X

بایگانی مهر 7, 1399

دفتر سینمایی

راه‌اندازی کارگروه «بازی‌های رومیزی» در شورای نظارت بر اسباب‌بازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگروه تخصصی «بازی‌های رومیزی» در شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی راه‌اندازی شد.

به گزارش سینماپرس، رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی با اعلام این خبر افزود: بازهای رومیزی از جمله بازی‌های قابل حمل و نقل است که در بیش‌تر محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از طرفی به‌دلیل ماهیت ذاتی‌شان در گروه‌های دو یا چند نفره از ۵ تا ۹۹ سال قابل اجرا هستند.

ویدا ملکی خاطرنشان کرد: چند سالی است که بازی‌های رومیزی باعث ایجاد کافه‌های بازی در مکان‌های عمومی چون کافه‌ها، مجتمع‌های خرید و… شده‌اند.
وی گفت: شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی با تشکیل کارگروه بازی‌های رومیزی تلاش می‌کند ضمن ساماندهی کافه بازی‌ها و بازی‌های رومیزی با تکیه بر توان‌مندی طراحان و تولیدکنندگان ایرانی مسیر توسعه و ترویج هدف‌مند این گونه از بازی‌ها را تسهیل کند.
بر همین اساس کارگروه بازی‌های رومیزی متشکل از «علی‌رضا لولاگر» دبیر انجمن تولید کنندگان و نماینده انجمن در کارگروه، «هانی فتوت»، «صمد خطیبی»، «امیر آیین»، «احسان عبدی‌فر» و «سهراب مستقیم» همگی ‌طراح و تولیدکننده بازی‌های رومیزی، راه‌اندازی شد.

بر اساس این خبر، درگیر کردن تمامی اعضای خانواده در یک بازی، ایجاد فضایی شاد و دل‌نشین برای اعضای خانواده، جایگزین مناسب برای بازی‌های ویدیویی و موبایلی و… از جمله مزایای بازی‌های رومیزی به شمار می‌رود.
این بازی‌ها همچنین ظرفیت‌هایی مانند ایجاد مراکز تفریحی بیشتر در کشور با محوریت بازی‌های رومیزی، امکان رشد تولید و صادرات این محصولات، ایجاد کار و فعالیت سازنده با سرمایه‌های کوچک و به‌نسبت زود بازده و… را فراهم می‌آورد.
در عین حال، نبود رویکرد مستقل و مجزا از اسباب‌بازی به این حوزه، کمبود تبلیغات و معرفی این تفریح به‌عنوان یک تفریح سازنده به خانواده‌ها، نبود قوانین مدون و شفاف برای جلوگیری از موازی‌کاری و کپی‌کاری، نداشتن فضاهای تبلیغاتی و رسانه‌ای برای معرفی بیشتر این حوزه و عدم حمایت صحیح و مشوقانه برای طراحان و سازندگان بازی‌های اصلی ایرانی، از جمله چالش‌ها و مشکلات این نوع از بازی‌ها هستند.
یادآوری می‌شود در حال حاضر حدود ۳۰۰ عنوان بازی‌های تولیدی و ۵۰ کافه فعال با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور وجود دارد و بیش از ۱هزار نفر در این حوزه به عنوان تولیدکننده، سایت و صفحه‌های تخصصی، کافه‌دار و تولید محتوا مشغول به فعالیت هستند.
دبیرخانه شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره لالایی‌ و ترانه‌های فولکلور برگزار می‌شود


مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران از برگزاری جشنواره لالایی‌ و ترانه‌های فولکلور در این نهاد خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علمدار» و ۲ اجرای ویژه در اربعین حسینی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: موسیقی-نمایش «علمدار»، اربعین حسینی به روایتگری پرویز پرستویی در تالار وحدت اجرا می‌شود.

به گزارش  سینماپرس، شامگاه ششم مهر و در ششمین شب موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» با روایت پرویز پرستویی، محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معان امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه‌ی ملی، علی مرادخانی مشاور هنری شهردار تهران، محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهدی اخوان مدیرعامل همراه اول و جمعی از هنرمندان و ورزشکاران حضور داشتند.

موسیقی-نمایش «علمدار» به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی به تهیه کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی حسین پارسایی و با همراهی ارکستر سمفونیک تهران ساخته پوریا خادم و به رهبری بردیا کیارس مصادف با اربعین حسینی از ساعت ۱۸ دو اجرای ویژه خواهد داشت و همچون اجراهای پیشین کلیه عواید مالی این اجراها از طریق موسسه خیریه خادمین علی ابن ابی طالب (ع) صرف مناطق محروم به ویژه سیستان و بلوچستان خواهد شد.

داریوش ارجمند، حسین پاکدل، مهدی سلطانی، فرهاد قائمیان، هادی حجازی و پرویز پرستویی روایتگران افتخاری اولین دوره اجرا در کنار دیگر عوامل شامل: آهنگساز: پوریا خادم، رهبر ارکستر: بردیا کیارس، نویسنده: محمدرضا کوهستانی، طراح حرکت: علی براتی، طراح نور: مرتضی نجفی، طراحان صدا: سروش محمدی و نوید شیخ، طراح لباس: مژگان عیوضی، ویدئو آرت: پژمان زهاب با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند تجربی بودند.

موسیقی-نمایش «علمدار» از یک تا ۶ مهر در تالار وحدت مورد استقبال عموم مردم و چهره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و سیاسی کشور بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام نامزدهای ششمین مسابقه عکس سینمای ایران


نامزدهای دریافت تندیس بهترین عکاس سال سینما معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کاغذپاره‌ها» نامزد بهترین فیلم انیمیشن جشنواره‌ای در لهستان شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «کاغذپاره‌ها» کاندیدای بهترین فیلم بلند انیمیشن جشنواره «انیماتور» ۲۰۲۰ پوزنان لهستان شد.

به گزارش سینماپرس، مستند_انیمیشن «کاغذپاره‌ها» ساخته بهزاد نعلبندی کاندیدای بهترین فیلم بلند انیمیشن جشنواره «انیماتور» ۲۰۲۰ پوزنان لهستان شد.

جشنواره «انیماتور» بزرگترین جشنواره انیمیشن کشور لهستان است و در شهر پوزنان برگزار می شود.

مستند_ انیمیشن «کاغذپاره‌ها» پیش از این کاندیدای بهترین انیمیشن از جایزه آسیا پاسیفیک شده بود و در جشنواره مستند آمستردام ایدفا و چندین جشنواره سینمایی و مستند حضور داشته است.

«کاغذپاره‌ها» در این جشنواره با فیلم های «دماغ یا توطئه مادویکس» ساخته آندری خرژانفسکی از کشور روسیه که امسال جایزه هیات داوران جشنواره انسی را دریافت کرده و فیلم «لذت های محتاطانه» ساخته لویس کالر از آمریکا و ۲ فیلم دیگر رقابت می کند.

جشنواره انیماتور لهستان از ۳ تا ۹ اکتبر مصادف با ۱۲ تا ۱۸ مهرماه برگزار می شود.

مستند- انیمیشن «کاغذ پاره‌ها» روایت زنان زجر کشیده و بی خانمانی است که به شکل اسف‌باری در یک کمپ نگهداری می شوند.

پخش جهانی این فیلم به عهده شرکت مستقل های ایرانی با مدیریت محمد اطبایی است.

عوامل فیلم «کاغذ پاره ها» عبارتند از نویسنده، طراح، انیماتور، تدوین، تهیه کننده و کارگردان بهزاد نعلبندی، آهنگساز: عطا ابتکار، طراح صدا: انسیه ملکی، پژوهشگر: الهام آریامنش، مدیر روابط عمومی: غزاله سعادتی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علمدار» و ۲ اجرای ویژه در اربعین حسینی


موسیقی-نمایش «علمدار» ۱۶ و ۱۷ مهر ساعت ۱۸ مصادف با اربعین حسینی به روایتگری پرویز پرستویی در تالار وحدت اجرا می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان جشنواره موسیقی و ترانه «بر بال لالایی» منتشر شد


مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران از انتشار فراخوان جشنواره لالایی‌ها و ترانه‌های فولکلور خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گیتی: خانه سینما باید مأمن و پناهگاهی امن برای اهالی سینما باشد نه جایی برای غرض ورزی و انتقام جویی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین گیتی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی معرفی هیأت مدیره جدید خانه سینما گفت: خانه سینما باید مأمن و پناهگاهی امن برای اهالی سینما باشد نه جایی برای غرض ورزی و انتقام جویی؛ خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران باید از حقوق اعضای خود حمایت کند، باید در پی آن باشد که مشکلات اعضای خود را برطرف کند اما متأسفانه ما همواره شاهد کاستی های به شدت پررنگی در خصوص عملکرد مدیران قبلی این نهاد بوده ایم که علیرغم شعارها و وعده ها هیچ وقت اصلاح نشده است.

این منتقد پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این افرادی که امروزه به عنوان هیأت مدیره جدید خانه سینما مشغول به کار شده اند اغلب جزو منتقدان عملکرد مدیران قبلی خانه سینما بودند و همواره از ضعف های آشکار مدیران قبلی سخن می گفتند! از این رو حالا که روی کار آمده اند همه ما منتظریم تا ببینیم آیا می توانند ایرادات مدیران قبلی را رفع و رجوع کنند یا اینکه عملکردی مشابه آن ها و یا حتی بدتر خواهند داشت!

وی سپس با بیان اینکه این روزها مهمترین مسأله اهالی سینما فقدان یک بیمه قدرتمند و کارآمد، فقدان امنیت شغلی و فقدان بیمه بیکاری است اظهار داشت: سینماگران در این ایام کرونایی بیش از هر زمان دیگری دچار آسیب و خدشه جدی شده اند و شایسته است مدیران سینمایی تدبیری جدی برای رفع معضلات آن ها داشته باشند. سینمای ایران قبل از کرونا هم کم حال بود و حالا دیگر هیچ جانی در بدن ندارد و کاملاً مرده است!

گیتی خاطرنشان کرد: متأسفانه هزاران نفر از اعضای خانه سینما هیچ ممر درآمد دیگری جز سینما ندارند و با این وضعیتی که پیش آمده هم تولید در سینما به شدت کم شده هم دستمزدها افت چشمگیری پیدا کرده و هم اصولاً دیگر دل و دماغی برای کار وجود ندارد و در این وانفسا این وظیفه یک دستگاه و نهاد صنفی است که به داد اعضایش برسد.

این منتقد سینما متذکر شد: خانه سینما باید از اعضایش حمایت کند. خیلی از اهالی شریف، آبرودار و زحمتکش سینمای ایران این روزها بیش از هر زمان دیگری نیازمند کمک مالی هستند، این وظیفه مدیران خانه سینما است که از آن ها دلجویی کنند.

وی سپس با انتقاد از عملکرد تبعیض آمیز مدیران خانه سینما متذکر شد: سوأل بنده این است که چرا در مراسم ها و جشن های خانه سینما تنها عده ای معدود دعوت می شوند؟ چرا بین اهالی سینما تبعیض قائل می شوند؟ چرا اگر مواهب و هدیه ای وجود دارد به صورت یکسان به یکایک اهالی سینما تعلق نمی گیرد و اعمال سلیقه مدیران خانه سینما را در این مسائل شاهد هستیم؟ من امیدوارم هیأت مدیره جدید به صورت جدی به این مسائل ورود پیدا کرده و هر نوع تبعیض آشکار و نهانی را از میان بردارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی عکاسان زن دفاع مقدس در خانه‌موزه دکتر شریعتی


همزمان با هفته دفاع مقدس سه زن عکاس دفاع مقدس که در دوران جنگ در جبهه‌های جنگ حضور داشته‌اند، توسط خانه موزه دکتر شریعتی با طی یک فتوکلیپ در فضای مجازی معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قهرمانان جنگ نباید فراموش شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد شکیبانیا کارگردان و تهیه‌کننده مستند بیان کرد که تلویزیون جای معرفی و پرداختن به قهرمانان دفاع مقدس است و دردهای یک جانباز را بیان کند.

به گزارش سینماپرس، حامد شکیبانیا مستندساز و تهیه کننده که این روزها اجرای فصل جدید برنامه «نردبان» را در شبکه مستند بر عهده دارد درباره فصل جدید این برنامه به مهر بیان کرد: نردبان برنامه‌ای است که ۱۰ سال از شروعش می‌گذرد و ما خوشحالیم روی این تجربه ۱۰ ساله حرکت می‌کنیم برنامه در این فصل یک تغییر بنیادین داد و کمی مخاطب جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر را مد نظر قرار داد.

وی درباره اهمیت این برنامه نیز گفت: سینمای مستند ما در تلویزیون فضای مستقلی ندارد که درباره فیلم‌ها صحبت شود و به اتفاقات روز جهانی و جشنواره مستند بپردازد. «نردبان» سعی دارد این خلا را پر کند و برنامه‌ای باشد تا مورد اعتماد مستندسازان حرفه‌ای باشد و حتی برای مردمی که مستند را دوست دارند و آنها که می‌خواهند بیشتر از تماشای مستند کاری هم انجام دهند راه‌هایی را نشان دهد.

جای مستند در تلویزیون است

شکیبانیا درباره بستری که تلویزیون برای نمایش مستند فراهم می‌کند عنوان کرد: همین تلویزیون که خیلی‌ها معتقد هستند دیده نمی‌شود خیلی دیده می‌شود و کاملاً برنامه‌هایش به دست مخاطب می‌رسد. جای مستند در تلویزیون است و تلویزیون باید از این سرمایه بزرگ سود ببرد.

این مستندساز که این هفته برنامه‌هایی هم با حضور مستندساز و عکاس جنگ دارد درباره پرداختن به دغدغه‌های دفاع مقدس در این حوزه بیان کرد: اگر تلویزیون درد یک جانباز را منعکس نکند او باید چه کند باید برود جلوی بنیاد خود را به آتش بزند. تلویزیون جایگاه معرفی قهرمانان دفاع مقدس است اما شجاعتی نیاز است که این مسائل را با فضای امروز بیان کنیم و به جوان ترها بسپاریم. امروز نسلی بالا آمده است که الان ۳۰ سال دارد و ان زمان نبوده است.

وی اضافه کرد: اینها می‌خواهند جنگ را روایت کنند و باید احساس کنند که آزاد هستند. ما به تحلیل این نسل نیاز داریم نه نسل‌های قبلی چون آن تحلیل‌ها حتی ممکن است فاصله نسل‌ها را زیاد کند.

این مستندساز که پیش از این مجموعه «نبردهای تامکت» را با محوریت خلبانان دفاع مقدس کارگردانی کرده است، به مستندی که در این هفته با نام «نبردهای فانتوم» از تلویزیون پخش شد، بیان کرد: مستند من درباره نبردهای هوایی بود که با هواپیمای اف ۱۴ انجام می‌شد و اخیراً همان تیم مستندی را به «نام نبردهای فانتوم» ساخته است.

شکیبانیا تصریح کرد: فانتوم عملیاتی‌تر و جنگی تر از هواپیمای اف ۱۴ است. هواپیمای اف ۱۴ بیشتر برای مراقبت است، رادار دارد، رهگیری می‌کند و نمی‌گذارد هواپیمایی وارد کشور شود اما فانتوم برای بمباران است و خط آتش درست می‌کند. خود ما عملیات اچ ۳ را با فانتوم انجام دادیم که در آن عملیات پایگاه عراق را زدند.

حرف‌های قهرمانان منزوی را بشنویم

وی درباره «نبردهای فانتوم» و مستندهای این چنینی اظهار کرد: پخش این مستندها از این جهت مهم است که درباره قهرمانانی است که دیگر اسمشان برده نمی‌شود، سال‌هاست منزوی هستند و حرف‌هایشان شنیده می‌شود.

این مستندساز اضافه کرد: برخی از این خلبانان در جریانات اقدامات اول انقلاب و در جریان کودتای نوژه پاکسازی شدند چون افسرهای تربیت شده شاهنشاهی بودند و بسیاری از آن‌ها زندانی شده بودند اما شهید بابایی آن‌ها را از زندان درآورد و گفت ما اینها را برای چنین روزی (دوران دفاع مقدس) تربیت کرده‌ایم و با وجودی که زندانی شده بودند رفتند جنگیدند و شهید شدند.

وی درباره «نبردهای تامکت» که در برخی شبکه‌ها این هفته بازپخش هم داشته است، گفت: در «نبردهای تامکت» داستانی درباره خلبان‌های اف ۱۴ داشتیم و رکوردهایی که داشته‌اند. خلبانانی که ساعت پروازی طولانی روی آسمان داشته است مثلاً تا ۱۸ ساعت در حال پرواز بوده‌اند. اینها روایت‌هایی بود که تا حالا گفته نشده بود. اینکه چگونه نبرد می‌کردند یا استراتژی‌هایشان چه بود. به طور مثال در مقطعی استراتژی نبرد ما توسط ستون پنجم لو رفت و آنها بلافاصله توانستند بازنگری کنند نقشه را عوض کرده و جنگنده‌های میراژ فرانسوی را بزنند. میراژ مجهزترین هواپیمای آن زمان بود که به عراق اجاره داده بودند و خلبانان ما توانستند از پس آن هم بربیایند.

این مستندساز در پایان سخنانش تصریح کرد: اینها داستان‌هایی که باید گفته شود و این افراد نباید به عنوان قهرمان فراموش شوند. نسل جدید به اینها نگاه می‌کند و برایش سوال می‌شود حالا که اینها در گوشه‌ای افتاده‌اند او باید فداکاری بکند یا خیر. از این حیث داستان‌هایشان مهم است و جذاب هم هست.

مشاهده خبر از سایت منبع