سینماپرس: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به مناقشه جدید ارشاد و صداوسیما اعلام کرد مدیران ارشاد و سازمان سینمایی میدانند از این به بعد دیگر مسیر اعطای مجوز محصولاتِ خانگی و نظارت محتواییشان، از مسیر ارشاد و زیرمجموعههای این وزارتخانه نمیگذرد.
به گزارش سینماپرس، افسارگسیختگی و ناهنجاریهای نمایش خانگی صدایِ بسیاری از پژوهشگران، خانوادهها، اصحاب فرهنگ، رسانه و هنر را درآورد. محتوای سریالهای خانگی آنقدر نعلبهنعل سبک زندگی غربی، اشرافیگریهای مجموعههای نامأنوس ترکیهای حرکت کرد که تصمیم بر آن شد مسئولیت به بخش دیگری غیر از ارشاد و سازمان سینمایی واگذار شود. چراغ سبزِ این اتفاق با اعلامیه سازمان سینمایی روشن شد؛ زمانی که اعلام رسانهای کردند صدور مجوز تولید سریالهای خانگی تا اطلاع ثانوی متوقف میشود و دلیل آن را اشباع شدن یا بهقولی بالا گرفتن تعداد مجوزهای صادره و سریالهای در حال تولید و آماده توزیع که بیشتر از نیاز و ظرفیت بازار است، دانستند، بنابراین تا نمایش چند سریال آماده توزیع و ایجاد تعادل میان زنجیره صدور مجوز تا توزیع لازم است چند ماهی از صدور مجوز جدید خودداری شود.
شروع بحثهای انتقال مسئولیت از ارشاد به صداوسیما
چند روز بعد ماجرای واگذاری صدور مجوز ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی بالا گرفت؛ تلویزیونیها انتقادشان صریحتر شد، یکسری از بازیگران دغدغهمند، کارگردانان و تهیهکنندگان قدیمی صحبتهایشان شنیدنیتر شد، و همه بحثها بر سر این بود که “چرا آنقدر با این لاکچریبازیها و فضای لوکس سریالهایتان به فرهنگ و سبک زندگی مردم لطمه زدهاید؟ “. از آن طرف هم سینماییها در واکنش به این هجمهها گفتند: “تلویزیون در سریالهای خودش درمانده است و نمیتواند به آن دوران درخشان و طلایی سابقِ خودش برگردد. “
اعطای مجوز سریال “موچین” همهچیز را روشن کرد که این مسئولیت واگذار شده است، توقف برنامه “امشو” و خیلی از بحثهای دیگر این انتقال را نشان میداد. این روزها سازمان تنظیم و مقررات صوت و فراگیر سازمان صداوسیما (ساترا) مرجع نزدیکتری برای نظارت بر محتوای فضای مجازی و سریالهای خانگی است. اما این مناقشه با سکوت رسانهای مسئولین ارشاد و صداوسیما ادامه پیدا کرد. همه منتظر بودند که بالاخره یا مسئولین ارشاد و یا صداوسیما واکنش صریح و رسمی از خودشان نشان دهند که بالاخره مسئولیت و کنترل نمایش خانگی و محصولات VOD ها به کدام بخش رفته و از چهزمانی رسماً میتوان این مسئولیت را از آنِ صداوسیما دانست.
سکوت را انتظامی شکست
این سکوت را بعد از مدتها، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در نشست خبریاش شکست و گفت: “ما در فناوریهای نوپدید از جمله VOD نیازمند تعریف جدیدی در حکمرانی فرهنگی در فضای مجازیایم که برداشتهای متفاوت دستگاهها اصلاح شود. مراجع قانونگذاری در این زمینه تصمیمگیرند و جمعبندی توسط آنها مبنای عمل همه دستگاهها خواهد بود. ما منتظر تعیین تکلیف در مراجع بالادستی هستیم تا تکلیف دستگاه از جمله وزارت ارشاد را روشن کند. “
مجوز ارشاد به برنامه شهاب حسینی و واکنشِ ساترا
چندی بعد دخالت دوباره سازمان سینمایی در اعطای مجوز به برنامه ترکیبی “همرفیق” شهاب حسینی باعث شد سازمان تنظیم و مقررات صوت و فراگیر (ساترا) این بار بیانیه رسمی صادر کند که: “در پی انتشار خبری درباره صدور مجوز یک برنامه ترکیبی توسط سازمان سینمایی به اطلاع میرساند، ساترا ضمن استقبال از تولید محتواهای ایرانی و ورود شخصیتهای هنری برجسته که قطعاً به غنای محتوایی خواهد افزود، اعلام میکند همانگونه که پیش از این بیان شده، مسئولیت صدور مجوز برنامههای ترکیبی و تولیدات تلویزیونی برای انتشار در رسانههای صوت و تصویر، تنها در صلاحیت این سازمان است، لذا بدیهی است پخش هر کدام از این برنامهها در رسانههای صوت و تصویر در فضای مجازی منوط به اخذ مجوز فوقالاشاره بوده و فقدان این مجوز مانع از انتشار در پلتفرمهای صوت و تصویر کشور خواهد شد. “
چرا که پیش از آن، برنامه ترکیبی مجید صالحی (امشو) هم توسط سازمان سینمایی مجوز داده شد و بسیاری از رسانهها این ورود ارشاد را قابل تأمل دانستند، این در حالی است که همگان میدانند در تعریف “صوت و تصویر فراگیر” آمده که صوت و تصویر فراگیر عبارت است از محتوای صوتی و تصویری که بهصورت گسترده و یکسویه و بدون الزام به شناسایی مخاطب از طریق فرستندههای امواج رادیویی یا شبکههای کابلی ماهوارهای و اینترنتی توزیع میشود و یا قابلیت توزیع دارد و همچنین محتوای مربوطه زنده بوده و یا دارای جدول پخش زمانی است.
تعریف سازمان تنظیم و مقررات صوت و فراگیر صداوسیما
هر فعالیتی که صوت یا تصاویر متحرک یا دادههای همراه با آنها را، از طریق شبکههای ارتباط الکترونیک و با رعایت تمامی شروط زیر پخش یا منتشر کند، مصداق رسانه صوت و تصویر فراگیر است: در محدوده صلاحیت قضایی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد؛ دارای قابلیت دسترسی برای عموم باشد؛ خدمت بهشکل مؤثر ارائه شود؛ امکان «گزینش» یا «سازماندهی» محتوا توسط ارائهدهنده خدمت وجود داشته باشد؛ بخش ویژهای از خدمت را برای ارائه صوت و تصویر متمایز، یا بر انتشار محتوای صوت و تصویر بهنحوی تمرکز کند که عرفاً رسانه را، «ارائهدهنده صوت و تصویر» معرفی کند.
اصرار سازمان سینمایی به ماندن در نمایشخانگی/ روایت جدیدی از معاون ارزشیابی
روز بعد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به بیانیه سازمان تنظیم و مقررات صوت و فراگیر سازمان صداوسیما (ساترا) واکنش نشان داد و اعلام کرد که طبق قانون مسئولیت صدور مجوز محتوا در شبکه نمایش خانگی، اعم از فیزیکی و مجازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از آنجا که همه مکلف به محترمشمردن مقررات روشن قانونی هستیم، از تمامی دستگاهها انتظار میرود که در میان فعالان حرفهای، بیانسجامی دستگاههای حاکمیتی را القا نکنند.
صحبتهای صریح آقاتهرانی درباره مناقشه ارشاد و صداوسیما
برای روشن شدن این مسئله، مناقشات حقوقی و قانونی میان ارشاد و صداوسیما مشروح گفتوگو با حجتالاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را در ادامه میخوانید:
موضوع ما بحث شبکه نمایش خانگی است که بعد از افسارگسیختگی، ابتذال، رواج عشقهای مثلثی و نمایش اشرافیگری و خیلی از اتفاقات دیگر دو ماه پیش تصمیم جدی بر انتقال مسئولیت صدور مجوز و تصمیمگیری درباره سریالهای خانگی و خصوصاً برنامههای ترکیبی در فضای VOD ها به سازمان تنظیم و مقررات صوت و فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما واگذار شد، با این اوصاف اما هنوز سازمان سینمایی و برخی از مدیرانشان اصرار دارند که در این فضا مجوزها را آنها صادر کنند و خودشان را در این زمینه مسئول اصلی میدانند، میگویند تکلیف مشخص نیست و منتظر مدیران بالادستیاند، چرا کماکان شاهد این تناقضها هستیم؟
حجتالاسلام آقاتهرانی: در چند مدت اخیر فضای محتوایی برخی از سریالهای شبکه نمایش خانگی، بهسمتی حرکت کرد که گویی هیچ نظارتی بر محتوایی که در این سریالها پرداخته میشد، نبود. کار داشت به جایی میرسید که رسماً باید یک دستگاه دیگر را مأمور بررسی عملکرد ارشاد در اعطای مجوز به محصولات فضای مجازی و شبکه نمایش خانگی میکردیم؛ چرا که ضوابط فرهنگی اسلامی ــ ایرانی در محصولات تولیدشده بهراحتی نادیده گرفته میشد و این محتواها سنخیتی با “هنجارهای فرهنگی” و “سلامت فرهنگی جامعه” نداشت.
تکلیف روشن است؛ دیگر ارشاد در قبالِ محصولات خانگی مسئولیتی ندارد
این عامل و مجموعه عوامل دیگر همگی دست به دست هم داد تا اینطور تشخیص داده شود که مسئولیت اعطای مجوز بهعهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما است و بهنظرم تکلیف این مسئله کامل روشن شده است و مدیران ارشاد و سازمان سینمایی هم حتی میدانند که از این به بعد دیگر مسیر اعطای مجوز به محصولات شبکه نمایش خانگی و نظارت محتوایی بر این محصولات از مسیر ارشاد و زیرمجموعههای این وزارتخانه، نمیگذرد و تصمیمگیری برای اعطای مجوز کاملاً در اختیار سازمان مقررات است.
اصرار مسئولان ارشاد بیفایده است
مسئولان ارشاد روزهایی که باید از طریق انجام رفتار مسئولانه در قبال محتوای شبکه نمایش خانگی، مانع از رواج ابتذال افسارگسیخته در این شبکه میشدند، مسئولیت خود را درست انجام ندادند؛ حالا که این مسئولیت به نهاد دیگری واگذار شده، اصرار بر اینکه همچنان خودشان مرجع صدور مجوز باشند، بیفایده است.
بعید نیست دوباره شاهد رواج عشقهای مثلثی و حتی مربعی باشیم
اگر کار دوباره به ارشاد و سازمان سینمایی واگذار شود، بعید نیست مانند گذشته شاهد رواج عشقهای مثلثی و یا حتی مربعی در سریالهای نمایش خانگی باشیم.
ما مقابل نادیدهگرفتن تصمیمات قانونی میایستیم
با توجه به مرجع قانونگذاری همچون مجلس و کمیسیون فرهنگی، اگر ارشاد در این شرایط به صدور مجوزها و به یکبامودوهوایی ادامه دهد و به سریالهای خانگی و برنامههای ترکیبی خصوصاً برنامههای مربوط به سلبریتیها مجوز بدهد؛ بهقول برخی قانون را دور بزند، مجلس چه عکسالعملی نشان خواهد داد؟
حجتالاسلام آقاتهرانی: اگر بنا باشد هر شخص و یا مجموعهای در کشور ضوابط قانونی حیطه اختیاراتش را نادیده بگیرد و بر اساس سلیقه و رویکردی که خودش میپسندد رفتار کند، دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود. تصمیم بر این شده است مرجع صدور مجوز، سازمان مقررات باشد؛ نه سازمان سینمایی. مجلس بنا به وظیفه ذاتی مبنی بر نظارت بر حسن اجرای قوانین، حتماً در برابر نادیده گرفتن این تصمیمات قانونی، خواهد ایستاد و نهادها را ملزم به عمل به مُرّ قانون خواهد کرد.
* تسنیم
سینماپرس: فیلمبرداری فیلم بلند داستانی ماتیک مخملی به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد رضا یکانی که مدتی است شروع شده بود روز گذشته با نقش آفرینی رایحه تیموری و حسین عابدینی به کار خود پایان داد .
به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم بلند داستانی ماتیک مخملی به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد رضا یکانی که مدتی است شروع شده بود روز گذشته با نقش آفرینی رایحه تیموری و حسین عابدینی به کار خود پایان داد.
این فیلم از جدید ترین تولیدات موسسه فیلمسازی یکان تصویر تهران می باشد ودر خلاصه داستان این فیلم آمده است : اینجا جای موندن نیست باید رفت و سفر کرد تا به آرامش رسید اما مطمین نیستم که در جای جدید هم به آرامش برسم.
در این فیلم تعداد کثیری از جوانان و علاقه مندان بازیگری جلوی دوربین فیلمبرداری رفتند.
عوامل و دست اندرکاران این پروژه عبارتند از :
تهیه کننده و کارگردان : محمد رضا یکانی
نویسنده : پدرام افشار
بازیگران : حسین عابدینی – رایحه تیموری – بهنوش بختیاری – شیدا یوسفی – حشمت آرمیده، فاطمه شکری، اکرم علمدار، تیمور عباسی و متین مصطفوی
دستیار اول کارگردان و مدیر برنامه ریزی : افشین سنگ چاپ، تصویر بردار : بهرام لطفی
صدابردار : ایمان یگانه جو، طراح صحنه و لباس : میلاد عارفی نیا، مدیر تولید : عباس خالقی نژاد، چهره پرداز : آرش فرد، تدوین : حسین سلیمی، دستیاران کارگردان : مهسا مولائیان، کسری محمدی، منشی صحنه : روژین تیزهوش، عکاس : محمدبرزگر، فیلمبردار پشت صحنه : کوروش معظمی، دستیاران تصویر : علی روحی، محمد رامین تیموری، یاسرحیدری، دستیارصدا :داودکاظمی، مدیر تدارکات : سجاد جنگی، دستیارتدارکات : آرش شابهرامی، دستیاران لباس وصحنه :سحر رمضانی، احسان پیرهادی، فاطمه یوسفی.
مجریان گریم : شهره خراسانی، مرسده افشار
مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای : علیرضا صفری دولو
جانشین تهیه کننده و سرمایه گزار : مسعود براتی
سایر بازیگران :
خسرو شیری – مهسا مولائیان – روژین تیزهوش – شروان یکانی – مهرزاد نصیر زاده – پانته آ خادمی – سوگند علی ولی اللهی – فاناز سلوکی – یاسر حیدری – مسعود براتی – علی اصغر ایزی – مسعود شهری – شهرام محبوبی – کسری محمدی – شیما حکیم پور – مهدی جعفری – سیامک سلطانی – نازنین کوهستانی – امیر حسین کریمی – پگاه زری
سینماپرس: در دیدار خادمان هیئت آنلاین با حجت الاسلام پناهیان بنا شد دروس و سخنرانی های او از هیئت آنلاین پخش شود، او همچنین هیئت آنلاین را تلویزیونی برای هیئات خواند که تکنولوژی کوچک تمدن عظیم اسلامی به حساب می آید.
به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در جمع خادمان هیئت آنلاین گفت: به هیئت اعتقاد ویژه ای دارم. هیئت را به عنوان یک پایگاه تشکیلاتی نمونه ایمانی می دانم که الگویی برای تمدن عظیم اسلامی است. شما وقتی که به مدیریت و پشتیبانی هیئات و تشکیلاتی که از جهات مختلف ایجاد می کند نگاه می کنید می بینید بهترین ساختار اجتماعی را ایجاد می کند. نمونه کوچک مدینه فاضله هیئت است که تجمیع این هیئات در یک فینال بزرگ پدیده اربعین شده است.
وی افزود: اربعین برای خیلی ها شاید عجیب باشد اما برای هیئتی ها یک امر عادی است و فقط می دانم که امر تجمیع شده هیئت ها تحت عنوان مواکب و حرکت هایی که انجام می گیرد معجزه باشکوه تاریخ بشریت را شکل می دهد. به آن معجزه قرن نمی شود گفت. تعریفی که ما از هیئات داریم چیزی فراتر از برگزاری یک مراسم با نیاز معنوی است.
پناهیان یادآور شد: شما نمونه کوچک پی ریزی تمدن اسلامی را ثبت جهانی، تاریخی و توزیع و تئوریزه می کنید. مشکل مدیریت در جامعه ما باید اینطوری حل شود.
تکنولوژی هیئت اندازه کوچک همان تمدن عظیم اسلامی است
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: هیئت برای ما مسئله تمدنی است. تکنولوژی هیئت اندازه کوچک همان تمدن عظیم اسلامی است. چطور جهان می تواند بر محور اهل بیت و محور ولایت اهل بیت اداره شود؟ برای درک این موضوع به یک هیئت نگاه کنید.
شما خادمان هیئت آنلاین در حال پی ریزی تمدن عظیم اسلامی هستید
پناهیان با بیان اینکه نمی گویم هیئت را دست پایین گرفته اید بلکه آن را دست بالا گرفته اید که به سراغش رفته اید، تاکید کرد: ولی اینها را در برنامه ریزی های جزئی در نظر بیاورید که چقدر از این ظرفیت می شود استفاده کرد. خود هیئت دارد شما را می بلعد. اینکه شما می گویید هیئت آنلاین ما را وادار به کار می کند کششی است که اینجا وجود دارد. اینطور نیست که شما به هیئت چیزی بیفزایید. شما دارید با ابعاد این کهکشان وسیع آشنا می شوید و جذبش می شوید. در این زمینه که قدم گذاشتید بدانید در حال پی ریزی تمدن عظیم اسلامی هستید.
وی اذعان کرد: نکته بعدی این است که شما آیین های سنتی را احیا و برجسته کنید. یک بار به اهواز رفته بودم و به دوستان هیئتی که در مسجد بودند گفتم چرا سینه زنی دوری را فراموش کرده اید؟ جوانان گفتند واقعا خوب است و من کمی تعریف کردم و گفتم ما بچه تهرانی ها حسرت سینه زنی شما را می خوریم. بعد شما شبیه ما سینه می زنید. می دانید چقدر معانی نهفته است و چقدر لطافت نهفته است. دوست ذاکرمان که اداره کننده آن هیئت بود گفت از امسال اجرا می کنیم.
جای درست کردن مقوله حجاب و حیا هیئت آنلاین است
وی خطاب به خادمان هیئت آنلاین ادامه داد: سنت های گمشده، عزیز و گرانسنگ هیئت باید توسط شما احیا شود. نمی دانم چطور. می توانید باکس های مختلفی از فرم های سینه زدن و عزاداری باز کنید و الی آخر. نمونه از سنت هایی که باید احیا شود زیاد است.
کار چند تا خواننده اندازه میلیون ها بار شنیده شدن هنر ذاکرین اهل بیت شنیده شده؟
پناهیان اضافه کرد: من بارها گفته ام و هیچ کس گوش نداده است. این ذاکرین اهل بیت هنرمند هستند. همه کارهایشان را بدون استودیو اجرا می کنند و میلیون ها شنونده دارد و میلیون ها بار تکرار می شود. شما چندبار در خواننده ها این اتفاق را می بینید رخ بدهد؟ این نباید همایشی در پاسداشتش داشته باشد؟ از نظر مضمون از خود مردم بپرسید مداحی های امسال بین ۲۰۰ تایی که پخش کردیم کدام؟ بانی اش را گیر بیاورید و به او جایزه بدهید.
سامانه هیئت آنلاین به آدرس heyatonline.ir بستری برای پخش زنده هیئات و مراسم های مذهبی است که ترافیک استفاده از آن برای کاربران در کلیه اپراتورها رایگان است.
سینماپرس: فیلمبرداری فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» به تهیه کنندگی احمد احمدی و کارگردانی ادوین خاچیکیان بعد از بهبودی بهاره رهنما و انجام تست کرونا مجددا آغاز شد.
به گزارش سینماپرس، احمد احمدی تهیه کننده فیلم «بابا سیبیلو» گفت: تا به حال در چند مرحله پزشکان متخصص سر صحنه فیلمبرداری حضور داشته و از تمام عوامل سازنده تست کرونا گرفتند که خوشبختانه همگی در سلامت کامل بودند جز یکی از بازیگران اصلی که بلافاصله فیلمبرداری را برای سلامت دیگر عوامل متوقف کردیم، گرچه توقف فیلمبرداری باعث افزایش هزینه های گزاف تولیدی فیلم در این شرایط بحرانی اقتصادی شد، اما برای ما همیشه سلامت افراد و خانواده آن ها در اولویت بود. با سلامتی کامل این بازیگر مجددا فیلمبرداری را با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی آغاز کردیم.
وی ادامه داد: «بابا سیبیلو» فیلم اول ادوین خاچیکیان است و در شرایط بسیار سخت در حال تهیه است، هیچ گونه حمایتی از آن نشده و شخصا تمام مصائب تولید آن را در بخش خصوصی و مستقل برعهده دارم، معتقدم چراغ سالن های سینما باید روشن بماند و در شرایط کنونی تولید و اکران حتی یک فیلم می تواند امید به بقای سینما و رسیدن به روزهای پر رونق گذشته را در ذهن ها روشن نگه دارد مضافا ایجاد شغل در این شرایط اقتصادی هم مهم و ارزشمند است، بی شک شرایط اینگونه پابرجا نخواهد ماند و ما باز در کنار یکدیگر از دیدن فیلم روی پرده نقره ای عظیم سینما لذت خواهیم برد.
فیلمبرداری «بابا سیبیلو» در تهران انجام می شود و بزودی بازیگران جدیدی به این پروژه خواهند پیوست.
رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، امیر حسین صدیق، رز رضوی، پارسیا شکوری، محمد طاها بهروز پور، یوسف صیادی، علی کاظمی، عباس محبوب، اردشیر کاظمی، محمدرضا احمدی، هانیه غلامی، مهرگان علوی، فرهاد ریش سفیدی، آوا دهقانی، محمد پناهی، زهرا گلدوست، شهلا سرشار، احمد یاوری شاد، احسان پرفکت، مرتضی دلداده، حسینعلی قورچی، محمد سجاد عسگری، مهدی هاشم پور، یگانه ظرافتی، حسین روزبه، محسن زارع، ابوالفضل قهرمانی، بازیگران فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» هستند.
سینماپرس: دبیر کل جنبش حزبالله لبنان درباره چگونگی احیای مراسم عاشورا سخنرانی کرد.
به گزارش سینماپرس، دبیر کل حزبالله لبنان در آغاز سخنان خود گفت که ایام محرم برای ما مسئولیتها و وظایفی به همراه دارد و دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) در تمام نقاط جهان به اشکال مختلف به احیای عاشورا میپردازند.
سید حسن نصرالله در ادامه سخنانش گفت که شیعیان برای دانستن ضوابط و شکل احیای مراسم عاشورا ابتدا به ائمه رجوع میکردند و سپس به علما وفقها. تمام مراجع تقلید بر لزوم توجه و پایبندی به شیوهنامههای بهداشتی تأکید کردهاند.
دبیرکل حزبالله لبنان افزود که امروز در هر منطقهای شرایط خاصی در ارتباط با شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است و این مسئله باعث شده سازوکار احیای مراسم عاشورا متناسب با آن شرایط مشخص شود.
سید حسن نصرالله با اشاره اینکه معمولا جنبش حزبالله و «امل» بیشترین تعداد عزاداران دهه محرم در لبنان را دارند، گفت از یک ماه و نیم پیش حزبالله و جنبش امل در حال بررسی چگونگی احیای مراسم عاشورا هستند.
دبیرکل حزبالله ادامه داد: «ما دو فرضیه داشتیم: اول اینکه انتشار کرونا محدود خواهد بود که در نتیجه، اتخاذ اقدامات لازم برای احیای عاشورا به صورت طبیعی خواهد بود».
سید حسن نصرالله افزود: «در فرضیه دوم: گسترده بودن شیوع همهگیری [کرونا] را بررسی کردیم که در این صورت، برگزاری مراسم عزاداری دشوار میشد».
دبیرکل حزبالله با بیان اینکه در مراسم عاشورا شهرها و روستاها سیاهپوش میشوند، گفت: «رسانهها میتوانند روش پخش مراسم عاشورا را توسعه دهند. میتوان از شبکههای اجتماعی استفاده کرد بدین صورت که هر فرد از این شبکهها برای یادآوری احیای روز عاشورا استفاده کند و هر حسابی در این شبکهها به منبری حسینی تبدیل شود».
سید حسن نصرالله در ادامه از مردم خواست که از تمام شبکههای اجتماعی برای احیای دهه محرم استفاده کنند و از خصومت و فتنه و… در این ایام پرهیز شود.
دبیرکل حزبالله در ادامه به شکوه و عظمت مراسمهای سال گذشته در لبنان اشاره کرد و گفت که حزبالله و جنبش امل برای به نتیجه رسیدن درباره چگونگی احیای مراسم دهه محرم بسیار گفتوگو کردند. سید حسن نصرالله ادامه داد: «امور به سوی امکان برگزاری مراسم عاشورا پیش میرفت. تصمیم گرفتیم تا پیش از محرم منتظر بمانیم تا ببینیم اوضاع سلامت در کشور به کجا میرسد».
سید حسن نصرالله افزود: «پیش از صدور بیانیه مشترک درباره احیای مراسم عاشورا اقدام به ارزیابی مشترک اوضاع کردیم و نتایج نشان داد که وضعیت کرونا از کنترل خارج شده است و تعداد مبتلایان افزایش یافته است. واقعیت این است که کرونا در لبنان از کنترل خارج شده است و بیمارستانها دیگر قادر به پذیرش مبتلایان نیستند. تجهیزات پزشکی و دارو کم است و مردم به پروتکلها پایبند نبودند».
دبیرکل حزبالله لبنان در ادامه گفت که راه حل، پایبندی به پروتکلهای بهداشتی است. او همچنین اشاره کرد که در برخی کشورهای پیشرفته نیز فاصله اجتماعی رعایت نشد و آنها نیز اکنون از این مشکلات رنج میبرند.
سید حسن نصرالله در ادامه گفت که دستکم گرفتن شیوع ویروس کرونا مانند مانند قتل شبه عمد است و از نظر دینی از گناهان بزرگ به شمار میرود، دبیرکل حزبالله افزود: «کسی که میخواهد مراسم عزاداری را در منطقهای برگزار کند که در آن، ویروس کرونا منتشر شده است بایستی مسئولیت شرعی آن را نیز متحمل شود».
سید حسن نصرالله در ادامه گفت که در جلسات برگزار شده توافق شد که کنترل امور در مراسم عزاداری بسیار دشوار است و نمیتوان آن را تضمین کرد از این رو بر لزوم عدم برگزاری مراسم عزاداری به صورت تجمعات تأکید شد.
دبیرکل حزبالله لبنان همچنین گفت: «مراسمهایی که در آن تجمع صورت میگیرد، برگزار نخواهیم کرد بلکه مجالس را در زمانی مشخص برگزار میکنیم و آن را از طریق برخی رسانهها پخش میکنیم. از مردم میخواهم که به مجالس عزاداری که از طریق رسانه پخش میشود، به طور کامل اهتمام داشته باشند».
سید حسن نصرالله افزود: «میتوان مجالس عزاداری را در میان خانواده برگزار کرد. ما با این کار تنها از شیعان محافظت نمیکنیم بلکه از لبنان محافظت میکنیم زیرا اگر تجمع برپا شود، کرونا [در کشور] منتشر میشود و در نتیجه ما با این کار به مردم لبنان آسیب میرسانیم».
دبیرکل حزبالله لبنان در ادامه از مردم خواست که اگر کسی نظر دیگری در این خصوص دارد آن را ارائه کند؛ اما این موضوع نباید به یک کشمکش تبدیل شود.
سید حسن نصرالله همچنین با اشاره به نذورات در ماه محرم و مبارک خواندن این عادت، تأکید کرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا، نبایستی تجمعهای بزرگی در این خصوص شکل بگیرد.
او افزود: «درستترین شیوه، امسال، آن است که غذاها بدون شکلگیری تجمعات آماده شود و با رعایت پروتکلهای بهداشتی در خانهها توزیع شود».
دبیرکل حزبالله لبنان با تأکید بر اینکه امسال راهپیمایی برای عاشورا برگزار نخواهد شد، از مردم خواست که به شیوهنامههای بهداشتی پایبند باشند و آنگونه که گفته شد به احیای دهه محرم بپردازند.
سید حسن نصرالله در پایان سخنانش گفت: «إن شاء الله در اولین روز محرم درباره این مناسبت صحبت خواهیم کرد».
*فارس
سینماپرس: ویژه نامه الکترونیکی «غبار کودتا بر آیینه سینما» همزمان با سالروز کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد از سوی سایت راه نوشت «بلاگ عماریار» منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت.
به گزارش سینماپرس، صحبت های دکتر مجید شاه حسینی، مدرس سینما و رسانه پیرامون تاریخچه کودتاهای جهان و نمود رسانه ای آن ها، یادداشت استاد حسن عباسی با موضوع تحلیلی بر انواع کودتاها در جهان، با عنوان زمینه چینی رسانه ای برای براندازی تا شیوه های کودتا در جهان و روایتی خواندنی از سینمای ایران در سال های کودتا به قلم سعید مستغاثی از مطالب تشکیل دهنده این نشریه الکترونیکی هستند.
در این ویژه نامه بخشی هم به کودتا و سینمای شیلی اختصاص دارد که در آن فعالیت های سینماگران و اهالی فرهنگ و هنر شیلی در دوران حکومت «آگوستو پینوشه» مورد بررسی قرار گرفته است.
یادداشت بهروز افخمی، کارگردان ایرانی درباره میگل لیتین کارگردان شیلیایی که در دوران حکومت «آگوستو پینوشه» مخفیانه به این کشور رفت و با ساخت فیلم و مستند تأثیر بسزایی در سرنگونی حکومت فاشیستی او داشت نیز در این نشریه به چشم می خورد.
بررسی موردی فیلم «نبرد شیلی» و گفت و گو با «پاتریشیو گوژمن» کارگردان این اثر از دیگر مطالب موجود در این نشریه است.
گفتنی است، نشریه الکترونیکی «غبار کودتا بر آیینه سینما» را شما مخاطبان می توانید از لینک https://b۲n.ir/CINEMA_KODETA دانلود کنید.
سینماپرس: در راستای سیاست شفافسازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزئیات عملکرد مالی موسسه سینما شهر از موسسات تابعه سازمان سینمایی در چهارماه اول سال۹۹ منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، اطلاعات گزارش عملکرد مالی موسسه سینما شهر بر اساس حمایت از ارتقاء فنی تولیدات سینمایی در حوزه CGI و صدا و …، حمایت از ساخت سینماهای جدید، حمایت از بازسازی سینماهای قدیمی، حمایت از ارتقاء و بروز رسانی وضعیت نمایش در سینماهای فعال، حمایت از احداث پردیس های سینمایی امید، پشتیبانی سامانه مرکزی اکران و فروش سینمای کشور(سمفا)، کمک به تبدیل سالن مجتمع های فرهنگی استان ها به سالن سینما در شهر های فاقد سینما، حمایت از بهبود وضعیت نمایش فیلم در سینماهای قدیمی فعال(کمک هزینه انرژی، تامین قطعات یدکی، لامپ پروژکتور و لوازم بهداشتی)، حمایت از اکران فیلم های سینمایی، کمک به صیانت از آثار سینمایی، سمعی و بصری و جلوگیری از عرضه غیر مجاز محصولات سمعی و بصری، حمایت از استاندارد سازی و روزآمدسازی تجهیزات مراکز لابراتواری و استودیوهای سینمایی(تسهیلات)، کمک به ایجاد استودیو در شهرهای منتخب (مشهد و شیراز) و کمک به راهبری مدیریت توسعه زیر ساخت های سینمایی تنظیم شده است.