیرون آمدن نداشتیم و در همین زمان هم کار نکردیم. همین الان هم با اینکه چند ماه گذشته اما خیلی ها سر کار نمی آیند.

** آخرین کاری که دوبله کردید چه کاری بود؟

– فوتبالیست ها آخرین کاری است که الان داریم دوبله می کنیم که مهسا عرفانی دختر مرحوم عرفانی کار می کند.

** همان فوتبالیست هایی که دهه ۷۰ از تلویزیون پخش شد؟

– نه به نسبت نسخه سال ۷۰ جدیدتر است. علاوه بر این مرد عنکبوتی و سریال هایی که قبلا دیده شده را دوبله می کنیم.

** این دوبله ها برای سازمان است؟

– نه برای بیرون از سازمان و برای برخی سایت ها است.

** این روزها وضعیت دوبله در خارج از سازمان صداوسیما به چه صورت است؟

– آن هم به همین صورت است و هیچ فرقی نمی کند. در آنجا هم باز باید به صورت تک نفره یا دو نفره داخل استودیو نشسته و دوبله کنیم و باز دوبله یک فیلم دو یا سه روز طول می کشد و زمان بر است.

** منهای شیوع کرونا، ما سال گذشته تعدادی از دوبلورهای خوب و پیشکسوت مان را از دست دادیم.

– بله درست است. ببینید ما الان دیگر نمی توانیم فیلم خوب دوبله کنیم به این دلیل که کمبود گوینده خوب داریم. الان گوینده های زیادی به واحد دوبلاژ آمدند اما تا اینکه بخواهند گوشه ای از کار را بگیرند زمان می برد و الان هم اصلا فرصت این کارها نیست. نه فیلم های خوب هست و نه شرایط برای تازه واردها مهیا است. در گذشته که این دوبلورهای جدید می آمدند تا مدتی کنار دست پیشکسوت ها و قدیمی های دوبله می نشستند تا کسب تجربه کنند و بعد کار خود را آغاز می کردند اما الان که دیگر آن عزیزان از میان ما رفتند، ‌شرایط مهیا نیست و از سویی هم فیلم های خوبی نیست که بخواهند به جای شخصیت های آنها دوبله کنند.

** فیلم های خوب هم که خریداری نمی شود.

– بله، ‌ دولت باید این فیلم ها را خریداری کرده و در اختیار واحد دوبلاژ قرار دهد که این روزها با کمبود بودجه مواجه است. الان چند سالی است که نمی توانند فیلم های خوب خریداری کنند به این دلیل که گران است و از آن طرف فیلم های کره ای و چینی که به صورت رایگان در اختیارشان قرار می گیرد را استفاده می کنند. مدتی است که فیلم ها فقط به زبان فارسی دوبله می شود و کیفیت آنچنانی ندارد.

** و با این شرایط دوبلورهایی که به تازگی به سمت این حرفه آمدند نمی توانند پیشرفت خوبی داشته باشند.

– نه دیگر باید موقعیت باشد و گوینده های قدیمی هم حضور داشته باشند و دوبله حرفه ای نیست که یک هنرجو به سادگی و بدون کمک و انتقال تجربه بتواند آموزش ببیند.

** شما کلاس دوبله و گویندگی برگزار نمی کنید؟

-این اواخر داشتم در دانشگاه شاهد تدریس می کردم که به دلیل کرونا تعطیل شد.

** در آموزشگاه های مختلف چطور؟

-الان که زمان خوبی برای برگزاری این کلاس ها نیست چون هم اینکه کسی ثبت نام نمی کند و به کلاس نمی آید و هم اینکه به خاطر مسائل مالی مردم نمی توانند به این کلاس ها بیایند.

** امرار معاش برای افرادی که صرفا کاردوبله را به عنوان منبع درآمد دارند کار ساده ای نیست.

-البته در مورد من فرق می کند چراکه علاوه بر دوبله، بازیگری در فیلم و سریال و گویندگی رادیو را نیز انجام می دهم. وگرنه با دوبله کردن به طور صرف نمی توان یک زندگی را اداره کرد.

** افرادی که صرفا دوبلور و یا صرفا بازیگر هستند در این حال و اوضاع کار سختی به عهده دارند.

-بله، خیلی از بازیگرهای ما که الان بیکار شدند.

** شما در مجموعه تلویزیونی «افسانه هزار پایان» نیز بازی کردید که مدتی است از شبکه سه پخش می شود. این مجموعه چند سال گذشته از شبکه نسیم بروی آنتن رفت.  چطور شد که از نسیم به سه رفت؟

-مدتی از شبکه نسیم پخش شد، فیلمبرداری به دلیل کمبود بودجه متوقف شد. بعد از آن دوباره فیلمبرداری شروع شد اما به مشکل مالی خورد و در اصل باید گفت حضورم در این سریال دردسر بزرگی بود و دو سال گرفتار بودم.

** دو سال در این سریال بازی می کردید؟

-بله و مدت زمانی طولانی بود. از ابتدا ۵۰ قسمت بود اما الان ۳۰ قسمت شده و کوتاهش کردند.

** با توجه به اینکه می فرمائید به مشکلات مالی خوردیم، بازیگرها دستمزدهایشان را دریافت کردند؟

-برخی گرفتند و برخی هم دارند می گیرند.

** افسانه هزار پایان بستر قدیمی و تاریخی دارد و مشخص است که با هزینه تولیدی کمی هم ساخته نشده است.

-اصلا کار بسیار زیبایی است اما کار بسیار سختی برای ما بود. هم از نظر تولیدی و هم پس تولیدی. لوکیشن های بیابان و کویر را نگاه کنید فکر کنید چند روز باید در این لوکیشن ها آنهم در سرمای زمستان و گرمای تابستان ضبط می کردیم اما در کل نتیجه کار خوب شده است و راضیم.

** شما بازخوردهای مخاطبان را پیگیری می کنید؟ مردم این سریال را دوست داشتند؟

-تا جایی که من اطلاع دارم هر بیننده ای که این سریال را دیده راضی بوده و تا به حال ناراضی ندیدم که بگوید چه سریال مزخرفی است! و همه از کار تعریف کردند.

** بخشی از «افسانه هزار پایان» فلش بک به سریال و فیلم هایی است که در قدیم ماندگار شده و مردم با آنها خاطره دارند.

-بله حتی برخی شخصیت ها نیز یادآوری شخصیت های اصلی سریال ها و فیلم های پرمخاطب و ماندگار تلویزیون و سینما هستند. مثل ارژنگ امیرفضلی در «افسانه هزار پایان» که نقشش شبیه به نقش شخصیت اصلی روزی روزگاری است. فضای این سریال از آن سریال ها و فیلم های قدیمی نشات گرفته شده و بین زمان گذشته و حال در رفت و آمد است و هر مخاطبی که سریال را تماشا می کند می گوید یاد فلان سریال بخیر.

** شما در دو نقش در این سریال بازی کردید؟

-بله من فرمانده ریزگردها هستم و نقش دومی که بازی می کنم طبیب است.

** با توجه به اینکه «افسانه هزار پایان» در ژانر کمدی است، علاقه شما برای بازیگری به سمت کارهای کمدی است؟

-در کل کارهایی که بازی می کنم کمدی است چه در دوبله و کارتن ها و چه در بازیگری. حتی یادم است سریال «آقای شهروندی» را که بازی می کردم هنوز هم در ذهن مردم مانده است و آنهم کمدی بود. حتی در رادیو هم به همین صورت بوده است و اغلب کارهایم کمدی است.

** نقش هایی که شما را به فضای تاریخی و گذشته می برد چقدر برایتان خاطره انگیز است؟

-این سبک فضاها برای خود ما بازیگرها نیز جذابیت دارد از لباس گرفته تا لوکیشن و … ما را یاد قدیم ها می اندازد. برای مثال وقتی به شهرک غزالی می رویم حال و هوا و فضای قدیمی دارد. من نیز کارهای تاریخی را دوست دارم اما خب متاسفانه دیگر کارگردان ها به سمت این فضاها نمی روند. یا اگر هم سریال تاریخی با بودجه های کلان ساخته می شود، بیننده ندارد و باید از این سبک کارها ساخته شود تا مردم با تماشایش لذت ببرند.

** به هر ترتیب شغل اول شما دوبله است، اما وقتی شما را برای بازی در سریال یا فیلمی انتخاب می کنند، صدایتان برایشان مهم است یا بازی؟

-بیشتر به خاطر صدایم انتخاب می شوم. برای مثال در همین افسانه هزار پایان به خاطر صدایم انتخاب شدم.

** چرا؟

-به این خاطر که دوبلورها دارای صدای آشنایی برای مردم هستند و از این نظر برایشان خوب است و هم اینکه مردم چهره دوبلورهایشان را می بینند و همین برایشان جالب است. البته من که در گذشته هم بازی کرده بودم و مردم چهره ام را می شناسند. اما عده ای هم هستند که با صدایشان می آیند و دیده می شوند.

** برخی از دوبلورها معتقدند بازیگری و دوبله مکمل یکدیگر هستند. شما هم بر همین عقیده اید؟

-این دو کار از هم جدا هستند و بازیگری ربطی به کار دوبله ندارد. فقط اینکه به خاطر اینکه من و امثال من که دوبلوریم، به خاطر گویشی که داریم به نفع صدابردار هر کاری هستیم تا گوینده ای که نه صدا و نه گویش خوبی دارد. هر کدام از دوبلورها وقتی جلوی دوربین رفتند و بازی کردند موفق بودند.

** شما در صبح جمعه با شما هم حضور داشتید.

-بله حدود ۱۱ سال در این برنامه نقش های مختلفی را اجرا می کردم و کارم را در این برنامه با مرحوم نوذری آغاز کردم.

** خاطره انگیزترین نقشی که در رادیو ایفا کردید کدام نقش بوده است؟

-همه نقش هایم برای خودم خاطره انگیز است اما وقتی گرد زمان روی آن می نشیند دیگر جذابیت اولیه را ندارد.

** جای یکسری برنامه ها از جمله صبح جمعه با شما با گروهی که شما در آن حضور داشتید در رادیو خالی است.

-به این خاطر است که دیگر گوینده های خوب آن زمان را نداریم و بچه هایی که کمدی کار می کردند کمتر شدند. عده ای مرحوم شدند و تعدادی هم از ایران رفته اند و آن افرادی هم که علاقه مندند و می آیند باید کنار دست گوینده های قدیمی بنشینند تا کار حرفه ای یاد بگیرند و این می شود که اغلب کارهای طنزی که در رادیو پخش می شود ضعف دارند. نویسنده و ‌کارگردان طنز نداریم و اگر هم باشد از نظر مالی با رادیو به توافق نمی رسد و نمی آید.

** با توجه به شرایط موجود فکر می کنید آینده خوبی در انتظار دوبله در کشور باشد؟

-دوبله روز به روز ضعیف تر می شود و به نظر من دیگر دوبله ماندگاری نمی شود و فقط دوبله به فارسی است بدون انتقال احساس.

** کار برای کودک هم مدت زیادی است که به فراموشی سپرده شده است

– بله مدتی است که دیگر کودکان و نوجوان ها را فراموش کردیم و در این بخش ضعف داریم نه در تلویزیون و نه در سینما. برای همین است که کودکان ما به سمت ماهواره ها گرایش پیدا می کنند. یادم است در سال ۶۰ فیلم های خوب بزرگسال و کودک می آمد و ما دوبله می کردیم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بسیار فعال بود اما اصلا انگار نه انگار که کودکی در این کشور وجود دارد و به این گروه سنی اهمیت نمی دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگی به مناسبت عید غدیر خم منتشر شد + ویدیو


نماهنگی به مناسبت عید غدیر خم منتشر شد + ویدیو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پنجاه سال با دکتر مهدی بیانی» منتشر شد


«پنجاه سال با دکتر مهدی بیانی» منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع