سینماپرس: با پایان قسمت های دهم و یازدهم فصل جدید مسابقه کارآفرینی «میدون» ابوالفضل هنزه ای کارآفرین صنعت تولید سوسیس و کالباس و منصور شادمهری کارآفرین صنعت تجهیزات لوازم خانگی به مرحله بعدی این رقابت راه یافتند.
به گزارش سینماپرس، قسمت دهم این برنامه با سه اجرای دیگر پنجشنبه ۳۰ مرداد به روی آنتن رفت و سه کسب و کار دیگر با یکدیگر رقابت کردند تا نظر داوران این برنامه را جلب کنند.
اجرای اول بر عهده ابوالفضل هنزهای بود. این کارآفرین پیش تر در پرورش کبک و بلدرچین فعالبت داشته است اما در ادامه به تولید سوسیس و کالباس از کبک و بلدرچین پرداخته است. هنزایی اجرای اول این قسمت از برنامه را برعهده داشت و سناریوی اجرای خود را با فیلمهای وسترن ترکیب کرد و به صحنه میدون آمد.
اجرای دوم مربوط به معرفی یک برند در زمینه هوش مصنوعی بود. «دیدهبان» که توسط وحید افراسیابی تدارک دیده شده است، برای تسهیل دادن نظرات و پیشنهادات در ارگانها و مکانهای مختلف تهیه شده است و با استفاده از کد QR این امر را ممکن است.
یک زوج کرمانشاهی، اجرای سوم برعهده داشتند. مهران ضیغمی و رویا چهرهای با تولید دوک برقی که کارش تبدیل پشم به نخ بود، پا به مسابقه میدون گذاشتند و مدعی شدند نیروهای مختلفی از مردم به کسب و کار آنها در شهر خودشان روی آوردند.
در پایان و بعد از نظرات داوران، ابوالفضل هنزهای با رای اکثریت، موفق شد برنده این قسمت از برنامه معرفی شد و توانسته به مرحله بعدی این مسابقه راه پیدا کند.
در قسمت یازدهم این برنامه که جمعه ۳۱ مرداد پخش شد، اتفاقات دیگری رقم خورد و اجراهای متفاوتی به روی صحنه میدون رفت. جواد قائمیزاده به عنوان مجری اول این قسمت، با معرفی سامانه سنا پا به «میدون» گذاشت. این سامانه مجازی، اردوهای تربیتی دانشآموزی را برگزار میکند و زیرساخت های مجازی و امکانات باکیفیتتری برای دانشآموزان تدارک دیده است و قائمیزاده برای نشان دادن ظرفیت های سامانه طراحی شده خود یکی از اردوهای مجازی را به حضار نمایش داد.
تولید لبنیات روستایی و عرضه آن به شهر اجرای دوم قسمت دهم برنامه میدون بود که توسط ابوالفضل نظری ارائه شد. او مدعی است طعم خوب لبنیات روستایی به صورت سازمانیافته به شهر عرضه میشود و از مشکلات و محدودیتهای خود از جمله مواد صحبتهایی به میان آورد.
منصور شادمهری نیز به عنوان مجری آخر این قسمت از برنامه به «میدون» آمد. تولید قطعات ماشین لباسشویی کسب و کار این کارآفرین بود و مدعی بود که گسترش این کسب و کار میتواند از خروج ۱۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کند.
پس از قضاوت داوران در مورد اجراهای این قسمت از برنامه، منصور شادمهری موفق شد رای اکثریت را کسب کند و به عنوان برنده قسمت دهم معرفی شود و راهی مرحله بعد شود.
مسابقه تلویزیونی میدون، به تهیه کنندگی سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی کاری از گروه شبکه سه سیماست که پنجشنبه و جمعه شب های هر هفته بعد از اخبار شبانگاهی از شبکه سه سیما پخش می شود.
سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: فاجعه کرونا طی ماه های اخیر اتفاقات عجیبی را در کل دنیا رقم زده است و نمی توانیم تأثیر کرونا در عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… را کتمان کنیم اما متأسفانه کرونا مهلک ترین و بیشترین ضربه را به سینما و تمامی عرصه های فرهنگی و هنری وارد آورد که این امر نیاز به تدبیر و درایت مدیران سینمایی برای برون رفت از فاجعه پیش آمده دارد، نکته ای که متأسفانه تا امروز شاهد آن نبودیم!
کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین عللی که می گوییم کرونا ضربات مهلکی را به سینما وارد آورد این است که در سینما سرمایه گذاری به شکل بسیار سنگینی شکل می گیرد و یک فیلم بعد از تولید باید اکران شود تا بتواند سرمایه اولیه و سود خود را به تهیه کننده بازگرداند اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها و جشنواره ها این امر به خودی خود تحت تأثیر قرار گرفت و چند ماهی است که فیلم های تولید شده با سرمایه های هنگفت روی دست تهیه کنندگان مانده اند.
وی سپس با بیان اینکه نیاز بود مدیران سازمان سینمایی بخش با عنوان «بخش بحران» راه اندازی کنند تا به وضعیت آشفته سینماگران رسیدگی نمایند اظهار داشت: پیش از این ما چنین بخش هایی را داشتیم که اگر اتفاقات مشابهی رخ می داد با بودجه بخش بحران آن اتفاق ترمیم می شد.
بهمنی خاطرنشان کرد: اهالی سینما برای تأمین معاش روزانه و گذران زندگی شان نیازمند کار و تولید هستند و حالا که کرونا باعث تعطیلی کارها شده مدیران سازمان سینمایی باید نقش سازنده ای ایفا کنند و بحران موجود در زندگی اهالی سینما را التیام بخشند.
این سینماگر با بیان اینکه تعطیلی جشنواره های ریز و درشت سینمایی در دوران کرونا و اختصاص بودجه آن ها به سینماگران می تواند بخشی از مشکلات زندگی آن ها را جبران نماید متذکر شد: سازمان سینمایی موظف است بودجه ای که در اختیار دارد را بر اساس شرایط بحرانی روز، به جا و به موقع به اهالی سینما پرداخت کند.
وی تأکید کرد: از سوی دیگر حالا که مردم در این بحران کرونا نمی توانند به سالن سینما بروند بهترین موقعیت فراهم شده تا مدیران برخلاف سال های قبل که از تولید فیلم های بازاری و مبتذل حمایت می کردند این بار از تولید فیلم های فرهنگی و متعهد حمایت کنند. شاید بحران کرونا موقعیتی ناخواسته باشد برای آنکه به فرهنگ و سینمای کشور کمک شود. شاید با تدبیر و هوشمندی بتوان از این بحران بهره برداری مناسبی کرد تا زین پس فاتحه فیلم های گیشه ای که هیچ نگاهی به فرهنگ ندارند برای همیشه خوانده شود و به سینمای فرهنگی که به شدت مظلوم است پرداخته شود.
بهمنی در خاتمه اظهاراتش افزود: این وظیفه دولت و ارشاد هست که کمک کنند تا شکل مناسبی از سینما ارائه شود و عموم افراد جامعه بتوانند از یک سینمای پاک و سالم و شریف و نجیب و اصیل بهره مند شوند.
سینماپرس: نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در مرداد ۹۹، از پیشتازی برنامه مهران مدیری در جذب مخاطب، نسبت به سایر برنامهها خبر میدهد.
به گزارش سینماپرس، تازهترین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان میدهد شبکههای سه و نسیم هر کدام در مرداد ۱۳۹۹ با داشتن چهار برنامه در میان ۱۰ برنامه دارای بیشترین تعداد مخاطب، صدرنشین جدول پربینندهترین های سیما شدند. شبکههای مستند و پنج سیما هم هر کدام با یک برنامه در رتبههای بعدی این جدول قرار گرفتند.
بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، ۸۱.۴ درصد مردم مرداد امسال بیننده برنامههای سیمای رسانه ملی شامل مجموعههای تلویزیونی، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، برنامههای گفت و گو محور، ورزشی و اخبار بودهاند.
طبق این نظرسنجی، «دورهمی» شبکه نسیم با ۵۰.۷ درصد مخاطب، رتبه اول جلب مخاطب را از آن خود کرده و پس از آن، «عصر جدید ۲» شبکه سه با ۴۸.۸ درصد و تکرار «خندوانه» و «کودک شو» شبکه نسیم هم هر یک به ترتیب با ۳۷.۳ و ۳۴ درصد مخاطب در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
«مستند حیات وحش» شبکه مستند با ۲۶.۵ درصد بیننده، «سمت خدا» و «اعجوبهها» ی شبکه سه به ترتیب با ۲۰.۷ و ۱۸.۷ درصد مخاطب، «به خانه برمیگردیم» شبکه پنج با ۱۸.۴ درصد بیننده، «طبیب» شبکه سه با ۱۸.۲ درصد مخاطب و «شکرستان» شبکه نسیم با ۱۷.۸ درصد بیننده، رتبههای پنجم تا دهم را در میان ۱۰ برنامه پرمخاطب شبکههای مختلف سیما کسب کردهاند.
در همین حال، بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما شبکه نسیم هفت برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب دارد بهطوریکه «دورهمی» ۵۰.۷، تکرار «خندوانه» ۳۷.۳، «کودک شو» ۳۴، «شکرستان» ۱۷.۸، «شوتبال» ۱۵.۳، «ویتامین خ» ۱۴.۶ و «نسیم آوا» ۱۳.۲ درصد بیننده داشتهاند.
بر اساس این نظرسنجی، این برنامهها به ترتیب موفق شدند رضایت ۹۲.۹، ۹۱.۲، ۹۱.۸، ۹۴.۴، ۹۰.۳، ۸۱.۵ و ۹۱.۳ درصد مخاطبان را در حد زیاد به دست آورند.
شبکه سه هم شش برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب داشته است و «عصر جدید ۲» ۴۸.۸، «سمت خدا» ۲۰.۷، «اعجوبهها» ۱۸.۷، «طبیب» ۱۸.۲، «فوتبال برتر» ۱۵.۲ و «میدون» ۱۳.۱ درصد بیننده داشتهاند. میزان رضایت در حد زیاد از این برنامهها هم به ترتیب، ۹۳.۹، ۹۵.۲، ۷۹.۶، ۹۵.۵، ۸۸ و ۷۹.۷ درصد بوده است.
شبکه یک سیما پنج برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب را در مرداد ماه در کارنامه خود ثبت کرده است. در این شبکه، «دستپخت» ۱۶.۲، «سیمای خانواده» ۱۵.۲، «مسابقه ایران» ۱۲.۱، «آفتاب شرقی» ۱۰.۴ درصد و «صبح بخیر ایران» ۱۰ درصد مخاطب داشتند. رضایت در حد زیاد مخاطبان از «دستپخت» ۸۶.۷، «سیمای خانواده» ۹۰.۲، «مسابقه ایران» ۸۶.۳، «آفتاب شرقی» ۹۰.۵ و «صبح بخیر ایران» ۸۵ درصد بوده است.
شبکه ورزش هم چهار برنامه «فوتبال ۱۲۰»، «شبهای فوتبالی»، «لذت فوتبال» و «ویدئو چک» را در باشگاه برنامههای بالای ۱۰ درصد بیننده داشته است. هر یک از این برنامهها به ترتیب ۱۲.۷، ۱۲، ۱۱.۸ و ۱۰.۴ مخاطب داشتند و موفق شدند در حد زیاد رضایت ۹۶.۱، ۹۴.۵، ۹۳.۱ و ۹۶.۷ درصد از مخاطبان خود را کسب کنند.
«مستند حیات وحش» و «همسفر» شبکه مستند هم هر یک به ترتیب با ۲۶.۵ و ۱۰.۴ درصد بیننده، توانستند رضایت ۹۲.۵ و ۹۲.۱ درصد بینندگان را در حد زیاد جلب کنند.
شبکه دو سیما هم با «بچه محل» (۱۵.۲ درصد) و «عصر خانواده» (۱۰ درصد بیننده) توانست به ترتیب رضایت در حد زیاد ۹۱.۳ و ۸۴ درصد مخاطبان این برنامهها را به دست آورد. شبکه پنج هم با «به خانه برمیگردیم» توانست ۱۸.۴ درصد بیننده را پای تلویزیون بنشاند و برای این برنامه رضایت در حد زیاد ۹۳.۷ درصد بینندگان را به ثبت برساند. شبکه سلامت نیز با «ضربان» حدود ۱۰ درصد مخاطب را پای تلویزیون نشاند و توانست برای این برنامه ۸۱ درصد رضایت در حد زیاد مخاطبانش را فراهم آورد.
در جدول زیر میتوانید برنامههای دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب شبکهها در مرداد ۱۳۹۹ را به ترتیب رتبهبندی و نام شبکه ملاحظه کنید:
یک کارشناس فرهنگی جمعه شب در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» درباره زمینههای ساخت فیلم عاشورایی و علل عقبماندگی تولید سینمایی در این زمینه گفتوگو کرد.
به گزارش سینماپرس، سعید الهی که در برابر امیررضا مافی مجری و کارشناس این برنامه تلویزیونی از شبکه ۵ سیما در خصوص بازنمایی تصویر عاشورا در سینمای ایران سخن میگفت، خاطرنشان ساخت: متأسفانه در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جریانی خزنده و نفوذی که بی تردید عاری از روحیات انقلابی و جهادیند علاوه بر جامعه هنری بر مدیران فرهنگی کشور نیز تأثیر گذاشته و موجب کمکاری در عرصه تولید آثار تصویری با موضوع واقعه عاشورا شدهاند.
وی افزود: گواه این ادعا همین بس که از مجموع بیش از ۴ هزار اثر سینمایی در طول این ۴۱ سال، تعداد کل فیلمهای سینمایی که مستقیم به واقعه خونین کربلا پرداختهاند بین ۲۰ تا ۳۰ اثر بیشتر نیستند و این یعنی تولید یک فیلم عاشورایی در هر دو سال!
الهی تصریح کرد: این در حالی است که انقلاب اسلامی ایران ملهم از فرهنگ و تأثیرات قیام امام حسین(ع) در واقعه کربلا بوده و در سال ۱۳۵۷ با مفاهیم برگرفته از آن رویداد، همچون عدالتخواهی و سلطهناپذیری در برابر فساد و ظلم حکومت طاغوت شکل گرفت.
این کارشناس سینما و رسانه گفت: برخی جریانات التقاطی اخیراً با راه اندازی موجی بخصوص در فضای مجازی در بین مردم با تبلیغ شعار حسینی بجای شور حسینی، در صدد حذف انواع مناسک و شعائر دینی مربوط به واقعه عظیم عاشورا اند؛ حال اینکه شور و شعور حسینی در کنار هم معنا پیدا کرده و نگاه مطلق و حذف هر یک از آنها نوعی انحراف است.
وی در تکمیل سخنان خود گفت: مگر میشود در سینمای کشور تنها به مفاهیم عاشورایی آنهم خیلی کمرنگ و بیاثر در فیلمنامهها پرداخت و از تصویرسازی از حادثه بزرگ و خونین و انسان ساز کربلا غافل شد و آن را اشباع شده دانست؟
الهی با اشاره به موقعیتهای دراماتیک در آثار نمایشی و تصویری خاطرنشان ساخت: نبرد ناعادلانه حق و باطل در روز عاشورا در ذات خود به راحتی دربرگیرنده انواع موقعیتها برای نگارش فیلمنامههای مختلف با روایات متعدد است لیکن تا حمایتهای مدیران فرهنگی بطور صریح در این حوزه وجود نداشته باشد سینماگران کشور نیز انگیزه کافی برای تولید پیدا نخواهند کرد.
وی در پایان گفت: انتظار میرود مدیران سینمایی و فرهنگی کشور در تعامل با دفاتر مراجع و حوزههای علمیه بستر کافی را برای ورود فیلمسازان دلسوز در این عرصه فراهم نموده و با تأمین منابع شرایط تولید آثار عاشورایی در کشور را برای روشنگری بصری نسل جوان مهیا کنند.