سینماپرس: سیدمسعود اطیابی تهیه کننده و کارگردان سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: وضعیت کشور ما با سایر کشورهای دنیا متفاوت است و ما نمی توانیم از همان راهی که کشورهای دیگر رفتند پیروی کنیم چرا که در کشور ما قانون کپی رایت رعایت نمی شود و به دلیل فقدان قانون کپی رایت، اکران آنلاین در کشور ما باعث ضرر تهیه کنندگان شده و آن ها را به ورشکستگی می رساند.
کارگردان فیلم های سینمایی «ماه گرفتگی» و «مصائب دوشیزه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه تجربه ثابت کرده فیلم هایی که به صورت آنلاین اکران می شوند به سرعت مورد سرقت قرار می گیرند از این رو این اتفاق یک زنگ خطر برای یکایک اهالی سینما و هنرمندان است که فیلم های شان را به صورت آنلاین اکران نکنند.
وی ادامه داد: بی تردید اگر زیرساخت های اکران آنلاین در کشور ما درست شود و قانونی راجع به مسأله کپی رایت تدوین و تصویب شود بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد. بدیهی است که رسیدن به جایی که فیلمسازان بتوانند همزمان با اکران سینمایی، اکران آنلاین هم داشته باشند برایشان جذابیت دارد چرا که شاید بسیاری از مردم به هر علتی مایل به حضور در سالن های سینما نباشند و بخواهند فیلم ها را از منزل شان تماشا کنند یا حتی برای بار دوم و سوم و… فیلم ها را ببینند.
اطیابی خاطرنشان کرد: اگر فیلم ها سرقت و کپی نشوند درآمد تهیه کنندگان بالاتر می رود و مشتری فیلم ها بیشتر می شود اما متأسفانه گویا بعد از سال ها مسأله کپی رایت هنوز جزو اولویت مسئولان نیست!
این سینماگر با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی و با توجه به گسترش ویروس کرونا اکران آنلاین تنها می تواند به نفع فیلم هایی باشد که در اکران عمومی شانس بالایی ندارند اظهار داشت: ورود به اکران آنلاین برای فیلم هایی که با هزینه بالا تولید شده اند اصلاً به صلاح و به صرفه نیست هرچند که از طرف دیگر خواب سرمایه تهیه کننده و سرمایه گذار هم موجب ضررشان می شود به نحوی که به عنوان مثال خود بنده ۲ سال است هیچ درآمدی از سینما نداشته ام و گویا ۲ سال است اصلاً کاری نکرده ام.
وی متذکر شد: از سوی دیگر با تورم شدید اقتصادی که در کشور ایجاد شده ممکن است حتی بازگشت سرمایه اولیه یک فیلم هم دیگر ارزش سابق را نداشته باشد اما با این حال در شرایط فعلی ما هیچ راه چاره دیگری نداریم چرا که نمی توانیم برای فیلمی که مثلاً ۸ میلیارد صرف تولیدش کرده ایم به اکران آنلاین یک میلیارد تومانی بسنده کنیم چرا که آنچه از وضعیت این روزهای اکران آنلاین شاهد هستیم این است که فیلم ها در بهترین شرایط رقمی حدود یک میلیارد تومان فروش دارند!
کارگردان فیلم های سینمایی «صبح روز هفتم» و «شرط اول» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه هزاران نفر از اهالی سینما با مشکلات شدید مالی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر وضعیت دولت طوری است که از هیچ قشری حمایت نمی کند. درست است که برخی اختلاس ها و دست اندازی برخی افراد به بیت المال را شاهد هستیم اما زیرساخت کشور به گونه ای شده که ما وابسته هستیم نه تولیدگر و همین ما را به عقب رانده است!
این فیلمساز خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر به کرات مبحث مهم تولید را مطرح کرده اند اما متأسفانه از سوی مسئولان اجرایی توجهی به این فرمایش مهم نشده و تنها در حد یک شعار بالای صفحه تلویزیون و یا در سخنرانی های برخی سخنرانان به آن اشاره شده است؛ این روش بی فایده است و دولت باید تدبیری برای رونق تولید داشته باشد.
اطیابی تأکید کرد: دولت باید از همه مردم حمایت کلی داشته باشد، بحث ما بحث مردم است که سینماگران هم جزئی از مردم هستند. سینمای داخلی یک تولید ملی محسوب می شود و باید توسط دولتمردان از آن حمایت شود.
وی در خاتمه اظهاراتش افزود: متأسفانه از زمان شیوع کرونا تاکنون اغلب سینماگران بیکار و خانه نشین شده اند، نه تنها هزاران عضو خانه سینما که هزاران نفر از اهالی سینما که عضویت خانه سینما را ندارند با مشکلات شدید معیشتی دست به گریبان هستند و زندگی های شان سرشار از تلخی شده و من امیدوارم هرچه سریع تر شاهد تدبیری اساسی و فوری از سوی مسئولان برای رفع بحران از زندگی اهالی فرهنگ و هنر و عموم مردم باشیم.
سینماپرس: نادر طریقت کارگردان سینما در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: بی شک این وظیفه یکایک مدیران و متولیان سینما، نهادها و دستگاه های فرهنگی و هنری و به خصوص خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران است که در این روزهای کرونایی که بیکاری مفرط دامان یکایک اهالی سینما را گرفته تدبیری ویژه برای رفع بحران از زندگی سینماگران داشته باشند اما متأسفانه مسئولان و مدیران سینمایی شأن و شخصیت هنرمندان را درک نمی کنند و گاهی حتی با برخی کارها حرمت آن ها را زیر سوأل می برند مانند اینکه یک رقم ناچیز یک میلیون تومانی را با هزار لطایف الحیل توسط خانه سینما به تعدادی از سینماگران دادند!
کارگردان فیلم سینمایی «خاطره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آقایان مدیر و مسئول سینمایی باید بدانند که این یک میلیون تومان ها که تازه آن هم به بخش کوچکی از اهالی سینما دادند در شأن هنرمندان نیست! شأن هنرمندان یک بن خرید ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومانی نیست!
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۶ ماه است که دنیا درگیر ویروس کرونا است؛ در همه جای دنیا دولت ها تدابیر ویژه ای برای برون رفت از بحران زندگی مردم شان اتخاذ کرده اند و هنرمندان شان هم مانند سایر اقشار جامعه با آبرو زندگی می کنند اما متأسفانه در کشور ما وضعیت به گونه دیگری است به نحوی که نه به هنرمندان توجهی می شود و نه به عموم افراد جامعه!
این سینماگر سپس با بیان اینکه اهالی سینما با سیلی صورت شان را سرخ نگه می دارند تصریح کرد: زندگی این روزها بسیار سخت شده؛ ما مدت ها قبل از شیوع و گسترش ویروس کرونا هم در بیکاری و خانه نشینی به سر می بردیم و حالا هم همچنان بیکار و خانه نشین هستیم! به پروردگار این شأن یک هنرمند نیست! ما نمی توانیم برویم و به آقایان التماس کنیم که فکری به حال زارمان بکنند! شرف و حیثیت ما بسیار بالاتر از این حرف ها است!
طریقت خاطرنشان کرد: چرا مسئولان ما این چنین نسبت به وضعیت زندگی مردم در این روزهای کرونایی بی توجهند؟
وی در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه در کمترین زمان ممکن حداقل یک سال دیگر با ویروس منحوس کرونا دست به گریبان خواهیم بود اظهار داشت: مسئولان باید تدبیری فوری و اساسی داشته باشند. این روزها سالن های سینما به ظاهر باز هستند اما در آن ها پرنده هم پر نمی زند چرا که مردم ریسک حضور در سالن های سینما را به جان نمی خرند و حاضر نیستند جان شان را کف دست شان بگذارند و به سینما بروند. این وظیفه متولیان سینما است که با اندیشه و تدبیر سینما و سینماگران را از این وضعیت بحرانی نجات دهند. سینما در آستانه فروپاشی و ورشکستگی مطلق است و زندگی هزاران هنرمند در آستانه نابودی؛ آقایان تدبیری کنید!
سینماپرس: برنامه تلویزیونی «طبیب» این هفته نیز میزبان پزشکان و متخصصانی است که هریک علائم، هشدارها و راههای پیشگیری و درمان یک بیماری خاص را بررسی میکنند.
به گزارش سینماپرس، امروز یکشنبه ۱۹ مردادماه برنامه «طبیب» میزبان متخصص بیماری های عفونی خواهد بود و به موضوع آخرین اخبار مربوط به کرونا می پردازد.
«طبیب» که هر روز پذیرای یک پزشک و تخصص ویژه است و یک موضوع پزشکی خاص را بررسی میکند فردا دوشنبه ۲۰ مرداد ماه میزبان کارشناس طب ایرانی و سرپرست طب ایرانی وزارت بهداشت است و موضوع کرونا و راه حلهای طب ایرانی را مرور خواهد کرد و متخصص غدد با موضوع پیشگیری از بیماریهای مربوط به تیرویید در برنامه حضور خواهد یافت.
همچنین روز سه شنبه ۲۱ مردادماه متخصص ژنتیک با موضوع کرونا و بیماریهای ارثی و همچنین کارشناس طب ایرانی با موضوع پیشگیری از بیماریهای مختلف با استفاده از طب ایرانی مهمان آنتن شبکه سه در برنامه «طبیب» خواهند بود.
«طبیب» همچنین در روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه پذیرای فوق تخصص و جراح ریه و رییس بخش علمی ستاد کرونای کشور با موضوع واکسن کرونا بوده و پزشک فوق تخصص دیابت با موضوع پیشگیری از دیابت بارداری در طبیب حضور خواهند یافت.
بخش معرفی دمنوشها و غذاهای ارزان و پر خاصیت، آیتم ورزش در خانه، گزارش از سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با مسایل روز پزشکی و نگاهی آماری به وضعیت کرونا در کشور از دیگر بخش های هر قسمت «طبیب» است.
این برنامه گفتگو محور با هدف اطلاعرسانی و پیشگیری در حوزه سلامت و درمان هر روز میزبان متخصصان رشتههای مختلف پزشکی است که به تهیه کنندگی علی زاهدی تولید شده و اجرای آن برعهده پیمان طالبی است.
«طبیب» هر روز از شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۱۱ صبح به مدت ۶۰ دقیقه به صورت زنده از آنتن شبکه سه پخش میشود.
سینماپرس: فیلم سینمایی «حمال طلا» به کارگردانی و تهیهکنندگی تورج اصلانی از طریق سایتهای فیلمیو و نماوا، از روز یکشنبه ۱۹ مرداد، به صورت آنلاین اکران میشود.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «حمال طلا» به کارگردانی و تهیهکنندگی تورج اصلانی و به نویسندگی تورج اصلانی و هادی نادی، به دلیل وضعیت سینماهای کشور و شیوع ویروس کرونا، اکران اینترنتی خود را از روز یکشنبه ۱۹ مرداد آغاز میکند.
فیلم سینمایی «حمال طلا» که ژاله صامتی، سعید آقاخانی، پیام احمدینیا، لطفاله سیفی، حسن زاهدی، داود محمدآبادی، علیرضا مهران، امید روحانی، محمد فراهانی، محمود شفیعخانی، رضا شفیعخانی و امین آقافرزانه در آن به ایفای نقش پرداختهاند، برای نخستین بار، در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت.
«حمال طلا» (Gold Runner) که توسط کمپانی پخش بینالمللی آرت هود (Arthood) در سطح جهان پخش میشود، در چندین جشنواره از جمله بوسان در کره جنوبی، دهوک در اقلیم کردستان عراق، چاتراپاتی شیواجی در کشور هندوستان روی پرده رفته و جوایزی را کسب کرده است.
سینماپرس: حسین پاکدل، بازیگر تصویرسازی نادرست پیش از انقلاب از سوی شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
او در توضیح این ماجرا گفت: «آن موقع جنایت، بگیر و ببند، دزدی، مال مردم خوردن، همه اینها بود. فقر و فلاکت و همه چیز، اصلاً قابل تصور نیست، اما هیچ رسانهای برای انتقالش نبود. اوایل انقلاب هم نبود. از زمانی که این فضا ایجاد شد حجم این فجایع هم پایین آمده است، چون دیده میشود.»
پاکدل در این نشست عنوان کرد: «اگر ما الان اینجا نشستهایم و میتوانیم درباره شاهرگ صحبت کنیم به برکت حضور شهدایی است که تعدادشان کم نیست. جنگ پدیده غریبی است؛ عدهای آن را دیدهاند، عدهای آن را شنیدهاند که این دو به هیچ وجه حرف هم را نمیفهمند.» وی تصریح کرد: «اگر عین دهه ۶۰ را هم بازنمایی کنید، با توجه به صداقت آدمهای آن زمان، میگویند شما ریاکاری کردهاید، بنابراین بازنمایی آن دهه کار به شدت سختی است که بر اساس آن اگر سریالی گوشهای از آن زمان را هم نشان دهد، باید به آنها خسته نباشید بگوییم.»
تحریف تاریخ معاصر و نمایش تصویری اغراقآمیز و دروغین از دوران پیش از انقلاب در رسانههای سلطنتطلب از جمله شبکه ماهوارهای «من و تو» باعث شده تا نسل جوان ایران که دوران پیش از انقلاب را ندیدهاند، با حجم بزرگی از نمایش تصویرهای گزینشی و روایتهای یکسویه مواجه شوند که هدفی جز تطهیر دوران پهلوی ندارد.
شاید در این میان کارنامه ضعیف صداوسیما در پرداخت به ریشههای فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی یکی از دلایل دامن زده شدن به تبلیغات دروغینی است که در فضای مجازی تلاش دارد ایران پیش از انقلاب را کشوری پیشرفته، مدرن و بدون هیچ مشکلی نشان دهد.
به نظر میرسد اکنون که صداوسیما با ساخت آثاری، چون «شاهرگ» تلاش دارد تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی را ورق بزند، جا دارد نگاه جدیتری به ساخت مجموعههای نمایشی با محوریت تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار تلویزیون قرار گیرد.
عروسک سازی یکی از صنعتهای پردرآمد در دنیاست، اما در کشور ما به هنوز به جایگاه اصلی نرسیده است.