X

بایگانی مرداد 29, 1399

دفتر سینمایی

اجرای زنده نقاشی «کآرام جان می‌رود»


اجرای زنده نقاشی «کآرام جان می‌رود»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه های شبکه چهار سیما محرمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه فرارسیدن ماه محرم و عزاداری حسینی شبکه چهار سیما مجموعه‌ای از برنامه‌های زنده، مستند و ترکیبی را برای دهه اول محرم امسال تدارک دیده است.

به گزارش سینماپرس، شبکه چهار سیما هم‌زمان با آغاز ماه محرم و برپایی عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، ویژه‌برنامه‌های مختلفی همچون «سوره»، «حسینیه ایران»، «سرگذشت»، «نغمه های عاشورایی»، «پرده عشاق»، مرثیه خوانی های متعدد و متفاوت و مستندهای جدید و مناسب این ایام، را برای پخش تدارک دیده است.

در ادامه اطلاعات هر کدام از این برنامه‌ها به همراه ساعت پخش آمده است:
بررسی تاثیر نهضت عاشورا بر گفتمان های سیاسی و فکری در «سوره»
 این برنامه که ویژ ایام ماه محرم تولید و پخش می شود، به موضوعاتی نظیر :
«بررسی عاشورا در نگاه انجمن حجتیه»، «بررسی عاشورا در گفتمان انقلابیون و عدالت‌خواهان مسلمان و التقاطی»، «بررسی نسبت عاشورا و سرمایه‌داری دینی»، «حکومت، شهادت و چشم‌اندازهای تازه‌تر»، «اصلاح‌طلبی دینی، اصلاح‌طلبی سکولار در نسبت با عاشورا»، «مقایسه‌ی شهادت در گفتمان عاشورا و   گفتمان تکفیر»، «بررسی نسبت عاشورا و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، «عاشوراییان در زندگی روزمره» و … اختصاص دارد.
برنامه تلویزیونی «سوره» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار و به تهیه کنندگی مرتضی روحانی،   سردبیری و اجرای مسعود دیانی از پنجشنبه ۳۰ مرداد هرشب ساعت ۲۳ به صورت زنده و مدت زمان ۶۰ دقیقه روی آنتن شبکه چهار سیما خواهد رفت.

ساعد باقری راوی گنجینه عاشورایی عمان سامانی در شبکه چهار
«سرگذشت» عنوان مجموعه برنامه ای  است که از شب اول ماه محرم طی یازده برنامه به شرح شفاهی «گنجینه الاسرار عمان سامانی» به روایت شاعر و ادیب صاحب نام (ساعد باقری) می پردازد.
«گنجینه الاسرار» منظومه ای نفیس و فاخر، مشهون به ظرایف و دقایق عرفانی سروده میرزا نورالله بن میرزا  متخلص به عمان سامانی از شعرای پرآوازه ی پارسی گوی در نیمه ی دوم سده ی ۱۳ و اوایل سده ی ۱۴ هجری در وصف حماسه عاشورا می باشد.
در شرح گنجینه الاسرار عمان سامانی که با آغاز ماه محرم از شبکه چهار سیما محرم سال گذشته، برای نخستین بار روی آنتن رفت قطعات آواز میر علی اکبر حجازی، ساعد باقری را در شرح این اثر تاریخی، حماسی همراهی می نماید.
«سرگذشت» در گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار و به تهیه کنندگی امیر قمیشی تولید و با آغاز ماه محرم از جمعه ۳۱ مرداد، هرشب ساعت ۲۰:۳۰ پخش و تکرار آن در ساعت ۵:۳۰ روز بعد روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

«حسینیه ایران»
سخنرانی های حجت الاسلام والمسلمین میرباقری از شهر مقدس قم و هر روز از «هر خانه، یک هیئت» از شنبه ۱ شهریور، ساعت ۱۷ به مدت یک ساعت  تحت عنوان «حسینیه ایران» روی آنتن می رود.

«نغمه های عاشورایی»
هر شب ساعت ۲۲
برنامه تلویزیونی «نغمه های عاشورایی» در ۱۲ قسمت ۶۰ دقیقه ای با مداحان و ذاکران اهل بیت گفتگو می کند.
این برنامه به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری از شنبه ۱ شهریور پخش آن آغاز می شود و از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما روی آنتن خواهد رفت.
گروه تولید «نغمه های عاشورایی» با سفر به ۱۲ استان کشور همچون قم، بوشهر، همدان، گرگان، اصفهان و … با مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) همراه شده و با آنها در خصوص نغمات عاشورایی وآثارشان گفتگو کرده است. محمدامین فروغی، محمد بازوبند، سیداحمد حسینی، سید علی ضیابری، محمدرضا عاصی، محمدرضا شاهنگی و …  از جمله مداحانی هستند که با آنها گفتگو شده است.

«مرثیه خوانی»
از شنبه ۱ شهریور، در دو باکس روزانه و شبانه، هرروز ساعت ۱۴:۳۰ و هرشب ساعت ۲۱:۳۰
به مداحی، مرثیه و روضه خوانی مداحانی چون حاج علی انسانی، حنیف طاهری، ذبیح الله ترابی و … اختصاص دارد.

«پرده عشاق»
مستند «پرده عشاق» ویژه دهه اول محرم، از جمعه ۳۱ مرداد مصادف ۱ محرم هرروز ساعت ۱۴
روانه آنتن شبکه ۴ می شود.
این مستند تلویزیونی که تولید گروه مستند شبکه چهار در سال ۹۲ است، به معرفی یاران امام حسین(ع) در واقعه عاشورا می پردازد و در اولین قسمت خود میزبان امیرحسین مدرس خواننده و سعید بیابانکی شاعر خواهد بود.
 امیرحسین مدرس و سعید بیابانکی، در این برنامه درباره شخصیت و زندگی امام حسین (ع) سخن می گویند.
 
پخش مستندی کوتاه درباره هر یک از شهدای کربلا از دیگر بخش های این برنامه است که در قسمت اول مستند”لبیک”ساخته وحید امیرخانی با موضوع زیارت امام حسین (ع) پخش می شود.
سید مهدی شجاعی، سید مجتبی حسینی، حسام الدین سراج، علیرضا قزوه ومحمدعلی بهمنی از جمله هنرمندانی هستند که در قسمت های بعد با آنها گفت گو خواهد شد.

مستندهای جدید «قهوه یزدی»، «شاه حسن شاه حسین»، «طعم ارادت» و «نخل برداری در تفت» از جمله مستندهای جدید و فاخر در ایام محرم محرم هستند که هرروز بین ساعت ۱۲ و ۱۲:

۳۰ پخش می شود.
«قهوه یزدی»، میراث ناملموس به کارگردانی رضا بذرافشان
سبک خاص پخت قهوه  در ایام ماه محرم وپخش ان در بین عزاداران امام حسین (ع)، فرآیند  قهوه پزی در یزد  وثبت این اثر در آثار ملی  کشور، خاطرات عزاداران وقهوه پزها  از قهوه  خانه ی حسینی وفرایند آماده سازی وتوزیع آن بین مردم عزادار با حضور جمعی از عزاداران یزدی سعی در نمایش آداب و رسوم مردم یزد در این ایام دارد.

«شاه حسن شاه حسین (ع)»
این مستند آداب ورسوم عزاداری در شهرستان میبد در استان یزد، مراسم شاه حسن -شاه حسین (ع) دراین شهر وتاریخچه ونحوه وکیفیت برقراری این رسم در ماه محرم، خاطرات مداحان را به تصویر می کشد.
عزاداری عزاداران در این مراسم پرشکوه که با یکدلی وهمدلی و وحدت مردم  اجرا می شود، اشعار شاه حسن وشاه حسین ع که در این عزاداری سرداده می شود و … از جمله پخش های دیدنی این مستند به کارگردانی سید مهدی ثباتیان هستند.

«نخل برداری در تفت» نیز عنوان مستند دیگری از نمایش مراسم و آداب و رسوم مردم تفت می باشد.
 این مستند روز عاشورا پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مزایده بزرگترین تابلو نقاشی جهان


مزایده بزرگترین تابلو نقاشی جهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی مشکلات مالیاتی می‌شود و برگزاری کنکور زیر سایه کرونا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه امشب «تهران ۲۰» به ۲ مساله برگزاری کنکور و مشکلات مالیاتی اتاق اصناف تهران می پردازد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «تهران۲۰» امشب چهارشنبه ۲۹ مردادماه برای بررسی مشکلات مالیاتی اصناف میزبان محسن ابراهیمی معاون حسابرسی امور مالیاتی شهر و استان تهران و همچنین محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران و ایران است.

«تهران ۲۰» ضمن پرداختن به موضوع اصناف و مالیات درباره برگزاری کنکور در دوران شیوع ویروس کرونا نیز گفتگو خواهد کرد.

در این بخش علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی مهمان تلفنی برنامه «تهران ۲۰» می شوند تا درباره برگزاری کنکور زیر سایه کرونا مباحثی مطرح و تحلیل و بررسی شود.

«تهران ۲۰» شنبه تا چهارشنبه ساعت ٢٠ از شبکه پنج سیما به تهیه کنندگی فرشید محمودی و محمدعلی بازی و اجرای محمد دلاوری و علی مروی پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال «سرزده» روی آنتن شبکه می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «سرزده» از تولیدات صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی برای پخش از شبکه یک سیما در نظر گرفته شد.

به گزارش سینماپرس، «سرزده» عنوان مجموعه‌ای تلویزیونی است که با هدایت و مشارکت مرکز سیمای استان‌ها و در مرکز خراسان رضوی تولید شده است.

این درام اجتماعی با تاکید بر موضوعاتی مانند توبه و بخشش، داستان متفاوتی را روایت می‌کند، اصلان و رضا دوستان دوران جوانی و رقبای کشتی چوخه بوده‌اند، اما دست روزگار مسیر آن‌ها را از یکدیگر جدا کرده است.

رضا در نیروی پلیس خدمت می‌کند و اصلان به کارهای خلاف کشیده شده است؛ داستان از آنجا روایت می‌شود که چهار سال قبل رضا موفق به دستگیری اصلان می‌شود و …

این مینی سریال در هفت قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید و تصویربرداری آن در ایام بیماری کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در طول دو ماه انجام شده است.

بهادر اسدی کارگردانی «سرزده» را بر عهده داشته و بازیگرانی مانند بهرنگ علوی، علی انصاریان، نسیم ادبی، رویا میرعلمی، یاشار هاشم زاده، رامبد شکرابی و امیربهادر اورعیبه در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این سریال برای پخش از شبکه یک سیما در جدول پخش قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشانه‌های بهبودی در وضعیت درمانی محمدرضا شجریان/ تغذیه آغاز شد


نشانه‌های بهبودی در وضعیت درمانی محمدرضا شجریان/ تغذیه آغاز شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید «ماتریکس ۴» از سرگرفته شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تولید فیلم سینمایی «ماتریکس ۴» با نقش‌آفرینی کیانو ریوز، پس از توقفی پنج ماهه از سرگرفته شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ددلاین، پس از گذشت پنج ماه از به تعویق افتادن ساخت فیلم سینمایی «ماتریکس ۴»، دوربین‌ها دوباره برای فیلمبرداری این اثر به کار افتادند.

ددلاین برای نخستین بار در ماه مارس اعلام کرد، تولید این فیلم که محصول مشترک کمپانی برادران وارنر و ویلیج رودشوست، در برلین (پایتخت آلمان) به حالت تعلیق درآمده است. حالا فیلمبرداری این پروژه دوباره آغاز شده است.

کیانو ریوز در یک مصاحبه ویدئویی درباره وضعیت این پروژه گفت: فکر می‌کنم که همه این پروژه را دوست خواهند داشت. برای من نیز افتخار بزرگی است و خوشحالم که در این پروژه هستم.

او در ادامه درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: پروتکل‌های بهداشتی موثری در لوکیشن‌ها رعایت می‌شود و تا کنون روند فیلمسازی را مختل نکرده است.  همه چیز سازماندهی شده است و همه سخت کار می‌کنند.

لانا واچوفسکی کارگردان چهارمین قسمت از این مجموعه سینمایی پرفروش است که حدود ۱۷ سال پس از اکران سومین قسمت، جلوی دوربین می رود. تولید این فیلم از ماه فوریه در سانفرانسیسکو آغاز شد. سه گانه ماتریکس که توسط لانا و لیلی واچوفسکی کارگردانی و نویسندگی شده، در مجموع گیشه جهانی ۱.۶ میلیارد دلار فروخته است.

کیانو ریوز، کری آن ماس و جیدا پینکت اسمیت همگی برای ایفای دوباره نقش‌های خود باز می‌گردند و افرادی مثل پریانکا چوپرا، جسیکا هنویک، نیل پاتریک هریس، یحیی عبدالمتین دوم و اندروز کالدول بازیگرانی هستند که به این فیلم اضافه شده اند. لارنس فیشبرن بازیگر سابق این فیلم سینمایی بود که در مصاحبه‌ای جدید اعلام کرد، برای بازی در قسمت چهارم فیلم از وی دعوت نشده است.

  «ماتریکس ۴» قرار بود در تاریخ ۲۱ می ۲۰۲۱ اکران شود؛ اما نمایش آن با تصمیم برادران وارنر به یکم آوریل ۲۰۲۲ موکول شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک ویدیو برای اجرای سنتور


یک ویدیو برای اجرای سنتور

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قسمت ۹ و ۱۰ «آقازاده» با هم می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این هفته دو قسمت جدید سریال «آقازاده» با طراحی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی با هم منتشر می‌شود.

به گزارش سینماپرس، از آنجایی که زمان پخش قسمت دهم سریال پیش از تاسوعای حسینی است، این بخش به احترام عزاداری سید و سالار شهیدان یک هفته جلوتر و همراه با قسمت ۹ عرضه خواهد شد.

قسمت ویژه «آقازاده» ۱۱۵ دقیقه است و جمعه ۳۱ مرداد ماه از وی او دی‌های فیلیمو و نماوا پخش می‌شود.

بازیگران این سریال عبارتند از امین تارخ، امیر آقایی، مهدی سلطانی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، دیبا زاهدی، مهدی کوشکی، سامیه لک، مسعود فروتن، کاوه خداشناس، سعید داخ، روزبه معینی، احسان امانی، مجید اسماعیلی، اکبر رحمتی، امید محمدنژاد و امین حیایی با حضور کامبیز دیرباز، هنرمندی نیکی کریمی، نقش آفرینی متفاوتی از جمشید هاشم پور و محمدحسین لطیفی و با معرفی پردیس پورعابدینی.

«آقازاده» از سایت‌های معتبر سینمایی قابل دانلود است، شنبه‌ها نیز دی‌وی‌دی آن منتشر می‌شود و زمان پخش قسمت ۱۱ آن جمعه ۱۴ شهریور خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرپاگاندای شفافیت یا ژست اقدام و عمل! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شفافیت خوب است و واجب! اما اگر واقعی باشد و به عمل منتج گردد! عملی که متاسفانه در طول دوران مدیریت ژنرال های بنفش سراغی از آن نداریم. عملی که در مجموعه ای فرهنگی مولدی همچون سازمان سینمایی کشور، خود را در تولیدات سینمایی و نظارت بر عرضه فیلم هایی منطبق با هنجارهای عمومی جامعه نشان می دهد. عملی که متاسفانه گویا به فراموشی سپرده شده و رسما از آن چشم پوشی می شود و گویا قصدی هم برای احیای آن وجود ندارد.

محمدرضا مهدوی پور/ ظاهرا شفاف‌سازی قرار است به عنوان یکی از دستاوردهای مدیریتی در دوران حاکمیت ژنرال‌های بنفش به ثبت تاریخ برسد! دستاوردی عظیم سازی شده که به هر صورتی دوره ای خبرهای مختلفی را در باب افتتاح سامانه‌های رنگارنگ آن در مجموعه های مختلف اجرایی کشور به خود اختصاص می دهد و به صورتی شوآفی پُرهیاهو فضای رسانه‌ای کشور را در بر می‌گیرد. در این میان لازم است تا به مرور چند نکته در این زمینه پرداخته شود:

۱. اگر چه بررسی کم و کیف و واقعیت‌سنجی شفافیت در مجموعه‌های مختلف تخصص خود را می‌طلبد اما پُرواضح است که اصل موضوع شفافیت در صورت تحقق واقعی خود می‌تواند اقدامی موثر به جهت افزایش بهره‌وری سیتسم‌ها قلمداد گردد. اما این بدان معنا نیست که ماهیت ایجاد شفافیت، عمل و کار محسوب می‌شود. از این جهت است که باید توجه داشت که شفافیت و ایجاد سامانه‌های پیرامونی آن ابتدایی‌ترین موضوع برای آغاز فعالیت و کار در هر سیستمی محسوب می شود.



۲. بر کسی پوشیده نیست که دولت یازدهم و بالاخص دوازدهم از کم تحرک ترین و کم کارترین دولت های پس از پیروزی انقلاب اسلامی می باشند. دولت هایی که تقریبا در تمامی زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی موفق شده تا رکوردهای نجومی از خود به یادگار گذاشته و روزگار مردم ایران را آنچنان بنفش نماید که دیگر تصور دلار ۲۵ هزارتومانی و سکه ۱۰ میلیونی و پراید ۱۰۰ میلیونی و حقوق مدیریتی ۶۰ میلیونی و … ماهیت کابوس گونه خود را از دست داده و امری عادی در جامعه تلقی شود. حال در چنین شرایطی ژنرال‌های بنفش قصد دارند تا اعلام اسامی افراد و لیست مخارج و قراردادها و … را با عنوان شفافیت  مطرح و چنین اقدام پیش پا افتاده‌ای را به عنوان توفیقی بزرگ و کاری عظیم به خورد افکار عمومی دهند!



۳. باید توجه داشت که ایجاد ساختار و فرایندهای مختلف پیگیری شفافیت در وجه تمثیلی خود در حکم آفتابه لگن بوده که در صورت عدم وجود غذایی مناسب تنها اسباب تشریفات سر سفره های ادبیات می‌باشد. پس همانگونه که در قدیم الایام اگر بر سر سفره‌ای هفت دست آفتابه لگن جهت شستشوی دستها می بود و در عین حال طعامی برای خوردن گیر نمی آمد؛ به تمسخر می گفتند: آفتابه و لگن هفت دست/شام و ناهار هیچی! به همان نسبت نیز اگر امروزه بر سر سفره مجموعه های اجرایی کشور کار مطلوب و مناسب با وضعیت مردم صورت نپذیرد؛ وجود هفتاد دست از نظایر سامانه های شفافیت و … به طنزی دردناک مبدل خواهد شد!



۴. در میان تمامی اجزای تحت مدیریت دولت بنفش؛ گستره شفافیت در سازمان سینمایی کشور از صورتی ویژه‌برخوردار بود و بخش مهمی از این برخوردرای به جهت انتصاب دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مقام ریاست سازمان سینمایی می باشد. انتصابی که سبب شد تا سازمان سینمایی به یکی از پیشگامان خبرسازی شفافیت در فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور مبدل گردد.



۵. در نخستین روزهای شهریورماه سال ۱۳۹۸ هجری شمسی و با توئیت ویژه حسین انتظامی در فضای مجازی بود که فرایند خبرسازی شفافیت در سازمان سینمایی رسما آغاز گردید و پس از آن است که هر از گاهی کارنامه مدیریتی جناب انتظامی با انتشار گزارش های عملکرد مالی سازمان ها و زیر مجموعه های وابسته و تحت نظر سازمان سینمایی مزین می شود!



۶. همانگونه که در ابتدا ذکر گردید اصل شفافیت موضوعی بسیار خوب و واجب است اما به نظر می رسد که این اصل پیش پا افتاده و عادی، امروزه به ابزار پروپاگاندا برای مدیران اجرایی کشور مبدل گردیده و وضوح این امر را می توان در سازمان سینمایی کشور مشاهده نمود. حال آنکه هر عقل سلیمی تایید مینماید که وظیفه سازمان سینمایی کشور تولید و توزیع محصولات فرهنگی و سینمایی مبتنی بر آرمان های انقلاب اسلامی و منطبق بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی می باشد و در این راستا شفافیت واقعی آن است که گزارشی جامع و دقیق از وضعیت تحقق چنین وظیفه ای تهیه و به صورت نوبه ای به اطلاع افکار عمومی برسد. پس اگر به چنین وظیفه ای عمل نگردد یعنی در سازمان سینمایی کشور کاری صورت نگرفته و در این شرایط است که تمرکز رسانه ای و پرپاگاندا پیرامون صدور گزارش های متعدد شفافیت تنها می تواند به مقصود تحمیق افکار عمومی صورت پذیرد.



۷. بیش از ۶ ماه است که کشور درگیر اپیدمی کروناست و شفافیت واقعی آن است که سازمان سینمایی کشور بیاید و رسما اعلام نماید که در این مدت زمان چه اقدام ویژه ای جهت تولید محصولات سینمایی صورت داده است. قطعا قرار نیست در این شرایط که مردم بیش از هر زمانی نیازمند تولیدات رسانه ای می باشند، متولیان سینمایی کشور اتوبوس خالی را هدایت نمایند و فقط حقوق گرفته و شاهد گذران روزهای هفته باشند!



۸. شفافیت امر مبارکی است اما شفافیتی که واقعی باشد و نخواهد جبران کننده و سرپوشی بر کم کاری و یا بیکاری مدیران اجرایی کشور باشد. به قول معروف: صورت زیبای ظاهر هیچ نیست / ای برادر سیرت زیبا بیار! از این جهت باید توجه داشت گه شاید خبرسازی شفافیت و ارایه گزارش های نوبه ای و توئیت های گاه و بیگاه شفافیت بتواند افکار عمومی را در روزگار بنفش مردم ایران به صورت مقطعی مجاب سازد اما قطعا این ظاهرسازی دوام نداشته و بوی نامطبوع آن در تاریخ مدیریت اجرایی کشور به ثبت و ضبط خواهد رسید.



۹. البته تجزیه و تحلیل همین خبرسازی شفافیت با تمام نواقص و کاستی ها می تواند فهم لازم ر در اختیار مدیریت دلسوز و متعهد قرار دهد و ایشان را متوجه شرایط و موقعیت پیرامونی خود سازد. البته اگر صداقت در میان باشد و مدیر بخواهد واقعا کار کند! پس چنین مدیری قبل از اِعمال هر تصمیم و اقدامی؛ با مرور همین گزارش های باصلاح شفافیت می تواند به ارزیابی روشنی در زمینه میزان هزینه و فایده اقدامات صورت گرفته در عرصه فرهنگی و سینمایی کشور نایل آمده و فهم نماید که اقدام او تا چه میزان برای نظام جمهوری اسلامی مفید بوده و همسویی کارکردی آن در راستای اهداف انقلاب اسلامی می باشد.



۱۰. جای بسی تعجب است که جناب حسین انتظامی به عنوان دانش آموخته مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی بر این امر توجه نداشته باشند که در گزارش عملکرد مجموعه های تحت مدیریت ایشان در سازمان سینمایی کشور، دیگر ردیف بودجه ای با عنوان «هزینه های جاری و پشتیبانی» ذکر نشده است. البته شاید پس از مطالبه افکار عمومی در باب چگونگی مصرف این ردیف بودجه و در مقابل، عدم جوابگویی قانع کننده مجموعه ها در این باره؛ متولیان خبرسازی شفافیت بر آن شدند تا رسما چنین ردیف بودجه ای از گزارش های شفافیت حذف گردد. البته طنز ماجرا آنجا هویدا می شود که تمامی این مجموعه ها ردیف بودجه ای با عنوان «کمک به راهبری و مدیریت» در گزارش های جدید خود گنجانده اند و بودجه هایی ویژه به آن اختصاص داده اند. بودجه هایی که اتفاقا به سیاق گذشته و همچون ردیف بودجه حذف شده قبلی، هیچکدام از این ردیف بودجه  تازه تاسیس دارای پیوست خاصی نمی باشد!



۱۱. خوب است جناب انتظامی سری به گزارش عملکرد مالی موسسه سینماشهر بزند و از این زیرمجموعه خود سوال کند که یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون تومان (۱۳۵۰۰ میلیون ریال) از مجموع بودجه هفت میلیارد و سی و هفت میلیون تومانی (۷۰۳۷۸ میلیون ریالی) خرج شده خود را در چهارماهه نخست سال صرف کمک به کدام شق و گونه از راهبری مدیریت توسعه زیرساخت های سینمایی نموده است و عملا خرج چه ساخته است!



۱۲. همچنین خوب است تا ایشان از مرکز سینمای مستند و تجربی کشور بخواهند تا رسما اعلام نمایند که «کمک به راهبری مدیریت سینمای مستند و انیمیشن» دقیقا به چه معناست که در شرایط کرونایی کشور و در چهارماهه نخست امسال توانسته تا یک میلیارد و هفتصد و هفتاد میلیون تومان (۱۷۷۴۷ میلیون ریال) از مجموع بودجه این مرکز را به خود اختصاص دهد.


۱۳. البته بنیاد سینمایی فارابی همیشه چندماهی عقب است و هنوز مشغول بیلان‌دهی عملکرد خود تا پایان سال ۱۳۹۸ است. این در حالی است که طنازی به شوخی می گفت: حجم خرج بودجه در مجموعه ای به وسعت ارتزاق بنیاد سینمایی فارابی می طلبد که چند ماهی همیشه عقب باشد! با این همه خدا را شکر هنوز گزارش‌سازان شفافیت در فارابی به صرافت حذف ردیف بودجه   «هزینه های جاری و پشتیبانی» نیفتاده اند و از این جهت ثبت مبلغی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان (۱۵۶۹۹۲ میلیون ریال) در قالب «هزینه های جاری و پشتیبانی»  و با چنین عنوانی در گزارش عملکرد مالی بنیاد سینمای فارابی تا به انتهای اسفندماه ۱۳۹۸ هجری شمسی، همچنان موجود و قابل دسترسی است. رقمی که تقریبا یک سوم از مجموع بودجه بنیاد فارابی را به خود اختصاص داده و به جهت عدم همراهی پیوست برای آن؛ دقیقا مشخص نیست که صرف چه شده است! حال بگذریم از آنالیز سایر حمایت های مالی این بنیاد بالاخص هزینه کرد ایشان در جشنواره های مختلف سینمایی و بیلان دهی آمارهای ضد و نقیضی همچون اختصاص سیصد و سی میلیون تومان (۳۳۲۰ میلیون ریالی) به عنوان دستمزد دبیر و مدیران سی و هشتمین جشنواره ملی فجر و … و یا بگذریم از ذهنیت قبیله حاکم بر بنیاد فارابی و تصور ایشان از «آثار سینمایی فاخر» که سبب گنجاندن آثاری همچون اسباب رمانتیسم عماد و طوبی و یا سرزمین بود و نبود و … را در فهرست حمایتی ایشان محیا می سازد.



۱۴. به راستی «کمک به راهبری مدیریت فیلمسازی جوانان» چیست و اساسا به چه معناست که حالا انجمن سینمای جوانان ایران در گزارش عملکرد چهارماهه نخست امسال خود آن را برجسته ساخته و ردیفی مستقل با بودجه ای بالغ بر چهار میلیارد و نهصد میلیون تومان ( ۴۹۶۳۶ میلیون ریال) از بودجه صرف شده خود را به آن اختصاص داده است. بودجه ای که تقریبا چهار پنجم از مجموع اعتبارات این زیر مجموعه کرونا زده از سازمان سینمایی کشور را صرف خود ساخته است.



۱۵. هر مدیری همچون ریاست محترم سازمان سینمایی کشور قطعا می داند که صرف اعلام اعداد و تنظیم یک صورت خرج بی درو پیکر تنها می تواند عنوان شفافیت را به دوش بکشد و  رسما سیاهه ای بی ارزش است که نه به درد زندگی متعهدانه ایشان در دنیا می خورد و نه جوابگوی آخرت یک مدیر اجرایی در نظام جمهوری اسلامی می باشد. پس حتی اگر ریاست کنونی سازمان سینمایی کشور، شان مدیریتی خود را صرفا ارائه همین آمارهای نیم بند و در قالب شفافیت می دانند؛ باز ضرورت پیدا می تا پاسخ دهند که به راستی این حجم از بودجه بیت المال مسلمین آن هم در شرایط کرونایی کشور به کجا می رود و صرف معیشت زندگی چه طیف از مدیران و یا اهالی سازمان سینمایی کشور می شود!



۱۶. بار دیگر لازم است تا متذکر شویم که شفافیت خوب است و واجب! اما اگر واقعی باشد و به عمل منتج گردد! عملی که متاسفانه در طول دوران مدیریت ژنرال های بنفش سراغی از آن نداریم. عملی که در مجموعه ای فرهنگی مولدی همچون سازمان سینمایی کشور، خود را در تولیدات سینمایی و نظارت بر عرضه فیلم هایی منطبق با هنجارهای عمومی جامعه نشان می دهد. عملی که متاسفانه گویا به فراموشی سپرده شده و رسما از آن چشم پوشی می شود و گویا قصدی هم برای احیای آن وجود ندارد.



مشاهده خبر از سایت منبع