X

بایگانی مرداد 20, 1399

دفتر سینمایی

ضبط فصل جدید «دست‌فرمون» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکور ۱۴ هزار متری «دست فرمون» که بزرگترین دکور مسابقه میدانی تلویزیون است، آماده شد.

به گزارش سینماپرس، فصل دوم مسابقه «دست فرمون» به تهیه‌کنندگی محمود محمودی و اجرای کامران تفتی مراحل پایانی پیش‌تولید خود را پشت‌سر گذاشت. در حال حاضر ساخت دکور بخش‌های مختلف این مسابقه و تجهیز پیست به اتمام رسیده و ضبط فصل جدید طی چند روز آینده برای پخش از شبکه نسیم آغاز خواهد شد.

در میان مسابقه‌های میدانی تلویزیون، مسابقه «دست فرمون» دارای بزرگترین دکور است؛ دکوری که با مساحتی حدود ۱۴ هزار متر شامل چهار بخش استودیو اصلی، گاراژ، استودیو شماره ۲ و مهمترین و بزرگترین بخش آن یعنی پیست مسابقه می‌شود.

دکور فصل نخست این مسابقه را پیمان قانع طراحی کرده که در فصل پیش رو، تغییراتی روی آن اعمال و بخش‌هایی اضافه شده است.

مسعود صنم کارگردان فصل دوم مسابقه «دست فرمون» درباره تغییرات دکور برنامه نسبت به فصل اول گفت: استودیو اصلی برنامه تغییرات جزیی کرده است که باید به چشم دیده شود. با توجه به طراحی مسابقه در پیست توسط بهنام صفاریان، تغییر اساسی و عمده مربوط به پیست مسابقه است. رویکرد مسابقه به لحاظ فنی تغییر کرده و با توجه به این تغییرات، لازم بود تفاوت‌هایی در طراحی دکور پیست نسبت به قبل لحاظ شود.

کارگردان مسابقه «دست فرمون» در ادامه بیان کرد: درباره استودیو شماره ۲ باید بگویم شاید واژه دکور چندان مناسب نیست زیرا یک سازه ثابت در ارتفاع ۶ متری ساخته شده است. خط آغاز و پایان مسابقه زیر این استودیو است و مجری و کارشناس در ارتفاع رو به پیست مسابقات را تماشا می‌کنند. پیست ما به صورت آیینه‌ای است و فضایی به مساحت ۱۲ هزار متر در جهت ملاحظات فنی، زیبایی و همچنین از حیث امنیت شرکت‌کنندگان با ورق آهنی به صورت دیواره پر شده است.

صنم در پایان درباره طراحی دکور گاراژ بیان کرد: بخش گاراژ توسط السا فیروزآذر طراحی شده است. در نظر داشتیم هر وجه از استودیو قاب جدیدی بدهد و با چنین نگاهی فضای گاراژ طراحی شد، در این بخش از طراحی خیابانی و رنگ‌آمیزی میکروسمنت استفاده کردیم.

فصل نخست «دست فرمون» سال گذشته از شبکه نسیم پخش شد و فصل دوم این مسابقه به زودی روی آنتن خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چه خبر از جشنواره موسیقی نواحی/گزینه‌های میزبانی در دست بررسی است


چه خبر از جشنواره موسیقی نواحی/گزینه‌های میزبانی در دست بررسی است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار یک آلبوم موسیقی بر اساس آثار بزرگان ادبیات


انتشار یک آلبوم موسیقی بر اساس آثار بزرگان ادبیات

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرانکا والری کمدین ایتالیایی درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرانکا والری، بازیگر پیشگام نقش‌های کمدی ایتالیا در ۱۰۰ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، فرانکا والری، بازیگری شکیل، کمیک و انعطاف‌پذیر که پیشگام نقش‌های کمدی زنان در سینمای سال‌های پس از جنگ ایتالیا بود و باعث شد کشور در دورانی سخت بخندد، در ۱۰۰ سالگی از دنیا رفت.

دختر او استفانیا بونفادلی که خواننده اپرا است اعلام کرد که والری یکشنبه در خانه‌اش در رم در خواب از دنیا رفت.

والری در میلان به دنیا آمد اما در رم زندگی می‌کرد. تالار شهر رم اعلام کرد دوشنبه مراسمی در یک سالن تئاتر در پایتخت ایتالیا در تجلیل از او برگزار می‌شود.

والری مخصوصاً به خاطر نقش‌هایش در دهه‌های پنجاه تا هفتاد میلادی در رادیو و بعد در تلویزیون و سینما محبوب بسیاری از ایتالیایی‌ها بود.

رییس‌جمهور سرجیو ماتارلا پیغام تسلیتی برای درگذشت او فرستاد و او را به عنوان «بازیگری منعطف و محبوب که به خاطر استعداد عظیم و دوست‌داشتنی بودن خارق‌العاده‌اش در قلب‌های ایتالیایی‌ها باقی می‌ماند» تحسین کرد.

والری با نقش‌های کمیک هوشمند و ظریفش به تفسیر جامعه پس از جنگ ایتالیا می‌پرداخت و اغلب فیلمنامه‌ها یا تک‌گویی‌هایش، و مخصوصاً نقش‌های روی صحنه تئاترش را خودش می‌نوشت.

یکی از به یادماندنی‌ترین نقش‌های او برای ایتالیایی‌ها زمانی بود که نقش شخصیت «بانو لوس» را در حالی ایفا می‌کرد که به تنهایی روی صحنه ظاهر می‌شد و یک تلفن خیالی یا واقعی به دست می‌گرفت و از ریشه‌های بورژوا میلانی خود الهام می‌گرفت. یکی از شخصیت‌های محبوب دیگر او هم شخصیتی بود که بلاهت‌های طبقه متوسط رم را به سخره می‌گرفت.

بعد از چند دهه ایفای نقش‌های کمدی در ایتالیا که عملاً پیش از آن مخصوص بازیگران مرد بودند، والری در نقش‌آفرینی‌های خود مقابل بازیگران مرد هم قدرتمند ظاهر شد و مقابل توتو و آلبرتو سوردی بازی کرد.

والری در طول مسیر حرفه‌ای بازیگری خود در سینما با تعدادی از نامدارترین کارگردانان ایتالیایی از جمله فدریکو فلینی، ماریو مونیچلی و دینو ریسی هم همکاری کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برندگان جایزه جهانی عکاسی ماکرو معرفی شدند + تصاویر


برندگان جایزه جهانی عکاسی ماکرو معرفی شدند + تصاویر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تعزیه» نباید متوقف شود/ اجراهای آیینی در شرایط کرونا راهگشاست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل انجمن تعزیه ایرانیان تأکید کرد نباید برگزاری مجالس تعزیه در ایام محرم متوقف شود و می‌توان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی نمایش‌های آیینی را اجرا کرد.

به گزارش سینماپرس، ابراهیم گله‌دارزاده مدیرعامل انجمن تعزیه ایرانیان درباره وضعیت برگزاری مجالس تعزیه در ایام ماه محرم با توجه به شرایط کرونایی موجود در جامعه، به مهر گفت: تعزیه یک گونه هنر آئینی است که قرن‌ها در ایران سابقه دارد و به ویژه در ایام ماه محرم خیلی اجرا می‌شود و بسیاری از مردم حتی «نذر تعزیه» دارند. موضوع اجرای تعزیه فقط اجرای یک شکل نمایشی نیست بلکه اجرای یک آئین اعتقادی است که مردم نذوراتی در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: باید با توجه به مسائلی که در خصوص ویروس کرونا امروزه وجود دارد، فکری برای امکان اجرای تعزیه در ایام ماه محرم بشود.

گله‌دارزاده یادآور شد: از قدیم تعداد مخاطبان مجالس تعزیه بسیار بالا بوده و وقتی در زمان آئینی خود برگزار می‌شود، جمعیت گسترده‌ای به دیدنش می‌آیند. به همین دلیل تکیه دولت ساخته شد که هم ظرفیت مخاطب بالایی داشته و هم صحنه آن از صحنه‌های تئاترهای امروز بزرگ‌تر بوده زیرا ظرفیت این آئین نمایشی بسیار بالا است. به خاطر همین ویژگی تعزیه معمولاً در میادین بزرگ و فضاهایی که می‌توانسته میزبان حجم بالای جمعیت باشد، اجرا می‌شده است.

شرکت در آئین نمایشی به مثابه نیایش

این هنرمند عرصه تئاتر با اشاره به اینکه اجرای تعزیه در فضای باز یک خصلت کهن این آئین نمایشی است، بیان کرد: مخاطب تعزیه چون شرکت در این آئین نمایشی را نوعی نیایش و عبادت می‌داند، سعی می‌کند همچنان که در جمع قرار دارد، به خود رجوع کند و در تنهایی خود اشک بریزد و با مداحی تعزیه‌خوان سینه بزند. به نوعی مخاطب تعزیه با وجود اینکه در جمع قرار دارد نوعی خلوت را تجربه می‌کند.

مدیرعامل انجمن تعزیه ایرانیان در ادامه سخنان خود تأکید کرد: فکر می‌کنم برگزاری تعزیه در ماه‌های محرم و صفر امسال اساساً نه تنها اشکالی ندارد، بلکه ضرورتش بیش از پیش احساس می‌شود زیرا با اجرای این آئین نمایشی، می‌توانیم فضایی برای انجام آئین‌های محرمی داشته باشیم که کاملاً با پروتکل‌های بهداشتی مطرح شده در جامعه امروز همسو باشد و فاصله گذاری اجتماعی نیز در آن رعایت شود.

گله‌دارزاده درباره رایزنی‌های انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مجالس تعزیه در ماه‌های محرم و صفر، اظهار کرد: گفتگویی با آقای قادر آشنا مدیرکل محترم هنرهای نمایشی داشته‌ایم و ایشان گفتند که از نظر اداره کل هنرهای نمایشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا مهم است و اگر می‌توان در برگزاری مجالس تعزیه این پروتکل‌ها را رعایت کرد و خطری مخاطبان و تعزیه خوانان را تهدید نکند، برگزاری مجالس تعزیه مشکلی ندارد.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه وزارت بهداشت هم به برگزاری مجالس تعزیه توجه داشته باشد، گفت: ما حاضریم اگر لازم باشد در جلساتی با وزارت بهداشت شرکت کنیم و حتی برای برگزاری مجالس تعزیه ابلاغیه‌هایی را برای برگزاری مجالس تعزیه در ماه‌های محرم و صفر ارائه دهیم و از بانیان تعزیه خواهش کنیم تمهیدی در نظر بگیرند تا مردم بتوانند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به تماشای تعزیه بنشینند. ضمن اینکه معین‌البکاها و همچنین برخی ناظران از میان تعزیه‌خوان‌ها یا انجمن تعزیه ایرانیان می‌توانند مردم را در حفظ پروتکل‌های اجتماعی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هدایت کنند.

مدیرعامل انجمن تعزیه ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نگاه ما این است که تعزیه باید و می‌تواند در این شرایط اجرا شود. فکر می‌کنم باقی هنرهای سنتی ایران هم اگر به همان شکل سنتی اجرا شود، می‌تواند در شرایط فعلی راهگشا باشد. به‌عنوان مثال می‌تواند برای کودکان خیمه شب بازی و برای مخاطبان بزرگسال نیز با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در فضاهای باز و پارک‌ها پرده‌خوانی و نقالی اجرا شود.

به داشته‌هایمان کم‌توجه هستیم

گله‌دارزاده با بیان اینکه ظرفیت بالایی در نمایش‌های سنتی ایرانی وجود دارد، متذکر شد: متأسفانه به داشته‌هایمان کم توجهیم و فکر نمی‌کنیم اجرای نمایش‌های سنتی و آئینی راهی برای فعالیت هنرمندان در شرایط فعلی است که مخاطبان نیز از این گونه‌های نمایشی بسیار استقبال می‌کنند. شهرداری در این روزها و اعیاد سپری شده برنامه‌هایی را در پارک‌ها و فضاهای مختلف برگزار کردند که خیلی هم خوب بود اما آیا نمی‌شد از ظرفیت هنرمندان تئاتر و نمایش‌های آئینی و سنتی نیز استفاده می‌شد تا ضمن اشتغال زایی در شرایط سخت فعلی برای هنرمندان تئاتر، مخاطبان هم از این نمایش‌ها بهره می‌بردند.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: کم توجهی به مقوله سنت ریشه تاریخی در ایران دارد. ما مدام داشته‌های سنتی خود را کنار می‌اندازیم در صورتیکه پیشنهادات هنر سنتی ایران در شرایط کرونایی فعلی پیشنهادات اعلایی هستند که متأسفانه ما مدام به آنها بی توجهی می‌کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک اجرای رسیتال پیانو برای تقدیر از کادر درمانی


یک اجرای رسیتال پیانو برای تقدیر از کادر درمانی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اردلان شجاع کاوه با «شرم» به تلویزیون می آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اردلان شجاع کاوه و میلاد میرزایی به سریال «شرم» به کارگردانی احمد کاوری پیوستند.

به گزارش سینماپرس، اردلان شجاع کاوه و میلاد میرزایی به سریال «شرم» به تهیه کنندگی امیرمهدی پوروزیری و کارگردانی احمد کاوری پیوستند.

میلاد میرزایی بازیگر جوان دیگری است که جلوی دوربین سریال «شرم» رفته است. میرزایی با ایفای نقش در سریال «بانوی عمارت» شناخته شده و سابقه حضور در آثاری مانند سریال «محکومین»، «سرزمین کهن»، «چرخ فلک» و … را نیز دارد.

همچنین اردلان شجاع کاوه نیز بعد از ۱۰ سال با این سریال به تلویزیون بازگشته است. آخرین حضور شجاع کاوه در یک سریال تلویزیونی به سریال قفسی برای پرواز در سال ۱۳۸۹ بازمی گردد.

فیلمبرداری سریال «شرم» بر اساس فیلمنامه ای از سعید فرهادی به تهیه کنندگی امیرمهدی پوروزیری و کارگردانی احمد کاوری با رعایت پروتکل های بهداشتی در لوکیشن هایی در منطقه شهرک غرب تهران و مهرشهر کرج ادامه دارد. تاکنون بازیگرانی چون ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، فریبا متخصص، نسیم ادبی، سید مهرداد ضیایی، الهام طهموری و زنده یاد سیروس گرجستانی جلوی دوربین سریال «شرم» رفته اند و چند بازیگر دیگر نیز به این پروژه اضافه خواهند شد.

سریال «شرم» یک ملودرام اجتماعی است که برای پخش از شبکه سه سیما در فصل پاییز آماده می‌شود.

سایر عوامل این سریال نیز عبارتند از تهیه کننده: امیرمهدی پوروزیری، کارگردان: احمد کاوری، فیلمنامه نویس: سعید فرهادی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا رجایی مقدم، مدیر صدابرداری: فرخ فدایی، مجری طرح: وحید معدنی، مدیر برنامه ریزی و مشاور پروژه: حسن لفافیان، تدوین: رضا کردبچه، طراح صحنه و لباس: فرامرز بادرام پور، مدیر صداگذاری: مهدی جمشیدیان، موسیقی: مسعود سخاوت دوست، مدیر تولید: داوود معدنی، عکاس: معین باقری، مشاور رسانه ای: علی مرادخانی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی از آثار سوزن دوزی معاصر 


نمایشگاهی از آثار سوزن دوزی معاصر 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هزارداستان پیکرتراش شهر مجسمه ها


هزارداستان پیکرتراش شهر مجسمه ها

مشاهده خبر از سایت منبع