X

بایگانی مهر 2, 1399

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان بخش صحنه‌ای و خیابانی تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان بخش صحنه‌ای و خیابانی سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر همراه با یادداشتی از حسین مسافرآستانه منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، فراخوان بخش صحنه‌ای و خیابانی سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر در حالی منتشر شد که دبیر جشنواره یادداشتی به مناسبت انتشار فراخوان جشنواره نوشته است.

حسین مسافرآستانه دبیر سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر به مناسبت انتشار فراخوان این رویداد چنین نوشته است:

«سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر را در حالی پیش رو داریم که حال‌ و احوال زمین چندان خوب نیست و انسان در همه جای این کره خاکی روزگار سختی را تجربه می‌کند. روزگاری که پیش از این، تاریخ معاصر کمتر به خود دیده است.

پیش‌تر از این بسیار شاهد بودیم که هرگاه عرصه زندگی بر انسان تنگ آمد و بشر در شداید و بحران‌های زندگی گرفتار شد و استیصال، یاس و افسردگی بر او چیره شد این هنر بود که با جلوه‌گری هرچه تمام‌تر امید را به ارمغان آورد و احوال جامعه را بهبود بخشید. جشنواره تئاتر آوینیون یکی از نمونه‌های بارزی است که جامعه مایوس و افسرده فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم را با احیای روحیه امید، به زندگی و تلاش برگرداند.

اهمیت و نقش هنر به ویژه تئاتر (به دلیل ارتباط رویاروی بیشتر)، در شرایط بحران‌زا بیشتر از هر زمان دیگری نمود پیدا می‌کند.

این دوره از جشنواره در حالی برگزار می‌شود که مردم در شرایط سخت کرونایی زندگی می‌کنند، در این میان عده‌ای هستند که جلوه‌ای تاریخ‌ساز از شکوه انسانیت را به نمایش می‌گذارند. کسانی که تحت عنوان مدافعان سلامت با گذشتن از جانشان آفریننده لحظات زیبایی از انسانیت هستند.

در جشنواره سی‌ و نهم تئاتر فجر، هنرمندان نیز با تاسی از جامعه محترم پزشکان، پرستاران و دیگر عزیزان درگیر در حوزه درمان (مدافعان سلامت) در همین روزگار سخت با حضور در صحنه‌های تئاتر و بر اساس رعایت تمام شرایط با آفرینش لحظات زیبایی از انسانیت آثاری را به نمایش خواهند گذاشت که خاطره‌ساز خواهد شد و در جهت ایجاد امید و حال خوب مردمان شریف این کشور، از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

طبیعی است که حال‌وهوای برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر نسبت به تمام دوره‌های پیشین متفاوت خواهد بود. شکل برگزاری (چگونه برگزار شدن) جشنواره تابعی از شرایطی است که ستاد ملی کرونا اعلام خواهد کرد.

قطعا بهره‌مندی از فضای مجازی بخشی از فعالیت ستاد برگزاری این دوره از جشنواره خواهد بود و همچنین چگونگی استفاده از فضای فیزیکی (سالن نمایش یا فضای باز) با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مدنظر است. به هر صورت آن‌چه مهم است این است که تئاتر در چنین شرایطی رسالت حضور موثرتر برای همراهی و همدلی و ایجاد روحیه مقاومت و نشاط  را دارد و هنرمندان علیرغم دشواری‌های پیش رو در انجام این رسالت فرهنگی و هنری همراه مردم خواهند بود.»

نمایش‌های صحنه‌ای سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در یک بخش «رقابتی» (مسابقه‌ بزرگ تئاتر فجر) و یک بخش «غیر رقابتی» (بخش ویژه) اجرا خواهند شد و حداکثر ظرفیت پذیرش آنها به ترتیب ۳۲ و ۲۵ اثر خواهد بود. بخش خیابانی نیز با پذیرش حداکثر ۳۵ نمایش برگزار خواهد شد.

در بخش خیابانی سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر بخشی ویژه تحت عنوان «سرباز انقلاب» در نظر گرفته شده است که در راستای ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و همچنین تکریم و پاسداشت مقام شامخ سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری و حمایت بنیاد شهید و ایثارگران برگزار خواهد شد.

پیش از این فراخوان بخش‌های «مسابقه نمایشنامه‌نویسی» و «مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر» سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر منتشر شده بود.

سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.  

فراخوان بخش صحنه‌ای را اینجا و خیابانی را اینجا ببینید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علت اصلی دیده شدن «خوش رکاب» این بود که شخصیت اصلی سریال، اصلا جنگ را قبول ندارد و بعد به جبهه می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داستان سریال «خوش رکاب» قصه علاقه مردی میانسال به کامیونش است. شدت این علاقه آنقدر زیاد است که در ابتدا دعوت نزدیکانش را برای رفتن به منطقه‌های جنگی قبول نمی‌کند و در ادامه وقتی پا به آن منطقه می‌گذارد متحول می‌شود.

به گزارش سینماپرس، به طور معمول سریال هایی که قرار است در روزهای نوروز بروی آنتن بروند، فضایی کمدی دارند که در چند سال اخیر خلاف این را هم دیده ایم. حال ممکن است در کنار فضای کمدی بار محتوایی عمیقی را نیز در قالب داستان بیان کنند.

یکی از سریال هایی که در نوروز ۸۲ و ۸۴ آنتن شبکه یک سیما را به خود اختصاص داد، سریالی بود با نام «خوش رکاب» و در ادامه «خوش غیرت». شاید همین الان که نام این سریال را شنیدید اولین تصویری که به ذهنتان آمد، چهره گریم شده محمد کاسبی به همراه کامیون نارنجی رنگش باشد. چهره ای که در وهله بعدی مقاومت در برابر جبهه رفتن را یادآور می شود و در ادامه طی چند روز متحول شده و عقایدش نیز دستخوش تغییراتی می شود.

علی شاه حاتمی کارگردانی این سریال را به عهده داشت و مجید صالحی، مریم سعادت، اصغر نقی زاده، مونا فرجاد، پویا امینی، امیر نوری، سید جلال طباطبایی و … بازیگران این سریال نوروزی بودند.

بخش عمده ای از سریال «خوش رکاب» در منطقه های جنگی مقابل دوربین رفت و به زندان عراق نیز رسید. در این گزارش مروری داریم بر این سریال دفاع مقدسی و البته کمدی تلویزیون که در سال های ابتدایی دهه ۸۰ بروی آنتن رفت.

** کامیونی به نام «خوش رکاب» / تغییر نام کامیون به دلیل عزیمت به منطقه جنگی

در این سالها کم نبودند سریال هایی که شخصیت اصلی شان را یک شی بی جان بازی کرده است. اما خوش رکاب یکی از اولین ها بود و بعد از آن سریال پایتخت و بعدتر کامیون با بهره گیری  از علاقه شخصیت اصلی به کامیونش ساخته شد. اما در اینجا خوش رکاب نام کامیون شخصیت اصلی داستان است که محوریت قصه نیز بر روی دوش او است.

در فصل یک و زمانی که تقی تصمیم می گیرد با کامیون خود به منطقه های جنگ زده برود و دارو و غذا را بین مردم پخش کند، نام کامیون خود را از خوش رکاب به خوش غیرت تغییر می دهد و در فصل دو نام سریال نیز خوش غیرت می شود. تقی به همراه عزت، پسر و دامادش به جبهه می روند و در آنجا اسیر می شوند و در قسمت پایانی توسط یکی از مترجم های ایرانی عراقی زندان از زندان فرار می کنند.

** سریال دفاع مقدسی که در نوروز بروی آنتن رفت

شاید تنها سریال دفاع مقدسی سیما که در نوروز بروی آنتن رفت این سریال بود. درست است که سریالی با رگه های کمدی بود اما درون مایه جنگ و دفاع مقدسی هم در آن به چشم می خورد. این دو سریال به فاصله دو سال از یکدیگر پخش شد.

** قصه ای که در دو فصل روایت شد

قصه این سریال که در دو فصل با نام های خوش رکاب و خوش غیرت ساخته شده بود، داستان مرد میان سالی است که محمد کاسبی نقش آن را بازی می کند. او به واسطه شغلش علاقه فراوانی به کامیون نارنجی رنگش دارد و این علاقه تا حدی است که همه اطرافیان نیز از آن با خبر هستند و حق ندارند به عبارتی به کامیونش نگاه چپ کنند.   

** ترانه ای از زبان تقی به کامیونش

تیتراژ ابتدایی این سریال شناسنامه کار را برای مخاطبان باز می کند. خواننده ای به اصطلاح کوچه و بازاری که لحن خوانش او مثل آهنگ هایی است که اغلب افراد وقتی سوار بر کامیون می شوند، گوش می کنند. نباید از محتوای ترانه تیتراژ این سریال غافل شد که از زبان تقی است و مدام قربان و صدقه کامیونش می رود.

** کارگردانی که حرف های زیادی برای گفتن دارد

علی شاه حاتمی این سریال را کارگردانی کرده است که قبلتر در سینما آثاردفاع مقدسی بسیاری داشت. از آنها می توان به پرنده آهنین، آخرین شناسایی، ترکش های صلح و … اشاره کرد. تعقیب سایه ها به بمب گذاری ها اشاره هایی داشت و بعد از آن پرنده آهنین را با موضوع ایثارگری رزمندگانی که به جبهه رفته اند مقابل دوربین برد. او بعد از سالها فعالیت در سینما دو سریال به هم پیوسته ساخت. یکی خوش رکاب و دیگری خوش غیرت.

** کاسبی و نقشی که از پس آن برآمد

محمد کاسبی شاید تا الان نقش های بسیاری را در سینما و تلویزیون بازی کرده باشد اما هیچ کدام از آنها به اندازه خوش رکاب در ذهن محبوب و معروف نشد. او در این سریال در قامت یک مرد کامیون دار قرار گرفت و منش و اخلاق افرادی اینچنینی را به خوبی به نمایش گذاشت. شاید یکی از دلیل های محبوبیت او در نقش تقی سریال خوش رکاب این بود که به سختی حاضر شد تا کامیونش راهی منطقه های جنگی شود.

** مجید صالحی شاگرد راننده کامیون

مجید صالحی که تا آن سال بیشتر در سریال های کمدی حاضر شده بود، در خوش رکاب نقش عزت شاگرد راننده تقی را بازی می کرد که همیشه و در همه حال در کنار تقی حضور داشت و از وظیفه های مهمش می توان به نگهداری کامیون اشاره کرد. او در ظاهر نیز کاملا منطبق بر شاگرد راننده های کامیون بود، از لباس و پوشش گرفته تا فیزیک صورت و گریم. صالحی در این نقش با اینکه رگه های کمدی درونی خود را داشت اما در قالب یک شاگرد راننده نیز خوب ظاهر شد.

** نقی زاده: ساختار شکنی «خوش رکاب» در کمدی دفاع مقدسی

«اصغر نقی زاده» یکی از بازیگران این سریال و از بازیگرانی که در اغلب سریال ها و فیلم های جنگی حضور داشته، در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره دلیل موفقیت «خوش رکاب» گفت: این سریال کمدی جنگی بود. این سریال در همان زمان مخاطبان بسیاری داشت. چند دلیل داشت یکی اینکه آمریکا به عراق حمله کرده بود و جو رسانه ای برکناری صدام برپا بود و این سریال نیز به خاطر جو آن زمان خیلی دیده شد.

وی ادامه داد: از طرفی علت اصلی دیده شدن این سریال به این خاطر بود که شخصیت اصلی سریال، اصلا جنگ را قبول ندارد و بعد به جبهه می رود. در صورتیکه در اغلب فیلم و سریال های جنگی ما اغلب رزمنده های داوطلب را می بینیم و این سریال برای اولین بار به چنین موضوعی ورود کرده بود.

این بازیگر ادامه داد: علاقه شخصیت تقی به کامیونش نیز برای مخاطبان جدید بود و جذابیت داشت. از سویی ارتباط اوستا تقی و عزت شاگردش و تضادهایشان و بعضا کل کل هایشان نیز جالب بود.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی رهبری در چین کنسرت برگزار می‌کند/ انتشار یک گفتگوی ویژه


مدیر هنری و رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از برگزاری یک کنسرت در کشور چین به همراه یک پیانیست مطرح خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شخصیت سخاوتمند شهید ابراهیم هادی مرا جذب خود کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لیلی عاج کارگردان نمایش «کجایی ابراهیم» عنوان کرد: حوزه دفاع مقدس همیشه برایم جذاب و مورد علاقه بوده و دوست داشتم یک فرصتی پیش بیاید و ایده و خلاقیتم را در این عرصه به نمایش بگذارم ، در واقع یک خودآزمایی برایم شد که مطالعه زندگی شهید ابراهیم هادی این شانس را به من داد.

به گزارش سینماپرس، نمایش «کجایی ابراهیم» با نگاهی به زندگی شهید ابراهیم هادی و مقارن با هفته دفاع مقدس به کارگردانی و نویسندگی لیلی عاج قرار است اجرایش را از امروز اول مهرماه در تماشاخانه سرو آغاز کند.

بازیگران (به ترتیب ورود به صحنه) : سید جواد حسینی، سیامک زین‌الدین، مرتضی عبداللهی، نهال حاجیان، شهروز آقایی، یزدان دارابی، مهدی جعفری‌پور، علی چاقوچی هستند.

لیلی عاج که قرار بود نمایش معده طبقه متوسط را امسال به اجرا ببرد اما این کار به اجرا نرسید و نمایش کجایی ابراهیم برای جشنواره تئاتر مقاومت انتخاب و بعد هم تصمیم بر این شد که در هفته دفاع مقدس این نمایش به اجرای عموم در تماشاخانه سرو در بیاید. این هم یک کار جدی در عرصه جنگ و دفاع مقدس درباره زندگی شهید ابراهیم هادی است که عاج این کار را اولین بار در جشنواره نمایشنامه نیوسی اقتباسی گام دوم سال گذشته در مشهد اجرا کرد و جایزه اول را نیز برای این نمایش دریافت کرد.

عاج معتقد است که کاراکتر شهید ابراهیم هادی خیلی جذاب بوده و به شدت تأویل امروزی دارد. «لیلی عاج» کارگردان و نمایشنامه نویس موفق تئاتر ایران سال هاست که توانسته با موضوعاتی که در عرصه نمایشی انتخاب می کند، تأثیراتی در زندگی آدم ها، اصناف و به ویژه کارگران بگذارد. وی نگاه دقیقی به معضلات طبقه کارگر دارد و بدون اینکه شعار بدهد، دردناک ترین انسانی را مطرح می کند و می تواند در زندگی عده ای اثرگذار باشد.

وی در جشنواره های مختلفی از جمله تئاتر فجر جوایز کسب کرده و سال گذشته با نمایش «کمیته نان» درباره کولبران و زندگی آنها به مشکلات صنفی و معیشتی کارگران پرداخت. پیش از این نیز نمایش «قند خون» را درباره زندگی کارگران اخراج شده کارخانه قند ورامین به صحنه برد. در ارتباط با نمایش کجایی ابراهیم به مناسبت افتتاح این کار با لیلی عاج گفت وگو کردیم که به مشروح زیر است:

*در این مدت که مشغول تدارک اجرا و آماده سازی نمایشنامه بودید برایمان بفرمایید که آیا نمایشنامه دستخوش تغییری هم شده یا نه؟

بله نمایشنامه تغییراتی داشته است مخصوصا پایان بندی آن متفاوت شده. وقتی یک کارگردان وارد پروسه اجرا می شود، نسبت به شرایط، ریتم کار و زمان بندی کم و زیاد همه چیز دستش می آید. از سوی دیگر هم برایم خیلی مهم بود که به دلیل شرایط کرونایی اجرای نمایش از شصت دقیقه بیشتر نشود، وگرنه اگر قصه را همانطور که بود کار می کردیم، تا ۷۵ دقیقه زمان هم می رسید، اما به خاطر کروسا و ماسک و شرایط دشوار بهداشتی بیش از یک ساعت نه خوشایند و نه انسانی است که مخاطب را در سالن نگه داریم.

البته منظورم این نیست که چیزی را از کار حذف کردم، ولی ریتم را تندتر و پایان بندی کار را متفاوت کردم. بنابراین کار با آن چیزی که در نمایشنامه اصلی قرار است در این ایام رونمایی شود، متفاوت شده است، اما بهرحال فضا همان است و تنها یک صحنه کوچک پایان به آن اضافه شده است. حال ممکن است یک  کارگردان دیگر برای اجرای ایده های دیگری داشته باشد.

*منظورتان از این حرف چیست؟

ببینید مثالی بزنم نمایشنامه من مناسب سالن دوسویه است چرا که تمام تخیل من بخاطر کانال کمیل براساس سالن دو سویه شکل گرفته، اما بهرحال در تماشاخانه سرو امکان دو سویه بودن سالن نبود، یکی از چیزهایی که باعث شد اندکی کار را به تعویق بیاندازم همین بود که امکان دو سویه بودن را در کار نداشتیم و به نظر من انگار چیزی از کار کم می شد، برای همین یک پایان کوچکی به نمایش اضافه کردیم تا قدری این حال و هوا را مفید و منسجم تر کند و اگر کاستی در ریتم و جمع شدن کار وجود دارد، آن را از بین ببرد.

*چطور شد به زندگی شهید ابراهیم هادی پرداختید و اصلا از ژانر اجتماعی طبقه کارگری به جنگ و شهدا رسیدید؟

اول اشاره کنم که همیشه حوزه دفاع مقدس از حوزه  های مورد علاقه من بوده و دوست داشتم یک فرصتی برایم پیش بیاید که در این عرصه ایده و علاقه مندی هایم را با تجربه در آمیزم و در واقع یک خودآزمایی کنم تا ببینم در این حیطه چند مرده حلاج هستم.

نکته دیگر هم این است که من تا قبل از جشنواره اقتباسی نمایشنامه نویسی گام دوم حقیقتا هیچ چیزی از شهید هادی نمی دانستم برای آن جشنواره تعدادی کتاب به ما معرفی شد، من خیلی کارها را خواندم، مثلا کار گلستان یازدهم، شبی که مهتاب گم شد، بابانظر، لشگر خوبان از خاطرات مهدی قلی رضایی و … را خواندم، یعنی تعداد زیادی کتاب های چاپ حوزه از خاطرات تا زندگی نامه و خاطرات، اما خیلی از این کتاب ها را که خواندم به استثنای آن ظاهر جذابشان خیلی مرا جذب نمی کرد.

البته منظورم این نیست که کارها خوب نبودند، اتفاقا خیلی خوب بودند اما مرا نمی کشید. خیلی از این اسم های کتاب ها برایم جذاب بودند اما زاویه دید شخصی ام را در این کتاب ها پیدا نمی کردم.  

بهرحال وقتی یک خاطره نویسی از زندگی یک شهید یا هر شخصصیتی صورت می گیرد، قرار نیست کارگردان فقط یک لانگ شاتی از آن کار داشته باشد و روایتی از زندگی آن شخصیت را بکند.

*پس آنچه باعث شد کار نمایشنامه شهید ابراهیم هادی را برعهده بگیرید، چه بود؟

من هر چه با خواندن این کتاب جلوتر رفتم احساس کردم چقدر ابراهیم را می شناسم و یک علت داشت، چرا که او خیلی مردم دار و دست به کمک بود و چون همیشه طبقه کارگر دغدغه من است و در نمایش های قبلی هم نشان دادم انگار ناخودآگاه به من آن اثر انگشت شخصی و خط و ربط شرایط حال را داد، یعنی برایم مدام ایده هایی را روشن می کرد.

در کتاب «سلام بر ابراهیم» خیلی مفصل درباره زندگی و تحصیلات و اینکه شهید هادی معلم ورزش و والیبالیست بوده، توضیح می دهد و بعد خود موقعیت گردان کمیل و عملیات والفجر مقدماتی برایم به عنوان یک عملیات جنگی خیلی جذاب شد.

*علت خاص بودن این عملیات برایتان چه بود، چه شناختی از آن داشتید؟

بهرحال همه این عملیات شکست می خورد و گردان کمیل به جز یک نفر به شهادت می رسند و این اتفاقاتی که در کانال رخ می دهد، از تیر خلاص زدن تا پُر کردن کانال و رد شدن با تانک از روی پیکر شهدا همه در واقع تصاویر تلخی برایم ایجاد و مرا جذب خود کرد. علاوه بر شهید هادی، شهید علیرضا بنکدار، ثابت نیا، فرماندهان گردان و … جزو کاراکترهای اصلی ما شدند.

هر چه جلوتر رفتم، دیدم من یک نمایشنامه کارگری دارم که شهید هادی در آن حضور دارد، کار من هم کاملا انتقادی نسبت به وضعیت معیشتی روز جامعه، مردم و کارگران نوشته شده است. هر قدر صحنه ها را نوشتم و جلوتر رفتم، متوجه شدم که گذشته، حال و آینده هر سه با هم باید روایت شوند، تا خود مخاطب بتواند قضاوت صحیح کند.

*پس فضای کار از رئال هم خارج می شود؟

بله بیشتر سوررئال و غیر واقع گرایانه است. چون همان لحظه ای که کانال در حال سقوط است و بی سیم می زنند که از چپ و راست محاصره هستند، همان لحظه انگار زمان منجمد شده و از حال به گذشته و آینده می رسیم یعنی اینکه جامعه قبل از آمدن شهید هادی در جنگ چطور بوده و مسائلی از این دست روایت می شود.

*آیا ممیزی هم برای نمایشنامه صورت گرفت؟

واقعیتش از برکات خود شخصیت شهید هادی من هیچ ممیزی نگرفتم. با اینکه همیشه برای من بار انتقادها تند و تیز بود اما انگار اینجا همه چیز دست به دست هم داد از حال و هوای بازیگران در کاراکترهای مختلف تا مشکلی برایمان پیش نیاید.

من برایم خیلی مهم بود که اسم بازیگران جلوتر از اسم شهدا حرکت نکند. یعنی من نگویم فلان بازیگر شناخته شده تئاتر فلان نقش را دارد. مثلا توماج دانش بهزادی در نقش شهید هادی بازی می کند، بلکه مطرح شود که شهید هادی را توماج بازی کرده است و این خیلی برایم در تست گریم مهم بود که چه کسی هم بازیگر تئاتر باشد و هم ویژگی هایی داشته باشد که به لحاظ تست گریم شبیه ترین فرد به ابراهیم هادی شود.

خوشبختانه آنقدر بچه ها نسبت به سوژه همدل و مومن بودند که هیچ تذکر و ممیزی برای کار دریافت نکردیم. از آقای شفیعی مدیر تماشاخانه سرو و حمید نیلی مدیریت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تشکر می کنم که آنها هم همدلانه به این نتیجه رسیدند که باید چنین نمایشنامه هایی در دفاع مقدس وجود داشته باشد.

*برای دور شدن از فضای کلیشه و شعار زده چه تلاشی کردید؟

من تمام تلاشم را کردم که کار کلیشه تکرار شونده نداشته باشم، یا کلیشه ها را آشنایی زدایی کنم. مثلا اگر چیزی در صحنه خوانده شود، آشنایی زدایی شود و ارتباطات تکراری و کلیشه ای نباشد، البته زندگی برای رزمندگان و شهدای ما هم جریان داشت اینها هم گرسنه می شدند و نیاز به غذا داشتند، خسته و عصبی می شدند، اما چرا باید عملیاتی لو برود و به آنها خبر داده نشود و چرا کسی نباید به آنها در آن شرایط کمک لجستیکی داشته باشد، بنابراین کار من کاملا انتقادی بود.

معصومین ما تعدادشان مشخص است و بقیه همه انسان با همه خصایصمان هستیم، فقط در بزنگاه ها است که این شخصیت های خاص تفاوتشان با بقیه مشخص می شود. در بزنگاهی که ابراهیم هادی یک تنه بعد از بنکدار و ثابت نیا، کانال را مدیریت می کند. این بزنگاه ها و تصمیمات به ظاهر کوچک این شخصیت ها را متفاوت کرده است.

*خانم عاج با توجه به اینکه تعداد بازیگران هم هشت نفر است، براساس پروتکل های بهداشتی چطور سعی کردید که مشکلی برای گروه از قبل تا به الان و بعد هم زمان اجرا پیش نیاید؟

خوشبختانه ما همه روخوانی هایمان در تماشاخانه سرو بود که فضای بزرگی داشت و حیاط هم بود، تا جایی که می شد بچه ها در لابی و فضای باز هماهنگی و روخوانی کار را می کردند، در میزانسن ها هم نمی گویم برخوردی نیست، بهرحال وجود دارد اما واقعیت ما یک تست گروهی از بچه ها برای راحت شدن خیالمان گرفتیم و به همه گفتیم هر کسی به شخصه مراقب خود باشد، انگار مراقب گروه بوده است.

همیشه جزئیات را کارگردان در نظر دارد و در  پشت صحنه هم از خوراکی و مسائل دیگر می بایست مدنظر قرار بگیرد و الان در شرایط کرونایی تلاش کردیم اینها را از منزل بهداشتی تهیه کنیم. درباره لباس و کمد و ضدعفونی فضا و لباس های تمرین و ارتباطی که با هم دارند مراقب بودیم تا مسائل بهداشتی رعایت شود، حتی یک ساعت یا یک وسیله کوچک را دقت کردیم که از بیرون به سالن راه پیدا نکند.

تماشاخانه سرو هم خود مراقبت های بهداشتی از ضدعفونی روزانه تا مراقبت برای زدن ماسک مخاطبان و عوامل و همینطور زدن ماسک هنگام اجرا و کار کردن مدام تهویه سالن را در نظر دارد. من خب همیشه دوست دارم کار در یک سکوت کامل باشد اما بهرحال تهویه ها صدا هم می دهند، از سوی دیگر هم زمان کار را تلاش کردم که بیش از یک ساعت نشود. امیدوارم که همه چیز ختم به خیر شود، چرا که تنها چیزی که خیلی نگرانم می کند همین است که مشکلی برای کسی پیش بیاید و این نگرانی به همه نگرانی هایمان اضافه شده است.

*به لحاظ پنجاه درصد حمایت سالن خالی آیا تماشاخانه سرو هم حمایتی را برای شما در نظر گرفته است؟

کار تولید انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است و من نمی توانم جواب روشنی به این پرسش بدهم، قرار داد ما هم براساس قرارداد تولید کار در سرو بوده و درصد فروش هم سی – هفتاد است و من اصلا به این قضیه فکر نکرده بودم.

واقعیتش این است که این روزها همه در شرایط مالی بدی هستند و می دانم گروهم چقدر تحت فشار است اما از همه اینها مهمتر برایم این است که کار خیلی آبرومند شود  و بزرگترین استرس من امشب است که خانواده شهید هادی برای تماشای کار می آیند و حتی بازیگر نقش شهید هادی خیلی اضطراب دارد و نگران است که جلوی خانواده شهید خوب ظاهر شود.

بهرحال این قضیه برای من خیلی مهم است که هر کسی با هر رویکرد سیاسی و خط و مشی که دارد از کار به عنوان یک اثر نمایشی لذت ببرد و راضی از سالن بیرون بیاید. امیدوارم روزهای کرونا به زودی تمام شود و اتفاقی برای هیچ گروه تئاتری پیش نیاید و کرونا فرسنگ ها از همه  گروه های تئاتری کشور دور بماند.

نمایش ما ان شاء الله اگر زنده باشیم، امشب در تماشاخانه سرو با حضور خانواده شهید هادی افتتاح می شود.

عوامل این نمایش عبارتند از: نویسنده و کارگردان: لیلی عاج، بازیگران (به ترتیب ورود به صحنه) : سید جواد حسینی، سیامک زین‌الدین، مرتضی عبداللهی، نهال حاجیان، شهروز آقایی، یزدان دارابی، مهدی جعفری‌پور، علی چاقوچی. صداها: فرزاد برهمن، مریم رادپور، مشاور هنری و طراح صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح صدا و موسیقی: فرزاد برهمن، طراح گریم: سمیه فراهانی، سونیا ایران‌نژاد، طراح بروشور و پوستر: مریم حاصلی، عکاس: پرتو جغتایی، دستیاران کارگردان و برنامه‌ریز: محمدحسن درباغی‌فرد و منشی صحنه: مریم رادپور.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آمادگی داریم هرکاری از دستمان برآید انجام دهیم تا در منطقه غزه تجربه مشابه «حوزه هنری» شکل گیرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری در نشست رسانه‌ای مسابقه«فلسطین تنها نیست» گفت: آمادگی داریم هر تجربه و توان و هر کاری از دستمان برآید انجام دهیم تا در منطقه غزه تجربه مشابهی نظیر حوزه هنری انقلاب اسلامی شکل گیرد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، پیش از ظهر امروز (سه شنبه اول مهرماه) در تالار سوره برگزار شد.  

دادمان در ابتدای این نشست با ذکر نام شهدای عرصه مقاومت که برای آرمان آزادی قدس شریف مبارزه کردند، گفت: مسابقه فلسطین تنها نیست بهانه‌ای است که یادآوری کنیم به همه کسانی که فکر می‌کنند با بازی‌های کودکانه سیاسی می‌توانند آرمان فلسطین را به فراموشی بسپارند، در حالی‌که دوران بزن دررو شروع شده است و همه هنرمندان متعهد به انسانیت، با زبان فرهنگ پاسخ درخوری به این خیانت و لکه ننگ خواهند داد. اما همه باید بدانند عادی‌سازی روابط با یک رژیم انسان کش، غیرقابل بخشش است.  

رئیس حوزه هنری افزود: حوزه هنری بانی یک رویداد هنری است تا پیام فلسطین تنها نیست را مخابره کند. بنده به نمایندگی از حوزه هنری و جامعه هنری ایران اسلامی از همه هنرمندان آزاده جهان و دوستدار انسانیت دعوت میکنم با زبان رسا و هنری پیرامون این خیانت نابخشودنی اثر خلق کنند. ان‌شاءالله رویای بازگشت فلسطین به فلسطینیان نزدیک است و هنرمندان همه عرصه‌ها می‌توانند آن را تصویر کنند.  

وی افزود: این مسابقه سرآغاز مسیری است و یک طلیعه نو است تا در دوره جدید حوزه هنری ابعاد بین‌المللی حوزه هنری تقویت شود. ما به روشنی و رسا اعلام می‌کنیم آمادگی داریم هرآنچه از تجربه و تخصص ۴۰ ساله حوزه هنری را در اختیار همه هنرمندان در هر کانون جغرافیایی که در جبهه مقاومت فعالیت می‌کنند، بگذاریم تا شبکه‌ای از جریان‌های مقاوم و متعهد علیه این رژیم منحوس شکل گیرد. آمادگی داریم هر تجریه و توان و هر کاری از دستمان برآید انجام دهیم تا در منطقه غزه تجربه مشابهی شکل گیرد و هنرمندان مقاوم غزه با قدرت بیشتری مبارزه فرهنگی گسترده‌ای علیه این رژیم منحوس را شکل دهند.  

دادمان در پاسخ به پرسش فارس درباره جزئیات ارتباطی با هنرمندان غزه گفت: این مسیر پیش‌تر در حوزه هنری هم وجود داشت و در فراخوان‌های مختلف، کنش جمعی هنری را رقم می‌زنند. در مرکز ادبیات پایداری و آموزش حوزه هنری هم در سوریه و لبنان و عراق وجود داشته است. تعاملاتی هم در غزه برقرار بوده است و تقویت این رویکرد پیشینی و رشد چندبرابری آن را مدنظر داریم.  

وی افزود: حوزه هنری در فردای نزدیکش بین‌المللی تر خواهد بود و شرح تفصیل آن را به زمانی موکول می‌کنم که یک اقدام عملی شکل بگیرد. البته در برخی از این کانون‌های جغرافیایی محدودیت‌هایی وجود دارد و چون احتمالا از سوی مخالفان در مضیقه قرار می‌گیرند، امکان شرح مبسوط آن وجود ندارد.

* جوایز ۴۵۰۰ یورویی برای برگزیدگان

شجاعی طباطبایی در ادامه این نشست گفت: در ادوار پیشین بیشتر در حوزه کارتون و کاریکاتور فعال بودیم اما در این دوره، پوستر را هم اضافه کردیم.  

وی سپس به انگیزه‌های برگزاری این رویداد گفت: توهین به پیامبران ۴ میلیارد نفر از ادیان مختلف توسط یک گروه کوچک (نشریه شارلی ابدو) مطرح است که چیزی جز نفرت پراکنی نیست. آیا این را می‌توانیم مصداق آزادی بیان بدانیم!؟ در حالی‌که چنین آزادی‌هایی درباره هولوکاست به هیچ وجه وجود ندارد.  

این هنرمند کاریکاتوریست، به موجودیت فلسطین اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث جدی در جنگ جهانی این است که فلسطین بی‌طرف بوده اما چرا آن را درگیر کرده‌اند؟ ضمن اینکه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی باعث نمی‌شود فلسطین تنها بماند، جبهه مقاومت کنار فلسطین ایستاده است و مردم کشورهای سازشگر، مخالف عادی‌سازی روابط هستند.  

دبیر هنری جشنواره «فلسطین تنها نیست» درباره جزئیات فراخوان تصریح کرد: در نظر داریم پویش های مردمی را با هشتگهای چندزبانه #فلسطین_تنها_نیست شکل دهیم و هر هنرمندی می‌تواند ۵ اثر ارائه کند. مهلت ارسال آثار ۱۵ آذرماه ۹۹ (۱۰ دسامبر ۲۰۲۰) اعلام شده و داوری از ۲۰ تا ۲۲ آذر است.

وی افزود: ترکیب داوری به صورت بین‌المللی است و هنرمندان ایرانی در کنار «ناجی بِناجی» از مراکش رئیس سایت عرب کارتون، «سیلوانو ملو» از برزیل و «جیتد کاسانا» از اندونزی هستند. جوایز هم در هر بخش ۲ هزار، ۱۵۰۰ و هزار یورو برای نفرات اول تا سوم است.  

شجاعی طباطبایی هم درباره ارتباط با هنرمندان غزه یادآور شد: در جشنواره جهانی مقاومت به کمک اسکایپ با هنرمندانی در غزه در ارتباط بودیم.  

دادمان افزود: بخش پوستر به این مسابقه اضافه شده است. یکی از دغدغه‌هایمان این است که ان‌شاءالله هنرمندان حوزه‌های دیگر هنر غیر از کاریکاتور را هم درگیر این رویداد کنیم.

وی ادامه داد: یک برنامه جدی ترویجی برای بازنمایی و گسترش بازدید تولیدات قبلی مدنظر داریم، چون شرایط تولید و مصرف آثار هنری تغییر کرده و تبدیل کارتون‌ها و کاریکاتورها به موشن گرافیک مدنظر است.

رئیس حوزه هنری گفت: ما هنوز درست متوجه نمی‌شویم که چرا مدعیان آزادی بیان در جهان از بررسی یک موضوع به نام هولوکاست آشفته می‌شوند؟ ما حتما در شیوه جدید، بازنمایی آثار با این موضوع را بیشتر پی می‌گیریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ چیز برای سینمای دفاع مقدس نمانده/بضاعت شهرک سینمای دفاع مقدس خیلی کم شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روح‌الله برادری تهیه‌کننده سینمای دفاع مقدس درباره مشکلات عدیده ساخت فیلم‌های سینمایی این حوزه گفت که تجمیع نهادهای متولی فرهنگی و انقلابی می‌تواند کمک شایانی به تسریع ساخت فیلم‌های جنگی بکند.

به گزارش سینماپرس، اصلی‌ترین مشکل سینمای دفاع مقدس در کشور ما نبود حمایت مالی درست و صحیح ارگان‌ها و نهادهای مختلفی است که هر کدام وظیفه دارند برای تولید هنری ارزشی و انقلابی کار بکنند.

ارگان‌های و نهادهای گوناگونی مانند روایت فتح، حوزه هنری، سازمان هنری اوج، صداوسیما و سازمان سینمایی دفاع مقدس باید برای ساخت و تولید این آثار پیش‌قدم باشند، اما با وجود این، تعداد فیلم‌های ساخته‌شده در حوزه سینمای دفاع مقدس بسیار کم است به‌طوری که در سال گذشته به‌طور روشن تنها ۲ فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس ساخته شد که البته یکی از آن‌ها نیز بیشتر در زمینه فضای نقد جنگ و مسائل مربوط به آن بود.

بنابراین باید به نقد و بررسی چرایی کم‌کاری سینمای دفاع مقدس پرداخت و این‌که صاحب‌نظران و تهیه‌کنندگان سینمای دفاع مقدس که سال‌ها است به تولید فیلم در این وادی دست زده‌اند مشکل و گرفتاری را ناشی از چه می‌دانند.

روح‌الله برادری از تهیه‌کنندگانی است که از دهه ۱۳۶۰ تا به امروز کارنامه سینمایی دفاع مقدس و حتی اجتماعی دارد و فیلم‌های بسیاری را ساخته است، آثار ماندگاری مانند رنجر، سجاده آتش،  تیرباران،  حمله به اچ۳،  شهابی از جنس نور و…، همین‌طور وی مجری طرح سریال «یوسف پیامبر» بوده است. با او درباره مشکلات این حوزه گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

از دولت تا بخش خصوصی سینمای دفاع مقدس را تنها گذاشتند

برادری در ابتدا درباره نقش احتمالی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در حوزه ساخت فیلم‌های جنگی و دفاع مقدس بیان کرد: زمانی که دولت با این عظمت پای کار نمی‌آید و دأب و دغدغه‌اش این نیست که در پروژه‌های استراتژیک خصوصاً پروداکشن‌های سنگین کار کند، چه انتظاری از بخش خصوصی که برای فیلم‌های اجتماعی فرهنگی و دردمند هم پای کار نمی‌آید و تنها برای  فیلم‌های کمدی هزینه می‌کند که باید صحنه‌های جنسی و اروتیک داشته باشد،  داریم؟ بله، سرمایه‌گذاری در سینما هست اما در چنین آثاری و البته اشتیاق وسیعی هم برای ساخت چنین آثاری نشان می‌دهند، این امری متأسفانه طبیعی و بدیهی شده است.

یکپارچه‌شدن نهادهای فرهنگی انقلابی، امری که باید میسر بشود

این تهیه‌کننده سینما در ادامه در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره تجمیع نهادهای فرهنگی گوناگون برای ساخت فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در این که اگر این نهادهای فرهنگی گوناگون تجمیع بشوند و تشکیلات یکپارچه‌ای برای سینمای دفاع مقدس ایجاد شود شکی نیست که آثار  و برکات بسیار خوبی را می‌تواند به‌بار بگذارد. با توجه به اینکه رئیس ستادکل نیروهای مسلح جناب سردار باقری است و نسبت به این مسائل دغدغه دارند، اگر روی این موضوع تمرکز و سیاست‌گذاری بکنند خیلی اتفاقات خوبی می‌تواند رخ بدهد. امیدوارم این اتفاق رخ بدهد تا شاهد ساختی سریع‌تر و حمایت‌شده‌تر از سینمای مهجور دفاع مقدس باشیم.

این مطلب را اضافه می‌کنم؛ دیشب با یکی از کارگردانان دفاع مقدس حرف می‌زدم که قرار است فیلمی را در شهرک سینمایی دفاع مقدس بسازند.  او گفت “حتی یک قایق سالم در شهرک سینمایی دفاع مقدس نیست؛ هیچ وسیله‌ سالمی در شهرک نیست فقط خاکریز دارد”! این شوخی نیست یک واقعیت است. کارگردان دیگری خواسته است کاری را در سنندج بسازد تقاضای ارسال وسایل از شهرک سینمایی دفاع مقدس کرده بود که از شهرک به آنجا برود. بعد از سه روز کار عقب افتاد آخرش هم گفتند “ناظر نداریم که ارسال بکنیم. “، دست آخر عوامل گشتند از محل چند اسلحه برای فیلمبرداری از نهادهای نظامی آنجا گرفتند.

شهرک دفاع مقدسی که دیگر شهرک نیست

زمانی آقای سعید سعدی مدیرعامل شهرک سینمایی دفاع مقدس بود و واقعاً عموم وسایل شهرک کامل و بی‌نقص بود و در کل شهرک از مشکل خاصی رنج نمی‌برد اما الآن اگر از ۲۰ بخواهیم نمره بدهیم ۱۰ هم نیست. بضاعت شهرک سینمای دفاع مقدس خیلی کم شده است و این برای سینمای دفاع مقدس فاجعه است.  هیچ چیز برای سینمای دفاع مقدس نمانده است، یعنی اگر ۴ تا کلاشینکف در این شهرک باشد می‌توان اسمش را شهرک سینمای دفاع مقدس گذاشت؟

شهرک باید این عظمت را داشته باشد که بتوان اسمش را شهرک سینمایی دفاع مقدس گذاشت اما الآن چنین وضعیتی ندارد.

وی ادامه داد: سال گذشته مصاحبه‌ای از سردار باقری خواندم که در آن گفته بود “۹ ماه از سال گذشته است اما تنها بودجه یک ماه ما را دادند. “، این یعنی خیانت به نیروهای مسلح؛ در این صورت کار فرهنگی و مهمی در حوزه سینمای دفاع مقدس انجام نمی‌شود. واقعاً شرایط تولید و تهیه در سینمای دفاع مقدس بسیار فشل و فاجعه‌بار است. بچه‌های نیروهای هنری ارتش نیز خیلی کمک می‌کنند اما آنها نیز از بودجه برخوردار نیستند و مشکل آنها نیز یکی دو تا نیست.

پس تا حمایت مالی تجمیع‌شده و یکپارچه برای این حوزه نشود کار حسابی در سینمای دفاع مقدس رخ نخواهد داد.

کربلای۵ هنوز بهترین عملیات برای سینما است

برادری در ادامه باتوجه به حضورش در جبهه‌های جنگ، درباره اینکه کدام عملیات‌ها ضرورت بیشتری برای ساخت در سینما دارد، ضمن بیان خاطرات خود از حضور در سینمای دفاع مقدس ابراز کرد: خدا لطفی به من داشت توانستم به جبهه بروم. آن ایام بسیج را دو یا سه ماهه به منطقه می‌بردند ما هم از پایگاه شمیرانات اعزام شدیم. گفتند “شما باید ۶ ماه بمانید”، ما گفتیم “بسیار خوب، حالا که این‌طور شد تا ۱ سال می‌مانیم. “، گفتند “زرهی باید بروید” و ما هم قبول کردیم و رفتیم به اهواز.

آنجا سؤال کردند که “چه‌کاری بلدید؟ “، ما هم گفتیم که “کار هنری”، چون از سال‌های قبل در تئاتر و بازیگری مشغول بودم. اولین کارم تئاتر میلاد بود که برای اولین بار خانم‌های چادری به سالن مولوی پا گذاشتند؛ کارگردانش آقای «علاءالدین رحیمی» که برای اولین بار سریال مذهبی در تلویزیون کار کرد که با این کار قدم اولیه ساخت سریال امام حسن(ع) و امام رضا(ع) گذاشته شد. تئاتر میلاد تنها تئاتری بود که تم مذهبی قبل از انقلاب داشت و غیر از کارهایی که بچه‌های حسینیه ارشاد ساخته بودند در این زمینه پیشرو بود.

خلاصه گفتند “برو شهر «کیان‌پارس» قرارگاه کربلا. “، رفتیم پیش سردار نیکخواه که آنجا مسئولیت داشتند و صحبت کردیم. به‌تعبیر خودم از لشکر زرهی رفتیم به گرهی (با خنده) که گرهی از کار فرهنگی باز بکنیم. آنجا اقیانوسی از نیروهای تبلیغی بود که از قم می‌آمدند، نیروهای طلبه و تبلیغی که در خطوط تقسیم می‌شدند.

برای همین واقعاً به آن صورت در عملیات‌ها به‌صورت رزمنده و بسیجی حضور زیادی نداشتم اما در عملیات‌هایی مانند کربلای۵ و فجر مقدماتی و مرصاد بودم.  به‌نظرم از میان این عملیات‌های معروف فکر می‌کنم هنوز کربلای۵ بیشتر از باقی ظرفیت فیلم‌شدن را داشته باشد.

در این عملیات مانند باران آتش می‌ریخت. دوستی داشتم به‌نام مرحوم «رسول احدی» که فیلمبردار سریال حضرت یوسف بود. زیر این باران آتش بدون ترس ایستاد. آنجا بود که فهمیدم واقعاً  ترس معنی ندارد. در عملیات فجر مقدماتی هم دیدم که بچه‌های خوزستان همین‌طور که آتش می‌ریخت بلند می‌شدند می‌دویدند. این صحنه‌ها خیلی کمتر در سینمای ما کار شده است.  با اینکه در سجاده آتش عملیات کربلای۵ را کار کردم، باید بار دیگر بتوانیم این حماسه‌ها را کار بکنیم.

از عملیات‌های جنگی آنچه کار شده است؛ جزیره مجنون،  عملیات بدر و فتح خرمشهر بوده است. اینها عظمت‌هایی است که باید در برقراری شرایط کار بشود. فکر کنم ۳۰ سال قبل فیلم گرگ و میش قرار بود درباره حصر آبادان کار بشود یا آقای درویش قرار بود درباره فتح خرمشهر کاری بسازند که باز نشد. خوب، اینها کارهای بزرگی است که ساخته نشده است و امیدواریم با مجلس انقلابی و دولت انقلابی آینده بشود کار کرد.

**تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال‌هایی که بینندگان ناچیزی دارد و ضعیفند روی آنتن می‌روند و مورد حمایت قرار می‌گیرند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آی‌فیلم “بهترین تابستان من” را در سایتش منتشر کرده و البته بارها هم در شبکه‌های مختلف تلویزیون بازپخش شده اما نویسنده‌اش ناگفته‌ای را مطرح می‌کند که قابل تأمل است. فیلمنامه فصل دوم را با موضوعات روز نوشته‌اند اما کسی حمایت نکرده است.

به گزارش سینماپرس، شبکه آی‌فیلم صفحه ویژه کودک و نوجوان را با هدف بهره‌گیری کودکان و نوجوانان از فیلم و سریال‌های ایرانی جذاب مناسب این سنین در شرایط ویژه شیوع کرونا راه‌اندازی کرده است. با اضافه شدن بخش ویژه “کودک و نوجوان” به وب سایت شبکه آی فیلم، مجموعه تلویزیونی “بهترین تابستان من”  برای تماشای مخاطبان نوجوان در این صفحه از وب سایت فارسی آی فیلم قرار گرفته است.

سریالی که دهه ۷۰ جزو پربیننده‌های تلویزیون به شمار می‌رود. ماجرای نوجوان پرشور یزدی به نام «سعید» که بهترین تابستان زندگی‌اش را در پشت جبهه‌های جنگ می‌گذراند.   قصه این سریال حول روزهای هشت سال دفاع مقدس می‌گذرد و در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است.

این سریال محصول سال ۱۳۷۵ است و بازیگرانی چون علی اسحاقی، علی صادقی، سید جواد هاشمی، حسین خانی بیک، فاطمه طاهری و مهدی صباغی در آن به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند. علیرضا اسحاقی نویسنده این سریال که مدت‌ها است از او خبری شنیده نمی‌شود در گفت‌وگویی با تسنیم  از فصل دومی خبر داد که اگر مورد حمایت قرار می‌گرفت امروز آماده پخش بود.  

اسحاقی تأکید کرد: همان موقع که فصل اول “تابستان من” مورد استقبال قرار گرفت، فیلمنامه فصل دوم را نوشتم. تاکنون بارها به روز شده و بازنویسی کرده‌ام و چند باری هم به تلویزیون ارائه دادم اما مورد حمایت و توجه قرار نگرفت.  

او درباره داستان فصل دوم سریال گفت: پسر علی صادقی (سعید داستان) بزرگ شده و حالا او می‌خواهد مدافع حرم شود و این بار دوباره داستان فصل اول و اتفاقات خود سعید به عنوان پدر برای پسرش تکرار می‌شود. این بار او مانع‌تراشی می‌کند که فرزندش درسش را ادامه بدهد و به جنگ با داعش نرود. اما او با داستان‌هایی وارد کارزار مقابله با داعشی‌ها می‌شود. این فیلمنامه را از سال ۱۳۹۰ بارها به روزرسانی شد اما تا الان هیچ اتفاقی برای ساخت این فصل نیفتاده است.  

این نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: حتماً حضور علی صادقی به عنوان بازیگر نقش اصلی می‌توانست مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد. متأسفانه این امکان برای ما وجود ندارد اما می‌بینیم سریال‌هایی که بینندگان ناچیزی دارد و ضعیفند روی آنتن می‌روند و مورد حمایت قرار می‌گیرند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش مذاکرات علنی مجلس از رسانه ملی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طرح پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون جهت طی مراحل قانونی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد.

به گزارش سینماپرس، طرح پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون جهت طی مراحل قانونی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد.

در مقدمه طرح «پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون» که تدوین کننده آن حسینعلی حاجی دلیگانی بوده، آمده است:

تنظیم کنندگان قانون اساسی در اقدامی مترقی، لزوم علنی بودن جلسات مجلس و پخش مستقیم آن از مهمترین و فراگیرترین رسانه آن زمان یعنی رادیو را در اصل شصت و نهم قانون اساسی گنجاندند. با گذشت زمان و جایگزین شدن تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه، با وجود پخش هزاران ساعت برنامه کم اثر در سیمای جمهوری اسلامی، مردم از دیدن و نظارت برانچه در راس نهادهای کشور و خانه ملت می‌گذرد محروم هستند. به منظور رفع این نقیصه و در جهت شفاف‌سازی، این طرح جهت مراحل قانونی تقدیم می‌گردد.

متن این طرح به شرح ذیل است:

ماده ۱: صداوسیمای جمهوری اسلامی موظف است حداکثر تا ۳ ماه پس از تصویب این قانون با تاسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت، مذاکرات علنی مجلس را به صورت مستقیم پخش کند. تبصره: پخش هر جلسه علنی مجلس باید ظرف ۲۴ ساعت یک بار تکرار شود.

ماده ۲: شبکه تلویزیونی خانه ملت موظف است جلسات رسمی کمیسیون‌ها و هیات رییسه مجلس را حداقل یک بار و حداکثر ظرف مدت ۳ روز از زمان برگزاری جلسه پخش کند.

ماده ۳: شبکه تلویزیونی خانه ملت موظف است حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از اعلام وصول با افراد ذیل به مدت اعلام شده، مصاحبه به صورت زنده در استودیو با زنده صوتی و یا صوتی تصویری از راه دور برگزار کند.

الف: امضا کننده اول طرح‌های قانونی و تحقیق و تفحص به مدت ۱۵ دقیقه

ب: امضاکننده اول سوال از وزرا به مدت ۵ دقیقه

ج: امضاکننده اول و دوم و سوم سوال از رییس جمهور هر یک ۱۵ دقیقه

د: امضاکننده اول تذکر به رییس جمهور و وزرا به مدت سه دقیقه

ه: امضاکننده اول و دوم استیضاح وزرا هریک ۱۵ دقیقه

و: امضاکننده اول و دوم اعمال ماده ۲۳۴ ایین نامه داخلی مجلس هر یک به مدت ۱۵ دقیقه

ز: اعضای هیات رئیسه و روسای کمیسیونها هر دو ماه یکبار برای تشریح وظایف مربوطه به مدت ۱۵ دقیقه

ح: روسای فراکسیونهای مصوب هر ۳ ماه یکبار برای تشریح فعالیت‌های فراکسیون به مدت ۱۰ دقیقه

ط: هریک از نمایندگان با تقاضای ایشان جهت تشریح فعالیت‌های نمایندگی هر ۴ ماه یکبار به مدت ۱۰ دقیقه

تبصره: هر یک از نمایندگان موضوع بندهای این ماده می‌توانند یک نماینده جایگزین را بجای خود برای مصاحبه معرفی کند.

ماده ۴: هزینه‌های تاسیس و اداره شبکه موضوع این قانون از محل در آمد تبلیغات در آن شبکه تامین می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت ۸۴۲ عنوان اثر در چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آمار اولیه آثار ثبت شده در چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، سهیلا عسکری مدیر اجرایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان، گفت: مهلت شرکت نوجوانان ایرانی داخل کشور تا سی‌ام شهریور در نظر گرفته شده بود که در این مدت، ۸۴۲ اثر به دبیرخانه المپیاد رسید.

او افزود: طی این مهلت دو ماهه، در بخش ایده ۴۳۹ اثر شامل ۴۲۲ اثر در ارتباط با محورهای اعلام شده و ۱۷ اثر در بخش ویژه (نگاه نوجوانان به درس‌های کرونا برای رسیدن به آینده بهتر) به ثبت رسید.

عسکری عنوان کرد: همچنین در بخش فیلم ۴۰۳ اثر شامل ۲۰۰ فیلم کوتاه داستانی، ۴۴ فیلم کوتاه مستند، ۲۴ فیلم تجربی و ۱۳۵ فیلم کوتاه پویانمایی ارائه شد.

به گفته عضو شورای برنامه‌ریزی محتوایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان بازبینی آثار در بخش ایده و فیلم آغاز شده و امید می‌رود تا نیمه مهر، اسامی آثار منتخب نوجوانان داخل کشور برای شرکت در این دوره المپیاد اعلام شود تا نوجوانان راه یافته بتوانند وارد برنامه‌های آموزشی پیش‌بینی‌شده شوند.

او  تاکید کرد : همان طور که پیش‌تر اعلام شده است، المپیاد فیلمسازی نوجوانان امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود و بر اساس برنامه‌ای که اعلام خواهد شد نوجوانان منتخب از سراسر کشور، روزی پنج ساعت به صورت برخط در برنامه‌های المپیاد شرکت خواهند کرد که شرایط و جزئیات چگونگی استفاده نوجوانان از برنامه‌های المپیاد متعاقبا اعلام خواهد شد.

عسکری با قدردانی از فعالیت نوجوانان در شرایط کرونایی در ارائه ایده‌ها و فیلم‌ها متذکر شد: آخرین مهلت نام‌نویسی و ارسال آثار برای نوجوانان ایرانی خارج از کشور ۱۰ مهر ۱۳۹۹ (اول اکتبر ۲۰۲۰) خواهد بود که آمار این بخش نیز رسانه‌ای خواهد شد.

بر اساس این خبر، «چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» توسط بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهرداری اصفهان و شبکه امید، همزمان با سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت مجازی، از ۲۷ مهر تا ۱ آبان ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هشتصد» چینی، عنواندار پرفروش‌ترین فیلم سال شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم جنگی «هشتصد» محصول کشور چین با پشت سر گذاشتن «پسران بد تا ابد» به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلم سینمایی «هشتصد» در گیشه این هفته چین «مولان» را پشت سر گذاشت.

طبق آماری که از سوی منابع محلی چین اعلام شده، فیلم «هشتصد» که برای یک ماه در سینماها اکران شده است، ۱۱.۷ میلیون دلار فروخت تا فروش کلی این فیلم در مجموع به ۴۲۳.۲ میلیون دلار برسد.

در این بین فیلم سینمایی «مولان» در دومین هفته اکران ۶.۵ میلیون دلار فروخت و کاهشی ۷۲ درصدی را نسبت به فروش در هفته نخست تجربه کرد. با وجود اینکه این فیلم در کشور چین ساخته شده و بر اساس افسانه‌های این کشور است و بازیگران چینی در آن بازی کرده اند، در گیشه این کشور تنها ۳۶ میلیون دلار فروخته و آمار جهانی این فیلم هم ۵۷ میلیون دلار است. این آمار فروش با توجه به بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری بدون احتساب هزینه تبلیغات، ناامیدکننده است.

تحلیل‌های داخلی چین نشان می‌دهد «مولان» با فروش ۴۱ میلیون دلاری به کار خود پایان خواهد داد.

فیلم سینمایی «هشتصد» با بودجه ۸۵ میلیون دلاری روز دوشنبه فیلم سینمایی «پسران بد تا ابد» را پشت سر گذاشت و به پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال ۲۰۲۰ تبدیل شد. این فیلم تاکنون ۴۲۶ میلیون دلار فروخته و پیش بینی می‌شود اکرانش در چین با ۴۴۵ میلیون دلار تمام شود.

مشاهده خبر از سایت منبع