X

بایگانی مرداد 20, 1399

دفتر سینمایی

«آت چه» با موضوع کرونا آماده نمایش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «آت چه» به کارگردانی محمد ترکمند آماده نمایش شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «آت چه» به کارگردانی محمد ترکمند در انجمن سینمای جوانان استان البرز تولید و آماده نمایش شد.

«آت چه» روایتگر داستان سارقی است که برای دزدی به منزل مردی که مشکوک به کروناست می‌رود اما با صحنه‌ای ناخواسته رو به رو می‌شود.

برخی عوامل تولید این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده و کارگردان: محمد ترکمند، بازیگران: محمد ترک، محمد ترکمند، فیلمبردار و تدوینگر: محمد ترکمند، عکاس: النا ترکمند، مجری طرح: انجمن سینمای جوانان استان البرز.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی امشب تمام می شود/گزارش اجرای گروه «نقش»


کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی امشب تمام می شود/گزارش اجرای گروه «نقش»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از زیر پا گذاشتن اساسنامه تا حذف حق حضور صنوف برای انتخابات هیأت مدیره خانه سینما/ انتخابات یا خیمه شب بازی؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که پس از مدت ها وقفه در روند برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما قرار است عصر امروز بیستم مردادماه انتخابات با حضور یکایک صنوف زیرمجموعه خانه سینما برگزار شود، در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات دعوت نامه ای از سوی هیأت مدیره به صنوف ارسال شد که در آن حضور اصناف مشروط به داشتن شناسه ملی شده، این به ظاهر قانون مداری در حالی است که هنوز خود خانه سینما به لحاظ قانونی جایگاه مشخصی ندارد!

به گزارش سینماپرس بر اساس آنچه هیأت مدیره فعلی خانه سینما اعلام کرده بسیاری از اصناف از جمله انجمن ها و کانون های منشیان صحنه، آهنگسازان، مدیران سالن های سینما، جلوه های ویژه، جلوه های بصری، شورای عالی تهیه کنندگان، مدرسان سینما، گویندگان و سرپرستاران گفتار فیلم، کارکنان لابراتوار و… اجازه حضور و شرکت در انتخابات هیأت مدیره را نخواهند داشت که این امر عملا باعث سلب اختیار صنوف برای حضور در انتخابات شده است؛ این اتفاق پیرو سایر رفتارهای فراقانونی مدیران خانه سینما بار دیگر صدای انتقاد و اعتراضسینماگران را بلند کرده به نحوی که برخی فعالان سینمایی این انتخابات را به یک خیمه شب بازی تشبیه کرده و خواهان پایان دادن به این قبیل بازی های کودکانه در خانه سینما شده اند. 

بر این اساس لیست کاندیداهای حضور در مجمع عمومی تنها ۱۳ نفر است که خودشان به یکدیگر رأی خواهند داد و در اقدامی عجیب و خنده دار تنها ۲ نفر برای بازرسی خانه سینما کاندید شده اند که از همین حالا مشخص است که هر دو برای حضور در این پست به عنوان بازرس اصلی و علی البدل رأی خواهند آورد!

بر اساس شنیده های سینماپرس از یک منبع آگاه که مایل نبود نامش فاش بشود، این انتخابات که عصر امروز در حیاط بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهد شد و استانداری تهران به دلیل گسترش و شیوع کرونا اجازه برگزاری آن را در سالن سربسته نداده با اعتراض قاطبه اهالی سینما روبرو شده به نحوی که برخی صنوف با ارسال پیام ها و نامه هایی خواستار تحریم این انتخابات فرمایشی شده اند!

کانون آهنگسازان سینمای ایران در بخشی از بیانیه اعتراضی خود آورده است: «خانه سینما یک شرکت خصوصی و موروثی نیست، بلکه متعلق به تمامی صنوف و اهالی سینما است و هرگونه تصمیم فردی، نقل قول های بی اعتبار و غیرقانونی خلاف اساسنامه از طرف هر فرد، مقام یا مسئولی باشد، قابل پیگرد قانونی است!»

یکی از اعضای شورای مرکزی این کانون نیز در گروه روسای صنوف خانه سینما در فضای مجازی نوشت: «واقعا برای این نوع برگزاری انتخابات در خانه سینما باید گریست، کجای دنیا ۲ نفر کاندید بازرسی می شوند و همان ۲ نفر انتخاب می شوند؟ و چطور برخی از صنوف اصلی خانه سینما کاندیدی برای حضور در هیأت مدیره ندارند؟ امیدوارم هرچه زودتر این همه بی قانونی و بی احترامی به صنوف تمام شود و خانه سینما روی خوش ببیند و این خیمه شب بازی پایان گیرد!»

انجمن منشیان صحنه سینمای ایران نیز با ارسال یک بیانیه انتقادی نوشته است: «انجمن انصراف خود را به خاطر بی حرمتی و گرفتن حق رأی اعلام می نماید و در مجمع عمومی شرکت نخواهد کرد و ما هیچ گونه امضا و صورتجلسه تحمیلی از طرف خانه سینما و وزارت ارشاد که خارج از اساسنامه خانه سینما باشد را نمی پذیریم!»

اما نکته اصلی اینجا است که هیأت مدیره خانه سینما با یک فرار رو به جلو می خواهد هیچ گزارش مالی و… به صنوف ارائه نکند. در همین رابطه روسای یکی از صنوف خانه سینما که مایل نبود نامش فاش بشود به سینماپرس گفت: هیأت مدیره باید در خصوص امور مالی و عملکرد سال های اخیر خود پاسخگو باشد. این ها هنوز شفاف سازی مالی انجام نداده اند. اگر این انتخابات برگزار شود این ها در می روند و ما نمی دانیم باید از چه کسی پیگیر مطالبات مان باشیم؟ چه کسی باید گزارش مالی و گزارش عملکرد سال های اخیر را ارائه کند؟»

حال باید منتظر ماند و دید آیا دستگاه های ناظر مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلوی این انتخابات فراقانونی ایستادگی خواهند کرد یا همه چیز بر اساس سناریوی از پیش تعیین شده هیأت مدیره فعلی به پیش خواهد رفت؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم «تا تو با منی» منتشر شد/ اجرای آثار بزرگان ادبیات ایران


آلبوم «تا تو با منی» منتشر شد/ اجرای آثار بزرگان ادبیات ایران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید حواسمان باشد که نفس سینما رفتن از بین نرود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احمدی گفت: این روزها وضعیت اکران و استقبال مردم از فیلم‌ها راضی‌کننده نیست، اما باید چراغ‌های سینما روشن بماند.

به گزارش سینماپرس، محمد احمدی تهیه‌کننده «قتل عمد»، درباره وضعیت اکران این فیلم در گفت و گو با خبرنگاران جوان،گفت: اکران فیلم ها راضی کننده نیست؛ البته اینکه مردم به علت فضای موجود در جامعه به سینما نروند، قابل پیش‌بینی بود. هنوز تیزرهای تلویزیونی فیلم «قتل عمد» پخش نشده است و امیدوارم از امروز پخش شود تا در جذب مخاطب بیشتر برای «قتل عمد» موفق‌تر عمل کنیم.

وی افزود: بسیاری از مردم فکر می‌کنند، سینماها تعطیل هستند. بنابراین اطلاع رسانی با این هدف که سینماها باز هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند، به شدت مهم است. در این وضعیت تلویزیون با اطلاع رسانی بیشتر خود درباره باز بودن سینماها می‌تواند کار مهمی انجام دهد. تمام پروتکل‌های بهداشتی در سینماها رعایت می‌شود و امنیت سالن‌ها از بسیاری از مشاغل بیشتر است.

احمدی درباره دلایل اکران فیلمش در چنین شرایطی بیان کرد: به نظرم باید چراغ‌های سینما روشن باشد؛ من چهار فیلم در مرحله نمایش دارم و بالاخره باید اکران شوند. شرکا و مالکان فیلم هم به اکران فیلم راغب‌تر بودند. همه تا زمانی که به شرایط عادی برگردیم، باید برای زنده ماندن سینما ریسک کنیم.

این تهیه کننده در پایان عنوان کرد: درست است که سیستم اکران آنلاین و وی او دی را داریم که در شرایط موجود به سینما و اکران فیلم‌ها کمک کنند، اما باید حواسمان باشد که نفس سینما رفتن از بین نرود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گروه «معنا» رسیتال پیانو برگزار می کند/ اجرای آنلاین از ارسباران


گروه «معنا» رسیتال پیانو برگزار می کند/ اجرای آنلاین از ارسباران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آ تقی و عبرت هایش! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه آی فیلم ۲ یکی از نوستالژیک ترین سریال های دهه شصت را به روی آنتن برده که هنوز دو شخصیت اصلی آن آ تقی(جواد گلپایگانی) و علی(محمود دینی) در حافظه و خاطره تلویزیونی مخاطب مانده و به یاد می آید.

به گزارش سینماپرس، شبکه آی فیلم ۲ یکی از نوستالژیک ترین سریال های دهه شصت را به روی آنتن برده که هنوز دو شخصیت اصلی آن آ تقی(جواد گلپایگانی) و علی(محمود دینی) در حافظه و خاطره تلویزیونی مخاطب مانده و به یاد می آید. از اولین سریال هایی که به سری دوم رسید. فصل او آن که یک داستان یک خط داشت بین سال های ۶۷ و ۶۸ توسط علی نقی لو و فصل دوم آن بین سال های ۶۸ تا ۷۰ توسط محسن شاه محمدی کارگردانی شد.

آیینه عبرت ۲ برخلاف فصل اول که بر محور یک داستان روایت می شود، دارای داستان ها و اپیزودهای متفاوتی همچون ارثیه پدری، بچه سر راهی، دوران تباهی و خواستگاری است. در مجموع سریال آینه عبرت در دو فصل خود ۵۰ قسمت شد که در زمان خود، سریال طولانی محسوب می شود. یکی از مشهورترین عنوان‌های آن «برگ‌ریزان» بود که خود در ۱۸ قسمت مجزا تهیه شد. از ویژگی های مهم فصل دوم این بود که قصه های آن براساس پرونده‌های موجود در اداره کل مبارزه با مواد مخدر نوشته شده بود و سویه رئالیستی داشت.

سریال و شخصیت هایش به قدری محبوب شده بودند که حتی پوسترهای محمود دینی را هم می فروختند. زمانی که آینه عبرت پخش می شد اعتیاد در کشور شیوع پیدا کرده بود و تلویزیون تلاش کرد با ساخت این مجموعه و انجام کاری فرهنگی و هنری، نقش و سهمی در مبارزه با اعتیاد داشته باشند. آن زمان نه کمپ های ترک اعتیاد وجود داشت نه پویش هایی که امروز در شبکه های اجتماعی برای مقابله با اعتیاد شاهدیم. شبکه های تلویزیونی و تنوع سریال ها هم مثل امروز نبود و یا سریال مشابهی که این موضوع را دستمایه ساخت خود قرار دهد. تعلیق و هیجان و تعقیب و گریزی هم که در ذات قصه بود، جذابیت های دراماتیکی آن را بیشتر می کرد و البته باید به جنس بازی جواد گلپایگانی در نقش آتقی هم توجه داشت که با آن لحن صحبت کردن و شیوه راه رفتش، به این کاراکتر هویت بخشید.

 آینه عبرت چه در سری اول و چه سری دوم که داستان های مختلفی را روایت می کرد یک وجه مشترک داشت و آن هم تباهی بود. در واقع آخر قصه همه آدم های معتاد در این مجموعه تباهی بود. این مولفه در تیتراژ سریال هم قابل ردیابی بود. زمانی که تیتراژ بالا می‌آمد، مردی مچاله شده از درد را روی یک صفحه سیاه می‌دیدیم که اسامی بازیگران در ادامه آن می‌آمد. جالب اینکه تا قبل از این سریال، مخاطب تصویر معتاد وافور به دست ندیده بود و شاید این برای نخستین بار بود که در یک مجموعه تلویزیونی، تصویر واضح تری از اعتیاد روایت می شد.

 یکی از نکات قابل توجه در شخصیت پردازی آ تقی این بود که تصویر مطلقا سیاه از او ارائه نمی شود و در کنار اعتیاد به عنوان یک خصیصه منفی، خصائل انسانی هم در او دیده می شد. او در تمام قصه یک رفیق، یک همسر و یک پدر خوب باقی ماند و این حسرت را در مخاطب برانگیخت ای کاش آتقی این موجود دوست‌داشتنی هرگز معتاد نبود. در واقع سریال سعی کرده بود تا نگاه مجرمانه به اعتیاد را کم کرده و نگاه بیمارگونه به آن داشته باشد. حتی رگه های از طنازی هم در شخصیت آ تقی وجود داشت که او را بانمک کرد.

جواد گلپایگانی درباره یکی از دیالوگ هایی که خودش دوست داشته می گوید: «به‌نظرم بهترین دیالوگم این بود که یک‌بار در صحنه‌ای پلیس می‌خواست مرا بگیرد به او گفتم: شما برین ما خودمون می‌آیم. یک صحنه دیگر داشتیم که ماموران دنبال من بودند، من هم افتادم توی حوض. بعد که آمدند دستگیرم کنند گفتم: اینجا دیگه به شما مربوط نمی‌شه. برین بگین نیروی دریایی بیاد. این دیالوگ‌ها را خیلی دوست دارم.»

بازپخش سریال آیینه عبرت در شبکه آی فیلم دو با توجه به طیف گسترده مخاطبان افغانستانی این شبکه و با توجه به اینکه افغانستان همواره با معضل قاچاق مواد مخدر دست به گریبان بوده از حیث اجتماعی هم می تواند نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کند. اگرچه سریال از لحاظ ساختار نمایشی و دراماتیک و فیلمنامه اشکالات زیادی دارد اما ظرفیت نوستالژیک آن به قدری است که تماشای مجدد آن برای بسیاری از مخاطبان دلنشین خواهد بود. سریالی که یک قصه خانوادگی و شهری هم بود و حجم حضور در سکانس های شهری آن زیاد بود. پامنار، کوچه آب‌منگل، درخونگاه، حسینیه نجفی‌ها از جمله محلاتی بودند که لوکیشن خارجی این سریال را تشکیل می دادند.

 محمود دینی در نقش علی و رفیق آ تقی، تهیه کننده این سریال بود که در روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدرِ نخست‌وزیری کار می‌کرد و طراح اصلی آینه عبرت بود. سریالی که از حیث جذب مخاطب یکی از موفق ترین سریال های تلویزیونی در دهه ۶۰ بود و همچنان خاطره انگیز است.

* سید رضا صائمی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدای ماندگار موسیقی انقلاب اسلامی برای مدافعان سلامت می‌خواند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیشکسوت موسیقی کشور گفت: در روزهای کرونایی با خانه‌نشینی، کرونا را از تهدید به فرصت تبدیل کرده‌ام و تمرکز خود را برای ساخت اثری ماندگار و حماسی در وصف مدافعان سلامت گذاشته‌ام.

به گزارش سینماپرس، محمدگلریز به خبرگزاری دانشجو اظهار داشت: در روزهای کرونایی که کادر درمانی کشور با جانفشانی‌های خود روزهای سختی را سپری می‌کنند باید بیشتر حواسمان به فداکاری پزشکان و پرستاران کشور باشد.
وی گفت: جامعه درمانی کشور به معنای واقعی به‌عنوان جهادگران عرصه سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا ایستادگی می‌کنند و هنرمندان کشور بیشتر از هر زمان دیگری باید برای تولید اثر در وصف این عزیزان احساس تکلیف کنند.
محمد گلریز درباره گذراندن روزهای کرونایی خود گفت: این ایام تا آنجایی که می‌شود از خانه بیرون نمی‌آیم و رفتار خود را بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب قرار داده‌ام که ایشان گفتند هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا بگوید باید رعایت کنیم و بنده هم به تبعیت از ایشان از رفت و آمدهای غیرضرور پرهیز می‌کنم.
 وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته سعی کرده‌ام در روزهای کرونایی با خانه‌نشینی، کرونا را از تهدید به فرصت تبدیل کنم و تمرکز خود را برای ساخت اثری ماندگار و حماسی در وصف مدافعان سلامت گذاشته‌ام.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشان «داود رشیدی» امسال اهدا نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احترام برومند تأکید کرد به دلیل همدردی با مردم آسیب‌دیده طی یک سال اخیر، چهاردهمین دوره مراسم اهدای نشان «داود رشیدی» به شیوه ۳ دوره گذشته خود، برگزار نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، احترام برومند همسر زنده یاد داود رشیدی درباره وضعیت برگزاری چهارمین دوره مراسم اهدای نشان «داود رشیدی» که ۳ دوره گذشته آن هر سال همزمان با سالروز درگذشت این چهره مطرح هنر ایران در روز ۵ شهریور برگزار شد، به مهر گفت: ما هر سال بعد از تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم اهدای نشان «داود رشیدی» را شروع می‌کردیم ولی امسال بعد از تعطیلات نوروزی سال ۹۹ و به دلیل شرایط و وضعیت جامعه و شیوع ویروس کرونا، گرفتار شک و تردید در برنامه‌ریزی بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاصی که در ایران وجود دارد و همه درگیر ویروس کرونا هستند، مراسم را به شیوه سه دوره گذشته خود برگزار نمی‌کنیم.

برومند با اشاره به اینکه همه اقشار و مشاغل ایران بر اثر شیوع ویروس کرونا صدمه خورده‌اند، تأکید کرد: تصمیم گرفتم به احترام تمام مردمی که طی یک سال اخیر آسیب و صدمه دیده‌اند و همدردی با مردمی که در شرایط سپری شده، عزیزان خود را از دست داده‌اند، چهارمین دوره مراسم اهدای نشان «داود رشیدی» را در سال جاری برگزار نکنیم.

این هنرمند شناخته شده در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: روز ۵ شهریور از طریق فضای مجازی یاد و خاطره داود رشیدی را زنده نگه می‌داریم و در خدمت هنرمندان و مردم عزیز هنردوست خواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در پلتفرم‌های اینترنتی تبلیغات دیگر فیلم‌ها چندین برابر «نرگس مست» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید جلال الدین دری گفت: پلتفرم های اینترنتی برای فیلم ما تبلیغی نمی‌کنند در صورتی که برای دیگر آثار این کار را انجام می دهند.

به گزارش سینماپرس، سید جلال الدین‌دری کارگردان «نرگس مست» درباره وضعیت اکران آنلاین این فیلم به خبرنگاران جوان، گفت: اکران آنلاین این فیلم ادامه دارد، اما نمی‌دانم دستور نانوشته و شاید نوشته است که برای آن تبلیغاتی صورت نگیرد، ولی در عوض از همه فیلم‌های در حال اکران آنلاین، بیشتر قاچاق می‌شود یعنی یک معادله دو سر ضرر داریم.

او افزود: پلتفرم های اینترنتی حتی در صفحات خودشان که هزینه‌ای ندارد تبلیغاتی انجام نمی‌دهند و چندین مرتبه هم اعتراض کردم و گفتم حداقل در صفحه‌های خودتان که رایگان است که می‌توانید تبلیغ کنید.

این کارگردان ادامه داد: بروید و سری به صفحات پلتفرم های اینترنتی بزنید و حجم تبلیغات «نرگس مست» با دیگر آثار را مقایسه کنید آخرین تبلیغ فیلم ما مربوط به سه هفته پیش است در صورتی که تبلیغات دیگر فیلم‌ها چندین برابر فیلم ما است.

دری در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت «نرگس مست» در اکران عمومی و آنلاین به طور صد در صد مهجور واقع شده است، بیان کرد:  توهم نیست، به آن‌ها گفته اند که برای این فیلم تبلیغ نکنید به عنوان نمونه شهرداری گفت بیلبوردها را به تبلیغات موسیقی اختصاص داده ایم و تکلیف را مشخص کرد، اما این‌ها از دلیل تبلیغ نکردنشان برای فیلم ما نمی‌گویند.

مشاهده خبر از سایت منبع