X

بایگانی مرداد 19, 1399

دفتر سینمایی

جنس موسیقی از جنس باد هواست


جنس موسیقی از جنس باد هواست

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دلخوش: برخی از اقشار همچون مداحان در این ایام حتی یک ریال درآمد نداشتند


دلخوش: برخی از اقشار همچون مداحان در این ایام حتی یک ریال درآمد نداشتند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزبانی جشنواره تئاتر مقاومت از آثار برتر حوزه کودک دو سال اخیر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت، از آثار برتر و موفق حوزه کودک و نوجوان دو سال اخیر میزبانی خواهد کرد.

به‌گزارش سینماپرس، «ناصر آویژه» مدیر بخش کودک و نوجوان هفدهمین جشنوارۀ تئاتر مقاومت، از پذیرش آثار موفق این حوزه در دو سال گذشته خبر داد و افزود: هنرمندانی که طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در حوزۀ تئاتر کودک و نوجوان با موضوع مقاومت و دفاع مقدس اثر تولید کرده و اجرای عمومی داشته‌اند، تا پایان مرداد ماه فرصت دارند دی‌وی‌دی آثار خود را به دبیرخانۀ جشنواره به نشانی: تهران، خیابان شهید احمد قیصر(بخارست) هشتم، پلاک ۱۶، طبقه۶  ارسال کنند.

وی همچنین دربارۀ کیفیت آثار ارسال شده گفت: به حمدالله میزان استقبال از این بخش قابل‌قبول بوده و تاکنون شاهد دریافت آثار خوبی با موضوع انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت بوده‌ایم.

آویژه با بیان اینکه موضوعات متنوع و گسترده‌ای در فراخوان این جشنواره پیش‌بینی شده است افزود:  مجددا از هنرمندان این عرصه که با تمام توان و با قلم و فکر و اندیشه در پی ساختن نسلی پرشور و توانمند برای ایران اسلامی هستند دعوت می‌کنم که در صورت تمایل، آثار خود را تا ۳۱ مردادماه ۹۹، به دبیرخانۀ جشنواره ارسال کنند.

هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگاه مجازی بازطراحی محصولات صنایع‌دستی


کارگاه مجازی بازطراحی محصولات صنایع‌دستی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسیری که همکاران ما در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و روز خبرنگار گفت: از همه خبرنگارانی که در رسانه‌ها در جهت روشنگری تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم، معمول این جلسات این است که با صحبت‌هایی شروع شود، ولی من ترجیح می‌دهم از همین ابتدا با پرسش و پاسخ شروع شود.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری رییس سازمان سینمایی دقایقی پیش به صورت آنلاین با حضور رییس سازمان سینمایی آغاز شد.  

مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ابتدای نشست خبری مجازی رئیس سازمان سینمایی گفت: تجربه جدیدی که شرایط این روزهای کشورمان، مشکلی که ماه هاست درگیر آن هستیم ما را به اینجا رساند که به بهانه روز خبرنگار به شکل مجازی در خدمت آقای انتظامی باشیم.

او ادامه داد: برخی از خبرنگاران به شکل مکتوب سوالاتشان را برای ما ارسال کردند و برخی از دوستان درخواست داشتند به روی خط بیایند و به شکل شفاهی سوالاشان را مطرح کنند. لیست اسامی تمامی خبرنگارانی که درخواست پرسش سوال دارند روی سایت سازمان سینمایی منتشر شده است.

حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و روز خبرنگار گفت: از همه خبرنگارانی که در رسانه‌ها در جهت روشنگری تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. معمول این جلسات این است که با صحبت‌هایی شروع شود، ولی من ترجیح می‌دهم از همین ابتدا با پرسش و پاسخ شروع شود.

محمد سلیمانی از جهان سینما با مطرح کردن این پرسش

جشنواره‌های فیلم که هر ساله برگزار می‌شدند تعطیل شدند، به نظر شما بهتر نیست جشنواره فیلم کوتاه و مستند که مخاطب تخصصی دارند به شکل آنلاین برگزار شوند؟

انتظامی در جواب گفت: ما با دبیران ۵ جشنواره جلسه‌ای برگزار کردیم و ما از جشنواره صحبت می‌کنیم، یک بخش اصلی آن است نمایش فیلم‌ها، آموزش و برگزاری بازار است. بنابراین دوستان ما در دبیرخانه‌های پنج‌گانه دارند مدل‌های مختلف برگزاری جشنواره آنلاین را بررسی می‌کنند تا متوجه بشویم چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل سنتی و معمول برگزار کنیم و چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل آنلاین برگزار کنیم. امیدوار هستیم به زودی به یک جمع‌بندی برسیم. شاید بشود ظرفیت‌هایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین ایجاد کرد.

محمد سلیمانی از جهان سینما این پرسش که جشنواره‌های فیلم که هر ساله برگزار می‌شدند تعطیل شدند، به نظر شما بهتر نیست جشنواره فیلم کوتاه و مستند که مخاطب تخصصی دارند به شکل آنلاین برگزار شوند پرسید.

انتظامی در جواب گفت: ما با دبیران ۵ جشنواره جلسه‌ای برگزار کردیم و ما از جشنواره صحبت می‌کنیم، یک بخش اصلی آن است نمایش فیلم‌ها، آموزش و برگزاری بازار است. بنابراین دوستان ما در دبیرخانه‌های پنج‌گانه دارند مدل‌های مختلف برگزاری جشنواره آنلاین را بررسی می‌کنند تا متوجه بشویم چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل سنتی و معمول برگزار کنیم و چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل آنلاین برگزار کنیم. امیدوار هستیم به زودی به یک جمع‌بندی برسیم. شاید بشود ظرفیت‌هایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین ایجاد کرد.

لیلا علیپور از سینماسینما این پرسش را مطرح کرد آیا سازمان سینمایی تصمیم بر انحلال شورای پروانه ساخت و نمایش ندارد.

انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: قوانین و مقررات بالا دستی را اجرا کنند. حتی اگر با آن موافق نباشند. وضعیت به کار خودش ادامه خواهد داد. بحث‌های دیگری مثل نوع مقررات گذاری و سیاست گذاری در این چارچوب به سیاست‌های روز برمی‌گردد. اینکه چقدر ضوابط روشن باشد در این زمینه می‌شود کار کرد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سئوال میلاد نجفی از فارس گفت: فناوری نیازمند تعریف جدیدی از حوزه فضای مجازی هستیم که این شورای مجازی و انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی می‌کنند تا بعد از جمع‌بندی، مبنای همه‌ جواب‌ها قرار بگیرند.

انتظامی در پاسخ به سئوال ایزدمهر آفرین از صبح سینما با مطرح کردن اینکه چرا سازمان سینمایی بخش صدور مجوز برای شبکه‌ نمایش خانگی را راحت در اختیار صداوسیما گذاشت گفت: منتظر فضای مجازی تا تکلیف دستگاه‌ها وزارت فرهنگ اسلامی را روشن کنند.

مصطفی قاسمیان هم از خراسان سئوالی مشابه داشت که پاسخ مطرح شده به سئوال او هم ارجاع داده شد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش پرستو فرهادی از ایسنا درباره شورای صنفی نمایش گفت: شورای صنفی نمایش مطابق نظامنامه ایران تشکیل شده است. مسیری که همکاران ما در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است. اتفاقا این شورا متشکل از کسانی است که همه در اکران ذی نفع هستند. یعنی از صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان و… در این شورا حضور دارند. یکی از وجوه اصلی شفافیت، انتشار ضوابط است. من بر شفافیت تاکید دارم. یکی از صنوفی که به شکل سنتی، جامعیت نداشته باشند یا نخواهند نماینده‌ای معرفی کردند، معاونت سازمان کسی را از آن صنف انتخاب می‌کند تا شرایط فراهم شود. یکی از پیشنهادهایی که به ما شد، این است که تا زمان رفع شرایط فوق العاده کورنا، ستاد کرونا که از اسفندماه تشکیل شد ضمنا در زمینه اکران هم تصمیم گیری کند. همین الان موارد مهم را در ستاد کرونا مطرح می‌شود.

مهدی احمدی از هنرمند و هنرنیوز این پرسش را مطرح کرد که با توجه به اینکه فارابی بیشترین بودجه فیلم «رستاخیر» پرداخت کرده و نظر مثبت مقام معظم رهبری بهترین زمان اکران آنلاین فیلم رستاخیز به نظر شما محرم امسال نیست؟

انتظامی در پاسخ به این پرسش گفت: البته مجوز عرضه این فیلم در سال ۱۳۹۸ صادر شده است، بنابراین این موضوع از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد. و این به تصمیم مالکان فیلم بازمی‌گردد. البته فارابی یکی از مالکان فیلم است ولی برای اکران باید اتفاق نظر وجود داشته باشد.

امیر فرض الهی از نگاتیو با مطرح کردن پررنگ شدن فیلم‌های غیراجتماعی و غیرفرهنگی در سینما از عملکرد سازمان سینمایی انتقاد کرد.

انتظامی ضمن تسلیت به آقای فرض الهی برای از دست دادن پدرشان گفت: اگر سازمان سینمایی ادعا می‌کند توجه من به فیلم‌های فرهنگی و اجتماعی هست این اثر خودش را در سیاست‌ها و بودجه‌های حمایتی و سیاست پروانه ساخت و اکران خودش را نشان می‌دهد. به عنوان مثال از سال گذشته در مرکز سینمای مستند و تجربی بحث فیلم‌های کم بودجه مطرح شد. امسال هم این موضوع خیلی جدی مطرح شد. مطابق این سیاست ۳۰۰ میلیون بلاعوض به ۱۰ فیلمساز داده می‌شود که الان با توجه به گزراشی که هفته پیش به من دادند، مراحل آن در حال جلو رفتن هست که به تدریج اطلاع رسانی می‌شود. مرکز گسترش دارد در حمایت از اکران فیلم‌های هنری و تجربی کمک می‌کند تا این فیلم‌ها دیده شوند.

او ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی تا اواخر خرداد ماه ۳۰ فیلمنامه را انتخاب کردند و تاکید کردند که تهیه‌کننده‌ای باید متقاضی ساخت آن باشد تا از طرف فارابی مورد حمایت قرار بگیرد و حتی رایت آن خریده شود. این حمایت به کارگردان حرفه‌ای و ۱۸ تا به کارگردان‌های اول است. در سال گذشته در این دوره زمانی که ما ۱۰ جلسه داشتیم، جمعا ۶۶ پروانه ساخت صادر شده است که حدود ۲۶ مجوز برای فیلم‌های کارگردانان اول بوده است. این نشان می‌دهد که حضور کارگردانان جوان و فیلم اولی پررنگ‌تر شده است.

رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: نظام‌نامه تهیه‌کننده‌های اول که عمدتا جوانان هستند را فراهم کردیم. مثلا در انجمن سینمای جوان در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ یک رشد ۷ برابری داشتیم. اینکه به فیلمسازان جوان توجه شود. همراه با این سیاست دیگری اجرا شد که ایران، تهران نیست. سال گذشته ۵ هفتم و امسال ۶ هفتم برای فیلمسازان جوان غیرتهرانی این بودجه صرف می‌شود. البته نظامات اکران را صرفا این سیاست‌ها تعیین نمی‌کند، طبیعتا می‌شود سیاست‌های محدودکننده برای فیلم‌هایی که جنبه فرهنگی آن کمتر است، اجرا کرد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سئوال حمید غفاریان از سینماناب درباره پروانه های ساخت با اشاره به اینکه بخشی از این پرسش را قبلا جواب داده است، گفت: اصرار داریم نوبت‌ها هم به شکل شفاف منتشر شود. همه می‌دانند چه کسانی تهیه‌کنندگی، کارگردانی و چه پروانه‌هایی بررسی شود که منجر به صدور یا عدم صدور شود خود این به ما کمک می‌کند که شفاف‌تر باشیم. کمک می‌کند در شرایط مساوی اگر حق کسی به آن بی‌توجهی شده، به آن دوباره توجه شود. چون من دیدم که برخی از درخواست‌کنندگان با کارنامه پرباری در دوره‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است. شما در دوره‌های قبلی جشنواره هم دیدید که جوانان بیشتر مورد توجه مردم و داوران بودند. جوانان خودشان را نشان دادند بنابراین ما باید سیاست‌هایمان را براساس حمایت از آن ها داشته باشیم.

علیرضا مرادی از ایرنا این پرسش را مطرح کرد که آیا امکان برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر با توجه به حجم زیاد مخاطب وجود دارد؟ و رئیس سازمان سینمایی در پاسخ گفت: بخشی از این موضوع به تعداد تولیدات برمی‌گردد. دسترسی به فناوری برای جلوگیری از سرقت فیلم ها دشوار است. طبیعتا برای آن‌ها امکان حضور نیست. تا این لحظه در هیچ‌جای دنیا تضمینی برای عدم سرقت وجود ندارد. ما در حال بررسی راه‌کارهای احتمالی هستیم. ولی در جشنواره فیلم کوتاه باتوجه به اینکه ۷ هزار فیلم خارجی و حدود ۵۰۰ فیلم کوتاه داخلی آماده است و کمتر جنبه تجاری دارد، شاید فرصت مناسبی باشد برای برگزاری جشنواره آنلاین.

مرضیه فرزعلیان از سوره سینما درباره بحران سینماداران در دوران شیوع کرونا پرسید و رئیس سازمان سینمایی در ژاسخ به او گفت:‌تعداد قابل توجهی از سینماهای کشور در مالکیت حوزه هنری هست. تصمیمات در ستاد کرونا گرفته شد و اعلام هم شده است. یکی اینکه بدهی قابل توجه سینماها به مالکان فیلم‌ها بود که مربوط به اکران سال گذشته بود. در جریان هستید که اگر این پول به مالکان فیلم نرسد، در چرخه اکران به مشکل برخورد می‌کنیم. در هفته پیش، در جلسه ای مطرح شد که ۱۷ میلیارد بدهکاری وجود داشت و این البته وام ۴ درصدی در اختیار سینماها قرار می گیرد تا جبران شرایط ناشی از شیوع کرونا و کمبود مخاطب شود و درآمد فیلم‌ها به سینماداران تعلق بگیرد و سهم مالکان فیلم را سازمان سینمایی جبران کند. تجهیز سینماها که یکی از سیاست‌های موسسه سینما شهر است برای ساخت سالن جدید در سینماهای قدیمی و چه برای تجهیزاتی که معمول است از طرف موسسه سینما شهر تامین می‌شود که باز حوزه هنری جزو مشمولان ما است.

میلاد جلیل زاده از فرهیختگان درباره حضور فیلم‌های سینمایی در بورس سوال پرسید.

انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: نفس اینکه محصولات فرهنگی وارد بورس شوند مورد استقبال همه قرار می‌گیرد، چون رقابت مثبتی ایجاد می‌کند و ایجاد سرمایه می‌کند. این‌ها مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی مالکیت داشتند و برای آن‌ها صادر شده است. نه برای همه فیلم‌ها یا سریال‌ها. چون باید راستی آزمایی در سازمان سینمایی انجام شود.

همکاران من اعلام کردند از این به بعد، مالکیت فیلم‌ها دائمی است و دیگر نیاز نیست که هر دو سال مراجعه کنند. در تغییرات بعدی، رایت‌های مختلف هر اثر در گواهی مالکیت دیده می‌شود. آنچه که مجوزها و برنامه‌ها و گواهی‌ مالکیت‌های جدید سازمان صادر می‌شود، رمزینه یا بارکد دارند که اطلاعات آن به راحتی قابل راستی‌آزمایی است. آنجا گفته شده است برای کسانی که در این لیست نیستند، چنانچه تهیه‌کننده یا یکی از مالکان درخواست گواهی کنند در سایت سازمان سینمایی مورد تایید قرار می‌گیرند. وقتی کسی درخواست گواهی مالکیت دارد، اگر کسی در آن زمان اعتراض دارد می‌تواند به سازمان مراجعه کند. زمان یک ماه را در نظر گرفته‌اند تا اگر کسی اعتراضی دارد در آن زمان مراجعه کند.

حامد مظفری از سینماژورنال درباره اکران‌ آنلاین به شکل دائمی و تشکیل شورای اکران آنلاین پرسید.

چیزی شبیه شورای صنفی نمایش باید به همان ترکیبی که صنوف حضور دارند برای اکران آنلان وجود داشته باشد تا هم ترافیک را کنترل کنند و ضوابط و مقررات را با مشارکت هم تدوین کنند. در اکران سنتی ۲۰ فیلم تقاضای اکران دارند و شورای اکران برنامه را مشخص می‌کنند. همین کار را می‌شود برای اکران آنلاین هم انجام داد.

محمدصادق عابدینی از جوان درباره برگزاری جشنواره ها سئوالی مطرح کرد که، ‌انتظامی در پاسخ گفت: هر زمانی که تصمیم گرفته شود آن را اعلام می‌کنیم.

زهرا منصوری از مهر درباره بودجه جشنواره‌های برگزارنشده و چگونگی تخصیص آن ها سئوال پرسید.

رئیس سازمان سینمایی در جواب گفت: مطابق با روال قانونا بخش های دولتی حق ندارند که اعتباری در اختیار سازمان سینمایی برای تولید است این را برای اکران خرج کنند. اگر اعتباری برای برگزاری جشنواره استانی هست برای جشنواره ملی خرج کنند. این تغییرات براساس قوانین کشور تخلف محسوب می‌شود. بنابراین اصل این ماجرا، نیازمند اصلاح نظام‌نامه است. حتی اگر فرض بر این است که جشنواره یا جشنواره‌هایی برگزار شود ما قانونا نمی‌توانیم بودجه را در جای دیگری خرج کنیم. مگر اینکه سازمان برنامه و بودجه چنین مجوزی به ما بدهد. البته همه تلاش ما این است که جشنواره‌ها با توجه به نقش مهمشان برای فیلمسازان برگزار شوند.

مریم کریمیان از هفت درباره ادغام‌ جدید بخش ها در سازمان سینمایی سوال پرسید.

انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: ما برنامه جدیدی برای ادغام نداریم. توجه به سیاست کلی مثل عدالت فرهنگی، شفافیت و … در همه‌ی ابعاد سازمان سینمایی مورد توجه است.

فرهیختگان درباره حضور فیلم‌های سینمایی در بورس سوال پرسید.  

رئیس سازمان سینمنایی در مورد پرسش مطرح شده از سوی سعید حسینی از سینمادیلی گفت: تمام درآمد ناشی از فروش فیلم به سینماداران تا سه ماه که از اول مرداد شروع می‌شود به سینمادار تعلق می‌گیرد. اما اصولا آن امکان و فرمول در سمپا دیده شده است. نکته‌ای را انجمن سینماداران در ستاد کرونا مطرح کردند اینکه آن به اصطلاح کلید را برای سینماهای فعال شود که خوش حساب هستند. این امکان دیده شده است و هر زمانی که سازمان سینمایی نیاز بداند این امکان را فعال می‌کند.

محمدصالح حجت الاسلامی از موج درباره پروتکل‌های بهداشتی در دوران تولید فیلم سوال پرسید.

انتظامی در پاسخ گفت: ستاد کرونا یک پروتکل تولیدی را اعلام کرد، ما از یک طرف تاکید داریم که جریان تولید و نمایش باید کار خود را انجام دهد و با کرونا زندگی کند. چون همه شما در جریان هستند چنانچه تولید متوقف شود، اکران متوقف می‌شود. علاوه بر تبعات فرهنگی و اجتماعی، خیلی از سینماگران با مشکل مواجه می‌شوند. از یک طرف اصل ما ادامه داشتن تولید و اکران است ولی از طرف دیگر حفظ جان انسان‌ها بسیار مهم و قابل تاکید است. ما از کسانی که در این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند، خواهش می‌کنم اگر تخلفی دیدند به ما اعلام کنند.

پانیذ اسماعیل لو از سی و یک نما سئوالی در مورد عدالت در انعکاس اخبار سازمان در رسانه ها مطرح کرد که انتظامی جلسه در حال برگزاری را نشانه این نکته دانست و گفت: در این جلسه‌ای که امروز در خدمت شما هستیم و نوع رسانه‌هایی که سوالاتشان را مطرح می‌کنند نشان دهنده رسانه‌های مورد توجه ماست. تدبیر آقای نجفی این است که اخبار بسیار سریع در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد تا رانتی اتفاق نیفتد.

نژلا پیکانیان از ۲۴ همشهری این پرسش را مطرح کرد: به زعم چند فیلمساز قواعد ممیزی اکران آنلاین تغییر کرده است و سختگیرانه تر شده است، مساله چیست؟

و انتظامی پاسخ داد: ای کاش مصادیق را می‌گفتند. چون ما چند ماهی است که برای کسانی که پروانه نمایش صادر می‌کنیم، دیگر دوباره برای نمایش خانگی از ما مجوز دریافت نمی‌کنند. با همان پروانه می‌توانند اکران آنلاین هم داشته باشند.

علی رستگار از جام جم درباره مالکیت فیلم‌های مطرح و جنجالی سینما پرسید که در لیست منتشر شده از سازمان حضور نداشتند.

انتظامی پاسخ داد: همانطور که گفتم لیست مطرح شده برای فیلم‌هایی است که درخواست گواهی مالکیت داشته‌اند. اگر اسم فیلمی نیست دلیل این است که یا در خواست گواهی مالکیت نداشته‌اند یا هنوز راستی آزمایی نشده اند.

مصطفی وثوق کیا از صبح نو درباره نتایج دراز مدت اکران نداشتن سینماها و ایجاد صف طویل فیلم‌های متقاضی اکران پرسید.

انتظامی با تاکید بر اینکه باید بر آثار درازمدت نبود اکران توجه داشته باشیم گفت: این نکته مورد توجه دوستان ما در شورای پروانه ساخت بوده است و بر همین اساس ریتم خودشان را تنظیم می‌کنند. البته ظرفیت تکمیلی مثل اکران آنلاین وجود دارد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سئوال نرگس عاشوری از ایران گفت: اکران آنلاین یک ظرفیت تکمیلی است. اصراری که دوستان ما در انجمن سینماداران دارند قابل درک است. چنانچه اکران به طول کامل متوقف شود، آسیب جدی در پیش داریم. ضمن اینکه مطابق مصوبه ستاد کرونا، بازگشایی سینماها یک امر داوطلبانه است. ما باید سیاست‌هایی در زمینه اکران داشته باشیم که تاکنون هم اعلام شدند.

مازیار حکاک از آخرین خبر درباره صدور مجوز برای فیلم‌های که رد مجوز شده‌اند سوال پرسید و انتظامی در جواب گفت: این به شورای پروانه نمایش برمی‌گردد که فیلم‌هایی که متقاضی پروانه نمایش مجدد هستند را بررسی کنند.

احسان هوشیارگر از سینما آنلاین درباره بخش خصوصی و بیکاری بخشی از شاغلان سینما سوال پرسید.

انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: دو سامانه وجود داشت که کسانی که شاغل در صنوف سینمایی هستند چنانچه اعلام نیاز می‌کردند، ثبت می‌شد. به خانه سینما نامه‌ای داده شد که عضویت آن شخص را تایید کند. اعتباری در اختیار خانه سینما قرار گرفت که در حساب کسانی که اعلام نیاز کرده بودند، واریز شد. گمان می‌کنم بخشی از آن هم اکنون واریز شده یا در حال واریز است.

رضا استادی از سینما مثبت درباره نقش صنوف در مدیریت سینما سئوال کرد و در جواب رئیس سازمان سینمایی گفت: یکی از سیاست‌های دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عقب‌نشینی به نفع صنوف است. به عنوان مثال، شورای صنفی نمایش یکی از ترکیباتی است که نوع مقررات گذاری می‌کند و وظایفی دارد، ولی در صنوف تعریف می‌شود. این اثر بخشی و جامعیت و همراهی و مشارکت بیشتری دارد و حتما به دوام کار کمک می‌کند. دستگاه‌ها موظف هستند که سازوکارهایی برای مشارکت تعریف کنند. به عنوان مثال در تفاهم‌نامه هایی که سازمان سینمایی و خانه سینما باهم دارند.

آزاده بهشتی از صدای فرهنگ سئوالی را درباره سمفا مطرح کرده بود که رئیس سازمان سینمایی در پاسخ گفت: سمفا هماهنگ‌کننده سامانه‌های فروش بلیت سینما به شکل آنلاین است. قبلا این انتقاد وجود داشت که فروش آنلاین بلیت ها در انحصار است. تنوع در این بخش این به نفع سینما است. این یک وجه سمفاست. شما از هر کدام از این سرویس‌ فروش آنلاین بلیت بخرید آن صندلی قفل می‌شود. رقابتی بین خود سامانه های فروش بلیت وجود دارد. بخش دیگر سمفا عملا زبان اجرایی نظام‌نامه سازمان سینمایی است. بنابراین این بخش هم در سمفا اجرا می‌شود.

مسعود میر از روزنامه همشهری درباره اینکه سینمای ایران چقدر دولتی است؟

سئوالی را مطرح کرد که انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: سهم دستگاه‌های دولتی در تولید و اکران نسبت به دهه های گذشته روز به روز کمتر شده است. مشارکت ما در سال ۹۸ که حدود ۱۰۰ فیلم تولید شدند، حداکثر ۲۰ تا ۲۵ درصد است. دو دهه قبل، این نسبت خیلی بیشتر بوده است. طبیعی است دستگاه سیاست‌گذاری مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینه‌ای ایجاد می‌کند که مورد توجه قرار می‌گیرد که این بسته کامل شود.

حمید صنیعی منش از تسنیم با طرح پرسشی درباره عملکرد بنیاد سینمایی فارابی در تولید فیلم‌ها انتقاد کرد.

انتظامی در پاسخ به این انتقاد گفت: حتی اگر بخش اول فرمایش ایشان را بپذیریم که فارابی عملکرد خوبی در تولید فیلم نداشته است و بخش دوم حرف‌شان که گفتند فارابی به فکر تولید چند فیلم خوب افتاده است، نشان دهنده تغییر است. اتفاقا در جلسه هفته پیشی که در بنیاد سینمایی فارابی داشتم، متوجه تولید فیلم‌های جدیدی شدم که به زودی اطلاع رسانی می‌شوند.

صبا کریمی از قدس درباره بازگشایی سینماها در شهرهایی که وضعیت سفید دارند سوال پرسید و این نکته را مطرح کرد که چرا از سینماهای شهرستان‌ها حمایت نمی‌شود.

انتظامی درباره این سوال گفت: بازگشایی سینما یک امر داوطلبانه است یعنی خود سینمادار تصمیم می‌گیرد در شرایطی که منع کرونا وجود نداشته باشد یا محدودیتی از سمت مسئولان نباشد، تشخیص بازگشایی آن از سمت خود مالک سینماست. اما در بخش توجه به زیرساخت‌های موسسه سینما شهر درباره تجهیز سینماها و افزایش ظرفیت سینماها باید بگویم ما به دنبال اجرایی کردن این سیاست هستیم که ایران، تهران نیست. ما در موسسه سینماشهر، دو ردیف بودجه داریم، یک ردیف کمک به ایجاد سالن جدید است و ردیف دیگر برای تجهیز سالن‌های سینمایی است.

او ادامه داد: مثلا در امسال موسسه سینما شهر به تجهیز برخی از سالن‌های سینمایی کمک کرده است که لیست آن روی سایت این موسسه وجود دارد و در این لیست اسامی سینماهای شهرستان‌ها هم وجود دارد. حتی در این لیست، اسامی سینماهایی که در حال گرفتن تجهیزات هستند نیز وجود دارد. همچنین در این سایت لیست سالن‌های سینمایی که ساخته شده یا در حال ساخت هستند نیز آمده است. یعنی خود این جدول نشان می‌دهد که موسسات سازمان سینمایی به برنامه ایران، تهران نیست توجه دارند. به خاطر اینکه ما هرچقدر به توسعه زیرساخت‌ها در این شهرستان‌ها کمک کنیم به عدالت فرهنگی کمک کردیم. امسال ۳۰ درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است. تعهد ما نسبت به استان‌ها صد در صد است تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

اشکان منصوری از باشگاه خبرنگاران جوان درباره معیشت اهالی سینما سوال پرسید.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ با تاکید بر ادامه جریان تولید فیلم گفت: ما در حد مقدورات و اعتبارات برای آن دسته از فعالان صنفی که آسیب جدی دیدند و قبلا هم در سایت سازمان اعلام کردند، مسیرهای حمایتی را دنبال خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر تدابیری در این زمینه داشته است.

حامد قریب از ایلنا درباره تسهیل مراحل صدور مجوز مطابق به قانون از رئیس سازمان سینمایی خواست توضیح بدهد برای اجرای آن چه کاری انجام داده‌اند.

انتظامی پاسخ داد: برای اجرایی شدن تسهیل مراحل صدور مجوز کارگروهی از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. هم از زاویه حقوقی و اقتضات جدید و تکالیف و مقررات بالا دستی، بالغ بر ۱۳۰ مجوز داشتیم که به ۳۶ مجوز کاهش پیدا کرد. چون سند بالا دستی نداشت و به مرور اضافه شده بود. بعضی از آن‌ها اسناد و مدارکی می‌خواستند که در سند بازرسی به آن اشاره نشده بود و به نوعی زحمت ایجاد می‌کرد. همه‌ این‌ها در حوزه‌های مختلف بررسی شد. برخی از آن‌ها ادغام شد. این‌ مجوزها خوشبختانه الکترونیک می‌شوند و که بخش های مربوط به سازمان سینمایی به شکل کلی الکترونیک شده است.

یوسف بچاری از نقد سینما با اشاره به درخواست مصاحبه از رئیس سازمان سینمایی پرسید، چرا با توجه به اینکه تاکید شما بر سیاست شفاف‌سازی است گفت‌وگوها را نمی‌پذیرید.

انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: به شهادت همین جلسه‌ای که در اینجا هستیم، ارتباط مسئولان سینمایی با رسانه‌ها برقرار است. شفافیت باید به شکلی باشد که سوال در زمینه چرایی و چگونگی ایجاد شود، نه اینکه خود خبر به شکل رانتی منتشر شود. شاید خود من امکان این را ندارم که صحبت تفصیلی با همه رسانه‌ها داشته باشم. من به خاطر خاستگاه‌ رسانه‌ای که داشتم، از ابتدای حضورم با کمک آقای نجفی پروتکل ارتباطاتی منتشر کردیم. قرار بر این است که هر رسانه‌ای سوالی داشتند، چون مدیران گرفتار کار عملیاتی هستند سوال خود را با آقای نجفی مطرح کنند و سازمان سینمایی موظف است حداکثر ۶ ساعت بعد پاسخ بدهد. البته طبیعی است که ما سوال تکراری را جواب نمی‌دهیم. البته من وظیفه دارم از همکاران خودم در رسانه‌ها بخواهم که نقد جدی داشته باشند.

این گزارش در حال بروز رسانی است… ت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتاب جدید «جورج بوش» برای مهاجران


کتاب جدید «جورج بوش» برای مهاجران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وضعیت اهالی تئاتر در ایام کرونا نگران کننده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «خانه امن» گفت: نباید زندگی را تعطیل کنیم، متاسفانه ما در تحریم هم هستیم و کشورهای غربی به هیچ وجه در شرایط بیماری کرونا به فکر مردم ایران نبوده اند، حال اگر خودمان هم بخواهیم زندگی را تعطیل کنیم به واقع ادامه راه بسیار سخت می‌شود.

به گزارش سینماپرس، پرویز فلاحی‌پور در گفت‌وگو با میزان، پیرامون فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: به تازگی بازی من در سریال تلویزیونی «خانه امن» به پایان رسیده است، در حال حاضر چندین پیشنهاد تازه برای حضور در سریال‌های تلویزیونی داشته‌ام که مشغول بررسی آن‌ها هستم.

وی در همین راستا ادامه داد: در حین فیلمبرداری سریال «خانه امن» یک فیلم سینمایی بسیار خوب به کارگردانی خسرو ملکان به من پیشنهاد شد، اما متاسفانه به دلیل همزمانی با این سریال نتوانستم آن را قبول کنم، پیشنهادات دیگر سینمایی هم آنچنان مورد رضایتم نبود به همین خاطر آن‌ها را نپذیرفتم.  

بازیگر سریال شهرزاد درباره رد کردن پیشنهادات سینمایی اظهار کرد: هرچند من تمامی فعالیتم در عرصه سریال شبکه نمایش خانگی و تلویزیون بوده و کار سینمایی نداشته ام، اما اینطور نیست که به خاطر حضور در سینما هر نقشی را قبول کنم، بالاخره من سابقه‌ای دارم که مخاطب به خاطر آن مرا می‌شناسد به همین سبب ترجیح می‌دهم خودم را پیش مخاطبم خراب نکنم.  

وی درباره کیفیت سریال تلویزیونی «خانه امن» اذعان کرد: شرایط تولید خانه امن شرایط خوبی بود و من فکر می‌کنم به عنوان سریالی تلویزیونی اثری قابل دفاع و خوب شود.  

بازیگر سریال «خانه امن» درباره بازیگری در دوران کرونا اضافه کرد: برای شخص من شرایط بد نبود، زیرا تمامی گروه بازیگران و عوامل پشت صحنه سریال «خانه امن» نکات بهداشتی را رعایت کردند، به نظر من می‌توان با دقت بیشتر در فضایی آرام و بدون دغدغه و به دور از بیماری کرونا کار کرد.  

وی در همین راستا تاکید کرد: بیماری کرونا چند ماهی است که کشور و اکثریت کشورهای جهان را درگیر خود کرده است، بدون شک نمی‌توان به خاطر این بیماری همه چیز را تعطیل کرد، اگر بخواهیم همه چیز را تعطیل کنیم اقتصاد ضربه بزرگی می‌خورد، به هر صورت همه ما درگیر این بیماری هستیم و تنها راه این است که در این شرایط فعالیتمان را با رعایت کامل نکات بهداشتی ادامه دهیم.  

این بازیگر سینما و تلویزیون با تاکید بر لزوم ادامه فعالیت‌ها در شرایط فعلی بیماری کرونا ادامه داد: عوامل بسیاری در سینما، تئاتر و تلویزیون مشغول به کار هستند، این تعداد از عوامل تنها به بازیگران ختم نمی‌شوند و شاید تنها یک اثر تلویزیونی نزدیک به ۱۰۰ نفر عوامل داشته باشد که از این راه ارتزاق می‌کنند، تعطیلی یکباره تولیدات تلویزیونی این تعداد انسان را بیکار می‌کند، در هر صورت این بیماری در شرایط فعلی بحرانی بزرگ است که باید درست و برنامه ریزی شده به آن‌ها پرداخت.  

وی با اشاره به شرایط بد اهالی تئاتر در دوره بیماری کرونا اضافه کرد: من به شدت نگران اهالی تئاتر هستم، این عزیزان پیش از بیماری کرونا هم وضعیت اقتصادی خوبی نداشتند و حالا که چند ماه بیکار شده اند از لحاظ مالی و معیشت مشکلات فراوانی را تجربه می‌کنند. تئاتری‌ها در سال یک یا دو اثر را روی صحنه می‌برند، در شرایط عادی هم با دو اثر در سال نمی‌توان زندگی را اداره کرد، حال که نزدیک به شش ماه تعطیلی رخ داده وضعیت این هنرمندان بسیار بدتر شده است.  

فلاحی پور در همین رابطه افزود: نباید زندگی را تعطیل کنیم، متاسفانه ما در تحریم هم هستیم و کشورهای غربی به هیچ وجه در شرایط بیماری کرونا به فکر مردم ایران نبوده اند، حال اگر خودمان هم بخواهیم زندگی را تعطیل کنیم به واقع ادامه راه بسیار سخت می‌شود.

بازیگر سریال «کهنه سرباز» درباره رعایت اصول بهداشتی در شرایط بیماری کرونا خاطرنشان کرد: از تمامی مردم عزیز کشورم می‌خواهم که ماسک بزنند، نکات و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، زیرا اولین و آخرین راه برای مقابله با بیماری کرونا رعایت کامل اصول بهداشتی است. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوانان برگزیده تجسمی آنلاین انتخاب می شوند


جوانان برگزیده تجسمی آنلاین انتخاب می شوند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایران به روایت توریست‌های صرب


ایران به روایت توریست‌های صرب

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام نتایج آثار راه یافته جشنواره مجازی هنر -۱۹ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر خانه نخستین جشنواره مجازی هنر -۱۹ دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز اسامی آثار راه یافته به اولین دوره جشنواره را اعلام کرد .

به گزارش سینماپرس، ‌هیئت انتخاب و داوری این دوره از جشنواره متشکل از امیردژاکام، رامتین خداپناهی، سیمین امیریان، مهرداد رایانی‌مخصوص و مهران امام بخش پس از بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه ی جشنواره، هشت  اثر را در بخش نمایشنامه نویسی، دوازده  اثر در بخش بازیگری و دوازده  اثر نیز در بخش  داستان کوتاه  برای راهیابی به مرحله نهایی  نخستین جشنواره مجازی هنر- ۱۹ انتخاب کردند.

آثار راه یافته به شرح زیر است:

بخش نمایشنامه نویسی: ناسازگار نوشته عرفان رعنایی، ونتیلاتور نوشته سروش میدانکی، ساختمان کوروش نوشته مهسا احمدزاده، کرنوبیل ۳۳ نوشته سیدسامان باب الحوائجی، ویلا نوشته رحمان هوشیاری، ملاقات ممنوع نوشته امیر شعبانی، کرونا، زندگی دوباره پس از مرگ نوشته پوریا دژپور، ‌اسکیزوکرونا نوشته مبینا نصرتی

بخش داستان کوتاه: روزگار نسبتا عادی نوشته فایزه رزاقی یک قدم تا خیابان نوشته ریحانه شاهرخی فر، ‌دفترچه طراحی نوشته سیدمجید میرجمالی، ‌قنادی نوشته مریم یزدیان، ‌زندگی پس از کرونا نوشته محدثه اجانلی، ‌تشویش نوشته عرفان رعنایی، ‌نام برده دیریست گم شده است نوشته فاطمه فیاض، ‌ روایتی از پناهگاه شرقی نوشته سام عیوق، ‌لبخند بابا درد داشت نوشته پارمیدا زارعی، ‌غسال خانه نوشته کیارش دستیاری، ‌ بادی و بارانی وزید نوشته یاشار جاهد، ‌ دفتر خاطرات افشین حسنی کیا

بخش بازیگری: قرنطیوم کاری از یاسمن کیان، ‌ آب معدنی که آب نیست کاری از مروارید امانی،   مترو کاری از لیلا دانشیار، کنسرت کنسروهای لوبیا کاری از امیرسجاد طبسی، ‌نابودن کاری از یاسمن خوشنویس، کرونطینه کاری از کیارش احمدزاده، اینک که بر لب پرتگاهی ایستاده ام کاری از صدف نظری و یاشار جاهد، ‌ ۲۱ گرم کاری از امیر بیطرفان، ‌کرونام کاری از محمدحسین کیا، کوئیزا کاری از محسن عیسی ئی، جلوی در دانشگاه کاری از ملیکا ایلکا، بازگشته کاری از ستاره مبینی و سارینا رزاق

نخستین جشنواره ی مجازی هنر۱۹ به دبیری حامد شفیع خواه بیستم الی بیست و پنجم مرداد از طریق صفحه @honare۱۹ در فضای مجازی برگزار می شود.

* «آلفا» در نوفل لوشاتو

نمایش «آلفا» به نویسندگی و کارگردانی شقایق باقری در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می شود.

بازیگران نمایش هامون سیدی و هژیرسام احمدی هستند. خرید بلیت نمایش از تیوال امکان پذیر است.

* «اسب های پشت پنجره» تا ششم شهریور در ملک

نمایش «اسب های پشت پنجره» تا ۶ شهریور در تماشاخانه ملک اجرا می شود. نویسنده این نمایش ماتیی ویسنی یک و کارگردان: مجتبی جعفری پور است.

مشاهده خبر از سایت منبع