X

بایگانی مهر 9, 1399

دفتر سینمایی

انتصاب سرناظر فشل به مدیریت جشنواره ای کرونا زده! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی حکمی از سوی رییس سازمان سینمایی، سید محمد مهدی طباطبایی نژاد به عنوان دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، در حکم حسین انتظامی خطاب به دبیر جدید جشنواره فیلم فجر آمده است: «ضمن قدردانی از تلاش های موفق و ارزشمندتان در معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان و تعامل شایسته با سینماگران، بدینوسیله به دبیری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر منصوب می شوید.

امیدوارم با استعانت از درگاه احدیت و با همکاری فعالان سینمایی کشور که نقش اصلی در پیشبرد و تحقق اهداف فرهنگی، هنری در حوزه سینما را به عهده دارند زمینه اجرای ایده های نو و خلاقانه را بویژه در شرایط زیست کرونایی فراهم سازید و در انجام وظایف محوله موید باشید.»

همچنین رییس سازمان سینمایی از خدمات ابراهیم داروغه زاده که در سه دوره گذشته جشنواره فیلم فجر مسئولیت دبیری را عهده دار بود قدردانی و برای وی در حوزه تهیه کنندگی سینما آرزوی موفقیت کرد.

حسین انتظامی در حکم جداگانه ای، سید محمد مهدی طباطبایی نژاد را به سمت مشاور رییس سازمان سینمایی منصوب کرد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی برگزیدگان رقابت عکاسی «کلوز آپ» + تصاویر


فهرست برگزیدگان رقابت عکاسی «کلوز آپ» در بخش‌های مختلف از قبیل حیوانات، حشرات و گل و گیاه منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آفت بزرگ رسانه این است که می‌خواهد جای دانشگاه، اینستاگرام باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سلبریتی‌ها امروز در فضای مجازی فرصت بسیاری برای رخ نمودن دارند و حالا تلویزیون فرصت دانشگاه بودنش است.

به گزارش سینماپرس امیررضا مافی، یک سال و نیم است که هر جمعه در قاب برنامه‌ی نقد سینما حاضر می‌شود. در ابتدا و در دوره‌ی میزبانی بهروز افخمی، او منتقد ثابت برنامه بود و پس از افخمی حالا نزدیک به چهار ماه است که بر صندلی اجرای این برنامه تکیه زده است. امیررضا مافی نویسنده است و دکتری فلسفه‌ی غرب دارد. درباره‌ی برنامه‌ی نقد سینما با او گفتگو کردیم.

  • شما منتقد ثابت برنامه‌ی نقد سینما بودید و حالا میزبان برنامه شدید، این مسئله دست و پای شما را برای نقد و اظهار نظر نمی‌بندد؟

قاعدتا من خودم را مجری به معنای کلاسیک‌اش نمی‌دانم. من همان آدم سابق‌ام که حالا وظیفه‌ی گرداندن برنامه و گفتگوها را بر عهده گرفته است. در واقع من در موضع منفعل پرسش‌گر نیستم،‌ بلکه به عنوان آدمی که این فضا را می‌شناسد،‌ با دوستان مختلف گفتگو می‌کنم. اما به هر حال به دلیل احترام میهمان در مقام میزبان، آزادی و فرصت کمتری برای بیان نظرات شخصی‌ام به وجود می‌آید و شاید جایگاه یک منتقد را در من کمرنگ کند.

  • از همین جا برسیم به رویکرد شما در نقد سینما؟ شما گویا خواستید تغییری در این فضا ایجاد کنید؟

ما خواستیم یک منظر جدید به مقوله‌ی نقد وارد کنیم. منظری که صرفا به لحاظ فرمی سینما را نمی‌فهمد و به تاثیرات سینما در ابعاد اجتماعی و ظهور و بروز مدنی آن می‌پردازد و از طرف دیگر، به جهان‌بینی‌ فیلم‌ها و ابعاد مغفول نظری آثار توجه دارد. به طور عام می‌شود گفت: نقد فیلم از منظر علوم انسانی. اما برای اینکه ذهن رهزنی نشود، ما می‌گوییم: نقد فیلم از منظر نوین. ما می‌خواهیم بگوییم، سینما گرچه فرم است، اما پیام آن اهمیت فراوانی دارد. تکنیک سینما اهمیت دارد اما آنچه با این تکنین بیان می‌شود نیز مهم است. به عبارت دیگر ما به دنبال کشف معنای بیان در سینماییم.

  • یعنی شما می‌خواهید منظر مطالعات اجتماعی را وارد سینما کنید؟

من فلسفه خواندم م قاعدتا نگاهم ریشه در علاقه و تحصیلم دارد. من قرار نیست چیزی را به برنامه یا یک فیلم حمل کنم. بلکه فیلم را علاوه بر نقد مرسوم که این کار بیشتر برعهده‌ی آرش خوشخو و مهمان منتقد متغیر ماست،‌ می‌خواهم از این منظر نوین، منظر مبتنی بر تفکر انتقادی و پرسشگری هم بررسی کنم.

  • این باعث نمی‌شود که برنامه سطح‌اش برای مخاطب بالا برود یا نتواند با همه ارتباط برقرا کند؟

آیا برنامه‌ی تخصصی در حوزه‌ی سینما، باید با همه‌ی مردم ارتباط برقرار کند؟ یعنی آیا ما قرار است برنامه‌ای شاد و جذاب شبیه سایر برنامه‌ها بسازیم، قطعا رسالت نقد سینما این نباید باشد. گرچه ما مخاطب را نباید فراموش کنیم و جذابیت برنامه باید حفظ شود،‌ اما اینکه حرف‌های مهم نزنیم یا منظر جدیدی را برای بیان مباحث اختیار نکنیم از ترس اینکه مخاطب با آن ارتباط برقرار نکند،‌ با روح چنین برنامه‌ای منافات دارد. ما نقد سینما را برای اهالی سینما و سینما دوستان می‌سازیم و چه بهتر که آن‌ها مناظر جدید را چه غلط یا درست،‌درباره‌ی سینما دریابند و بتوانند رویکردهای جدیدی را از دل مباحث بیابند و حتما خودشان می‌روند و آن را تعمیق می‌کنند یا اشتباهات ما را به ما گوشزد خواهند کرد که این خودش سرآغاز دیالوگ،‌ به عنوان اساسی‌ترین نیاز امروز جامعه‌ی در همه‌ی ساحات است.

  • به نظر شما جایگاه نقد سینما در میان اهالی سینما چگونه است؟

من واقعا آمار دقیق کارشناسی شده ندارم و نمی‌توانم این را با صراحت پاسخ دهم، اما به نظرم طبق بازخوردهایی که می‌گیریم،‌وضع برنامه در میان اهالی سینما خوب است. یعنی بینندگان برنامه در سطوح مختلف سینمایی بسیار زیادند.

  • یعنی شما معتقدید که از برنامه‌ی رقیب‌تان هفت بیننده‌ی بیشتری دارید.

من اصلا برایم مهم نیست که ما با برنامه‌ی هفت جه نسبت رقابتی داریم. چون معتقدم به جز موضوع هر دو برنامه که سینماست، اساسا،‌ رویکرد دو برنامه به مقوله‌ی سینما متفاوت است. آن‌ها کار خودشان را می‌کنند و ما هم کار خودمان را، با دو سلیقه و ذایقه و رویکرد و اندیشه‌ی متفاوت.

  • یعنی هفت رقیب شما نیست؟

قطعا نیست،‌ ما هر دو در تلویزیون هستیم و داریم برای مردم،‌ مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما برنامه می‌سازیم. هر کدام هم برای خودمان و برنامه‌مان رسالتی قائلیم. پس این رقابت بی‌معناست. هفت مشتری‌های خودش را دارد و نقد سینما هم مشتری‌های خودش را.

  • در چند هفته‌ی اخیر ویدئوهای زیادی از برنامه‌ی شما در فضای مجازی وایرال شد، این خواست شما بود یا اتفاق افتاد؟

قطعا ما برای دیده شدن حرکت نمی‌کنیم. اساسا وایرال شدن در فضای مجازی متفاوت است با وایرال شدن در تلویزیون،‌ چرا که اولی شخص‌محور است و دومی ایده‌محور. اما پیش آمده و مباحثی مطرح شده که در فضای مجازی واکنش برانگیز بوده. اما مطلقا نه شان برنامه این اجازه را می‌دهد و نه ما چنین هدفی داریم. سطح مخاطبان برنامه‌ی ما فراتر از ترندها و هشتگ‌ها و وایرال‌هاست به نظرم و اگر ما به این سمت برویم، قطعا از مواضع اصولی خودمان عدول کردیم و مخاطب اصلی‌مان را آزرده می‌کنیم. مخاطب‌پسندی به معنای تلاش برای دیده شدن نیست،‌ خصوصا در برنامه‌ای نظیر نقد سینما.

  • یعنی شما با حضور سلبریتی‌ها و افراد مشهور در برنامه مخالف‌اید؟

من با دیده شدن به وسیله‌ی حضور این‌ها مخالفم. با زرد شدن برنامه‌ای که مخاطب تخصصی دارد و اندیشه‌ی جاری درون آن باید وجود داشته باشد؛ آفت بزرگ رسانه‌ی ما این است که می‌خواهد جای دانشگاه، اینستاگرام باشد. اهمیت یک برنامه به تعداد لایک‌هایش نیست، در اندیشه‌ای است که می‌سازد. وزن یک برنامه را نباید با تعداد لایک‌هایش شمرد. البته ممکن است که بنا به یک موضوع یا در یک پرونده آدم مشهوری هم حضور پیدا کند. اما جای سلبریتی، ‌در برنامه‌های عمومی‌تراست. در جنگ‌ها، برنامه‌های آخر شبی،‌ تاک‌شوهای مرسوم. نقد سینما هیچ‌کدام از این ها نیست و اگر به این سمت برود دیگر نقد سینما نخواهد بود.

  • اما خب بالاخره آن‌ها هم سهمی از سینما دارند.

بله دارند و ما هم به اندازه‌ای که آن‌ها به سینما مرتبط‌اند،‌ ازشان دعوت می‌کنیم. اما به هر حال برای ما نقد سینما، یک برنامه‌ی استراتژیک است. یک برنامه‌ی گفتمانی. حتما با برنامه‌ای که مجری و مهمان دل می‌دهند و قلوه می‌گیرند فرق می‌کند. نقد سینما، قصدش این است که در سپهر فرهنگی کشور نقش ایفا کند. موضع جدید ایجاد کند و به ساحت سینما تلنگری بزند. مشخص است که در یک برنامه‌ی استراتژیک که قرار است مباحث کلان معرفتی پدید بیاید،حضور سلبریتی بی‌معناست. مثلا ما مفصل درباره‌ی مفهوم زیبایی در برنامه صحبت کردیم، چون من معتقدم ما پرسش از زیبایی نداریم، چه برسد به پاسخ به آن. ما در هنر چهل سال اخیر موضع و تعریف درستی از زیبایی هم نداریم و وقتی شما از زیبایی تعریفی نداشته باشید، به دلیل اشتراکات متدولوژیک،‌از اخلاق هم تعریف درستی نخواهید داشت. ما در نقد سینما، روی بازتعریف مفاهیم هنر و فرهنگ به بهانه‌ی سینما تمرکز کردیم.

  • آیا آسیب‌شناسی آن‌ها هم انجام می‌شود؟

ببینید، سلبریتی‌ها امروز در فضای مجازی فرصت بسیاری برای رخ نمودن دارند و حالا تلویزیون فرصت دانشگاه بودنش است. من تاکید می‌کنم که برنامه باید جذاب باشد و به مخاطب خود احترام بگذارد و طیف وسیع‌تری را در هدف خود قرار دهد،‌اما این با هر مستمسکی میسر نیست و اساسا همانطور که عرض کردم برنامه‌ی دورهمی نیست. ما حتی مثلا با برنامه تخصصی فوتبال هم نباید مقایسه شویم. چون فوتبال هم فراگیرتر از سینماست. ما باید با برنامه‌های تخصصی اندیشه‌ورز قیاس شویم که فکر می‌کنم از تمام آن‌ها خیلی مخاطب بیشتری داشته باشیم. اگر قرار بود برنامه‌ی ما مخاطبانی نظیر مخاطبان برنامه‌های عمومی داشته باشد،‌ اصلا حضور من آنجا به عنوان میزبان بلاوجه بود. حضور من آنجا بی‌معنا می‌شد، چون طبق قاعده من نمی‌توانم آن برنامه‌ی عمومی را که جذابیت هیجانی دارد و کمی زرد است اجرا کنم. نه قاعده‌اش را می‌دانم و نه بضاعتش را دارم. من آنجا نشستم تا برنامه‌ای در خور توجه مخاطبان سینما ارائه کنم.

  • از این منظر خیلی‌ها معتقدند که شما سخت حرف می‌زنید. این طور نیست؟

ممکن است که این طور به نظر برسد، اما من تصمیمی برای چنین حرف زدن ندارم. این ادبیات من است. من خب فلسفه خواندم و سال‌ها مشغول ادبیات داستانی بودم و این‌ها احتمالا در بیان و واژه‌گزینی‌ام تاثیر گذاشته،‌ اما قصد و نیتی پشت آن وجود ندارد. از طرفی اگر نکته‌ی شما صحیح باشد، این می‌تواند اثرات مثبتی هم داشته باشد. همین که تلویزیون بتواند ادبیات جدیدی خلق کند،‌ کار مهمی کرده است. منظورم از جمله‌ی بعد خودم نیستم اما به هر حال معتقدم تلویزیون باید معیار ادبیات را بسازد نه اینکه خود را با ادبیات جامعه مدام تطبیق کند و خدای نکرده خودش را تنزیل دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایتی از رقص جنون شقایق‌ها


نمایشگاه «رقص جنون شقایق‌ها» با آثار نقاشی شهرام گیل‌آبادی روز جمعه (۱۱مهر ماه) در گالری کاما افتتاح می ‌شود و تا ۱۶ مهر نیز برقرار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ابراهیم داروغه زاده» تهیه کننده سینما می شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو فیلم سینمایی پروانه ساخت گرفتند.

به گزارش سینماپرس، در آخرین جلسه شورای پروانه ساخت سینمایی فیلم «با هم بریم بهشت» به نویسندگی علی فرقانی، تهیه کنندگی ابراهیم داروغه زاده و کارگردانی کمال تبریزی و «یقه سفید ها» به نویسندگی فرزاد گودرزی، کارگردانی و تهیه کنندگی شهرام مسلخی مجوز ساخت گرفتند.



 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کشف یک طرح مخفی پشت «مونالیزا» و فرضیات جدید


یک دانشمند به کمک دوربین‌های پیشرفته یک طراحی مخفی در لایه‌های زیرین نقاشی «مونالیزا» کشف کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان دفاع مقدس را فراموش نکردند


سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی، از نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت و غرفه معاونت امور هنری در این نمایشگاه بازدید کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سعید رجبی فروتن» معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی شد


سینماپرس: طی حکمی از سوی حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، سعید رجبی فروتن به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی منصوب شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی راه‌یافتگان مرحله نهایی «حفظ ردیف» جشنواره موسیقی جوان


اسامی هنرمندان راه یافته به مرحله نهائی بخش «حفظ ردیف» چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اعلام شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر بخواهیم هنر تئاتر پیشرفت داشته باشد مدرسان و اساتید هنر تئاتر نباید کمتر از خوب و عالی باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر انتشارات مرکز هنر های نمایشی گفت: ما کار گروهی را میان نمایش‌نامه نویسان ایرانی نداریم و نویسندگان اغلب باید به‌تنهایی آثار خود را به نگارش درآورند.

به گزارش سینماپرس، تئاتر انقلاب و دفاع مقدس‌گونه و حوزه‌ای از هنرهای نمایشی است که همواره دستخوش تغییرات گوناگونی شده و در دهه‌های مختلف وضعیت‌های گوناگونی را تجربه کرده است.

حال در چهملین سالگرد دفاع مقدس تسنیم با “مهرداد رایانی مخصوص” نمایشنامه‌نویس، کارگردان و محقق حوزه تئاتر مصاحبه کرده و به وضعیت کنونی تئاتر مقاومت پرداخته است. در ادامه مشروح این گفت و گو را مشاهده می‌کنید.

* وضعیت کنونی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس رو چه طور می‌بینید؟

جایگاه تئاتر دفاع مقدس مثل همه گونه‌های تئاتر فراز و نشیب بسیاری دارد و با توجه به شیوع ویروس کرونا وضعیت فعلی، وضعیت مطلوبی نیست، با این‌حال شاهد فعالیت‌های پراکنده در این حوزه‌ایم، مخصوصاً جشنواره تئاتر دفاع مقدس و یا تئاتر مقاومت خیلی بهتر از گذشته و باانگیزه بیشتر روبه‌جلو حرکت می‌کند و امیدواریم به نتایج خوبی برسد.

حقیقت این است که آن‌جور که باید حرکت در این فضا انجام‌نشده است، تلاش‌هایی در حال انجام است اما نه به‌اندازه‌ای که لازم و کافی باشد.

* چه اقداماتی در این زمینه انجام‌شده است؟

احداث تالار سوره و اجرای نمایش‌هایی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس در از حرکت‌های خوبی است که امیدواریم در ۳۲ استان کشور این حرکت تسری پیدا کند و ما بتوانیم حداقل در استان‌های مختلف چنین تالارهایی را داشته باشیم تا در طول سال این اجراها را سازمان‌دهی کنند.

هدف همه شهرها نیست، حداقل در مراکز استان‌ها می‌شود با تجهیز یک مکان مناسب این فضا را مختص دفاع مقدس کرد که حرکت بسیار خوبی است. بسیاری از شهرستان‌ها و مراکز استانی موزه دفاع مقدس دارند و در اغلب شهرها بنیاد حفظ و نشر ارزهای دفاع مقدس تلاش کرده تا این موزه‌ها را سازمان‌دهی کند و به نظر کنار این موزه‌ها جای بسیار جذابی است که به‌راحتی می‌تواند یک سالن تئاتر را اختصاص به این موضوع داد.

*  تأثیر و تفاوت گونه مقاومتی تئاتر نسبت به دیگرگونه‌ها چیست؟

با توجه به شرایط کشور هرچقدر ما بتوانیم از منظر روحیه مقاومتی و در نگاه هنرمندان و مردم روحیه‌بخش باشیم، برای مردم خیلی مفید و مؤثر خواهد بود.

حقیقت این است که این‌گونه نمایشی یک تحقق معنایی است تا یک تحقق ریختی و وقتی از وجوه معنایی صحبت می‌کنیم، بیشتر چیزهایی که مدنظر است و این‌گونه را از دیگرگونه‌های نمایشی متمایز می‌کند مضامینی است که در درون آن نهفته است.

در رابطه بامعنای مفهومی واژه‌های مربوط به تئاتر مقاومت، باید سه واژه تئاتر مقاومت، تئاتر جنگ و تئاتر دفاع مقدس را کنار هم قرار بدهم که سه معنا و نظریه متفاوتی هم دارند، معنای اندیشه‌ای جنگ، معنای اندیشه‌ای دفاع مقدس و مقاومت، سه چیز مختلفی است که انتظارات مختلفی را برآورده می‌کند.

شاید شباهت‌هایی باهم داشته باشند، مثل یک نمایش تراژدی و کمدی که شباهت‌هایی باهم دارند، در هردو یک تعداد انسان و با یک داستان وجود دارد و یک اندیشه‌ای در پس آن است اما حقیقت این است که با یکدیگر متفاوت‌اند.

در ژانر دفاع مقدس و جنگ و مقاومت هم این نزدیکی وجود دارد و نمی‌توان از فردی که ادعا دارد که یک تئاتر جنگی را روی صحنه برده است تقاضا شود که چرا مفاهیم مقاومتی و دفاع مقدسی در آن نیست و یا به کسی که می‌خواهد نمایش مقاومتی روی صحنه ببرد، بگویند که چرا مفاهیم دفاع مقدسی یا مفاهیم جنگی در آن وجود نداشته و کم‌رنگ است و یا حتی با مصادیق جهانی آن همخوانی ندارد.

این‌ها سه چیز مختلف است که به نظرم ما در کشورمان در مورد هر سه کار خوب و بد داشتیم و اطلاق‌هایی نیز در مورد آن‌ها وجود داشته است و جایی که یک مقدار اذیت‌کننده شده این است که هر سه این موارد مخدوش شده‌اند زیرا این سه انتظارات مختلف را به وجود آورده‌اند و زمانی که ما نمی‌دانیم کدام‌یک از این پدیده‌ها در حال رخ دادن است، انتظارات خودمان را می‌گوییم و این اختلاف به وجود می‌آید.

*نمایش‌نامه‌نویسی تئاتر مقاومت در چه وضعیتی قرار دارد؟

در حوزه نمایشنامه‌نویسی خوشبختانه تولیدات ازلحاظ کمی خوب بوده اما باید هدفمان را اتفاقات خاص‌تری قرار داده و تلاش کنیم تا تعداد نویسنده‌های باکیفیت این حوزه را افزایش دهیم. ما در حوزه دفاع مقدس با توجه به مقداری که هزینه و تلاش می‌کنیم و آن‌قدری که هر نوع از تولید را رقم می‌زنیم، توقع بیشتری داریم البته باید گفت وقتی به تئاتر دیگر کشورها هم مراجعه می‌کنیم تعداد کمی هنرمند شاخص داشته و اساساً هرچند سال یک‌بار یک هنرمند شاخص به جامعه هنری معرفی می‌شود و باقی در مراتب بعدی قرار می‌گیرند.

ما حتی روی آثار تولیدی هم تبلیغ خوبی نمی‌بینم و بخشی از دلیل آن اینجاست که رقابت ناسالمی میان هنرمندان وجود داشته و آن‌ها یکدیگر را تبلیغ و بلد نمی‌کنند و بخش دوم هم این است که افرادی که در این زمینه تقویت‌کننده، تصمیم‌گیرنده و یا مؤثرند هم در این زمینه مانور کمی می‌دهند و بخشی از آن‌هم گردن رسانه‌ها بوده که فقط به‌صورت مناسبتی به این مهم می‌پردازند.

*چه امور و فعالیت‌هایی می‌تواند به پیشرفت این حوزه نمایشی کمک کند؟

اگر تقویت افراد در حوزه آثار نمایشی درست انجام شود و اگر نگاه ما به این مقوله کیفی‌تر باشد و نه کمی کمک بسیاری می‌کند و یکی از مواردی که می‌توان از شیوه نمایشنامه‌نویسی خارجی برداشت کرد این است که شیوه نمایشنامه‌نویسی خود را در اغلب موارد از حوزه انفسی خارج کنیم و از این مفاهیم شاعر گونه که می‌گوید باید تنها باشیم و قلم بزنیم دور شویم و اگر سینمای هالیوود هم به پیشرفتی رسیده به همین دلیل بوده که به‌صورت میدانی‌تر و در میان مردم به فعالیت پرداخته است و موفقیت آن در گرو فعالیت گروهی است.

ما این حالت را میان نمایش‌نامه نویسان ایرانی نداریم و نویسندگان اغلب باید به‌تنهایی آثار خود را به نگارش درآورند و هیچ همفکری جمعی و گروه دراماتورژی‌ای برای این امر وجود نداشته و ما فقط به شکل سنتی کار هارا پیش می‌بریم و یکی از مواردی که می‌تواند به تئاتر دفاع مقدس کمک کند همین همفکری و کارگروهی در طول زمان و با رسیدن نظرات دیگران است.

* جایگاه تئاتر دفاع مقدس میان مخطبان چگونه است؟

وضعیت جایگاه تئاتر دفاع مقدس میان مخاطبان مانند باقی بخش‌های تئاتر و بدنه کلی آن است و آثاری در این حوزه وجود دارد که مخاطب حیران آن می‌شود و مؤثر است برای مثال کاری از امیرحسین شفیعی دیده بودم در حوض پارک دانشجو که کار بسیار درخشان و گیرا بود و در نمایش‌های حوزه محیطی، دارای مؤلفه‌های مؤثر در جذب مخاطب بود و همچنین کاری که آقای آذرنگ در تماشاخانه ایرانشهر انجام دادند که کار خوبی بود؛ ما داریم کارهایی را که خوب، درخشان و مخاطب پسند هم هستند و حتی در بعضی موارد مخاطب را به تفکر وامی‌دارند ولی حقیقت این است که تعداد این نوع آثار بسیار کم است.

* این تعداد کم ضعف هنرمندان این حوزه است؟

سؤال اینجاست که مگر دیگر نمایش‌ها در دیگر دسته‌های موضوعی تئاتر که در تهران و شهرستان‌ها اجرا می‌شوند از تعداد بالایی نمایش باکیفیت برخوردارند که ما توقع تعداد بالای نمایش باکیفیت در حوزه تئاتر مقاومت را داریم؛ هرچند که ما به این حوزه توجه بیشتری می‌کنیم و طبعاً انتظارات بیشتری هم داریم.

* به‌طور کلی کیفیت آثار تئاتر مقاومت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حوزه تئاتر مقاومت مانند تمامی دیگر موضوعات نمایشی، کار خوب، متوسط و بد وجود دارد و برای مثال در این چند نمایشی که در تهران روی صحنه می‌روند آثار دارای کیفیت‌های متفاوتی‌اند، در حوزه دفاع مقدس نیز همین‌گونه بوده و مثلاً نمایش دست‌های “کو مَم حسن”، نمایش خوب و تأثیرگذاری است. البته توقع نباید به این سمت برود که همه کارها عالی باشد البته ای‌کاش که چنین باشد اما واقعیت این است که این امر امکان‌ناپذیر است مانند همین فرآیند تولید اندیشه که در دنیا فقط در ایران تعریف می‌شود و تعداد مقالات آن بی‌نظیر است اما واقعیت این است که تأثیری نداشته یعنی نتوانستیم بر این فرآیند به آن اندیشه و تولیداتی که مدنظر ما بوده است برسیم اما تعداد مقالات در این زمینه بسیار بالاست و این به این معنی است که همیشه تعداد بالا نشان‌دهنده کیفیت بالا نیست.

البته یکی از چیزهایی که می‌تواند باعث بالا رفتن کیفیت شود این است که ما بتوانیم آمار را بالا ببریم و فرصت‌ها را بیشتر کنیم تا کارها بتوانند بروز و ظهور پیدا کند و به همین دلیل کیفیت آثار متناسب با این گشایشی که وجود دارد متفاوت است و همه نوع اثری میان آن‌ها دیده می‌شود.

* فضای آموزشی تئاتر دفاع مقدس و مقاومت و اساتید آن‌هم همین‌گونه و با کیفیات مختلف است؟

حال سؤال اینجاست که آیا مدرسان تئاتر هم باید این‌گونه باشند و تمامی کیفیات در آن‌ها وجود داشته باشد باید گفت که اگر بخواهیم هنر تئاتر پیشرفت داشته باشد مدرسان و اساتید هنر تئاتر نباید کمتر از خوب و عالی باشند و در این میان اساتید متوسط وضعیت جایگاهی نخواهند داشت و اگر نظام آموزشی کشوری به اساتید ضعیف و متوسط مجهز شود، آن کشور در امر آموزش و تئاتر با مشکل مواجه خواهد شد.

در رابطه با اقبال هنرمندان به این موضوع باید گفت که متأسفانه اکثر هنرمندان پیشکسوت به معنای کسانی که در این حوزه زیاد کار می‌کنند بعد از مدتی خسته شده این موضوع را رها می‌کنند و تعداد بسیار کمی از افراد باقی می‌مانند که همچنان در این عرصه قلم‌زده و کار را به جلو می‌برند، برای مثال برخی از کارگردان‌هایی که مثال زدم، آثار قبلی خود را اجرای مجدد می‌کند کنند و تعداد افرادی که به‌صورت روتین و برنامه‌ریزی‌شده هرچند سال یک‌بار نمایشی جدید روی صحنه ببرند کم است.

*دلیل این اتفاق و رها کردن تئاتر مقاومت توسط هنرمندان چیست؟

یکی ذائقه مردم است که متأسفانه یا خوشبختانه بیشتر علاقه به سرگرمی دارند و به همین دلیل اقبال به‌سوی نمایش‌های روشنفکرانه، مفهوم‌دار و معناگرا کم شده و برای همین حمایت و تعامل با این آثار کم‌رنگ‌تر شده است و طبیعتاً هنرمندان هم وقتی با این ذائقه از مردم مواجه شده و به این نتیجه می‌رسند سند که مخاطبان اقبال بیشتری نسبت به حوزه‌های دیگر نمایشی دارند به سمت آن موضوعات کشیده می‌شود.

اگر بگویند اینکه ذائقه مخاطبان این‌گونه است دلیلی برای گرایش هنرمندان نیست باید گفت که در صورت عدم گرایش هنرمندان به این حوزه‌ها، آن‌ها درآمدی نخواهند داشت و به همین جهت مجبور به حرکت به سمت علاقه‌مندی مخاطبان هستند و در این موضوع با پارادوکسی مواجه شده که به سمت علاقه و دغدغه هنری خود، بدون درآمد و مخاطب مشخص گام برداشته و یا به فکر درآمد و معیشت خود باشد که این موضوع مگر با ورود و حمایت دولت حل‌شدنی نخواهد بود. اگر این حمایت صورت پذیرد می‌شود در این زمینه اقدام کرد تا فرهنگ‌سازی که مدنظر است تحقق پیدا کند اما مانع بزرگ همین دغدغه مالی و مادی است.

مشاهده خبر از سایت منبع