X

بایگانی مهر 2, 1399

دفتر سینمایی

واکنش خانه موسیقی به انتقادهای کیوان ساکت


خانه موسیقی به انتقادهای اخیر کیوان ساکت ـ نوازنده و آهنگساز ـ درباره عملکرد چندساله این نهاد صنفی واکنش نشان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی یک عکس تکان دهنده


موضوع برنامه «عکس های تکان دهنده» (Fotos que sacuden al mundo) شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی در این قسمت عکسی از نوجوان ۱۳ ساله فلسطینی در اسارت در نوار غزه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهار دهه تئاتر دفاع مقدس نقد شد/راهکارهای دراماتیزه شدن تئاتر جنگ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز گذشته نشست پژوهشی «بررسی چهار دهه تئاتر دفاع مقدس» با حضور قطب‌الدین صادقی و هوشنگ توکلی در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست پژوهشی- تخصصی «بررسی چهار دهه تئاتر دفاع مقدس»، اول مهرماه با حضور قطب‌الدین صادقی و هوشنگ توکلی، مهرداد رایانی مخصوص، مدیران، هنرمندان و جمعی از اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که مهرداد رایانی مخصوص اجرای آن را بر عهده داشت هوشنگ توکلی، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: در اوایل انقلاب، ۲ نگاه بر فضای کلی هنری کشور حاکم بود؛ یک دیدگاه باور داشت برای سازوکار امور فرهنگی کشور زحمت بسیاری کشیده شده‌است و به همین جهت باید از این ظرفیت بهره ببریم تا با آن آرمان‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ کنیم و در مقابل این نوع نگاه، نگاه دیگری وجود داشت که فعالان اهل هنر و فرهنگ را انسان‌هایی فاسق تصور می‌کرد که باید از این حوزه دور شوند و به محاق انزوا رانده شوند. در این خصوص باید عنوان کنم که متاسفانه در هنر کشور، ما عمدتا چوب آدم‌هایی را می‌خوریم که از آن سوی آب‌ آمده‌اند و گلوگاه‌های حساس فرهنگی و هنری را نیز در برهه‌های خطیر و حساس در اختیار گرفته و می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در سال ۵۸ نمایشی را با عنوان «دونده تنها» روی صحنه برده‌است، ادامه داد: این کار یک اثر صلح‌طلب بود. در این نمایش بیان شد که می‌شود با وجود اختلاف سلیقه در کنار یکدیگر کار کرد. با گذشت زمان و در دوران نخست‌وزیری شهید رجایی از ما خواسته شد به عرصه فرهنگ و هنر ورود کنیم تا سمت‌وسوی هنر را به تعالی سوق دهیم، ولی هنوز چند روزی از شروع کار ما نگذشته بود که جنگ تحمیلی آغاز شد.

توکلی تاکید کرد: در ابتدای جنگ با کمک شهید مصطفی چمران توانستیم هنرمندانی را جمع‌آوری کنیم که با زبان هنر از دفاع و شرایط آن روزهای کشور حرف بزنند. در آن ایام کمک می‌کردیم تا تمام هنرمندانی که خواهان فعالیت در حوزه جنگ هستند بتوانند کارهای موردنظر خود را روی صحنه ببرند. البته کارهایی که انجام دادیم تنها به تئاتر یا سینما ختم نمی‌شد، بلکه در عرصه موسیقی نیز آثار خوبی تولید شد. در عرصه هنرهای نمایشی و تئاتر، هفت گروه راه‌اندازی شد که یکی از این گروه‌های هفت‌گانه وظیفه داشت در حوزه پژوهش کار کند و اتفاقا کارش را به‌خوبی انجام داد که یکی از ثمراتش تئاتر «ننه خضیره» بود که مورد استقبال زیادی هم قرار گرفت.

این کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون متذکر شد: من تئاتر پس از انقلاب را به چهار بخش تقسیم می‌کنم؛ ابتدا برهه‌ای که در آن همه هنرمندان با هر طرز فکری حضور داشتند، دوره دوم از سال ۶۲ آغاز شد و در آن اتفاقات فرهنگی بدون مدیریت رهبری شد، در دوره سوم تئاتر کمی به پختگی نزدیک شد و در مقطع چهارم، مجدد رکودی را در تئاتر به‌ ویژه کارهای دفاع مقدسی شاهد بودیم.

کارگردان سریال «مدرس» در پایان سخنانش افزود: امیدوارم روزی برسد تا بتوانیم از اقیانوس دفاع مقدس به‌درستی بهره ببریم، چون معتقدم این عرصه پایانی ندارد و انتظار می‌رود تا سال‌ها از آن برای ساخت آثار هنری سود ببریم.

بخش دوم این نشست به سخنان قطب‌الدین صادقی، بازیگر، استاد دانشگاه، نویسنده و کارگردان اختصاص داشت.

وی در آغاز سخنانش گفت: در همه جای دنیا جنگ ۲ نوع است؛ اول جنگی که امپریالیستی است و برای کشورگشایی انجام می‌شود و دوم جنگ که حالت تدافعی دارد. من درباره نوع اول جنگ حرفی ندارم چون برایش حقانیت متصور نیستم، اما در شکل دومِ جنگ حرف برای گفتن زیاد است. حماسه، به نوعی اصلی‌ترین پیوند هنر و جنگ است. همین حماسه نیز به جنگ مشروعیت می‌بخشد. نکته دیگر اینکه تمام آثاری که در زمان جنگ ساخته می‌شوند با آثار بعد از جنگ تفاوت دارند زیرا آثار دوران نبرد هیجان‌زده هستند. این اتفاق هم طبیعی است، چون باید به‌ واسطه این تولیدات، جوانان را به جبهه‌ رفتن تشویق کرد اما کارهایی که حدودا ۱۰ سال بعد از جنگ تولید می‌شود، تولیداتی هستند که نگاه به واقعیات دارند. همچنین آثار بعد از جنگ عموما تحلیل‌گر و آموزنده هستند اما این ویژگی را برای آثار زمان جنگ نباید متصور شد.

این مولف و مترجم کتب هنری و ادبی با بیان اینکه در سال‌های ابتدایی انقلاب برخورد خوبی با هنرمندان تئاتر نشد، ابراز کرد: در سال‌های ابتدایی انقلاب با برخی رفتارهای هیجانی اقداماتی صورت گرفت که سبب شد عده‌ای از هنرمندان خانه خود را رها کرده و کوچ کنند. اما هنرمندانی که باقی ماندند مجبور شدند به سینما یا تلویزیون بروند، زیرا در تئاتر کاری برای آنها وجود نداشت. دوری هنرمندان تئاتر از این عرصه، زمینه را فراهم آورد تا آماتورها در تئاتر قدرت بگیرند و آثاری سطحی به اسم تئاتر جنگ روی صحنه برود.

صادقی درخصوص کیفیت آثار تئاتر در آن روزها اظهار کرد: مسلما با توجه به شرایط آن روزها این آثار از تحلیل چندانی برخوردار نبودند و تصویری نسبی
از دوران جنگ را ترسیم می‌کردند که شاید خیلی هم باکیفیت نبود. شخصیت‌ها و نمایش‌ها شکل دراماتیک و پرداخت حرفه‌ای نداشتند و به‌ ندرت آثار خوب دیده می‌شد. آثار عمومی از اندیشه خالی بود و اجراها سوزناک و ملودرام بودند. همچنین چهره‌ای مفلوک از دشمن نشان داده می‌شد، در صورتی که در واقع این چنین نبود و ایران با دشمن تا بن دندان مسلح و نیرومندی در نبرد بود.

صادقی همچنین افزود: یکی دیگر از موارد مورد بحث در ساختار تئاتر جنگ ما که می‌بایست کارهای جدی‌تری روی آن انجام شود، تقویت ابعاد و بیان وجوه مختلف شخصیت‌هاست که باید به دور از شعارزدگی، شخصیت‌پردازیِ مناسبی از آدم‌های حاضر و مرتبط با جنگ صورت پذیرد.

وی یادآور شد: همچنین در کارهای این حوزه، روایت بر درام چیرگی دارد و مشاهده می‌کنیم که در اکثر کارها به‌جای دیالوگ در نمایش‌ها، شخصیت‌ها بیشتر در حال مباحثه هستند. البته در چند سال اخیر آثاری را در این حوزه شاهد بودم که ساختار دراماتیک قابل‌قبولی داشتند و با ساختارشکنی درست و مناسب، حضور درستی در این عرصه به‌عنوان یک اثر تئاتر جنگ داشتند که جای امیدواری است.

این مدرس در پایان، داشتن زبان انتقادی در تئاتر جنگ، نقد سوءاستفاده از ایدئولوژی پس از جنگ، نقد منفعت‌طلبی برخی اقشار جامعه در سال‌های جنگ، بیان بحران هویت آدم‌های جنگ، برزخ و خشونت مستتر در جنگ و وارونه‌گرایی ارزش‌های اخلاقی در میدان نبرد را از جمله راهکارهای دراماتیزه شدن تئاتر جنگ برشمرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجله «تایم» ۱۰۰ چهره تاثیرگذار سال ۲۰۲۰ را معرفی کرد


مجله تایم فهرستی از ۱۰۰ چهره تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نیک ذات: خانه سینما هیچ گونه خدمات صنفی به اعضای خود ارائه نمی کند/ مسئولان سال ها است شعار تأمین امنیت شغلی سینماگران را سر می دهند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ساعد نیک ذات مدیر فیلمبرداری مطرح سینما در پی معرفی هیأت مدیره جدید خانه سینما گفت: خانه سینما هیچ گونه خدمات صنفی به اعضای خود ارائه نمی کند؛ تنها کاری که طی سال های اخیر شاهد انجام آن بوده ایم ارسال پیامک تشییع جنازه دوستان و همکاران مان بوده است اما دریغ از آنکه شاهد کوچکترین گامی در راستای تحقق انجام امور صنفی باشیم از این رو می توان بر این امر صحه گذاشت که خانه سینما عملاً نهادی است که به شکل کاملاً صوری فعالیت می کند و عنوان نهاد صنفی را با خود به یدک می کشد!

مدیرفیلمبرداری فیلم های سینمایی «نفس» و «تنهای تنهای تنها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما سال ها است انتظار می کشیم که مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما بخشی از مطالبات و انتظارات برحق اهالی سینما را برآورده سازند اما دریغ و هزاران افسوس که تاکنون تنها چیزی که شاهد بوده ایم بی توجهی به مطالبات مان بوه است و انتظارات مان هیچ گاه برآورده نشده است.

وی ادامه داد: خانه سینما تنها در بخش شورای داوری فعال است که این هم به علت دعواهای زیاد صنفی است که متأسفانه میان اهالی سینما وجود دارد. از بدو شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا دست اندرکاران خانه سینما مجموعه ای از اطلاعات اهالی صنوف زیرمجموعه این نهاد را جمع آوری کردند اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ کمک و خدمت رسانی به سینماگران انجام نشده است.

نیک ذات سپس با بیان اینکه مسئولان سال ها است شعار تأمین امنیت شغلی سینماگران را سر می دهند اما دریغ از ذره ای عمل، تصریح کرد: این باعث شرم است که افرادی که هیچ ماهیت صنفی ندارند به دلیل زدوبندهای تهیه کنندگان در سینما کار می کنند اما افراد شناخته شده و دارای ماهیت صنفی باید در بیکاری به سر ببرند. بی تردید این وظیفه مدیران خانه سینما است که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و… وارد مذاکره و گفتگو بشوند و تأکید داشته باشند که تمامی عوامل فیلم ها تنها از میان اعضای صنوف خانه سینما انتخاب گردند و تهیه کنندگان به دلیل دادن دستمزدهای اندک هر کسی را وارد سینما نکنند.

این سینماگر تأکید کرد: ما از مسئولان خانه سینما و سازمان سینمایی و… خانه و پول و ماشین و… نمی خواهیم که بگویند زیاده خواهی می کنیم! ما می خواهیم آن ها از حقوق صنفی و معنوی ما حمایت کنند و برای ما امنیت شغلی به وجود آورند. این شعاری است که خود آقایان مدیر و مسئول سال ها است از طریق تریبون های مختلف سر می دهند اما هرگز به آن جامه عمل نمی پوشانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی از تصاویر ثبت شده با دوربین جنگ جهانی دوم


نمایشگاه عکس و ویدئو مریم تخت‌کشیان، جمعه ـ چهارم مهر ماه ـ ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری راه ابریشم بازگشایی می‌شود و تا ۳۰ مهر ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صابر خراسانی به شبکه افق آمد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویژه‌برنامه جاذبه که در ۳۰ قسمت تهیه و تولید شده است از امشب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه افق می‌رود.

به گزارش سینماپرس، در آستانه پخش اولین قسمت از برنامه «جاذبه» با اجرای صابر خراسانی از تیزر این برنامه رونمایی شد. ویژه‌برنامه جاذبه که در ۳۰ قسمت تهیه و تولید شده است از امشب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه افق می‌رود. در این برنامه صابر خراسانی میزبان مهمانان اجتماعی از قشرهای مختلف است که هر یک از آنها راوی تجربیات خاص‌شان از زندگی هستند.

ویژه‌برنامه تلویزیونی «جاذبه» تولید مشترک شبکه افق و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی است که هر شب ساعت ۲۱ پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آرزوی سلامتی عبدالوهاب شهیدی برای محمدرضا شجریان


یکم مهر سالروز تولد ۹۹ سالگی عبدالوهاب شهیدی، از خوانندگان پیشکسوت موسیقی ایرانی است. به همین مناسبت برخی از اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت با حضور در منزل این هنرمند، تولد او را گرامی داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت «علمدار» به فرهاد قائمیان رسید


فرهاد قائمیان بازیگر سینما،تئاتر و تلویزیون، روایتگر افتخاری چهارمین شب از اجرای موسیقی نمایش «علمدار» در سوگ و رثای سردار مهر و ماه حضرت عباس (ع) است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برجی: برخی مدیران فرهنگی کارشان فراتر از خیانت است و در حال نابودی کامل فرهنگ دفاع مقدس هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا برجی مستندساز همزمان با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: برخی مدیران فرهنگی کارشان فراتر از خیانت است و در حال نابودی کامل فرهنگ دفاع مقدس هستند؛ آن ها هر آنچه دستاوردهای دفاع مقدس در عرصه فرهنگی و هنری کشور بوده را از بین برده اند و تبعات منفی این اتفاق شوم به زودی در سایر عرصه های مختلف کشور نمود عینی پیدا خواهد کرد و ما به زودی ضربه مهلکی از این سهل انگاری شوم خواهیم خورد.

کارگردان مستندهای «در امتداد غدیر» و «سواحل اشک و زیتون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: باعث شرمساری است که حتی د ر هفته دفاع مقدس هم در شهرها و کوچه و خیابان ها هیچ المان و نمادی از ۸ سال دفاع مقدس نیست. این اتفاق نشان از آن دارد که متولیان نمی خواهند یاد و نامی از دوران پرافتخار و باشکوه دفاع مقدس باقی بماند و نسل جوان از این دوران باعظمت اطلاعی داشته باشند.

وی سپس با بیان اینکه غربی ها به ویژه سینمای هالیوود همچنان بعد از گذشت دهه ها برای جنگ های جهانی اول و دوم فیلم می سازند اظهار داشت: این اتفاق نشان از آن دارد که مسأله جنگ بسیار حائز اهمیت است. تنور جنگ های جهانی هنوز در سینمای جهان داغ است اما متأسفانه ما در کشورمان مدیرانی داریم که رسما با سینمای دفاع مقدس در تقابل و تضاد هستند! ‌

برجی یادآور شد: ما بدبختانه یک زمانی وزیر ارشادی داشتیم که آمد  وگفت جنگ تمام شده و لزومی ندارد فیلم جنگی در سینما ساخته شود. اصولا سینمای دفاع مقدس از دوره اول اصلاحات دوره اش تمام شد! ‌ این اتفاق در حالی است که آنچه مردم همه کشورها را زیر یک پرچم نگه می دارد اتفاقی است که برای پرچم و خاک کشورشان افتاده است. ما از این اتفاق و این نماد به درستی استفاده نکردیم.

این سینماگر برجسته متذکر شد: سال های جنگ دنیایی از سوژه است. من جنگ های مختلفی را در دنیا رفته ام و ماه ها در این جنگ ها بوده ام و با رزمنده های مختلف کشورها روزگار گذرانده ام و به جرأت می گویم از این جنگ ها تنها جنگ ۳۳ روزه لبنان و ۸ سال دفاع مقدس ما دنیایی از سوژه است که متأسفانه مدیران ناکارآمد باعث شده اند نتوانیم از این سوژه ها به درستی استفاده کنیم؛ ما مثل کسی هستیم که در آب زلال غوطه ور است و تشنه مانده! این اتفاق برای ما افتاده چرا که بلد نیستیم از نعمتی که داریم در عرصه سینما استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: ملت ما تشنه عدالت و مساوات و انسانیت است و همه این ها در جنگ ما تبلور داشت اما از آن استفاده نمی کنیم. باعث شرمساری دولتمردان و مسئولان است که نسل جوان شناختی نسبت به شهدا ندارند؛ این فاجعه است که نسل امروز حسن باقری و صیادشیرازی و ابراهیم همت ها را نمی شناسند! این فاجعه است. مردم ما و نسل جوان باید این بزرگان را بشناسند.

کارگردان مستندهای «مادران صربرنیتسا» و «لعل بدخشان» خاطرنشان کرد: متأسفم که ما مدیرانی داریم که اسم کوچه ها وخیابان ها را عوض می کنند و عنوان مقدس شهید را از کوچه ها برمی دارند این در حالی است که نام شهید باید همیشه زنده بماند.

برجی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: متأسفانه دولت اوضاع اقتصادی را فاجعه بار کرده و این روزها همه تنها به فکر اقتصاد هستند و خود فرماندهان جنگ و مسئولان جنگ و واحدهای سینمایی وابسته به جنگ هم همه چیز را به حال خود را رها کرده اند. این رهاشدگی باعث اوضاعی شده که الآن شاهد آن هستیم.

وی افزود: این بی تدبیری و سهل انگاری در سینمای ایران در صورتی است که در پنتاگون بودجه و بخش و دفتری مختص هالیوود است. هالیوود هرچه می خواهد پنتاگون فراهم می کند تا آن ها فیلم بسازند. در فیلم های «غلاف تمام فلزی» و «جوخه» و… ببینید چقدر ابزار نظامی در اختیار فیلمسازان می گذارند. این ها برای فیلم و سینما اهمیت قائل هستند اما ما سینمای ارزشمند دفاع مقدس را به حال خود رها می کنیم.

این سینماگر در خاتمه اظهاراتش متذکر شد:  هر کوچه و خانه خرمشهر می تواندسوژه  یک فیلم جذاب دفاع مقدسی باشد. هریک از اسطوره های دوران دفاع مقدس می توانند دستمایه ای برای تولید ده ها اثر ارزشمند سینمایی باشند. این ها نکاتی است که مدیران و مسئولان باید به آن توجه کنند. من امیدوارم جشنواره فیلم مقاومت بتواند از یکایک مدیران فرهنگی و دولتی مطالبه گری داشته باشد و آن ها را وادار به حمایت از سینمای شریف و ارزنده مقاومت اسلامی، انقلاب و دفاع مقدس کند.

مشاهده خبر از سایت منبع