سینماپرس: موزه سینمای ایران میزبان عوامل و بازیگران فیلم «دشت خاموش» برنده جایزه بهترین فیلم بخش افقهای جشنواره فیلم ونیز می شود.
به گزارش سینماپرس، عوامل و بازیگران فیلم «دشت خاموش» که به تازگی جایزه بهترین فیلم بخش افقهای هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرده است، مهمان «موزه سینما» می شوند.
نشست نقد و بررسی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندگی سعید بشیری امروز ۲۹ شهریورماه ساعت ۱۹ در موزه سینمای ایران برگزار می شود.
در این نشست احمد بهرامی، سعید بشیری، مسعود امینی تیرانی، مهدیه نساج و سحر عصر آزاد به عنوان منتقد- کارشناس حضور دارند.
این برنامه به صورت آنلاین برگزار و از اینستاگرام رسمی موزه سینما پخش می شود.
«دشت خاموش» همچنین جایزه فیپرشی (جایزه انجمن منتقدان جهان) و جایزه اعتماد ملی ایتالیا را دریافت کرده است.
علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج، مجید فرهنگ و تورج الوند در این فیلم نقش آفرینی دارند.
این فیلم داستان لطفالله مردی تنهاست که به عنوان پیشکار در یک کوره آجرپزی کار میکند و رابط میان صاحب کوره و کارگران است. صاحب کوره روزی همه کارگران را جمع کرده و خبری را به آنها می دهد که زندگی همه کارگران را دچار دگرگونی میکند.
پخش بین المللی فیلم «دشت خاموش» به عهده علی قاسمی (شرکت پرشیا فیلم) است.
سینماپرس: یک بازیگر ادعاهای تازهای را درباره انتخاب و جذب بازیگر زن در برخی از فیلمها مطرح کرد.
به گزارش سینماپرس، «فلور نظری» بازیگر سینما و تلویزیون، در گفتوگویی ویدئویی، با تأیید به اینکه «وقتی بازیگران زن ازدواج میکنند، پیشنهاد کار به آنها در سینما کم میشود»، گفت: «متأسفانه برعکس آن هم واقعیت دارد و بازیگران زن وقتی طلاق میگیرند، پیشنهادات کاری فوران میکند.»
وی تصریح کرد: «عدهای که مدام کار میکنند، یک باند هستند.»
گفتنی است، مرجانه گلچین، دیگر بازیگر زنی است که اخیرا فاش کرده بود که اغلب بازیگران زن برای بازی در فیلمهای سینمایی، در مهمانیها انتخاب میشوند.
*کیهان
سینماپرس: فاطمه معتمدآریا در گفتوگویی با خبرگزاری ایسنا وابسته به دولت در مقابل واگذاری اختیارات شبکه نمایش خانگی از وزارت ارشاد به سازمان صداوسیما اظهارنظر کرده که: «… به نظرم سینما و در رأس آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تلاش کنند تا صداوسیما ابتذال خود را وارد سینما نکند.»
به گزارش سینماپرس، این در حالی است که ابتذال این سینما تا آن حد رسید که طی دو گزارش مفصل، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری بهعنوان بالاترین نهاد تحلیلگر دولتی درباره سینمای اکران سالهای ۹۷ و ۹۸ یا سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (که همین فیلم مستهجن در حال اکران معتمدآریا یعنی «بنفشه آفریقایی» نیز در بین آنها بود)، بر وجود این ابتذال مفرط تأکید
کرد.
حتی برخی از رسانههای خارجی مانند دویچهوله (رادیو صدای آلمان) و رادیو فرانسه پس از نمایش بعضی فیلمهای ایرانی درجشنواره کلن (که فیلمهای معتمدآریا هم در میانشان به چشم میخورد) و همچنین بیبیسی (رسانه سلطنتی بریتانیا) در سال ۱۳۹۵ و نشریه گاردین پس از جشنواره فیلم فجر دوره سی و سوم و پس از تماشای تعداد زیادی از فیلمهای آن سال، به حضور ابتذال در این سینما اذعان داشتند.
معتمدآریا در بخش دیگری از مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایسنا به دو جمله ناقصی که اخیرا از سوی یکی از پادوهای سفارتهای خارجی بهعنوان بیانیه علیه سانسور در سینما منتشر شد و متأسفانه برخی از سینماگران نیز آن را امضاء کردند، اشاره نموده و خود را رکورددار فیلمهای سانسور شده دانست! در حالی که ایشان با رانتخواری و پارتی و سفارش دوستانشان در مراکز مختلف بهخصوص وزارت ارشاد، رکورددار بازی در انبوهی از فیلم و سریال و دریافت خیل جوایز دولتی از جشنوارهها و تلویزیون است و همین حضور بیکش و پیمان وی باعث سانسور و حذف بسیاری از بازیگران جوان و با استعداد گردید.
معتمدآریا در حالی دم از سانسور میزند که او و همکارانش در این سینما، سالهاست کلیت انقلاب اسلامی و جهاد مردمی و دهها هزار شهید و اردوهای جهادی و ایثار و فداکاری بینظیر ملت و توطئهها و طرح و برنامههای بیامان کانونهای سلطه جهانی و پیشرفتهای شگفتانگیز علمی و ورزشی و فرهنگی و اجتماعی را از این سینما سانسور کردهاند. آنها حتی نتوانستند یک نما از بزرگترین و پُرشکوهترین همایش جهانی یعنی راهپیمایی اربعین را که سالهاست همه جهان استکبار را حیران و سرگردان کرده در این سینما تحمل کنند. آنها تاریخ ایران و اسلام و هزاران شخصیت و قهرمان این تاریخ را از این سینما سانسور کردند و بهجای آنها مبتذلیات خود را برپرده سینما بردند تا جایی که امروز بر اساس ارقام مرکز آمار ایران، تنها ۵-۶ درصد از مردم، تماشاگر این سینما
هستند.
در فیلمی به نام «شبح آزادی» ساخته لوییس بونوئل، دنیایی تصویر میشود که همه رفتارها و ادعاها برعکس است. مثلا آدمها سر میزی شبیه میز غذاخوری و در ملأ عام قضای حاجت میکنند ولی غذای خود را در اتاقکی محدود و دربسته مانند توالت صرف مینمایند. عکسها و تصاویر کوه و دشت و طبیعت از نظر آنها مستهجن است و کودکان بهخاطر دیدن آنها تنبیه میشوند ولی مبتذلترین تصاویر بهعنوان مواد آموزشی استفاده میگردد. شاید اگر بونوئل امروز زنده بود و میخواست آن فیلم را بازسازی کند، این مصاحبه معتمدآریا را هم در انتهایش میگنجانید!!
*کیهان
سینماپرس: داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در پی معرفی هیأت مدیره جدید خانه سینما گفت: باید از مدیران خانه سینما سوأل کرد چرا در این ایام کرونایی تدبیر و چاره ای برای رفع گوشه ای از بحران زندگی هنرمندان نداشته اند؟ بی تردید مدیران خانه سینما و سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط با سینما باید پاسخگوی سهل انگاری شان در خصوص وضعیت وخیم زندگی سینماگران باشند.
بازیگر فیلم های سینمایی «راه آبی ابریشم» و «سگ کشی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حیف که از ما کاری برنمی آید تا بتوانیم حداقل بخش کوچکی از مشکلات زندگی اهالی سینما را حل کنیم. متأسفانه بسیاری از اهالی شریف و نجیب سینما با معضلات جدی در زندگی شان دست به گریبان هستند و مسئولان موظفند حداقل بخشی از این معضلات را برطرف کنند.
وی ادامه داد: کار عملی و بودجه ها در دست کسان دیگر است که اگر دست ما بود خود به خود می توانستیم مشکلات همکاران مان را حل کنیم!؛ به عقیده بنده زشت است که برخی آقایان با عنوان پویش همدلی و… مواد غذایی به در خانه های برخی هنرمندان می برند، آن هم هنرمندانی که خدا را شکر دارا هستند و احتیاجی به این مواد غذایی و اقلام ندارند! این رفتارها زننده است!
ارجمند با بیان اینکه فقیر و ناچیز فرض کردن هنرمندان را حرکتی مشمئزکننده برشمرد و تصریح کرد: آقایان بهتر است به جای این کارها تدبیری اساسی برای رفع بحران بیکاری هنرمندان داشته باشند و مسأله تولید را هرچه سریع تر افزایش و رونق دهند. بی شک هیچ هنرمندی دنبال نان مفت نیست و هرگز نباید با هنرمندان چنین رفتاری کرد!
این بازیگر برجسته در خاتمه اظهاراتش خطاب به مدیران سینمایی اظهار داشت: به فکر فرودستان سینما باشید!؛ در سینما همیشه فرودستان بیچاره تر از سایرین هستند! شما اگر می خواهید کاری برای سینماگران انجام دهید به فکر رفع مشکلات زندگی ایشان باشید نه افرادی که خودشان درآمد دارند و در فقر زندگی نمی کنند!
سیما و صدای استانها با همراهی فضای مجازی مراکز، بیش از ۲۷ هزار عنوان برنامه را با محوریت دفاع مقدس تولید و پخش میکنند.