X

بایگانی شهریور 18, 1399

دفتر سینمایی

انیمیشن «هَبوب» آماده نمایش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انیمیشن کوتاه «هَبوب» به کارگردانی مهسا سامانی نمایش شد.

به گزارش سینماپرس، انیمیشن کوتاه «هَبوب» به کارگردانی مهسا سامانی و از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آماده نمایش شد.

در خلاصه داستان انیمیشن «هَبوب» ساخته مهسا سامانی آمده است: «پدر و دختری در حال زندگی روزمره هستند که در اطراف آن‌ها چیزهایی پدید می‌آید و چیزهایی محو می‌شود. این مسائل زندگی آن دو را مختل می‌کند …»

مهسا سامانی ساخت این فیلم کوتاه انیمیشن و همکاری با افراد حرفه‌ای را فرصتی می‌داند که باعث کسب تجربه‌ای بزرگ برای او شده است.

عوامل تولید انیمیشن «هَبوب» عبارتند از نویسنده: محمدصادق گلچین عارفی، مهسا سامانی، کارگردان و تهیه‌کننده: مهسا سامانی، انیماتور: طیبه باغبانی، دستیار کارگردان و منشی صحنه: علی نکویی، فیلمبردار: تورج هیبتی، صدابردار: حسین زنگنه، صداگذار: حسین قورچیان، موسیقی: میم رسولی، دسیناتور و طراح افکت: آتوسا غفاری، اصلاح رنگ: هوتن حق‌شناس، مدیر تولید: عاطفه مرادی، تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

مهسا سامانی متولد شهرکرد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته انیمیشن از دانشگاه سوره است و با ساخت انیمیشن «مرد خاکی» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم انیمیشن از جشنواره فیلم کوتاه بی‌کلام تهران شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز جشنواره تئاتر دانشگاهی با پژوهش و آموزش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با اشاره به آغاز جشنواره با بخش‌های پژوهش و آموزش، اعلام کرد چندین گروه خارجی متقاضی اجرا در این دوره از جشنواره هستند.

به گزارش سینماپرس، مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران درباره وضعیت بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره، به مهر گفت: جشنواره بیست و سوم را با بخش‌های پژوهش و آموزش آغاز می‌کنیم و بر این اساس از ۵ مهرماه کارگاه «فصل تئاتر مستند» را به‌صورت حضوری در تالار مولوی برگزار می‌کنیم. این طی ۱۲ جلسه در ۳ ماه برگزار می‌شود که مدت زمان هر جلسه نیز ۵ ساعت است.

وی تأکید کرد: ۳ خروجی کارگاه «فصل تئاتر مستند» برای اجرا معرفی می‌شوند.

جدی با بیان اینکه داوران بخش پژوهش جشنواره نیز به زودی معرفی خواهند شد، درباره وضعیت بخش صحنه‌ای جشنواره اظهار کرد: حدود ۹۰۰ متقاضی حضور در جشنواره داریم و منتظریم تا زمان بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی اعلام شود تا زمان مرحله بازبینی آثار را اعلام کرد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده زمان مرحله بازبینی ۴۵ روز بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی خواهد بود.

دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران درباره وضعیت بخش بین‌الملل جشنواره، یادآور شد: چند گروه خارجی متقاضی حضور و اجرا در جشنواره شده‌اند که در حال بررسی این درخواست‌ها هستیم. قصد داریم در بخش بین‌الملل جشنواره چند کار مشارکتی نیز انجام دهیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در بخش بین‌الملل جشنواره برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور مهمانان خارجی به صورت آنلاین را هم تدارک دیده‌ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از پوستر «نشان رسول» همزمان با سالروز تولد رسول ملاقلی‌پور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر جایزه «نشان رسول» همزمان با سالروز تولد رسول ملاقلی‌پور فیلمساز شاخص سینمای دفاع مقدس رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، امروز دوشنبه هفدهم شهریور مصادف است با شصت و پنجمین سالروز تولد زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، یکی از چهره‌های شاخص و تاثیرگذار سینمای دفاع مقدس. به همین مناسبت پوستر جایزه «نشان رسول» که امسال در حاشیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» برگزار می‌شود، رونمایی شد.

پرویز فارسیجانی دبیر جایزه «نشان رسول» در این باره گفت: «نشان رسول» ادای احترام به سینماگری است که خلاقیت، جسارت و نوآوری از ویژگی‌های کارنامه اوست. در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» که سی و یکم شهریور برگزار می‌شود، این نشان به یک سینماگر اهدا خواهد شد. امروز و در سالروز تولد این کارگردان پوستر «نشان رسول» رونمایی شد، طراح این پوستر محمدرضا رسولی است.

وی ادامه داد: امیدوارم «نشان رسول» به یک رویداد و جایزه تاثیرگذار در سینمای ایران تبدیل شود، جایزه‌ای که به سینماگران جوان و نوجوان در حوزه سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی انگیزه حرکت بدهد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در ۲ زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهر همزمان با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و «نشان رسول» و یکم تا هفتم آذر همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خودم را زندانی کرده‌ام و شب و روز آهنگ می‌سازم!


خودم را زندانی کرده‌ام و شب و روز آهنگ می‌سازم!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان هم مثل همه آدم‌های اطراف ما باید راهی برای معیشت خودشان پیدا کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون معتقد است محافظه‌کاری مدیران تلویزیون، سریال‌ها را بی‌کیفیت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، سید مهرداد ضیایی در گفتگو با آنا، دلیل ضعف سریال‌سازی در سال‌های اخیر را مربوط به دو موضوع دانست و افزود: عامل اول، به شیوه مدیریت سازمان صدا و سیما باز می‌گردد. باید بپذیریم که توان مدیریتی به معنای دخالت زیاد نیست، بلکه به معنای اعمال نفوذ کمتر است. اگر مدیران سازمان از برخی ترس‌های موهوم خود دست بکشند و اجازه دهند تا هنرمندان، فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان کار خودشان را بکنند، نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

بازیگر سریال «آشپزباشی» اظهار کرد: وقتی کارگردان ما به خاطر برخی هراس‌های بی‌مورد به ایده‌آل‌های خودش پشت می‌کند، معلوم است که کار درست پیش نخواهد رفت. آنچه خلق می‌شود یک اثر خشکیده و بی‌رمق است و دیگر چیزی برای خلاقیت وجود ندارد. نویسندگان وقتی می‌بینند که این‌گونه برخورد می‌شود، خودبه‌خود محافظه کار شده و سراغ تجربه‌های جدید نمی‌روند.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: از سوی دیگر، تعدد افراد و موازی‌کاری در مدیریت هم این قضیه را تشدید می‌کند و باعث می‌شود کیفیت آثار پایین بیاید.

 مطالبات مالی از تلویزیون چه زمانی تمام می‌شود!؟

ضیایی افزود: عامل دوم از نظر من مسائل اقتصادی است. باید بپذیریم که با این شکل از رابطه اقتصادی، نمی‌توان آثار باکیفیتی تولید کرد. الان در اغلب سریال‌های در حال تولید، بازیگران و عوامل در هر مرحله‌ای احساس می‌کنند که طلبکار هستند و از طرف دیگر حالا باید به کاری که در آن هستند هم تعهد داشته باشند.

بازیگر سریال «بچه مهندس۳» گفت: وقتی تعهدات پیشین تهیه‌کنندگان اجرایی نمی‌شود، معلوم است که کیفیت سریال‌ها پایین می‌آید. میزان این طلب‌های مالی باید چقدر شود که شاهد یک اقدام جدی در این زمینه باشیم. این اتفاق چندبار باید بیفتد که بالاخره جلویش را بگیریم.

 وقتی امرار معاش با نویسندگی غیرممکن می‌شود

ضیایی گفت: هنرمندان هم مثل همه آدم‌های اطراف ما باید راهی برای معیشت خودشان پیدا کنند. مدتی پیش به یک جلسه رونمایی و نقد کتا ب دعوت شده بودم. در آن جلسه که جمع زیادی از نویسندگان، اصحاب فرهنگ و اهالی قلم حضور داشتند، این پرسش را مطرح کردم که چند نفر از حاضرین صرفاً از راه نویسندگی کسب درآمد و امرار معاش می‌کنند؟ از آن جمع پنجاه‌شصت نفری فقط یک نفر پاسخش مثبت بود.

بازیگر فیلم سینمایی «مارمولک» اظهار کرد: خود من سال‌ها از راه نوشتن روزگار می‌گذراندم؛ دست‌کم تا سال ۱۳۸۴ نیازی نداشتم که به خاطر محدودیت‌های مالی پیشنهادت بازیگری را بپذیرم. دوسه کار بازیگری در سال برایم کفایت می‌کرد و بقیه فعالیت‌هایم را برای نوشتن گذاشته بودم،  اما از آن سال به بعد داستان‌نویسی به تدریج به حاشیه رفت و دیدم که نمی‌توانم به نویسندگی به عنوان یک شغل نگاه کنم.

شکل‌گیری بازار سیاه فیلمنامه

ضیایی عنوان کرد: بعدها و در دهه نود شاهد شکل‌گیری فضایی شدیم که از آن به عنوان بازار سیاه فیلمنامه یاد می‌کنم. یعنی شرایطی ایجاد شد که در آن یک نوع رابطه مافیایی بین کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده شکل گرفت و خارج از حیطه تعیین‌شده کار کردن مشکل بود.

بازیگر سریال «مختارنامه» گفت: اگر فکری برای حل این دو مشکل یعنی محافظه‌کاری و دخالت‌های بی‌مورد و حل مسائل مالی هنرمندان نداشته باشیم، در حوزه سریال‌سازی بازهم «آش همین آش است و کاسه همین کاسه!»و همچنان باید با دیدن کارهای محبوب سال‌های گذشته آنتن را پرکرده و بیننده را پای تلویزیون بیاوریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عده زیادی در جامعه هنری اگر یک یا دو ماه کار نکنند وضعیت زندگیشان دگرگون می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است که تداوم تولیدات سینمایی در شرایط کرونایی ثابت کرد سود سرمایه‌گذاران در تولید فیلم‌ها است و نه اکران.

به گزارش سینماپرس، در شرایط کرونایی و کسادی رو به تعطیلی مراکز هنری، همچنان برخی هنرمندان در تلاش هستند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کمی این فضا را گرم نگه دارند. در همین راستا حمایت‌ها و برنامه‌های وزارت ارشاد از هنرمندان محل بحث و نقد قرار گرفته است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد در قالب پرونده‌ای ضمن گفتگو با اهالی فرهنگ و هنر، عملکرد وزارت ارشاد در این زمینه را ارزیابی کند.

مرجان اشرفی‌زاده در گفتگو با آنا با اشاره به این که تداوم تولیدات سینمایی در شرایط کرونایی غیرعادی است، افزود: برخلاف آنچه تصور می‌شد روند تولید فیلم‌های سینمایی با اوج‌گیری کرونا متوقف نشده و تنها کمی کند شده است. چنین وضعیتی این ادعا را ثابت می‌کند که متأسفانه گویا در سینمای ایران سود در تولید است و نه اکران. به عبارت دیگر، بسیاری از فیلم‌ها بدون توجه به این که اکران موفقی خواهند داشت و اصولاً اکران خواهند شد یا نه فقط تولید می‌شوند.

وی اظهار کرد: شیوع کرونا این ایراد بزرگ را ثابت کرد؛ چراکه اگر غیر از این باشد، فعالیت در چنین شرایطی معنا ندارد.

 معمای ادامه تولید در شرایط کرونایی

این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: برای خود من هم جالب است که برخی از همکاران با این که وضعیت اکران نامعلوم است، ترجیح می‌دهند تولید فیلمشان را آغاز کنند. ما پیش از شیوع کرونا هم چرخه اکران معیوبی داشتیم؛ با شرایط فعلی طبیعی است که سرمایه‌گذاران هیچ رغبتی به مشارکت نداشته باشند؛ چراکه چشم‌اندازی برای بازگشت سرمایه خودشان ندارند. با این حال شاهد کلید خوردن فیلم‌های سینمایی و تداوم تولید هستیم.

اشرفی‌زاده درباره توقع جامعه هنری از نهادهای فرهنگی در دوران کرونا نیز گفت: این یک مسئله شخصی و موردی نیست. در جامعه هنری و به ویژه سینما، افراد با توان‌های مالی و وضعیت معیشتی مختلفی وجود دارند. کسانی هستند که حتی اگر در طول یک سال کار نکنند، می‌توانند دوام بیاورند و به مشکل خاصی برخورد نکنند. عده زیادی هم حتی اگر یک یا دو ماه کار نکنند وضعیت زندگیشان دگرگون می‌شود.

ضرورت برنامه ریزی بلندمدت

وی افزود: مثل همه مشاغل دیگر، نهادهایی که در رأس این‌گونه فعالیت‌ها هستند، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی،  خانه سینما و صندوق اعتباری هنر باید به صورت یکپارچه و با یک برنامه بلندمدت برای حل معضلات هنرمندان و فعالان این عرصه برنامه‌ریزی کنند. چون پیش‌بینی لازم برای روزهای سخت را نداشتیم، حمایت‌ها هم سازماندهی‌شده نیست.

این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: باید برای روزهای سخت این‌چنینی هم پیش‌بینی لازم را می‌داشتیم. ما در مدیریت بحران فرهنگی هم ضعف داریم. حجم کارها چه در سینما و چه در تلویزیون کمتر شده است. پیش از این و با همان حجم قبلی هم تعداد زیادی از هنرمندان و عوامل فنی بیکار بودند و اکنون تعداد این افراد بسیار بیشتر شده است و این یک معضل است.

وی عنوان کرد: صنوف مختلف هنرمندان نیاز به حمایت دارند؛ همانطور که جامعه به محصولات فرهنگی و هنری نیاز دارد، جامعه فرهنگی و هنری هم به حمایت‌های مالی و روحی نیازمند است.  

برای تولیدات مرتبط با کرونا عجله نکنیم!

این فیلمنامه‌نویس با اشاره به این که کرونا و بحران‌ها و چالش‌های مرتبط با آن می‌تواند دست‌مایه ساخت آثار قابل‌توجهی در قالب فیلم و سریال شود افزود: این ظرفیت به شکل جدی نزد فیلم‌نامه‌نویسان و فیلمسازان ما وجود دارد. البته امیدوارم با این موضوع خیلی عجولانه برخورد نکنیم. البته تولید یک سری محصولات فرهنگی مصرفی در حوزه مباحث آموزشی، تأمین نیازهای مخاطب و یا روحیه‌دادن به جامعه ضروری است، اما در حوزه تولیدات دراماتیک و بلندمدت لازم است کمی از این شرایط عبور کنیم.  

وی تصریح کرد: طبیعی است که هر چه از یک پدیده فاصله بگیریم،  نگاهمان به آن دقیق‌تر و درست‌تر خواهد شد و هیجان و شتابزدگی در تولیدات مربوط به آن کاهش خواهد یافت.

«می‌جان»  همچنان منتظر آغاز دوباره

اشرفی‌زاده درباره ادامه تولید سریال «می‌جان» که اسفندماه سال گذشته و پس از مدت کوتاهی از آغاز تصویربرداری متوقف شد نیز گفت: ما از دهم اسفندماه به خاطر شیوع کرونا تصویربرداری مجموعه را که در شمال کشور انجام می‌شد، متوقف کردیم. قرار بود از تیرماه امسال کار را در لوکیشن‌های اطراف تهران آغاز کنیم که این موضوع هم امکان‌پذیر نشد. همچنان در مرحله پیش‌تولید و ابتدای تصویربرداری هستیم و زمان دقیق آغاز کار مشخص نیست.

مجموعه تلویزیونی «می‌جان» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و تهیه‌کنندگی سعید پروینی که داستانی عاشقانه و اجتماعی دارد، قرار بود ماه رمضان امسال روی آنتن شبکه سه برود که به دلیل شیوع کرونا و توقف تصویربرداری این امر میسر نشد.  نویسندگی «می جان» نیز بر عهده مرجان اشرفی‌زاده، سارا باقرزاده و سمانه نامدار است.

از مهم‌ترین آثار مرجان اشرفی‌زاده کارگردان این سریال می‌توان به سریال «شکوه یک زندگی»، سریال «دیگری» و فیلم سینمایی «آبجی» اشاره کرد.

 بهروز شعیبی، الهام کردا، امیررضا دلاوری، پرویز فلاحی‌پور، مریم بوبانی، رویا حسینی، گیتی قاسمی، سیاوش چراغی‌پور، رها خدایاری، وحید آقاپور، مجید پتکی، معصومه قاسمی‌پور، فریده دریامج، محمدعلی فرمند، شهروز آقایی‌پور، سونیا سنجری، مریم شعبانی، رضا جوشنی، مهدی فریضه و هاله گرجی از بازیگران سریال «می‌جان» هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لوریس چکناواریان با کرونا چطور کنار می آید؟


لوریس چکناواریان با کرونا چطور کنار می آید؟

مشاهده خبر از سایت منبع