X

بایگانی مهر 14, 1399

دفتر سینمایی

محیط پیرامونی تئاتر شهر در این سالها اصلاً در شرایط خوبی به سر نمی برد/از شهرداری تهران حریم تئاتر شهر را احیاء کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهردار منطقه ۱۱ تهران در دیدار با مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز دور تازه همکاری ها برای رفع مشکلات پیرامونی مجموعه تئاتر شهر در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش سینماپرس، نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران همراه با علی اصغر طاهری شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ بعدازظهر یکشنبه سیزدهم مهرماه ضمن حضور در مجموعه تئاتر شهر با قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم گله دار زاده رئیس تئاتر شهر دیدار و از نزدیک در جریان تازه ترین مشکلات و آسیب های محیط پیرامونی این مجموعه قرار گرفته و درباره تازه ترین اقدامات شهرداری منطقه ۱۱ برای بهبود شرایط فعلی سخن گفت.

نصرالله آبادیان در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از زحمات سعید اسدی در دوره قبلی مدیریت تئاتر شهر از آمادگی شهرداری منطقه ۱۱ تهران برای هرگونه همکاری با ابراهیم گله دارزاده رئیس جدید مجموعه خبر داد و گفت: شهرداری منطقه ۱۱ تهران طی مدیریت آقای اسدی در تئاتر شهر نهایت تلاش خود را انجام داده تا در حد توانایی و مقدورات خدمتگزار هنرمندان و تماشاگران تئاتر باشد. این در حالی است که طی دوره مدیریتی آقای گله دار زاده در تئاتر شهر ماجرا به شکلی خواهد بود که این همکاری استمرار داشته باشد. در این راستا ما امیدواریم تمامی آنچه درباره آن مذاکره کرده و می کنیم بتواند شکل عملیاتی به خود پیدا کند.

وی با اشاره به اجرای فاز اول پروژه پهنه فرهنگی هنری رودکی ادامه داد: خوشبختانه با تأکیداتی که شهردار تهران در این زمینه داشت، ما موفق به بهره برداری از فاز اول پهنه فرهنگ و هنر رودکی شدیم و حالا که این شرایط توانست شأنیت محیط پیرامونی تالار وحدت را دو چندان کند این امیدواری وجود دارد که بتوانیم از اواخر مهرماه امسال فاز دوم پروژه را آغاز کنیم تا شرایط ویژه ای برای متصل کردن پهنه به بوستان دانشجو فراهم شود. در این چارچوب ضمن بهره مندی از مشاوره کارشناسان حوزه های مختلف با شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نیز فعالیت های مشترکی خواهیم داشت که در آینه ای نزدیک جزئیات آن اعلام می شود.

شهردار منطقه ۱۱ تهران، با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی بوستان دانشجو تأکید کرد: بوستان دانشجو یکی از مهمترین بوستان های شهر تهران در موضوعات فرهنگی بوده که لازم است هرچه زودتر نسبت به بازپیرایی آن اقدامات لازم صورت پذیرفته و مشکلات ناشی از آسیب های اجتماعی محیط آن مرتفع شود. در این راه هنرمندان و مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی و تئاتر شهر به عنوان ذی نفعان اصلی این منطقه باید حتماً ما را از مشورت های خود بهره مند و در جلسات مربوط به این پروژه شرکت کنند. چرا که همه ما خواهان این هستیم تا از این پس به جای شنیدن خبرهای ناگواری که ناشی از نزاع های خیابانی و بزهکاری در این منطقه است، شاهد اتفاقات خوب و فرهنگی باشیم که می توانم بوستان دانشجو را به عنوان بوستان موضوعی مرتبط با هنر نمایشی معرفی کنم.

آبادیان در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: ما تمام توان خود را به کار گرفته ایم تا با کمک همکارانم مشکلات محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر را حل کنیم. در این راه اگر چه آهسته قدم برداشتیم اما کوشش ما پیوسته راه رفتن تا رسیدن به نقطه مطلوب است. ما بر این باوریم پیشخوان تئاتر شهر باید عاری از هر گونه اغتشاش و آسیبی باشد تا هنرمندان و تماشاگران فهیم تئاتر با خاطری آسوده در این حوزه فعالیت کنند. در این راه یکی از کارهای مهم توجه به اجرای آثار نمایشی در محیط تئاتر شهر است که قطعاً می تواند مقدمه ای برای تماشای آثار حرفه ای تئاتر باشد. من هم در شهرداری منطقه ۱۱ تهران نهایت تلاشم را انجام می دهم که این موضوعات را با آقای حناچی در میان بگذارم و می دانم با توجه به علاقه مندی های فرهنگی که از ایشان سراغ دارم می توانیم به مذاکرات و اقدامات موثر در این زمینه امیدوار باشیم.

*لطفاً برای تئاتر شهر حریم تعیین کنید

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با قدردانی از همکاری های شهرداری منطقه ۱۱ تهران گفت: مجموعه تئاتر شهر یک بنای مهم تاریخی و به اعتقاد بسیاری از اهالی تئاتر جهانی است که ما گاهی قدرش را نمی دانیم و با آن نامهربانی می کنیم. همین نامهربانی هم باعث می شود که ما در وجوه جهانی نیز در این زمینه با اتفاقات خوبی همراه نباشیم. پس اگر به فریاد تئاتر شهر نرسیم این مجموعه ارزشمند تبدیل به محلی می شود که اصلاً در شأن هنر و تئاتر ایران نیست.

وی تصریح کرد: ما از مجموعه شهرداری تهران دو خواهش داریم. اول اینکه شرایطی را فراهم کند که به اتکاء گزارش ها و آسیب های فراوانی که در محیط تئاتر شهر به دلیل بزهکاری فراوان وجود دارد، شرایط تعیین حریم برای این مجموعه فراهم شد. به هر حال برای این ساخمان دو نگاه در رابطه با تعیین حریم مطرح می شود اول اینکه حریمی برای آن وجود نداشته باشد و دوم اینکه مانند این سالها حصاری پیرامون این مجموعه فرهنگی شکل نگرفته باشد. اما باید حواسمان به این نکته باشد که اگر فرهنگ چنین شرایطی وجود نداشته باشد ماجرا به «ضدفرهنگ» تبدیل می شود و فضا به سمتی می رود که این سالها شاهد آن در محیط تئاتر شهر هستیم.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی محیط تئاتر شهر توضیح داد: ما از دوستان شهرداری تهران خواهش می کنیم که در ابتدا حریم تئاتر شهر را احیاء کنند و پس از آن نسبت به آغاز فاز دوم پروژه پهنه فرهنگ و هنر رودکی از مجموعه تئاتر شهر به جای ادامه پروژه از تالار وحدت همکاری های لازم را داشته باشند. من بر این باورم محیط پیرامون تئاتر شهر این قابلیت را دارد که بیشتر و گسترده تر از اینها تبدیل به یک پاتوق برای تئاتر خیابانی و اجرای مجالس شبیه خوانی در این منطقه شود.

آشنا در پایان صحبت های خود گفت: محیط پیرامونی تئاتر شهر در این سالها اصلاً در شرایط خوبی به سر نمی برد. بنابراین لازم است هرچه زودتر نسبت به رفع التهابات و اتفاقات دلخراش فضای بیرونی این مجموعه اقدامات لازم را انجام دهند. من مطمئنم در این زمینه تمامی هنرمندان از همه اقدامات حمایت می کنند.

ابراهیم گله دار زاده رئیس تئاتر شهر نیز در این دیدار از شهرداری منطقه ۱۱ تهران بابت همکاری ها و پشتیبانی های لازم در حوزه پیرامونی این مجموعه قدردانی و از آمادگی تئاتر شهر برای افزایش همکاری های طرفین در جهت بهسازی و کاهش آسیب ها سخن گفت.

تغییر بافت گیاهی فضای سبز برای جلوگیری از نفوذ آب، طراحی و اجرای نورپردازی محیط اطراف مجموعه برای جلوگیری از توقف افراد بزهکار، ساماندهی افراد بیکار در محیط مجموعه، اجرای آثار نمایشی و برنامه های مختلف با هدف ایجاد نشاط عمومی، احداث جایگاهی ویژه برای معرفی ساختمان تئاتر شهر از نکات مهمی بود که رئیس تئاتر شهر به آن اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: بهسازی و کا هش آسیب های موجود در مجموعه تئاتر شهر در پروسه های کوتاه مدت قطعاً به سرانجام نمی رسد. بنابراین لازم است تا با مشارکت تئاتر شهر و شهرداری منطقه ۱۱ تهران موضوع کاهش آسیب های تئاتر شهر در فازهای بلندمدت نیز تعریف شود تا بتوانیم با اتکا به این رویکرد شاهد اتفاقات موثری در این زمینه باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای بهبودی محمدرضا شجریان دعا کنید


محمدرضا شجریان که سوم شهریور ماه پس از گذراندن حدود ۱۰ روز بستری شدن در بیمارستان جم، به منزل منتقل شده بود، عصر یکشنبه (۱۳ مهر ماه) بار دیگر به دلیل شرایط عمومی ناپایدار در بیمارستان بستری شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شناسایی چهره‌ها» موفق به کسب «چشم طلایی» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمی که با تمرکز بر مهاجرت ساخته شده موفق شد جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم زوریخ ۲۰۲۰ را از آن خود کند.

به نقل از هالیوود ریپورتر، درامی درباره مهاجرت با عنوان «شناسایی چهره‌ها» ساخته فرناندا والادس کارگردان مکزیکی موفق به کسب جایزه «چشم طلایی» به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره فیلم زوریخ ۲۰۲۰ شد.

این فیلم که نخستین فیلم بلند والادس است در جشنواره ساندنس برای اولین‌بار به نمایش درآمد و جایزه انتخاب تماشاگران را در بخش درام سینمای جهان کسب کرد. این فیلم درباره مادری است که به دنبال پسر گمشده‌اش می‌گردد و تصور می‌کند این پسر که او را برای رفتن به آمریکا ترک کرده مرده باشد. این مادر در سفر جستجوگرانه‌اش با مردی جوان همراه می‌شود که به تازگی از آمریکا دیپورت شده است.

هیات داوران زوریخ که امسال به ریاست میشل فرانکو کارگردان مکزیکی سازنده «نظم جدید» کار داوری را انجام داد از این فیلم به‌عنوان یک درام نترس، جادویی و دربرگیرنده و از همه نظر واقعی یاد کرد و افزود این فیلم تصویری از یک تراژدی است… با مجموعه‌ای از هنرمندان استثنایی که از ورود به دنیای هر نوع کلیشه‌ای درباره یک زن، اجتناب کردند.

یک فیلم اول دیگر از یک کارگردان زن دیگر نیز جایزه اصلی بخش جنبی فوکوس زوریخ را به خانه برد. اِوی رومِن کارگردان زن ایتالیایی برای ساخت درامی با عنوان «چرا تو نه» این جایزه را از آن خود کرد. فیلم وی با تمرکز بر شخصیتی به نام ماریو ساخته شده که مرد جوانی است که از دهکده خود در جنوب تیرول فرار می‌کند. در این سفر او با دوست دوران کودکی‌اش همراه می‌شود تا به رم برود تا دوستی را که سال‌هاست ندیده بود، ملاقات کند. هیات داوران از بازی توماس پرن برای ایفای نقش اصلی تمجید کرد و وی موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر جشنواره شد.

همچنین «زمان» ساخته گرت بردلی که اولین‌بار در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد موفق به کسب جایزه «چشم طلایی» برای بهترین مستند شد. این فیلم درباره تلاش زنی برای آزادی شوهرش است که به ۶۰ سال زندان محکوم شد.

«چشم طلایی» در بخش بهترین سریال که امسال به جشنواره افزوده شد نیز به «گریه کن گرگ» ساخته ماجا جول لارسن از دانمارک رسید که درباره فردی است که درباره خانواده‌اش که از خشونت‌های داخلی رنج برده تحقیق می‌کند. جایزه بهترین فیلم کودکان هم به «کلوپ بچه‌های زشت» ساخته جوناتان اِلبرز رسید که فیلمی هلندی است.

امسال فیلم «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت، مستند «مایا» ساخته جمشید مجددی و «سایه‌های بی‌خورشید» مهرداد اسکویی از ایران در این جشنواره حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت موسیقایی یک فریاد فروخورده/ میرباقری در انتخابم ریسک کرد!


موسیقی متن سریال «مختارنامه» از جمله نواهای ماندگار عاشورایی است که مخاطبان به محض شنیدن آن بی‌نیاز از مشاهده هر تصویری، نماهای این سریال ماندگار را در ذهن خود مرور می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازغی: همکاران ما در بخش های مختلف سینما در تنگدستی گرفتار هستند و کسی به فریادشان نمی رسد/ چرا تکلیف بیمه بیکاری اهالی سینما روشن نمی شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پژمان بازغی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: همکاران ما در بخش های مختلف سینما در تنگدستی گرفتار هستند و کسی به فریادشان نمی رسد؛ بی شک این وظیفه مسئولان سینمایی است که مساعدتی جدی برای تمامی هنرمندانی که این روزها نیازمند یاری و مدد هستند، داشته باشند و تمهیداتی برای برون رفت زندگی آن ها از بحران در نظر بگیرند.

بازیگر فیلم های سینمایی «سربازهای جمعه» و «سمفونی نهم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وضعیت سینما بعد از بحران کرونا در سراسر جهان به هم ریخت؛ این اتفاق غیرمترقبه باعث شد تا اوضاع سینما هم در تمامی کشورهای دنیا دچار تشتت شود اما با تمهیدات مسئولان فرهنگی و سینمایی در سایر کشورها این بحران آرام آرام حل شد اما در کشور ما وضعیت سینما همچنان بحرانی است.

این سینماگر با بیان اینکه مدیران سینمایی باید با دغدغه مندی و اهتمام جدی فریادرس اهالی سینما باشند اظهار داشت: روزی که ما داد می زدیم و می گفتیم هنرمندان باید بیمه بیکاری داشته باشند، هنرمندان باید سندیکای درست داشته باشند که در مواقع بحرانی به دادشان برسد، به فکر امروز و امثال امروز بودیم!

بازغی خاطرنشان کرد: وضعیت این روزهای سینما و بحرانی که کرونا در سینما ایجاد کرده شاید تلنگر خوبی باشد برای مدیران فرهنگی و سینمایی تا شاید حداقل برای سال های آتی وضعیت بیمه بیکاری اهالی سینما را تعیین تکلیف نمایند. واقعاً نمی دانم چرا تکلیف بیمه بیکاری اهالی سینما بعد از این همه سال بحث و پیگیری روشن نمی شود و هیچ مدیر سینمایی اهتمام جدی برای این اتفاق مهم نداشته است؟

بازیگر فیلم های سینمایی «کافه ستاره» و «سلفی با دموکراسی» در پایان این گفتگو تأکید کرد: بلاتکلیفی وضعیت بیمه اهالی سینما در حالی است که دولت ما را مساعدت نمی کند و برخلاف آنچه در باور عموم افراد جامعه وجود دارد ما خودمان با هزینه شخصی تمام حق بیمه و مالیات مان را پرداخت می کنیم و حتی معاف از مالیات هم نیستیم! خانه سینما هم که به عنوان صنف و سندیکای اهالی سینما شناخته می شود هیچ عملکرد مثبت و قابل قبولی در راستای تحقق حقوق برحق اهالی سینما ندارد و رسماً سینماگران را به حال خود رها کرده است و متأسفانه همین باعث شده تا ما شاهد وضعیت زندگی نامساعد بسیاری از همکاران عزیزان مان باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار کتاب «تحلیل زیبایی شناسی موسیقی دستگاهی ایران»


کتاب «تحلیل زیبایی شناسی موسیقی دستگاهی ایران» نوشته محمدرضا عزیزی و پویا سرایی در قالب حوزه فلسفه و زیبایی شناسی موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فقط آقای سلبریتی و خانواده مهم است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعتراض و پرخاشگری یک سینماگر به دزد زورگیر، با واکنش‌های قابل تأمل کاربران فضای مجازی همراه شد.

به گزارش سینماپرس، هنوز مدت زیادی از فضاسازی رسانه‌ای برخی از سلبریتی‌ها در حمایت از قاتل‌ها و زورگیرهای مسلح نگذشته است در آن زمان، این سؤال مطرح شده بود که این سلبریتی‌ها، اگر اتفاق مشابهی برای خود یا نزدیکان‌شان هم پیش بیاید، باز هم خواهان عدم مجازات فرد مجرم خواهند بود. حالا در عمل چنین اتفاقی رخ داده است. مهراب قاسم‌خانی، که همراه با برخی دیگر از به اصطلاح سلبریتی‌ها هشتگ #اعدام_نکنید را ایجاد کرده بودند تا در مجازات قاتل‌ها و زورگیرهای مسلح، اخلال ایجاد کنند، در هنگام مواجهه با زورگیری که تلفن همراه دخترش را سرقت کرده بود، واکنش‌هایی تند و عصبانی نشان داد. این رفتار قاسم‌خانی، باعث شد تا کاربران فضای مجازی، همراهی او با موج تبلیغاتی در حمایت از جنایتکاران را یادآوری کنند.
یکی از کاربران فضای مجازی نوشت: «حالا که سارق گوشی دختر مهراب قاسم‌خانی را گرفتند، آیا درسته ما هشتک #آزاد_کنید رو راه بیندازیم؟ فقط اونجاش که میگه «من بچه رو بزرگ نکردم که یک گردن‌کلفت مثل تو بیاد اینجوریش کنه» یک سوال: آیا بچه‌های سلبریتی‌ها با بچه‌های مردم عادی فرق دارند؟»
فرد دیگری هم نوشته است: «آقای سلبریتی! فقط بچه شما عزیزه؟ چرا جوش میاری برادر، جوونه دیگه یه اشتباهی کرده، مگه خودت با مهناز افشار کمپین اعدام نکنید برای قاتلان راه نمینداختید!؟»
در یک پست دیگر هم می‌خوانیم: «آقای قاسم‌خانی! به خدا قسم هیچ‌کس بچه بزرگ نمی‌کنه که یه لات از راه برسه و براش گردن‌کلفتی کنه تهدیدش کنه و چاقو زیر گلوش بذاره. ولی چرا شما امنیت در برابر اراذل رو فقط برای خانواده خودتون می‌خواید؟»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مرثیه ناتمام» منتشر شد/ شنیدن آوازهایی برای اربعین


آلبوم «مرثیه ناتمام» شامل آوازهایی برای اربعین، توسط مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت مرکز موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمادگرایی به سبک نقاشان کودکان و نوجوانان در «ستیز»


نمایشگاه گروهی «ستیز» شامل آثاری از نقاشی‌های کودکان و نوجوانانی است که نمادگرایی عمیقی در آن‌ها استفاده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری دوره‌های «خوانش متون کلاسیک ادبی» در کانون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاییز ۱۳۹۹ دوره‌های «خوانش متون کلاسیک ادبی» را به‌صورت برخط (آنلاین) برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، این دوره‌ها شامل «حافظ‌خوانی»، «شاهنامه‌خوانی» و «گلستان‌خوانی» مقدماتی است که از ۱۹ مهر ۱۳۹۹ در ۱۰ جلسه برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال برگزار می‌شود.
بر همین اساس، هدف از آموزش این دوره‌ها که به شکل آنلاین برگزار می‌شود درک، دریافت و تحلیل متن مبتنی بر اجرای صحیح آن است.
همچنین آشنایی اولیه با کانتکس (بستر تاریخی) متن، ورود به موضوع ترسیم کلی جهان‌بینی شاعر، آشنایی کلی با ساختار اثر، آشنایی با اصول اولیه اجرا متون نظم کلاسیک، ورود به مبحث خوانش و آشنایی اولیه با تکنیک‌های خوانش متن، از دیگر اهداف آموزشی دوره‌های «خوانش متون کلاسیک ادبی» به شمار می‌رود.
بر اساس این خبر، دوره‌های «حافظ‌خوانی» و «شاهنامه‌خوانی» مقدماتی با تدریس مهدی محمدیان به ترتیب ساعت ۱۰ تا ۱۱ روزهای دوشنبه و چهارشنبه به‌صورت برخط برگزار می‌شود.
همچنین دوره «گلستان‌خوانی» مقدماتی با تدریس مریم عباسی ساعت ۱۳ تا ۱۴ روزهای شنبه آنلاین برپا خواهد شد.
علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این دوره‌ها تا روز ۱۸ مهر ۱۳۹۹ فرصت دارند به نشانی http://kpf.ir/onlinecourses مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع