X

بایگانی شهریور 5, 1399

دفتر سینمایی

«سوگ در خانه» باید جهانی شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجید مجیدی کارگردان سینما و مدیر رویداد «سوگ در خانه» در نشستی رسانه‌ای ضمن تشریح جزییات برگزاری نخستین دوره این رویداد بر لزوم برگزاری بین‌المللی آن در دوره‌های بعد تأکید کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری اولین دوره سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» صبح امروز ۵ شهریورماه با حضور مجید مجیدی در موسسه خیریه راه ایمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجید مجیدی مدیر این رویداد ایام سوگواری سید شهیدان را تسلیت گفت و افزود: همانطور که از عنوان جلسه مشخص است این، اولین سوگواره فیلم کوتاه درباره ایام محرم است. این رویداد با همکاری شرکت نماوا صورت خواهد گرفت که جا دارد تشکر کنم که به کمک ما آمدند و مسایل اسپانسری را پذیرفتند.

وی افزود: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که بیش از هر چیز احساس می‌کردیم این ایام که هر ساله با شور برگزار می‌شد با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در این شرایط که به طور طبیعی نمی‌توانستیم در تکایا و مراکز عزاداری عمومی باشیم، به این فکر افتادیم که این سوگواره را با تمرکز بر سوگواری در خانه برگزار کنیم.

مجیدی تأکید کرد: این ایام ظرفیت‌های گسترده‌ای برای حوزه‌های نمایشی، فرهنگی و… دارد و همیشه این افسوس بوده که چرا به این ظرفیت‌های موجود را در حوزه‌های مختلف نپرداخته‌ایم، البته آثاری در حوزه تجسمی خلق شده ولی آنطور که باید ادای دین می‌شد، نشده و حق مطلب ادا نشده است.

ارادت به امام حسین (ع) مرز نمی‌شناسد

این کارگردان سینما افزود: این مساله مرز نمی‌شناسند و از ادیان هم عبور می‌کند. حتی در هند دیده‌ام که نسبت به امام حسین (ع) ادای می‌کنند که این موضوع وجوه مختلف شخصیت امام حسین (ع) را نشان می‌دهد که چقدر انسان کاملی بوده که مرزها را درنوردیده است. ما فکر کردیم این ایام کرونایی، فرصت خوبی است که به وجوه و ابعاد مختلف این ماه بپردازیم تا ماندگار شود. این ایام کرونایی خواهد رفت ولی خواستیم تجربه این ایام در فرهنگ حسینی ما ماندگار شود.

وی افزود: بالاخره ستاد کرونا توصیه‌هایی داشته است اما امر عزاداری نباید فراموش می‌شد و به همین دلیل عزاداری‌ها بیشتر در خانه برگزار می‌شود. ما فکر کردیم بهتر است خلاقیت در برگزاری این مراسم‌ها بروز و ظهوری داشته باشد. من از همه فیلمسازان دعوت می‌کنم که اگر به این حوزه علاقه‌مند هستند، بیایند و خلاقیت خود را در ثبت این تجربه نشان بدهند تا بیان زیبایی را برای ما خلق کند.

مجیدی توضیح داد: اینکه ما گفته‌ایم هرکس از خانه و خانواده خود فیلم بگیرد، به این معنی نیست که هر کسی یک دوربین بگیرد و عزاداری خانه‌شان را نشان بدهد ما به اثری توجه می‌کنیم که دارای دیدگاه و خلاقیت هم باشد.

روایت‌های عاشورایی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

وی اظهار کرد: برای مثال ما همه این تجربه را در این ایام کرونایی داشته‌ایم که پدربزرگ‌ها مادربزرگ‌ها را نتوانسته‌ایم ببینیم و بیشتر به صورت تصویری با آن‌ها ارتباط گرفتیم. چند نفر از بچه‌های فامیل تصمیم می‌گیرند پرچمی را بر در خانه آن‌ها نصب کنند و یک عزاداری راه بیندازند. یا می‌گفتند درخت توتی مقابل پنجره منزلی بوده که هر سال در فصل زمستان آن را هرس می‌کردند تا نقطه دید را نگیرد، امسال به دلیل کرونا نشده و نقطه دید را گرفته است، خود پدربزرگ و مادربزرگ شکایت می‌کردند که امسال چگونه عزاداری را به تماشا بنشینیم. بچه‌هایشان تصمیم گرفتند این شاخه‌ها را کنار بزنند تا آن‌ها بتوانند عزاداری را نگاه کنند، آن‌ها بیشتر در خانه بودند و این موضوعات دستمایه خوبی برای کار ما بود. اینکه ما گفتیم امکانات تخصصی لازم نیست به این معنا نیست که نوع نگاه ابتدایی باشد ما می‌خواستیم فقط سهولت در ساخت باشد.

کارگردان «خورشید» بیان کرد: سطح توقع ما بالاست چون این موضوع برای ما مهم است امیدوارم آثاری که به ما می‌رسد درخور باشد و این حرکتی که توسط این موسسه آغاز کرده‌ایم در سال‌های آینده بتوانیم ادامه بدهیم.

انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم

در ادامه محمد رهبر دبیر این رویداد بیان کرد: با توجه به اینکه موسسه راه ایمان هم موسسه فرهنگی و هم موسسه خیریه است با توجه به شیوع کرونا سعی کردیم عزای حسینی را همچنان زنده نگه داریم این موسسه تحت مدیریت آیت‌الله سیستانی است و تاکید بر روضه‌های خانگی داشتند تصمیم گرفتیم این سوگواره برگزار شود.

وی افزود: هیات انتخاب، چهل فیلم را تا اربعین انتخاب می‌کنند و با شرکت نماوا این فیلم‌ها را به نمایش می‌گذاریم و هر فیلمی که بیشترین بازخورد را داشته باشد، عنوان فیلم برتر از دیدگاه مردم را دریافت می‌کند. زمان اختتامیه دوازدهم آبان شب ولادت رسول اکرم (ص) است که یا توجه به وضع کرونا نوع اختتامیه و تقدیم جوایز را اعلام می‌کنیم.

رایزنی برای همراهی فیلمسازان حرفه‌ای

مجیدی در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای توضیح داد: هیات داوران ما نرگس آبیار و میرکریمی است. رایزنی‌هایی هم کرده‌ایم که فیلمسازان حرفه‌ای دیگری هم در این رویداد حضور داشته باشند. از همین رو با مدیرعامل انجمن سینمای جوانان هم صحبت‌هایی داشته‌ایم که استقبال هم کردند و پوستر ما را در سایت خود گذاشته‌اند. امیدواریم این ظرفیت سینمای جوان که فیلمسازان مستعد هستند، در این امر مهم شرکت‌کنند امیدواریم شاهد آثار خوبی باشیم. در روزهای مختلف عزیزانی استقبال کردند که ما در روزهای آینده در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

از نزدیک شاهد رنج‌های احمدرضا درویش بودم

کارگردان مستند «روضه رضوان» ادامه داد: همیشه دغدغه‌ام بوده فیلمی درباره امام رضا (ع) بسازم و ساختن فیلم درباره امام حسین (ع) هم جزو آرزوهای دیرینه من بوده است اما پرداختن به این مقولات کار بسیار سختی است. مثلاً مسایلی برای آقای درویش پیش آمد از نزدیک شاهد بودم که چه رنجی کشیده است.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت این موضوع و حساسیت‌هایی که هست ورود برای فیلمسازان سخت است. عرصه‌ای نیست که به راحتی بتوان فضای حاکم بر آن را تغییر داد. واقعاً باید بسترهای ساخت فیلم در این حوزه آماده باشد. درست است که در فیلم «محمد (ص)» حمایت‌هایی بود ولی بازهم کار سختی بود. همه، همه جوره  باید پای کار باشند تا کاری در این حوزه به نتیجه برسد.

مجیدی درباره بین‌المللی شدن رویداد «سوگ در خانه» هم گفت: این حوزه و این ایام ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد و می‌طلبد این جشنواره‌ها به‌صورت بین‌المللی برگزار شود و تنها جشنواره‌ای که می‌تواند به واقع نام جهانی بگیرد همین جشنواره‌هایی با نام امام حسین (ع) برگزار می‌شود و همه دنیا او را می‌شناسند.

عشق و ارادت بودایی‌ها به امام حسین (ع)

کارگردان «بچه‌های آسمان» در ادامه گفت: من در تبت دیده‌ام که در ایام محرم بودایی‌ها چقدر عشق و علاقه به ایام محرم به ویژه امام حسین (ع) دارند. در ایام محرم با پرچم‌های این ماه حضور پیدا می‌کردند. وجوه مقدس امام حسین (ع) و یارانش تنها به حوزه‌های دینی مربوط نمی‌شود و همه حوزه‌ها را در بر می‌گیرد و به نظرم غفلت‌هایی شده است. می‌شود این خصایل و زیبایی‌ها را به دنیا نشان داد. امیدوارم امکانی وجود داشته باشد که از سال‌های آینده بتوانیم این رویداد را به عرصه جهانی ببریم. دوستان موسسه پیگیری می‌کنند. حسن این موسسه این است که نیروهای جوان وجود دارد و می‌تواند پیگیری این مسائل را در دستور کار خود داشته باشد.

مجیدی اظهار کرد: از آثار مستند هم در این رویداد استقبال می‌کنیم، ولی آثار باید نگاه تازه و حرفی داشته باشند. خاصیت تلویزیون، نگاه ژورنالیستی است و به همه چیز مثل مطبوعات نگاه می‌کند، برای همین نگران این شدم که نکند مخاطبان ما هم این تربیت را از تلویزیون یاد گرفته باشند. به این صورت که رو به روی تلویزیون نشسته باشند و این رسانه یک عزاداری نشان بدهد و دوستان ضبط کنند و بفرستند.

وی درباره حوزه‌های دیگر پذیرش آثار هم توضیح داد: در حوزه انیمیشن شاید زمان بیشتری نیاز داشته باشیم اگر قرار باشد دوره‌های بعدی وجود داشته باشد از چند ماه جلوتر اعلام می‌کنیم تا این افراد هم آثاری بفرستند.

این کارگردان توضیح داد: هنوز چشم‌انداز مشخصی برای آینده وجود ندارد و این رویداد صرفاً یک آغاز است. من از سابق به دوستان این موسسه ارادت داشتم و گفتم من کمک می‌کنم، چه اینکه برای خود ما هم این رویداد اسباب خیر و برکت است. بنابراین اینکه در آینده چه اتفاقی بیفتد نمی‌دانیم. ما در شرایط کرونایی قرار گرفته‌ایم و تصمیم به روزی گرفته شد. اینکه در سال‌های آینده چه خواهد شد مشخص نیست و همه چیز به تجربه امسال برمی‌گردد.

 وی افزود: در این چند روزه آثاری به دست ما رسیده است اما از دو هفته دیگر شاهد سیل آثار خواهیم بود.

این کارگردان درباره موسسه «راه ایمان» به‌عنوان بانی برگزاری رویداد «سوگ در خانه» هم گفت: این موسسه، مرکزی خودجوش است. سال‌هاست با این موسسه آشنایی دارم. شاید گاهی با دیگر موسسه‌ها راحت نباشم ولی همواره شاهد خلوص و تلاش دوستانم در اینجا بوده‌ام. شاید بد نباشد بگویم که این موسسه بحث آموزش و کارهای فرهنگی هم دارد برای مثال مدرسه‌سازی کرده است، مساجدی ساخته‌اند، حسینه ساخته‌اند. حرکت‌های خودجوشی داشته‌اند. به همین دلیل این همکاری را پذیرفتم.

جایزه ارزنده، کمک به آینده فیلمسازان است

وی درباره ارزش ریالی بالای جوایز این رویداد هم گفت: کلیه جوایز را اسپانسر رویداد می‌دهد و این جوایز پیشنهاد من بود. چون می‌خواستیم بگوییم که ما به این موضوع اهمیت می‌دهیم. دوستانی که تلاش می‌کنند اثر خوبی بسازند، ممکن است متحمل هزینه‌هایی هم بشوند، ما فکر کردیم حداقل هزینه برای ساخت یک فیلم کوتاه یک تا سه دقیقه، هفت هشت میلیون تومان است. گفتیم با این جوایز کمکی به فیلمساز بشود. این جایزه هم باعث می‌شود به مسیر آینده این فیلمسازان کمک شود.

مجیدی ادامه داد: یادم است سال‌ها پیش جشنواره‌ای برگزار کردم. در آن هم جوایز بسیار ارزنده دادیم که از فجر هم بیشتر بود، سه دوره آن را برگزار کردیم و باعث شد فیلمسازان خوبی از آب در بیایند و مسیرشان را ادامه بدهند. فکر کردیم جدا از بحث تشویق، این جوایز باعث ادامه مسیر او می‌شود. موسسه «راه ایمان» هیچ هزینه‌ای برای این موضوع خرج نمی‌کند. چند جای شخصی هم آمده‌اند که کمک کنند ولی اسپانسر رویداد خودش همه چیز را بر عهده دارد.

مدیر رویداد «سوگ در خانه» در پایان گفت: برنامه این است که دریافت آثار تا آخر شهریورماه ادامه داشته باشد تا فرصت آماده کردن و بازبینی آن‌ها را هم داشته باشیم. امیدوارم عزیزان فیلمساز تا آخر شهریور تلاش کنند تا آثار را به دست ما برسانند ولی شاید مثل جشنواره‌های دیگر تجدید نظری هم در این باره داشته باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوحه‌نواهای دوران قاجار در «خونین دلان»


نوحه‌نواهای دوران قاجار در «خونین دلان»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمایت رادیو از کنگره ملی «شعر یتیم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون صدای رسانه ملی با اعلام حمایت از کنگره ملی «شعر یتیم» بیان کرد که رادیو آماده تولید سرود برای یتیمان است.

به گزارش سینماپرس، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی در جلسه هم اندیشی با مسئولان برگزاری نخستین کنگره ملی «شعر یتیم» که روز گذشته چهارم شهریور برگزار شد، آمادگی رادیو را برای حمایت از این رویداد هنری و اجتماعی اعلام کرد.

وی با اشاره به جمعیت یتیمان در کشور و آمار قابل توجه این افراد اظهار کرد: در گام اول رادیو در اطلاع رسانی ‌و حضور پرشور شعرا و فرهیختگان کشور در کنگره ملی «شعر یتیم» برای شرکت در این رویداد با تمام توان ورود می کند و در این راستا شبکه رادیویی فرهنگ به عنوان ستاد اطلاع رسانی رادیویی در نظر گرفته می شود. ولی اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه مخاطب از روند برگزاری این کنگره در سایر شبکه های رادیویی نیز انجام خواهد شد.

شاه آبادی خطاب به مسئولان برگزاری کنگره ملی «شعر یتیم» گفت: گام دوم حمایت رادیو و رسانه ملی پس از اختتامیه این کنگره آغاز خواهد شد و رادیو برای رسیدن به اهداف عالیه این کنگره مانند تبیین جایگاه یتیمان در تعلیمات دین مبین اسلام، همراه مسئولان برگزاری کنگره «شعر یتیم» خواهد بود.

معاون صدای رسانه ملی تصریح کرد: این حرکت بهانه ای برای توجه بیشتر به یتیمان در کشور و تولید آثار فاخر و بهره برداری از آثار تولید شده در برنامه های رسانه ملی به منظور انجام رسالت اجتماعی و فراهم سازی بستری برای نهادینه کردن فضایل این اندیشه خداپسندانه است.

وی با اشاره به اینکه آثار تولید شده باید به گونه ای باشد که فقط قابل استفاده در یک مناسبت خاص نباشد، عنوان کرد: باید ‌بستری فراهم شود که چگونگی بهره برداری از این اشعار در قالب های مختلف برنامه های رادیویی نیز بررسی شود.

 در پایان معاون صدای رسانه ملی اعلام کرد: رادیو آماده تولید سرود برای یتیمان است و هر زمان ملودی و شعر منتخب از سوی ستاد کنگره «شعر یتیم» به دفتر موسیقی رادیو ارسال شود، این سرود در معاونت صدای رسانه ملی تولید خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساخت موزیک ویدئوی محرمی با آهنگسازی فردین خلعتبری + فیلم


ساخت موزیک ویدئوی محرمی با آهنگسازی فردین خلعتبری + فیلم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت مرکز تنبور باید موجب صلح و صفا شود نه جنگ و دعوا!


ثبت مرکز تنبور باید موجب صلح و صفا شود نه جنگ و دعوا!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسینیه سیار رادیویی در خیابان‌های پایتخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس پیری تهیه‌کننده برنامه رادیویی «میدان امام حسین(ع)» درباره ویژگی‌های این برنامه شبانه که از یک حسینیه سیار در شهر تهران روی آنتن می‌رود توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، عباس پیری تهیه‌کننده برنامه رادیویی «میدان امام حسین (ع)» که در ایام محرم و از استودیویی سیار در سطح شهر تولید و پخش می‌شود، بیان کرد: نام و طرح برنامه ما «میدان امام حسین (ع)» است که در قالب آن هر شب برنامه را از یکی از میادین تهران آغاز می‌کنیم و در انتها به امام حسین (ع) می‌رسیم.

وی ادامه داد: این رویداد اولین بار است که در معاونت صدا انجام می‌گیرد، چون ما فرستنده‌هایی داشتیم که باید ثابت می‌بود و سیگنال ارسال می‌کرد. خدا را شکر برای این برنامه توانستیم یک حسینیه و کاروان سیار داشته باشیم و از همان جا سیگنال‌ها را برای استودیو پخش بفرستیم.

این تهیه‌کننده درباره تجربه اجرای برنامه از ابتدای محرم گفت: خدا را شکر در این چهار شب بدون مشکلات فنی و قطعی سیگنال برنامه را تولید کردیم و به صورت زنده پخش شد. با اینکه استودیو سیار است و بچه‌ها در ماشین در حال حرکت برنامه را اجرا می‌کنند، یا مداح و ترانه‌سرا اتفاقات را رقم می‌زنند، اما خللی در اجرا پیش نیامد و برنامه را بدون مشکل به آنتن رساندیم.

وی درباره این تریلی سیار نیز توضیح داد: این تریلی کفی است و حصار و پوشش ندارد. کنار آن در سمت پیاده‌رو و رو به مردم باز است و مخاطبان می‌توانند شاهد تماشای این عزاداری سیار باشند.

پیری یادآور شد: امسال شعار رادیو و تلویزیون «هر خانه یک حسینیه» بود و ما سعی کردیم این حسینیه سیار را به نزد آن‌ها ببریم که حتی از پشت شیشه خانه‌هایشان شاهد این ماجرا باشند.

وی درباره همراهی مردم با این کاروان تصریح کرد: ما هر سال در ایام محرم شاهد گذر هیات‌ها و دسته‌های عزاداری از کوچه و خیابان‌ها هستیم پس مردم با چنین فضایی غریبه نیستند و حتی تریلی را همراهی می‌کنند.

پیری اضافه کرد: در همین شب‌ها که برنامه از ساعت ۲۳ تا یک بامداد روی آنتن می‌رفت و تریلی به مقصد میدان امام حسین (ع) حرکت می‌کرد عده‌ای مردم با ماشین و موتور ما را همراهی می‌کردند و حتی یک پیرزن و پیرمرد فاصله‌ای طولانی پشت سر تریلی می‌آمدند و سینه می‌زدند. البته تریلی با سرعت بسیار آرامی حرکت می‌کند و حتی ما در میادین اصلی شهر توقف‌هایی داشتیم تا شهدایی که خیابان‌ها و میادین به نام آن‌ها آذین شده عرض ارادتی داشته باشیم.

این تهیه‌کننده در بخش دیگر درباره اقبال مخاطبان به این برنامه عنوان کرد: با توجه به اقبالی که تاکنون نسبت به برنامه به وجود آمده است و با همراهی مدیر شبکه بنا شد یک ساعت به زمان برنامه اضافه شود و برنامه از ساعت ۲۲ تا یک بامداد روی آنتن برود.

وی درباره مدت زمان تولید برنامه گفت: این برنامه تا سوم امام، ادامه خواهد داشت یعنی تا سه شب بعد از عاشورا و در صبح تاسوعا و عاشورا هم برنامه را روی آنتن می‌بریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عاشق امام حسین(ع) هستم و در عزاداری محرم شرکت می‌کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از سرشناس‌ترین رهبران اکستر موسیقی جهان و سفیر صلح ایران از عشق خود به امام حسین(ع) سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، لوریس چکناواریان، در بخش‌هایی از گفت‌وگوی خود با روزنامه وطن امروز گفت: دوستانی که من را می‌شناسند می‌دانند اهل تعارف و ذکر حرف‌های شعارگونه نیستم. در دوران بچگی در میان عزاداران دسته‌های حسینی، «سقای آب» بودم و به عشق حضرت عباس آب به دست عزاداران می‌دادم.
وی افزود: بنده هم در طول عمر خود خیلی مواقع که مشکلاتی داشتم به مهربانی و دست‌گیری حضرت عباس متوسل می‌شدم و با این اقدام هیچ‌گاه دست خالی بازنگشتم و حضرت عباس بارها دستم را گرفت.
این آهنگساز مسیحی تصریح کرد: هر وقت که ایران نبوده‌ام، تمام تلاش خود را می‌کردم بتوانم دهه اول محرم در کشور باشم تا در مراسم‌های عزاداری شرکت کنم.
چکناواریان گفت: حماسه عاشورا یک تراژدی واقعی محسوب می‌شود که درک تمام‌عیار آن سنگین است و تنها کسانی که از بینش بزرگی برخوردار هستند می‌توانند وقایع روز عاشورا را درک کنند.
وی اظهار کرد: در طول تاریخ چند نفر را سراغ دارید که به خاطر خدا و اعتقادات‌شان به همه داشته‌های زندگی خود پشت‌پا بزنند، چرا که امام حسین با علم به اینکه می‌دانست خود و یارانش به شهادت می‌رسند اما به میدان نبرد رفت زیرا هدف‌شان مقدس بود و همه ما باید از این اقدام سرمشق بگیریم.
چکناواریان ادامه داد: حماسه عاشورا یک درس دیگری هم برایم داشت و آن اینکه این دنیای مادی، گذران است، بزرگ‌ترین کاخ‌های دنیا نابود می‌شوند اما انسانیت زنده می‌ماند.
وی اضافه کرد: قطعه «مکن ‌ای صبح طلوع» بنده که در فضای مجازی منتشر شده است، بخشی از سمفونی شب عاشورای حسینی را روایت می‌کند.
چکناواریان خبر داد: سمفونی موسیقی عاشورا مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه کاری من خواهد بود و شاید با این اقدام یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌های فرهنگی تاریخ کشور رقم بخورد که با این سمفونی می‌توانیم فرهنگ عاشورا را آنچنان‌که شایسته است به جهانیان بشناسانیم. صفر تا صد تولید و اجرای این قطعه سمفونی عاشورا با یک نیت قلبی انجام شده است و به نظرم سمفونی عاشورا می‌تواند همه دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) عاشورایی شد/ کیست حریف تن‌به‌تن


دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) عاشورایی شد/ کیست حریف تن‌به‌تن

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزک چهره ابتذال شبکه نمایش خانگی با «موچین» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه نمایش خانگی روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذارد. انتشار سکانس‌های بحث‌برانگیز که القای فضای جنسی و شوخی‌های اروتیک است در دو سریال شبکه نمایش خانگی، نشان می‌دهد تا چه حد این فضا بدون نظارت رها شده و حتی نظارت‌های ظاهری نیز نتوانسته است از حجم مسائل غیراخلاقی این حوزه بکاهد.

به گزارش سینماپرس، حجم پولی که وارد شبکه نمایش خانگی شده است، این القا را به وجود آورده که برخی از حواشی این روزها عامدانه و برای دیده شدن سریال‌هاست، در صورت درست بودن چنین حقه تبلیغاتی، جای خالی نبود برنامه برای تقویت ارتقای کیفی و محتوایی آثار پررنگ‌تر از قبل خودنمایی می‌کند.

«موچین» به دست به دنبال فرهنگ

سریال «موچین» از مجموعه‌های نمایشی است که در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. نام این سریال در بین مجموعه‌های نمایش خانگی کمتر شنیده شده، اما از نظر محتوایی آنقدر نازل و مبتذل است که حتی در گزارش انتقادی صداوسیما از مفاسد شبکه نمایش خانگی به صورت واضح به این سریال اشاره شده و روز گذشته نیز یکی از سکانس‌های این سریال که دیالوگ‌های اروتیک و غیراخلاقی آن در فضای کمدی بیان می‌شد، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

سریال «موچین» از معاونت فضای مجازی صداوسیما مجوز گرفته است. به تعبیر دقیق‌تر یعنی نه از وزارت ارشاد و نه از «ساترا» مجوز ندارد و در فضای مبهم فعلی که هر بخشی مدعی صدور مجوز و نظارت بر تولیدات است، معاونت فضای مجازی صداوسیما برای این سریال مجوز صادر کرده است.

در زمانی که هنوز مشخص نیست چه نهادی قرار است به صورت واحد بر فضای مجازی نظارت کند، صدور چنین مجوزهایی نشانه نبود سیاست درست در خصوص شبکه نمایش خانگی است. اکنون دعوای اصلی میان «ساترا» و «سازمان سینمایی» است، در حالی که یک معاونت صداوسیما نیز خود را محق می‌دانسته که مجوز صادر کند! اما اگر بعد از صدور مجوز حتی نظارت درستی بر خروجی کار داشت، کار به انتشار سکانس‌های مملو از دیالوگ‌های غیراخلاقی نمی‌کشید.

رده‌بندی سنی در شبکه نمایش خانگی

رده‌بندی سنی فیلم‌ها و سریال‌ها، اگرچه یک بار از سوی سازمان سینمایی ارائه شد و بی‌سرانجام ماند، اما نیازی است که هر روز وجود آن بیشتر احساس شود. صداوسیما از سال‌های پیش یک روند غیرشفاف را در خصوص رده‌بندی سنی در پیش گرفته است و بدون ارائه هیچ گونه دستورالعمل یا آیین‌نامه‌ای، به صورت سلیقه‌ای برخی از برنامه‌ها را با محدودیت سنی پخش می‌کند. اما در حوزه شبکه نمایش خانگی، به رغم اینکه هر روز بر تعداد مخاطبان و تنوع تولیدات افزوده می‌شود، هنوز برای رده‌بندی سنی سریال‌های ایرانی شبکه نمایش خانگی اقدامی انجام نشده است. در حالی که وزارت ارشاد برای سریال «آقازاده» که بخش عمده محتوای آن به داستان سوءاستفاده جنسی از زنان برای آلوده کردن و زیر فشار قرار دادن مسئولان اشاره دارد، هیچ هشدار سنی در نظر نگرفته است. سامانه اینترنتی «فیلیمو» این سریال را با رده‌بندی سنی ۱۷+ سال پخش می‌کند و به مخاطب خود درباره محتوای آن هشدار داده است. آنچه در قسمت اخیر سریال «آقازاده» دیده شد، نشان می‌دهد این رده‌بندی سنی کاملاً با محتوای این سریال همخوانی دارد و حتی سریال منسوب به یک نهاد ارزشی نیز نتوانسته است در محتوا برای همه اعضای خانواده مناسب باشد.

آش شور شبکه نمایش خانگی

شبکه نمایش خانگی در حال گسترش است. هر روز خبرهای جدیدی از پروژه‌های جدیدی که قرار است برای عرضه در این فضا تولید شوند، منتشر می‌شود. تنوع و تعدد تولیدات در حال افزایش است ولی به جای اینکه این شرایط بر گسترش نظارت بر شبکه نمایش خانگی منجر شود، اکنون دعوای میان سازمان سینمایی و «ساترا» برای اینکه چه نهادی باید مجوزها را صادر کند، به وجود آمده است. در این دعوا مجلس نیز در طرحی به نفع ساترا وارد شده و احتمالاً در صورت موفقیت این طرح، دعوا به نفع ساترا به پایان می‌رسد ولی تا زمانی که این کار به پایان نرسد، این مردم هستند که از نبود برنامه و سیاستگذاری واحد بر نمایش خانگی متضرر می‌شوند.

شبکه نمایش خانگی، همان طور که می‌شود از نام آن برداشت کرد، بر محور محصولاتی پایه‌گذاری می‌شود که در خانه و در کنار خانواده دیده می‌شود، اما اکنون شرایط نشان می‌دهد برخلاف نام و انتظار اولیه، شبکه نمایش خانگی به فضایی تبدیل شده است که در آن سریال‌ها عمدتاً برای خانواده‌ها ساخته نشده و عملاً محصولی که برای تمام اعضای خانواده باشد، در آن دیده نمی‌شود. ایجاد عشق‌های چندضلعی، اشاره به مباحث جنسی حتی در قالب اعلام آمادگی یک دختر برای ازدواج موقت، استفاده از الفاظ رکیک و سوژه‌های پیش پا افتاده و پرداخت‌های دم دستی در سریال‌ها بحث‌برانگیز بوده است.

برخی ناظران معتقدند سازندگان سریال‌های شبکه نمایش خانگی، عامدانه تلاش می‌کنند با پررنگ کردن مسائل غیراخلاقی و انتشار سکانس‌های گزینش شده در فضای مجازی به نوعی فضای تبلیغاتی ایجاد کنند تا ضعف‌های ساختاری و داستانی فیلم‌ها پوشیده شود و مخاطب که در شبکه نمایش خانگی آزادی عمل بیشتری دارد، مجاب شود که آن محصول را دنبال کند؛ سوءاستفاده‌ای که باعث می‌شود حتی ویدئوهای حذف شده سریال‌ها در شبکه‌های مجازی پخش شود. ظاهراً در این وادی همه چیز حول فریب بیننده چرخ می‌زند تا به بهانه تماشای ایجاد جذابیت کاذب، فروش سریال بالا برود. سازندگان سریال‌های شبکه نمایش خانگی از نبود فضای نظارتی بر محصولات به نفع دامن‌زدن به حواشی غیراخلاقی استفاده می‌کنند. آن‌ها هدفی جز به هم زدن آرامش خانواده‌هایی که فکر می‌کنند می‌توان با تماشای سریال‌های ایرانی نمایش خانگی اوقاتی را در کنار همه اعضای خانواده داشت، ندارند و متأسفانه تاکنون سدی را جلوی خود ندیده‌اند. امید است تا با روشن شدن مسئول صدور مجوزها و نظارت بر آنها، دست‌کم در آینده اگر ایرادی پیدا شد، بتوان به صورت مستقیم از مسئول آن انتقاد و بازخواست کرد، نه اینکه اکنون وزارت ارشاد، ساترا و معاونت فضای مجازی صداوسیما هر کدام خود را محق بدانند و در آخر خانواده‌ها ضرر کنند.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری «زاغچی» به پایان رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری فیلم نیمه بلند «زاغچی» به تهیه کنندگی و کارگردانی سروش حسین جانی در منطقه دروازه غار تهران به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری فیلم نیمه بلند «زاغچی» به تهیه کنندگی و کارگردانی سروش حسین‌جانی که مدتی پیش در تهران کلید خورده بود به تازگی در منطقه دروازه غار تهران به پایان رسید.

این فیلم در ژانر درام اجتماعی شرایط نوجوانان را برای ادامه بقا و درگیری هایی برای زنده ماندن به تصویر می کشد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «نوجوانی ۱۶ ساله برای حفظ موقعیت خانوادگی خود و فرار از فقر برای هدفی خاص جان خود را به خطر می اندازد، در صورتی که وارد یک بازی خطرناک شده و راهی جز نابودی ندارد …»

در «زاغچی» حمید مهین دوست، مسعود بهارلو، کامبیز بنان، لیلا بوشهری، مهیار راحت طلب، قیس سپهری، زهرا نامور، علی ابدالی، حافظ اسمی خانی، فردین قلی زاده و وحید نیکراد به ایفای نقش می‌پردازند.

عوامل این فیلم عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: سروش حسین جانی، نویسنده: شیما محمدبیگی، مدیر تولید: سعید هاشمی، مدیر تصویربرداری: میلاد پرتویی، مدیر صدابرداری: میثم معتمدی، منشی صحنه: آذر تجلی، طراح گریم: مونا جعفری، طراح صحنه و لباس: رها دادخواه، مدیر تدارکارت: محسن گوهر شناس، دستیار و برنامه ریز: حمید باب الحوائجی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: علی شجاعی.

مشاهده خبر از سایت منبع