X

بایگانی مهر 14, 1399

دفتر سینمایی

وضعیت حجاب در سینما و شبکه نمایش خانگی درست نیست و به قول معروف شورش را در آورده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «آچمز» با اشاره به افسارگسیختگی وضعیت حجاب در سینما و شبکه نمایش خانگی افزود: من نمی‌دانم مسئولیت کنترل وضعیت حجاب در این آثار با چه کسی است و این ناهنجاری تا کجا پیش خواهد رفت، خوشبختانه در تلویزیون اینطور نیست و حجاب افراد کاملا رعایت می‌شود.

به گزارش سینماپرس، شهین تسلیمی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون وضعیت حجاب بازیگران در سینما و شبکه نمایش خانگی گفت: در سینما به ما می‌گویند لاک بزنید، موی خود را بیرون بریزید، مجبورمان می‌کنند آرایش غلیظ انجام بدهیم، منتها شخصا به هیچ وجه از این رفتار خوشم نیامده و تا جایی که ممکن است جلوی آن می‌ایستم.

وی در همین رابطه تاکید کرد: به شخصه وقتی وضعیت حجاب بازیگران زن در سینما را می‌بینم به خودم می‌گویم چرا چنین وضعیت و حجابی باید وجود داشته باشد. باور کنید وضعیت حجاب بازیگران ما دست کمی از بی حجابی بازیگران هالیوودی ندارد. بازیگر سریال «آچمز» با اشاره به افسارگسیختگی وضعیت حجاب در سینما و شبکه نمایش خانگی افزود: من نمی‌دانم مسئولیت کنترل وضعیت حجاب در این آثار با چه کسی است و این ناهنجاری تا کجا پیش خواهد رفت، خوشبختانه در تلویزیون اینطور نیست و حجاب افراد کاملا رعایت می‌شود. شاید به دلیل مخاطب کم سینما نظارتی روی این قضیه نیست، اما در هر صورت به نظر من وضعیت فعلی فرق چندانی با فیلم فارسی‌ها ندارد.

وی ادامه داد: از نظر من وضعیت حجاب در سینما و شبکه نمایش خانگی درست نیست و به قول معروف شورش را آورده‌اند. متاسفانه انگار شبکه‌های ماهواره‌ای الگوی لباس پوشیدن و حجاب و آرایش بازیگران زن سینمای ما شده‌اند. این وضعیت در شبکه نمایش خانگی بسیار بدتر است. ما چطور می‌توانیم در جامعه کسی را به حجاب و پوشش دعوت کنیم وقتی در فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی همان بدحجابی عادی جلوه داده می‌شود؟

بازیگر فیلم «دایره زنگی» الگو بودن بازیگران را اشتباه خواند و تصریح کرد: برخی می‌گویند بازیگران الگوی جوانان جامعه هستند، از نظر من این اتفاق کاملا غلط است، الگوی جامعه نباید بازیگران باشند. بازیگران بعضا در هر کاری بازی می‌کنند و گاها در هر تبلیغی حاضر می‌شوند، چند روز پیش از من خواستند برای یک شرکت املاک خارجی با مبلغی چشمگیر تبلیغ کنم، من این پیشنهاد را رد کردم، چرا که به خودم می‌گویم چرا باید مردم کشورم را برای خروج تشویق کنم. این اتفاق توهین به مملکت خودم است، منتها این اتفاق در همه بازیگران صدق نمی‌کند و خیلی‌ها از این تبلیغات انجام می‌دهند، به همین خاطر می‌گویم بازیگر نباید الگوی جامعه باشد.

وی با اشاره به تغییر جهت تهیه کنندگان و کارگردانان در شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان در تلویزیون یک نوع از حجاب را برای آثارشان در نظر می‌گیرند و در شبکه نمایش خانگی نوعی کاملا متفاوت، از نظر من مشکل آنجاست که به آن‌ها اجازه داده می‌شود که در شبکه نمایش خانگی بازیگرانشان را با هر پوششی جلوی دوربین بفرستند. از نظر من این کارگردانان باید بدانند که هر قدر هم آزادی بهشان داده شود، ساکن کشوری اسلامی هستند و باید خودشان رعایت کنند.

تسلیمی افزود: از نظر من نباید به سینما و شبکه نمایش خانگی تا این حد آزادی داده شود، من به بسیاری از کشورهای خارجی سفر کرده‌ام، باور کنید میزان آرایشی که بازیگران زن داخلی انجام می‌دهند را در هیچ کجای دنیا نمی‌بینید.

بازیگر سریال «پنچری» آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول اثری سینمایی هستم که نزدیک به یک هفته آینده به اتمام می‌رسد. در این فیلم نقش متفاوتی را بازی می‌کنم و در آن با بازیگرانی همچون امیرحسین رستمی، میرطاهر مظلومی و سیروس همتی همبازی هستم، منتها به دلیل خبری نشدن پروژه هنوز نمی‌توانم درباره نام اثر و کارگردان اطلاعاتی بدهم.

تسلیمی در همین راستا خاطرنشان کرد: در حال حاضر قرارداد بازی در سریال «بچه مهندس ۳» را بسته‌ام که قرار است بعد از مهر ماه جلوی دوربین برود، علاوه بر آن در سریال جدید «محمدرضا آهنج» هم به ایفای نقش می‌پردازم منتها این اثر به دلایل مشکلات مالی فعلا متوقف شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بعد از اتفاق» به جشنواره فیلم کودک می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوریا حیدری اوره فیلم سینمایی «بعد از اتفاق» را به تهیه‎کنندگی شهاب حسینی به سی‎وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ارائه داده است.

به گزارش سینماپرس، این کارگردان درباره فیلم خود که به جشنواره سی‌وسوم فیلم کودک ارائه داده است، گفت: این فیلم به موضوع امید و اهمیت آن در نسل کودک و نوجوان می‌پردازد.  

به گفته این کارگردان، در «بعد از اتفاق» محور اصلی کودکی است که تحقق آرزوهایش را جستجو می‌کند و فیلم به این موضوع می‌پردازد که آدم‌ها ناامید نشوند، هدف داشته باشند و برای رسیدن به آن هدف تلاش کنند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است که: کودکی به نام روح‌الله که بعد از یک اتفاق ناگوار تصمیم می گیرد با شرایط کنار بیاید به دنبال اهدافش برود…

از جمله بازیگران فیلم سینمایی «بعد از اتفاق» می‌توان به: رضا کیانیان، جوادعزتی، گلاره عباسی، ستاره پسیانی، بهرام افشاری، نیما شعبان نژاد، یسنا میرطهماسب، علی انصاریان، روح الله جعفری و… و. اشاره کرد.

عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: پوریا حیدری اوره، تهیه کننده:شهاب حسینی، دستیار اول کارگردان:لاله مستوفی، فیلمبردار:علیرضا برازنده، مدیر تولید:حسن مصطفوی، تدوین: سارا آهنی، صدابردار:امیر ترابی، طراحی صحنه:بابک پناهی، مدیر روابط عمومی:علی پاکزاد، عکاس:حبیب مجیدی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمید لولایی و مرجانه گلچین در فهرست «ویلا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «ویلا» به کارگردانی علیرضا نجف زاده این روزها مرحله پیش تولید را سپری می‌کند.

به گزارش سینماپرس، نگارش سریال «ویلا» به قلم سعید جلالی، کارگردانی علیرضا نجف زاده و تهیه کنندگی مهران مهام این روزها ادامه دارد.

همچنین بنا بود تا پایان مهرماه این سریال وارد مرحله تولید شود اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد.

حمید لولایی و مرجانه گلچین از بازیگرانی هستند که حضورشان در این سریال قطعی شده است و قرار است بازیگران دیگری نیز به فراخور قصه به این سریال اضافه شوند. علی صبوری، هدایت هاشمی و چند بازیگر دیگر نیز از گزینه های احتمالی برای حضور در این سریال هستند.

گروه تولید در حال انتخاب بازیگران هستند و بعد از نهایی شدن لیست بازیگران، سریال در لوکیشن‌های تهران و یکی از شهرستان ها وارد مرحله تولید خواهد شد.

به گزارش فارس، طرح اولیه این سریال درباره کارمندی بود که برای تعطیلات نوروز به شمال کشور می رود و در آنجا وارد ماجراهایی می شود.

نجف زاده تا به حال مجموعه تلویزیونی «زوج یا فرد» را برای باکس نوروز کارگردانی کرده است و این احتمال نیز وجود دارد تا «ویلا» نیز یکی از گزینه های پخش در نوروز سال آینده باشد.

این سریال برای گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما تهیه و تولید خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولیدات سینمایی در حوزه‌های مذهبی، دینی و عاشورایی عملاً در کشور ما تعطیل شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجتبی فرآورده ضمن اشاره به بلاتکلیفی پروژه سینمایی «ثارالله» و انتقاد از کم‌کاری‌های صورت گرفته در زمینه تولید آثار مذهبی، تأکید کرد مدیران فعلی جنم ورود به این حوزه‌ها را ندارد.

به گزارش سینماپرس، مجتبی فرآورده تهیه‌کننده سینما در گفتگو با مهر با اشاره به بلاتکلیفی چندساله پروژه سینمایی «ثارالله» گفت: فیلمنامه «ثارالله» نزدیک به ۵ سال است که آماده تولید است اما هنوز شرایط مالی برای تولید این پروژه فراهم نشده است تا بتوانیم آن را جلوی دوربین ببریم، تا ایجاد شرایط مناسب برای تولید این پروژه صبر می‌کنیم که یا فرجی حاصل شود یا متولیان فرهنگی به‌خود بیایند.

وی با اشاره به تولیدات فرهنگی و هنری با مضامین مذهبی توضیح داد: فضای فرهنگی کشور به طور کلی یک فضای راکد و خمود است و به همین دلیل هیچ‌گونه فعالیتی در حوزه فرهنگی شکل نمی‌گیرد، طبیعی این است این فضای راکد فرهنگی به فضاهایی چون سینما، ادبیات، موسیقی، شعر و غیره سرریز شده است.

مدیران اهل ورود به فضاهای پرتنش نیستند

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ملک سلیمان» توضیح داد: مدیران عزیزی که سرکار هستند، کسانی نیستند که جنم ورود به این حوزه‌ها و عرصه‌ها را داشته باشند و بیشتر ترجیح می‌دهند که در یک حوضچه آرام، مدیریت کنند تا اینکه وارد فضاهای پرتنش شوند. اگر چه از پس تلاطم‌های حوضچه‌های آرام هم برنمی‌آیند. لذا به همین دلیل ترجیح می‌دهند که اساساً صورت مساله را پاک کرده و به سمت آن ورود نکنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه تولیدات سینمایی در حوزه‌های مذهبی، دینی و عاشورایی عملاً در کشور ما تعطیل شده است و در واقع این تعطیلی به این دلیل است که مدیران تصمیم‌گیر ترجیح می‌دهند در حوزه سینما فیلم‌های گیشه‌ای بسازند که نه خودشان جرات می‌کنند با خانواده برای دیدن فیلم به سینما بروند و نه مخاطب با خانواده به سینما برود.

سال ۸۲ فیلم سینمایی «مریم مقدس (س)» در سینماها با بلیت ۱,۲۰۰ تومان اکران شد و نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشت و این یعنی اینکه فیلم ۸۰۰ هزار بیننده و مخاطب داشت و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها تبدیل شد تهیه‌کننده فیلم «۲۳ نفر» گفت: تلویزیون نیز ترجیح می‌دهد در حوزه‌ای وارد شود که سهل‌الوصول باشد و نیازی نباشد که به چند جا جواب پس دهد، در صورتی که ما تصور می‌کردیم انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و در حوزه فرهنگ باید تحول ایجاد شود، اما متاسفانه جمهوری اسلامی و مسئولان آن به گونه‌ای رفتار کردند که هیچ تحولی در حوزه فرهنگ به‌وجود نیامده است.

فیلم و سریال مذهبی مخاطب بسیاری دارد

وی ادامه داد: معتقدم فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی مخاطبان بسیاری دارد، به عنوان مثال ما در ایام محرم و صفر قرار داریم و همچنان سریال «مختارنامه» برای چندمین بار از تلویزیون پخش شد و بیننده خود را هم داشت، تولیدات دیگری مانند «یوسف پیامبر (ع)» هم در داخل کشور بیننده داشت و هم در کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفته است.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: در بخش سینما نیز فضا همین‌گونه است به عنوان مثال سال ۸۲ فیلم سینمایی «مریم مقدس (س)» در سینماها با بلیت ۱,۲۰۰ تومان اکران شد و نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشت و این یعنی اینکه فیلم ۸۰۰ هزار بیننده و مخاطب داشت و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها تبدیل شد. در سال ۸۹ نیز «ملک سلیمان» اکران شد و آن نیز اگر اشتباه نکنم با بلیت ۳ هزار تومانی ۳ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشته است، این فیلم بارها در تلویزیون پخش شد و مخاطب خود را داشت.

فرآورده گفت: متاسفانه با توجه به اینکه فیلم‌های مذهبی و دینی تولید و پخش نمی‌شود، همه یا تصور می‌کنند یا اینگونه القا می‌کنند که این نوع از آثار مخاطب ندارد، این در حالی است که فیلم‌هایی از این دست باید عرضه شود تا دید برای این فیلم‌ها مخاطبی وجود دارد یا خیر.

از شبکه خانگی توقع زیادی نمی‌توان داشت

وی درباره تولید آثار مذهبی در شبکه نمایش خانگی توضیح داد: به نظر شبکه نمایش خانگی می‌تواند بستر جدیدی برای فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی باشد اما نمی‌توان از شبکه نمایش خانگی توقع زیادی داشت. به این جهت که مناسبات تولید در شبکه نمایش خانگی صرفاً مناسبات اقتصادی است و اقتصاد در این بخش حرف اول را می‌زند.

این هنرمند بیان کرد: زمانی که متولیان امر مانند تلویزیون که از بودجه عمومی استفاده می‌کند یا سینما که از بودجه دولتی استفاده می‌کند و یا ده‌ها سازمان بزرگی که تنها با شعار اسلام و دین و انقلاب بودجه‌های عمومی کشور را می‌بلعند در این حوزه قدم برنمی‌دارند در حالی که وظایف ذاتی این نهادها فعالیت فرهنگی در راستای انقلاب اسلامی و دین است، چگونه می‌توان از شبکه نمایش خانگی انتظار داشت که به این مهم بپردازند.

وی ادامه داد: در اهداف تلویزیون و یا دیگر سازمان‌های فرهنگی تولید آثار فرهنگی از این دست آمده است و جزو اهدافشان این است که در این حوزه‌ها کار کنند، این در حالی است که به تنها حوزه‌ای که ورود پیدا نمی‌کنند آثار مذهبی و دینی است.

فرآورده در پایان گفت: در چنین شرایطی چگونه می‌شود از بخش خصوصی توقع داشت که در چنین موضوع‌هایی ورود پیدا کنند. به همین دلیل در این حوزه باید به سمت کسانی رفت که متولی این موضوع‌ها هستند و وظیفه ذاتی آن‌ها این گونه تعریف شده است. متاسفانه در این بخش نه تنها از جانب مدیران ما کم کاری شده است، بلکه از جانب قشر مذهبی و علما و اندیشمندان ما نیز همین کم کاری صورت می‌گیرد، چرا که در این زمینه مطالبه‌ای از مسئولان ندارند. در پایان بار دیگر پیشنهاد می‌کنم به سراغ متولیان فرهنگی کشور بروید و یک‌بار هم که شده از آنان بپرسید چرا در ساخت آثار سینمایی و سریالی در خصوص دین و عاشورا اقدامی نمی‌کنند؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با آقای انتظامی برای تعیین تکلیف «شورای اکران آنلاین» گفتگو می کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرتضی شایسته سخنگوی شورای صنفی نمایش عنوان کرد که «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان از ۸ تا ۱۳ آبان در کردستان به نمایش در می‌آید.

به گزارش سینماپرس، مرتضی شایسته سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با مهر درباره خروجی جلسه امروز ۱۳ مهرماه گفت: در جلسه امروز مقرر شد فیلم سینمایی «تله پاتی» به کارگردانی رضاشالچی و «کله پوک» بعد از تعطیلات سینما، به نمایش دربیایند و همه سینماها می‌توانند این فیلم‌ها را به نمایش بگذارند.

وی افزود: در جلسه امروز مقرر شد از فیلم سینمایی «پیشی میشی» ساخته حسین قناعت به طور کامل در اکران و نمایش در شهرستان‌ها و تهران حمایت شود.

شایسته بیان کرد: همچنین فیلمیران شرکت پخش‌کننده «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان درخواست نمایش این فیلم از تاریخ ۸ تا ۱۳ آبان را کرد از همین رو قرار است این فیلم در این تاریخ در کردستان به نمایش دربیاید.

وی در پایان گفت: قرار است روز سه شنبه با آقای انتظامی برای تعیین تکلیف شورای اکران آنلاین گفتگو کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان پیشکسوت جزو گروه‌های سنی پرخطر در خصوص مقابله با بیماری‌های آنفولانزا و کرونا هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمحمد طباطبایی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درباره اینکه آیا واکسن آنفولانزا به هنرمندان پیشکسوت تعلق می گیرد یا نه اعلام کرد که پیگیر این موضوع از وزارت بهداشت هستیم.

به گزارش سینماپرس، سید محمد طباطبایی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درباره اینکه آیا مؤسسه در شرایط کرونایی موجود و پرخطر بودن گروه سنی اعضای این مؤسسه به دنبال راهکاری برای تعلق گرفتن واکسن آنفولانزا به هنرمندان پیشکسوت هست یا نه، به مهر گفت: هنرمندان پیشکسوت در سنین بالای ۶۰ و ۷۰ سال هستند و در مقابل بیماری‌های آنفولانزا و کرونا در گروه پرریسک و پر خطر حضور دارند. از این رو باید حواسمان باشد که این عزیزان کمتر مورد آسیب قرار بگیرند.

وی یادآور شد: در حال حاضر دغدغه مردم و به ویژه گروه‌های سنی پرخطر استفاده از واکسن آنفولانزا است و هنرمندان پیشکسوت هم از این امر مستثنی نیستند.

طباطبایی اظهار کرد: ما در هیأت مدیره مؤسسه هنرمندان پیشکسوت تهیه واکسن آنفولانزا برای اعضای مؤسسه را مصوب کردیم و نامه‌ای نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادیم تا از وزارت بهداشت درخواست کنند امکان تهیه واکسن آنفولانزا برای هنرمندان پیشکسوت فراهم شود.

وی درباره تعداد اعضای مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و واکسن آنفولانزای مورد نیاز، توضیح داد: کل اعضای مؤسسه یک هزار و ۱۰۰ نفر هستند که ما تقاضا داریم برای این تعداد از اعضا و یک همراه که شاید یکی از اعضای خانواده یا پرستار این عزیزان باشند نیز واکسن در نظر گرفته شود که در کل تعداد واکسن‌های مورد نیاز ۲ هزار و ۲۰۰ عدد است.

مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت تأکید کرد: ما لیست اعضا و همراهان شان را در اختیار دوستان وزارت بهداشت قرار می‌دهیم تا این دوستان شیوه توزیع را خودشان تعیین کنند. به این طریق از رسیدن واکسن‌ها به دست هنرمندان پیشکسوت اطمینان خاطر پیدا می‌کنند.

طباطبایی در پایان سخنان خود تصریح کرد: هنرمندان پیشکسوت جزو گروه‌های سنی پرخطر در خصوص مقابله با بیماری‌های آنفولانزا و کرونا هستند از این رو خواهشمندیم دوستان وزارت بهداشت و در رأس آنها وزیر محترم بهداشت توجه ویژه‌ای به این قشر داشته باشند و کمک کنند تا امکان برخورداری و استفاده از واکسن آنفولانزا برای هنرمندان پیشکسوت فراهم شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدور مجوز ۱۲۷ تک آهنگ و ۷ آلبوم در هفته گذشته


دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرف هفته گذشته مجوز ۱۳۴ آلبوم و تک آهنگ را صادر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره موسیقی فجر رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین جلسه شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر روز شنبه ۱۲ مهرماه برگزار و مقرر شد این دوره از جشنواره به ۲ صورت رقابتی و غیررقابتی برگزار شود.

به گزارش سینماپرس، در دومین جلسه شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر درباره بررسی فراخوان جشنواره، زمان و نحوه برگزاری جشنواره با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و بخش های مختلف جشنواره گفتگو شد.

در این جلسه شورا، مقرر شد سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش های رقابتی و غیررقابتی برگزار شود.

با توجه به انتصاب حسن ریاحی عضو شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به عنوان دبیر جشنواره، محمد سریر به شورای سیاستگذاری جشنواره پیوست و مجید کیانی، حسن ریاحی، محمد سریر، شاهین فرهت، نادر مشایخی و محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی اعضای شورای سیاستگذاری این دوره جشنواره را تشکیل می دهند.

فراخوان بخش های مختلف سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به زودی منتشر می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترور شد تا هنرمند دیگری شود!


او را به عنوان نقاش تکرارها می‌شناسند؛ تکرار اشیای روزمره مصرفی که در راستای زیر سوال بردن جوامع مصرف‌گرا خلق می‌شدند. اگرچه سودای نقد زندگی مصرف زده انسان ها و جوامع مختلف بعد از سوء قصد ناکام به این هنرمند خلاق، جایش را به طرح‌های رنگی از چهره‌های شخصیت‌های معروف دنیا داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نباید یک شورای واحد برای تمامی مجسمه‌های شهری در همه استان‌های کشور تصمیم گیری کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای تجسمی اعلام کرد ساخت، اجرا و نصب هرگونه مجسمه، دیوارنگاره و نقش برجسته در فضای شهری باید با مجوز شورای نظارت بر نصب مجسمه‌ها صورت بگیرد.

به گزارش سینماپرس، پس از انتشار تصاویری از مجسمه‌های شهری که تناسب چندانی با شأن و مقام مفاخر فرهنگی و هنری و حتی شهدای این سرزمین نداشتند، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد.

بر اساس اعلام واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، هادی مظفری در این باره گفت: آثار یادمانی هنری برای بزرگان، می‌تواند ترجیع بند محتشم کاشانی برای حماسه کربلا، اثری موسیقایی و حماسی همانند سمفونی خرمشهر و مجسمه‌ای همانند اثر ابوالحسن خان صدیقی برای ادای احترام به فردوسی و یا آثار معماری و مجسمه‌ها و دیوارنگاره‌ها باشند که همگی از مهمترین گونه‌های آثار فرهنگی و هنری هستند.

وی افزود: این یادمان‌ها به عنوان مدرک و شاهدی برای قدرشناسی و بزرگداشت خاطره‌ی مفاخر و بزرگان یک کشور است که با قرار گرفتن در معرض دید شهروندان، هم خاطره ذهنی و ادای احترام آنها را در نزد مردم نشان می‌دهد و هم باعث افتخار و بالیدن آن ملت به ارزش‌ها، گذشته و بزرگان خویش می‌شود.

مظفری در ادامه با بیان اینکه ضرورت دارد تمامی ارگان‌های سفارش دهنده آثار هنری و مجسمه‌های شهری از مشورت یک شورای متخصص بهره مند شوند گفت: از حدود ۶۰ سال پیش تا کنون ۴ آئین نامه مبنی بر نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه‌ها و یادمان‌ها در میدان‌ها و اماکن عمومی داشته‌ایم که همگی به عنوان قانون الزام آور است. بر اساس نخستین «تصویب نامه هیأت وزیران وقت مورخ ۲۹/‌۰۳/‌۱۳۳۸‬ طبق پیشنهاد وزارت فرهنگ (هنرهای زیبای کشور) تصویب نمودند که سازمان‌های دولتی و ملی که در صدد تهیه مجسمه مشاهیر تاریخی – ادبی – هنری برای نصب در میادین و غیره می‌باشند، می‌بایستی قبلاً طرح و نام سازنده مجسمه را به هنرهای زیبای کشور ارسال دارند تا در کمیسیون مربوطه مورد مطالعه و پس از تصویب اقدام به تهیه آن شود. در تعیین محل نصب مجسمه کمیسیون فوق، نظر اداره کل باستان شناسی را رعایت خواهد نمود. وزارت فرهنگ و ارشاد و کشور مأمور اجرای این تصویب نامه هستند. طبق دومین قانون که عبارت است از، «آیین نامه نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه‌ها و یادمان‌ها در میادین و اماکن عمومی و در جلسه ۴۴۲ مورخ ۴ خرداد ۱۳۷۸ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است»، کلیه وزارتخانه‌ها، مراکز و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شهرداری‌ها موظف به اجرای سیاست‌های مصوب شورای نظارت در موضوع این آئین نامه هستند. همچنین بر اساس «دستورالعمل اجرایی نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و اماکن عمومی مصوب جلسه ۳۴۱ مورخ ۱۸/‌۰۸/‌۱۳۷۹‬ شورای فرهنگی عمومی»، اماکن عمومی شامل میادین، مبادی ورودی شهرها، بوستان‌ها، معابر، محوطه و فضاهای عمومی تعریف شده است.

وی تاکید کرد: انتخاب دغدغه فرهنگی و ایده مناسب بسیار حائز اهمیت است اما نبود طراحی مناسب و اجرای غلط توسط افراد فاقد صلاحیت ساخت مجسمه‌های شهری، نتایج سنگینی به همراه خواهد داشت. طبق این مهم، ساخت، اجرا و نصب هرگونه مجسمه، دیوارنگاره و نقش برجسته در فضای شهری باید با مجوز شورای نظارت بر نصب مجسمه‌ها صورت بگیرد بنابراین ما تمامی ظرفیت‌های قانونی مبتنی بر رعایت دستگاه‌ها از این آئین نامه را دارا هستیم. هدف اصلی از تدوین این سه آئین نامه، حمایت از ایده ساخت و نصب مجسمه‌های شهری و پاسداشت مشاهیر و بزرگان است و در این روند، مشورت گرفتن و سپردن کار به خبرگان مجسمه سازی و هنرمندان صاحب نام و صاحب امضا مهمترین بخش کار است.

مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به ماده ۲ این آئین نامه که اعضای شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری را معرفی می‌کند، گفت: شورای نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه‌های شهری متشکل از معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی، نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نماینده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، نماینده فرهنگستان هنر، یک نفر از استادان برجسته هنرهای تجسمی با معرفی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شهردار شهری که نصب مجسمه در آن پیشنهاد شده، دو نفر از صاحبنظران عرصه فرهنگ، نماینده بنیاد شهید و نماینده وزارت مسکن و شهرسازی است. احکام این اعضا بر اساس دستورالعمل اجرایی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود.

بر اساس آسیب شناسی صورت گرفته به این باور رسیدیم که نباید یک شورای واحد برای تمامی مجسمه‌های شهری در همه استان‌های کشور تصمیم گیری کنند. هر شهر ایران اقلیم و آب و هوای خاص و خرده فرهنگ‌های بومی و محلی و ساختار شهرسازی و معماری خود را داراست که این خصوصیات برای خلق و نصب یک اثر هنری شهری بسیار حائز اهمیت و در عین حال متفاوت است.

وی بیان کرد: طبیعی است که نمایندگان و کارشناسان این شورا باید به حوزه مجسمه سازی آشنایی داشته باشند چراکه در خصوص مجسمه‌های شهری از ایده، تا طراحی و اجرا، مواد اولیه و همچنین مکان نصب اثر بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا و بر اساس آسیب شناسی صورت گرفته به این باور رسیدیم که نباید یک شورای واحد برای تمامی مجسمه‌های شهری در همه استان‌های کشور تصمیم گیری کنند. هر شهر ایران اقلیم و آب و هوای خاص و خرده فرهنگ‌های بومی و محلی و ساختار شهرسازی و معماری خود را داراست که این خصوصیات برای خلق و نصب یک اثر هنری شهری بسیار حائز اهمیت و در عین حال متفاوت است.

مدیرکل هنرهای تجسمی اعلام کرد: چهارمین و آخرین مصوبه قانونی مربوط است به «دستورالعمل صدور مجوز ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میدان‌ها و اماکن عمومی مصوب ۱۳۹۹» که علاوه بر آئین نامه‌های مصوب گذشته، طی پیگیری و جلسات متمادی ۸ ماهه گذشته در شورای ساماندهی مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این دستورالعمل تنظیم شده و در آن امکان تفویض اختیار این مهم را به استان‌های توانمند سپرده است.
در این دستورالعمل با توجه به قوانین بالا دستی موجود به این نتیجه رسیدیم که شهرسازها، استادان دانشگاه، جامعه شناسان و هنرمندان هر شهر و استان بهتر می‌توانند با توجه به شرایط هر بوم و منطقه در مورد زیباسازی شهری و ساخت مجسمه بزرگان و مشاهیر و اینکه چه اثری در چه فضا و جایگاهی باید نصب شود، تصمیم بگیرند و این دستورالعمل طی روزهای آتی به تمامی استان‌های کشور ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه آثاری را که در این چند وقت در فضای برخی شهرهای ایران شاهدش بودیم از منظر هنری، آثار درخور و شایسته ای نبوده‌اند و تنها تعداد اندکی از آثار قابل دفاع بودند و الباقی از ساختار تکنیکی و جذابیت بصری و توانمندی سازنده برای خلق و اجرای یک اثر هنری برخودار نبودند. بهتر است، تمامی نهادها که برای پاسداشت نام و یاد قهرمانان و بزرگان این سرزمین قدم بر می‌دارند از ظرفیت صحیح هنر و هنرمندان در این راه بهره گیرند.

مظفری گفت: در بسیاری اوقات سفارش دهندگان نیت خیری دارند و بناست مجسمه یکی از مفاخر، مشاهیر، و سربازان و قهرمان کشور، خلق و در فضای شهری نصب شود اما چون به هنرمند صاحب امضا و دارای تجربه کافی مراجعه نمی‌شود و از نهادهای مرتبط و دارای صلاحیت کسب مشورت نمی‌گردد، نتیجه آن چیزی است که ما امروز در فضای شهری با آن مواجهیم. داشتن دغدغه فرهنگی و ایده مناسب بسیار حائز اهمیت است اما نبود طراحی مناسب و اجرای غلط توسط افراد فاقد صلاحیت ساخت مجسمه‌های شهری، نتایج سنگینی به همراه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: البته نباید از ذهن دور داشت که طی سال‌های گذشته آثار باارزش هنری و درخور توجه نیز در کشور خلق و در فضای شهری نصب شده‌اند. شهرداری تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و برخی دیگر از شهرهااز جمله شهرداری‌هایی هستند که با برگزاری سمپوزیوم مجسمه و دوسالانه‌های تخصصی در حوزه مجسمه سازی، توانستند آثار هنری ارزشمندی خلق، نمایش داده و در سطح شهرهای ایران نصب کنند. مشکل ما دقیقاً در جایی است که متولیان از مشورت‌های لازم بهره مند نمی‌شوند و از هنرمندان صاحب نام در این حوزه اعم از دانشگاه‌های هنر، انجمن مجسمه سازان، انجمن‌های هنرهای تجسمی کشور واز ظرفیت و مشورت شوراهای قانونی استفاده نمی‌کنند و نتیجه‌ای که با آن مواجهیم، خارج از توقع و انتظار همه است.

مظفری در پایان ابراز امیدواری کرد با تفویض اختیار به شوراهای نظارت بر نصب مجسمه‌های شهری در استان‌ها و استفاده‌ی نهادهای سفارش دهنده از ظرفیت هنرمندان مجسمه سازی و فارغ التحصیلان دانشگاه و اساتید این رشته در آینده شاهد خلق و نصب آثار هنری بی کیفیت در سطح شهرهای ایران نباشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع