اشعاری زیبا در رثای امام حسین (ع)
شاعرانی از جمله حسن کردی، حسن لطفی و علی اکبر لطیفیان در رثای امام حسین (ع) اشعاری زیبا سروده اند.
شاعرانی از جمله حسن کردی، حسن لطفی و علی اکبر لطیفیان در رثای امام حسین (ع) اشعاری زیبا سروده اند.
سینماپرس: با پایان تصویربرداری فیلم نیمه بلند «شهر بازی» به کارگردانی مسعود نورزاده این فیلم وارد مرحله تدوین شد.
به گزارش سینماپرس، تصویربرداری فیلم نیمه بلند داستانی «شهر بازی» به تهیه کنندگی و کارگردانی سیدمسعود نورزاده که دوم شهریور ماه در تهران آغاز شده بود به پایان رسید و فیلم وارد مرحله تدوین شد.
این فیلم اثری در ژانر درام اجتماعی است که فاطمه شکری و سیدجواد زیتونی بازیگران اصلی آن هستند.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: محمود و عمه شکری خواهر و برادری هستند که از تعدادی کودک بی سرپرست نگهداری می کنند و قرار است محل سکونتشان را بدون اینکه به بچه ها بگویند برای همیشه ترک کنند …
به سرپرستی گرفتن و اهمیت دادن به تحصیلات کودکان بی سرپرست برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی از جمله مضامینی است که در این فیلم به آن پرداخته می شود.
مه گل اطلاعی، نسرین میرزانیا، مهسا مرادی، مهدی میرزایی، کتایون حبیبی، آرشیدا حاجیان، ارشیا بحرکاظمی، پاشا بانکی، آوا نفریه، رها مزرعه، پارسا داداش پور، سارا داداش پور، صدرا قربانزاده دیگر بازیگران این فیلم داستانی هستند.
دیگر عوامل «شهر بازی» عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان:سید مسعود نورزاده، نویسنده: علیرضا زارع، دستیار کارگردان: محمد بازرگان، برنامه ریز:
حسین بخشی، منشی صحنه: ستایش پرستار، مدیر تصویربرداری: ابوالفضل حاجب، دستیار اول تصویربردار: سیدمسلم نورزاده، صدابردار: عرفان رضایی، مدیرتولید: علیرضا نصیر، تدوین: محمد حاجب، طراح گریم: پریسا حیدرزاده ملک، مجریان گریم: ساناز خدایی، دستیار گریم: یاسمن رستمی، طراح صحنه و لباس: سیدمیلاد نورزاده، عکاسان پروژه: حسین افروشه، امیر بحرکاظمی، مدیر روابط عمومی: روشنک سپندی، مدیر تدارکات: مهدی میرزایی، مجری طرح:
موسسه فرهنگی هنری ستاره باران امید.
سینماپرس: جدیدترین ساخته سوفیا کاپولا در فستیوال فیلم نیویورک ۲۰۲۰ پیشنمایش دارد.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، فیلم «روی صخرهها» ساخته سوفیا کاپولا که داستانش درباره رابطه یک پدر و دختر با نقشآفرینی رشیدا جونز و بیل موری است در فستیوال فیلم نیویورک در قسمت اسپاتلایت پیشنمایش جهانی خود را تجربه میکند.
این فیلم توسط ای ۲۴ و اپل تیوی پلاس در اکتبر (مهر) اکران میشود. کاپولا و موری آخرین بار در فیلم تحسین شده «گمشده در ترجمه» در سال ۲۰۰۳ همکاری کردند که جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اوریجینال را برای کاپولا و نامزدی بهترین بازیگری را برای موری به ارمغان آورد.
بخش اسپاتلایت پنجاهوهشتمین فستیوال فیلم نیویورک که روز هفدهم سپتامبر با «لاورز راک» استیو مککویین آغاز و یازدهم اکتبر تمام میشود، شامل مجموعهای از پیشنمایشها، رخدادها، نمایشهای زنده و دیگر مراسم ویژه خواهد بود.
در این بخش فیلمهای دیگری نیز به نمایش درمیآیند که فیلم «آرمانشهر آمریکایی» دیوید برن به تهیهکنندگی اسپایک لی، فیلم «هاپر/ ولز» که صحبتی بین اورسون ولز و دنیس هاپر است که اخیراً کشف شده است، «صدای انسانی» نخستین فیلم انگلیسی زبان پدرو آلمادوار با نقشآفرینی تیلدا سویینتون با اقتباس از نمایشنامه ژان کوکتو و «انحصار خشونت» مستند ساخته دیوید دوفرزنه درباره خشونت پلیس علیه جنبش جلیقه زردها از آن جمله هستند.
یوجین هرناندز و دنیس لیم مدیران فستیوال نیویورک برنامهریزی بخش اسپاتلایت را انجام دادهاند. این در حالی است که این فستیوال ساختار خود را تغییر داده و برنامههایش حالا به پنج قسمت تقسیم میشوند.
هرناندز در بیانیهای گفت: پیش از پاندمی، من و دنیس لیم با کارکنان فیلم در مرکز لینکلن صحبت کردیم تا ببینیم چطور میتوانیم فستیوال فیلم نیویورک را بازسازی کنیم. قبول کردیم که میان بخشهای اصلی سالانه نیاز به رخدادهای خاص داریم که طی آن یک فیلم جدید توسط فیلمسازی شناختهشده رونمایی شود و با مکالمههای بلند وارد عمق موضوعهای مختلف شود و چیزهای جدید و غیرمنتظره نشان دهد.
وی افزود: در بخش اسپاتلایت اسمهای درخشانی داریم؛ اسپایک، پدرو، سوفیا، تیلدا، اورسن! امیدواریم اولین اسپاتلایت ما سرگرم کننده، دربرگیرنده و روشنگرانه باشد.
سینماپرس: تعزیه حضرت قاسم(ع) شب گذشته در رویداد «شبیه خوانی در پهنه» توسط گروه سیدالشهدا(ع) اجرا شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت
به گزارش سینماپرس، مجلس تعزیه حضرت قاسم (ع) شب گذشته در پهنه رودکی پس از اذان مغرب و عشا توسط گروه تعزیه سیدالشهدا(ع) به سرپرستی احمد عزیزی برگزار شد.
طی این ۱۰ شب، یکی از وقایع عاشورا شامل تعزیههای «شاهچراغ(ع)»، «وهب نصرانی»، «طفلان زینب(س)»، «حضرت مسلم(ع)»، «دو طفلان مسلم(ع)»، «حر ریاحی»، «حضرت علیاکبر(ع)»، «حضرت قاسم(ع)»، «حضرت ابوالفضل(ع)»، «شهادت امام حسین(ع)» و «بازار شام» اجرا میشود.
این رویداد با حمایت و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، ادارهکل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱ تهران اتفاق خواهد افتاد.
امشب جمعه، هفتم شهریور ماه نیز تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) برگزار می شود. موضوع تعزیه «حضرت ابوالفضل(ع)» شهادت ایشان است. در این تعزیه، وقایعی چون حفر خندق به دور خیمهگاه، آب آوردن حضرت ابوالفضل(ع) از فرات و شهادت ایشان روایت میشود.
این اجراها در پهنه رودکی، خیابان استاد شهریار، مقابل تالار وحدت و با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی روی صحنه میرود. برنامه «شبیهخوانی در پهنه» به صورت زنده هر شب از سایت اینترنتی نمایشنت به آدرس www.namayeshnet.com پخش میشود.
سینماپرس: «پیتر کاسترو» مدیر موزه آکادمی اسکار به اتهام تجاوز جنسی تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.
به گزارش سینماپرس، به نقل از ورایتی، مدیر موزه آکادمی، پیتر کاسترو، تحت تحقیقات اداری پلیس لس آنجلس برای اتهامات حمله جنسی قرار دارد.
سخنگوی موزه اسکار گفت: مطلع شدیم تحقیقاتی در مورد اتهام تجاوز مدیر این موزه به یکی از کارکنان در خارج از محیط کار، در حال انجام است. همچنین آگاهی یافتیم که این مورد در آکادمی یا موزه اسکار رخ نداده و متهم هم در هیچکدام از این دو مورد مرتکب تجاوز نشده است. ما در حالی که این موضوع توسط مقامات اجرای قانون در حال بررسی است، بیشتر در این مورد اطلاع رسانی خواهیم کرد.
مشخص نیست که آیا موزه آکادمی تحقیقات خود را در مورد کاسترو آغاز کرده است یا او را اخراج خواهند کرد.
کاسترو پیش از آنکه در جولای سال ۲۰۱۹ پست مدیریت خلاق را در موزه آکادمی بدست آورد، بیش از ۷ سال طراح و مدیر تولید در گوگنهایم در شهر نیویورک بوده است.
او همچنین به عنوان عکاس تجاری در شرکت «Macy’s» کار کرده و به عنوان طراح گرافیک در شرکت بزرگ «Canal Jeans Co» خدمت کرده است.
آکادمی اسکار در خلال ساخت موزه با موانع زیادی روبرو شده است. در اوایل ماه آگوست، «ران مِیِر» پس از استعفا از «NBCUniversal» به دلیل اتهام تلاش برای اخاذی، از هیئت مدیره موزه آکادمی کناره گیری کرد.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، نهاد رأی دهنده اسکار، پیشگام موزه مستقر در لس آنجلس است.
برنامه ها برای بازدید مردم از این موزه در سال های اخیر بارها با تأخیر مواجه شده است. حالا اما انتظار می رود استقبال از بازدید کنندگان در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ آغاز شود.
در ماه ژوئن، این سازمان نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار بدهی جدید برای تأمین اعتبار مجدد ساختمان صادر کرد و به ۱۰۰ میلیون دلاری که در فوریه پیشنهاد شده بود، افزوده شد.
هزینه این پروژه، واقع در بلوار ویلشایر و خیابان فیرفکس، بیش از ۴۸۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.
سینماپرس: «روایتهای عاشورایی» با پردهخوانی محمدرضا معجونی در قالب طرح «نمایشنما» بر روی سایت مجازی کانون پرورش فکری قرار گرفت.
به گزارش سینماپرس، قالی از روایتهای عاشورایی ویژه ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) از روز هشتم ماه محرم در پرتال مجازی کانون به نشانی th.kpf.ir و شبکههای مجازی کانون پرورش فکری به صورت رایگان در اختیار عاشقان اهل بیت قرار میگیرد.
بر اساس این خبر، به سفارش اداره کل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تصویربرداری سه نقل و سه پندنامه از سوی محمدرضا معجونی نقال سرشناس ایرانی در طرح «نمایشنما» صورت گرفته است.
بر همین اساس روایت تولد حضرت عباس(ع)، شهادت زهیر و بازگشت کاروان اسرا از جمله این نقلها هستند.
محمدرضا معجونی در نقل اول، روایتی از خبر تولد حضرت عباس(ع) به امیرالمومنین(ع) را نقل میکند. او در ادامه چنین روایت میکند که؛ حضرت پسرش را به آغوش میگیرد. دستانش را میبوسد و میگرید. وقتی مادر علت گریه را میپرسد حضرت میفرماید روزی این دستها برای یاری و حمایت از برادر چه کارها میکند.
معجونی در نقلی دیگر به داستان زهیر بن قین اشاره میکند. زهیر که پیشتر دشمن علیبن ابیطالب بوده و بارها روبری ایشان جنگیده است، در دوران پیری وقتی خبر رفتن امام حسین(ع) به کربلا را میشنود، تصمیم میگیرد در رکاب امام باشد و…
یکی دیگر از این نقلها در باره بازگشت اسرا از شام به مدینه است. محمدرضا معجونی کارشناسی ارشد رشته نمایش دارد. او پردهخوان مطرح و نقال اهلبیت است که بارها در جشنوارههای داخلی و خارجی کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، تونس ترکیه، فرانسه و… این هنر ارزنده و اصیل ایرانی را به نمایش گذاشته است.
سینماپرس:حجت الاسلام احمد پناهیان در سخنان خود در هیئت محبین اهلبیت(ع) قم گفت: برخی مسئولین گویا باور کردهاند در قبال اسلامی کردن جامعه و مردم مسئولیتی ندراند.
به گزارش سینماپرس، چهارمین روز مراسم عزداری دهه اول محرم ۹۹ هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان دوشنبه ۳ شهریور ۹۹ در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
در این مراسم احمد پناهیان به بیان مطالبی در خصوص ولایت و توطئه دشمنان برای حمله به جایگاه امام و رهبر جامعه پرداخت.
نیاز ما به گفتمان سازی و وحدت رویه
اجمد پناهیان با بیان اینکه در جامعه باید گفتمان سازی شود، گفت: این دستور امام صادق علیه السلام به ماست: اِتَّقُوا اللّهَ و کونوا إخوَهً بَرَرَهً، مُتَحابّینَ فِی اللّهِ مُتَواصِلینَ مُتَراحِمینَ، تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاکَروا أمرَنا و أحیوهُ. در این روایت امام ششم شیعیان بعد از سفارش به یکدلی و مهر ورزیدن به یکدیگر، سفارش به اجتماع و دورهم جمع شدن، و بعد توصیه به ذکر و گفتگو و گفتمان سازی میکنند.
این کارشناس مذهبی با یادآوری این نکته که گفتمان سازی لازم است، گفت: گاهی برخی مباحث واضح را در اثر تکرار نکردن و بدیهی بودن، به فراموشی می سپاریم. از آنطرف برخی حرفهای غلط در اثر تکرار زیاد، تبدیل به گفتمان رایج در جامعه میشوند.
کاش جریان منبر و خطابه در کشور ما به یک اتحاد رویه میرسیدند. همه به این تصمیم و توافق را داشتند که یک اصل را در جامعه جا بیندازند، بعد گامهای بعدی را رو به جلو بردارند.
وی گریزی به وضعیت منبر و خطابهها داشت و با گلایه از تفرقه این منابر در محتوا گفت: کاش جریان منبر و خطابه در کشور ما به یک اتحاد رویه میرسیدند. همه به این تصمیم و توافق میرسیدند که یک اصل را در جامعه جا بیندازند، بعد گامهای بعدی رو به جلو. اما الان اینطور نیست. منبرها بیشتر ذوقی و سلیقهای و به تشخیص اشخاص است. گرچه این امر باعث ایجاد تنوع میشود، اما آن اتفاق و گفتمان سازی که باید در منبرها صورت پذیرد اتفاق نمیافتد.
حجت الاسلام احمد پناهیان در ادامه به آیه ۳۹ سوره احزاب که میفرماید الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ اشاره کرد و گفت: وقتی ابلاغ رسالت الهی وظیفه شد، این با ابلاغ معالم دینی فرق میکند. در ابلاغ معالم آشنایی با معارف قرآن و اهلبیت صورت میپذیرد، و خوب هم هست و لازم. اما در حوزه تبلیغ نیاز به یگانگی و وحدت رویه داریم. باید تبلیغها حول اراده و خواست خدای متعال باشد. اما در جبهه مقابل این اتفاق و وحدت رویه صورت گرفته است. به رهبری نظام هجمه میبرند، همه هم همراهی و همکاری میکنند، تا همه مردم کوچه و بازار این سخنان را تکرار کنند.
سخنران هیئت محبین اهلبیت(ع) قم در ادامه به بیان خاطرهای از آیت الله بهجت پرداخت و گفت: آیت الله بهجت در دهه هفتاد به فرماندهان سپاه گفتند از بیوت علما مراقبت کنید. گاهی ۱۰ نفر از اصناف مختلف همه یک حرف را میزنند، و این باعث میشود اینگونه به آن عالم القا شود که مسئله رایج مردم و کشور همین است. در صورتی که این صحنه توسط دشمن طراحی شده است.
وی افزود: همین کار را ما باید در حوزه تبلیغمان انجام دهیم. وقتی امام زمان ارواحنا فداه تشریف بیاورند، این وحدت رویه شکل میگیرد. هرکسی به سلیقه و برداشت خودش ابراز عقیده نمیکند. إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده ۵۶) و این غلبه در همه عرصهها صورت میگیرد.
هدایت جامعه حق امام است و بس
حجت الاسلام احمد پناهیان در ادامه از مخاطبان منبرش خواست که کربلا را عمیق ببینند و در همین راستا گفت: احقاق و مطالبه حق امام در کربلا خیلی پررنگ است. یکی از اصول محوری جامعه دینی در هر زمان شناخت و استیفای حق امام جامعه است. حالا هم مطابق کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا باید عمل کرد.
وی افزود: فرقی هم نمیکند چه کسی امام باشد. یکی از حقوق امام، حق حیات امام است. این حق حیات بر دو قسم است. امام حسین علیه السلام در سخنشان با والی مدینه، به این حق حیات اشاره کردند: بِنَا فَتَحَ اللَّهُ وَ بِنَا خَتَمَ اللَّهُ. خدا بواسطه ما اهلبیت همه چیز را ایجاد کرده و تمام میکند. وجود ما بسته به امام جامعه است. برای همین است که ما جانمان را تقدیم امام میکنیم. این یک حق حیات است. جنبه دیگر حق حیات، حق حیات خود ائمه است. فاجعه کربلا سلب حق حیات از امام حق جامعه بود.
موج اجتماعی ایجاد میکنند و احساسات و عواطف عمومی را علیه امام جامعه تحریک میکنند، بعد همنفس با دشمنان اسلام و ملت، دستورالعملشان حمله به امام جامعه میشود. تمام غصه کربلا همین بود.
سخنران هیئت محبین اهلبیت(ع) قم در ادامه بحث حقوق امام گفت: یکی از حقوق دیگر امام، حق هدایت است. هدایت و سعادت و رشد جامعه و تعلیم و تربیت حق امام است: یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ(جمعه ۲). هدایت و تعلیم و تربیت حق امام جامعه است، نه دیگران. حضرت زهرا سلام الله علیها این آیه را در دفاع از حق هدایت امام خواندند: أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَی(یونس ۳۵). این بیان دفاع تمام قد از حق هدایت امام است. حال باید پرسید آیا کسی که به حق هدایت یافته، حق هدایت جامعه را دارد، یا کسی که هدایت نیافته است؟ کسی که خودش نیازمند هدایت است چطور میتواند دیگران را هدایت کند؟
وی سخنان خود را به فضای فعلی جامعه مرتبط کرد و گفت: امروزه عدهای با جسارت تمام در حوزه هدایت و حیطه رهبری و امامت جامعه ورود میکنند و عنوان نقد مشفقانه هم به این اقدامشان میدهند. ما قانون اساسی داریم و واجب الاتباع برای همه است. قانون اساسی سیاستگذاری کلان نظام را در حدود و اختیارات ولی فقیه بیان کرده است. کسی که خود به هدایت الهی هدایت شده حق دارد جامعه را هدایت کند. عَالِمٌ بِالسِّیَاسَهِ مُسْتَحِقٌّ لِلرِّئَاسَهِ.
حمله به امام یعنی برپایی کربلایی دیگر
حجت الاسلام پناهیان در ادامه با اشاره به صحبت چندی پیش یکی از سیاسیون که گفته بود، باید سیاست داخلی نظام مطابق سیاست خارجی دولت تغییر کند، گفت: شما مگر مسلمان نیستید و محکمات الهی را قبول ندارید؟ موج اجتماعی ایجاد میکنند و احساسات و عواطف عمومی را علیه امام جامعه تحریک میکنند بعد همنفس با دشمنان اسلام و ملت، دستورالعملشان حمله به امام جامعه میشود. تمام غصه کربلا همین بود.
وی در ادامه گفت: امام صادق علیه السلام فرمود إِذَا کُتِبَ الْکِتَابُ قُتِلَ الْحُسَیْنُ. وقتی عدهای حق هدایت و مدیریت و حاکمیت جامعه را از امیرالمومنین علیه السلام حق سلب کردند و داعیه دار امامت و هدایت امت شدند، قتل حسین علیه السلام امضا شد. میخواهیم دوباره کربلا بپا کنیم؟ سخت افزار را نمیتوانیم، اما نرم افزار آن فاجعه را ایجاد کنیم؟ یعنی محتوایی که باعث میشود جمعی قیام کنند برای سلب اختیارات امام.
سخنران هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با گلایه از سکوت برخی افراد اهل حق و حقیقت گفت: عجیب اینجاست که اهل حق هم سکوت اختیار کردهاند. شأن شما از حضرت زهرا سلام الله علیها اجل است!؟ أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (محمد ۲۴). این احتجاجات حضرت زهرا سلام الله علیها بود در دفاع از جایگاه امامت. امام حسین علیه السلام را ببینید چگونه از جایگاه امامت در بیان و عمل دفاع کرد. امام حسن مجتبی علیه السلام هم همینطور.
کسی از روز اول گمان خلافت یزید را نمیکرد. اما وقتی باورها سست شد و بدعتها رو آمد و سنتها در جامعه از بین رفت، کسی مثل یزید حاکم میشود: کَما تَکُونوا یُوَلّی علَیکُم.
حجت الاسلام احمد پناهیان با اشاره به رفتار معاویه و اینکه کاری کرد که مردم در برابر امیرالمومنین بودن معاویه و یزید سر خم کنند، گفت: خیلیها ظاهر را رعایت میکنند، اما در باطن اعتقاد و باورهای مردم را تحلیل میبرند. تردید در باور مردم ایجاد میکنند. کسی از روز اول گمان خلافت یزید را نمیکرد. اما وقتی باورها سست شد و بدعتها رو آمد و سنتها در جامعه از بین رفت، کسی مثل یزید حاکم میشود: کَما تَکُونوا یُوَلّی علَیکُم.
وی افزود: خیلیها در جامعه فسق و فساد یزید را نداشتند، اما برای خودشان یزیدی بودند. کفرشان را علنی نمیکردند. امام رضا علیه السلام فرمود برخی که اهل خیلی از معاصی نیستند، نه بخاطر ایمانشان است، بلکه عرضه انجام گناهان را ندارند. حالا هم شاید کسی عرضه اختلاس چند ده میلیاردی ندارد، و الا این کار را میکرد.
هدایت بدون حکومت ممکن نیست
این کارشناس مذهبی در ادامه گریزی به خطبه اباعبدالله علیه السلام در زمان امامت امام حسن مجتبی علیه السلام در مقابل معاویه زد و به بیان نکاتی از این خطبه پرداخت و گفت: سیدالشهدا علیه السلام این گونه خطبه خواند: نَحنُ حزبُ اللّهِ الغالِبونَ، وعِترَهُ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله الأَقرَبونَ، وأهلُ بَیتِهِ الطَّیِّبونَ، وأحدُ الثَّقَلَینِ اللَّذَینِ جَعَلَنا رَسولُ اللّه صلی الله علیه و آله ثانِیَ کِتابِ اللّهِ تَبارَکَ وتَعالَی، الَّذی فیهِ تَفصیلُ کُلِّ شَیءٍ، لا یَأتیهِ الباطِلُ مِن بَینِ یَدَیهِ ولا مِن خَلفِهِ، وَالمُعَوَّلُ عَلَینا فی تَفسیرِهِ، لا یُبطِئُنا تَأویلُهُ، بَل نَتَّبِعُ حَقائِقَهُ. فرمود «تأویل و تفسیر قرآن دست ماست. ما میتوانیم جامعه را هدایت کنیم. ما وقتی قاعدهای را میگوییم، بر اساس ظن و گمان نیست؛ ما مطمئنیم به آنچه میگوییم». این سخنان گناهان حسین علیه السلام بود که خونش را مباح ساخت! گناهش این است که مفسر قرآن و عامل به احکام الهی است.
فَأَطیعونا فَإِنَّ طاعَتَنا مفروضَهٌ إذ کانَت بِطاعَهِ اللّهِ ورَسولِهِ مَقرونَهً. بعد از حق هدایت، امام حسین علیه السلام از حق طاعتش دفاع میکند. هدایت و طاعت یکی است. فردا به نوجوانان ما نگویند اطاعت یعنی فرمانداری و حکومتداری را به ما بسپارید، و هدایت را به حوزه علمیه و ولایت فقیه بسپارید. مسئول رسمی کشور میگوید بهشت و جهنم مردم به ما ربطی ندارد! برخی مدیران و مسئولین هم این سخن را باور میکنند، و گمان میکنند واقعا مسئولیتی در قبال دین مردم ندارند.
مسئول رسمی کشور میگوید بهشت و جهنم مردم به ما ربطی ندارد! برخی مدیران و مسئولان هم این سخن را باور میکنند، و گمان میکنند واقعا مسئولیتی در قبال دین مردم ندارند.
میگویند پارچه مشکی نداشتیم شهر را سیاه پوش کنیم؛ مردم را چه فرض کردهاید!؟
حجت الاسلام احمد پناهیان با گلایه از عملکرد شهرداری تهران در ایام محرم ۹۹ گفت: در سطح شهر تهران آثار محرم دیده نمیشود. مسئول مربوطه میگوید پارچه برای مشکی پوش کردن شهر نداشتیم! بعد میگوید چون مردم نزدیک عاشورا کم کم مشکی میپوشند، ما هم گذاشتهایم کم کم شهر را مشکی پوش کنیم! مردم را چه فرض کردهاید!؟ تابلوی میدان جمهوری اسلامی میشود بلوار جمهوری. بعد بخاطر اعتراضات میگویند اشتباه شده! برخی مسئولین گویا باور کردهاند در قبال اسلامی کردن جامعه و مردم مسئولیتی ندراند.
سخنران هیئت محبین اهلبیت(ع) قم افزود: أنَّ مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْکَامِ عَلَی أَیْدِی الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَی حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ. همه مجاری امور باید در دست مرد خدا باشد. قالَ اللّهُ عزوجل أَطِیعُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الْأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَزَعْتُمْ فِی شَیْ ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَالرَّسُولِ (نساء/۵۹) وقالَ: وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَی الرَّسُولِ وَإِلَی أُوْلِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَستَنبِطُونَهُ و منْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُو لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَنَ إِلَا قَلِیلاً(نساء ۸۳). باید از اولوالامر اطاعت کنید، چون خداوند طریق استنباط احکام را به اولوالامرش آموخته. این سخنان اباعبدالله علیه السلام در زمان امامت امام حسن علیه السلام است.
اوضاع فاجعه بار طلاق از کرونا خطرناکتر است
وی در ادامه صحبتهای خود در مراسم شب چهارم محرم هیئت محبین اهلبیت(ع) قم گفت: خیلیها امروز در برابر جبهه گسترده استکبار و منافقین علیه دین و سیدالشهدا علیه السلام احساس تکلیف نمیکنند و در دفاع از امام جامعه احساس تکلیف ندارند. از فقیهی بزرگوار سوال کردند اعلم کیست؟ پاسخ داد ببینید عَلَم به دست کیست! اگر امروز نائب امام زمان ارواحنا فداه را تنها بگذاریم، با کوفیانی که مسلم را تنها گذاشتند تفاوتی نداریم؛ چه خواص چه عوام. عاشورا بالاترین هزینهای است که در دفاع از حقانیت امام داده شده است.
حجت الاسلام احمد پناهیان افزود: عالم یعنی که؟ کسی که فقط مطالعه کرده و درس خوانده؟ یا کسی که دارای مرتبه علم لدن است؟ امام سجاد علیه السلام خطاب به زینب کبری سلام الله علیها فرمود: أنتِ بِحَمدِ اللّه عالِمَهٌ غَیرُ مُعَلَّمَهٍ، فَهِمَهٌ غَیرُ مُفهَّمَهٍ. این زینب، دو فرزند تربیت کرده. ببینید چه فرزندانی تربیت کرده. نوجوانان ما به این نوجوانان کربلا نگاه کنند. شما هستید که باید منتقم امام حسین علیه السلام را بیاورید.
کارشناس مذهبی با اشاره به آمار بالای طلاق در کشور گفت: ۱۷۰ هزار طلاق در کشور آمار فاجعه باری است. این خیلی از کرونا خطرناکتر است. از زدن مراکز هستهای مهمتر است. وقتی جامعه به سمت عادی سازی طلاق برود این یعنی فروپاشی نظام تربیت اسلامی. خانواده که از هم پاشید، دیگر سرپا نمیشود. این فاجعه را بصورت سیستماتیک در جامعه ما و جامعه اسلامی و جهانی دارند رقم میزنند. با کمک برخی کانونهای آموزشی و NGO ها. رهبرانقلاب در رابطه با مسئله خانواده گفتند در میدان جهاد مبارزه با سبک زندگی غربی ورود کنید. بخشی از خرمشهرهایی که باید فتح کنیم، در این زمینه است. اگر زندگی ما حسینی نباشد، شهادت و حماسه حسینی هم آفریده نخواهد شد.
سخنران هیئت هیئت محبین اهلبیت(ع) قم در انتهای صحبتهای خود به فرزندان حضرت زینب کبری سلام الله علیها اشاره کرد و گفت: این دو فرزند از تبار عصمت و طهارت بودند، پدر منتسب به جعفر طیار، مادر هم زینب کبری سلام الله علیها. رجز عون اوج معرفت این نوجوان را نشان میدهد: ان تنکرونی فأنا ابن جعفر شهید صدق فی الجنان ازهر. خودش را با جعفر طیار معرفی میکند. سردار سلیمانی یکی از مصادیق شهید صدق بود. خیلی از رزمندهها بعد از جنگ اسلحه و مبارزه را زمین گذاشتند. یطیر فیها بجناح اخضر کفی بهذا شرفأ فی المحشر. این نوجوانان نتیجه تربیت زینب کبری سلام الله علیها هستند. این تربیت همان چیزی است که دشمن از آن وحشت دارد، و با از هم پاشاندن نظام خانوادهها سعی در از بین بردن این تربیتها دارد.
سینماپرس: صفحه آِیتالله در اینستاگرام بخشی از سخنان ایشان را به همراه تصویری در کنار سردار سلیمانی بمناسبت فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی منتشر کرد.
به گزارش سینماپرس، صفحه آیت الله سید ابراهیم رییسی در اینستاگرام با انتشار پیامی بمناسبت فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بخشی از سخنان رییس قوه قضاییه را به همراه تصویری که از وی و شهید سردار سلیمانی، منتشر کرد که به شرح زیر است:
«السلام علیک یا من وفی ببیعته»
عباس بن علی علیهالسلام نام بلندی که در خاطرِ پاکضمیران، نماد تمامعیار سلحشوری، ادب، وفا، بصیرت و عاطفه است.
درخشش این اُسوه عاشورایی چنان چشم تاریخ را خیره کرده که مکتب تشیع از اسطورهسازی و افسانهپردازی بینیاز شده است.
رزمندگیِ سپهسالار فداکار سیدالشهداء در کارزار قدسی کربلا و شهادت حماسی او در کرانه فرات، از شورآفرینترین صحنههای جهاد فی سبیل الله بود که دامنه اثربخشی آن، عصر حاضر و اعصار آتی را درمینوردد.
نسل انقلابی ما توفیق داشت که نَمی از یَم وفا و استقامت اباالفضل سلاماللهعلیه را در سیمای سرداری مخلص نظیر شهید سلیمانی نظاره کند و حجت وفا به عهد و پیمان را بر خود تمام ببیند.
اینک ماییم و تراز حاجقاسم که سنجهایست نیکو بر میزان ولایتمداری و پایداری بر عهدی که بستیم.