سینماپرس: نمایش «فصل گربه آبیست» به کارگردانی شبنم قلی خانی از امروز (دوازده شهریور ماه) به صحنه خانه نمایش مهرگان می رود.
به گزارش سینماپرس، نمایش «فصل گربه آبیست» از امروز دوازده شهریور ماه اجرایش در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان آغاز می شود.
اجرای این نمایش هر شب ساعت نوزده تا بیست و هشتم شهریور ادامه دارد و مدت اجرا هر شب یک ساعت و بیست دقیقه است.
داستان این نمایش چهار روایت از چهار زندگی در چهار اپیزود مجزا که هر کدام از آدم ها برای زندگی بهتر در تلاش هستند.
در هر اپیزود شاهد خرده روایت هایی هستیم که در سیر زمانی و مکانی متفاوتی به تصویر کشیده می شوند. در هر صحنه شاهد صدای گربه ای هستیم که خط داستانی تمام نمایش را پیش میبرد و در نهایت در پایان نمایش اپیزودها دوباره کنار هم قرار می گیرند تا ناگفته هایی را بیان کنند.
سایر عوامل نمایش مشاور پروژه: حسین حیدری پور، مجری طرح و روابط عمومی: الهه کمال خانی، مدیر تولید و اجرای دکور: میلاد لطیفی.
سینماپرس: پیروز کلانتری مستندساز از اکران مجموعهای از مستندهای آرشیوی در فیلمخانه ملی که در دهههای گذشته با تمرکز بر وضعیت روستاهای ایران ساخته شدهاند خبر داد.
به گزارش سینماپرس، پیروز کلانتری مستندساز درباره تازهترین فعالیتهای هنری خود به مهر گفت: در حال حاضر دو پروژه در دست دارم که یکی از آنها که در مرحله تدوین است درباره مهدی آگاه است. مهدی آگاه همانند پدرش در حوزه پسته کرمان فعالیت دارد اما همزمان توجهات و دلمشغولیهای جذابی هم در حوزه فرهنگ ایران و مشخصاً در حوزه آب و قنات دارد. او بسیار به مساله فرهنگ گذشته و حال ایران توجه داشته است.
وی بیان کرد: تصویربرداری این پروژه قبل از شیوع ویروس کرونا آغاز شده بود که در همان دوران نیز به پایان رسید و در حال حاضر در مرحله تدوین قرار دارد. البته در حال حاضر نامی برای این پروژه انتخاب نکردهایم.
این مستندساز تاکید کرد: همچنین با بهمن کیارستمی پروژهای را دنبال میکردیم که قرار بود به یک فیلم مستند تبدیل شود، اما این طرح به یک پروژه گستردهتر تبدیل شد. این پروژه درباره دورهای از تاریخ سینمای مستند ایران است که مجموعه فیلمهای مستندی در روستاهای ایران ساخته میشد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در نظر داریم این فیلمها را که در گذشته دور تولید شده برای علاقه مندان به نمایش بگذاریم.
این هنرمند توضیح داد: این فیلمهای آموزشی تولیدشده تحت نظارت دانشگاه «سیراکیوز» در حال حاضر در فیلمخانه ملی آرشیو شده است و در تلاش هستیم تا شرایط مناسب برای نمایش این فیلمها را فراهم کنیم. این فیلمها با تمرکز بر شرایط آموزش، بهداشت و کشاورزی در دهههای گذشته ساخته شده است و میتوان آنها را جزو کارهای دیدنی سینمای مستند دانست.
کلانتری در پایان گفت: این احتمال وجود دارد که این آثار در زمستان برای علاقهمندان به نمایش گذاشته شود.
سینماپرس: فیلم کوتاه «داغی» به کارگردانی فاطمه محمدی به جشنواره جیرونا اسپانیا راه یافت.
به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «داغی» به تهیه کنندگی و کارگردانی فاطمه محمدی به بخش مسابقه سی و دومین دوره جشنواه فیلم جیرونا (Girona) راه یافت.
جشنواره جهانی جیرونا از قدیمیترین فستیوالهای معتبر در اسپانیا است که هر ساله با هدف کشف استعدادهای جدید فیلمسازی و تعامل میان هنرمندان، فیلمهای کوتاه و بلند را در بخشهای داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی به نمایش میگذارد.
سی و دومین دوره جشنواره جهانی فیلم جیرونا از ۲۹ سپتامبر تا ۳ اکتبر مصادف با ۸ تا ۱۲ مهرماه در ایالت کاتالونیای کشور اسپانیا برگزار خواهد شد و جوایز خود را در بخشهای بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی، بهترین تدوین، بهترین بازیگر و… ارائه میدهد.
در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: حفیظ تصمیم میگیرد تا برای نجات یک زن و دختر خردسالش از مرز افغانستان عبور کند.
فیلم کوتاه «ملاقات» به کارگردانی آریان گلصورت و انیمیشن «خولانه وه» به کارگردانی هژیر اسدی دیگر فیلمهای ایرانی حاضر در این جشنواره هستند.
عوامل فیلم کوتاه «داغی» عبارتند از نویسنده: امیر روئینی، مدیر فیلمبرداری: حمید مهرافروز، صدابردار و صداگذار: سامان شهامت، تدوین: شیدا گرجی، موسیقی: پیام آزادی، طراح صحنه: پوریا اخوان، اصلاح رنگ: حسام رحمانی، طراح گریم: رضا سعیدی، طراح لباس: محمد انور پویا، بازیگردانان: فاطمه محمدی، سید مهدی موسوی، مدیر تولید: علی نجاریان، مجتبی بیطرفان، برنامه ریز: مجتبی بیطرفان، منشی صحنه: سارا قادرسهی، تصویر برداری هوایی: محمدرضا صدیق، عکاس: حامد پاکدل، طراح پوستر: هادی نصیری، تصویربرداری پشت صحنه: فرهاد قدیریان، جلوههای ویژه میدانی: سید آرش رضوی، جلوههای ویژه کامپیوتری: محمدرضا صدیق، دستیاران کارگردان: عماد رسولی، فرهاد قدیریان، فاطمه حسنی، دستیاران فیلمبردار: فرزاد جلیلیان، مصطفی ناروئی، مهدی رسولی، پوریا خانابادی، دستیار صدا: جابر انصاریان، دستیار صحنه: آرش رضوی، علیرضا وحدانی، دستیاران گریم: رضا خدایی، مستوره رفعتی تاش، حسام عظیمی، جانشین تولید: مسعود قدسی، دستیار تولید: مهرداد عبدی، تدارکات: حسین محمدی، بازیگران: قاسم علیزاده، اکبر اکبرزاده، نبی موسوی، جواد برهانی، قاسم کریمی، دریا تاجیک، محمدرضا رجب زاده، تهیه شده در: دفتر انجمن سینما دفتر بروجرد.
سینماپرس: انوش معظمی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: تولید کارهای تاریخی به دلیل اینکه نقدهای مختلف به آن وارد می شود، سخت است.
به گزارش سینماپرس، انوش معظمی بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر درباره سریال مختارنامه و کارهای تاریخی گفت: مردم ما قصه دوست دارند، در سریال مختارنامه یک تیم کاملا حرفهای کنار هم جمع شدند که در راس آن آقای میر باقری حضور داشتند.
وی افزود: اگر بخواهیم بی پرده صحبت کنیم واقعا چه کار فاخر دیگری ساخته شده است؟ در واقع کوتاهی شده است؛ اگر آسیب شناسی کنیم دلایل دیگری میتوانیم برای آن ذکر کنیم.
معظمی ادامه داد: تولید کارهای تاریخی در کشور ما یکی از سختترین کارهاست، حوزه تاریخی مذهبی به دلیل اینکه نقدهای مختلف دارد. این کار را سخت میکند. ما اسم کار را حرفهای میگذاریم و خروجی هم حرفه ای است. اما مدت زمانی که بابت یک کار صرف شده اصلا منطقی نیست. حدود ۹ سال برای یک کار تاریخی صرف میشود در صورتی که کشورهای دیگر یک ساله همین کار را تولید میکنند.
گفتنی است برنامه صبحگاهی تلویزیونی «چاپ اول» به کارگردانی مهدیار عقابی و تهیهکنندگی احسان فروغی و سید مهدی حسینی با رویکردی نو و خلاقانه از ساعت ۷ تا ۹ صبح از شبکه خبر، در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد.
«چاپ اول» با اجرای متفاوت المیرا شریفیمقدم و محمدرضا سلمانی و جمعی از مجریان و عوامل باسابقه و مستعد، تولید مشترک مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و شبکه خبر است.
سینماپرس: بازیگر سریال «روزی روزگاری» همزمان با بازپخش این مجموعه از شبکه «آیفیلم» درباره حضورش در این سریال، از نقش خود و ویژگیهای این مجموعه خاطرهانگیز سخن گفت.
به گزارش سینماپرس، محمود جعفری بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون که این روزها در سریال «روزی روزگاری» در آیفیلم دیده میشود درباره نقش خود در این سریال به مهر بیان کرد: قبل از این سریال در فیلمی بازی کرده بودم به نام «شاخههای بید» به کارگردانی آقای امرالله احمدجو که نقش پسری ساده لوح را بازی میکردم یعنی دقیقاً شبیه نقش «شعبان» در «روزی روزگاری». آقای احمدجو برای دیالوگهای این کاراکتر خیلی زحمت کشیده بود و من هم سعی کردم این دیالوگهای طولانی و زیبا را به خوبی ادا کنم.
وی اضافه کرد: من خیلی این نقش را دوستش داشتم و با او هم ذات پنداری میکردم. از آنجا که خودم در چنین محیطی بزرگ شدهام ایفای نقش شعبان خیلی برایم مشکل نبود چون میدانم شرایط زندگی در آن زمان خیلی بدوی بوده است.
جعفری درباره دوبله صدایش در این سریال نیز گفت: خیلی دوست داشتم که خودم در نقش خود صحبت میکردم اما نشد. با این حال، دوبلوری که جای من صحبت میکرد خیلی زحمت کشیده بود و فضای کار را به خوبی منتقل میکرد. البته آن زمان، صدابرداری سر صحنه خیلی مرسوم نبود و مثل حالا نبود که صدابرداری سر صحنه است و مخاطب صدای واقعی هنرپیشه را روی نقش میشنود.
این بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضور خسرو شکیبایی در این سریال بیان کرد: یک شب دور هم جمع بودیم و اشک در چشمان مرحوم خسرو شکیبایی حلقه زد و به آقای احمدجو گفت سه ماه است که اینجا حضور دارم اما یک پلان هم از من فیلمبرداری نکردی! و آنجا بود که فهمیدم یک هنرپیشه چقدر باید صبر و حوصله داشته باشد و اعتراض نکند. ایکاش دوستان بازیگری که اکنون در کنار ما نیستند، امروز زنده بودند و همچنان اخلاقمداری و بازیگری را به ما آموزش میدادند. جای این بزرگان واقعاً خالی است. هر وقت سریال را میبینم احساس میکنم این دوستان زنده هستند.
وی درباره تجربه همکاری با امرالله احمدجو نیز عنوان کرد: نزدیک به ۴۰ سال است که با کارگردانان بسیاری کار کردهام. فیلم و سریال هم زیاد داشتهام اما امرالله احمدجو یکی از بهترین، باسوادترین و کاربلدترین کارگردانانی است که در زندگیام دیدهام. همیشه هم دعا میکنم ایشان کار جدیدی انجام دهد تا من هم در گوشه آن کار باشم.
بازیگر «روزی روزگاری» درباره اینکه آیا در بازپخش، خودش این سریال را میبیند یا نه عنوان کرد: تازه متوجه شدهام که سریال در حال پخش است. این روزها به خاطر مشغله کاری کمتر در خانه هستم اما «روزی روزگاری» را بارها و بارها دیدهام.
وی درباره دلایل ماندگاری سریال نیز گفت: کارگردانی و نویسندگی خوب و بازیگران توانا و اینکه برای تمام جزئیات سریال فکر شده است، از جمله این دلایل بوده است. از همه مهمتر اینکه، مجموعهای از عوامل در این سریال به شکل عاشقانه کار میکردند. همه ما عاشقانه و از جان و دل در «روزی روزگاری» کار میکردیم و طبیعتاً هر چه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند. مخاطب هم به طور قطع متوجه این عشق و صداقت میشود.
این بازیگر در پایان با اشاره به اینکه چقدر تلویزیون میبیند نیز گفت: بسیاری از سریالهایی را که ندیدهام از شبکه آیفیلم دنبال و تماشا میکنم.
سینماپرس: آرنولد شوارتزنگر وارد جدیدترین ماموریتش شد و قرار است اولین سریال تلویزیونیاش را در مقام بازیگر و تهیه کننده اجرایی تجربه کند.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، آرنولد شوارتزنگر بازیگر فیلمهای اکشن قراردادی امضا کرده تا هم نقش اصلی و هم تهیه کننده اجرایی یک سریال جاسوسی شود.
این سریال که هر اپیزودش یک ساعت است، برای اسکایدنس ساخته میشود.
شوارتزنگر با امضای این قرارداد اولین تجربه تلویزیونیاش را به سوابقش میافزاید. از این سریال به عنوان یک ماجرای جاسوسی جهانی یاد شده که یک پدر و دختر در مرکز داستان جای دارند. در حالی که شوراتزنگر در نقش پدر ظاهر میشود هنوز بازیگر دختر انتخاب نشده است.
گفته شده این سریال در آینده نزدیک در دست تهیه خواهد بود.
تهیه این سریال نشان دهنده رابطه نزدیک بین شوارتزنگر با اسکایدنس است که تاکنون ۲ فیلم از فیلمهای اخیر «ترمیناتور» شامل «ترمیناتور جنسیس» و «ترمیناتور: سرنوشت تیره» را با هم تهیه کردهاند.
سال آینده قرار است سریال تلویزیونی انیمیشن «کودکستان ابرقهرمانی استن لی» نیز که شوراتزنگر در آن در نقش اصلی صداپیشگی کرده به نمایش درآید. در این انیمیشن وی در نقش آرنولد آرمسترانگ صداپیشگی کرده ست.
سریال اسکای دنس را نیک سانتورا میسازد که «نظم و قانون»، «فرار از زندان» و «عقرب» از ساختههایش بودهاند.
سینماپرس: پویانمایی «باد دوچرخهسوار» در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان دشییتکو اوکراین پذیرفته شد.
به گزارش سینماپرس، پویانمایی «باد دوچرخهسوار» به کارگردانی نازنین سبحانسربندی در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان دشییتکو (DYTIATKO) اوکراین پذیرفته شد.
امسال ۲۳۵ فیلم و برنامه تلویزیونی از کشورهای ایران، فرانسه، انگلستان، اسپانیا، مالزی، ایتالیا، مکزیک، آلمان، اوکراین، فیلیپین، کانادا، بلژیک، روسیه، هند، ژاپن، اسلواکی، تایوان، جمهوری چک، آرژانتین، دانمارک، ویتنام، نپال، آمریکا، هلند، اروگوئه، یونان، ارمنستان، کرواسی، ترکیه، برزیل، مصر و صربستان در این جشنواره به رقابت میپردازند.
انیمیشن ۶ دقیقهای «باد دوچرخهسوار» که از تولیدات سال ۲۰۱۸ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، روز ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ در بخش مسابقه بینالملل جشنواره فیلم کودکان اوکراین به نمایش در میآید.
این پویانمایی کوتاه، داستان باد جوانی است که صاحب دوچرخهای میشود. باد به وسیله دوچرخه سریعتر میوزد. بدون صرف انرژی زیاد آزادانه به هر طرف میرود و از گردش لذت میبرد. از همه مهمتر اینکه او تنها بادی است که چنین وسیلهای دارد. این آزادی و قدرت تازه به او این امکان را میدهد که دست به هر کاری بزند.
جشنواره بینالمللی فیلم کودکان دشییتکو با سازمانهای سینمایی کودک همچون سیفژ (سازمان جهانی فیلم برای کودکان و نوجوانان) همکاری نزدیک دارد و با هدف کشف و حمایت از فیلمهای کودک و نوجوان و بهبود سطح حرفهای تولیدات تلویزیونی با محوریت قرار دادن کودکان برگزار میشود.
سال گذشته فیلم سینمایی «دوچ» به کارگردانی امیر مشهدیعباس به عنوان نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم کودکان DYTIATKO حضور داشت.
جشنواره بینالمللی فیلم کودکان DYTIATKO از ۱۲ تا ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ برابر با ۲ تا ۵ سپتامبر ۲۰۲۰ در شهر خارکیف اوکراین برگزار خواهد شد.
سینماپرس: مجدالدین معلمی معاون حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به اهداف و دستاوردهای پویش «سوره اشک» در دهه اول محرم از استمرار این پویش برای تولید اثر در سالگرد شهادت سردار سلیمانی خبر داد.
به گزارش سینماپرس، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری درباره اهداف و دستاوردهای برگزاری پویش «سوره اشک» در دهه نخست ماه محرم به مهر گفت: ویروس کرونا آسیبهای زیادی به عرصه هنر زد. درواقع گذشته از ضررهای اقتصادی، برای ما محدودیتهایی را هم ایجاد کرد. پیش از این مناسبتهایی مانند محرم برای ما جلوهای دیگر داشت، چون همیشه ما با روشهای سنتی خودمان، به ساحت اباعبدالله ابراز ارادت میکردیم برای مثال نمایشگاههایی برگزار میکردیم، به اجرای نمایشهایی میپرداختیم، فعالان حوزه موسیقی سمفونیهایی اجرا میکردند و… اما بیماری کرونا دسترسی ما به مردم را محدود کرد.
وی ادامه داد: از همین رو پیش از محرم با توجه به اینکه حوزه هنری تصمیم بر این گرفته بود که محرم امسال پرشورتر از سالهای قبل باشد، هنرمندان هم این اصرار را داشتند که نسبت به محرم و امام حسین (ع) بی تفاوت نباشند و مثل هر سال ابراز ارادتی کنند، لذا ارادهای در حوزه هنری شکل گرفت که همه رشتههای هنری متناسب با عرصه جدیدی که برایشان اتفاق افتاده است، فضای کاری تازهای برای خود تعریف کنند. در همین راستا قرار شد همه گروهها با هدف پخش تولیدات هنری در رسانه ملی و فضای مجازی، دست به تولید بزنند. از همین رو پویش مشترکی به نام «سوره اشک» بین همه رشتهها هنری تعریف کردیم و قرار شد همه آثار با همین نشان تولید شوند به همین تربیت، شاعران، فیلمسازان، اهالی تئاتر و تعزیه و… تولیدات عدیدهای را به مرحله اجرا رساندند.
بهدنبال مخاطبان تازه برای خود بودیم
معلمی با اشاره به فرآیند عرضه این محصولات هنری عاشورایی بیان کرد: هدف ما این بود که تولیدات ما به شکلی باشد که بتواند در فضای مجازی و رسانه ملی پخش شود و مخاطبان تازهای را به ما اضافه کند. لذا کرونا بر خلاف اینکه مشکلاتی برای ما ایجاد کرد اما رویشهای جدیدی داشت، گشایش جدیدی برای حوزه هنری ایجاد و ما را به مخاطبان جدیدی وصل کرد. چون مخاطبان تازه برای ما روحیه و انرژی تازهای ایجاد میکردند.
وی افزود: پیش از این هرکسی اگر میخواست از محصولات و تولیدات ما استفاده کند باید حتماً در محیطی حضور پیدا میکرد و وقت میگذاشت اما حالا با استفاده از فضای مجازی و تلویزیون افراد میتوانند آثار حوزه را ببینند به همین ترتیب ما بازخورد خوبی هم از سوی افراد داشتیم که روحیه ویژهای را برای هنرمندان ما ایجاد کرده و باعث شدهاند آنها به این فکر کنند که میتوانند از ظرفیتهای تازهای برای ارتباط با مخاطب استفاده کنند. برای مثال حتی بچههای گرافیک که کارشان تصویرگری است و آثارشان کمتر میتواند در رسانه ملی پخش شود، تصاویر را موشن کردند و تابلوهای عظیم انقلاب را به موشن گرافیکهایی تبدیل کردند این کار باعث شد بازخوردهای جدیدی از هنرمندان گرافیست دریافت کنند و که یک گام و حرکت تازه در مسیر هنر انقلاب رقم بخورد.
هیچ محدودیتی برای عرضه آثار نداشتیم
معلمی اظهار کرد: ما هیچ محدودیتی برای عرضه محصولات نداشتیم هدف اصلی این بود که همه شبکهها و سایتها که امکان پخش آثار را دارند، بتوانند این کار را بکنند. ضمن اینکه حوزه هنری تصمیم گرفت آرم و نشان خود را کمرنگ کند تا این تصور شکل نگیرد که ما تنها میخواهیم کار «حوزه هنری» دیده شود. هدف اصلی ما این بود که آثار هنرمندان برای ابراز ارادتشان به اباعبدالله دیده شود از همین رو نشان «سوره اشک» انتخاب شد تا همه محصولات با یک نشان واحد عرضه شود ولی نه به این صورت که این نشان حتماً سیستم اداری داشته باشد.
معاون هنری حوزه هنری بیان کرد: فراخوان این پویش یک ماه پیش از محرم منتشر و ایدهها جمعآوری شد. به همین ترتیب آثاری که کیفیت، قابلیت پخش و رسانهای شدن داشتند انتخاب شد، سفارش کار صورت گرفت و تولید آغاز شد.
وی درباره بازه زمانی امتداد این پویش تأکید کرد: ما در نظر داریم تا اربعین، خروجی داشته باشیم. تا حالا هم ۲۰۰ آیتم و بالغ بر ۱۸۰۰ دقیقه کار برای رسانههای مختلف تولید شده، هدفگذاری بعدی ما هم تولید و پخش آثاری برای هفته دفاع مقدس و چهل سالگی انقلاب است. سومین گامی هم که در نظر داریم برداریم تولید و عرضه آثاری در همین بستر برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی است. ما برای دفاع مقدس فراخوان دادیم و در حال حاضر محصولات آن در حال تولید است. برای موج سوم این رویداد هم فراخوانی برای تولید آثاری با محوریت حاج قاسم در رشتههای تخصصی خواهیم داد.
وی در پایان گفت: آثاری که به صورت گروهی تولید میشود باید حمایت مالی یک ارگان یا ستاد را در پی داشته باشند طبیعتاً بخش عمدهای از تولیدات حمایت جدی حوزه هنری را در بر داشتهاند.