X

بایگانی آبان 3, 1399

دفتر سینمایی

فیلم «محمد رسول الله (ص)» به شبکه آی فیلم می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» ساخته مجید مجیدی از شبکه آی فیلم پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» ساخته مجید مجیدی آخر همین هفته و به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبر گرامی مسلمانان، در دو قسمت از تلویزیون پخش می‌شود. فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» پنجشنبه و جمعه این هفته از کانال عربی این شبکه روی آنتن می‌رود. 

این فیلم قرار است در دو قسمت پنجشنبه ۸ آبان و جمعه ۹ آبان راهی خانه‌های مخاطبان عربی زبان آی‌فیلم شود. 

«محمد رسول الله (ص)» که به روایت تاریخیِ وقایع پیش از تولد پیامبر اسلام تا دوازده سالگی وی می‌پردازد، در زمان ساخت و اکران با واکنش‌های موافق و مخالف جهانی بسیاری روبه‌رو شد. این فیلم را مجید مجیدی در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ و با همراهی چهره‌های بین‌المللی کارگردانی کرد. این فیلم در شهرک سینمایی پیامبر اعظم که در ۵۵کیلومتری شهر قم قرار دارد، ساخته شد. «محمد رسول‌الله (ص)» قرار است پنجشنبه و جمعه شب ساعت ۲۲:۳۰ به‌وقت تهران راهی آنتن آی‌فیلم عربی شود. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت برای هنرمند نگارگری که بخاطر کرونا از دنیا رفت


معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت پرویز اسکندرپور خرمی، هنرمند نگارگر و نقاش را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«از سرنوشت» جایگزین «بوم و بانو» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با پایان یافتن سریال «بوم و بانو» تا پایان هفته جاری، فصل سوم سریال «از سرنوشت» در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو سیما قرار خواهد گرفت.

به گزارش سینماپرس، فصل سوم این سریال به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان به اتفاقات دوران جوانی دو شخصیت اصلی داستان یعنی هاشم و سهراب می‌پردازد که ایفای نقش آن‌ها را دارا حیایی و کیسان دیباج بر عهده دارند.
پیشتر دو فصل این سریال که به دوران کودکی، نوجوانی و ماجراهای خروج هاشم و سهراب از مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و اولین تجربه‌های حضور مستقل‌شان در اجتماع می‌پرداخت از این شبکه پخش شد که توانست عنوان یکی از سریال‌های پربیننده تلویزیون را به خود اختصاص دهد و با استقبال مخاطبان مواجه شود.
در سریال از سرنوشت که به قلم محمدمهدی سلطانی، روح‌الله صدیق، مسعود کرمی و سارا خسروآبادی نگاشته شده، حجت اشرف‌زاده خواننده نماهنگ‌های این سریال  بوده و امین بانی هم تیتراژ پایانی آن را می خواند.
در خلاصه داستان این سریال آمده: «همه چیز از رفاقت هاشم و سهراب دو پسربچه بی‌سرپرست آغاز می‌شود. آن‌ها از کودکی در مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست زندگی می‌کنند تا به مرحله نوجوانی و جوانی می‌رسند. این دو که آرزوهای بزرگی را در سر می‌پرورانند، فراز و نشیب‌های زندگی‌شان آینده‌ای متفاوت برای‌شان رقم می‌زند…».
در این سریال بازیگرانی چون حسین پاکدل، علیرضا آرا، پوریا پورسرخ، علیرضا استادی، مجید واشقانی، لیلا بلوکات، شبنم فرشادچو، مائده طهماسبی، سید مهرداد ضیایی، فاطیما بهارمست، مرضیه موسوی، نسیم فروغ،   حبیب دهقان‌نسب، سارا والیانی، یغما یارعلی، فریبا نادری، مهدی صبایی، کامبیز منصف، محمد زکی‌زاده، فرخنده فرمانی، فریده دریامج، کریم قربانی، فاطمه شکری، مسعود انتظاری، مائده نجفی، مریم کاظمی، مونا کرمی، مهدیس توکلی،   دارا حیایی و کیسان دیباج (در نقش هاشم و سهراب) و … نقش‌آفرینی می‌کنند.
بخشی از عوامل این سریال عبارتند از: تهیه‌کننده: علی‌اکبر تحویلیان، کارگردان فصل اول و سوم: محمدرضا خردمندان، کارگردان فصل دوم: علیرضا بذرافشان، گروه نویسندگان: محمد محمود سلطانی، روح‌ا… صدیق، سارا خسروآبادی و مسعود کرمی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی سینما را تعطیل کردیم چطور جشنواره توان برگزاری دارد/مگر مخاطب سینما و جشنواره با هم فرقی دارند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «معمای شاه» گفت: من مخالف تعطیلی سینما نیستم، زیرا جان مخاطب ارزشمند است، اما سوال آنجاست که تنها با تعطیلی سینماها همه چیز حل می‌شود، سینما در مدت سه ماهه اخیر که مخاطب نداشته که حال بخواهد با تعطیلی اش تغییری شگرف ایجاد شود.

به گزارش سینماپرس، فخرالدین صدیق شریف در گفت‌وگو با میزان، پیرامون فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: متاسفانه من هم مثل بسیاری از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون در ایام کرونا با مشکلات فراوانی روبرو بوده ام و مدتی است که به واسطه شرایط موجود سر کار خاصی نرفته ام.
وی در همین راستا ادامه داد: شرایط فعلی بیماری کرونا به نحوی است که افراد به سختی می‌توانند سر پروژه‌ها حاضر شوند، این بیماری بسیار جدی است، نمی‌توان آن را شوخی گرفت، زیرا هر لحظه می‌بینیم که بر تعداد قربانیان آن اضافه می‌شود.

بازیگر سریال «معمای شاه» وضعیت کار در شرایط کرونا را سخت خواند و ادامه داد: به شخصه هیچ خرده‌ای بر بازیگران و یا عواملی که امروز مشغول تولید اثر هستند نمی‌گیرم، زیرا شغل آن‌ها همین است و بالاخره باید از این طریق امرار معاش کنند، امیدوارم تمامی آن‌ها با وجود شرایط سختی که با آن روبرو هستند همواره سالم و سلامت نزد خانواده هایشان بازگردند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: در بسیاری از پروژه‌ها نکات بهداشتی و پروتکل‌ها رعایت می‌شود، اما در نهایت امر این بازیگر است که بدون ماسک روبروی بازیگر دیگر ایستاده و دیالوگ می‌گوید، این اتفاق طبیعتا برای تمامی افراد سر آن پروژه خطرناک است، اما در شرایط فعلی وقتی حمایتی از هنرمندان نمی‌شود آن‌ها مجبورند که همچنان کار کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط» درباره تعطیلی سینما در موج تازه بیماری کرونا اضافه کرد: من مخالف تعطیلی سینما نیستم، زیرا جان مخاطب ارزشمند است، اما سوال آنجاست که تنها با تعطیلی سینماها همه چیز حل می‌شود، سینما در مدت سه ماهه اخیر که مخاطب نداشته که حال بخواهد با تعطیلی اش تغییری شگرف ایجاد شود.

وی افزود: تا آنجا که می‌دانم شاید در سه ماهه تابستان کل مخاطبان سینما به اندازه یک روز حضور مسافران در مترو نبوده است، اگر می‌خواهیم با تعطیلی مشکلی را حل کنیم باید همه جا را تعطیل کنیم، تعطیل کردن سالن‌های سینما که در شرایط فعلی خود به خود مخاطب نداشتند چیزی را حل نمی‌کند.

وی درباره برگزاری برخی جشنواره‌های سینمایی طی روزهای اخیر و آتی اظهار کرد: وقتی سینما را تعطیل کردیم چطور جشنواره توان برگزاری دارد، مگر مخاطب سینما و جشنواره با هم فرقی دارند؟. واقعیت امر به نظر من برای حل مشکلی همچون کرونا سعی و کوششی جمعی لازم است، نمی‌توان با تصمیمات سطحی و مقطعی مشکلی را حل کرد.

صدیق شریف رعایت اصول بهداشتی را مسئولیتی بزرگ و اجتماعی خواند و خاطرنشان کرد: در این زمینه فقط مسئله جان من به شخصه مطرح نیست، ممکن است من در خیابان حاضر شده و ناقل یک بیماری باشم، وقتی بدون اطلاع با افراد دیگر برخورد کنم احتمال دارد فردی دیگر را ناخواسته بیمار کنم، پس این وظیفه بر عهده تک تک ما نهاده شده که بیشترین مراقبت را از خود و اطرافیانمان به عمل آوریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حاجی غلامی: برگزاری فیزیکی جشنواره کودک کاری نادرست بود/ یکی از اثرات این رویداد آن است که فیلمسازان دغدغه مند این حوزه را از تولید آثار کودک نادم می کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان گفت: برگزاری فیزیکی جشنواره کودک کاری نادرست بود؛ پرسش من این است که چرا این جشنواره را در این روزهای بحرانی کرونا به صورت مجازی برگزار نکردند؟ اصلاً مگر برگزاری این رویداد سینمایی واجب بود؟ مگر ما سینمای کودکی هم برایمان باقی مانده که اصولاً برای برگزاری جشنواره اش بودجه های هنگفت صرف می کنیم و آن را در بوق و کرنا می کنیم؟

کارگردان فیلم سینمایی تحسین شده «لکنت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصولاً سال ها است که ما عنوان می کنیم با توجه به تولیدات اندک این حوزه باید جشنواره کودک به صورت ۲ سالانه و یا حتی در بازه زمانی طولانی تری برگزار شود تا هم بودجه های هنگفتی از بیت المال برای برگزاری اش اتلاف نشود و هم رقابتی درست و اصولی در این رویداد جریان پیدا کند.

این فیلمساز سپس با بیان اینکه جشنواره فیلم کودک و نوجوان هیچ اثرگذاری مثبت و روشنی برای رشد و ارتقای این گونه مهم سینمایی ندارد اظهار داشت: یکی از اثرات مهم این رویداد آن است که فیلمسازان دغدغه مند این حوزه را از تولید آثار کودک نادم می کند! همین جشنواره کودک بود که باعث شد تا بنده نوعی دیگر سراغ کار کودک نروم و فیلم کودک نسازم. نوع برخورد دست اندرکاران این جشنواره بود که ما را از سینمای کودک بری کرد و باعث توبه ما شد که دیگر هرگز در این گونه سینمایی دست به تولید فیلم نزنیم.

حاجی غلامی سپس با انتقاد از مدیران بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: چون آخر عمر دولت است بنیاد سینمایی فارابی صرفاً برای اینکه سرمایه ای را که در اختیار دارد خرج کند دست به برگزاری این جشنواره زده آن هم برگزاری یک جشنواره فیزیکی که به شدت در این ایام کرونایی محکوم است!

وی متذکر شد: در اینکه سینمای کودک و نوجوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین گونه های سینمایی در سراسر دنیا است هیچ شکی نیست! اینکه ما نیاز به جشنواره کودک و نوجوان هم داریم مسأله ای قابل قبول است اما این رویداد سینمایی نیاز به تحول اساسی دارد. همانطور که وضعیت حوزه اقتصاد نیازمند تحول جدی است در حوزه فرهنگی و سینمایی بالاخص در حوزه مهم سینمای کودک نیز ما نیازمند تحولات جدی و اساسی هستیم.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: بار دیگر تأکید می کنم هیچ دلیلی برای برگزاری این جشنواره با این تعداد فیلم اندک وجود نداشت. اصلاً واجب نبود که این جشنواره برگزار شود. من نمی دانم چرا سایر دستگاه ها و مسئولان به ویژه ستاد ملی مبارزه با کرونا مانع برگزاری این جشنواره نشدند که هر لحظه احتمال و امکان خطر و شیوع گسترده تر ویروس منحوس کرونا را به ویژه در دو شهر تهران و اصفهان که جشنواره به صورت فیزیکی برگزار می شود فراهم می سازد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حلقه مفقوده سینمای کودک ما مدیریت سینماست/سینمای کودک جایی در سپهر سینمای ایران ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در هشتادمین قسمت از برنامه «هفت»، درباره جایگاه سینمای کودک در کشور صحبت شد.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته هشتادمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

در این قسمت از برنامه وحید نیک خواه آزاد و غلامرضا رمضانی درباره ظرفیت‌ فیلم‌های کودک در سینما صحبت کرد و محمدرضا کریمی صارمی به تشریح عملکرد یک ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت. طبق روال هر هفته میز رسانه با حضور کارشناسان رسانه به بیان اخبار مهم سینمایی پرداخت و میز نقد هم فیلم «داستان یک کارآگاه» اثر ویلیام وایلر را نقد کرد.

حلقه مفقوده در سینمای کودک مدیریت است

در اولین میزگرد برنامه «هفت» وحید نیک خواه آزاد و غلامرضا رمضانی از کارگردانان پیشکسوت سینمای کودک درباره وضعیت حال حاضر این ژانر سینمایی صحبت کردند.

نیک خواه آزاد گفت: سینمای کودک ما از نظر نیروی انسانی و مخاطب وضعیت خوبی دارد؛ اما اتفاق‌های لازم در آن نمی‌افتد. ما حتی تاریخی برای سینمای کودک داریم و باید بررسی کنیم که چه شد که در دوره‌ای آن اتفاق های طلایی افتاد و دیگر نمی‌افتد. پرتوی وقتی گلنار را ساخت، ۳۲ سال داشت. امروز سی سال از آن موقع گذشته است. به نظرم حلقه مفقوده سینمای کودک ما مدیریت سینماست؛ انگار سینمای کودک جایی در سپهر سینمای ایران ندارد.

وی اظهار کرد: زمانی دسترسی زیادی به فیلم‌های جهان نداشتیم؛ به کتاب‌ها و مجلات سینمایی هم همین طور، اما واقعاً کارهای خوبی ساخته شد. الان شرایط در این زمینه بهتر است، اما سیستمی برای تولید اثر وجود ندارد.   اگر برای کودکان امروز اثری نسازیم در آینده بچه‌ها تأثیر خواهد گذاشت. آثار خارجی هم شاید به درد ما نخورد، زیرا یک شبیخون فرهنگی است.

غلامرضا رمضانی هم در ادامه افزود: سینمای کودک تنهاست. برای سینما اتفاقات زیادی افتاد، اما برای سینمای کودک اتفاقی نیفتاده است؛ زیرا آن را رها کرده اند و اهمیتی به آن نمی‌دهند. کارها و تصمیمات ما متکی به شرایط و برنامه ریزی‌ها و سیاست‌هاست. قدیم‌تر این برنامه ریزی برای سینمای کودک وجود داشت اما الان اینطور نیست. آن موقع خود مدیران برای کار به سراغ ما می‌آمدند اما الان بر عکس شده است و برای تایید یک فیلمنامه یک سال یا دوسال باید تلاش کرد.

شاید جشنواره پویانمایی در اسفند برگزار نشود

در میزگرد دوم برنامه هفت، محمدرضا کریمی صارمی به تشریح عملکرد یک ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت.

وی در این باره گفت: کانون پرورش فکری تولیدات زیادی دارد که بخشی از آن تولید آثار سینمایی است. از دو سال گذشته وضعیت کانون بهتر شده است. ۲۰ انیمیشن در دستور کار داریم و به زودی اولین آن به ثمر خواهد نشست. یک فیلم سینمایی دیگر به نام «یدو» داریم که به جشنواره فجر خواهد رسید. از قدیم در جشنواره‌های جهانی کانون حضور پر رنگی داشته است و بالای ۲۰۰۰ جایزه جهانی برده‌ایم.

صارمی گفت: ۱۱ فیلم کانون در کتاب‌های درسی خارج از کشور تدریس می‌شود. کانون نزدیک به هزار کتابخانه دارد که باعث تداوم تعامل با کودکان است. حتی در این کتابخانه‌ها کار سینمایی انجام می‌شود. وجود مدیران دلسوز و نبود بودجه‌های زیاد باعث شد اتفاقات خوبی بیفتد و حتی ما فیلم خوب بسازیم. جشنواره انیمیشن برای برگزاری آماده کار است و تاکنون آثار زیاد و خوبی به دبیرخانه دائمی رسیده است اما شاید در اسفند برگزار نشود؛ زیرا نمی‌خواهیم جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنیم. اکران آنلاین ممکن است به فیلم‌ها ضربه بزند. از طرفی دیگر نمی‌خواهیم به سلامت جامعه ضربه بزنیم. شاید مجبور شویم تاریخ برگزاری آن را به تعویق اندازیم.

چالش‌های انتخاب منوچهر شاهسواری

ایزد مهرآفرین درباره انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما گفت: من بعید می‌دانم در جایی که نماینده وزارت ارشاد هست و اعضای هیئت مدیره وجود دارند، تخلفی صورت گیرد. در صنوف‌ دیگر هم همین طور است و شاید مدیرعاملی چندین دوره قابل تمدید باشد.

امیر حسین مکاریانی هم ادامه داد: نکته جالب از نظر من این است که آقای شاهسواری بازنشسته اند و بد نیست برای استراحت به سفر بروند و بگذارند جوانان هم این مسندها را تجربه کنند. نکته دیگر من در مورد جشنواره فیلم کودک است. سوال اصلی اینجاست ما برای کدام کودک فیلم می‌سازیم. برای کودکان دهه شصت و هفتاد یا کودکان دهه نود؟ کودک دهه نود دچار توسعه تفکر است، اما مدیران همچنان همان تفکر دهه شصتی را دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار ایرانی به‌صورت آنلاین به نمایش درنمی‌آیند/جشنواره در شرایط فعلی عملاً برگزار نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدصادق موسوی دبیر سی و هفتمین جشنواره «فیلم کوتاه تهران» تأکید کرد که این جشنواره در شرایط فعلی عملاً برگزار نمی‌شود و آغاز آن از هفتم آبان‌ماه محدود به آغاز ورکشاپ‌های مجازی است.

به گزارش سینماپرس، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران, دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتگو با مهر درباره شرایط برگزاری این دوره از جشنواره بیان کرد: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ وزارت ارشاد، شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفت بخش اکران‌های جشنواره به زمان بازگشایی سینماها در تهران موکول شود. بر همین اساس هم بخش بین‌الملل و هم بخش ملی به تعویق افتاد، تا روزگاری که دوباره کرونا فروکش کند و سینماها باز شود. در آن زمان هم با پنجاه درصد مخاطبان به نمایش آثار می‌پردازیم.

وی افزود: از آنجایی که جشنواره در بخش بین‌المللی تقویم خاص جهانی دارد، مقرر شد هفت آبان ماه آغاز به کار کند. با توجه به اینکه با مدرسان بین‌المللی برای برگزاری ورکشاپ ها و نشست‌های علمی از چند ماه قبل توافق شده بود، این بخش از جشنواره به شکل آنلاین از هفتم آبان ماه آغاز به کار می‌کند. پنج روز اول مدرسان خارجی و پنج روز دوم مدرسان داخلی محتوای آموزشی ارائه می‌دهند، این محتوا به صورت آنلاین برای هنرجویان و علاقه‌مندان به سینما در سراسر کشور قابل استفاده خواهد بود و به زودی جدول این آموزش‌ها منتشر می‌شود.

آثار ایرانی به‌صورت آنلاین به نمایش درنمی‌آیند چون هیچ‌کدام از پلتفرم‌ها نمی‌توانند امنیت آثار را تأمین کنند هیچ مکانیزم فنی در این رابطه وجود ندارد موسوی توضیح داد: تغییری که ما داریم این است که برای پرهیز از تجمع، از روز هفتم آبان ماه فقط بخش آموزش و ورکشاپ به شکل آنلاین برگزار خواهد شد و این دوره ۱۰ روزه خواهد بود. ضمن اینکه ما از همه صاحبان آثار خارجی اجازه گرفته‌ایم که فیلم‌هایشان را در شبکه‌های محلی به نمایش بگذاریم، چون نمی‌شود با آی‌پی خارجی به فیلیمو یا نماوا وصل شد. بنابراین آن‌ها نگرانی برای سرقت و قاچاق آثار خود ندارند. تمام صاحبان آثار خارجی پذیرفته‌اند که در جشنواره فیلم کوتاه تهران به شکل آنلاین رقابت کنند. ولی اینکه چه زمانی جشنواره برگزار شود به شرایط عمومی ایران و جهان بستگی دارد. ما هم منتظر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

وی افزود: آثار ایرانی به صورت آنلاین به نمایش درنمی‌آیند چون هیچ‌کدام از پلتفرم‌ها نمی‌توانند امنیت آثار را تأمین کنند هیچ مکانیزم فنی در این رابطه وجود ندارد البته این موضوع مختص به ایران نیست حتی نتفلیکس هم قادر به صیانت از آثار نیست.

به گفته موسوی، محل نمایش آثار سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سینماهای فرهنگ، باغ فردوس، موزه سینما و دوازده سالن پردیس سینمایی ایران مال خواهد بود.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: با موضوعاتی که عنوان کردم عملاً جشنواره برگزار نمی‌شود ما هیچ کار مغایر با پروتکل‌های بهداشت جهانی انجام نمی‌دهیم و مطلقاً هیچ بخش حضوری نداریم. در هفتم آبان ماه فقط یک سری ورکشاپ‌ها به صورت آنلاین آغاز می‌شود. ما نخواستیم در این شرایط جشنواره برگزار کنیم و خودمان از این موضوع انصراف دادیم و اطلاع‌رسانی کردیم.

موسوی در پایان اظهار کرد: ما هیچ افتتاحیه و اختتامیه‌ای هم نخواهیم داشت. در تاریخ مشخص شده یعنی هفتم آبان ماه فقط بخش ورکشاپ‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. بخش حضوری به زمانی می‌افتد که شرایط بهتر شود این شرایط ممکن است دو هفته دیگر یا دو ماه دیگر پیش بیاید. اگر هم اختتامیه‌ای داشته باشیم این موضوع بعد از اکران فیلم‌های ایرانی خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از کم کاری انجمن سینمای دفاع مقدس تا سفارشی سازی در اوج بی تعهدی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینمای دفاع مقدس جایگزین سینمای جنگ است و جنبه‌های آرمانگرایانه به همراه دارد. در این سینما، شاهد سلحشوری، فداکاری و ایستادن پای عقیده تا آخرین قطره خون هستیم اما گرچه مملو از رشادت‌هاست، به ندرت فیلمی از این جنگجویان ساخته می شود.

به گزارش سینماپرس، «جنگ دوزخی است که در طول آن باید اخلاقیات را کنار گذاشت.» این مانیفست و اصل همیشه ثابت هالیوود در سینمای جنگ است؛ جایی که قهرمان‌هایش بازوانی ستبر و قدرتی تمام‌نشدنی دارند، لحظه‌ای به خود تردید راه نمی‌دهند و همیشه نقش منجی را بازی می‌کنند.

هالیوود به عنوان کارخانه فرهنگ‌سازی آمریکایی که هدفش برتری و سلطه جهانی آمریکاست، جنگ را وسیله‌ای برای مشروعیت‌بخشی به زیادی‌خواهی رهبران این کشور نشان می‌دهد و با این کار، جوانان آمریکایی را برای حمایت از جنگ و شرکت در منازعات و جنگ‌ها ـ کیلومترها دورتر از کشورشان ـ تحریک و حتی تشویق می‌کند. در این فیلم‌ها ضمن نمایش ابزار و تکنولوژی برتر آمریکایی‌ها، کشتار انسان‌ها ولو افراد بی‌گناه، در راستای وطن‌پرستی و خدمت به کشور توجیه می‌شود. اغلب حتی چنین نشان داده می‌شود که آزادی هزینه‌ای گزاف دارد اما سربازان و قهرمانان آمریکایی حاضر به پرداخت آن هستند تا امنیت را در سراسر کره خاکی برقرار سازند! در این راستا، پنتاگون هم از هیچ تلاشی برای خروجی بهتر فیلم دریغ نمی‌کند.

جنگ پدیده‌ای پیچیده است و هالیوود وظیفه دارد با ساخت فیلم‌های سینمایی جنگی، ضمن اسطوره‌سازی، احساس حق‌به‌جانبی به مخاطبانش بدهد و خیر مقابل شر قرار گیرد. و این نبرد اگرچه بد است، اما باید ادامه یابد و آنقدر کشته دهد که «آزادی» ‌ و «امنیت» برقرار شود.

در فیلم‌های جنگی هالیوود، آدم‌های خوب (آمریکایی‌ها) جنگ عادلانه راه می‌اندازند تا دنیا را از شر آدم‌های بد (آلمان‌ها، ژاپنی‌ها، ‌ کره‌ای‌ها، روس‌ها، افغان‌ها، عراقی‌ها و …) نجات دهند. این فیلم‌ها تاریخ را بازنویسی می‌کنند و کشتارهای وحشیانه را به گونه‌ای دستکاری می‌کنند تا کمتر زننده باشد و ضروری جلوه کند.

به بیان دیگر، فیلم جنگیِ کلاسیک به لزوم جنگ مشروعیت می‌بخشد. در حالی‌که سینمای دفاع مقدس درست مقابل این دیدگاه است. این گونه از سینما که تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی به دلیل نبود مناسبت، مهجور بود، پس از آغاز جنگ تحمیلی، به یکی از اصلی‌ترین رویکردهای سینمای ایران تبدیل شد و گونه‌ای جدید از سینمای جنگ را روی پرده سینما برد که تا پیش آن در جهان سابقه نداشت.

در واقع، ‌ سینمای دفاع مقدس جایگزین سینمای جنگ بود و جنبه‌های آرمانگرایانه به همراه داشت. در این سینما، شاهد سلحشوری، فداکاری و ایستادن پای عقیده تا آخرین قطره خون هستیم و گرچه مملو از رشادت‌هاست، به ندرت خبری از جنگجویان عضلانی است. البته نمونه‌هایی از قهرمان‌های بزن بهادر در سینمای دفاع مقدس داشتیم که به همان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ محدود شدند و حیاتشان ادامه نیافت؛ فیلم‌هایی با بازی حسین گیل از آن دست است.

با فاصله گرفتن از سال‌های ابتدایی انقلاب و پایان یافتن جنگ تحمیلی، سینمای دفاع مقدس قد کشید و فرصت پیدا کرد به پیامدهای جنگ و ضایعات فردی و اجتماعی آن بپردازد. البته در این میان برخی فیلم‌ها از ماهیت سینمایی و هنر خود فاصله می‌گرفتند و در حد بیانیه‌های عقیدتی و آرمانی تنزل می‌کردند با این حال، ‌ نمونه‌های درخشان از سینمای دفاع مقدس آنقدر در سینمای ایران وجود دارد که همچنان با گذشت سه دهه از پایان دفاع مقدس، نمی‌توان این گونه را در سینمای ایران نادیده گرفت.

داشتن قهرمان، وجه تشابه سینمای جنگ و دفاع مقدس است. این قهرمان در سینمای دفاع مقدس البته شباهت ظاهری کمتری به نوع هالیوودی خود داشت و نقطه قوتش زهد، تقوا و آرمانش بود. البته سینماگر گاهی در نمایش این ارزش‌ها چنان دچار افراط می‌شد که از همان ابتدای فیلم می‌شود حدس زد این قهرمان در پایان شهید خواهد شد.

فیلم‌های جنگی هالیوود معمولاً در ارائه تصویر مدنظر خود، موفق هستند در حالی‌که فیلم‌های سینمای دفاع مقدس در این زمینه نقص دارند. این نقصان دلایل متعددی دارد که یکی از آن‌ها تکنیک است. اکثر اوقات این ضعف در جلوه‌های بصری از کمبود بودجه و امکانات ناشی می‌شود و فیلمساز برای به پرواز درآوردن یک جنگنده یا بالگرد باید ساعت‌ها در بروکراسی اداری معطل بماند. در حالی که سینمای هالیوود با پشتیبانی پنتاگون هنگام ساخت فیلم جنگی از بیشترین حمایت‌ها برخوردار است.

 شاید دو گروه فیلمساز را در حوزه سینمای دفاع مقدس بتوان دسته‌بندی کرد؛ آن‌ها که برای جنگ و با موضوع جنگ فیلم ساختند و آن‌ها که جنگ را بهانه کردند تا فیلم‌هایی با مضامین اجتماعی، سیاسی، عاطفی و حتی عاشقانه و طنز بسازند.  سینمای جنگ معمولا در گیشه عملکرد موفقی دارد در حالی که سینمای دفاع مقدس طی سال‌های اخیر رونقی نداشته است. یکی ـ دو فیلمی هم که فروش بالایی را تجربه کرده‌اند، ماهیت کمدی داشته‌اند.  

برخی معتقدند سینمای دفاع مقدس ما طی سال‌های اخیر فربه شده است و نسبت به وقایع، واکنش سریعی ندارد. به عنوان نمونه، ایستادگی ما مقابل داعش‌ در عراق و سوریه خیلی دیر به سینما آمد و در کمیت هم بسیار اندک است. در حالی‌که هالیوود نسبت به اتفاقات و رویدادهای جنگی که یک پای آن آمریکاست، به سرعت روی پرده سینما واکنش نشان می‌دهد.

به هر حال،  هدف سینمای جنگ مشخص است؛ توجیه کشتار. اما قطعاً سینمای دفاع مقدس چنین هدفی ندارد، با این حال به نظر می‌رسد هدف از سینمای دفاع مقدس ما طی سال‌های اخیر مشخص نیست، در عین حال که تکریم ارزش‌های دفاع مقدس و یادآوری آن‌هاست اما گاهی صرفاً برای خالی نبودن عریضه است (مانند ساخت برخی فیلم دفاع مقدسی از سوی ارگان‌ها) و گاهی هم دریچه ورود سینماگر به دنیای سینماست.

منتقدان سینما معتقدند این رویکرد باید اصلاح شود تا شاهد رویش‌های جدیدی در سینمای دفاع مقدس در دهه پنجم انقلاب اسلامی باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پوئم سمفونی سرباز» به یاد سردار سلیمانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوئم سمفونی سرباز یادمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط ارکستر بزرگ مرکز موسیقی صدا و سیما ضبط می شود.

به گزارش سینماپرس، پوئم سمفونی سرباز یادمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با مشارکت شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما ساخته می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «پوئم سمفونی سرباز» که یادمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است توسط بخش موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مدیریت «امیرحسین سمیعی» و مشارکت مرکز موسیقی سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران تولید خواهد شد.

این اثر با آهنگسازی «آرمان مهربان» براساس شعری از علی محمد مودب تولید و توسط ارکستر بزرگ مرکز موسیقی صدا و سیما ضبط خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام اسامی فیلم های ششمین روز جشنواره – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه ششمین و آخرین روز سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، در این رویداد فرهنگی که به دلیل شرایط کرونایی به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، فیلم‌های منتخب در سه پلتفرم فیلیمو، نماوا و تیوا از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ برای علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود.

برنامه فیلیمو

در روز جمعه دوم آبان‌ماه ۹۹ شش فیلم خارجی «پسر ابری» به مدت ۷۷ دقیقه، «جیکوب، می‌می و سگ‌های سخنگو» به مدت ۶۵ دقیقه، «تنها» به مدت ۹۶ دقیقه، «چیری و چری» به مدت ۹۰ دقیقه، «راه طولانی شمال» به مدت ۸۵ دقیقه و «پسر و جهان» به مدت ۸۰ دقیقه نمایش داده می‌شوند. در بسته پویانمایی‌های کانون هفت انیمیشن‌ «این هم پول ماهی»، «توکا در قفس»، «زری زری کاکل زری»، «زندگی مورچه‌ها»، «قلب مترسک»، «کشاورز و ربات کیمیاگر»، «نقاشی رومی» به مدت ۹۵ دقیقه گنجانده شده است. برای بخش منتخب جشنواره بین‌المللی نیز فیلمی از هندوستان با نام «لبخند» به مدت ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. «خداحافظ سینما» به کارگردانی یاسر احمدی به مدت ۸۶ دقیقه آخرین فیلمی‌ست که در فیلیمو ویژه ناشنوایان نمایش داده می‌شود.

برنامه نماوا

در روز ششم جشنواره سی‌وسوم فیلم‌ «شماره۲۹» به کارگردانی هادی رحیمی خواص به مدت ۱۰۴ دقیقه در پلتفرم نماوا ویژه نابینایان نمایش داده می‌شود. در بخش بین‌المللی نمایش ۵ انیمیشن «گربه‌ها در هلوآباد» به مدت ۸۷ دقیقه، «حیوانات بیسکوییتی» به مدت ۹۱ دقیقه، «پرنسس یخی» با مدت زمان ۸۸ دقیقه، «سگ‌های قطبی» به مدت ۹۱ دقیقه و «کاپیتان شمشیردندان و الماس جادویی» به مدت ۸۵ دقیقه برنامه‌ریزی شده است. نمایش فیلم «خداحافظ سینما» ساخته یاسر احمدی به مدت ۸۶ دقیقه ویژه نابینایان نیز در این برنامه گنجانده شده است.

برنامه تیوا

در این پلتفرم سه انیمیشن خارجی «حیوانات بیسکوییتی» به مدت ۹۱ دقیقه، «سگ‌های قطبی» به مدت ۹۱ دقیقه و «کاپیتان شمشیردندان و الماس جادویی» به مدت ۸۵ دقیقه نمایش داده می‌شود. «شهر موش‌ها» به مدت ۷۸ دقیقه، «دزد عروسک‌ها» به مدت ۷۷ دقیقه، «گلنار» به مدت ۸۲ دقیقه، «آهوی پیشونی سفید» به مدت ۸۹ دقیقه و «مربای شیرین» به مدت ۹۲ دقیقه فیلم‌هایی هستند که علاقه‌مندان می‌توانند روز پنجم جشنواره در تیوا تماشا کنند.

برنامه کارگاه‌ها
در این روز برگزاری کارگاه «چگونه فیلم کودک خود را به بازارهای جهانی معرفی کنیم؟» در بخش بین‌الملل از ساعت ۱۱ تا ۱۳ و کارگاه «تعامل سینما و بازی‌های ویدئویی» در بخش ملی از ساعت ۱۳ تا ۱۵ برنامه‌ریزی شده است.
این دو کارگاه از طریق تلویزیون تعاملی تیوا نیز پخش خواهد شد.

همچنین با پخش مراسم اختتامیه به صورت لایو در ساعت ۱۸:۳۰ جشنواره سی‌و سوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان به کار خود خاتمه می‌دهد.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع