X

بایگانی شهریور 4, 1399

دفتر سینمایی

سفر به کربلا با «همسفر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در ویژه برنامه «همسفر» آرامگاه حضرت عباس (ع) برای مخاطبان رادیو صبا معرفی می شود.

به گزارش سینماپرس، «همسفر» عنوان ویژه برنامه ای است که به مناسبت ماه محرم و با هدف آشنایی مخاطبان با اماکن مذهبی پخش می شود.

مخاطبان رادیو صبا می توانند این برنامه را در روز جمعه هفتم شهریور که به معرفی بارگاه ملکوتی حضرت عباس (ع) در کربلا اختصاص دارد، ساعت ۱۸:۴۵ بشنوند.

بارگاه مطهر عباس بن ابی طالب (ع)، در شمال شرقی آرامگاه حسین بن علی (ع) در کربلا قرار دارد و شیعیان فاصله بین آرامگاه او و حسین بن علی (ع) را بین الحرمین می‌نامند.

ویژه برنامه «همسفر» به تهیه کنندگی الهه بیات و با اجرای عالیه سادات جعفری و محسن دین‌محمد، روی موج اف ام ردیف ۱۰۵,۵ مگاهرتز از رادیو صبا پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه نقاشی «حرف اول» در گالری کاما برپا شد


نمایشگاه نقاشی «حرف اول» در گالری کاما برپا شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارتون‌هایی که به جنگ کرونا رفتند + تصاویر


کارتون‌هایی که به جنگ کرونا رفتند + تصاویر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه ایتالیایی‌ها به «کلاس رانندگی» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «کلاس رانندگی» ساخته مرضیه ریاحی از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت.

به گزارش سینماپرس، «کلاس رانندگی» ساخته مرضیه ریاحی از دوازدهمین جشنواره جهانی فیلم SiciliAmbiente ایتالیا جایزه گرفت.

این جشنواره با تمرکز بر موضوعاتی اجتماعی و انسانی همچون محیط زیست، توسعه پایدار، حقوق بشر و … برگزار شد.

جایزه دوم بخش فیلم کوتاه جشنواره «به کلاس رانندگی» به کارگردانی مرضیه ریاحی اهدا شد.

عوامل کلاس رانندگی عبارتند از کارگردان: مرضیه ریاحی، فیلمنامه: مرجان ریاحی، بازیگران: لیندا کیانی، علیرضا ثانی‌فر، سالار خمسه، ساناز مصباح، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، مدیر صدابرداری: محمود کاشانی، طراح صدا: یونس اسکندری، جلوه‌های بصری و اصلاح رنگ و نور: محمد آهنگر، تدوین: حسین نشاطی، دستیار اول کارگردان: درنا مدنی، دستیار دوم کارگردان: عارف ابراهیمی، طراح گریم: حمید پورسیفی، مجریان گریم: میثم رستمی، نیلوفر مرادی، عکاس: احسان مجد، مترجم: بونا الخاص، گروه تصویر: داریوش رجایی، داریوش معصومی، فرهاد شکری، مهرداد کاظمی، دستیار صدا: حسام مژدهی‌نیا، دستیار صحنه: میثم کرمی، تدارکات: علیرضا حکیم زاده، فیلمبردار پشت صحنه: فائزه حسینی، منشی صحنه: بنفشه ابراهیمی، طراح پوستر: محسن نوربخش، تهیه کننده اجرایی: پوریا عقیلی، تهیه‌کنندگان: بابک رضایی و مرضیه ریاحی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزیدگان مسابقه کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم»/اختتامیه مجازی


برگزیدگان مسابقه کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم»/اختتامیه مجازی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویر سازی از نجاستی متعفن در سایه‌ی غفلت مدیران سینمایی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی حمال طلا بی‌تعارف در زمره کثیف‌ترین آثار سینمای اجتماعی قرار می‌گیرد که متأسفانه بدترین و بدبوترین نسبت‌ها را به جامعه ایرانی نسبت می‌دهد. حتی اگر این این ادعای فیلم سینمایی حمال طلا در معرفی چنین جامعه کثیف و متعفنی را تصادفی و ناشی از بی سوادی عوامل تولید این اثر سینمایی بدانیم؛ باز هم نمی توان به سهولت از چگونگی اخذ مجوزهای قانونی چنین اثر گزنده و نیش‌داری چشم پوشی نمود.

حمید خرمی/ فیلم سینمایی حمال طلا بی‌تعارف در زمره کثیف‌ترین آثار سینمای اجتماعی قرار می‌گیرد که متأسفانه بدترین و بدبوترین نسبت‌ها را به جامعه ایرانی در چهل‌سالگی حاکمیت نظام جمهوری اسلامی نسبت می‌دهد. اینگونه است که اگر کارگاه نیمه تعطیل طلاسازی را نماد کشور و حاکمیت در نظر بگیریم؛ فیلم سینمایی حمال طلا اثری خواهد بود که ایرانی‌های سرخورده و بلاتکلیفی را نشان می‌دهد که به وعده استحصال الماس زن بریتانیایی آن هم در موعد بعد از کودتای ۲۸ مرداد، در فضولات انسانی غرق شده‌اند و در این میان حتی «تغوط های طلایی» پهلوی دوم هم نمی‌تواند کشور و به طور کل انسان مفلوک ایرانی را نجات بدهد!



پس حتی اگر این این ادعای فیلم سینمایی حمال طلا در معرفی چنین جامعه کثیف و متعفنی را تصادفی و ناشی از بی سوادی عوامل تولید این اثر سینمایی بدانیم؛ باز هم نمی توان به سهولت از چگونگی اخذ مجوزهای قانونی چنین اثر گزنده و نیش‌داری چشم پوشی نمود. از این جهت سؤال اساسی از متولیان فرهنگی و سینمایی کشور است. سوالی که لازم است تا ایشان با شفافیت کامل به آن پاسخ گویند که چگونه می شود چنین اثر مجعولی در شوراهای مختلف نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کشور مورد تایید قرار گیرد!؟ آن هم دقیقا در سال ۱۳۹۷ هجری شمسی و در موعد چهلمین سالگرد تاسیس نظام جمهوری اسلامی. به راستی چه ذهنیتی موجب گردید تا مسئولان سینمایی کشور اجازه ساخت و نشر اثری همچون فیلم سینمایی حمال طلا را بدهند! آن هم زمانی که قریب به ‌اتفاق تمام دشمنان ملت ایران «کمپین چهل‌سالگی» راه انداخته‌اند و نسبت‌های ناروا به جمهوری اسلامی می‌دهند!



فیلم سینمایی حمال طلا اثری است که در ژانر سینمای اجتماعی تولید شده و به طرح موضوع قدرت در جامعه ایران می پردازد. اثری با هویت سینمای استراتژیک که اتفاقا به سبب رویکرد هماهنگ خود با سیاست ایدئولوژی زدایی از صنعت سینمای کشور توانست به صورتی ویژه در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر دیده شود و حتی در بخش نگاه نو به عنوان یکی از پنج نامزد جشنواره مطرح گردد. اثری که به وضوح می بایست آن را یکی از کثیف ترین اثر سینمایی تولید شده در پس از پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد نمود. فیلمی متعفن و به شدت سیاه که برای نخستین بار در ایام دهه مبارک فجر و دقیقا در سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی اکران عمومی گردید و مخاطب سینمایی را با شیوه ای نوین در به تصویر کشیدن پلیدی در آثار سینمای ایران مواجه ساخت. فیلمی که شاید برای نخستین بار در صنعت سینمای ایران اقدام به ارایه تصویر از فاضلاب و مدفوع انسانی در سکانس های مختلف و متعدد خود  نموده و در نهایت تمامی این قاب ها را به برج آزادی و برج میلاد و پرچم ایران اسلامی و چهل سال حاکمیت جهوری اسلامی پیوند زده و چنین تصویری منزجر کننده را به عنوان دستاوردهای چهل سال حاکمیت انقلاب اسلامی بر عمق جان تماشاگران اثر حقنه ساخت.




فیلم سینمایی
حمال طلا  یک
ناتورالیسم چرک شهری است؛ اثری به شدت سیاه که طی یک فرایند مغرضانه، اصرار دارد تا به مخاطب سینمایی خود بگوید که مکان و زمان فیلم، نه ‌تنها کلان شهر تهران به عنوان پایتخت نظام جمهوری اسلامی؛ بلکه در کل ایران سرایت دارد. از این جهت است که لذا نمادهای حکامیت جمهوری اسلامی به نحوی بسیار گسترده در فیلم سینمایی
حمال طلا برجسته می شود و از سوی دیگر نیز یک نقطع عطف مهم تاریخی در دوره پهلوی را در
پس‌زمینه (
background
) قرار می‌دهد و البته در میان راه چند تکه روایت آبکی عشقی و منفعلانه و وانهای مملو از فضولات را در
پیش‌زمینه (
foreground
) مخاطب قرار می‌دهد.



پُرواضح است که از نظر ابعاد پذیرش ذهنی مخاطب؛ همواره «پس‌زمینه» نسبت به «پیش‌زمینه» از قابلیت بهتری در القای مفاهیم برخوردار است و مخاطب آن را بهتر باور می‌کند. به عبارت بهتر، روایت زمانی و مکانی در اثری همچون فیلم سینمایی حمال طلا در رابطه با زمان و حال فعلی کشور رخ می‌دهد اما وقتی درون قصه، پیش‌زمینه و یادی از دوره پهلوی می‌کند، همین نکته باعث می‌شود تا ذهن مخاطب کاملاً به آن دوره التفات پیدا کند و سبب می شود تا ایشان طی این همذات پنداری با چاه مستراح کارگاهی که از بقایای بعد از کودتای ۲۸ مرداد است؛ یک کاتارثیس تاریخی و متعفنی را تجربه نموده و از این جهت در ناخودآگاه می‌پذیرد که حکومت‌ها همیشه اسباب رنجش مردم بوده‌اند. حکومت‌هایی که بنا بر دیالوگ فیلم: اینجا کسی دنبال دزدها نیست، مالباخته‌ها تحت تعقیب‌اند!



فیلم سینمایی حمال طلا صورتی دیگر از وجهه سینمای پیشرو و آوانگارد (Avant-garde) در صنعت سینمای ایران است. اثری به شدت مبتذل که به صورتی عریان به فحاشی نسبت به حکومت و حاکمیت جمهوری اسلامی می پردزاد و البته با همراهی و هماهنگی متولیان سینمایی کشور به راحتی می تواند بر ماهیت وجودی انقلاب اسلامی و ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی هجمه نماید و البته این همراهی به نحوی چشمگیر است که سازمان سینمایی در موعد دو ماه قبل از اکران عمومی آن در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۷ هجری شمسی، اقدام به صدور مجو نمایش از برای این اثر معلوم الحال می نماید و البته پس از مواجهه با اعتراض گسترده نسبت به اکران گسترده اثر؛ سعی می کند تا در سال بعد، با گزینش کارگردان آن به عنوان داور جشنواره سی و هشتم فیلم فجر؛ به نوعی جبران مافات نموده و دلجویی ویژه ای از ایشان نماید!




فیلم سینمایی
حمال طلا به صراحت بیان می دارد که به سبب
حاکمیت نظام جهوری اسلامی؛ سازوکار اقتصادی و سیاسی کشور به لوله‌های فاضلاب پوسیده ای مبدل گردیده که تنها
شعار عدالت سر می دهد اما در واقع دیگر عدالتش مانند
الماس گران‌بها نیست؛ بلکه مانند طلایی ممزوج گردیده با تعفن‌های انسانی است که خودت باید آن را پالایش نموده، بسوزانی و در بیاوری! این در حالی است که فیلم سینمایی
حمال طلا حتی اگر قصد مقایسه ایران اسلامی را با دوره پهلوی نداشته باشد، باز هم بی‌اختیار آن دوره را تطهیر نموده و غبطه نسبت به
سبک زندگی آریامهری را در عمق جان مخاطب سینمایی خود کشت می نماید.



فیلم سینمایی حمال طلا اثری با هویت سینمای استراتژیک است که پردازش روایی آن بر اساس روابط دو کارگر کارگاه طلاسازی و با محوریت شخصت رضا شکل گرفته و کارگران قصد دارند با جستجو در فاضلاب کارگاه به جواهری گرانقیمت برسند و از مدفوع انسانی رزق طبقه متوسط جامعه را رقم زده و کارگران را به گنجی ویژه نایل سازد؛ گنجی توهمی و بر جای مانده از زنی انگلیسی که از سال ۱۳۳۲ هجری شمسی، در چاه توالت کارگاه مخفی مانده و پس از هزینه کرد بسیار و استخراج طاقت فرسا و … نه تنها عایدی ویژه ای را نصیب جامعه  نمی سازد، بلکه اسباب ضرر و خُسران رضا و لویی را فراهم ساخته و ایشان را به جان هم می اندازد و این دو را به عرصه جدیدی از برای تحقق رویا و بازگشت رویای از دست رفته خود می کشاند.




فیلم سینمایی
حمال طلا با رویکرد تقدیرگرایی، انفعال و شکست طبقه متوسط جامعه را نشان داده و این امر را در سبک فیلم‌های موج نو فرانسوی و حتی ژانر نوآر به تصویر می کشد. سبکی که مروجان آن بر این امر معتقدند که هیچ راه برون‌رفتی از معضلات بشری وجود ندارد و جامعه همیشه در یک فلاکت و نقص ابدی و ذاتی گرفتار است و از این جهت بنا بر دیالوگ فیلم:
بخت همه رو پیشونی شونه، بخت ما تو چاه خلأ!



فیلم سینمایی حمال طلا روایتی دراماتیک به منظور تصویرسازی از مرگ اجتماع ایرانی است که در چهل سالگی انقلاب اسلامی به مخاطب سینمایی نوید داده می شود. اثری که منطبق با سیاست ایدئولوژی زدایی حاکمیت فرهنگی و سینمایی کشور به تقابل رسمی با مبانی اعتقادی جامعه می پردازد و در این میان مدیریت سینمایی کشور تنها سعی می کند تا به تغییر فضای تاریخی اثر و انتقال گزارره های خبری به ایام دولت دهم، رسالت خود را محدود به صیانت از موقعیت دولت مردان بنفش پوش سازد و تمام اهتمام نظارت و ارزشیابی در سینمای کشور را به کار گرفته تا حمال طلا متعرض سیاست های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم نشود و اثر با نادیده انگاشتن اقدامات اقتصادی پیش و پس برجامی دولت بنفش، موضوع نوسانات سکه را در دولت گذشته پیگیری و بازسازی نماید و این همه در حالی است که اساسا حمال طلا به هیچ دولتی کار ندارد و به عنوان یک اثر استراتژیک در ژانر سینمای اجتماعی، اصل و اساس حاکمیت اسلام و ظهور و بروز جمهوری اسلامی را مورد هجمه خود قرار داده است.




البته باید توجه داشت که
تقدیرگرایی، وجه بارز سینمای
«ضد ایدئولوژیک» می باشد و به معنی انفعال و تسلیم و شکست است؛ یعنی فرد که به آگاهی مطلق نرسیده، با ارتقا و رشد و انسانیت، مواجه می‌شود و تمام زمینه‌های تحول برایش پیش میاید اما آمادگی ورودش را ندارد و سرباز میزند. گویا کارگردان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که حرف‌ها و مبانی و فضائل نمی‌تواند در ساحت جامعه بسط و نشر و تکثیر پیدا کند، لذا طی یک
«پاتولوژی جنسیت و طبقات» بن‌بستی از رذایل و تعفن‌ها را نشان مردم می‌دهند. بن بستی سیاه و ظلمانی به سبک همان
نگاه بی‌رحم چپ‌گرا به سبک آثار سوسیالیسمی در اروپای شرقی! البته حتی این سینمای به‌ظاهر اجتماعی، از سینمای پرسش و فلسفی، در حد اروپای شرقی هم عقب‌تر است و کارگردان‌های شبه روشنفکر ایرانی از خلال دو مؤلفه
«سیاست و انفعال» جنون را نتیجه می‌گیرند و بی‌بضاعتی و کم‌مایگی فکری خود را در پسِ فرم فیلم، مخفی می‌کنند و بدترین معضلات جامعه و آنارشی را به‌ صورت علنی جار می‌زنند؛ بی‌آنکه هیچ نسخه نجات و تعلیم ویژه‌ای داشته باشند.



تورج اصلانی یک تکنسین سینماست و مدیر فیلم‌برداری آثار و تولیدات شاخصی هم بوده است. او اگر چه در فیلم «فصل کرگدن» به کارگردانی بهمن قبادی تکنیک فیلم‌برداری روی قایق را نشان داد اما در فیلم اولش فیلم سینمایی حمال طلا از قاعده‌ای خاص برای ژانر استفاده نمی‌کند؛ مگر همان الگوی معمولی غربی و بِفروش سینمایی که با عنوان «کمدی امیال» شناخته می شود؛ الگویی که بر بستر آن طمع و زیاده‌خواهی و انفعال و خودویرانگری کاراکتر «رضا» ، مایه خنده و البته دردسر می‌شود؛ حتی عشق و خانواده هم به کمک او نمی‌آید و رضا که مأمور جابجایی طلاهاست، یک زن سابق دارد به نام «رؤیا» که او را طلاق داده است. البته «رؤیا» درواقع همان مسیر تحولی بوده است که «رضا» قدر آن را ندانسته و حالا بعد از او در یک خیال‌بافی کور و منحط فرورفته است.




از این جهت فیلم سینمایی
حمال طلا یک
ماکت متلک‌گوی ضد شهری است که سیاست و اقتصاد و کار و امید را هجو می‌کند، و البته به سیاق عموم آثار و تولیدات سینمای اجتماعی ایران، شان خود را سیاه نمایی دانسته و اساسا نمی خواهد و نمی تواند راهی را نشان بدهد. به عبارت دیگر فیلم سینمایی
حمال طلا یک اثر مشتت در قالب
فیلمفارسی و
ابزرود (
Absurd
) است که در صورت طنز سیاه و قرین به مرگ خود به ترسیم فلاکت طبقات مختلف اجتماعی در ایران می پردازد. طبقاتی شامل کارگر و مهندس و طلافروش و فرد خیّر و … که هیچ دسترنج و مزد ویژه‌ای ندارند، مگر آنکه از فضولات انسانی، اجر خود را درآورده و در این مسیر آن‌ها باید تابوت کود انسانی را به دوش خود حمل کنند و از تپه ملالت‌های
خراب‌شهر مدنظر کارگردان بالا بروند و طلا بجویند و نهایتا هم در کنار مزبله و جوی آب کشته و نابود شوند!



اگر چه رویا در فیلم سینمایی حمال طلا، نام همسر سابق رضا است که او را ترک کرده و …؛ اما در واقع آمال و آرزوهای بد بادرفته طبقه متوسط جامعه در دوران حاکمیت نظام جمهوری اسلامی است؛ طبقه ای که در نا امنی اجتماعی و فشارهای شدید حاکمیتی مجبور به ترک کارگاه های خود می باشند و اکنون حمال طلا به وضوح نشان می دهد که چگونه این آرزوها بر باد می رود و حتی بر بستر سخت کوشی و پالایش فضولات انسانی و بطور کل با تمرکز بر توان نیروی انسانی در وضعیت حاکمیت کنونی، امکان تحقق ندارند. تصویری که در نهایت به وسیله حاکمیت در ایجاد خودخواسته حُباب در بازار سرمایه و سپس شکستن آن، اسباب فلاکت و سیاه بختی مطلق طبقه متوسط را پدید آورده و نهایتا مرگ این طبقه را در بستر کثافت و سیاهی نوید می دهد.




فیلم سینمایی
حمال طلا در ابتدای مسیر خود برای ترسیم سیاهی و تعمیم فلاکت به تمامی شئون انسان ایرانی آغازی متفاوت را به تصویر می کشد و از نمای شهر تهران شروع می‌شود و سپس با نماهایی از خیابان اطراف بازار، موتوری‌ها و کارگرها و باربری‌ها و… سعی می کند تا تداعی‌گر
«کسب و رزق حلال» شده و ذهنیت مخاطب را برای تماشای یک
«فیلم کلاسیک اخلاقی» محیا می سازد. اما به یکباره فیلم سینمایی
حمال طلا  تغییر مسیر داده و در یک حرکت زیرکانه و البته به نوعی حقه‌بازی، وجه
«سینمای شهری» را از وجه کلاسیک و رئالیسم و واقعیات ملموس مردمی می‌گیرد و به یک وجه شخصی و امیال فردی و
«روزی حرام» برمی‌گرداند و اثر را به یک
«فیلم کمدی عصیان» و
«تحول منفی به منفی‌تر» تبدیل می‌سازد. حال آنکه رقاصی موتورسواران جلوی کامیون‌های مملو از فضولات انسانی و نجاست تخلیه شده از چاه مستراح طلاسازی، توزیع تخم‌مرغ نذری بعد از بالا کشیدن قیمت طلا و… از نمونه‌های طنز تلخ فیلم است.



باید توجه داشت که «سینمای انفعال» سبکی زایش شده بر بستر ژانر اجتماعی سینمای ایران است که از دهه ۱۳۶۰ هجری شمسی و با آثار بظاهر طنزی همچون فیلم سینمایی زرد قناری و فیلم سینمایی پول خارجی به کارگردانی رخشان بنی اعتماد آغاز شد. آثاری که مبتنی بر روایت آن ها یک فرد از قشر متوسط، که متعلق به اقتصاد خُرد و برخوردار از شخصیتی بازاری یا کارمند است؛ در تلاطم بازار ارز و نوسانات اقتصادی، دچار مالیخولیا و جنون رفتاری می‌شود و …؛ این در حالی است که ژانر اجتماعی در سینمای ایران هیچ‌گاه جامعه‌شناس خوبی نبوده است و در تمام ادوار به «جامعه‌شناسی ضد کلاسیک» تمایل داشته است و در این مسیر تمرکز ویژه ای بر نادیده انگاشتن حقایق سنتی طبقه متوسط و مذهبی جامعه داشته است و از این جهت در امثال این فیلم‌ها، مؤلفه‌های ضد ارزش‌ طبقه متوسط و سنتی همچون بیکاری، ناسازگاری، خودپرستی، بی‌قیدی، غرور، مصرف‌گرایی، عافیت‌طلبی، فقدان آینده‌نگری، تساهل و ذلت، مسئولیت‌گریزی، استیثار (جمع، فدای فرد)، فقدان معنویت، فقدان اعتدال، توجیه گناه، دم‌غنیمتی و… به صورتی ویژه برجسته سازی می شود.




در مجموع فیلم سینمایی حمال طلا اثری متعفن و کاملاً ضد تحول است، که سعی می نماید تا مخاطب خود را به منهایت ناامیدی رسانده و از هرگونه امیدی به آینده استحاله نماید. از این جهت در فرایند فیلم برای مخاطب، نه پالایشی اتفاق می افتد و نه امتیاز ویژه‌ای رخ می‌دهد، مگر اینکه مخاطب، نود دقیقه در برزخ «واقع‌گرایی» و «واقع‌نمایی» و یا میان دوگانه کاذب «آرمان» و «واقعیت» گرفتار آمده و سرانجام تمام بدبختی های خود و اجتماع پیرامونی خویش را ناشی از حاکمیت دین و جمهوری اسلامی قلمداد  نماید!



مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مانگرو» فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم لندن شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «مانگرو» به کارگردانی استیو مک کوئین، به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم لندن نمایش داده خواهد شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، قرار است فیلم سینمایی «مانگرو» به کارگردانی استیو مک کوئین جشنواره فیلم لندن ۲۰۲۰ را افتتاح کند. امسال دومین باری است که جشنواره فیلم لندن، با فیلمی ساخته استیو مک کوئین افتتاح می شود. فیلم قبلی او که فیلم افتتاحیه جشنواره لندن در سال ۲۰۱۸ بود، «پنجره» ‌ها نام داشت.

این فیلم سینمایی نخستین اکران اروپایی خود را روز هفتم اکتبر (۱۶ مهر) در جشنواره فیلم لندن دارد. این جشنواره به خاطر شرایط ادامه دار ویروس کرونا بیشتر به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. «مانگرو» یکی از ۱۲ فیلمی است که به صورت رایگان در لندن و چندین شهر دیگر در مراکز متعلق به سازمان فیلم انگلیس به نمایش گذاشته می‌شود و در ۵۵ منطقه دیگر این فیلم به صورت مجازی اکران می‌شود.

لتیشیا رایت و شائون پارکز بازیگران این فیلم سینمایی هستند که فیلمنامه آن با همکاری مک کوئین و آلیستر سیدونز نگاشته شده است و داستان گروهی از فعالان سیاه پوست به نام «مانگرو ۹» را روایت می‌کند که در مارس سال ۱۹۷۰ در اعتراضاتی با پلیس لندن وارد درگیری شده و برای آن‌ها دادگاه تشکیل می دهد.

استیو مک کوئین که سازنده یک سریال کوتاه به نام «تبر کوچک» است درباره انتخاب فیلمش گفته است: خوشحالم که امسال «مانگرو» جشنواره فیلم لندن را افتتاح می‌کند، با این که فیلم موضوع داستانی جهانی دارد، اما مرتبط با لندن است. ممکن است داستان آن ۵۰ سال پیش رخ داده باشد، اما با این روزها نیز مرتبط است.

مک کوئین برای کارگردانی فیلم سینمایی «۱۲ سال بردگی» سابقه برنده شدن جایزه اسکار را نیز دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد: توافق‌نامه ارائه تسهیلات ۴ درصدی به اصحاب فرهنگ و هنر امضا شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از امضای توافق‌نامه پرداخت ۲۰۰میلیارد ریال تسهیلات ۴درصدی به حوزه فرهنگ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی در برنامه رادیویی «رهیافت» که از رادیو اقتصاد پخش شد در مورد بحث شرایط اصحاب فرهنگ و هنر در ایام کرونا گفت: از وقتی که موضوع کرونا مطرح شد ستاد ملی کرونا آغاز به کار و ستاد اطلاع‌رسانی کرونا نیز متشکل از مجموعه‌های مختلف نهادی و اطلاع‌رسانی به وسیله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این فاصله یکی از نکات مهم برای ما این بود که فضای اجتماعی کشور بتواند در برخورد با یک پدیده ناشناخته قدرت تاب‌آوری را داشته باشد، به نظر می‌آید در فضای شش ماه بعد از کرونا این تاب‌آوری در بخش‌های مختلف اعم از بهداشت و درمان، تامین نیازهای اولیه و پاره‌ای از موارد با وجود همه شرایط سخت کشور فراهم شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یکی از حوزه‌هایی که تا حدود زیادی در این شرایط تاب‌آوری را بالا می‌برد حوزه اطلاع‌رسانی و مرجعیت رسانه‌ای بود، در آغاز شیوع ویروس کرونا فضای تهاجم خارجی بر افکار عمومی ما وارد شد، اما در این فضای شش ماه شاهد هستیم که با هماهنگی و همکاری رسانه‌های مختلف داخلی اعم از صداوسیما، خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و حتی شبکه‌های اجتماعی پرببینده یک همگرایی قابل توجه به وجود آمده که مدیون تشکیل یک قرارگاه خبری با استقرار کمیته اطلاع‌رسانی هستیم.

صالحی یادآور شد: در طول این مدت شش ماه کمیته اطلاع‌رسانی ۲۳ جلسه را تا به امروز در مسیر راهبری داشته است، همچنین ستاد خبری نیز با ترکیب خبرگزاری‌های مرجع و نهادهای مختلف تشکیل که در این ستاد نیز ۲۸ جلسه را تا به این لحظه برگزار کرده‌ایم، کارگروه اقدام رسانه‌ای را هم داشته‌ایم که در مسیر مقابله با شایعات آن سوی مرز به فضای داخلی اقدامات لازم را انجام داده است.

وی افزود: علیرغم موارد فوق شورای اطلاع‌رسانی استان‌ها به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این بخش بیش از ۲۰۰ جلسه را برگزار کرده است، وقتی این فضای شش ماه را نگاه می‌کنیم یک همگرایی از سوی همه‌ی رسانه‌ها زیر چتر کمیته اطلاع‌رسانی کرونا را شاهد هستیم که توانسته مرجعیت خبری را به داخل کشور سوق دهد و جریان‌های بیرونی که تلاش‌های قابل توجهی را برای مرجعیت خبری از کرونا را داشتند ناکام کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تعداد قابل توجهی از محتواها و پیش‌آگهی‌ها و حتی پس‌آگهی‌هایی که در این ایام تولید شده کمک کرد تا فضای حوزه رسانه‌ای ما فضای آرام و کم‌تنش‌تری را در زمان کرونا داشته باشد. این یکی از تجربه‌های خوبی بود که ما در چنین شرایط بحرانی بتوانیم فضای رسانه‌ای و خبری کشور را در یک مسیر همگرا حرکت دهیم، زیرا این اتفاق می‌تواند فضای ملی را هم سو با منافع ملی و مصالح اجتماعی همراه‌تر و سمت جلو سوق دهد.

پرداخت ۱۴۲ میلیارد ریال تسهیلات به ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه کارا

صالحی در مورد خسارت‌های اقتصاد فرهنگ در ایام کرونا نیز خاطرنشان کرد: کرونا شرایط خاصی بر فضای اقتصاد جهانی و ایران وارد کرد، در حوزه فرهنگ و هنر در مجموع آسیب‌های بیشتری را نسبت به حوزه‌های دیگر شاهد بودیم، خصلت کار فرهنگی به جمعی بودن آن است، در واقع در بخش فرهنگ تولید، توزیع و حتی مصرف کالای فرهنگی به صورت اجتماعی و جمعی است و وقتی کرونا اجتماع را هدف می‌گیرد به طور طبیعی اولین مشاغل که آسیب می‌بیند حوزه فرهنگ و هنر است.

وی بیان کرد: از همان روزهای اول اعلام کرونا حوزه‌های فرهنگی تعطیلات خود را آغاز و با وجود آنکه از اوایل خردادماه کار خود را از سر گرفتند، اما این بازگشت به کار به طور کامل نبود، برای مثال در سینماها و تئاترها با کاهش ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها روبرو بودیم، این اتفاق بر روی درآمدها تاثیر می‌گذارد بنابراین در بسیاری از حوزه‌ها باوجود آنکه بازگشایی داشته‌ایم، اما این بخش‌ها در اصل شبه تعطیل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص رقم خسارت‌ها ابراز داشت: برآورد این خسارت‌ها در زمان‌های مختلف محاسبه شده است، در اوخر فروردین‌ماه بیش از هزار میلیارد ریال برآورد خسارت حوزه فرهنگ است، این رقم تا پایان خرداد به ۲ هزار میلیارد ریال رسید و ممکن است در محاسبات جدید باتوجه به اینکه برخی مشاغل باز شده است بازگشت سرمایه در برخی حوزه‌ها را داشته باشیم.

صالحی اضافه کرد: اولین مرحله‌ی کمک‌های ما پرداخت حق بیمه هنرمندان به مدت سه ماه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک سازمان برنامه و بودجه بود، همچنین حوزه فرهنگ و هنر جز رسته‌های حمایت اشتغال قرار گرفت، در حال حاضر در سامانه کارا اصحاب فرهنگ و هنر آسیب دیده از کرونا به منظور دریافت تسهیلات ثبت نام کرده و این موضوع همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تا به امروز ۶۲۲ میلیارد ریال خسارت افراد ثبت‌نام شده در سامانه کارا است که تسهیلات وام ۱۲ درصدی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، از این مقدار ۱۴۲ میلیارد ریال تا به امروز پرداخت شده است، یکی از اقدامات خوبی که در این بخش انجام داده‌ایم این است که صاحبان تسهیلات چنانچه اقساط معوق یا چک برگشتی داشته باشند مشکلی برای پرداخت تسهیلات به آن‌ها وجود نداشته و این مهم با کمک ستاد ملی مقابله با کرونا محقق شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از روز ۲۹ مردادماه که تسهیلات ارائه شده ۱۲۰ میلیارد ریال بوده تا دوم شهریورماه به ۱۴۲ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است، در کنار این تسهیلات، یک کمک معیشتی بلاعوض را هم سازمان برنامه و بودجه با حمایت معاون اول رئیس جمهور و آقای نهاوندیان در نظر گرفته که براساس آن ۱۲۰ میلیارد ریال به اعضای صندوق اعتباری هنر پرداخت خواهد شد، در حال حاضر جمعیت هنرمندان عضو این صندوق نزدیک به ۷۰ هزار نفر است که این تسهیلات به آن‌ها پرداخت خواهد شد، البته در این بخش توانستیم از شرایط بیمه بیکاری استفاده کنیم.

امضای توافق‌نامه ارائه تسهیلات ۴ درصدی به اصحاب فرهنگ و هنر

صالحی خاطرنشان کرد: در این میان پیگیر یک تسهیلات ۴ درصدی بودیم که در دو مرحله انجام شده است، مرحله اول این تسهیلات ۲۰۰ میلیارد است که براین اساس توافق‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید امضا شده است، برای ارائه این تسهیلات هم اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. مرحله دوم هم مبلغی بیش از ۲۰۰ میلیارد است که تلاش ما براین است که در همین حوزه ۴ درصد پرداخت شود.

وی یادآور شد: علیرغم تسهیلات که در نظر گرفته شده است سایر حوزه‌های فرهنگ و هنر نیز خدماتی را داشته‌اند، در حوزه کتاب طرح‌های بهار و تابستانه کتاب در دو مرحله انجام شده است و یارانه‌ای از سوی معاونت فرهنگی به ارزش حدود ۳۰ میلیارد ریال به کتابداران پرداخت شده است و این مبلغ باتوجه به اینکه نمایشگاه کتاب نداشته‌ایم کمک مختصری برای فضای کتاب در کشور بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در بخش سینما نیز تسهیلات ۴ درصدی در حدود ۱۷ میلیارد ریال به سینماگران پرداخت شد، زیرا سینماها به مالکین فیلم‌ها بدهی داشتند، از طرفی به فیلم‌هایی که امید به اکران نوروزی داشته تا هزینه‌های خود را جبران کنند حدود ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شد. همچنین سهم بیمه کارفرما حوزه سینما در سه ماه اول نیز تسویه شده است.

صالحی افزود: در حوزه هنرهای نمایشی نیز به سالن‌های خصوصی تهران که به دلیل کرونا اجراهای آن‌ها تعطیل شد مبلغی پرداخت و همچنین گروه‌های تئاتری که نتوانستن اجرا داشته باشند، اما برخوردار از شورای حمایت بودن نیز ۵۰درصد اجراهای آن‌ها پرداخت شد.

فضای کرونا سرعت بیشتری به ارائه خدمات الکترونیک داده است

وی در مورد خدمات غیرحضوری به ویژه الکترونیکی کردن صدور مجوزات نیز اذعان کرد: از پارسال این اتفاق را شروع کرده‌ایم، چون این امر تحت دولت الکترونیک مطرح بود، با اقداماتی سال گذشته و پیگیری‌های امسال بخش قابل توجهی از مراجعات در فضای دولت الکترونیک انجام می‌شود، برخی سامانه‌ها نیز که نداشته‌ایم نیز در دو الی سه ماه آینده رونمایی خواهد شد و تلاش ما براین است که تا مهر و آبان هیچ خدماتی به شکل حضوری نداشته و پنجره واحد الکترونیک را هم در فضای خدمات خود داشته باشیم. البته تا به امروز ۱۳۰ مجوز این وزارتخانه با روند ادغام مجوزها به ۳۳ مجوز تقلیل پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: فضای کرونا در شش ماه اخیر به الکترونیکی شدن خدمات سرعت داده است، در شش ماه دوم به دنبال این هستیم که هم خدمات با شرایط موجود غیرحضوری شود و هم شیوه عرضه محصولات خود را در فضای مجازی فراهم کنیم، در حال حاضر جشنواره موسیقی جوان مرحله اول آن آنلاین برگزار و مرحله دوم نیز به همین ترتیب خواهد بود.

صالحی تصریح کرد: بحث آموزشگاه‌های هنری که دغدغه ایام کرونا نیز بود با استاندارسازی مجموعه‌های آموزشی آماده ارائه خدمات است، تلاش براین است که بستر فضای مجازی را برای برگزاری جشنواره‌ها فراهم کنیم که در گام اول جشنواره تجسمی و نمایشگاه کتاب مدنظر است؛ بنابراین در حوزه خدمات و صدور مجوزها؛ کرونا سرعت اتفاقات را بالا برده است.

با زبان هنر می‌توان یک دیپلماسی ارتباطی موثر با جهان را بر مبنای کرونا برقرار کرد

وی در خصوص تلاش هنرمندان برای موضوع کرونا نیز گفت: از آنجایی که انتظار نمی‌رفت فضای کرونا طولانی شود در گام اول موجی از پویش‌ها را داشتیم، برای نمونه پویش «مشاهنر» با بیش از ۵۰۰ هنرمند یا پویش‌های هنرمندان استانی بخش قابل توجهی از هنرمندان را در همراهی با جامعه سلامت، پیشگیری‌ها، رعایت بهداشت، سفر نرفتن و در خانه ماندن رقم زد. براین اساس ما یک موج اجتماعی از سوی هنرمندان در قالب پویش‌های مختلف داشته‌ایم که اتفافا در این شش ماه به خصوص ماه‌های اول بسیار چشمگیر بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: گام دوم حضور هنرمندان نقش و ارتباط هنرمندان با فضای بین‌المللی بود، حدود ۱۸۵ هنرمند نامه‌نگاری علیه تحریم‌ها در ایام کرونا را داشتند که پژواک جهانی را در همان اوایل شیوع ویروس کرونا به همراه داشت. از آنجایی که زبان هنر یک زبان غیرسیاسی‌تر تلقی می‌شود در این بخش هنرمندان ما در مواجه با کرونا زبان ایران شدند.

صالحی حرکت سوم از سوی هنرمندان را موضوع فعال ماندن هنرمندان در فضای قرنطینه خانگی و عدم کار دانست و خاطرنشان کرد: در این شرایط برپایی کنسرت‌های مجازی، تئاتر آنلاین، هر روز یک فیلم، عرضه کتاب الکترونیک و عبور از کرونا با کتاب و همچنین حوزه‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون معاونت قرآن و عترت و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که در این ایام فعال بودند ضلع دیگری از حضور اصحاب فرهنگ و هنر در ایام کرونا را نشان داد.

وی ادامه داد: موسیقی «نوای آدمیت» ارکستر ملی نیز به عنوان یک کار ماندگار در هفته‌های قبل به عنوان هدیه اصحاب فرهنگ و هنر به کادر درمانی کشور را نیز داشته‌ایم، همچنین در حال حاضر در سینما ۵ الی ۶ کار در حال ساخت با موضوع کرونا است، همچنین در حوزه فیلم مستند و هنرهای نمایشی نیز کارهای خوبی در حال انجام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایراز داشت: اگر بتوانیم روایت خود از کرونا را به زبان هنر داشته باشیم می‌توان در یک فضای دیپلماسی ارتباط موثرتری را با جهان بر مبنای کرونا داشت. مستندنگاری‌ها، فیلم‌های کوتاه و بلند، موسیقی‌های متناسب با این فضا کمک می‌کند در فضای داخلی و بین‌المللی روایت خوبی را از کرونا داشته باشیم.

حضور فضای فرهنگ و هنر در ردیف تسهیلات حمایتی دولت یک اتفاق مهم است

صالحی در خصوص کلان برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر اظهار کرد: آنچه در ۹ کلان برنامه مطرح شده از سوی بنده به مجلس ارائه شد تنها نقشه راهی برای سال‌های پیش‌رو بود، درواقع این کلان برنامه‌ها براساس اسناد بالادستی تنظیم شده است که در آن سعی کردیم دغدغه‌های خود را در حوزه فرهنگ و هنر در این ۹ بخش مطرح کنیم.

وی بیان کرد: برای نمونه در بخش اول به دنبال تقویت ظرفیت‌های مردمی حوزه فرهنگ و هنر بودیم، هرچقدر بتوانیم مردم را در حوزه فرهنگ دخیل کنیم این حوزه پایداری بیشتری خواهد داشت و سرعت حرکت‌ها بالاتر خواهد رفت، در این بخش کارهایی انجام شده است و در این حوزه ۳۰درصد راه را رفته و امید داریم تا پایان دولت از ۵۰درصد عبور کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه بهبود کسب وکارهای فرهنگی نیز کارهای مختلفی انجام شده است و می‌توان گفت تا قبل از دولت دوزادهم فضای فرهنگ و هنر در ردیف تسهیلات حمایتی نبود، اما امروز در آیین‌نامه دولت فرهنگ و هنر نیز به تسهیلات حمایتی اضافه شده و این یک اتفاق خوب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: این ردیف تسهیلاتی در شرایط‌های همچون کرونا امتیاز خود را نشان می‌دهد، مجموعا در فضای این ۹ کلان برنامه نقشه راه داشته‌ایم و این نقشه را جدی گرفته و برداشت بنده این است که یک بخش قابل توجهی از کار را به پیش برده‌ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی دبیران بخش‌های تجسمی جشنواره جهانی «هنر مقاومت»


معرفی دبیران بخش‌های تجسمی جشنواره جهانی «هنر مقاومت»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار پوستر رسمی فیلم «خط فرضی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر رسمی فیلم «خط فرضی» در آستانه نمایش در فستیوال تورنتو منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین نمایش فیلم سینمایی «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و تهیه کنندگی علی مصفا در تاریخ ۱۳ سپتامبر مصادف با ۲۳ شهریور ماه در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم «اکتشافات» جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۰ خواهد بود.

فستیوال فیلم تورنتو که از مهمترین جشنواره‌های رده الف دنیا به حساب می‌آید، از ۲۰ تا ۳۰ شهریور ماه به صورت حضوری و آنلاین در تورنتوی کانادا برگزار خواهد شد.

سحر دولتشاهی و پژمان جمشیدی با هنرمندی حسن پورشیرازی و آزیتا حاجیان بازیگران اصلی این فیلم هستند.

لیست عوامل اصلی «خط فرضی» عبارتند از نویسنده و کارگردان: فرنوش صمدی، تهیه کننده: علی مصفا، مشاور کارگردان: مانی حقیقی، سرمایه گذاران: علی مصفا، درسای شفیعی، جانشین تهیه کننده و مجری طرح: ماهان حیدری، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، تدوینگر: میثم مولایی، صداگذار: امیرحسین قاسمی، آهنگساز: پیمان یزدانیان، صدابردار: امیر نوبخت، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه: سیامک کاری‌نژاد، طراح لباس: سارا خالدی، مدیر تولید: جواد راهزانی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: چاوش هنرآموز، جانشین تولید: سعید مسرور، عکاس: حبیب مجیدی، منشی صحنه: غزل رشیدی، برنامه ریز بخش شمال: آرش نعیمیان، مدیر رسانه : علی پاکزاد، مدیر تبلیغات مجازی: محمد حیدری.

از دیگر بازیگران این فیلم می توان به امیررضا رنجبران، صدف عسگری، محمد حیدری و بازیگر خردسال آیلین جاهد اشاره کرد.

طراحی پوستر این فیلم را سیاوش تصاعدیان برعهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع