X

بایگانی شهریور 18, 1399

دفتر سینمایی

شهرام مکری: ایران جذاب‌ترین کشور خاورمیانه برای تولید مشترک فیلم‌های سینمایی است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام مکری در میزگرد تولید مشترک سینمایی در جشنواره فیلم ونیز، ایران را جذاب‌ترین کشور خاورمیانه برای تولید مشترک فیلم‌های سینمایی دانست.

به گزارش سینماپرس، میزگرد تولید مشترک سینمایی در جشنواره فیلم ونیز به میزبانی اتحادیه اروپا با عنوان «آینده سینمای جهان» یکشنبه در حاشیه این جشنواره برگزار شد. 

مکری قدمت سرزمین ایران و ادبیات غنی آن که مملو از داستان‌های افسانه‌ای و اسطوره‌ای است، طبیعت چهار فصل که امکان تولید فیلم در شرایط آب‌و هوایی مختلف فراهم می‌کند، نیروی متخصص و ماهر سینمایی و سابقه صد و ده ساله سینما در ایران، نیروی کار ارزان در عرصه سینما، علاقمندی مردم ایران به سینما و همراهی آنها با گروه‌های فیلمسازی، بازار فیلم خوب و مناسب برای تولیدات مشترک سینمایی، به‌کارگیری سرمایه دولتی و بخش خصوصی در تولید فیلم‌ ، سرعت بالای تولید فیلم در ایران نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی را از جمله ظرفیت‌های و جذابیت‌های ایران برای تولیدات مشترک سینمایی دانست.

اما از سوی دیگر کارگردان «جنایت بی‌دقت» تحریم‌های سیاسی که مانع از جابه‌جایی پول و سرمایه میان بانک‌های ایران و سایر کشورها می‌شود، محافظه‌کاری در بروکراسی اداری، عدم داد و ستد سینمایی و نبود تمایل برای تولید فیلم در سایر کشورها از سوی مدیران سینمای ایران و شرایط پیچیده حاکم بر سینمای ایران به لحاظ محتوی را از جمله موانع برای ساخت فیلم‌های مشترک میان ایران و سایر کشورها دانست. 

امروز فیلم«جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر در بخش افق‌ها با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و دو بازیگر فیلم برگزار خواهد شد. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توضیح موزه هنرهای معاصر تهران درباره نگهداری مجسمه‌ها


توضیح موزه هنرهای معاصر تهران درباره نگهداری مجسمه‌ها

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهیابی ۱۲۹ شهر به مرحله نهایی طرح «شهر خلاق فرهنگ و هنر»


راهیابی ۱۲۹ شهر به مرحله نهایی طرح «شهر خلاق فرهنگ و هنر»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگران امروز مانکن شده اند/مشکلات عرصه سینما بسیار ریشه‌ای و فراتر از کلامی کوتاه است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «زبان مادری» گفت: بسیاری از بازیگران پرکار امروز سینما از جمله شاگردان من بوده اند، من می دانم که آنها بازیگران قدر قدرتی نیستند اما سیستم سرمایه داری به نوعی پیش رفته که همه بازیها به آنها می رسد.

به گزارش سینماپرس، هایده حائری در گفت‌وگو با میزان، پیرامون دلیل کم کاری خود در عرصه بازیگری گفت: اگر بگویم به خاطر بیماری کرونا کم کار می‌کنم بهانه است زیرا به واقع دلیل اصلی کم کاری من وضعیت فعلی سینما و انتخاب بازیگران است، من نمی توانم در شرایط فعلی سینمای کشور بازی کنم، مشکلات عرصه سینما بسیار ریشه‌ای و فراتر از کلامی کوتاه است.  

وی در همین راستا ادامه داد: هایده حائری امروز تنها نیست، بسیاری از بازیگران پیشکسوت سینما و تئاتر کم کار یا بیکار شده‌اند، متاسفانه بسیاری از بازیگران ما خانه نشین شده‌اند، مسئولین سینمایی ما باید پاسخ بدهند که چرا بسیاری از بازیگران ما خانه نشین شده‌اند در صورتی که برخی هر روز نقش می گیرند.

بازیگر فیلم سینمایی «زبان مادری» درباره غیبت خود در عرصه بازیگری اظهار کرد: بسیاری از بازیگران پرکار امروز سینما شاگردان من بوده اند، من می دانم که آنها بازیگران  قدرتمندی نیستند اما سیستم سرمایه داری به نوعی پیش رفته که همه نقش ها به آنها می رسد. البته بازیگران پرکار امروز سینما بدانند که روزی به وضعیت ما دچار می شوند و این قدرت همیشگی نیست. متاسفانه حرفه بازیگری همینگونه است و بازیگر به راحتی و سرعت فراموش می شود.  

وی درباره خبر بتلای خود به بیماری سرطان اذعان کرد: من سالها پیش دچار بیماری سرطان شدم، آن زمان می خواستم بنا به وظیفه هنرمند که فرهنگسازی است، با اعلام بیماری خودم این فرهنگ را بسازم که سرطان اتفاق ترسناکی نیست و می توان از پس آن برآمد اما متاسفم که اعلام این بیماری باعث ایجاد شایعه های فراوانی برای من شد، بسیاری گفتند که حائری زمین گیر شده و دیگر نمی تواند کار کند اما اینگونه نبود. در این بین برخی کارگردانان بنا به همین شایعه و بیماری من را کنار گذاشتند.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر ادامه داد: همه این حواشی از فضای مجازی به وجود آمد، من از فضای مجازی متنفرم زیرا تماما به حواشی ختم می شود، من اهل این حواشی نبوده و نیستم، از طرفی حاضر نیستم برای دیده شدن هر کاری کنم، به برنامه های شام درست کردن و میهمانی بروم، من به هیچ وجه متوجه نمی شوم که چرا برخی برنامه های کپی شده درست می کنند و چرا برخی از بازیگران در این برنامه ها حضور پیدا می کنند.  

وی با اشاره به افت کیفیت فیلمنامه های سینما اظهار کرد: شاید برخی سینمای بین الملل را دنبال نمی کنند اما من می توانم صدها نمونه بیاورم که بسیاری از فیلمنامه های سینمایی ما نعل به نعل کپی از کارهای خارجی است. متاسفانه در فیلمنامه های امروز تفکری وجود ندارد و تمام فیلمنامه‌ها تکراری، سطحی و کلیشه ای هستند.

حائری درباره حضور تکراری بازیگران در سینما اظهار کرد: ما هر ساله تعداد زیادی تئاتر روی صحنه داریم، بازیگران بی نظیری روی صحنه تئاتر می روند اما هیچوقت از آنها استفاده نمی شود، چرا تا این حد بی عدالتی وجود دارد، من نمی دانم که کارگردانان از این تعداد بازیگر تکراری خسته نمی شوند، به کارگردانان می گویم که شاید خودشان خسته نشوند اما مخاطب از این همه کلیشه خسته شده است.

وی در همین راستا تاکید کرد: ما در سالهای گذشته در آثاری مثل پدرسالار و یا سایر آثار سینما و تلویزیون بازیگران خوب و متنوعی می دیدیم، من نمی دانم چه زمانی این قانون وضع شد که باید همه بازیگران سینما زیبا و خوشگل باشند؟. بدون اینکه بخواهم به بازیگران امروز اسائه ادب کنم باید بگویم که امروز بازیگر وجود ندارد، اینها بازیگر نیستند، بازیگر یعنی امثال علی نصیریان و محمدعلی کشاورز، بازیگران امروز مانکن شده اند.

حائری با اشاره به مثبت بودن فعالیت تئاتر در دوران کرونا خاطرنشان کرد: خوشحالم که در روزگار کنونی همچنان تئاتر روی صحنه می رود، امیدوارم تئاتر زنده با حفظ پروتکل‌های بهداشتی همچنان به کارش ادامه دهد، زیرا این تئاتر است که می تواند در فرهنگ جامعه تاثیرات بسزایی داشته باشد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی نمایش «علمدار» با اهداف خیرخواهانه به تالار وحدت می‌آید


موسیقی نمایش «علمدار» با اهداف خیرخواهانه به تالار وحدت می‌آید

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام وصول نامه مخالفت وزارت ارشاد با طرح نمایندگان مجلس یازدهم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای خطاب به معاون پارلمانی رئیس جمهور، بر مخالفت رسمی وزارت متبوع با طرح ۲۶ نماینده مجلس برای نظارت صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی و VOD تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد در نامه‌ای مشروح که در ۶ صفحه و ۱۶ بند تدوین شده است تناقض‌ها و تضادهای طرح مذکور با قوانین مرتبط با شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را فهرست کرده است.

این نامه در بازگشت به نامه شماره ۶۲۹۶۸ مورخ ۰۵/‌۰۶/‌۱۳۹۹‬ موضوع طرح «اصلاح بند (۲۹) ماده (۲) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مصوب ۱۲‌/۱۲‌/۱۳۶۵)»، در ۱۶ بند نگاشته شده است.

شورای عالی فضای مجازی مرجع تعیین مصادیق صوت و تصویر فراگیر است

در بند اول این نامه آمده است:

۱‌- در مقدمه یا دلایل توجیهی طرح یاد شده به مرقومه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر مسئولیت سازمان صدا و سیما در حوزه تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی اشاره شده است؛ در این خصوص موارد ذیل حایز اهمیت است:

۱‌-۱‌- به موجب ابلاغیه شماره ۲۸۷۰۶‌/۱ مورخ ۲۲/‌۰۶/‌۱۳۹۴‬ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) خطاب به ریاست محترم جمهوری و رییس شورای عالی فضای مجازی، ابتدا بر «مسئولیت هماهنگی و نظارت مرکز ملی فضای مجازی» نسبت به «نقش و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، دستگاه‌های فرهنگ و نیز نهادهای مردمی و بخش خصوصی» در موضوع «خدمات و محتوا» تصریح شده و سپس بر راهبرد «انحصار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نسبت به صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» تاکید شده است پس با توجه به تعیین مرجع خاص از سوی معظم له برای سهم و نقش دستگاه‌های مربوطه نیازی به قانون گذاری نیست و ما را از منویات ایشان در خصوص این مسئله دور می‌کند.

۲‌-۱‌- حسب نص صریح صدور و بند (۲) حکم مورخ ۱۴/‌۰۶/‌۱۳۹۴‬ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به اعضای شورای عالی فضای مجازی وظیفه «سیاست گذاری و تصمیم گیری های لازم» و ایجاد «هماهنگی میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ذی‌ربط در ابعاد اقتصادی و حقوقی مرتبط با فضای مجازی» به ترتیب به «شورای عالی فضای مجازی» و «مرکز ملی فضای مجازی» محول شده است. لذا با عنایت به این مسئله مرجع هماهنگ کننده و تصمیم ساز اصلی در حوزه فضای مجازی توسط معظم له مشخص و تعیین گردیده و وضع قانون و تعیین مرجع دیگر بدون در نظر گرفتن صریح حکم صادره پیش گفته در واقع مغایر با منویات ایشان است.

وضع هرنوع قانون بدون لحاظ تعریف و نقش مرجع اصلی آن، تبعات منفی دارد

۳‌-۱‌- آنچه در عمل مورد اختلاف است و سال‌ها است که وزارت متبوع پیگیر آن و خواستار حل و فصل موضوع شده است، بحث ارایه تعریف و تعیین مصادیق صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است و قویاً معتقدیم که مجوزهای صادره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصداق صوت و تصویر فراگیر نیست و با عنایت به فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اساساً این وظیفه به عهده شورای عالی فضای مجازی است و ممکن است وضع هر نوع قانون و یا مقرره بدون لحاظ تعریف و نقش مرجع اصلی آن، تبعات منفی برای حوزه تولید و همچنین فعالین این حوزه داشته باشد، چرا که برابر فرمان مورخ ۱۷/‌۱۲/‌۱۳۹۰‬ معظم له «کلیه دستگاه‌های کشور موظف به همکاری همه جانبه با مرکز ملی فضای مجازی می باشند» و هدف از تاسیس شورای مزبور را «سیاست گذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی» و با «اختیارات کافی» عنوان و تاکید فرموده‌اند که «به کلیه مصوبات شورا ترتیب اثر قانونی داده شود» در این خصوص نظر جنابعالی را به نامه شماره ۱۰۰۶۰۷‌/۹۵‌/ ش مورخ ۲۲/‌۰۲/‌۱۳۹۵‬ دبیر محترم شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی جلب می‌کنم.

در بخش دیگری از این نامه آمده است:

۲‌- در خصوص صوت و تصویر فراگیر در زمان بررسی طرح اداره و نظارت بر صدا و سیما در کمیسیون محترم فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره قبل بحث‌های بسیاری صورت گرفت و نهایتاً کمیسیون یاد شده با عنایت به جایگاه شورای عالی فضای مجازی طی نامه شماره ۱۹۰۰۰‌/ ک ف مورخ ۰۸/‌۰۳/‌۱۳۹۷‬ مراتب را استعلام می‌کند که دبیر محترم شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی طی نامه شماره ۱۰۱۰۳۲‌/۹۷ مورخ ۰۹/‌۰۳/‌۱۳۹۷‬ تعریف ذیل را ارایه می‌کنند:

«توزیع گسترده یا ایجاد قابلیت توزیع گسترده محتوای صوتی و تصویری در صورتی که هر چهار شرط زیر را داشته باشد صوت و تصویر فراگیر خواهد بود:

۱- به صورت یک سویه و برای مخاطب عام باشد؛

۲- الزامی به شناسایی کاربر مخاطب نباشد؛

۳- بیش از ۵۰۰۰ کاربر مخاطب هم‌زبان داشته باشد؛

۴- محتوای توزیع شده، زنده بوده یا کنداکتور و جدول پخش زمانی داشته باشد.»

این تعریف که بر اساس نظرات کارشناسی و ملاحظات صحیح منطقی، قانونی، عرفی و بالادستی ارایه شده به خوبی نشان می‌دهد که اساساً حوزه اختیارات سازمان صدا وسیما درحوزه فضای مجازی چیست و متاسفانه ارایه تفسیر موسع از مقوله صوت و تصویر فراگیر و عدم ملاحظه نقش مرکز ملی فضای مجازی توسط سازمان صدا و سیما به صورتی که حتی ارایه یک پاورپوینت در یک نشست هم «فراگیر» تعبیر می‌شود.

۳‌- طرح مزبور مستند، انیمیشن و سریال را از سینما جدا کرده است، در حالی که ساختار این ۴ بخش ساختاری درهم تنیده است که جداسازی آن چیزی جز خسارت در پی ندارد و نمی‌شود این زیست مشترک را که سالیان درازی است به وجود آمده از هم جدا و برای آن ساز و کار نظارتی و مرجع جدیدی وضع کرد. اگر از نظارت بر بخشی رضایت نیست یا اعتراض نسبت به آن وجود دارد، راه حل تقویت ابعاد نظارتی است نه اینکه محل وظایف و اختیارات را از یک وزارتخانه جدا و آن را به بخش دیگری بسپاریم.

۴‌- امروز طیف وسیعی از حمایت‌ها و خدمات مالیاتی، بیمه‌ای، تعرفه مصرف انرژی، تامین اجتماعی، کمک‌های مالی و… توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به فعالین فرهنگی، هنری، سینمایی و… دارای مجوز از این وزارت خانه ارایه می‌شود. در حال حاضر حدود ۷۰۰ موسسه فرهنگی و سینمایی دارای مجوز از وزارت متبوع وجود دارند که نوع فعالیت یا موضوع فعالیت آنها مستند، انیمیشن، سریال سازی و … است. در بخش نمایش خانگی حدود ۳۰۰۰ نفر سالانه مشغول به کار هستند و در بخش انیمیشن هم حدود ۱۰۰۰ نفر و مستند هم بیش از ۲۰۰۰ نفر شاغل دارد. جدا سازی این بخش از وزارت متبوع واگذاری آن به سازمان صداوسیما، بر زندگی شاغلین و خانواده ایشان مستقیماً تاثیر دارد و آنها را از حمایت و خدمات این وزارتخانه محروم می‌کند. از طرف دیگر سازمان صدا و سیما با توجه به حدود اختیاراتی که دارد نمی‌تواند همه این طیف وسیع خدمات را ارایه و بار آن را بدوش بکشد. فربه کردن صدا و سیما در حال حاضر با هزاران نفر نیروی انسانی و واگذاری نظارت محتوایی به آن به قیمت متوقف کردن وظایف حاکمیتی دولت، بار هزینه‌ای سنگین را برای حاکمیت ایجاد خواهد کرد که قطعاً مغایر با مصالح و منافع ملی در شرایط کنونی کشور است.

۵‌- اگر به هر دلیلی نظارت بر محتوای غیرفراگیر صوت و تصویر از دولت گرفته شود این معنا را لزوماً در پی ندارد که تولیدکنندگان و سرمایه گذاران به تلویزیون گرایش پیدا خواهند کرد؛ زیرا سرمایه ماهیتاً از ریسک و خطر پذیری خود را دور می‌کند و به سمتی نخواهد رفت که با ضوابط و ملاحظات آن همخوانی و همراهی ندارد چرا که ضوابط بخش تلویزیونی را به حوزه غیر آن امتداد خواهند داد. به مرور زمان این مسئله موجب می‌شود که فیلمسازان برای تولید آثار به خارج از کشور بروند و بخواهند بر بستر پلتفرم‌ها و سامانه‌های خارج از کشور آثار خود را به نمایش بگذارند و یا اقتصاد این حوزه از رونق بیفتد.

۶‌- در شرایط حاضر با تفسیر موسع از مفهوم صوت و تصویر فراگیر امروزه رسانه‌های خبری و پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و… که سال هاست براساس مجوزهای مربوطه و قانون مطبوعات تولیدات تصویری گفتگو محور و مستند-گزارش تهیه و منتشر می‌کنند دچار مشکل می‌شوند و برخلاف اصول و قواعد حاکم بر مطبوعات و معاهدات بین‌المللی در عدم ممیزی قبل از انتشار مطبوعات، باید بروند و مجوز از صدا و سیما علاوه بر مجوز هیات نظارت بر مطبوعات بگیرند. طرح حاضر هم به این مسئله دامن می‌زند و ساز و کار نظارتی در حوزه مطبوعات را تشدید و مغایر آزادی مطبوعات است و بازتاب‌های منفی زیادی در پی خواهد داشت.

مرجع نظارتی که خود تولید کننده باشد، ناظر بی‌طرفی نخواهد بود

۷‌- صدا و سیما خود فعالیت بازرگانی و اقتصادی دارد، خود تولیدکننده سریال و… است؛ مرجع نظارتی که خود تولید کننده باشد، ناظر امین و بی طرفی نخواهد بود و تعارض منافع و تزاحم آن را به همراه دارد چرا که سازمان طبیعتاً میل به تامین منافع خود دارد.

۸‌- توسعه فناوری و صنایع فرهنگی امکانی را فراهم ساخته است که روزانه میلیون‌ها ویدئو، پادکست (برنامه شنیداری)، توسط شهروندان تولید و بر بستر شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های مربوطه پخش می‌شوند. در شرایط اینچنین باید به سمت فرهنگسازی مناسب رفت چرا که نظارت و ممیزی بر این حجم به سختی ممکن است و حتی به تعبیری با توجه به فراگیری شبکه‌های اجتماعی در خارج از کشور غیر ممکن است.

۹‌- شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد عالی سیاست‌گذار و مقررات در حوزه فرهنگ کشور که مصوبات آن لازم الاجرا و در حکم قانون است در جلسه ۲۹۸ مورخ ۲۲/‌۱۰/‌۱۳۷۱‬ خود «شرایط استفاده صحیح از لوازم و تجهیزات و محصولات مختلف سمعی و بصری و برنامه‌های تصویری در قالب ویدئو» را تصویب و ضمن اعطای اختیاراتی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر نمود:

«۱‌- ورود برنامه‌های تصویری در قالب ویدئو و نظایر آن از خارج از کشور صرفاً با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گیرد، به استثناء نوارها و فیلم‌هایی که توسط صداوسیما وارد می‌شود.

۲‌- تولید و تکثیر برنامه‌های ویدئویی فقط با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گیرد.

۳‌- فروش و اجازه نوار تصویری و ویدئویی و نظایر آن توسط مراکزی انجام می‌گیرد که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند.»

به وضوح ملاحظه می‌فرمایید که اولاً در این حوزه تعیین تکلیف توسط مرجع قانونی و صاحب صلاحیت صورت پذیرفته است؛ ثانیاً کلیت و اطلاق مصوبه تمام بسترها عرضه و نمایش صوت و تصویر را شامل می‌شود و آنچه که در حال حاضر برابر امریه رهبر معظم انقلاب به سمت صدا و سیما رفته مقوله صوت و تصویر فراگیر است و نه همه صوت و تصویر یا بخش خاصی از آن؛ لذا اساساً وضع قانون در این زمینه موضوعیت و ضرورت ندارد.

ذکر یک نکته لازم و ضروری است؛ آنچه که در سامانه‌های ویدئو درخواستی (vod) اتفاق می‌افتد و صدا و سیما مدعی فراگیر بودن آن است و طرح نمایندگان محترم هم منطبق بر همین دیدگاه بوده یا در تایید آن است، صوت و تصویر فراگیر (broadcast) نیست؛ زیرا برابر تعریفی که از مرکز ملی فضای مجازی قبلاً ارایه شد، ارتباط منبع فرستنده با گیرنده در این نوع ارتباط یک به یک و محتوای دارای مجوز از وزارت متبوع از طرف سامانه‌های موجود برای کاربران مشخص و در راستای محتوای درخواستی آنان است. این شرکت‌ها پخش زنده و مستقیم ندارد و مانند برنامه رادیو و تلویزیونی جدول پخش برنامه روزانه هم ندارد، به عبارتی همان ویدئو کلوپ های قدیمی که در محلات و کوچه‌ها بود به شکل امروزی و فعلی در آمده است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است:

۱۰‌- به موجب بندهای متعدد قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون تعطیلی موسسات بدون مجوز، صدور مجوز موسسات سینمایی، فیلم سازی و… با وزارت متبوع است؛ با این طرح یک دوگانگی درکشور ایجاد می‌شود که نتیجه‌ای جز نارضایتی مردم ندارد. یک جا مجوز موسسه می‌دهد یک جا مجوز محتوای تولیدی همان موسسه و کنار آمدن با دو دستگاه و ضوابط خاص هریک برای مردم سردرگمی می‌آورد.

۱۱‌- با عنایت به آنچه که در قسمت اخیربند (۹) همین نامه بیان شد، مجوز کنسرت، تئاتر و کتاب را وزارت متبوع می‌دهد اما همین کتاب در قالب کتاب صوتی و بر بستر فضای مجازی باید برود مجوز صدا و سیما بگیرد!. اساساً چنین چیزی (البته به استثنای صوت و تصویر فراگیر) با یک منطق عرفی و عقلی سازگار است که محتوای واحد بر بسترهای مجزا و اشکال عرضه از محل‌های مختلف مجوز بگیرد؟ در شرایطی که حذف مجوزهای غیر ضرور و بهبود محیط کسب و کار از سیاست‌ها و اولویت‌های کشور است. بنابراین محتوای مد نظر در قالب سریال، انیمیشن، مستند و… بر هر بستری هم بخواهد عرضه شود، در صورت فراگیر نبودن به موجب امریه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نمی‌تواند از اختیارات صداوسیما باشد و وضع چنین تبصره‌ای خلاف منویات معظم له به نظر می‌رسد.

۱۲‌- دربند (۲۹) ماده (۲۰) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اصل (۷۴) قانون اساسی از جهت نحوه ارایه لوایح به مجلس پس از تصویب دولت اشاره شده است، در طرح پیشنهادی بدون توجه به این فلسفه اصل (۱۷۵) قانون اساسی را درج کرده‌اند که مربوط به صدا و سیما و انتخاب رییس سازمان است و هیچ ارتباطی با مقررات گذاری در این حوزه ندارد و بر ابهام طرح افزوده است.

۱۳‌- پیش بینی اختیاراتی برای یک سازمان دیگر در قانون اختصاصی یک دستگاه یا وزارت خانه هم بر خلاف اصول قانون نویسی و قواعد تنقیحی است و بهتر است در قانون مربوط به صدا و سیما اصلاح یا بازبینی شود.

۱۴‌- آنچه که در قوانین موضوع صلاحیت انحصاری سازمان صدا و سیما قرار گرفته، عبارت است از «تاسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی» (ماده ۷ اساسنامه سازمان صداوسیما)، لذا تاکید آن در قانون مربوط به وزارت متبوع تکرار مکررات است. همچنین از دیگر وظایف انحصاری آن «ایجاد هر گونه شبکه و برنامه رادیویی و تلویزیونی» (بند ۶ مقررات و ضوابط شبکه‌های اطلاع رسانی رایانه‌ای) و «انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق سیستم‌های فنی قابل انتشار در قالب امواج رادیویی و کابلی» (نظریه تفسیری شورای نگهبان درسال ۱۳۷۹) است. لذا موضوعات و فعالیت‌هایی که جامع عناصر یادشده نباشد، مشمول صلاحیت صدا و سیما نیست و افزودن مجوز تولید انیمیشن، نمایش خانگی و سریال، مستند، مسابقه و… به وظایف یک سازمان که خود تولید کننده است و در صلاحیت‌های قانونی جا افتاده قبل آن وجود ندارد و ساختار و تخصص لازم را هم نداشته، کار صحیحی به نظر نمی‌رسد.

۱۵‌- به موجب ماده (۲) قانون نحوه مجازات اشخاص که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز می‌کنند (مصوب ۱۳۷۲) در زمینه تولید، توزیع و تکثیر و عرضه نوارهای صوتی و تصویری و بعد از آن به موجب اصلاحیه سال ۱۳۸۶ این قانون علاوه بر نوارها و لوح‌های فشرده تمامی «آثار» صوتی و تصویری نیز مقید به مجوز از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گردیده‌اند. این حکم قانونی مصوب ۱۳۸۶، هفت سال پس از نظریه تفسیری شورای محترم نگهبان به شماره ۹۷۹‌/۲۱‌/۷۹ مورخ ۱۰/‌۰۷/‌۱۳۷۹‬ صادر شده است و مورد ایراد شورای مزبور هم قرار نگرفته است. لذا تخصیص به نظریه شورای محترم نگهبان از این جهت قابل برداشت است و همینطور در خصوص بند (ج) ماده (۳) قانون برنامه پنجم توسعه کشور.

۱۶‌- به موجب بند (۲) نظریه مذکور شورای محترم نگهبان «انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق سیستم‌های فنی قابل انتشار فراگیر (همانند ماهواره، فرستنده، فیبرنوری و غیره) برای مردم در قالب امواج رادیوئی و کابلی غیر از سازمان صدا و سیمای جمهوری ایران» از وظایف انحصاری سازمان یادشده تعیین گردیده است. فارغ از اینکه عبارت در قالب امواج رادیوئی و کابلی بسیار مشخص است، به موجب همین نظر می‌توان گفت «عرضه آثار صوتی و تصویری» بدون قید هیچ استثناء، انتشار صوت و تصویر فراگیر محسوب نمی‌شود و نباید اموری مثل مستند و سریال و… را براساس این نظریه تفسیری مندرج در مقدمه طرح از وظایف صدا و سیما به شمار آوریم و صدور مجوز در این خصوص توسط وزارت متبوع برخلاف اصل (۴۴) قانون اساسی نیست.

با عنایت به جمیع موارد معنونه مخالفت صریح این وزارتخانه را با طرح پیشنهادی اعلام می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری سوگواره آواها و نغمه‌های عاشورایی


برگزاری سوگواره آواها و نغمه‌های عاشورایی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوستی: هدف اصلی جشنواره «سلفی۲۰» جریان سازی برای همزیستی جامعه با کرونا است/ ۲۰ شهریور آخرین مهلت ارسال اثر به این رویداد سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مریم دوستی کارگردان سینما و موسس و دبیر جشنواره «سلفی۲۰» در گفتگو با سینماپرس گفت: هدف اصلی جشنواره «سلفی۲۰» جریان سازی برای همزیستی جامعه با کرونا است؛ اصولا ما برای فرهنگ سازی راجع به کرونا این جشنواره را برپا کردیم چرا که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد کرونا حداقل تا ۳ سال دیگر وجود خواهد داشت و ما باید همزیستی با کرونا را یاد بگیریم؛ این جشنواره می خواهد به مردم بیاموزد که چطور می شود شادابی و زندگی و طراوات و خانواده را در ایام کرونا از دست نداد و همچنان با شور و اشتیاق زندگی کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با چگونگی شکل گیری این رویداد سینمایی اظهار داشت: من خارج از ایران دانشجو هستم؛ در ایتالیا بودم که  اعلام شد کرونا شدت گرفته و پروازها در حال لغو شدن هستند. حس و حالی که به من دست داد درست مثل حس و حال دوران جنگ بود که شنیده بودم پروازها بسته شده و در جامعه هراس وجود داشته؛ کلا کرونا برای من یادآور دوران دفاع مقدس بود به نحوی که یک نوع هراس از جنگ در خودم احساس کردم و سریع به هر وسیله ای بود خودم را به ایران رساندم.

وی ادامه داد: در آن دوران مثل اغلب مردم شروع به تحقیق راجع به کرونا کردم و مرتب پیگیر اخبار کرونایی بودم و متوجه شدم که این قضیه جهانی و فراگیر است و همه اخبار مهم دنیا مربوط به کرونا شده است. من تحقیقاتی انجام دادم و متوجه شدم کرونا ویروسی نیست که به این زودی ها از بین برود و مطمئن بودم با توجه به شناختی که از محیط فرهنگی کشورم دارم معضلات فرهنگی هم با این ویروس ادغام می شود از این رو به دور از شعارزدگی و بزرگنمایی و… وظیفه خود دانستم که کار فرهنگی در این باره ارائه بدهم که چگونه جامعه با این ویروس مقابله کند.

دوستی افزود: در نهایت به ایده برگزاری جشنواره فیلم «سلفی۲۰» رسیدم. فکر می کنم ما اولین جشنواره آنلاینی بودیم که فروردین ماه تقاضای مجوزمان را به سازمان سینمایی دادیم و مجوز را گرفتیم و شروع به کار تیمی بسیار حرفه ای کردیم.

این سینماگر راجع به این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره کاملاً مستقل است. موسس و دبیر آن خودم هستم و چشم انداز ما برای برگزاری پررونق تر این رویداد در سال های آینده است. «سلفی۲۰» بخش های مستند، داستانی، موشن گرافیک و بخش ویژه سلفی دارد که فکر نکنم در سینمای ایران پیش از این در هیچ جشنواره ای شاهد بخش مجزای فیلم های سلفی بوده باشیم. همچنین بخش ویژه شهدای سلامت را نیز در این رویداد سینمایی گنجانده ایم تا ادای دینی به این بزرگان باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که عنوان جشنواره به چه معنایی است متذکر شد: سلفی به معنای روبرو و نگاه به خود است. بنده معتقدم ما در دوران قرنطینه کرونا بسیار به خودمان نگاه کردیم؛ در واقع همزیستی با کرونا باعث شد تا انسان ها بیشتر عرفانی شوند و به خدا پناه آوردند و این به معنای روبرو و نگاه به خود است! ‌از سوی دیگر عدد ۲۰ در فرهنگ ما معنای تکامل دارد و از سوی دیگر چون در سال ۲۰۲۰ کرونا در دنیا پخش شد ما با رأی گیری شورای سیاست گذاری عنوان این رویداد را «سلفی۲۰» گذاشتیم.

دوستی سپس در خصوص تاریخ برگزاری این رویداد سینمایی گفت: اختتامیه جشنواره در اوایل آبان ماه سال جاری برگزار می شود. ۲۰ شهریور آخرین مهلت ارسال آثار به این رویداد سینمایی است و سایت در این تاریخ بسته خواهد شد و نهایتا تا ۳۰ ام شهریورماه اسامی نامزدها اعلام شده و در مهرماه هم ما داوری را در ۲ بخش مردمی و حرفه ای خواهیم داشت.

دبیر این رویداد سینمایی در پاسخ به این سوأل که آیا برگزاری اختتامیه این رویداد به صورت فیزیکی خواهد بود یا خیر اظهار داشت: ما اختتامیه را به صورت جزئی در فضایی به صورت لایو برگزار خواهیم کرد و منتخبین تقدیر می شوند؛ در این اختتامیه داوران و اعضای شورای سیاست گذاری و تعدادی از مدیران سینمای کشور حضور خواهند داشت.

این سینماگر در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: حالا که کرونا به همه جای دنیا رسوخ کرده ما باید به جای داستان سازی در مورد آن و به جای غر زدن های بیهوده رسالتی را بر گردن یکدیگر ببینیم و بنده معتقدم این رویداد سینمایی رسالتی است که امیدوارم نتیجه ثمربخشی داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از مردم دچار معضل نان و تأمین مخارج روزمره شان هستند و ما باید از این تونل سیاه عبور کنیم و باید وظیفه خود بدانیم یک کار و حرکتی انجام دهیم. الآن موقع حرکت است. هر لحظه و هر روز ما شبیه آخر الزمان است و باید وظیفه خودمان بدانیم دلسوز و مهربان تر و منصف تر زندگی کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منتخبی از آثار رقابت عکاس سال حیات‌وحش ۲۰۲۰


منتخبی از آثار رقابت عکاس سال حیات‌وحش ۲۰۲۰

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موفقیت کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی بلغارستان


موفقیت کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی بلغارستان

مشاهده خبر از سایت منبع