X

بایگانی شهریور 17, 1399

دفتر سینمایی

کوچ مسعود فراستی به «کتاب‌باز» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود فراستی در فصل جدید «کتاب باز» هم کارشناس ثابت است و در این قسمت از اخوان ثالث و فردوسی خواهد گفت.

به گزارش سینماپرس، بهار کاتوزی نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما که علاوه بر تحصیل در رشته‌ی بازیگری، دکترای فلسفه را نیز کسب کرده است با حضور در استودیوی برنامه‌ «کتاب‌باز» که امشب ۱۷ شهریور پخش می شود مهمان سروش صحت می شود. او در این برنامه از ارتباط فلسفه و بازیگری خواهد گفت.

او همچنین برای افرادی که علاقه مند به شروع مطالعه در حوزه‌ فلسفه‌ غرب هستند، چندین کتابِ فلسفه‌ به زبان ساده را معرفی می‌کند.

در بخش دوم برنامه‌ تلویزیونی «کتاب‌باز» مسعود فراستی از اخوان ثالث و فردوسی خواهد گفت. او به عنوان کارشناس کتاب به صورت متدوام هر هفته در فصل پنجم «کتاب‌باز» حضور خواهد داشت.

برنامه‌ «کتاب‌باز» ‌ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رضائیان، هر هفته از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹ در شبکه‌ نسیم پخش و روز بعد در ساعات ۱، ۸ و ۱۳ بازپخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تفاوت میان ادراک مخاطب و ذهن مولف در نمایشگاه «مسخ»


تفاوت میان ادراک مخاطب و ذهن مولف در نمایشگاه «مسخ»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تا آخرین لحظه از تارش جدا نشد! + ویدئو


تا آخرین لحظه از تارش جدا نشد! + ویدئو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجریان ادبیات فاخر را فراموش کرده‌اند/مجری برای موفقیت نباید «اجرا بازی» کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شعله قهرمانی که این روزها کمتر در شبکه‌های سراسری اجرا می‌کند، در “خانه‌مهر” شبکه جام‌جم به اجرایش ادامه می‌دهد. او معتقد است مشکل تلویزیون، محتوایی است و نباید عرصه اجرا را کوچک بدانند و خیلی انتخاب مجری را جدی بگیرند.

به گزارش سینماپرس، یکی از مجریانی که در تاریخ تلویزیون یادِ او و برنامه‌هایش زنده می‌شود شعله قهرمانی است. مجری که مدت‌هاست جای خالی‌اش در برنامه‌های خانوادگی تلویزیون احساس می‌شود و صدا و نامش را با “تصویر زندگی” شبکه دو سیما به یاد می‌آوریم. او این روزها در شبکه جام‌جم، “خانه‌مهر” را اجرا می‌کند. به گفته خودش هیچ‌گاه دوست نداشته در برنامه‌ای غیر از خانوادگی حاضر شود.

رشته تحصیلی‌اش ربطی به کاری ندارد که شناخته می‌شود؛ حسابداری خوانده و اتفاقاً از زمانی که متأهل شد و فرزندی داشت پایش به برنامه‌های خانوادگی تلویزیون باز شد؛ برخلاف برخی که برنامه خانوادگی اجرا می‌کنند اما بعضاً شرایط زندگی‌اش متناسب با خط و مشی آن برنامه ندارد.

داستانِ مجری شدن شعله قهرمانی قابل توجه است؛ سال ۱۳۶۷ وقتی صداوسیما فراخوان استخدام داد چون خواهرم استرس داشت با او در آزمون شرکت کردم. پس از ۲ مرحله پذیرفته شدم و سال ۱۳۶۸ در رادیو مرکز یاسوج کار خود را شروع کردم. تا این‌که سال ۱۳۷۳ به تهران آمدم و برنامه‌های رادیویی بسیاری را اجرا کردم از جمله بهداشت در خانواده، نسیم صبح، راز نام‌ها، گفتار۲، خانه و خانواده، راه شب و…

از سال ۱۳۷۳ کارم را در تلویزیون با برنامه “تصویر زندگی” از شبکه دو شروع کردم. و از سال ۱۳۷۹ نامم به عنوان مجری برنامه خانوادگی در تاریخ تلویزیون باقی ماند. همزمان از سال ۱۳۸۲ در شبکه جهانی جام‌جم “خانه مهر” را اجرا کردم و هنوز هم در این مسیر قرار دارم. یکی از نکاتی که شعله قهرمانی در جریان گپ و گفت با تسنیم  به آن اشاره کرد این است که کارش را عاشقانه دوست دارد و همین عشق است که باعث شده تا در طول ۲۵ سال به هیچ‌وجه خسته نشود.

این مجری شناخته‌شده و قدیمی که در چند سال اخیر کمتر در آنتن شبکه‌های سراسری دیده شده، می‌گوید: من عاشق خانواده‌ام و مسائل مربوط به خانواده‌ام در اولویت قرار دارد. درست است که خیلی‌ها شعله قهرمانی را می‌شناسند، اما وقتی به خانه می‌روم کاملاً یک زن خانه‌دار می‌شوم. با عشق برای فرزندانم غذا می‌پزم و اگر غذای جدیدی یاد بگیرم، حتماً با ذوق برای بچه‌هایم درست می‌کنم، چون معتقدم اگر من یک خانواده موفق داشته باشم، این موفقیت به زندگی اجتماعی من سرایت می‌کند و من دوست دارم یک مجری خوب و یک همسر و مادر خوب باشم.

نکته جالبی در گپ و گفت با خانم مجری دستمان آمد که مجری برای موفقیت نباید اجرا بازی کند یا به خاطر دیده شدن دست به هر کار تصنعی و غیرصادقانه‌ای بزند؛ او این چنین گفت: همیشه سعی کرده‌ام در اجرای برنامه خودم باشم و رفتار تصنعی نداشته باشم. در طول این سال‌ها تلاش کرده‌ام همراه مردم باشم و حرف‌های دل آنها را بزنم. وقتی مجری با مخاطب صادق باشد حرف‌هایش دیگر برای مخاطبانش تکراری نمی‌شود. زمانی فرد اسیر تکرار می‌شود که با مخاطبش یکرنگ نباشد. در این صورت مخاطب او را پس می‌زند. در اجرای برنامه‌ها، برقراری ارتباط صمیمی و نزدیک با مخاطب و هم احساس بودن با او اهمیت زیادی دارد. ازسوی دیگر تلاش می‌کنم اطلاعات خودم را به روز کنم.

چرا دغدغه‌تان خانواده شد؟

مشروح این گپ و گفت در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

*بگذارید از اینجا شروع کنیم چطور شد که دغدغه‌تان خانواده شد؛ در صورتی که با صدا و لحن و هنری که در اجرا دارید می‌توانستید مجری خیلی از برنامه‌های تلویزیون شوید؟

سؤال خوبی است. با برنامه علمی و بهداشت در خانواده سال ۱۳۶۷ شروع کردم و با گروه دانش کارم را جلو بردم هرچه پیش می‌رفتم می‌دیدم مباحث علوم انسانی و روانشناسی بیشتر درگیرم می‌کند. ریشه این علوم، خانواده‌اند؛ تقریباً شروع کارم در برنامه‌های خانوادگی با ازدواجم اتفاق افتاد؛ سال ۱۳۷۰ ازدواج کردم و خانواده تشکیل دادم. سال ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ در برنامه‌های رادیویی خانواده شرکت کردم و با صاحب فرزند شدن سال ۱۳۷۴ خیلی جدی‌تر وارد این حوزه در برنامه‌های تلویزیونی شدم. آن موقع بیشتر دغدغه‌های خانواده را درک می‌کردم و باور و اعتقادم این است ریشه همه مسائل به خانواده برمی‌گردد.

مجری باید تبحر ارتباط برقرار کردن داشته باشد

* اما متأسفانه بعضاً شاهد رفتاری بودیم که با برنامه‌های خانوادگی می‌شود؛ از مجریان مجرد برای برنامه‌های خانوادگی استفاده می‌کردند؛ نظر شما چیست؟

فکر می‌کنم قبل از ذوق و استعداد ذاتی و آموزش‌های لازمی که یک مجری باید از آن‌ها برخوردار باشد حتماً درک و اشراف لازم بر آن موضوع و هدفِ اصلی برنامه‌ای که به عنوان مجری‌اش انتخاب می‌شود، لازم است. البته بدین معنی نیست که گوینده و مجری که در برنامه خانوادگی حضور دارد حتماً صاحب خانواده باشد یا طلاق نگرفته باشد اما الزام دارد ذوق و استعداد ذاتی هنر و دانشش را تلفیق کند.

یعنی در واقع درباره رشته و کار و هدف برنامه‌ای که مسئولیت اجرایش را برعهده می‌گیرد آن‌قدر تحقیق و پژوهش داشته باشد تا بتواند به عنوان مجری، مؤثر باشد. کسانی را می‌شناسم که مجردند اما درک عمیقی از خانواده دارند و این عمیق بودن را به بیننده و شنونده هم منتقل می‌کنند. منظور من این نیست که کسی که اجرا می‌کند حتماً باید در آن زمینه، آدم سرآمدی باشد. مجری باید تبحر ارتباط برقرار کردن داشته باشد.

مجری را خیلی کوچک دانستیم

* پس مشکل تلویزیون در این زمینه چیست که می‌گویند بعضاً در به‌روزرسانی مسائل و اتفاقات از مردم و جامعه عقب‌تر است؟

من هم قبول دارم این مشکل در تلویزیون وجود دارد و ما از مخاطبمان فاصله گرفتیم. به خاطر تعدد رسانه‌ها و گسترش فضای‌مجازی، اطلاعات بسیار زیادی که به مردم داده می‌شود، تلویزیون در اکثر اوقات از این جریان خیلی عقب ماند. برای اینکه این عقب‌ماندگی و فاصله گرفتن را جبران کند از کسانی استفاده کرد که فقط جذابیت‌های تصویری داشتند و بیشتر این آنتن به بازیگران داده شد تا مشکل محتوایی برنامه‌ها را درست کند. و در واقع کمتر از آدم‌های تخصصی به عنوان مجری و گوینده استفاده شد.

این‌ها مشکل تلویزیون را صدچندان کرد. به نظرمن اگر مشکلی وجود دارد بیشتر در انتخاب افراد است. اگر مجری و گوینده‌ کاربلدی، مجرد هم باشد برنامه‌ خانوادگی اجرا کند به لحاظ تبحر، توانمندی و دانشی که در زمینه اجرا و گویندگی دارد مردم باورش می‌کنند. مشکل ما این است کسانی که دانش این کار را ندارند در این عنوان قرار می‌گیرند. این‌ها بازیگرها و ورزشکاران خوبی‌اند و قابل احترام‌اند اما عرصه اجرا را خیلی کوچک دانستیم و سطح مجری را پایین آوردیم.

ما باید نیازسنجی می‌کردیم مردم ما چه می‌خواهند، مردم راجع به چه مسائلی صحبت می‌کنند آن‌ مسائل را زیر ذره‌بین قرار دهیم. به نظرمن تلویزیون مشکل برنامه‌سازی و محتوایی دارد و مشکلاتش در انتخاب مجری و گوینده جدی‌تر است.

مردم به تلویزیون اعتماد دارند

* صریح‌تر بفرمایید چرا معضلات و مشکلات تلویزیون در زمینه ارتباط با مخاطب هر روز بیشتر می‌شود؟

البته ارتباط تلویزیون با مخاطب فقط مربوط به ایران نمی‌شود بلکه تلویزیون جایگاه خودش را در دنیا از دست داده و شبکه‌های مختلف اینترنتی با گسترش‌شان بیشتر مورد توجه مخاطب قرار گرفته‌اند. اما هنوز به تلویزیون و عواملش اعتماد دارند؛ من مدتی در تلویزیون به دلایل شخصی نبودم، در خیابان با مردم روبرو می‌شدم آنقدر به من لطف و محبت داشتند. این صمیمیت به خاطر حضورم در قابِ تلویزیون است!

ادبیات فاخر را فراموش کرده‌اند

اگر قدری از این جریان عقب افتادیم به خاطر بی‌درایتی است. سراغ پایین‌ترین سلیقه‌ها رفتیم؛ حتی در رادیو که زمانی، فرهیختگی‌اش شهره خاص و عام بود، امروز مجری و گوینده‌اش از واژه‌های کوچه و بازاری استفاده می‌کنند به جای آن ادبیاتِ فاخر؛ در برنامه‌سازی از سطح فکری و فرهنگی خیلی پایین استفاده می‌شود؛ برای همین برنامه‌ها به جایی رسیده‌اند که مجری و گوینده از الفاظی غیرشایسته استفاده می‌کنند و برخوردشان با مهمان برنامه هم شایسته نیست.

چقدر سریال‌های خانگی درد مردم را می‌گویند؟

این اتفاق یک روزه نیفتاده و به جریانی تبدیل شده که ذائقه مردم را شکل داده است. آن‌قدر سلیقه مردم را پایین آوردند تا حد زیادی برنامه‌سازان و سیاستگذاران فرهنگی ما به خصوص تلویزیون مقصرند. واقعاً سریال‌های خانگی چقدر بیننده دارد؟ نظرسنجی کنید. سریال‌های تلویزیون پرخرج ما چه تعداد بیننده دارند؟ سریال‌های خانگی به خصوص که اصلاً چیزی به نام ایران و درد مردمش در آن وجود ندارد.

مردم شما را چطوری صدا می‌زنند

* شعله قهرمانی چه دغدغه‌هایی دارد؟ مردم شما را در خیابان به چه نامی خطاب می‌کنند و می‌شناسند؟

یک چیزی را مطمئنم و با صداقت می‌گویم من هیچ‌وقت برای مردم و عشقی که به مردم داشتم دروغ نگفتم و هرگز در واقع سعی نکردم چیزی را بگویم برای دیده شدن؛ هرچیزی دارم فکر می‌کنم به خاطر دعای مردم است.

سؤال بامزه‌ای پرسیدید که مردم مرا در خیابان می‌بینند با چه نامی صدایم می‌زنند؛ من را وقتی می‌بینند خیلی با محبت می‌گویند: “شما همان طوری که در تلویزیون بودید و به ما محبت می‌کنید همین طوری هم هستید. مردم را دوست دارید و خودتان را نمی‌گیرید. ” جالب است با ماسک هم که فقط چشمم معلوم است خیلی آدم‌های باهوشی‌اند که من را متعجب می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایجاد رشته‌های حوزه موسیقی در آینده‌ای نزدیک


ایجاد رشته‌های حوزه موسیقی در آینده‌ای نزدیک

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رویداد «سوگ در خانه» برای طراحی «تندیس» فراخوان داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رویداد فیلم کوتاه «سوگ در خانه» برای طراحی تندیس این رویداد فراخوان داد.

به گزارش سینماپرس، رویداد فیلم کوتاه «سوگ در خانه» از هنرمندان عرصه گرافیک برای طراحی تندیس این رویداد دعوت کرد.

بر اساس این فراخوان از طراحان و صاحب نظران عرصه گرافیک دعوت به عمل می‌آید تا طرح‌های پیشنهادی خود را برای تندیس رویداد «سوگ در خانه» به شماره واتس اپ ۰۹۱۰۹۲۳۴۲۳۴ ارسال کنند.

در طرح‌های ارسالی از شمایل و افکت‌های عاشورایی و حول محور سالار شهیدان حسین (ع) استفاده و از طراحی عنوان رویداد «سوگ در خانه» صرف نظر شود.

به طرح برگزیده یک سکه بهار آزادی از طرف «شرکت نماوا» اهدا خواهد شد و به عنوان طرح تندیس رویداد انتخاب می‌شود.

«سوگ در خانه» رویدادی به مدیریت مجید مجیدی است که در شرایط ویژه عزاداری‌های امسال محرم با محوریت ساخت فیلم‌های یک الی سه دقیقه‌ای با موضوع محرم در خانه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزان پرداخت خسارت بابت بیمه درمان تکمیلی هنرمندان چقدر بود؟


میزان پرداخت خسارت بابت بیمه درمان تکمیلی هنرمندان چقدر بود؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینما و تلویزیون یکی از بهترین گزینه ها برای ثبت و واکاوی تاریخ انقلاب اسلامی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده سریال «موسی (ع)» گفت: بعضی از رویدادهای انقلاب اسلامی تاریخ ساز هستند که واقعه هفدهم شهریور نیز یکی از همین رویدادها است، متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم که مسئولین فرهنگی به طور کامل چنین مفاهیم و موضوعاتی را به فراموشی سپرده اند و به راحتی از کنار آنها می گذرند.

به گزارش سینماپرس، احمد میرعلایی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون عدم پرداختن به قیام ۱۷ شهریور در عرصه سینما گفت: متاسفانه تاکنون اهمیت چندانی به قیام بزرگی همچون ۱۷ شهریور ماه داده نشده است و اهتمام خاصی هم برای پرداختن به این موضوعات در سینمای ایران دیده نمی شود.

وی در همی راستا ادامه داد: بعضی از رویدادهای انقلاب اسلامی تاریخ ساز هستند که قیام ۱۷ شهریور نیز یکی از همین رویدادها است، متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم که مسئولین فرهنگی به طور کامل چنین مفاهیم و موضوعاتی را به فراموشی سپرده اند و به راحتی از کنار آنها می‌گذرند. 

تهیه کننده سریال «موسی (ع)» با اشاره به لزوم آشنایی نسل جدید با ارزش ها و تاریخ انقلاب اسلامی اظهار کرد: باید واقع بین باشیم، نسل بعدی ما نسلی نیست که کتاب ورق بزند، پس ما وظیفه داریم تا به هر شکلی این نسل را با این تاریخ آشنا کنیم، طبیعتا سینما و تلویزیون یکی از بهترین گزینه ها برای ثبت و واکاوی تاریخ انقلاب اسلامی است. 

وی در همین رابطه تاکید کرد: امروزه نیازمند آن هستیم که تنها به تاریخ مکتوب بسنده نکنیم، البته که کار مکتوب کمک بزرگی در حفظ تاریخ است اما پرداختن به مدیوم های دیگر هم مهم است، نکته مهم در این میان آن است که برای ساخت چنین پروژه هایی به بودجه نیاز است، در اینجاست که مسئولین فرهنگی باید وارد عمل شوند. 

میرعلایی ۱۷ شهریور را اتفاقی بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: ما اگر ۱۷ شهریور را نداشتیم شاید در ادامه نمی توانستیم بسیاری از افتخارات را در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته باشیم، شهدای ۱۷ شهریور به ما آموزش دادند که چگونه در برابر ظلم ایستادگی کنیم.

وی عدم پرداخت مناسب به سینمای دفاع مقدس را معضلی بزرگ خواند و ادامه داد: ما نباید فراموش کنیم که نگین انقلاب اسلامی دفاع مقدس است، متاسفانه پرداخت درستی نسبت به این مقوله نشده است، از نظر من آنچه انقلاب اسلامی را در برابر دشمنان ایمن کرده دفاع مقدس است. اما نکته آنجاست که دفاع مقدس را چه کسانی انجام دادند، همان مردمی که در قیام بزرگی همچون ۱۷ شهریور ماه جلوی دشمن داخلی و خارجی ایستادند. 

این تهیه کننده سینما و تلویزیون اظهار کرد: در قبال آثار ارزشی و ساخت آنها مسئولین فرهنگی باید همت کنند و از سویی هنرمندان ما باید بدانند شاید فیلمشان درباره موضوعات ارزشی جشنواره‌ای نباشد اما ساخت آنها لازم و واجب است، موضوعات دوران دفاع مقدس و اوایل انقلاب اسلامی سرشار از سوژه‌های بکر هستند اما منِ سینماگر شاید به دلیل ناتوانی به جای پرداختن به آنها به سراغ سوژه های سطحی می روم.

وی با اشاره به کنار کشیدن برخی کارگردانان از ساخت آثار انقلابی اضافه کرد: برخی کارگردانان می ترسند که با ساخت فیلمهای ارزشی و انقلابی انگ بخورند و به همین دلیل از ساخت چنین آثاری طفره می روند، حاضرند از اعتقادات خود بگذرند اما انگی به آنها زده نشود، در صورتی که از نظر من ساخت چنین فیلم هایی نه تنها انگ نیست بلکه ارزش است. 

وی ادامه داد: ساخت آثار با مفهوم و پرمحتوا سخت است و شاید به همین دلیل هر کارگردانی سراغ آن نمی رود و اگر نه ساخت اثر مبتذل که گیشه میلیاردی داشته باشد کار سختی نیست، همانطور که می بینیم بسیاری به جای پرداختن به موضوعات مهم به سراغ ابتذال می روند. متاسفانه برخی مسئولین فرهنگی از فروش میلیاردی سینما بر خود می بالند در صورتی که این فروش‌ها افتخار نیستند.

وی با اشاره بر لزوم ساخت آثار با کیفیت ارزشی اشاره کرد: حال که ما مضامین غنی در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داریم باید به دنبال ساخت با کیفیت آثار برویم، باید این مضامین را به شکلی بسازیم که نسل امروز بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و از سویی سرگرم هم بشود. ما نیازمند هستیم تا مخاطب زمان خود را بشناسیم و این مخاطب سنجی نیازمند تحقیق و پژوهش است. از نظر من رفتن به سوی آثار ارزشی نیازمند هزینه، صبر و حوصله است، نمی توان شتاب زده به سمت چنین تولیداتی رفت زیرا جواب عکس می دهند. 

میرعلایی خاطرنشان کرد: تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چشمه لایزال موضوعات جذابی است که از هرکدام از آنها می‌توان فیلم و سریال ساخت، متاسفانه ساخت آثار ارزشی دارای یک تب است می‌آید و می‌رود، موضوعاتی مثل ۱۷ شهریور هم همینگونه هستند، ما نباید بگذاریم که موضوعات مهم تاریخ انقلاب اسلامی فراموش شوند. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک هنرمند کوچک سفر دور دنیا در دوران کرونا را ممکن کرد


یک هنرمند کوچک سفر دور دنیا در دوران کرونا را ممکن کرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان جشنواره «یادگار کتابت» منتشر شد


فراخوان جشنواره «یادگار کتابت» منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع