موسیقی آوازی مناطق بر پایه دوبیتیخوانی است/ اجرای کارهای جدید
عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از اجرای بیشتر موسیقی آوازی در این دوره از جشنواره خبر داد.
عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از اجرای بیشتر موسیقی آوازی در این دوره از جشنواره خبر داد.
سینماپرس: کریم لکزاده گفت: تصحیح رنگ و نور فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» توسط محسن خیرآبادی انجام میشود.
به گزارش سینماپرس، کریم لک زاده کارگردان سینما درباره آخرین وضعیت تولید «شیرجه یزرگ» در گفتگو با خبرنگاران جوان، گفت: تصحیح رنگ و نور این فیلم سینمایی توسط محسن خیرآبادی پیش میرود و حدود یکماه آنیده نسخه نهایی آماده خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به برگزاری فیزیکی جشنوراه فیلم فجر آیا فیلمتان را آنجا نمایش میدهید یا خیر، بیان کرد: انتخاب دیگری نداریم.
در «شیرجه بزرگ» که تهیه کنندگی آن برعهده محمدرضا شفیعی است؛ بازیگرانی، چون پگاه آهنگرانی، پدرام شریفی، سونیا سنجری، ساسان کاوه، حامد نجابت، علی سعدی، محمد رضاپور مقدم، زهرا ابراهیمی، اصلان شاه ابراهیمی و میثم دامن زه ایفای نقش میکنند.
«شیرجه بزرگ» که فیلمی جادهای است در لوکیشنهای شهر تهران، گیلان و کشور ارمنستان فیلمبرداری شده است.
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مَرد و مریم برای یافتن گمشده هایشان همراه با سه جامانده از یک گروه سیرک، وارد سفری پرماجرا در جادهها میشوند.
انتهای پیام/
سینماپرس: کارگردان مستند «ترکیب بند» بیان کرد این مستند درباره تاریخ شکلگیری و خلق بند «باز این چه شورش است» سروده محتشم کاشانی است.
به گزارش سینماپرس، امیر آذین کارگردان فیلم مستند «ترکیب بند» در گفتگو با مهر درباره ساخت این مستند گفت: تقریباً چند سالی به این مساله فکر میکردم که چه چیزی به غیر از خود واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) در ذهنها ماندگار شده است. تا اینکه بعد از پژوهشهایی که انجام دادم به بند «باز این چه شورش است» رسیدم، کتیبههای «باز این چه شورش است» طی ۳ نسل همچنان خاطرهانگیز بوده و هست. یک فضای عجیبی در این کتیبهها وجود دارد که همچنان هر وقت بحث محرم و قیام عاشورا میشود، ناخودآگاه این بند در ذهن همه نقش میبندد.
وی بیان کرد: این مساله برای من بسیار جذاب بود و تصمیم گرفتم تا مستندی درباره این کتیبه بسازم. در همین راستا تاریخ شکلگیری «باز این چه شورش» است را بررسی کردیم تا بدانیم محتشم کاشانی چگونه این شعر را سروده است.
این مستندساز تاکید کرد: روایتهای مختلفی در چگونگی سرودن این شعر وجود دارد، برخی روایات میگوید که بند به بند این شعر به محتشم کاشانی الهام شده است. در آخر این مستند نیز آقای بنی فاطمه یکی از این روایت را میخواند تا مخاطب از آن مطلع شود.
وی ادامه داد: با آقای امین فروغی که یکی از پژوهشگران شناخته شده در این حوزه است، صحبت کردیم همچنین با آقای گرمارودی نیز گفتگوهایی داشتیم.
آذین گفت: از دیگر کسانی که در این مستند با ما همکاری داشتند میتوان به عباس سجادی شاعر و موسیقیدان اشاره کرد، وی درباره این شعر گفته است که «باز این چه شورش است» مانند تابلوی ظهر عاشورای آقای محمود فرشچیان است، در واقع در ایام عاشورا معمولاً این بند و این تابلو در ذهن مردم نقش میبندد.
وی توضیح داد: در این مستند با چند نفر از شاعران مختلف صحبت کردیم که تا این شعر را بررسی کنیم، که از آن جمله میتوان به محمود حبیبی کسبی اشاره کرد که به عنوان شاعر آیینی با وی مصاحبه شده است. عباس سجادی نیز درباره طنین و آهنگ این بند در مستند «ترکیب بند» صحبت کرده است.
این مستندساز با اشاره به سختی ساخت آثار مذهبی در حوزه مستند بیان کرد: ساخت مستند در حوزه مذهبی به خصوص با موضوع عاشورا بسیار سخت است هم از لحاظ ساخت و هم به لحاظ محتوا، زمانی که این مستند را میساختم یک جاهایی از کار نمیدانستم چه کار میتوان کرد، اما در نهایت با تلاش فراوان سعی در به پایان رساندن مستند کردم که خوشبختانه در این زمینه موفق بودم.
وی ادامه داد: این مستند ۲۶ دقیقهای است و ساخت آن نزدیک به ۳ ماه طول کشید، در واقع حدود ۲ ماه تحقیقات روی این بند طول کشید و بعد از آن نزدیک به یک ماه جسته گریخته پلانها را ضبط کردیم و پس از تولید آن نیز یک هفته به طول انجامید.
آذین با اشاره به اینکه موسیقی استفاده شده در این مستند کاملاً موسیقی هیاتهای مذهبی است، در پایان گفت: در حال حاضر با همکاری امین فروغی مشغول پژوهشی در زمینه نوحه هستم که از ابتدای شکلگیری نوحه تا به امروز است، این کار قرار است در ۳ قسمت ساخته میشود.
سینماپرس: فیلم کوتاه «پنجرههای موازی» به کارگردانی رضا زهره کرمانی برای حضور در یک جشنواره فیلم به ایتالیا میرود.
به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «پنجرههای موازی» به کارگردانی رضا زهره کرمانی در ادامه حضور خود در فستیوالهای بینالمللی به جشنواره Out Of Bounds ایتالیا راه یافت.
جشنواره «آوت آف باندز» دارای مدرسه فیلمسازی است و فیلمهای منتخب این جشنواره برای دانشجویان سال تحصیلی جدید نیز در برنامهای جداگانه در اواخر ماه اکتبر به نمایش در خواهد آمد. این جشنواره روز پنجشنبه ۱۵ اکتبر همزمان با ۲۴ مهرماه در ایتالیا برگزار میشود.
«پنجرههای موازی» روایت عشق مجازی مرد معلولی است از پنجره اتاقش به دختر همسایه.
«پنجرههای موازی» تاکنون در جشنوارههای بینالمللی مختلفی حضور داشته و توانسته دیپلم افتخار از جشنواره لندن ایکس ۴، فیلم منتخب جشنواره ماهیانه بریتانیا، جوایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد از جشنواره تاگور هندوستان و جایزه بهترین فیلم از جشنواره وانریلر لسآنجلس را از آن خود کند.
شاهین پرویزی و مارال جودت بازیگران این فیلم کوتاه هستند.
از دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده، کارگردان و تدوینگر: رضا زهرهکرمانی، مدیر فیلمبرداری: آرش علیاحمدی، طراح صحنه: دنیسا دومیترسکو، صدابردار: دنیس اِرد، طراحی و تدوین صدا: علیرضا علویان، موسیقی متن: امید رئیس دانا، گریم: بابک اسکندری، مدیر تولید: تانیا خجسته، تهیه کنندگان: علی فراهانی و رضا زهره کرمانی.
پخش بینالملل این فیلم بر عهده کمپانی «گلدن پیکس» انگلستان است که در زمینه تولید و پخش فیلم کوتاه فعالیت دارد.
سینماپرس: اولیور استون کارگردان آمریکایی که به عنوان میهمان در جشنواره فیلم لومیر در لیون فرانسه حضور یافت، از سیاست و جنگ و آینده آمریکا سخن گفت.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، یکشنبه شب جشنواره فیلم لومیر میزبان اولیور استون بود. همزمان نسخه ترمیم شدهای از فیلم مشهور وی «متولد چهارم جولای» در این برنامه به نمایش درآمد و در حالی که تنها نیمی از سالن نمایش به دلیل ویروس کرونا پر شده بود، استون روی صحنه رفت تا به پرسشها، پاسخ دهد.
وی به دعوت تیری فرمو مدیر جشنواره روی صحنه حاضر شد و در حالی که از وی به عنوان یکی از بزرگترین فیلمسازان معاصر آمریکا و جهان یاد میشد، این کارگردان ۷۴ ساله ایستاده مورد تشویق حضار قرار گرفت.
استون یک ساعت روی صحنه بود و به سوالها به زبان انگلیسی و فرانسوی که زبان مادریاش است، پاسخ داد.
کارگردان سرشناس در پاسخ به این سوال که چرا یک کتاب جدید نوشته پاسخ داد: میخواستم به زندگیام برگردم و با مروری بر آن بفهمم چه اتفاقهایی افتاده است. مشکلی که با فیلمها وجود دارد این است که سریع میگذرند و برخی از مردم آنها را دوست دارند، برخی ندارند و بعد هم دنبال کار بعدی میروی. واقعاً میخواستم ببینم چه آموختهام و از شکستها و موفقیتهایم بیشتر بیاموزم.
استون برای انتشار کتاب خاطرات جدیدش با عنوان «تعقیب نور: چگونه راهی هالیوود شدم» برای صداقت در بیان خاطراتش که حتی میتواند به عنوان یک رمان خوانده شود، با تجلیل منتقدان روبهرو شده است.
درست مثل فیلمهایش، هر گفتوگویی با استون جنبههای سیاسی هم دارد و ذاتاً سیاسی است. وی در پاسخ به این سوال که چگونه این وجدان سیاسی را به دست آورده است بدون تردید پاسخ داد: از دروغها. و بعد توضیح داد که از وقتی بچه بود با طلاق والدینش روبهرو شد، بعد جنگ ویتنام بود و بعد ترور جاناف کندی. وی گفت: آنها درباره مرگش دروغ گفتند و همه اینها بخشی از روند شکل دادن به شخصیت من در حین بزرگ شدنم بودند.
استون تاکید کرد: این سه دروغ بزرگ دیدگاه من برای جستجوی نور، واقعیت و حقیقت را شکل دادهاند.
وی در ادامه گفت: پدر من میگفت یک مرد باید در اشتیاق و خطر زمان خود مشارکت داشته باشد. این در حالی است که ما داریم به خودمان در هالیوود دروغ میگوییم. ما داریم این داستانهای وحشتناک را اختراع میکنیم و دشمنسازی میکنیم. این روند از جنگ ویتنام آغاز شده و ما هنوز داریم همان اشتباه را تکرار میکنیم و مدام در همان وادی قدم میگذاریم.
با اشاره به تنش نژادی، دو قطبی سیاسی و ناآرامیهای مدنی در کشورش، وی گفت: مهاجرت رمز موفقیت آمریکا بوده است. همواره با موج مهاجرتها خون جدید به کشور وارد شده است. ایرلندی، لهستانی، ایتالیایی، اسپانیایی تبارها، آسیاییها؛ همه و همه با هم در این کشور ادغام شدهایم. هیچ آمریکایی ثابتی وجود ندارد، اما متاسفانه ترامپ نمیتواند اصلاً این را درک کند، او ترس را برمیانگیزاند. او سیستم را دچار انسداد کرده و درگیریهای مدنی میتواند بدتر شود.
استون بر نقش رسانهها هم تاکید کرد و در حالی که آنها را برای ایجاد هیجان کاذب سرزنش میکرد گفت: همه از رسانهها میترسند، حتی ترامپ، اما او میداند چطور دکمهها را فشار بدهد. اگر او دوباره انتخاب شود برای این است که او یک شخصیت سرگرمکننده عالی است.
فرمو از او پرسید: شما همسن ترامپ هستید. استون در پاسخ گفت: در واقع … و هم سن بیل کلینتون و جورج دبلیو بوش.
استون بعد به جنگ ویتنام پرداخت و با اشاره به کهنهسربازان جنگ گفت: این سه مرد به ویتنام نرفتند، مقاومت و اعتراض هم نکردند. این سه مرد لوس بودند. صادقانه بگویم، باید آنهایی که به جنگ میروند اجازه داشته باشند رییس جمهوری شوند، نه آنهایی که جنگ را شروع میکنند. وی با این سخنان یادآور جنگهای عراق و یوگسلاوی هم شد.
وی در ادامه گفت: حالا هم تقریباً همین وضعیت است. تنش زیادی بین سیاه و سفید وجود دارد. در طی ویتنام سیاهپوستان آمریکا نمیخواستند به جنگ بروند و بجنگند. آنها این کار را انجام دادند زیرا فراخوانده شدند. اما آنها از رییس؛ گروهبان سفیدپوستی که میگفت چه کار کنید کینه داشتند. همینها بود که به من آموخت تا مقاومت کنم. آنها برای انسان بودن جنگیدند و انسان هم ماندند.
استون با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: میبینیم آمریکا به صورت تجربی دارد تغییر میکند. میتواند به یک مسیر خوب برود اگر هوش و عقل سلیم بر آن تسلط داشته باشد.
وی افزود: و صادقانه بگویم همین که هیچ اطمینانی به آینده وجود ندارد مرا علاقهمندتر میکند… چون دلایل دراماتیکی در آن نهفته است. یک داستان حسابی است. مرا یاد امپراتوری روم میاندازد. آنجا هم خیلی طول کشید تا امپراتوری از هم بپاشد. مردم میدانستند دارند هر چه بیشتر فاسد میشوند و انحطاط زیادی در امپراتوری روم وجود داشت. ایا این انحطاط آمریکایی برای همیشه دوام خواهد داشت؟
پاسخ خود وی به زبان فرانسوی این بود: من ناظر یک کمدی آمریکایی هستم.
سینماپرس: یک فعال رسانهای تصریح کرد: وقتی پوستر یک جشنواره افشا میکند که در ذات آن جشنواره هیچ بارقه امیدی وجود ندارد، پس چرا اصلا آن جشنواره برگزار میشود؟
به گزارش سینماپرس، محمدرضا شاهحسینی، نویسنده و کارشناس سینما در گفتوگو با کیهان درباره پوستر جشنوارههای فیلم کودک و فیلم کوتاه که به تازگی رونمایی شدهاند گفت: پوستر هر جشنوارهای، نشاندهنده هویت و هدف آن جشنواره است؛ بسیاری از جشنوارهها در جهان، از این ابزار برای معرفی بهتر خودشان استفاده میکنند. به همین دلیل آنچه در پوستر جشنوارهها طراحی میشود اهمیت دارد.
وی درباره پوستر سیوسومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: جشنواره کودک، بینالمللی است، اما در پوستری که برای این جشنواره طراحی شده، شما هیچ نشانه هویتی که در سطح جشنوارههای جهانی مشخص کند این رویداد در ایران برگزار میشود نمیبینید. یعنی اگر این پوستر را به یک مخاطب خارجی نشان دهید و بگویید این جشنواره در افغانستان، آمریکا و روسیه یا هر کشور دیگری برگزار میشود، برایش یکسان است! در این پوستر، هشت تصویر مختلف دیده میشود که هیچکدام دال بر فرهنگ و هویت و سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیستند.
این منتقد ادامه داد: البته طراح این پوستر مقصر نیست، بلکه به سیاستگذاری این جشنواره برمیگردد و شاید چیزی به نام سبک زندگی و عناصر هویتی در سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک وجود ندارد!
شاهحسینی همچنین درباره پوستر سیوهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در این پوستر نیز فقط ظلمت و تاریکی دیده میشود! هر چند که در دوره اخیر جشنواره فیلم کوتاه که پارسال برگزار شد، موضوع فلاکت غلبه داشت اما قرار نیست در پوستر جشنواره نیز فقط سیاهی القا شود!
وی تصریح کرد: وقتی پوستر یک جشنواره اعلام میکند که در ذات آن، هیچ روشنی و بارقه امیدی وجود ندارد، پس اصلا برگزاری آن جشنواره برای چیست؟
این کارشناس سینما تأکید کرد: جای سؤال است که چرا با وجودی که طی یک سال اخیر، اتفاقات مهمی در کشورمان رخ داده، بهویژه شهادت حاج قاسم سلیمانی، اما هیچ نشانهای از این اتفاقات ملی در پوسترهای جشنوارههای سینمایی دیده نمیشود؟
وی در پایان گفت: اگر یک جشنواره با بودجه شخصی برگزار شود موضوع دیگری است، اما وقتی جشنوارههایی با بیتالمال و بودجه عمومی کشور برگزار میشوند باید عایدی و منفعتی ملی و عمومی هم داشته باشند.
این روزها که کام اصحاب هنر به هزار و یک دلیل تلخ است، هر از چندی خبر خوشی هم شنیده میشود تا ثابت شود همیشه در دل تیرگیها، لکههایی از نور هم دیده میشود. نمونه اخیر اثبات این ادعا، جلسه تازهای است که اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهوری داشتهاند.
سینماپرس: دبیر سی و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با اشاره به اینکه نباید در شرایط موجود این دوره از جشنواره را با دورههای قبل مقایسه کنیم، تأکید کرد جشنواره سی و نهم «بینالمللی» نخواهد بود.
به گزارش سینماپرس، حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر درباره وضعیت برگزاری بخش بینالملل این دوره از جشنواره با توجه به شرایط کرونایی موجود در جهان، به مهر گفت: در دوره سی و نهم جشنواره تئاتر فجر بخش بینالملل وجود ندارد زیرا اکثر کمپانیهای تئاتر در کشورهای مختلف دنیا تعطیل هستند. بینالمللی بودن تعریفی دارد و باید همه وجوهش نیز وجود داشته باشد که این امر در شرایط کنونی میسر نیست.
وی ادامه داد: ارتباط بینالمللی تا حدی وجود دارد و شاید به برگزاری ورک شاپ و حتی اجرای یک یا ۲ اثر در جشنواره سی و نهم ختم شود، ولی اینها نمیتواند به معنای بینالمللی بودن این دوره از جشنواره باشد.
مسافرآستانه درباره وضعیت بخشهای داخلی جشنواره سی و نهم با توجه به شرایط نامناسب اجراها و همچنین روند تولید تئاتر، یادآور شد: از سال ۸۴ به بعد جشنواره تئاتر فجر برآیند وضعیت سال تئاتر کشور بوده است در حالی که قبل از آن جشنواره به تولید آثار یک سال آینده تئاتر میپرداخت. با مدل قبلی، برگزاری جشنواره معنایی نداشت زیرا جشنواره تئاتر فجر باید برآیند بهترین کارهایی باشد که در طول سال اجرا میشوند.
دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تأکید کرد: طبیعتاً در شرایط کرونایی وضعیت تولید و اجرای آثار نمایشی مناسب نیست و جشنواره نیز با توجه به وضعیت موجود سال ۹۹ برگزار میشود. به همین دلیل نباید جشنواره سی و نهم را با دورههای قبلی مقایسه کرد و باید وضعیت موجود در سال جاری را مدنظر قرار داد.
وی درباره اینکه آیا احتمال جدایی بخش بینالملل جشنواره تئاتر فجر و برگزاری آن به صورت مستقل وجود دارد یا نه، اظهار کرد: فعلاً در این خصوص بحثی در شورای سیاستگذاری جشنواره و بین مدیران و مسئولان مطرح نیست.
مسافرآستانه در بخش پایانی سخنان خود درباره وضعیت بودجه جشنواره سی و نهم نسبت به دوره سی و هشتم تصریح کرد: طبیعتاً بودجه جشنواره بر اساس برنامههای آن تصویب میشود. ما در دوره سی و نهم بخشهایی را حذف کردیم و در عین حال بخشهایی نیز به جشنواره اضافه شد. برآیند کلی این است که بودجه این دوره نیز در حد سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر باشد.
سینماپرس: بازیگر سریال «نون. خ ۳» گفت: من جلوی دوربین آقاخانی رفته ام و تا پایان پروژه هم در اثر حضور دارم، با توجه به فیلمنامه و همچنین روند تولید فصل سوم این سریال میتوانم با اطمینان بگویم که فصل سوم یک سروگردن از هر دو فصل قبلی بهتر خواهد بود.
به گزارش سینماپرس، سیروس میمنت در گفتوگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: هم اکنون مشغول بازی در سریال «نون. خ ۳» هستم و به احتمال فراوان حداقل تا چهار ماه آینده هم درگیر این پروژه باشم، علاوه بر این طی ماههای گذشته سه اثر به من پیشنهاد شد، اما واقعا هیچکدام کیفیت لازم را نداشتند و ترجیح دادم تنها در سریال «سعید آقاخانی» بازی کنم.
وی در همین راستا ادامه داد: هم اکنون فیلمبرداری فصل سوم «نون. خ» در تهران ادامه دارد، من جلوی دوربین آقاخانی رفته ام و تا پایان پروژه هم در اثر حضور دارم، با توجه به فیلمنامه و همچنین روند تولید فصل سوم این سریال میتوانم با اطمینان بگویم که فصل سوم یک سروگردن از هر دو فصل قبلی بهتر خواهد بود.
بازیگر سریال «نون. خ» با اشاره به اضافه شدن «اکبر عبدی» به این فصل از «نون. خ» تاکید کرد: قصه و روایت فصل سوم «نون. خ» بسیار جذاب و متنوع است و حضور اکبر عبدی با نقش متفاوتی که بازی میکند هم از دیگر دلایلی است که مخاطبان این اثر را دوست خواهند داشت.
وی در همین رابطه تصریح کرد: مخاطبان در فصل سوم «نون. خ» اکبر عبدی بسیار متفاوتی را خواهند دید، وی نیز از جمله بازیگرانی است که در این سریال کاملا «کردی» حرف میزند و شخصیتش در روند داستان بسیار جذاب پیش میرود. این اثر برای نوروز ۱۴۰۰ آماده میشود و امیدوارم مردم در آن زمان بتوانند از تماشای این سریال لذت ببرند.
این بازیگر سینما و تلویزیون در ارتباط با بازیگری در دوران کرونا اظهار کرد: طبیعتا این وضعیت ریسکهای خودش را برای بازیگر به همراه دارد، اما خوشبختانه محیط فعالیت ما در سریال «نون. خ ۳» همواره ضدعفونی میشود، رفت و آمد افراد غیرضروری به طور کامل در پروژه قطع شده و پروتکلها به خوبی رعایت میشود.
وی در همین راستا ابراز کرد: در هر حال حاضر وضعیت کرونا ماه هاست با ما همراه است و تنها راه ما رعایت بهداشت است، همه عزیزان و همکارانم امروز مشغول کار هستند، چون چارهای جز کار کردن نیست، بازیگر و عوامل هم باید کار کنند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند. کرونا تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، ممکن است این بیماری تا پایان سال هم همراه ما باشد به همین خاطر نمیتوانیم زندگی را تعطیل کنیم بلکه باید با رعایت بهداشت به کارمان هم برسیم.
میمنت درباره لوکیشنهای فیلمبرداری «نون. خ ۳» خاطرنشان کرد: هنوز تصمیم نهایی در قبال لوکیشنها گرفته نشده است، فعلا ما در تهران مشغول به کار هستیم، اما با توجه به فیلمنامه احتمال اینکه به شهرستانها هم سفر داشته باشیم یا به خود کردستان هم برویم زیاد است.
با آغاز موج سوم کرونا و اعمال محدودیتها از سوی ستاد ملی کبارزه با کرونا، اکثر گالریهای پایتخت تعطیل یا نیمه تعطیل هستند یا نمایش و فروش آثار هنری در آنها به صورت آنلاین است.